CONTACT j
Fanfarella, pretentieloos
maar goed amusement
1
Luisteren naar:
naar:
KUIFJE IN TIBET
DE LAATSTE SLA&
3
Air**»
Alfredo
Mensen
zoals wij
DAGPUZZlÉ
V:
Vrijdag
Vrijdag
Zaterdag
Zaterdag
m-
GEERVLIET
Slï
:S
Buitenland
Raadsverkiezingen in
jNX.R.V.-programina
Literatuurprijs voor
Luc Estang
y^XHOORTOESTELLEN
SWH00RBRILLEN
Vfl OORHANGERS
HET NIEUWE DAGBLAD
VRIJDAG 18 MEI 1962
Den Haag Sïhevenfng»n
ALGEMENE KUNSTZIJDE UNIE N.V.
gevestigd te Arnhem
f*
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBT
door HERGE
Copyrighl Casterman
Geen antwoordWij
moeten hem daar uit'
zien te haten, Thar key
Laat mij af da ten, sa
hib. Ik za l je laten
zien hoe het moet.
O.K.!
Niet loslaten, sahib'.
Wees gerust, Thar key!
Ka pi tein Nohee Kapitein
<r d n&d
u. 0 x\i/
Kun je me niet met
rust laten Je ziet
toch dat ik aan
X. het merk ben
V J
Kuifje Hoera Net is KUifje
Het touw!... laat
het touw niet los
Maar... Wie
riep daar?
JU RIG DE NOORMAN
220. Nadenkend slaat Eric de pezige Romein gade, die naast Mer
wig, de koning der Franken, aan het hoofd van de lange colonne rijdt.
Een en al hulpvaardigheid, heeft Aetius voorgesteld, het Frankenleger
te vergezellen, om het bij te staaan in geval ze op Attila's horden moch
ten stuiten. En op aandringen van Merwig heeft Eric zich met zijn
troep Noren en de handvol Herulen bij hen aangesloteh. Het is verre
weg de veiligste manier, om naar het Noorden te komen. In zijn hart
is Eric blij, dat alles nu achter de rug is; dat niets zijn terugkeer naar
Noorwegen meer in de weg staat. Maar tóch, de vragen, die door
zijn brein spoken, geven weinig rust. Vanaf een hoogte toont de Romein
hen de plaats van het Hunnenkamp. „Hoezeer Attila zich verslagen
voelde," klinkt Aetius' stem, „bleek, toen mijn verspieders temidden
van de resten van het kamp een hoop houten zadels vonden. Een brand
stapel Liever dan in onze handen te vallen, zou Attila deze vreselijke
dood verkozen hebben." „Dubbel jammer dan, dat hij tóch nog ontko
men is," kan Eric niet nalaten op te merken. De tocht gaat voort in
snelle marsen. Van het grote Hunnenleger horen of zien ze niets meer.
Het lijkt als door de aarde verzwolgen. Wèl heeft Aetius verspieders
uitgezonden, maar wat die ervaren, komen Merwig noch de Noorman
aan de weet. Tot Aetius op een ochtend, na een onderhoud met zijn
verkenners, glimlachend op de Frankenvorst toetreedt. „Het gevafrt-
geweken, Merwig, vriend," zegt hij. „Attila is kennelijk van plan ve :et
geweken, Merwig, vriend," zegt hij. „Attila is kennelijk van plan
derd. Hij is verdwenen in oostelijke richting. Ik geloof, dat het 111' gei*
langer nodig is, dat ik en mijn Romeinen u vergezellen." ^eeCn-
dan ooit laait bij Eric de achterdocht op. Was het dan allemaal leUu„nd
1 het ef?
der Franken slechts voorwendsel, om het Frankenleger wèg te kriJS ei
Is óók Thorismunds grote Gothenleger wellicht met een ver^alige
Het verhaal van Attila's voorgenomen roof- en plundertocht in het
heengezonden? Aetius' vriendschap met de grote Hun, zijn jar f"V
verblijf bij hen, het Hunnenleger, dat voor hem vocht? Alles, yaaf'
weer bij de Noorman op, en alles lijkt in één richting te wijzen. ^jie
wel, Norenvorst!" Nog eenmaal kijkt Erie de ander recht in
e"
ogen, zoekt hij naar een oplossing voor alle vragen. Langzaam
hun handen Ineen en Aetius glimlacht. „Ieder handelt naar SJ je
lang," klinkt zijn stem, raadselachtiger dan ooit en zwijgend staai
Noorman hem na, tot hjj uit het gezicht is verdwenen. Eri zo is 'f
de laatste der Romeinse veldheren, de geschiedenis ingegaan, j ^e,
waas van geheimzinnigheid, omgeven door vragen en raadsels,
tot op de huidige dag, niemand heeft kunnen beantwoorden.
MOCO
Examens
y diverse merken
-
door
WILLEM CAPEL
MAGISCHE VIERKA:
17 MEI-
Sigrid Koetse en Wirn van den Heuvel in „Fanfarella" van Jan Naaykens.
HILVERSUM, 18 mei. Geen zwaar
beladen stukken, vermoeiende spitse
en zorgvuldig afgewogen dialogen, geen
ellende, geen driehoeksverhoudingen
van een dubbeltje met een portie zelf
moord van een kwartje, geen zielenood,
geen wezenlijke smart. Niets van dat
al. De ronde Brabander Jan Naaykens,
recordhouder op het gebied van blij
spelen, kluchten en volksspelen in ons
land, houdt er niet van. Vele malen
heeft deze auteur uit Hilvarenbeek, die
toneelstukken even gemakkelijk en
snel schrijft als waren het boze brie
ven naar de inspecteur van 's Rijks
belastingen, daarvan in zijn spelen
blijk gegeven. Hij bezit de zorgeloos
heid, het hartelijke en het menselijk
warme van de rasechte Brabander. In
Fanfarella", het zesde spel dat hij
voor de televisie schreef, laat hij zijn
levendige geest dwalen in de Comme
dia del'Arte. Hij vindt een dorpje in
noord-Italië, een drietal eenzame naar
liefde hunkerende meisjes, een dorpspo-
tentaat, een zeer vriendelijke, soms
schalkse pater, en komt op het idee
vier rondtrekkende bon viv&nts, die
zich met toneelspelen bezig houden het
afgelegen oord te laten bezoeken. De
verwikkelingen die hieruit ontslaan la
ten zich raden.
Het spel, u zult het ongetwijfeld be
grepen hebben, had weinig pretenties.
De bedoeling was slechts dat de kij
kers zich amuseerden. Vel, wat ons be
treft, is Jan Naaykens daarin volko
men geslaagd. Ook al omdat de spelers
het luchtige karakter van het stuk goed
aanvoelden, regisseur Luc van Gent er
aardig de vaart in hield en ontweraer
Massimo Götz voor sfeerrjjke decors
had gezorgd.
In ,,Kijk op Kunst", dat eerder op
het scherm werd gezet, zag men mooie
opnamen van de beeldenexpositie in
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering Uw levensbelang.
HILVERSUM I, 402 m. VARA; 18.00
Nws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Ama-
teursprograrrrma. 18.50 De puntjes op de D||,f.anl .nrl
i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 DUII ClIIClIIU
Kinderkoor. VPRO; 19.30 Balletmuziek
igr.) 19.50 DSSrom..., lezing, 20.00 Nws.
20.05 In de ban der geschiedenis, lezing.
20.20 Boekbespreking. 20.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 20.50 Wereld in bew.,
lezing. VARA: 21.00 Vlieg er eens uit,
een cht langs oorden van vermaak in
Brussel, Mechelen en Antwerpen. 21.45
Nieuwe teelt, klankbeeld over haringvis
sers. 22.15 Buitenlands weekoverzicht.
22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Dichter bij
de dichter, lezing. VARA: 23.00 Socialis
tisch nieuws in Esperanto. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
strumentaal kwartet en zangsollsten.
17.00 Sportperiscoop. 17.10 Grammofoon-
muz. voor de teenagers. 17.30 Boekbe
spreking. 17.40 Nieuwe klassieke gram
mofoonplaten met commentaar.
ENGELAND BBC Home Service 330
m.12.00 Automobilistenkroniek. 12.30
Interviews. 12.55 Weerbericht. 13.00
Nieuws. 13.10 Hoorspel. 13.40 Grammo
foonmuziek. 14.10 Hoorspel. 15.10 Hoogte
punten uit de programma's va- de afge
lopen week. 16.00 Orkestconcert. 17.00
Voor de jeugd. 17.55 Weerbericht.
HILVERSUM II, 298 m. NCRV:
18.00 Orkestmuziek. 18.20 De hangmat,
licht programma. 18.50 Regeringsuitzen
ding: De maatschappelijke begeleiding
van buitenlandse arbeidskrachten, door
mr. N. X. M. M. Vos de Wael, Hoofd af
deling opbouwwerk van het Ministerie
van Maatschappelijk Werk. 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.10 Op de man af.
praatje. 19.15 Kamerorkest en solist.
19.30 Radiokrant. 19.50 Samenzang. 20.20
Prisma, gevarieerd programma. 21.30
Pianorecital (gr.) 22.00 Kerkorgelcon
cert. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten.
22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00
Concertgebouworkest. 23.45 Grammofoon
muziek. 23.55 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
regionaal programma. 19.00 Music of the
Masters: kamermuziek. 19.30 Arbeiders-
kroniek. 20.00 Kamermuziek. I.d. pauze:
20.25-20.40 Lezing. 21.30 Radioportret.
22.00 Nieuws en berichten. 22.30 Gram.
mofoonmuziek. 22.45 Parlementsoverzicht
22.59 Weerbericht. 22.59 Weerbericht.
22.59 Weerbericht. 23.00 Nws. 23.02 Voor
dracht, 23.15-23.35 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light Progr. 150g
en 247 m: 18.33 Sportoverzicht. 18.45
Hoorspel. 19.00 Nieuws en journaal. 19.25
Sport. 19.31 Hoorspel. 20.00 gevarieer
de muziek. 20.31 Discussie. 21.15
Gevarieerde muziek. 22.30 Nieuws, sport
en actualiteiten. 22.41 Ouderwetse dans-
muz: '- 23.31 Orgels el. 23.55-24.00 Nws.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nieuws. 19.45
Operaconcert. 21.45 Nieuws. 23.20 Piano
recital. 24.00 Nieuws. 0.10 Klassieke mu
ziek. 0.40 Lichte orkestmuziek. 1.00 Weer
bericht en gevarieerde muziek.
FRANKRIJK prog. III 280 en 235 m.:
18,30 Nieuwe grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws. 20.00 Operaconcert. 23.53-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.18.00 Vlaamse lie
deren. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Sportprogramma. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte muziek. 20.00 Omroep symfonie
orkest en solisten. 22.00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws.
484 m.: 19.30 Nieuws. 22.00 Wereldspie-
gel. 22.55 Nieuws.
ENGELAND BBC Light progr., 1500
en 247 m.12.00 Hersengymnastiek. 12.31
Grammofoonmuziek. 13.20 Cricket. 13.35
Uitslagen cricket. 13.45 Lichte orkestmu
ziek. i.4.30 Uitslagen races. 14.35 Lichte
orkestmuziek. 14.45 Lichte muziek. 15.30
Uitslagen races. 15.35 Gevarieerd pro
gramma. 16.30 Uitslagen races. 16.35 Ge
varieerde muziek. 17.30 Uitslagen races.
17.40 Ritmische muziek.
NDR-WDR 309 m. 12.00 Orkestmuziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Hammond-orgel. 1330
Jazzmuziek. Gevarieerde grammafoon-
muziek met eommentaa-, 15.30 Liederen.
16.3 ODans- en amusementsmuziek. 17.30
Populaire liedjes.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m. 12.02
Nws. 12.10 Kamermuziek. 13.45 Kamer
muziek. 14.40 Idem. 15.45 Klassieke mu
ziek. 17.30 Orkestconcert en solist.
BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Licht concert. 12.25 Weerber. 12.35 Licht
conc. (verv.) .13.00 Nws. 13.15 Voor de
teenagers. 14.00 Filmkroniek. 14.30 De
Academie der Discofielen. 14.40 Geva
rieerde giemmofoonmuziek. 16.00 Thea
terkroniek. 16.20 Amusementsmuziek.
16.45 Rejortages. 17.00 Nieuws. 17.15 Dag
klapper en liturgische kalender. 17.20 Li
turgische gezangen. 17.30 Volksliederen.
484 m: 11.55 Grammofoonmuziek. 12.18
17.45 Italiaanse muziek.
Bel Canto. 13.00 Nieuws. 16.03 Gevarieer
de grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws.
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Soc.
strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken
(gr.) (Om 7.30 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws en postduivenbe-
richt. 8.19 Muzikale ochtendpost (gr.)
8.50 Wegwijs, tips voor trips en vakan
ties. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw.
Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding
9.10 Pianoconcerten (gr.) 9.35 Waterstan
den. 9.40 Lichte muziek. VPRO: 10.00
Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA10.20 Zigeunerorkest en zang.
10.55 Man in de stad, cabaret-fantasie.
11.20 Sportnieuws. 11.45 Jacht op geluid,
klankbeeld. 12.00 Jazzmuziek. 12.15 Van
de wieg tot het graf, vragenbeantwoor-
ding 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. Aansluitend: Postduivenber.
12 35 Jazzmuziek. 13.00 Nie: >vs. 13.15
VARA-Varia. 13.20 Tijd voor teenagers.
14.10 Voor de jeugd. 14.45 Lezing. 15.00
Operaconcert (gr.) 16.40 Boekbespre
king. 17.00 Radio Jazzclub. 17.30 Actua
liteiten.
HILVERSUM n, 298 m. KRO: 7.00
Nieuws. 7.15 Gewijde muziek. 7.30 Voor
de jeugd. 7.45 Morgengebed en overwe-
rng. 8.00 - euws. 8.15 Pluk de dag (gr.)
50 Verzoekprogramma voor de bejaar
den. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klas
sieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Chansons de France. 12.00
Middagklok-noodklok. 12.04 Licht lunch
concert (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v
land- en tuinbouw, 12.33 Dansmuziek
(gr.) 12.50 Actualiteiten 13.00 Nieuws.
13.15 Platennieuws. 13.20 Amateursorkest
13.50 Instrumentaal Octet. 14.10 Franse
les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Zangreci
tal. 15.55 Harprecital. (gr.) 16.10 Als de
dag vm gisteren, klankbeeld. 16.40 In-
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO
20 20 Flits. 21.00 Western Theatre ballet.
21.30-22.15 Domino: Philippe Clay.
DUITSE TELEVISIEPROG.
18.10 Overzicht van de programma's
van de komende week. (Regionaal pro
gramma: NDR: 18.20 Programma over
zicht. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40
Hier und Heute. 19.15 Intiem theater.
NDR: 19.25 Funkstreife Isar 12). 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Anno
1962: filmreportages bij het nieuws van
gisteren en morgen. 21.10 Dansorkest en
balletgroep. 21.40 Heim-liche Gefahren,
een critisch onderzoek in het huis. 22.20
Laatste nieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.Lekenmoraal en -Liosofie. 19.30
Voor de vrouw. 20.00 Nieuws. 20.25 Het
manneke. 20.30 De sluipschutter, TV-spel.
22.00 Filmnieuws en nieuwe films. 23.45
Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 Voor de jeugd. 19.00 Nieuwe films
19.30 Ontmoeting met de klassieken:
Programma over het schilderij: De
Kruisafname, v. Rubens. 20.00 Nieuws.
20.30 La 'Olupté de l'Honneur, TV-spel.
22.00 Literaire- en kunstkroniek. 22.30
Nieuws.
NCRV: 15.00 Korte film. 15.25 Hon
gaarse en Roemeense muziek. 15.35 Do
cumentaire over de BBC-televisie. 16.00
The usolent Matador, tekenfilm. 16.10
Spectacle Coupe: gevarieerd programma
16.35 Dier in 't vizier: programma over
dieren. 17.00-17.30 Voor de kinderen.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
14.30 Het Tele-platenboek. 15.00 Rota
tie en rijstpapier, reportage over de In
ternationale Jaarbeurs Druck und Pa
pier, te Dusseldorf. 15.30 Reportage
Duitse zwemkampioenschappen. 16.30
Wereldkampioenschap voetbal 1954 ei,
1962, herinneringen en verwachtingen
van het Duitse voetbal. 18.00-18.30 Mode
show voor u L uis. (Regionaal progro-
gramma: WDR: 14.00 Die Woche-Hier
und Heute, weekjoumaal.
Keukenhof en een interessante reporta
ge over het edel handwerk van een vi
oolbouwer. Overigens is nu wel geble
ken dat men in dit programma het ac
cent wil leggen op de beeldende kunst.
Daar is geen enkel bezwaar tegen,
mits men dan de nu wat brede titel
verandert in „Kijk op beeldende kunst'.
De liefhebbers van muziek en literatuur
b.v. zijn er 'n de laatste uitzendingen
nogal slecht afgekomen, dachten wij.
F. B.
HILVERSUM, 18 mei Wanneer Ne
derland op 30 mei naar de stembus
gaat voor de gemeenteraadsverkiezingen
zal de NCRV weer alles in het werk
stellen, om de luisteraars zo snel mo
gelijk in te lichten over de resultaten
van de verkiezingen. De vergaderzaal
van de NCRV-Studio wordt tijdelijk ver
anderd in het „zenuw-centrum" van de
eigen uitslagendienst. Extra telefoon
lijnen, koptelefoons, rekenmachines
kortom de hele apparatuur, die nodig
is om snel te werken, staat hier opge
steld. Daarnaast staan in verschillende
plaatsen van het land reportagewage-
gens, waardoor het mogelijk is. dat de
verslaggevers van grote gemeenten als
Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
de uitslagen rechtstreeks, onmiddellijk
na het bekend worden ervan, kunnen
doorgeven. De uitslagen worden afgewis
seld met muziek en getracht zal worden,
later op de avond uit de mond van
prominente wethouders de. mening over
de uitslagen te vernemen.
Advertentie)
't 1$ élke dag "Prinije«dog" in het jubi
lerende, thans 10-iarige
MADURODAM
Binnenhof met Gouden Koets
-fantastisch mosii
PARIJS, 18 mei De Academie
Franpaise heeft haar grote prijs voor
literatuur toegekend aan de katholieke
dichter, essayist en romanschrijver Due
Estang. Hij is Parjjzenaar van geboor
te en 50 jaar oud.
Als dichter beeft Mi invloeden onder
gaan van Charles Péguy en Paul Clau-
del. Zijn eerste bundel Au dela de
moi-même verscheen in 1938. Er
volgden op: Transhumances (1939),
Puissance du matin (1941), Le Mystère
apprivoisé (1943). Zijn essay Invitation
a la poesie verscheen in hetzelfde jaar.
Passage du Seingeur in 1945, Essay sur
Bernanos in 1948. Twee jaar later ver
scheen zjjn roman „Les Stigmates", een
„roman noir", die hij later uit de han
del nam. Hierop volgden nog de roman
Cherchant qui dévorer. Estangs naam
kreeg ook bekendheid door zijn mede
werking aan het katholieke dagblad La
Croix.
(Advertentie)
De directie maakt bekend, dat in de op 17
mei 1962 te Amsterdam gehouden algemene
vergadering van aandeelhouders het divi
dend over het boekjaar 1961 is vastgesteld
op 16 in contanten. Na goedkeuring van de
raad van commissarissen is over dit boek
jaar met ingang van 19 januari 1962 reeds
een interimdividend van 4 betaalbaar ge
steld. Het slotdivldend bedraagt derhalve
12 hetgeen uitmaakt:
120.per gewoon aandeel van 1.000.
60.per onderaandeel van 500.
12.per onderaandeel van 100.
Onder aftrek van 15 dividendbelasting,
resp. ten bedrage van 18.9.en 1.80
is het dividendbewijs nr. 56 van de gewone
aandelen, genummerd 125.001 en hoger, met
ingang van 29 mei 1962 betaalbaar met:
f 102.per aandeel van nominaal 1.000.
51.per onderaandeel van nominaal
500.—;
f 10.20 per onderaandeel van nominaal
100.—.
Bovenvermeld dividendbewijs nr. 56 is be
taalbaar op alle werkdagen van 912 uur,
uitgezonderd 's zaterdags, bij ondergenoemde
kantoren
in Nederland bij
De Nederlandsche Handcl-Maatschappij,
N.V. te Amsterdam, Rotterdam, 's-Gra-
venhage en Arnhem;
de Amsterdamsche Bank N.V.
te Amsterdam, Rotterdam, 's-Graven-
hage en Arnhem;
de Handel-Maatschappij H. Albert de Bary
Co. N.V. te Amsterdam;
de Heren Hope Co. te Amsterdam;
de Heren Pierson, Heldring Pierson
te Amsterdam en 's-Gravenhage;
de Rotterdamsche Bank N.V.
te Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage
en Arnhem;
de Heren Gebr. Ttlxeira de Mattos
te Amsterdam;
de Heren Vlaer Kol te Utrecht;
in Frankrijk bij:
de firma Lazard Frères Cie te Parijs;
in de Verenigde Staten van Amerika bi):
The Chase Manhattan Bank te New York.
Bij laatstgenoemde instelling is echter alleen
betaaibaar het dividendbewijs nr, 56 van de
aandelen, waartegen zgn. „American Depo
sitary Receipts for American Shares" zijn
uitgegeven.
Arnhem, 18 mei 1962.
TT'! 1TL rtll.'/*
oo2z/
COPENHAGfN
AMSTERDAM, 18 mei Gem. Univer
siteit doet. rechten mej. M. v. d. Zeijde
en de heer T. Asberg, Amsterdam.
Kand. Frans mej. B. Zeelenberg, Am
sterdam.
(Advertentie)
Hoofdkantoor»
Keizersgracht 411 Amsterdam
Filialen: Den Haag Utrecht - Haarlem.^
71
Lena kan zich niet meer stil houden, al heeft ze
Frans beloofd, geen bokken te zullen schieten, dus
zo weinig mogelijk te praten.
„Hoe kom je daar nu bp, kind, Frans dicteert
zelf en schrijft zelf. alleen het tikken doet mijnheer
Wouters, dat is ziin enige hulp; er is niet over
machines en steno-typistes gesproken, dat is er zo
maar bij gezet."
Inge wil zich duidelijker uitdrukken.
„Kijk, ik meen dit, als ik nu zo iets hoor, dan
gaat er werkelijk een illusie bij mü verloren. Zo
stond ik eens voor een schilderij van Rembrandt in
het Rijksmuseum, het was een portret van een dame.
Nu heb ik, ik zeg het eerlijk, weinig verstand van
schilderijen en daarom is, wat ik nu ga vertellen
misschien vreselijk dom. Ik had een expert bij me,
die me allerlei uitleg gaf. Ik bewonderde de kanten
kraag en kanten mouwopslagen, die waren zó mooi
geschilderd, dat niet alleen ieder draadje te zien
was, maar zelfs de knoopjes, die in het garen wa
ren gelegd; het was net alsof het echte kant was
inplaats van geschilderde. Ja, zo iets kan toch alleen
maar een genie als Rembrandt dacht ik, het was
alsof ik iets van schilderkunst ging begrijpen. Maar
jawel, die expert haalde me uit de bovenste hemel
door te beweren, dat juist die kant waarschijnlijk
niet door Rembrandt geschilderd was, maar door
een van zijn leerlingen. HU zelf had daar geen
geduld voor gehad. Er was werkelijk iets gebroken
in me; wat ik mooi vond en kunst had willen noe
men, was niet eens door Rembrandt geschilderd.
En zo krUg ik nu de indruk, als ik hoor, dat ma
nuscripten uitgewerkt worden, dat de schrüver mis
schien alleen de richthjnen aangeeft, maar dat
de uitwerking, zinsbouw, etc. aan mindere goden
wordt overgelaten."
Frans is rechtop gaan zitten, heeft zyn lange
benen omhoog getrokken, hij kUkt Inge aan en
luistert aandachtig. Lena ziet er beslist geslagen uit,
als dit nu het resultaat van dat stukje in de krant is,
dan loopt alles averechts verkeerd. Even is het stil,
als wil men het gesprokene verwerken.
„Laat ik je dan een illusie terug geven, beste
Inge," klinkt kalm de stem van Frans. „Ik schrijf
mijn boeken van A tot Z. Iedere zin, iedere komma
is van mezelf. Als je een natuurbeschrijving in een
van mijn boeken bewondert of een psychologische
ontleding of een mooie zinswending, dan is het alle
maal door mij geschreven. Natuurlijk is. het niet zo,
dat ik met een ganzeveder hele vellen vol krabbel,
waar de zetter zich blind op moet staren. Maar ten
slotte, ik krijg uit dat geschrijf daar uit die krant
helemaal de indruk niet alsof ik slechts een schema
opstel en tot mijn staf, nota bene van zegge en
schrUve één man, zeg: maak daar nu eens een
boek van circa negentig duizend woorden van."
Leo moet de passage weer voorlezen en de indruk
is nu wel wat anders. Hij leest ook het slot van
het intervieuw, waarin gezegd wordt, dat de titel
van het nieuwe boek voorlopig nog geheim moet
worden gehouden.
Nu veert Frans plotseling uit zijn diepe zetel
omhoog.
„Jongeris," roept hU, „voor het forum van mun
vriendenkring hier, beken ik, dat het geheim houden
van die titel nonsens was, want ik wist toen nel
zo min een titel, als die tafel daar. Daarom zal
ik m'n nieuwe boek opdragen aan mijn eeuwigt
vriend Leo. Want jullie moeten weten, dat hij mij
de nieuwe titel aan de hand deed. Leo, nogmaals
m'n hartelUke dank voor je: „Aeternum Vale".
Frans maakt een stüve buiging in de richting
van Leo en die geeft een even stijve buiging terug.
„Moet je die twee mallen daar zien," kwettert
Lena. „Maar ik kan jullie zeggen, dat ik Leo nooit
dankbaarder geweest ben dan toen. Het hele huis
stond al weken op stelten alleen om die titel, dat
was me wat...
Lena breekt plotseling de zin af, een blik van
Frans heeft haar gewaarschuwd.
Ook Leo heeft de waarschuwing opgevangen en
om verdere vragen over dit onderwerp te voorko
men, staat hij alweer rechtop.
„Dat is dus over Frans, luistert verder:
„Tot gewoon hoogleraar in de Cristallographie,
Mineralogie en de Petrographie aan de universi
teit hier ter stede is benoemd dr. A. Lettinga. De
nieuw benoemde professor, tot op heden leraar
aan de vierde Hogere Burgerschool voor jongens,
kon ons nog geen juiste datum van zün inauguratie
opgeven. In ons blad van morgen hopen wij een
uitgebreide biografie te kunnen opnemen."
„Dat is dus over onze profeesor, luister weer ver
der."
Allen kijken verwonderd, kwam er nog meer?
„Rechtszaken. Naar wU vernemen zal meester
M. Buise de verdediging op zich nemen in de
strafzaak, die voor de rechtbank te 's Hertogen
bosch is aanhangig gemaakt tegen D. J. v. d. M."
Nu vliegt Buise op. „Die ellendige persmuskieten,"
scheldt hij, „hoe komen ze er in 's hemelsnaam achter.
Net iets voor zo'n sensatieblad, het valt me mee, dat
er nog niet achter staat: zoon van de bekende domi
nee v. d. M. Je kunt er donder op zeggen, dat er
een verslag in extenso in dit blad zal verschijnen en
dat spijt me voor de dominee, want het publiek zal
de puzzle van de beginletters wel weten te ontcij
feren."
„Nu komt er eens een pleidooi van jou in de
krant, dan moet Leo het ook maar eens voorlezen,
ik gun je de lol van de openbaarheid," en Frans
Jelsma moet hartelijk lachen, ook al vanwege het
nqdige gezicht van Buise.
„Nu het laatste en treffendste, nog even aandacht
en dan gaan we over tot de bespreking van Lettin-
ga's feest, het is een heel dure advertentie, midden
tussen de tekst in;
(Wordt vervolgd)
Horizontaal: 1. inspiratie, j,
fond; 3. applaus, Ko; 4. u-e" ^eTd^'' e;
gnoe, toren; 6. usurpator; 7-
azen, enkel; 9. tor, tm, erf; 10-1
11. eenling, no.
Verticaal
2.
poP'
Horizontaal en verticaal dezelf
den invullen. pul
1. deel van het gezicht; 2. f.
land; 3. wreed heerser; 4. frer. eriiij;
deel van een uurwerk; 6. Le atS
zoogdier; 8. rustig; 9. kerel; 1°-
Amerika; 11. eiland bij Su®13 tsel;
proef; 13 steekwapen; 14. v0°r
myth, figuur; 16 kist.
OPLOSSING
:Pj'
1. inauguratie; - ^e(i
zode; 3. s v. p., ouder; 4 Pu 7, 3
5. imam, p. r., tri; 6. uitadern ete
«loten, eg; 8. To, dronken; 9-in
10. EDO, alf.
,1