CONTACT
DORUS, CABARET EN
TSJAIKOVSKY
Tom Manders ook volgend
winterseizoen voor T.V.
Luisteren naar:
Kijken
naar:
KUIFJE IN TIBET
¥L
DE GEZW
VÊ
8.
Alfredo
Mensen
zoals wij
saiomob^V
DAGPUZZ-
Maandag
Dinsdag
Maandag
Dinsdag
„VRIJGEZEL" EN „BOEMELBARON"
Buitenland
Buitenland
HÜtfjK
HET NIEUWE DAGBLAD
MAANDAG 28 MEI 1962
pagina
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCE
74
De Yefo... De YetaDe Yetu.
Zut'! Dat kleine ding daar..
Ginds boven Kijk
Maar ik zie niets (Weet
je wel zeken, dat...
Zeker En of! Dat ding ziet er uit
als een reusachtige aap. Hij moet
ons gezien hebbenwant hij is er
als een hazewind van
door gegaan.
Copyright Casterman
GoedYeti oj geen Yeti, 'kJJ*
verder! En jij, kapitent-^j
Het is reine dwaAshdf^
maar ik ga meetvddt
heb een eitje te peller
die aapmens0
En wat doe jij, Th ar keg?
Ui niet meegaan, sahib.
Jij zeer moedig zijn, maar
jij gevaren van gebergte
niet kennen. Jij onredelijk
zijnsahib...
MisschienHier scheiden onze wegen,
Th ar keyMaar eerst moeten wij afreke
nen. Daar zai de kapitein voor zorgen...
Gaat het, kapitein
Doe jij het maar, Kuifje
ik zal intussen
koken
is toch niet mocmj",
t fit'
En
waarom
Een klein kind soa
kunnen
ERIC DE NOORMAN
8. Steigerend als een wild paard, stormt Svein Langtand achter de
in de duisternis wegsnellende overvallers aan, op de hielen gevolgd door
Eric en de anderen. Maar ineens houdt de lange Sakser de pas in. „Niet
verder, Noorman," sist hij, „niet verder, want de dood loert tussen de
bomen." Verbaasd kijkt Eric zijn oude makker aan. Maar met een ruk
trekt deze hem op zij en even later boren zich met nijdige tikken pijlen
in de grond, vlak bij hen. „Inderdaad, het is zinloos om ze nu nog ver
der te volgen," prevelt Eric, „en dat is, geloof ik, ook niet nodig, want
ze hebben hun bekomst." Nauwelijks terug in de nederzetting, komt
Septimus hun met een schaapachtige grijns tegemoet. „Het spijt mij,
mannen," gromt hij, „ik heb een pak slaag verdiend. Jullie hebben mijn
wantrouwen goed afgestraft." „Praat er niet meer over," glimlacht
Eric, de uitgestoken hand van de ander grijpend. „Een
iedereen maken." „Zeker, als je opeens tegen een gezicht als n® piil'
moet aankijken," grinnikt Svein Langtand. „Komaan, een lak i-n
let je bier dat maakt alles goed!" Ze zitten nog enige tijd M 0f j
voor ze het merken begint het al te dagen. „Toch eens kijken' pi'
nog wat van die plunderaars kunnen vinden," mompelt Eric> eJ.
Septimus en Svein begeven zij zich weer naar buiten. Ze vinden te
die kennelijk met zijn laatste krachten nog geprobeerd heeft gep-
verstoppen tussen de struiken. Zonder veel plichtplegingen .tre n gri
timus de dode tevoorschijn en bijna gelijktijdig slaken Svein vgr
een zachte kreet. „Wat is er? Ken je hem?" vraagt de R0^1
baasd. „Deze niet, maar wél het soort. „Het zijn alweer de
Internationaal songfestival
te Oisterwijk
NIEUWE LEDEN VAN
DE MUIDERKRING
door
WILLEM CAPEL
BUSSUM, 28 mei De Vara hoeft
de rubriek „Top of flop" terecht van
de zaterdagavond naar de zaterdagmid
dag verplaatst. Daarmee werd zij op
genomen in de sfeer waar zij thuis
hoort; in die sfeer dus, geschikt voor
de ietwat gevorderde jeugd. In de
„volwassenheid" heeft dit quasi-des-
kundige gedoe rond de „tophit" al
thans nooit gepast.
De Vara had wéér gelijk toen zij
's avonds het optreden van het Haags
Studenten Cabaret helemaal naar het
einde van het programma verschoof.
De omroepster deelde mee, dat zulks
was geschied nadat men kennis had
genomen van de inhoud van de tekst.
Een en ander getuigde niet alleen van
een bijna ontroerende zorg, maar ook
van wijs inzicht. De lieve jeugd had
inderdaad aan de soms nogal pittige
teksten weinig plezier kunnen beleven
en zij had bovendien wellicht de wijs
heid gemist om een al te generali
serende en dus ietwat misplaatste
scherts als die over de geestelijkheid
en het naakt op haar juiste waarde
te kunnen schatten. Maar voor de rest
kon men dan op de late avond wel
genieten van een half uurtje voortref
felijk cabaret, dat werd opgevoerd
door een stelletje schrandere jongelui,
die vooral onze vaderlandse politieke
zwakheden op een soms venijnige,
maar bijzonder rake manier in het
vrolijke vlak weet te trekken.
Rinus Ferdinandusse bleek bovendien
eens te meer een bijzonder handig
conferencier met een geheel eigen
stijl, die vooral hierdoor wordt be
paald dat hij er geen heeft. Hij doet
maar wat, maar hij doet bet goed.
En hij laat met een bijna verbluffende
vanzelfsprekendheid hele spitse grap
jes los, zoals dat over de mogelijke
terugkeer als minister van de heer
Sidney van den Bergh: „Planta rei",
over minister De Pous: „net iets te
historisch-christelijk" en over de Mona
Lisa: „Een t.v.-omroepster die te lang
in het beeld blijft".
Een pittig slot van de avond dus,
die na de ingelaste cowboyfilm begon
met het jubileumprogramma van Tom
Manders, wiens „St. Germain des
Prés" voor de 35e maal op het scherm
kwam. Men had te dezer gelegenheid
een programma samengesteld, dat uit
fragmenten van vorige ,,St. Ger
main's" bestond. En men had ze wel
goed gekozen, vooral in zoverre Dorus
in volle luister als het schlemielige,
maar ontwapenende mannetje dat hij
is, tot zijn recht kwam. Deze Dorus
immers is het die terecht populair is
geworden en die het zal blijven, indien
hij het in de toekomst kan vermijden
zich met al te veel show te omgeven.
Dat die toekomst er is werd ons aan
het slot van de uitzending duidelijk
door de uit de ruimte tot ons komende
woorden van Piet te Nuyl jr., die de
mooi-bedremmelde Dorus huldigend
toesprak.
De KRO bood ons zondagavond een
één-acter van Michel Suffran, ge
titeld „De avond valt". Na een schei
ding van acht jaar ontmoette Marthe
en Thérèse elkaar weer en geven zich
dan over aan een ontrafeling van een
oude liefdesaffaire, waarbij behalve zij
zelf een zekere Bernard betrokken is
geweest. Heeft hij destijds het leven
verloren tijdens een jachtongeluk, of
werd het fatale schot opzettelijk door
hemzelf gelost? De definitieve beant
woording van die vraag wordt door de
auteur niet gegeven; hij suggereert
slechts. Hetgeen eigenlijk een tikje
irriterend is, want per slot van reke
ning hebben wij, de toeschouwers, de
droeve kwestie niet opgeroepen. Ook
valt het niet te ontkennen dat de con
versatie tussen beide vrouwen af en
toe nogal een larmoyant karakter
droeg, hetgeen, gezien de omstandig
heden, dan tooa v.-ei weer te begrijpen
is. Cas Baas had overigens voor een
strakke en bijzonder goed op de juiste
sfeer gerichte regie gezorgd en Annie
de Lange en Signet Kbetse hadden met
haar' róllen ais resp. de oudere en de
jongere vrouw, niet de minste moeite.
Zodoende bleef de aandacht tcch wel
gespannen.
Het Amsterdams Kunstmaar.dorkest
onder leiding van Anton Kersjes speelde
dit keer gedeelten uit de „Cssse Noi-
sette-muziek" van Tsjaikowsky. En
dank zij de nauwgezette en welhaast
alom tegenwoordige regie van Ben
Mettrop werd dat dan ten naaste bli
een aanschouwelijk lesje In instrumen
tatiekunst, tot hetwelk de „Notenkra
kerssuite" zich dan ook bij uitstek
leent. Soms echter wekte het preciese
camerawerk een beetje op de lach
spieren, zoals in het geval van de par
mantige, de bekkens hanterende slag
werker. Maar men beleefde overigens
beslist ook muzikaal plezier aan dit
concert.
H.Hn
Dorus met een van zijn eerste medewerkers aan St. Germain des Prés, Cor Steyn.
II1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering Uw levensbelang.
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 18.00
Nws. en comment. 18.20 Pianoduo. 18.35
Olympia's Tour door Nederland. 18.40
Jazzmuz. 19.00 Parlm. overz. 19.15 Reg.
uitz.: Herman Stok presenteert de Radio-
zilvervloot. 19.30 Zangrec. 20.00 Nws.
20.05 De wilde vaart, licht program
ma. 20.45 Lichte ork. muziek. 21.15 Geen
nieuws uit het moeras, klankb. 21.40 Ra-
dio-Filh ork. en soliste: vioolconc. 22.2o
Act 22.30 Nws. 22.40 De Ramblers en
zangsolister;. 23.05 Op de praatstoel. 23.25
Lichte gram. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. NCRV:
18 00 Orgelrec. 18.30 Gram. muz. 18.50
Openb. kunstbezit. 19.00 Nws. en weer-
ber. 19.10 Op de man af, praatje. 19. Id
Gram. muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koor
zang 20.05 Bij de Gratie Gods, klankb.
21.40 Licht ens. 22.00 Pari. commentaar.
22 15 Metropole-ork., koor en solisten:
amus. muz. 22.30 Nws. en S.O.S.-berich-
ten. 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbespr.
23.05 Lichte ork. muz. (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
tuinb. 12.33 Balletmuz. (gr.). 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.30 Gevar.
gram. muz. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor
de plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantij
nen, gevar. progr. (herh.). 15.50 Gram.
muz. 16.00 V. d. zieken. 16.D Zlekenlof.
17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45
Reg uitz.: De geologisch-mljnbouwkundi-
ge dienst van Suriname, door ir. C. van
Kooten.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
Reg progr. 19.00 Samenzang. 19.30 Ge
var progr 20.30 Hoorsp. 21.45 Zangrec.
22.00 Nws. 22.30 Fluit en piano. 22.45 Par-
lementsoverz. 23.00 Nws. 23.02 Voordr.
23.15-23.35 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en
247 m: 18.33 Sportoverz. 18.45 Hoorspel.
19.00 Nws. en journaal. '9.25 Sport. 19.31
Schoolquiz. 20.00 Gevar. muz. 20.31 Lich
te orkestmuz. en zang 21.00 Hoorspel.
21.31 Gevar. muz. 22.15 Orgelrec. 22.30
Nws., sport en act. 22.41 Gevar. progr.
23.55-24.00 Nieuws.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nws. 19.30
Symf. orkest: klass. muz. 21.45 Nieuws.
22.15 Jazzmuz. 22.30 Amus muz. 23.00
Gevar. gram. muz. 24.00 Nws. 0.10 Dans-
muz. 1.00 Weerber. en gevar. muziek.
FRANKRIJK progr. Hl 280 en 235 m:
18.05 Kamermuz. 20.00 Filharm. orkest
en solisten: Moderne muz. 23.10 Solisten-
conc. 23.35 Gram. muz. 23.63-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 18.00 Prot. uitz. 18.20
V. d. sold. 18.50 Sport - act. - Toerisme.
19 00 ws. en weerber. en corresponden
tie uit Nederland. 19,40 Lichte gram. mu
ziek. 19.45 Operaprogr. 20.00 Ork. conc.:
Klassieke muz. 21.00 De Zeven Kunsten.
21.15 Koorzang (gr.). 21.30 Sterretijd.
22.00 Nws. 22.15 Amus. ork. en voc. trio.
22.35 Pop. volksmuz. 22.55 Nws 23.00-
23.15 V d. zeelleden.
484 m: 18.30 Prot. lez. 18.45 Gram. muz.
19.20 Gram. muz. 19.30 Nws. 20.00 Hoor
spel. 21.45 Gram. muz. 22.00 Wereldnws
22.15 Jazz. 22.55 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 12.00 Cricket. 12:10 Ork. conc. 12.55
Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Discussie. 14.00
Schoolradio. 15.00 Hoorsp. 15.30 Cricket.
15.55 Kerkdienst. 17.00 V. d. jeugd. 17.55
Weerbericht.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500 en
247 m: 12.00 Pop. gram. muz. 12.31 Ge
var. progr. v. d. arbeiders. 13.00 Dans-
ork. 13.30 Nws. 13.35 Cricketuitslagen.
13 45 V. d. kleuters. 14TH) V. d. vrouw.
15.00 Lichte muz. 15.31 Muziek bij het
werk. 16.15 The Dales, dagboek. 16.31
Cricketuitsl 16.33 Gram. muz. voor de
jeugd. 17.00 Jong talent. 17.31 Gevar. mu
ziek en berichten.
NDR-WDR 309 m12.00 Lichte muz. en
zang. 13.00 Nws. 13.15 Lichte ork. muz.
16.00 Kamermuz. 17.20 Pianospel. 17.45
Amus. muz.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
12.10 Ork. conc. 13.40 Gram. muz. 14.15
Kamermuz. 14.45 Ork. conc. 17.00 Kamer
muziek.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lich
te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lich
te gram. muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws.
13.15 Kamermuz. 14.00 Schoolradio. 15.45
Operettesel 16.00 Beursber. 16.06 Duitse
les. 16.21 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.15
Lichte gram. muz. 17.40 Boekbespreking.
17.50 V. d. jeugd.
484 m: 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz.
(gr.). 14.45 Lichte gram. muz, 15.03
Amus. muz. (gr.). 17.00 Nws. 17.15 Ope
ramuziek.
HILVERSUM I, 40' m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Ochtendvar.
(gr.). VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8.00 Nws. 8.15 Progr. overz. Aansluitend:
Rechtdoor naar school en kantoor (gr.).
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente
man. 9.15 Kamerork. (gr.). 9.35 Waterst.
9.40 Morgenwijd. 9.55 Boekbespr. 10.00
Arbeidsvit (gr.). 10.50 V. d. kleuters.
11.00 Radio Volksuniversiteit: De schilder
J. B. Jongkind, door mevr. V. Bakker-
Hefting. 11.30 V. d. zieken. 12.00 Ham
mondorgelspel en zang. 12.20 Reg. uitz.
V. d. landbouw. 12.30 Med. t.b.v land
en tuinb 12.33 Lichte muz. en zang. 13.00
Nws. 13.15 Med., act. er, gram. muziek.
13.25 Beursber. 13.30 Lichte ork. muziek.
14.00 Oude kamermuz. 14.40 Schoolradio.
15.00 Met naald en schaar. 15.30 Viool en
piano. 16.00 Lichte ork. muz. (gr.). 16.30
V. d. jeugd. 17.30 Orgel en zang: lichte
muz. 17.55 New York calling.
HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Klass, gram. muz. 7.30 V. d.
jeugd! 7.45 Morgengebed en overw. 9.00
Nws. 8.15 Pluk de dag (gr.). 8.50 V. d.
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, lez. 10.25 Ork. muz
(gr.). 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Muziek
houdt fit (gr). 11.50 Volaan... vooruit, lez.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Wals-
muz. (gr.). 12.30 Med. t.b.v. land- en
NTS: 20.00 Journaa en weeroverzicht.
NCRV20.20 Memo. 20.30 Vader weet het
beter, film. 20.55 Pianospel en zang. 21.20
V for Victory, doc. over de tweede we
reldoorlog. 21.45 Forum.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Reg. progr. NDR: 18.20 Progr. overz.
18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier
und Heute. 19.15 Guatemala. NDR: 19.25
Moeder is de allerbeste). 20.00 Journaal
en weeroverz. 20.20 Rep. over Kinderarb.
20.50 Aus dem Hut, rendez-vous met
Hanns Dieter Hiisch en zijn Arche Nova.
21.20 Der Apotheker, komische opera
(herh.). 22.20 Laatste r.ws. 22.40 Duitse
zvveefvliegkamp. 1962.
vlaa: is-belg. televisieprogr.
19.00 V. d. jongeren. 19.30 Tekenfilm.
19.45 Cult. act. 20.00 Nws. 20.25 Het man
neke. 20.30 Johny Guitar, speelfilm. 22.15
Toneelkron. 22.45 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. kinderen. 19.00 Sportprogr.
19.40 Eurovisie Wenen: Opening van de
muzikale week. 20.00 Nws. 20.30 Eurovi
sie Wenen: Concert t.g.v. de opening van
de muzikale week. 21.30 Examen de
Conscience: De liefde. 22.15 Nieuws.
DUITSE TELEVISIEPROGR
17.00-18.0 V. d. kinderen.
VLAAMS-BELGISCHE T.V .-PROGR.
14.05-14.30 Schooltelevisie.
„DORUS"
HILVERSUM, 28 mei Aan het slot
van de 35stc televisie-uitzending van
Tom Manders' „Saint Germain des Prés",
zaterdagavond, waarin hoogtepunten uit
vorige programma's voor de camera
werden gebracht, werd een overzicht
gegeven van de nieuwe serie die Man
ders het komende seizoen voor de
VARA zal produceren.
Op 13 oktober zal hij weer optreden.
Hij speelt dan de hoofdrol in de muzi
kale comedie „De drie vrijgezellen"
Harry Boda en Johan Boskamp ver
lenen daarbij hun medewerking. Er
staan meer muzikale comedies op het
programma. O.a. „Het cafeetje" waarin
Dorus de kelner typeert. Het winter
seizoen zal worden besloten met de
grootse operette van Walter Kollo „De
Boemelbaron". De titelrol is aan Dorus.
Tom Manders onderhandelt met de
Bayerische Rundfunk. Verwacht wordt
dat hij in de komende zomermaanden
voor de Duitse televisiekijkers zijn
1
iet
rIB vf
CdfFNBIGIH
„Dorusshow" zal kunnen brengen. De
oer-Hollandse liedjes moesten derhalve
in het Duits worden omgezet. Het be
faamde mottenlied werd:
Es leben zwei Motten in meinem
alten Hut
und diese zwei Motten, die
wohnen da gut,
sie vernichten mir das Oberhaus
Und fressen das ganze Modell heraus
doch ich schenk' ihn' den Genuss
weil eine Motte doch leben muss.
OISTERWIJK, 28 mei Zondag is
hier de finale van het internationale
songfestival gehouden, waaraan vijftig
personen hebDen deelgenomen. Hieruit
wisten zich dertien in de finale te
plaatsen.
Eerste prijs, Kees Priem, Den Bosch;
2. Ben Gijselinck, Temme (Belg); 3. J.
van der Plas, Nijmegen; 4. J. Goefóers,
Breda; 5. Hannie en Adri, Berlicum
(N.-Br.)
AMSTERDAM, 28 mei De dichter
Willem Brandt en de voordrachtskunste
naar Otto Sterman zijn zaterdag tijdens
de jaarlijkse plenaire zitting als nieuwe
leden van de Muiderkring geïnstalleerd.
Het hoofdthema van de zitting was ge
wijd aan de componist J. P. Z. Swee-
linck. Daartoe werd de bijeenkomst ge
opend in de Grote Kerk in Naarden.
verdediger luisteren. Ze gaan nu meer op de ver
dachte letten, die doet zo raar.
Buise wacht even, dan klinkt zijn sonore stem weer
door de zaal, hij heeft die stem nu een bijzondere bui
ging gegeven.
„Mijnheer de president, U vindt waarschijnlijk de
houding van verdachte niet sympathiek, ik wel, om
dat ik weet, waarom hij zwijgt over de herkomst van
de gelden. Hij zwijgt uit teergevoeligheid, hij zwijgt
om een ander, die hem zielslief is, voor veel onaan
genaamheden te sparen. Hij staat hier onschuldig
terecht en dat na een vast voorgenomen besluit, een
besluit dat hij al maanden heeft volgehouden, om een
ordentelijk en zelfs hardwerkend lid van de maat-
79
„Ik verzeker U, mijnheer de president, dat ik niet
op handen en voeten ben binnengeslopen, doch als
een normaal lopend mens kwam ik de draaideur door
en vond een bediende verdiept in de bestudering van
een of ander stuk. Mijn plicht is, daarvoor heb ik
mijn ambtseed afgelegd, mijn uiterste krachten aan
mijn cliënt te besteden, mijn cliënt, van wiens on
schuld ik volkomen overtuigd ben. Daarom en daar
om alleen, nam ik de voor het grijpen liggende kans
waar, om onomstotelijk het bewijs te leveren, dat
diefstal van buitenaf, door het loket, niet alleen
(Wordt vervolgd)
mogelijk, maar zelfs zeer gemakkelijk was, iets wat
de zware jongens „een makkie" noemen. Ik kom nu
tot het feit van de betaling der schulden, inderdaad
een duister punt, mijnheer de president, een zeer
duister punt."
Dirk Jan heeft geen oog van zijn verdediger af, er
is hoop in.zijn ogen gekomen, maar als hij van die
schuldbetaling lioort. zinkt de moed weer in zijn
schoenen.
„Ik voor mij, ben er heilig van overtuigd, dat
alleen op dit duistere punt -geen veroordeling kan
volgen, maar er is meer, ik wil niet alleen dat ver
dachte vrijgesproken wordt wegens gebrek aan bewijs,
maar ik wil, dat deze verdachte straks met opgehe
ven hoofd deze zaal verlaat. Ik kan U aantonen, hoe
hij aan deze gelden kwam."
Dirk Jan wordt vuurrood, daarna wordt zijn gezicht
bleek als van een dode, hij draait onrustig heen en
weer en dit trekt de aandacht van de parketwachters,
die ook met belangstelling naar het betoog van de
schappij te worden. Dat is heel erg en hard en daar
om lijkt U zijn houding onsympathek. Ik heb lang
geaarzeld en ik aarzel op dit moment nog U de
bewijzen van zijn onschuld te leveren, maar ik moet,
ik moet terwille van mijn cliënt, ik moet, terwille van
de rechtbank hier."
De houding van Dirk Jan is zodanig, dat de ene
parketwachter zijn collega een wenk geeft, zij zetten
zich vlak naast hem op de bank neer.
„Daarom mijnheer de president, zou ik U willen
verzoeken, mij toe te staan. m\jn pleidooi te onder
breken om nog een getuige te horen."
Hij komt op de groene tafel toe en overhandigt de
president een briefje. Als deze het gelezen heeft, ziet
hij met verwonderde ogen Buise aan, dan geeft hij
het aan de deurwaarder. „Roep deze getuige voor,"
beveelt hjj kort. Dan galmt een naam door de gang,
die ook in de zaal goed hoorbaar is; „Maria Josephi-
na Cornelia Angelina van Gansefoort tot Geraards-
bergen."
Het is of onder de beklaagdenbank een dynamiet-
ontploffing plaats vindt, zo springen daar ineens drie
mensen omhoog, de stem van Dirk Jan snerpt door
de zaal: „Dat nooit, laat haar er buiten, laat me los,
schoftentroep."
En Mia staat daar in de deuropening en zü ziet
niets of niemand in de zaal, alleen haar Dirk Jan, die
daar met die twee parketwachters worstelt en weer
op de bank neergesmeten en stevig vastgehouden
wordt.
,,Ik zal wel bekennen, dat ik het gedaan heb, maar
iaat haar er buiten, gooi me maar in de gevangenis."
Dan barst hij in hartverscheurend snikken uit. Dat
is sensatie in de zaal» het publiek op de tribune deint
heen en weer, daar zullen ze het nog lang over heb
ben, zo iets maak je niet dikwijls mee.
De deurwaarder weet niet, hoe hij de tribune weer
rustig moet krijgen. Dirk Jan is niet tot bedaren te
brengen en op een wenk van de president wordt hjj
weggeleid, als een zak hangt hij tussen zijn bewakers
in, zijn gesnik wordt zelfs nog gehoord, als de deur
reeds achter hem dicht is.
De president buldert het publiek toe, onmiddellijk
stil te zijn, anders volgt er ontruiming. Direct wordt
het muisstil, men wil in de zaal blijven, men wil
weten wat de freule, die in die provincieplaats zo
goed bekend is, te vertellen heeft.
Buise Is op Mia toegelopen, die hem in zijn def
tige toga niet zo gauw herkende, nu klemt ze zich
met beide handen aan zijn arm vast. „Wat vrese
lijk," steunt ze. Ook zü barst in snikken uit, haar
hoofd rust op zijn schouder, kalmerend tikt Buise
haar op de handen, wenkt naar de deurwaarder om
water.
„Stil nu maar," fluistert hij en zijn fluisteren is
nu inderdaad zacht, „over een half uur is hij bij je
en dan is alles voorbij en vergeten."
Wies zit dit toneeltje aan te staren, ze heeft een
brok in de keel, trekt haar zakdoekje compleet aan
flarden, zo geagiteerd is ze. Kalm blijven de rech
ters toezien, als Mia wat water drinkt en door Buise
voor de groene tafel geleid wordt.
Deze getuige is een uit hun kringen, de president
is een vriend des huizes, kent haar op en top. Hij
heeft z'n voorhoofd in diepe rimpels getrokken, wat
heeft zij in vredesnaam met deze zaak te maken?
Vormelijk werkt hij de gebruikelijke vragen af, laat
haar beide vingers omhoog steken, dat zij de waar
heid en niets dan de waarheid zal zeggen, woord
voor woord zegt hij haar de eedsformule voor. Haar
stem is zacht, alleen de voorste rijen kunnen iets
opvangen, het publiek op de tribune rekt zich om
toch maar iets te zien van dat slanke figuurtje daar,
in het eenvoudige mantelpakje.
Dirk Jan wordt weer binnengebracht, de parket
wacht heeft hem wat gekalmeerd, rustig gaat hij
zitten.
Verschrikt ziet Mia hem verschijnen, hun ogen ont
moeten elkaar en Mia kijkt hem na, maar dan ver
maant de president: „U moet naar mtj kijken."
(Wordt vervolgd)
(Advertentie)
TELEFOON i 010 135910'
KRUIS WOORDK
-p - gpYy
Horizontaal: 1 grote sx'£
regel voor spijs en dran
- 8 militair 'afk.) - 9 ,a>if Ooj/,
baan voor balspel 11J-
niet even - 14 zangno" p ,}rM„j.
(mv.) - 18 telwoord ^et 4 jTé
.ia i
Vertikaal: 1 deel vall;rijg 5
droogplaats - 3 een wein».
aroogpiaais - 5 een -.ys
puntig vergroeid JaljJ?„i oP j? 13
- 6 voertuig - 7 titel
wederhelft - 16 boom
(Barg.)
M *5
OPLOSSING VAN reno 1'
1 mare - 2 adem - -re Adtc,
- 5 poes - 6 ooit - V tf. 12
bank - 10 atol - 11 -
pels - 14 elim - 15