CONTACT
Brink
imi
Luisteren naar:
Kijken
naar:
HET TOVERPOTLOOD
O
M,
DE PELSJA
u
Alfredo
4
m
m
m
DAGPUZZEl
I
1/
MOORD in de
Apollokliniek
I u
u
V.
"M
Jan Pruis
Klankbeeld van
vluchtelingen in
midden-Afrika
Donderdag
Donderdag
Vrijdag
Vriïdaq
Radio en T.V. bij
N.-Guineadebat
WAT?!
ft-
Ij
H
iS
Buitenland
Buitenland
Twee lezingen over
Afrika
Vanavond
Van der Heem sticht
bedrijf in Teheran
Intern, congres voor
kinderpsychiatrie
t Cgr°
l>»
'ft h*
New York City Ballet
drie maanden in
Europa
I
I
*4?
HET NIEUWE DAGBLAD
DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1962
PAG#. Jtt
ff
door LUKACS
NEEM
»ii
ï't
l%W'rteb<
V *h
N*1 'a|
gÊ
S>e.
Hkl
4w°taa
ERIC DE NOORMAN
VJaa
St V°Ot
\N. g
^«th41'
<«?ar'
W
door
MARTIN MONS
-
Amerikaanse uitno^
voor Frans Vro^1
BUSSUM, 30 aug. Slechts de
NCRV bestaat het om een avond zó vol
te proppen met een aantal niet of nau
welijks ter zake doende programma-on
derdelen als gisteren het geval was.
Dat varieert dan van de infantiele
humor van de Wiere Brothers tot de
gedragingen van een intelligente bruin
vis.
Gelukkig was er deze avond ook nog
Jan Pruis. Hij was het Walter Mitty-
achtige middelpunt van een soort één-
mans-sketeh die .Waar blijft mijn kof
fie?" heette. En zijn optreden was dan
bepaald een verademing. Pruis heeft
bijzonder veel vein een echte clown;
van een man dus die terwijl hij laat
lachen tevens weet te ontroeren. Hij is
dan ook een figuur wij hebben er
reeds meer op gewezen en het bleek
deze avond eens te meer die over
het algemeen door de televisie te veel
verwaarloosd wordt.
Fred Benavente had hem '-rij goed
geregisseerd maar wij zijn er van over
tuigd dat er met een man als Jan
Pruis meer te bereiken valt. Welke sce
narioschrijver gaat zich daar eens op
bezinnen?
(Van onze radio en tv.-redactie)
HILVERSUM, 30 aug. De VARA-
verslaggever Henk van Stipriaan, die
gedurende zijrt veertiendaags bezoek aan
Congo en Oeroendi stof heeft verzameld
voor een aantal programma's voor de
vier grote omroepen zal woensdag
avond 5 september in het programma
van de NCRV zijn eerste klankbeeld on
der de titel „Vluchtelingen aan de eve
naar" presenteren.
Van Stipriaan heeft deze reis als re
presentant van de vier omroepvereni
gingen, AVRO, KRO, NCRV en VARA,
gemaakt op uitnodiging van de Hoge
Commissaris'voor de Vluchtelingen van
de Verenigde Naties. In totaal werden
uit zes Europese landen zes radiover
slaggevers uitgenodigd voor een bezoek
aan de midden-Afrikaanse landen, om
daar kennis te nemen van het vluchte
lingenprobleem en de pogingen van de
V.N. om dit probleem op te lossen.
(Advertentie)
m
•3
O.
IN NEDERLAND GEBOTTELD MET LICENTIE VAN
PEPSI-COLA COMPANY. NEW YORK
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 18.00
Nws. 18.15 Wereldkamp. wlelr. te Bres
cia. 18.25 Dansork. en zangsol. 18.55
Gepr. brlet. 19.00 Carrousel, een pro
gramma dat alle kanten opgaat. 19.55
Sportpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Radio-ka-
merork. en sol.: klass. en mod. muz.
21.10 De ballade van Tim. de Forellen-
visser, hoorsp. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00
Sprtact. 23.10 Lichte ork. muz. (gr.).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n, 298 m. NCRV18.15
Sportagenda. 18.20 Folitlekapel. 19.00 Nws
en weerber. 19.10 Gew. muz (gr.). 19.30
Radiokrant. 19.50 Polit. lezing. 20.00 En
semble Parade. 20.45 Pioniers voor Eden,
klankschets. 21.00 Muz. in miniatuur.
21.30 Orgelconc. 22.00 Muz. voor muloe
nen (gr.). 22.30 Nws. en S.O.S.-ber.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr.
23.00 Lichte gram. 23.20 Nobelprijswin
naars ln vertaling, lezing, 23.45 Klass.
pianomuz. (gr.). 23.55-24.00 Nws
Nws. 7.15 Klass. muz. (gr.). 1.45 Morgen
gebed en overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lich
te gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.40 Klass.
kamermuz. (gr.). 10.30 Lichte gram. 11.00
V. d. zieken. 11:40 Klass. clavecimbel-
muzlek (gr.). 11.50 Als de ziele luistert,
lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04
Lichte gram. 12.30 Meded. ten behoeve
van land- en tuinb. 12.33 Licht ensemble
met zangsol. 12.50 Lichte gram. 13.00
Nws. 13.15 Platennws. 13.20 Dansork. en
zangsol. 13.45 Vrouwenvraagb. 14.00 Klass.
muz. (gr.). 14.25 Mezzo-sopraan en pia
no: klass. liederen. 14.50 Lichte gram.
15.30 V. d. zieken. 16.30 Alt en piano.
17.00 Boekbespr. 17.15 Kinderkoren (gr.).
17.40 Beursber. 17.45 Licht ork. en zang
sol.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg. progr. 19.00 Planorecital: klass.
en mod. muz. Ld. pauze: 20.36-20 56
Lezing. 22.00 Nws. en ber. 22.30 Balladen
van alle tijden. 22.59 Weerber. 23.00 Nws.
23.02 Voordr. 23.15-23.36 Klass. kamer
muziek.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.: 18.00 Tentoonstellings
agenda. 18.33 Sportoverz. 18.45 Hoorsp.
19.00 Nws en journ. 19.26 Sport. 19.31
Jazzmuz. 20.00 Hoorsp. 2031 Samenzang.
21.00 Vragenbeantw. 22.31 Lichte muz.
22.30 Nws. sport en act. 22.41 Jazzmuz.
23.31 Lichte muz. 23.55-24.00 Nieuws.
NDK-WDK. 309 m.: 19.00 Nws. 19.15
Klass muz. 20.15 Hoorsp. 21.45 Nws. 22.15
Kamermuz. 23.30 Muzik. progr. 24.00
Nws. 0.20 Dans- en amus. muz. 1.00
Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK III, 280 en 235 m.: 18.30
Gram. 19.00 Le Joueur, opera. 20.15
Gram. 20.30 Le Joueur. opera (verv.).
21.30 Gram. 22.30 voo. Ens.: kamermuz.
22.55 Gram. 23.10 en 23.42 Kamermuz.
(gr.). 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.18.00 Viool en pla
no. 18.2U V. d. sold. 18.50 Gram. 19.00
Nws. 19.40 Jazzmuz. 21.30 Amus. muz.
22.00 Nws. 22.15 Amus. muz van vroeger.
2255-23.00 Nws.
BRUSSEL, 484 in.18.30 Lichte gram.
198C Nws. 20.30 Gevar. progr. 22.00 We-
reldns. 22.55 Nws.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.12.00 Tentoonstellings
agenda. 12.31 Gevar. progr. 13.30 Nws.
13.35 Crlcketuitsl. 13.45 V. d. kleuters.
14.00 Voordr. 14.15 Gevar. muz. 15.00
Ens en sopr. 15.31 Muz. bij het werk.
16.15 The Dales, dagboek. 16.31 Uitsl.
races en crlcketuitsl. 16.35 Gram v. d.
jeugd. 17.00 V. d. teenagers 17.31 Gram.
NDR-WDR, 309 m.12.00 Uchte muz.
13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 16.00 Volks-
muz. 17.00 Nws. 17.40 Gram.
FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.: 12.10
SymI conc. 13.35 Spaanse volksmuz. 14.10
Kamermuz. (gr.). 15.00 Festival van We
nen: symf. muz.
BRUSSEL, 324 m.12.00 Nws. 12.03
Amus. muz. 12.30 Weerber. 12.53 Lichte
muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15
Orgelspel en zang. 14.00 Houtblazerstrio
v. Brussel: Mod. muz. 14.30 Le Rol
David, oratorium. 16.00 Beursber. 16.06
Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muz.
BRUSSEL 484 m.12.03 Chansons. 13.00
Nws. 13.15 Lichte gram. 14.03 Groot Omr.
syml. ork. en sol.kamermuz, 15.03 Oude
succesnummers. 16.08 Lichte gram. 17.00
Nws. 17.15 Promenadeconc.
HILVERSUM 1, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl.
7.33 Lichte ochtendkl. (gr.). (Om 7.30:
Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws.
8.18 Muzik. ochtendpost (gr.). 9.00 Gymn
v. d. vrouw, 9.10 Moderne ork. muz.
(gr.) (9.35-9.40 Waterstanden). VPRO:
10.00 Inz. en uitz.. praatje. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Promenade-ork. en
sol. 10.50 Volksmuz. (gr.) 11.00 V. d.
kleuters. 11.15 Fluit en piano: klass. e
mod. muz. 11.43 Holland Festival 1962:
Carillonbespeling. AVRO: 12.00 Militaire
J«-. 'PO. 12.30 Meded. t.b.v. land- en
tuinh 12.33 Sport en prognose. 12.50
Draaiorgelmuz. (gr.). 13.00 Nws. 13.15
?ep' v,ïk.het XVe C.H.l.O. te Rotter-
a*m ".25 Beursber. 13.30 Pormenade
2T tfV Berlijn (gr.), amus. muz 14.00
Rotterdam» Filh. koperens.oude en
moderne muz. 14.25 Lezing. 14.45 Kinder
koor: Nederlandse volksliedjes. 15.05 Licht
ens. en zangsol. 15.30 Act VARA: 16.00
Mod. Jazz podium. 16.30 V. d zieken.
17.00 Vragenbeantw. v. d. Jeugd 17.25
Lichte muz. 17.50 Act.
HILVERSUM n, 298 m. KRO; 7.00
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 20.35 Filmdocumentaire
over Italië. 21.05 De schaduw van Mart,
TV-spel.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Regionale progr. NDR.: 1F20 Progr
overz 18.25 Die Nordschau. DWR: 18.40
Hier und Heute. 19.15 Zwerftocht door
de Zoo; het kleine woordje Quiz. NDR:
19.25 Muziek zit in dc lucht). 20.00 Jour-
naai en weeroverz. 20.20 Der fünfzlgste
Geburtstag, TV-spel. 21.55 ririef aan een
Starlet. 22.10 Opgepast. Camera! 22.40
Laatste nieuws.
VLAAMS BELG. TELEV1SIE-PROGR
19.30 Filmrep. 20.00 Nws. 20.30 Graham
Bell (The modem miracle), speelfilm
22.05 Nws.
FRANS BELG. TELEVISiEPROGR.
19.30 Waalse folklore. 20.00 Nws. 20.30
Nieuwe films. 21.00 Detectivefilm. 21.40
Lectuur voor allen. 22.30 Nws.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17DO V. d. jeugd.
(Van onze radio en t.v.-radactie)
HILVERSUM, 30 aug. Radio en
televisie zullen aandacht besteden aan
het debat over het overdrachtsakkoord
inzake Nieuw-Guinea, dat 6 en mogelijk
nog 7 september in de Tweede Kamer
zal worden gehouden. De NTS wil 's
middags en aan het ,egin van de avond
het debat integraal uitzenden en even
tueel later op de avond nog fragmenten
op het scherm brengen. Het is nog niet
zeker dat dit allemaal zo door zal gaan;
de griffie is namelijk nog niet over de
uitzending benaderd.
HILVERSUM, 29 aug Het Twee
de Kamerlid jhr. mr. M. van der Goes
van Naters zal de volgende maand
voor de VARA-microfoon twee lezin
gen houden over zijn reis naar Afrika.
Het Kamerlid, dat enkele van de 23
jonge staten heeft bezocht heeft voor
de causerieën die 3 en 17 september
zullen worden uitgezonden, Senegal en
Guinee tot onderwerp genomen.
De rubriek „Gesproken portret" zal
woensdag 5 september worden gewijd
aan Esther de Boer van Rijk, van wie
7 september de vijfentwintigste sterf
dag zal worden herdacht.
Selma Vaz Dias en Henk van Ulsen
spelen de hoofdrollen in ,,De schaduw
van Mart", een spel van de Zweedse
auteur Stig Dajorman, dat vanavond
door de VARA televisie wordt uitgezon
den. Verdere medespelenden zijn Yoka
Berretty en Cor van Rijn. De regie be
rust by Theun Lammertse, die dit stuk
ook vertaalde en bewerkte. Vooraf kan
men kijken naar een filmdocumentaire
over de sociale problemen en tegenstel
lingen in Italië, „Een knellende laars".
In het programma van de NCRV-radio
kan men luisteren naar een BBC-opna-
me van het Allegri Strijkkwartet, dat
met medewerking van solisten muziek
in miniatuur" van Handel, Chopin, Mo
zart en Schubert ten gehore brengt.
Voor de AVRO-microfoon musiceert
het Radiokamerorkest onder leiding
van Maurits van den Berg met mede
werking van Pieter Dolk, clarino. Om
tien over negen zendt de AVRO het
hoorspel De ballade van Tim, de fórel-
lenvisser", uit. Dit spel van Carlo Cas-
telli wordt onder regie van Bert Dijkstra
voor de microfoon gebracht door onder
meer, Huib Orizand Louis de Bree, Rien
van Noppen en Han König.
DEN HAAG, 30 aug. Onder de
naam Iranian Electronic Industry heeft
Van der Heem, in samenwerking met
een Perzische onderneming die tot dus
verre de commerciële belangen van
van der Heem daar te lande behar
tigde, in Teheran een bedrijf geves
tigd waarin op voorshands beschieden
schaal radio- en t.v.-apparaten gefa
briceerd zullen worden onder licentie
van de Nederlandse onderneming.
Bij besluit van de algemene verga
dering van verkoopkantoor Van der
Heem n.v. (de evenals de moeder
maatschappij in Den Haag gevestigde
exportorganisatie van Van der Heem
N.V.) is de naam der vennootschap
gewijzigd in Van der Heem internatio
naal n.v. Op deze naamswijziging werd
inmiddels de ministeriële verklaring
van geen bezwaar ontvangen.
(Van een verslaggever)
DEN HAAG, 29 aug. Deze week
wordt hier onder voorzitterschap van
dr. D. A. van Krevelen het vijfde in
ternationale congres voor kinderpsychia
trie gehouden.
Dit congres is gewijd aan de gezond
heid van het geestelijk gestoorde kind
en 't is volgens prof. dr. Th. Hart de Ruy-
ter tegelijkertijd de geschiedenis van het
begrip preventie, zoals zich dat heeft ont
wikkeld in enkele generaties van psy
chiaters. Het gaat om zielsverwondin-
gen, die de kinderen heel jong hebben
opgelopen in een a-sociaal milieu of in
instellingen, waar moederlijke zorg ont
brak.
In de chaos tijdens en na de oorlog
kwamen de psychiaters eerst recht oog
in oog te staan met de verstoorde af
fectieve betrekkingen. De psychiater
leerde zien, dat fundamentele onzeker
heid en wantrouwen de basis vormden
van zware aanpassingsstoringen. Het
ene kind beschikte over veel betere af
weermiddelen dan het andere. Zo ontwik
kelde zich de preventiegedachte tegelijk
met de ontwikkeling van de kinderpsy
chiatrie. Het gaat om het voorkomen
van geestelijke stoornis, wat volgens
prof. dr. Th. Hart de Ruyter in vele
gevallen mogelijk is. Indien dit niet het
geval was, zei hij, zou een congres als
dit zinloos zijn.
In zijn openingsrede heeft minister
Veldkamp er de nadruk op gevestigd,
dat wij b{j het opvoeden van onze kinde-
CAT KAM
MET H/AA/Z
T/Jfff
YOVoM
/EMANO
i
L "baat
Seb,
sPe
j1
b'J di
Kq'1 h
k ?tu
46. Grijnzende om zijn eigen slimheid, haast Ulv zich naar de vlakte,
waar Leif Olavson en zijn troep langzaam voorttrekken in noordelijke
richting. Hij aarzelt even, gooit dan zijn wapens af en rent in galop op
de troep toe. Daar veroorzaakt zijn verschijning nogal wat opwinding
en het is Leif zelf, aan het hoofd van een aantal grimmig uitziende
mannen, die hem tegemoet rijdt. „Gegroet, waarde vriend Olavson,
gegroet," hijgt Ulv met zijn beminnelijkste grijns. „Ge weet niet half,
hoe verheugd ik ben, U te zien." „Ik kan het me nauwelijks voorstellen,
Ulv," klinkt de stem van de grote Leif kil. Zijn scherpe, harde ogen
nemen Gunlaugs raadsman scherp op. „In ieder geval deel ik je vreug
de niet." „Oh, maar dat verandert wel, als je weet, wat ik voor je heb!"
grinnikt Ulv, niet in het minst uit het veld geslagen. „Je moet weten,
dat ik niet meer Gunlaugs man ben. Ik eh, zorg nu voor mijzelf, dus ,r
ik een partijtje huiden en bont verzameld, dat je van mij kunt
Leifs kille ogen vernauwen zich en er komt een trek van grenz6
minachting om zijn lippen. „Daarom liet je mij driemaal te veel
Ulv? Daarom liet je mij driemaal te veel betalen," snauwt hij. ,,Da?' 1)êb
dwong je mij, naar het noorden te reizen, klein addertje. En 0llt
je nog de moed, om me, nu ik die hele reis achter de rug heb, met >e(
aan te komen, dat je me in Vosbu niet wilde geven!" Als een P3 jjjj
buigt Leif zich voorover in het zadel. „Weg jij, klein schurkje!" yLjjfl
de dpdelijk verschrikte Ulv toe. „Verdwijn binnen tien tellen, ot
mannen! maken korte metten met jè!"
ren ons moeten realiseren, dat wij hen
leiden naar een wereld, die wij nog niet
kennen.
Het tempo van ons leven is verhoogd.
Wie kan nu nog een half mensenleven
vooruit denken?
De persoonlijke zekerheid, die vroeger
van persoon tot persoon kon worden over
gegeven door ontwikkeling van goede
eigenschappeYi en sociaal waardevolle
opvattingen was voo. velen niet bereik
baar omdat hun geestelijke (of licha-
melijke) structuur te kort schoot. Het
streven moet daarom zijn naar een ge
meenschappelijk gedragen zekerheid. In
dit verband wees dr. Veldkamp op de
opkomst van de sociale zekerheid, ge
baseerd op de sociale rechten van de
mens. Een juist sociaal beleid, zei hij,
moet zorgen, dat de opgroeiende mens
in zo goed mogelijke conditie het vol
wassen leven binnentreedt.
Het wetenschappelijk onderzoek moet
de oorzaken wegnemen, maar daarna
zien wij ons gesteld tegenover een com
plex van vraagstukken, waar de over
heid vooral een belangrijke taak heeft
te vervullen.
Dr. van Krevelen, de voorzitter van
het congres heeft erop gewezen, dat
er realiteiten zijn, die niet kunnen wor
den voorkomen. Dit geldt >ok voor gees
telijke stoornissen, maar het uitgangs
punt blijft het nauwkeurig onderzoek
van individuele gevallen, zoals ook prof.
dr. Hart de Ruyter reeds had gezegd.
Veel wetenschappelijk onderzoek zal er
nog nodig zijn.
HAMBURG, 30 aug. (ANP) The
New York City Ballet is woensdag hier
aangekomen, voor een rondreis door
West-Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk
en de Sowjet-Unie, die drie maanden
zal duren. De groep telt 86 leden, die
worden geleid door George Balanchine.
De tournee begint zaterdag in Ham
burg. Voorts zal de groep optreden ln
Berlijn, Zürich, Stuttgart, Keulen,
Frankfort-Main, Wenen, Moskou, Le
ningrad, Tiflis, Bakoe en Kief.
61
„Jij blijft zitten, jongedame. Je hebt altijd zo'n
grote mond over je plichten tegenover die kinderen
van je. En dan zou je nu enkel en alleen uit gekwets
te trots op zo'n onverantwoordelijke manier met je
leven spelen. Zitten, zeg ik je, of ik vraag die agent
daar in de hoek mij te helpen." Dan zich naar Per-
quin wendend zegt ze: „Wat u daar zei van dat
toeval, dat gelooft u zelf niet, inspecteur. Een toeval,
dat iemand, uitgerekend nadat in zijn naaste om
geving een moord heeft plaats gehad, tot driemaal
toe in gevaar brengt het leven te verliezen, dat is
een raar toeval. Ik moet u zeggen dat ik dolgraag
eens achter het masker van dat toeval zou willen
kijken, want ik ben ervan overtuigd, dat daar een
mensengezicht achter zit. En wat de bewijzen be
treft. Voor de eerste twee pogingen hebben we
geen bewijzen. Maar voor de derde, die van vanmor
gen hebben we bewijzen te over."
„En wat zijn die bewijzen, freule?"
„Vooruit, Susanne, zit daar nu niet of je geen tien
kunt tellen, maar vertel de inspecteur eens haarfijn,
wat je vanmorgen overkomen is."
„U moet het Charlotte alstublieft niet kwalijk ne
men, dat ze zo abrupt is, inspecteur Perquin. Zq
meent het zo goed met mij en het is zo n vreemde
situatie. Ziet u, mijn verstand zegt me na vanmor
gen, dat er tenminste deze laatste keer opzet in het
spel was, maar mijn gevoel kan dat eenvoudig niet
verwerken. En dan. ik weet eerlijk geen reden,
waarom iemand mijn dood zou wensen. Charlotte
hier ziet een verband tussen deze aanslagen, als ik
tee zo noemen mag, en de moord op mevrouw Sale-
«•mdnq. Maar welk verband zou dat moeten zijn? Ik
beh me niet bewust iets van de moord op mevrouw,
Saleminq te weten."
„Het komt er niet op aan, wat jij al of niet weet,
maar wat de moordenaar meent dat je weet, niet
waar, inspecteur?"
„Daar komt het inderdaad op aan, freule. Vertelt
u nu eens rustig, wat er vanmorgen gebeurdis,
mëvrouw Servaes?"
Langzaam, nu en dan naar het juiste woord, zoe
kend in een poging toch vooral zo nauwkeurig moge
lijk te zijn, doet-Susanne haar verhaal.
„Een rij huizen zonder stoep? Juist, ik weet waar
u bedoelt. En die beide dames zouden dus eventueel
bereid zijn te getuigen? Hoe heten zij?"
Een hulpeloze uitdrukking komt op Susanne Ser
vaes' gezicht.
„Ik.„ik weet het waarlijk niet meer," zegt ze,
„maar ik kan het huis gemakkelijk vinden. Wacht
eens, die ene dame, die ietwat gebrekkig is, had een
naam, die aan een schilder doet denken, Das van
Moorhorst? Moordas van der Horst? Neen, ik weet
het werkelijk niet meer.
Haar voornaam weet ik nog wel en die van haar
zuster ook. Coralie en Cornélie."
„Coralie en Cornélie! De nichten! Kind, had dat
maar eerder gezegd, dan had je niet zo behoeven te
vissen naar die namen. Die chauffeur, die je geredén
heeft, die heette zeker Gijs?"
„Ja, maar hoe...
„Schat, Gijs heelt me al naar mijn eerste kinder
partijtjes gereden. Een auto zat er bij ons niet aan,
weet je. Coralie en Cornélie zijn nichten van papa
moet u weten, inspecteur. Het zijn de dames...
„Dashorst van Moordrecht en de Schaffelaere,"
vult Pieter Auguste aan.
„Hè," zegt Chariot verbluft, „hoe weet u... O, ja,
natuurlijk, het zijn weer vriendinnen van uw tante.
Nu, dan weet u ook wel, dat die beiden niet op hun
hoofd zijn gevallen. Daar heeft u prima getuigen
aan."
Pieter Auguste Perquin moet onwillekeurig glim
lachen om haar ongeneerd taaltje, maar Susanne
Servaes zegt waarschuwend zachtjes; „Chariot?"
„Ja, hoor, schat," antwoordt freule Terbeek van
Oudenbosch in het minst niet van haar stuk gebracht.
„Die arme dot ergert zich weer aan mijn ongekuiste
taal, inspecteur, Is het niet ongelooflijk? Een wereld
oorlog, een Jappenkamp en nog altijd is ons Susan-
neke de perfect lady. Maar lief ben je toch, hoor."
Ze knikt haar vriendin eens vriendelijk toe.
„Zou het niet het beste zijn, inspecteur," gaat ze
dan verder, „dat we het wurm maar zo lang op
borgen in een van die aardige celletjes, die u on
getwijfeld tot uw beschikking hebt? Dan zit ze veilig
tot ze do moordenaar te pakken hebben. U kunt wel
een, comfortabel geval voor haar uitzoeken met een
beetje zon en uitzicht en zo.''
„Neen, Charlotte, dat is klinkklare onzin. Stel je
voor, dat de moordenaar niet ontdekt wordt? U
neemt me toch niet kwalijk, inspecteur, er zijn toch
van die zaken. Zaken waarin de beste politieman
geen houvast kan krijgen? Zou ik dan levenslang in
mijn beschermende cel moeten blijven? Het enige
wat mij kan helpen is dat de moordenaar gevonden
wordt, zo gauw mogelijk gevonden. En daar wil ik
graag naar mijn zwakke vermogen toe meewerken,
inspecteur."
„Dat is erg vriendelijk van u, mevrouw Servaes,
maar ik zie niet in hoe...
„Door als lokaas te dienen, inspecteur. Ziet u kans
mq op een zo onopvallende wijze te beschermen, dat
de moordenaar het niet merkt? Hij is er van over
tuigd, dat ik, al is het ran misschien onbewust, iets
weet, dat hem gevaarlijk is. Het is voor hem dus een
■levenskwestie mij uit de weg te ruimen. En
„Mevrouw Servaes, u doet daar een erg edelmoedig
voorstel, maar we kunnen het onmogelijk aannemen.
Het zou u in voortdurend levensgevaai brengen."
„In voortdurend levensgevaar verkeer ik toch al,
inspecteur. Voor zover ik zien kan heb ik alleen de
keuze tussen mijn plan en het gezellige celletje van
Charlotte. En ik kan niet zeggen, dat dat celletje
me erg aanlokt, ook al wordt het nog zo aardig aan
gekleed."
„Je kunt het niet doen, Susanne, het is zelfmoord,
doodgewoon' zelfmoord!" zegt Charlotte Terbeek met
haar gewone voorliefde voor drastische uitdrukkin
gen.
„Onzin, Charlotte. Als inspecteur Perquin hier geen
kans zag mq te beschermen, zou hij een pover politie
man zijn. Ik heb meer vertrouwen in u dan mijn
vriendin schijnt te bezitten, inspecteur."
Charlotte Terbeek ziet haar verbaasd aan. Hoe
komt dié Susanne opeens zo veranderd? Ze ziet er
uit alsof eeh ondraaglijk zwaar gewicht haar van de
schouders is gevallen. Komt dat nu allemaal doordat
de verdenking van moord van de baan schijnt? Heeft
ze daar dan werkelijk zo onder geleden, de schat?
Of...
(Wordt vervolgd)
rH
CM
CO
rr
tn
ÏO
co
6 01
1—1
rH
KRUISWOORDRAADSEL jf
2 3 4 5
,Se ft.)
SO
n i.ftep
1. rusteloos op A0mv
de dag; 4
vloerbedekking^
Horizontaal
lopen, deel van
minister; vlcw
ijshockey; 4. oosterlengte'
(voorv.), lichaamsdeel; 0o°H f,<
kingen; 6. da capo (afk.), eQe ztiiv®[v'4
aangeven van de toon; 8. j, LX,
wicht (afk.), zoon (arab.),
9. rimboebewoner, zonder
10. wens bij jaarwisseling A',
kenspel; 11. evenzo, handvat-,
Vertikaal: 1. onverstoorba^
naal-socialist; 2. naar een
dingend persoon; 3. gebed, 5. yF,
4. schrijnwerker, zeilboot; ^0
Franse rivier; 6. voegwoorO m-r
i Ned. Dagblad Pers, equa S0 t
dijnwieltje stadje tn de
neeën; 9. badplaats aan de jjoft'
drog, godsdienst; 10. geurig®
bre!
OPLOSSING 39
VJL LiV/GOin V*
1 indo - 2 domino - 3 "dsc*1
bellono - 5 naderhand - 6 na J
AMSTERDAM, 30 aUg.
Vroons, directielid van de u, s
se Opera, is uitgenodigd efiietK,
voorjaar van 1963 mede te
enige operavoorstellingen zijd
in Noord-Amerika en, als fio"
schikbare tijd het toelaat, pe
Vertellingen te regisseren- gei)
Vroons heeft deze uitnodig
raad gehouden.
^le
B,eia
htr
"■30
S>