Foto's moeten goedmaken ivat portretkunst ontbreekt decradatie van HET KONINCSSCHILDERIJ De eenheid van de Kro Huwelijk in jaartallen ^NIEUWE DAGBLAD ZATERDAG 28 APRIL 1962 m 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 «V HET VORSTENHUIS IN BEELDEN- V tal van herdenkings- ïoalc u ?ver het Koninklijk Huis, tpo» in de 1', Sereiid en gezeild heeft j;r treff decennia. Daar zijn stp, '10 sleeht toto's in te vinden. tya»aars «rem„W£inig Roede, door kun- tii(I de sna^ ua* e Portretten onder. kon-"0? Wel van eGn fotograaf al- Ö^ehaJ ZZ lev,endig beeld van het "oos^&ö&en va„°dLeVifrerV daar l?Iij-ven «n Hare M.u. kunstenaar Sidder 5"hp Va ,611 O ^enti^Vaar 12"fn rV van de kunstenaar hulpe- ajesteit poseert eenmaal /noet de man de officiële mum- «mi n" maar nahollen om een hsa "tie t„a °P te vangen. Van con- See,We%8 sr.le^ fotografie en kunst is V;, 'J|'de vnn j df twee honderdste rph.de n,edl* 8'uiter wint het altijd daïa® beschot f tekenende en schilde er?6. kunZ"Wer- En dus saat de beel den 1 Uit ,U par maar af op de foto's, öat .Ssentie<!i ee honderdste seconde be,, kan karakter-beeld destilleren keel, Uur dk nooit. De schilder *»w?tie en i?10,?lent-opname: hij zoekt Kon? "OpnamT,!6.!18 niet in duizend rao- tp?1. daarvan vinden, want ook de ^C!?thalt keen geheel kara- x'axti Pid, <b„ «Pressie en l'jflijko aan- dcin eSgen »L afkomst en psyche laten °6». S als de kunstenaar dat wil - JuiS{ GTSe schibf„ kanteling die de heden- rp- b'afcpj, HeTkunst en beeldhouwkunst gp''dat een .et goed zich te realise- stei dan dn een geheel ander beeld p-haar «i,, 6f lnterpretatie van een kun- V0onden van v ,e Vl1 is °P het door' te d«ig rijp ret object en de verant- gao^ten V|® aarrnee samenhangt. Om gA?- moet ^,„ver, die verantwoording de? thees il^ .de portretten van de ter611- Wie ~s u't het verleden bestu- br' Van dn ^nmaal mummie-portret- &r»L2ea kef, laat"Egyptische tijd, de his?3itlse ïHn5"vlrbeeldingen van het itp?\h, ,je ftljK, de Renaissance-beelte- ai 'brandt •2.tar*eitse'ls van Velazquez, gr-J^h an'ttiaan, Tintoretto en voor thol de srmn .gezien heeft, weet hoe be- dVan ri2TLngen die in het ge- dia ziin kunstenaar gewroet heb- gpï op het ?on,£rontatie met de figuren Ljpëd. \y„,?°ek moesten worden vast er?' karaulr een gevoel voor waardig- taan^OhdinL Vastheid> psychologische Vaw bij da en meesterschap herkent da "den \,,oi?rote kunstenaars uit het e6t)usurpat O"1 een nederigheid ook bij dat geschild? ?n machtige lieden, die kon, 6h ten Portret aanvaardden, mende Voeten uit openbaart aan t ^ederi iferaties- t'an'ootd^ veVs misschien niet het juis- va' de WerVoi ?^er is er aanvaarding basket slu Jl jdkheid, de werkelijkheid tha? eh Zelfs karakter, van gebomeerd- Zia.h thans ?n degeneratie. Wanneer heaf.die het Prado de portretten baS.van /Ohh'sco di Goya gemaakt aanwezigheid van koning Willem III en koningin Emma (schetstekening van Otto Eerelman) verraadt een houterig heid in de bewegingen, die nauwelijks iets met kunst te maken heeft. De vroe gere jeugd van de koningin, weergege ven door dezelfde kunstenaar Wilhel- mina als amazone werd mismaakt omdat de kunstenaar het wezenlijke van de kunst verloren zag gaan door gebrek aan menselijke spanning. Het koningin netje met hangend haar, zo prachtig gerealiseerd op postzegels, penningen en foto's, is nauwelijks in het schilderij tot werkelijkheid gekomen. Twee tentoonstellingen uit de laatste jaren hebben mij gestijfd in de mis schien gedurfde meningen, hierboven uitgesproken. De expositie uit het koninklijk bezit 1956 Centraal Museum Utrecht en „Je Maintiendrai", de tentoonstelling ter ge legenheid van de vestiging van het Oranje-Nassau Museum in Delft, 1960. Mijn hemel, wanneer er sprake is van een devaluatie van het portret, dan komt dat wel op dergelijke tentoonstellingen tot uiting. Willy Sluiter bracht er bij net conterfeitsel van Prins Hendrik (pastel- Voorstudie van Theo Swagemakers voor portret van koningin Juliana. tekening) nog wel iets van terecht, maar Piet van der Hem ging geheel door de knieën bij het gezamenlijk koninklijk portret uit 1926. De Zwijger op de ach tergrondhij heeft dan ook .vel ge zwegen. De figuren hebben afzonderlijk Jan Groenestein: Prinsesjes te paard. Xipt" thans ;„v?n degeneratie. Wanneer C «ie Pr'nn j?et Prado de be»5.van d<? f di Goya typwtipt men „milie van Karei IV, dan gea„ °oit T g niet, hoe dit meester- is rt Pteerd ur de koninklijke familie i-m«e ^eerea,, n worden, zo ongenadig Voters. van ontluisterde ka bas ïelazque^ K6 geldt min of meer en En hne?'J ziin serie der Meni- Uitrtlen onbenl6! een zekere lieflijkheid VyNkkinn ^kte beheersing van stof- leti- Jde W, meest zullen zijn opge- hoe del00s iomngm Mariana blijft een v;ih Sluw r,],,,, geheelde persoonlijkheid. het °nder 7iVn oude Paus Paulus III canva, fluwelen hoofddeksel op van Titiaan, hoe wereld- d V ons aan bij de- ^epje Wa!rJe» andere instelling, een dalnv^Ser lnE tegenover een ge- Vet;|'b(i is j 8 ontstaan. Het typische hr^-btwoorfl ,h ®en mim die een zware Rodent «aS^eid draagt, zoals een tpjj borden minister, wèl de prooi W^aarin nip?,,81501 ïn politieke pren- flersim De rl,en niemand gespaard erP V0S.aïlle is een dankbaar on- ^dra de meest cynische platen. iet Wi -®a dat'1»-?ou men kunnen conclu- a «ie slaat een koninklijke figuur '^"te prgde °3inie om en dan zijn de en ri niet mooi genoeg. De e lieftalligheid kunnen niet dik genoeg zijn opgebracht. Bijna geen kunstenaar ontkomt er aan. Hij doet mee aan de verlieflijking van het idiool, dat gemeenschappelijke verering kent. Zodra een portret echt menselijk wordt bekruipt de kunstenaar een hevi ge angst, want een koningskind of een koningsfiguur mag blijkbaar geen men selijke spanningen kennen maar moet verheven worden tot een soort film- heldendom. Typerend voor deze instel ling is het, dat voorstudies naar het model vervaardigd (dikwijls in zeer kor te tijd gemaakt) doorgaans door de kunstenaar worden teruggehouden, ter wijl het uiteindelijke staatsieportret maar een slappe weergave wordt van de oorspronkelijke opzet. Dat is heel treffend bü de voorstudie die Theo Swagemakers vervaardigde voor zijn portret van koningin Juliana. Het was een indringende studie, niet te verge lijken met het uiteindelijk resultaat, maar de kunstenaar had, juist omdat het voorportret zo treffend was, een ze kere angst om het prijs te geven. Ook hij het geboetseerde portret, dat Char lotte van Pallandt maakte voor het Provinciehuis te Arnhem, deed zich het zelfde verschijnsel voor. Het eerste schetsontwerp was veel treffender dan het uiteindelijke staatsieportret. Het gaat dus niet om de werkelijke mens, die de gezagsdrager verbeeldt, maar om het verzoet idool van onze samenleving. Deze instelling is blijk baar ook tot het koninklijk buis zélf doorgedrongen. Men zou verwachten dat prinses Beatrix, die jarenlang lessen in het boetseren gehad neeft bij Katinka Schouten, de vroegere echtgenote van de in het verzet omgekomen Johan Lim- pers, enige bekendheid met de heden daagse beeldhouwkunst bezat. Waarom moest er dan op initiatief van de Kroon prinses aan de algemeen als kitsch- beeldhouwer bekend staande Gualberti Rocchi, een Italiaanse society-figuur uit Milaan, opdracht worden gegeven tot het vervaardigen van een geboetseerd verzamelportret van de vier prinsessen. Let wel, het is een persoonlijk geschenk van de kinderen aan hun ouders en misschien mogen we ons daar helemaal niet mee bemoeien, maar het raakt wel de kwestie, die in dit artikel onze aan dacht heeft. Indien er toch een Italiaan gekozen moest worden, waarom dan niet Marino Marini of Manzu, beiden werkelijk wel portrettisten van formaat. De uitkom sten zouden dan niet helemaal adequaat geweest zijn aan de gedachte, er was tenminste een daad gesteld en er was iJce familie koningin Wilhelmina, r.ff r>^r*rt>f vtnri nr?o T'1'"?"" prins Hendrik r,A. to1"! een kunstwerk vervaardigd dat waarde had in de verzameling van het konink lijk huis. Bij dit alles moet men den ken aan het heerlijk portret van Anthony van Dijck: Willem II en zijn bruid Maria Stuart, om van Velazquez niet te spre ken. Bij alle kritiek die er destijds geweest is, zou ik toch wel een pleidooi willen houden voor het schilderij dat Charles Eyck vervaardigd heeft bij de troons bestijging van koningin Juliana. Coloris- tisch heeft dit doek zeker zijn waarde. Men moet het eens vergelijken met het doek dat de schilder Hoyink van Papen- drecht vervaardigde van koningin Emma en koningin Wilhelmina bij de olechtige uitreiking van vaandels en standaarden aan afdelingen van de Nederlandse weermacht. De foto geeft een aantal stramme poppen, het schilderij een Breitneriaanse weergave van het ge heel. Ook de doop van Wilhelmina, in Charles Eycks schilderij van de inhuldiging. KONINGSCHAP IN DE TWEEDE HELFT DER TWINTIGSTE EEUW (Vervolg van vorige pagina) ernstig misbruiken, als zij door drei ging met ontslag de Koning zouden wil len dwingen een Depaalde uitspraak in zjjn redevoering te doen. Ongetwijfeld brengt onze constitutie mee, dat ter za ke van het verwekken van juridische gevolgen (regeling of bestuursbeschik king) de Koning 'n een uiterste geval genoopt kan worden ook dan te teke nen, als de Koning tegen het zetten van deze handtekening groot bezwaar blijft hebben. Maar geen koninklijke redevoe ring is noodzakelijk voor het in leven roepen van enig juridisch gevolg. Een koninklijke redevoering in staatszaken heeft moreel effect en dit morele ef fect zal de regeringsdoeleinden moeten dienen. Maar het morele effect is uitsluitend gevolg van aanzien en autoriteit van de Ko-ning en deze waar den zijn onafscheidelijk van de persoon des Konings. De aard zowel van de zaak (geen juridische noodzaak) als van het beoogde morele effect verhinderen da de Koning tegen zijn eigen overtui ging een koninklijk woord zou moe ten uitspreken. Dit belet overigens niet, dat de Koning volkomen oevoegd is om zonder zelf een eigen overtuiging te hebben het standpunt van het kabinet weer te geven. Het moet dan ook buiten politieke discussie blijven, of eer. ko ninklijk woord is van de Koning per soonlijk. Een monarchie berust op de over tuiging, dat hoogheid van ge boorte de beste waarborg is voor goede uitoefening van het ambt van staatshoofd. Deze overtui ging echter heeft voor de Nederland- se monarchie een bijzondere, natio nale gestalte. Onafscheidelijk immers is het huis van Oranje Nassau met de historie van onze Staat verweven. De geschiedenis van het huis, van eerste edele, van stadhouder in de verschillende provincies, van erfelijk stadhouder, van balling, van soeve rein vorst tot koning is de Nederland se geschiedenis sedert de onafhanke lijkheid. Vandaar dat voor de Neder landse monarchie het fundament van de hoge geboorte minder op de voor grond staat en dat net nationale fun dament gelegen is in de historische verdienste en de historische band tus sen het huis van Oranje Nassau en Nederland. De tijd is voorbij, dat Europa kende een stand van regerende vorstenhui zen, wier bijeenkomsten topconferen ties en wier familiezaken veelal staatszaken waren. Na de eerste we reldoorlog en vervolgens na de twee de wereldoorlog stortte het monar chale Europese tamilieconcert ineen. De overblijvende regerende huizen, waaronder ook het Nederlandse, ver loren zodoende onherroepelijk de ach tergrond en de steun van de machti ge en glansrijke Europese vorsten- De r-laats van de nationale monarchie en het hofprotocol werden sedertdien uitsluitend door nationale constituties, nationale verhoudingen en nationale wijzen van aanvoelen geschraagd. Ons volk ziet gaaine dat in moderne vormen Europese monar chale tradities in ons land een natio naal voortbestaan hebben. Maar men kan onmogelijk de evidentie looche nen, dat de wereld van de ci devant regerende huizen thans onmogelijk meer kan zijn een versteviging voor de monarchie in een land als het on ze. Naarmate wij meer ontwend zijn geraakt aan de sfeer van een Euro pese stand van roemrijke huizen, die de tronen bezetten, valt menigmaal bij voormalige vorstelijke geslachten behouden traditie minder op dan ver gane grootheid. De meeste geïllus treerde weekbladen verraden een merkwaardige belangstelling. et Huis van Oranje heeft een in deze Staat veilig veranker de plaats, want ons volk bouwt vertrouwen op dankbaarheid. Ons volk is gewend de plaats van het Huis van Oranje te zien als groter dan als een louter staatsrechtelijke instel ling. Mede'door de huidige ontwikkeling van bestuurlijk-maatscnappelijke sa menwerking op vele ievenssectoren kan de koninklijke familie naar wij al opmerkten invloed in 's lands zaken doen gelden door haar rol op een aan tal maatschappelijke terreinen. De ko ninklijke familie heeft in deze richting steeds een ruime interesse en een bre de activiteit ontwikkeld. De Prins der Nederlanden heeft zich in deze richting op alom bewonderde manier voor ons land verdienstelijk gemaakt. Gerele veerd moge worden zijn rol als good will am bas.; deur van Nederland en van Nederlands bedrijfsleven. De vraag is wel eens gerezen, tot hoever eigenlijk deze belangstelling van leden van de koninklijke familie zou dienen te gaan en met name of het passend is, dat een lid van de koninklijke familie com missaris wordt in een belangrij ke naamloze vennootschap. Het be hoeft geen discussie, dat deze vraag niet zo maar met ja of neen kan wor den beantwoord. Men kan als bezwaar zien, dat een commissariaat voor bijv. de Prins der Nederlanden bij de ene onderneming een precedent zou wor den, dat voor allerlei andere grote on dernemingen in ons land de vraag doet rijzen, of ook zij niet de Prins of een ander lid van de koninklijke familie als commissaris zouden dienen uit te nodi gen en dat dar omgekeerd voor de le den van de koninklijke familie de moei lijkheid wordt opgeroepen, of zij aan de een kunnen weigeren wat zij bij de an der deden. Wij geloven, dat dit be zwaar niet irreëel is, maar dat het in bepaalde concrete gevallen allerminst doorslaggevende betekenis heeft. Het komt ons voor, dat de leden van de ko- nink'nko familie in hun persoonliike be trekkingen vrijheid genieten en deze persoonlijke betrekkingen kunnen een goede basis zijn voor een vruchtbaar lidmaatschap van bijv. de Prins der Nederlanden van een raad van commis sarissen van een belangrijke naamloze vennootschap. Als men hieraan maar vasthoudt, dan kan o.i. ook niet het be zwaar van het precedent zwaar wor den gewogen. Dat de Prins of een ander lid van de koninklijke familie commissaris wordt van een n.v. 'moet, naar onze overtui ging, eerder worden toegejuicht dan afgekeurd. Het is een van vele wegen, langs welke de leden van de koninklij ke familie op een moderne manier bij het leven van de maatschappij actief kunnen worden betrokken en langs wel ke in het bijzonder de Prins in een zich hiertoe aandienend geval een per soonlijke bijdrage kan geven tot de voorspoed van ons vaderland. Overigens zijn er vele menselijke sa menhangen, welke bovenal door mede leven, door blijk van belangstelling en door voorbeeld worden gediend. En ook op deze manier heeft ons koninklijk huis steeds met bewonderenswaardige liefde en nauwgezetheid bij de bevol king gewekt grote dankbaarheid en ge voelens van persoonlijke genegenheid. Het verlangen van de Koningin om dan als mens te spreken en te woraen be handeld meer dan als vorstin heeft een typisch Nederlandse en typisch heden daagse stijl in het leven geroepen wel ke slechts het minimum heeft gehand haafd van wat in vroeger tijden de omgangsvormen waren van vorst tot volk en van volk tot orst, maar welke bewijst, dat grote voornaamheid met hartelijke eenvoud goed samen gaat. ij allen zijn er trots op, dat de Koningin en de Prins der Ne derlanden op zo talloze ter reinen en op zo gevarieerde wijzen wegen baanden van moderne en constructieve leiding en in zo vele opzichten 90k de jongere generatie blijven inspireren tot bre de belangstelling en tot een payer de sa personne. Zo is ons land m het bezit van een geheel moderne monar chie, welke toch het goede van tra ditionele waarden heeft behouden maar welke een door het protocol welhaast afgedwongen afstand weg nam. In onze tijd, waarin de mensen zo dikwijls door een gevoel van een zaamheid worden geplaagd, heeft een monarchie een diepe samenbindende taak. Genegenheid en dankbaarheid iegens de koninklijke familie zijn im mers ook een band tussen de leden van ons volk. Het is een voorrecht, dat deze band uitdrukking vindt in koninklijk ceremonieel in eenvoud en menselijkheid en ln onbetwiste aanhankelijkheid. F. DTJYNSTEE geposeerd, dat is duidelijk te bemerken. Ook Therèse Schwarz, subliem schilde res in de tijd van de opkomst der Am sterdamse Joffers, wist haar karakter niet te handhaven Dij officiële opdrach ten uit het koninklijk nuis. Max Nauta, die een staatsieportret van Koningin Juliana gemaakt heeft, was geen laffe man. Nauta heeft ooit Winston Churchill moeten vereeuwigen. Hij zocht de oude staatsman op in zijn buitenverblijf. Nu staat een staatsman buiten de verering die de koningskroon omringt en dus kan er vrijer mee worden omgesprongen. Ook had Churchill in die tijd meer ro- buste kracht van Elizabeth of Margaret (ook glamour bij portretten). Logerend in de plaats waar Churchill zijn buiten huis had, ontdekte Nauta een monument voor een generaal, die in de Canadese vrijheidsoorlog had gestreden. Alvorens naar het huis van Churchill te gaan, nam Max Nauta, zo vertelde hij mij, eerst zijn hoed af voor het monument van de Canadese strijd. Hij zei dan: ,,U heeft met het zwaard gestreden; nu moet ik met de penseel strijden". Dit klinkt binnen het thema der moderne kunst theatraal. Nauta maakte van het koningsportret weinig. Dramatiek is niet onze sterkste zijde bij de kunst van de twintigste eeuw. Jan Groenestein heeft ooit een opdracht van prinses Wilhelmina gekregen om een portret van de prinsessen te paard te maken. Een goed werk is het gewor den Maar waarom is Kees Verwey nooit uitgenodigd een portret «an de gehele familie te maken? Waarom mag men niet eerlijk zijn in het Koningsportret? Waarom mag er de milde humor, de spot zelfs vein de poli tieke tekenaar niet door de conterfeit- sels van het vriendelijk koningsgezin heenspelen? Echt koningschap behoeft zich niet achter glamour te verschuilen. Men zegt wel eens, dat ieder volk de regering krijgt, die het waard is. Men kan ook zeggen, dat elk volk de kun stenaars voortbrengt, die het verdient. De echte kunstenaar kan ook bij het koningsportret niet meer doen dan hij realiseren kan. Alleen is het de vraag, of de goede kunstenaars wel de konings portretten van onze tijd kunnen maken, meer nog, of koning of koningin wel beseffen waar de waarde van portretten ligt; of zij boven dan wel beneden het niveau van koninklijke waardigheid blij ven. Wanneer men in het koningschap ge looft, dan is het onaantastbaar. MARIUS VAN BEEK W. Sluiter: Z.K.H. Prins Hendrik, hertog van Mecklenburg 1926. 30 januari: Prins Bernhard naaf New York, dat drie eeuwen stadsrechten heeft. 1 februari: Zuid-West-Nederland getrof fen door overstromingsramp; onmid dellijk bezoekt de koningin de getrof fen gebieden. 17 maart: In Nieuw-Vossemeer wordt de koningin opnieuw geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van de ramp. 9 april: Koninklijk paar bij vorstelijk huwelijk in Luxemburg. 6 mei: Staatsiebezoek koningin en prins aan Zweden. 19 mei: Koninklijk paar brengt bezoek aan Denemarken. 30 september: Koningin bezoekt het door de stormramp zwaargetroffen Schouwen-Duiveland, waar inmiddels de strijd tegen het water met man en macht is ingezet. 7 november: In aanwezigheid van de koningin wordt het stroomgat bij Ouwerkerk afgesloten: de droogleg ging van de overstroomde gronden kan beginnen. 26 april: Bezoek Deens koningspaar aan ons land. 21 juli: Bezoek Franse president Coty aan Nederland. 16 juli: Goedkeuring „Statuut van het Koninkrijk". 16 augustus: Koning Haakon van Noor wegen brengt staatsiebezoek aan Ne derland. 23 september: Prins Bernhard vertrekt voor rondreis door Zuid-Afrika. 1 november: Koninklijk paar ontvangt keizer Haile Selassie van Ethiopië. 15 december: Koningin Juliana onder tekent het statuut in de Haagse Rid derzaal. 29 december: Plechtige afkondiging van het statuut, eveneens door de koningin. 26 april: Officieel bezoek aan Neder land van Zweeds koninklijk paar. 13 mei: Koningin Juliana door net Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen onderscheiden met de Nansen-me- daille. 18 mei: Koningin opent te Rotterdam de expositie „E-55". 15 oktober: Koningin en prins vertrek ken voor bezoek aan de Nederlandse Antillen en Suriname. 10 januari: Prins Bernhard naar V.S. 1 mei: Koningin onthult op de Amster damse Dam het nationaal monument. 5 juni: Luxemburgs groothertogelijk paar bezoekt Nederland. 17 juni: Bezoek ex-president Truman aan paleis Soestdijk. 13 september: Koningin stelt bij afslui ting Oostelijk Flevoland de bemaling in werking. 15 oktober: Koninklijk paar ontvangt de Liberiaanse president Tubman en zijn echtgenote. 19 oktober: Nieuw bezoek prins Bern hard aan Amerika. 10 april: Eerste officiële daad prinses Margriet. Zij onthult in Rotterdam het koopvaardijmonument. 21-24 mei: Officieel bezoek koninklijk paar aan Zweden. 15 juni: Prinses Beatrix ontvangt van varend Nederland het jacht „De Groene Draeck". 19 september: Koningin opent Eindho vense Technische Hogeschool. 28 september: Koningin stelt Velser- tunnel open voor verkeer. Januari: Prins Bernhard bezoekt Li beria. Februari-maart: Bezoek prinses Bea trix aan de West en V.S. 25 maart: Officieel bezoek Engels ko ninklijk paar aan Nederland. 14 juli: Koningin onthult te Geleen een ter ere van haaf moeder opgericht gedenkteken. April: Prins Bernhard in Californië. 30 april: Koningin bij haar vijftigste verjaardag groots gehuldigd. 17 juli: Koning Boudewijn van Belgie bezoekt ons land. 15 januari: Koningin bezoekt door over stroming getroffen Tuindorp-Oostzaan. 4 mei: Koningin draagt Staten-Generaal erelijst over van in de oorlog geval lenen. 30 mei: Bezoek Koningin en prinses Be atrix aan België; prins Bernhard we gens ziekte verhinderd. 22 juni: Premier David Ben Goenon ygj] Israël op Soestdijk ontvangen. 26 oktober: Thailands koninkbjk paar voor officieel bezoek in Nederland. 15 december: Koningin en prins naar huwelijk koning Boudewijn van België. 6 maart; Nederland viert 12H-jarig re geringsjubileum koningin Juliana. 25 april: Prins Bernhard ontvangen door president Kennedy, na bezoek aan Mexico. 16 mei: Officieel bezoek president Scharf van Oostenrijk aan ons land. 28 mei: Bezoek prinses Irene aan Noord-Brabant. 29 juni: Prins Bernhard vijftig jaar. Ge schenk van het Nederlandse bedrijfsle. ven: motorjacht „Budi". 7 juli: Prinses Beatrix slaagt te Leiden voor haar doctoraal examen rechts wetenschappen. 18 september: De kroonprinses opent te Rotterdam het ziekenhuis Dijk- zigt. 7 januari: Koninklijk gezin vier zilve ren huwelijksfeest in huiselijke ring, tijdens vakantie in het Oostenrijkse dorp Lech. 13 februari: Officieel bezoek koninklijk paar aan Amsterdam. 2 maart: Prinsessen Beatrix Margriet eregasten^ op Weens Operabal. Maaz'april: Reizen „rins Bernhard naar Noord- en Zuid-Afrika en Mexico. Theo Swagemakers legt de laatste hand aan het portret van n

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 21