lum
Singeldemping in
Utrecht beperkt
CONTACT
Simon van Collem heeft
zijn draai gevonden
Een „onmogelijk
3 SA-contract
en trasen
Geen holle kreten
klare directe taal
maar
Er waren geen uitvallers
LUISTEREN NAAR:
KIJKEN NAAR:
expositie roermond '62
Jan Goderie
overleden
Mooiste deel Catharijnesingel
voorlopig buiten schot
..Oude Draaidoos"succesvolle reeks
N.V SLAVENBURG'S BANK
HET VELPSE JEUGDFESTIYAL
Zaterdag
Zondag
Maandag
Zaterdag
Zondag
Maandag
K.V.P.-Heerlen staat
wethouderszetel af
middenstand
landbouw
industrie
31 aug. - 9 sept.
rtV
De mooiste en de grootste tentoonstelling die de laatste 10 jaar in 'Zuid-Nederland werd gehouden
- rn, ƒ-
Buitenland
Buitenland
Buitenland
HET NIEUWE DAGBLAD
ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1962
Liturgische weekkalender
z
•f»
PfLGfiJM. óók voor fiJifibaarde»
HEERLEN, 1 sept. Tijdens een
beraad tussen de fractievoorzitters uit
de nieuwe gemeenteraad heeft de frac
tievoorzitter van de KVP meegedeeld,
dat zijn fractie besloten heeft een der
vier zetels 'welke tot dusverre door de
KVP werden bezet ter beschikking te
stellen van de minderheidsgroepering
in de gemeenteraad, de P.v.d.A., en
niet name aan de heer Johan van der
Woude. Met uitzondering van de nood-
raad direct na de bevrijding, heeft
Heerlen nog geen P.v.d.A. wethouder
gehad.
De heer van der Woude werd in 1954
lid van Provinciale Staten, welk lid
maatschap hij onafgebroken tot nu toe
vervulde. Een jaar later vertegenwoor
digde hij de Partij van de Arbeid in
de raad van Heerlen.
(Advertentie)
Experimenteer nie-t
Experimenteer niet
(Advertentie)
DEN HAAG, 1 sept. In zijn wo
ning alhier is vrijdag onverwachts
overleden de journalist Jan Goderie.
Hij was 50 jaar.
De heer Goderie, die l:ort na de oor
log Berlijns correspondent en later
Haags redacteur van ons blad is ge
weest, was in de laatste jaren bekend
door zijn Veilig Verkeerprac.tjes voor
de VARA-microfoon en door zijn me
dewerking aan de KRO-televisierubriek
Brandpunt". Hij was voorts vaste me
dewerker aan een aantal zuidelijke
dagbladen.
Van 1952 tot 1957 was de heer Gode
rie hoofd van de afdeling voorlichting
van de stichting Bevordering Bescher
ming Bevolking en daarna directeur
van het reisbureau Buhoma-Nederland
N.V.
Als oorlogscorrespondent was hij ge
tuige van de Duitse capitulatie in west-
Europa. Hij versloeg ook een aantal
Nazi-processen.
Zondag 2 september: 12e zondag na Pink
steren; eigen Mis; credo; pref. v. d. H.
Drie-eenheid groen
Maandag: H. Pius X, paus-belijder, eigen
Mis wit—
Dinsdag: Mis v. d. zondag groen
Roermond: Kerkwijding v. d. Kathedraal;
Mis Terribilis; credo wit
Woensdag: H. Laurentius Justiniani, bis
schop-belijder; Mis Statuit wit
Donderdag: Mis v. d. zondag groen
Vrijdag: Idem ofwel vanwege de Eerste
vrijdag: Votiefmis ter ere v. h. H. Hart
van Jesus.
Zaterdag: Maria Geboorte; eigen Mis; 2e
geb. H. Hadrianus; credo; pref. v. d. H.
Maagd Maria wit
Zondag 9 september: 13e zondag na Pink
steren; eigen Mis (Haarlem: 2e geb. ver
jaardag wijding bisschop); credo; pref.
v. d. H. Drie-eenheid groen
IV A A T—V T V"V /^V W
TV-X' K-/. -
- -i',7-
i
UTRECHT, 1 sept. Door een han
dige zet van de wethouder van Open
bare Werken mr. W. H. Derks, die
slechts een half uur nodig heeft ge
had voor zijn antwoord op debatten
van vijf uur, heeft de gemeenteraad
gistermiddag z.h.s. zijn goedkeuring
gegeven aan de geamendeerde voor
dracht van B. en W. inzake de vast
stelling van een ringweg om de bin
nenstad en tot aanvaarding van de
stedebouwkundige visie van ir. J. A.
Kuiper, neergelegd in diens rapport.
Zoals het tracé thans is vastgesteld,
komen,voor demping alleen in aanmer
king de Weertsingel pn de daaraan aan
sluitende Catharijnesingel tot aan de
Willemsbrug, omdat de wethouder op
suggesties om het fraai- stuk van laatst
genoemde singel tot aan de straat waar
aan het Academisch Ziekenhuis is gele
gen, nader in studie te nemen, is inge
gaan. Dit gedeelte is weliswaar in het
tracé opgenomen, doch de raad heeft
op voorstel van de wethouder besloten
de wijze van uitvoering voor wat dit
stuk betreft nader in studie te doen ne
men. Daarbij heeft de wethouder toe
gezegd, dat binnen twee jaar aan de
hand van te houden verkeerstellingen
zal worden nagegaan of demping daar
miisschien te vermijden is, door met een
minder brede weg te volstaan of naor
een omweg uit te zien.
Voor wat het gedeelte tussen Malie
baan en Kleine Singel betreft wordt aan
ir. Kuiper, ing. Schaechterle (opvolger
van prof. Feuchtinger die het befaam
de verkeersplan ontwierp) en de heer
Hoogendoorn, hoofddirecteur van Open
bare Werken, opdracht gegeven bjj de
3St
wen singel, öf doorbraak Vanr'Maiieba6n
®c np
uitwerking van het plan niet alleen uit
'epl
van Maliesdngel en Wittevrou-
DJ
te gaan van de twee bestaande plannen:
dempin;
over Nachtegaalstraat en Biltstraat
naar Kleine Singel, maar ook andere
mogelijkheden in hun studie te betrek
ken. De heer Derks, die van alle kan
ten gefeliciteerd werd, voelde zich na
de aanvaarding van de aldus gewijzigde
voordracht kennelijk opgelucht, wat wel
bleek uit zijn opmerking ,,dat nu toch
wel gebleken was dat wij geen fervente
singeldempers zijn".
(Advertentie)
Simon van Collem met Jessie Matthews, zoals zij indertijd voor de televisie
te zien waren.
Tijdens een toernooi, dat onlangs ln
het zuiden van Nederland werd gehou
den, verwonderden vele spelers zich
erover, dat een „onmogelijk" 3-SA-con-
tract toch ettelijke malen gemaakt bleek
té zijn soms zelfs met drie overslagen.
Het spel was:
V 5
C A H V 5
O E 8 7 4
10 6
O 9 5 2
A 9 8 4
H 6 3
3
N
W O
B 6
C?
7 4 2
O
A V 10
A V 5
H 10 8 2
B 9 8 3
H 6
B 10 7
Diverse malen had. zuid 3 SA gespeeld
f
(Van een medewerker)
Het Velpse jeugdfestival is een
kunstbedrijf dat buitenshuis flo
reert. Het toneel: de op heuve
len aangelegde gazons van het
Rhedens lyceum. Ze lopen aan alle
kanten als opkomende golven tegen
de schoolmuren aan; het zijn gazons
waarin de Engelse hoveniers de hand
van hun meerdere zouden moeten
zien. Op dit toneel liggen de dichters
lui op hun buik en laten hun handen
betogen, en rollen de acteurs over het
gras om de „realiteit van het to
neel" (een van de gespreksonderwer
pen) in beeld te brengen.
Vierhonderd en nog wat jongelui, de
bloem van de Nederlandse schoolna-
tie, gaan, sloom slenterend, van de
ene inleider naar de andere, van de
man die voor de experimentele poë
zie is (omdat hij zelf eraan meedoet)
naar de man' die tegen is (omdat hij
zich nooit erop heeft toegelegd), van
het toneel naar de litteratuur, van de
muziek naar de schilderkunst, van de
weest, zijn college en vroeg om wa
ter met prikkels. Hij hield een opge
vouwen zakdoek aan zijn bloedrode
hoofd en zei met bekommerde stem
dat hij het moeilijk had. Het is zon
neklaar: ook de inleiders zijn onder
worpen aan beproevingen. De jonge
lui zijn gulzige vragenstellers en ze
zyn allerminst vrijblijvend hier naar
toe gekomen. Ze zijn op weg van de
kunst een confessie te maken. Dat
blijkt uit de belangstelling. Ze zijn
vooral op zoek naar de beroeringen
van de kunstenaar. Met onbewimpel
de vrijmoedigheid richten ze hun vra
gen dan ook op de geestelijke om
vang van de inleider, tenzij deze, zo
als de filmcritici en de andere re
ferenten, louter „technicus" is. Maar
de echte kunstenaars hebben het
zwaar, ze worden „geröntgend", ze
moeten zich bloot geven, ze moeten
„iets te zeggen hebben". Hebben ze
dat niet dan worden ze zonder omwe
gen ontmaskerd. De scholieren, die
rondlopen met gezichten waarop de
dans naar de film. Alles wat de kunst
omvat, tot en met moderne jazz,
staat hier op het menu. Van maandag
af hebben ze hier culturele asperges
en kaskomkommer door elkaar gege
ten, hebben uit één glas port en
cognac gedronken, hebben ze, kort
gezegd, het erop aangelegd hier indi
gestie op te doen. Maar de jeugd
verdraagt het, de jeugd heeft een
sterke maag. De enige vraag is: ken
nen ze de handgrepen om het kaf
van het koren te scheiden? Zo te
zien lopen ze op sterke benen en het
staat nu al vast dat ze kerngezond
het eind van de week hebben gehaald;
de programmaleiding heeft het be
sluit van deze langdurige omhelzing
van kunst en aankomend publiek
een licht verteerbaar jazz-eoncert op
de agenda gezet. Het jeugdfestival
heeft op zwakke broers stellig een
aanslag gepleegd, maar deze affaire
is geen Tour de France: er zijn geen
uitvallers.
Het is een lichtvaardige gedachte
te menen dat de inleiders hier bij
voortduring languit in het gras lig
gen- zo ze zich uitsluitend op de
Irond bevinden, is dat ten dele van
vermoeidheid. Op een van de mid
dagen onderbrak een inleider die ook
's morgens al aan het woord was ge-1
levenswijsheid met de dag duidelijker
trekken aanneemt, zijn gevoelig en
kritisch. Ze laten zich geen kreten
en holle frasen verkopen. Wie, zoals
een jonge dichter die nog naam moet
maken, het leven alleen maar door
een bril met zwarte glazen zegt te wil
len bekijken omdat daardoor de kaal
heid en de leegheid en de kleurloos
heid voor hem minder scherp zicht
baar is, krijgt openbaarlijk op zijn
kop. Deze jeugd, deze ouderejaars
middelbare schooljeugd, staat op eer
lijkheid. Ze hebben dat deze week van
twee inleiders overdadig gekregen:
van Pierre Janssen en van Erik Vos,
vooral van de eerste die de kunst po
pulariseert en elk woord dat hij er
van zegt tevoorschijn haalt uit een
taaibron die alleen toegankelijke be
grippen naar boven brengt. Pierre
Janssen vermijdt diepzinnigheden die
zijn boodschap omsluieren, hij stelt
tot dusver moeilijke zaken helder
voor, hij pelt de verweerde bast van
de kunstvaktaal en legt de blanke ker
nen voor zich neer. Erik Vos deed
het anders, maar ook hij had recht
streeks contact met zijn gehoor. De
jonge toneelleider van het vroegere
Arena dat met Molière's „School voor
vrouwen" en „Schelmenstreken van
Scapin" jarenlang langs de scholen
is getrokken, beleed zijn liefde voor
de zuivere kunst. Hij hekelde het
schmieren, sloopte aan de onverslijt-
bare reputatie van Ko van Dijk
(„een groot talent, maar een even
groot minachter van zijn publiek"),
hield het jonge volkje voor de kunst
boven de kunstenaar te achten en
maakte overigens aannemelijk dat hij
zijn toneelkunst zeer ernstig neemt.
Een gelijke eerbied voor de kunst
en het publiek heeft deze fris denken
de pionier in een Nederlandse comme
dia dell' arte tot een geloofsartikel
verheven. In een in ons land nog nooit
gespeelde opvoering van Molière's
„Heer van Poutceaugnac" in de Arn
hemse schouwburg liet hij 's avonds
zien dat het „heerlijk is op het to
neel met je lichaam te spelen". Wij
hebben, zei hij, te lang de teksten
met ons hoofd gezegd. De jongelui
hebben in deze week, die om en na
bij vijfendertig verschillende door
iedereen bezochte programmapunten
telde, de alpha en de omega in de
kunst gezien.
Ze hebben geluisterd naar man
nen met een tong waarop het
woord als een pingpongbal dans
te, maar ook naar mannen die
elk woord als een zuinige hand een
dubbeltje, omdraaiden om het des te
indringender te laten werken. Tot de
eerste soort van woordjongleurs be
hoorde de protestantse dichter-domi-
nee Guillaume van der Graft. Hij kon
zijn kanseinatuur niet verloochenen
hij exegetiseerde gedichten van Ach
terberg en hij liet zich op de barokke
vleugels van zijn homiletiek menig
maal voeren naar de toppen van de
Parnassus. In die gevallen werden
de scholieren het zwaarst beproefd.
Gabriël Smit zat in de schaduw,
want hij schuwt de zon. Hij las voor
en de meisjes aan zijn voeten lagen
voorover in het gazon, met hun kou
sevoeten naar de zon. Gabriël Smit
had het woord. Hij las Marsman en
hij las Smit. Een meisje, dat telkens
kleurde als zij, bijna onhoorbaar een
vraag stelde aan haar held van het
letterkunde-uur vroeg: Hoe vind u
het als uw gedichten bij ons op school
worden behandeld? Fijn, antwoordde
de dichter beknopt en vertelde een
anekdote die leerde dat leraren aan
hun leerlingen vragen hadden gesteld
over gedichten van hem waarmee
hy zelf niet weg kon. Het meisje
trok zich, vereerd met het antwoord,
in stille bewondering terug en ver
klaarde later dat het voor haar een
„enorme ervaring" was dat men op dit
jeugdfestival gedichten met de dichter
persoonlijk had kunnen behandelen.
Daardoor zou ze gesterkt aan haar
examenjaar beginnen, zei ze.
en men ziet dat dit contract één down
moet bij de, zéér voor de hand liggende
uitkomst ener kleine schoppen door
west.
Zou Weèt in dé gevallen dat 3 SA ge
maakt werd, dan niet met .schoppen
zijn uitgekomen» vroeg men zich af?
Bij informatie bleek, dat west wel
degelijk met schoppen was gestart,
meestal na een biedverloop: zuid één
ruiten OW pasten noord één
harten zuid één Sansatout noord
drie Sansatout. West was steeds, zeer
normaal, uitgekomen met een kleine
schoppen (meestal de 4), op tafel
(noord) werd de schoppen 5 bijge-
speeld en oost had dan.... schoppen
10 gespeeld. De verheugde zuidspelers
hadden toen met dank het buitenkans
je van het maken ener schoppenslag
geaccepteerd en konden daama twaalf
slagen binnenhalen zij het, dat zij
daartde bij het snijden op de ruiten
heer nog even de adem van spanning
moesten inhouden.
De oostspelers, die natuurlijk direct
na de afloop van het spel het verwijt te
horen kregen dat zij niet de schoppen
10, doch de schoppenheer hadden moe
ten bijspelen, verdedigden zich met de
opmerking dat zij de zuidspeler op
4Ax of 4>Axx hadden getaxeerd. Zou
dat inderdaad het geval zijn geweest,
dan zou het bijspelen van de schoppen
10 natuurlijk veel beter zijn geweest
daar zuid die 10 toch met het Aas zou
hebben moeten nemen en de schoppen
vrouw geen slag meer kon worden.
Toegegeven moet worden, dat oost in
een alleronaangenaamste situatie terecht
was gekomen en dat zijn fout door vele
andere oosts ook zou zijn gemaakt. Maar
dat oosts speelwijze inderdaad onjuist
was, kan worden aangetoond door het
volgende.
Laten wij de zuidspeler eens geven
bijv. #A6 of AG3. Wanneer west nu te
gen 3 SA met eyn kleine schoppen uit
komt, zal op tafel (alwaar 4,V5 ligt)
de schoppenvrouw worden bijgespeeld.
De zuidspeler kan immers met dichte
kaarten niet wéten wie schoppenheer
heeft en ongetwijfeld zal hij probe
ren de schoppenvrouw te maken. Wat
hem zou gelukken, als west onder schop
penheer zou zijn uitgekomen hetgeen
tegen een 3 SA-contract helemaal niet
onmogelijk is.
Wij gaan nu een stap verder: indien
met schoppen 4 uitgekomen wordt en in
noord wordt de 5 bijgespeeld, is het ze
ker dat zuid niet schoppenaas heeft
En daar volgt dan uit, dat oost in slag 1
inderdaad de schoppenheer en niet de
schoppen 10 moet bijspelen. Heeft de
zuidspeler bijv. <j»B63 dan maakt het
spelen van schoppen heer of de schop
pen 10 in zoverre geen verschil, dat zuid
altijd een schoppenslag zou krijgen.
Maar zou zich het geval voordoen, dat
zuid slechts 4»B6 of *B3 in handen
had, dan kan oost de dag goed maken
door schoppenheer te spelen en daarna
zijn partner nog vier verdere schoppen
slagen te laten incasseren.
Hoe moeilijk de analyse in de praktijk
was, bleek uit de resultaten drie ma
len werd 3SA tegen de uitkomst in
schoppen, gemaakt!
MIMIR
(Advertentie)
Dé KOLEN
RADIATOR
met de
12 unieke
schappen
(Van onze radio en tv.-redactie)
HILVERSUM, 1 sept. Simon van
Collemf zal vanavond in het pro
gramma van de VPRO-televisie zijn
vijftigste „Oude Draaidoos" presente
ren. De sterren, die hij ditmaal voor
het voetlicht" haalt zijn Lilian Har
vey en Willy Fritsch, die beiden in de
dertiger jaren bijzonder populair wa
ren bij het bioscooppubliek. Simon van
Collem heeft Lilian Harvey en Willy
Fritsch respectievelijk in Antibes en
Wenen opgezocht, waar zij hem het een
ei ander hebben verteld over de films
„Die Drei von der Tankstelle" en „Der
Iiongress tanzt", waaruit morgenavond
fragmenten zullen worden vertoond.
Het is voor Van Collem niet de eer
ste maal, dat hij sterren van het witte
doek intervieuwt over de films, die hij
in zijn programma's brengt Hij sprak
reeds met Fernandel en Jessie Mat
thews en hij hoopt nog Willy Forst,
Hans Moser, Peter Ustinov en Harold
LJoyd te strikken. Daarnaast is er nog
een aantal artiesten, die hij graag in
zijn programma zou willen introduce
ren, maar over wie hij geen films te
pakken kan krijgen.
Dat verzamelen van oude films is
een zeer tijdrovend werk. De tijd is
voor Van Collem, die in de film-ver-
huur zit en zijn werk voor de televi
sie als een hobby beschouwt, geen be
zwaar. Wat hem dikwijls tot wanhoop
brengt zijn de exhorbitante prijzen die
men voor de oude films of fragmenten
daarvan durft te vragen. „In Ameri
ka draaien vele oude films nog in de
bioscopen en voor de televisie, vaak
voor een groot aantal stations tege
lijk. Daar zijn de prijzen ook op afge
stemd. Voor een film vraagt men rus
tig 5000 dollar per uitzending en als
zij mijn bezwaren horen wordt er ge
zegd „maar u kunt ze toch ook in
Duitsland en België brengen". „Het is
duidelijk, dat wanneer ik slechts een
fragment nodig heb, men niet dade
lijk bereid is dit af te staan, omdat
or.s land voor hun niet interessant is
zelfs al zou die film dan tegelijkertijd
in de Nederlandse bioscopen worden
gedraaid. Ook de Fransen zijn niet ge
makkelijk met het lenen van de films,
bij de Duitsers gaat dat wel prettig."
Hoe zijn „Oude Draaidoos" door de
kijkers wordt gewaardeerd, blijkt wel
uit de vele brieven, die hij regelmatig
ontvangt. Een dame vraagt, of liever
smeekt, hem om een film met Richard
Tauber, die zij zeer bewondert, te
draaien. Na tal van loftuitingen aan
het adres van Van Collem schHj' aan
„....want ik geloof, dat u allee" v0l-
mijn grote verlangen zou kunne» n;
doen. Direct daarop laat zij Y" ge*
„Ik ben dertig jaar waarvan ,!gcb.
trouwd en nog steeds erg roman"
Naast de gebruikelijke „verzoek se
iners" ontvangt Van Collem °°KbaaF
ven van kijkers, die via hem een Ifl
tje bij de film proberen te kri]8etïiij
schreef een jongeman hem,
vanaf zijn tiende jaar al e?n
dieP
verlangen" had om film-regiss® gens
worden. En ook zou hij zo graf,fn te-
een filmstudio in Hollywood w'0 r<r
zoeken. „Kunt u mij niet in dfeR0
gramma intervieuwen over mu» „okj6
verlangen en mijn wens om sen
te nemen in Hollywood."
Evenals iedere bekende van ^pi-
beeldbuis wordt ook Simon van ^r
lem op straat aangesproken f al
wildvreemden. Hij is daar
aan gewend. Wat hij minder P ge-
vindt is, dat hij zo vaak wordt r 0[
beid, vooral als er in een kra'
tijdschrift puzzles staan, ga
films of filmsterren voorkomen- fS,
natuurlijk is er de categorie kU^d-
die op een gezellig avondje een 0{d'
denschap afsluit over „wie de^»,, ep
lid-
rol in een bepaalde film speelde
ais
-- X, {jjfl
dan maar dirèct ongeacht hei
stip Van Collem opbelt om
biter op te treden.
t'!',
Simon van Collem staat nu voor et
vijfstigste „Oude Draaidoos" en sl,r
ziet er niet naar uit dat hij deze
cesvoUe programma-reeks, die h'J J0I
na vijf jaar geleden begon, spoed »v9ii
beëindigen. „Ach, ook de films''tt'
vlak na de oorlog zijn zo langza j,,-
hand oud genoeg om in dit Pr0.,erd-
ma te kunnen worden gepresen»®
(Advertentie)
Uw zorgen voor morgen bij DE OLVEH geborgen.
HILVERSUM I, 402 m KRO: 18.00
Kunstkron. 18.30 Lichte gram. 19.00 Nws.
19.10 Act. 19.25 Pianorec.mod. muz.
19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Rad. Filh.
ork., omroepk. en sol.: Stabat Mater.
21.10 De platenkoffer, gev. progr. 22.05
Operettemuz. (gr.) 22.20? 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Wij lul
den de zondag in. 23.00 Amus. muz.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n, 298 m VARA: 18.00
Nws en comm. 18.20 Draaiorgelspel.
18.30 Dansork. en zangsoi. 19.00 Artist.
■Sthalkaart. VPRO: 19.30 Op de helling,
gesprek. 19.45 Kamermuz. 19.55 Deze
week, praatje. VARA: 20.00 Nws. 20.05
Licht ens. met zangsol. 20.35 Tango-rum-
ba-ork. met zangsol. 21.10 Soc. comm.
21.25 Lichte gram. 21.50 Bejaarde melo
dieën. 22.20 Sportnws. 22.30 Nws. 22.40
Licht ens. 23.10 Lichte gram. 23.65-24 00
Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws. 18.15 Sportprogr. 18.45
Amus. muz. 19.30 Gevar. muz. progr.
20.30 Hoorspel. 21.45 Gram. 22.00 Nws.
22.10 Boekbespreking. 22.45 Avondgebe
den. 22.59 Weerber. 23.00 Nieuws. 23.02
23.35 Kamermuz.mod. muz.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.: 18.00 Tentoonstellings
agenda. 19.00 Nws en journ. 19.24 Voetb.
19.31 The Proms: Symf. ork, koor en
sol.: amus. muz. 20.50 Interview. 21.10
The Proms (verv.) 22.00 Lichte gram.
22.30 Nws en sport. 22.40 Dansmuz. 23.31
Lichte muz. 23.65-24.00 Nieuws.
NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.30
Engelse madrigalen. 21.45 Nws. 22.10
Kamermuz. 22.25 Dansmuz. 24.00 Nws.
0.10 Lichte muz. 1.00 Dansmuz. 2.00
Weerbericht en gevarieerde muziek.
FRNKRIJK III 280 en 235 m.: 18.60
Gram. muz. 19.00 Nws. 19.06 Werken
van Mozart. 19.30 Ork. conc. 21.10 Hoor
spel. 22.40 en 23.05 Gram muz. 23.43 Ork.
en gitaar. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.18.00 Orgelrec.
18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Amus.
muz. 22.00 Nws. 22.15 Pop. operettemuz.
23.00 Nws. 23.05 Dansmuz. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 484 m.18.03 V. d. teen
agers. 18.38 Lichte gram. 19.30 Nws.
20.30 Hoorspel. 22.00 Wereldnws. 22.15
Jazzmuz. 22.55 Nws. 23.00 Klass. muz.
23.55 Nieuws.
m: 12.10 Kritieken. 12.55 Vveerber. 13.00
Nws. 13.10 Klankb. 13.40 Operamuz. 14.00
Wenken voor de tuin. 14.30 Intern. Fes
tival van Edinburgh: Strijkkwart.mod.
muz. (I. d. pauze: 15.50-15.45 Lez.). 16.20
Lez. 16.40 Gram. muz. 17.00 Gevar. muz.
m. comm. 17.20 Hoorsp. 17.50 Lez. 17.55
Weerber.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 18.00 Nws. en journ. 18.45 Lichte ork.
muz. 19.30 Brief uit Amerika. 19.45
Godsd. progr. 20.25 Liefdadlgheidsomr.
20.30 Intern. Festival van Edinburgh:
Pianorec.: klass. muz. (I. d. pauze:
21.20-21.35 Lez.). 22.00 Nws. 22.10 Klank
beeld. 22.40 Gram. muz. 22.50 Epiloog.
22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02-23.35 Ka-
metrauzj»«lodeme muz. HA V/.qkwf
ENGELAND, BBC Light progr. 130(7
en 247 m: 12.00 Verz. progr. 13.30 Ge
var. muz. 1400 Gevar. progr. 14.25 Lied
jes. 15.00 Filmkron. 16.00 Pop. muz. en
nieuwe gram. platen. 17.00 Interviews.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500
en 247 m: 18.00 Liedjes. 18.30 Gevar.
progr. 1930 Nws. 19.35 Gevar. muz. 20.30
Godsd. samenzang. 21.00 Pop. gram. mu
ziek. 2200 Lichte muz. 22.30 Nws. 22.40
Lichte muz. (verv.). 23.30 Gevar. muz.
23.50 Avondgebeden. 23.55-2400 Nws.
NDR-WDR 309 m.: 12.00 Kamermuz.:
mod. muz. 13.00 Nws. 13.10 Operamuz.
14.45 Oude kamermuz. 15.30 Operaconc.
16.30 Dansmuz.
NDR-WDR 309 m: 18.15 Omr. symf.
ork.klass. muz 18.45 Zangrec. 19.00
Nws. 20.30 Gevar. muz. 21.45 Nws. 22.15
Dansmuz. 23.00 Jazzmuz. 2315 Amus.
muz. 24.00 Nws. 0.15 Balletmuz. 1.00
Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
12.00 Nws. 12.10 Filharm. ork. en so
liste: moderne en klass. muz. 13.40 Hoor
spel. 15.50 Brummel, operette. 17.45 Nat.
Opera-ork. v. Monte-Carlo, voc. ens., en
solisten.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
19.30 Lichte ork. muz. 20.00 Kamermuz.
moderne muz. 21.02 Hoorsp. 22.00 Gram.
muz. 22.45 Gevar. muz. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lich
te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.
ork. en zangsolist. 12.50 Weerber. 13.00
Nws. 13.15 V. d. sold. 14.00 Opera- en
Belcantoconc. 15.30 Sportprogr. 17.00 Nws
17.10 Lichte gram. muz. 17.45 Sportuitsl.
17.50 Gram. muz.
BRUSSEL 324 m: 18.00 Pianorecital:
moderne muz 18.30 Godsd. uitz. 19.00
Nws. 19.30 Lichte gram. muz. 20.00 Koor
zang. 21.00 Gevar. muz. 22.00 Nws. 22.15
Lichte muz. 23.00 Nws. 23.05 Gram. muz.
v. d. automobilisten. 23.55-24.00 Nws.
484 m: 12.15 Lichte gram. muz. 13.00
Nws. 13.15 Verz. progr. 17.00 Nws. 17.35
Gevar. muz.
BRUSSEL 484 m: 19.00 Kath. halfuur.
19.30 Sport. 20.00 Variété. 22.00 Wereld
nws. 22.55 Nws. 23.00 Jazzmuz. 23.55
Nws.
vrouw (9.35-9.40 Waterstanden). 10.10 Ka
mermuz. (gr.). 10.20 Rondom het Woor"'
theologische etherleergang. 11.05 Viool e
piano: moderne muz. 11.30 Lichte 8raiv
muz. 12.10 Pianospel, met ritmische
geleiding. 12.25 Voor boer en tuinder-
12.30 Med. t.b.v. land- en tulnb. I2-2
Licht instrumentaal septet. 12.53 Gram-
muz. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte W»
13.45 Negro Spirituals (gr.). 14.05 School
radio. 14.30 Radiokamerork. en solisten-
Moderne muz. 15.20 Pianorec. (gr.), 1®-*
Vocaal ens. 16.00 Bljbeloverd. 16.30 Zan8
ree.: moderne liederen. 17.00 V. d. kien
ters. 17.15 Lichte instrumentaal kwlnte
17.40 Beursberichten. 17.45 Reg. uitz--
Het toerisme in Suriname, d. H. de W»
fèlLVERSUM n, 298 m. VARA: 7-<»
NWs. 7.10 Ochtendgynm. 7.20 Soc. strflo
lied. 7.23 Lichte ochtendklanken.
(Om 7.30 Van de voorpag., praatje
8.00 Nws. en soc. strijdlied. 8.18 Lich'
gram. muz. 8.35 Gram. muz.: Klass. nj"
ziek. 9.00 Ochtendgymn. v. d. vrou-v
9.10 Lichte gram. muz. VPRO: w-v
Want iedér mens draagt een naan
overd. VARA: 10.20 Zestig minuten vod
boven de zestig. 11.20 Stemmen va
schrijvers (gr.). 11.35 Trombone-kwarn
11.50 Declamatie en strijkkwartet. 14-v"
Orgel en trompet: lichte muz. 12.30 MeS-
t.b.v. land- en tulnb. 12.33 V. h. platten
12.38 Instrumentaal licht kwintet. Ln?"
Nws. 13.15 V. d. middenstand. 13.20"'
strumentaal trio: kamermuz. 13.45 p°".
West-Afrika, lez. 14.00 Viool en plan,.'
klass. muz. 14.15 Holland Festival l96,'
Carillonconc. 14.30 De voorbijganger8'
hoorsp. 15.30 Roemeens ork. 16.00 Oud
liedjes. 16.15 Weerklank, muziekrevu
17.00 Operette-ouvertures (gr.). 17.25 Ac
17.35 Planoduo. 17.50 Militair comme"1'
HILVERSUM I, 402 m. KRO: 8.00
Nws. 8.15 Klass. gram. muz 8.25 Inl.
Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws.
en waterst. 9.45 Geestel. liederen (gr.).
CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Geref
kerkdienst. NCRV: 11.30 Geestelijke lie
deren. 12.00 Klass. muz. (gr.). KRO:
12.15 Bultenl. comment. 1225 Metropole-
ork. en zangsoliste. 12.55 De kerk zijt
Gij, lez. 13.00 Nws. 13.05 Pop. gram.
muz. 13.35 Chansons de France. 13.50
Radio-Filharm. ork. en zangsoliste. 14.25
Wereldkamp. wielrennen te Salo. 14.30
Nederland zendt zijn missionarissen uit,
klankb. 16.00 Sport. 16.30 Pop. gram.
muz. IKOR: 17.00 Rep. uit het jongens
huis Hoenderloo. 17.15 Kerkdienst.
HILVERSUM 1, 402 m. KRO: 18.00
Het geladen schip, kritieken. 18.30 De
Kerk aan het werk, act. 18.40 In gesprek
met de wereld, lez. (4). NCRV: 19.00
Nws. uit de kerken. 19.05 Meisjeskoor.
19.30 De Openbaring aan Johannes, lez.
KRO: 19.45 Nws. 20.00 London is the
place tor me, klankb. 21.30 Do-Re-Mi,
licht progr. 22.15 Pleisteraktie 1962. 22.30
Nws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Omr. ka
merkoor: Franse volksliedjes. 23.10 Pop.
gram. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00
Nws., postduivenber. en soc. strijdlied
8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of
geen weer, gevar. progr. 9.45 Geestelijk
leven, toespr. 10.00 Kamerork.: klass.
muz 10.35 Lieve ouders... (XVII), brie
ven van beroemde kinderen. 10.55 Lichte
gram. muz. AVRO: 12.00 Licht ensem
ble. 12.30 Wereldkamp. wielrennen te Sa
lo. 1.35 Licht instrumentaal trio met
zangsoliste. 13.00 Nws. 13.07 De toestand
in de wereld, lez 13.17 De Wereldkamp.
wielrennen te Salo 13.25 Muz. uit Spanje
(gr.). 1400 Boekbespr. 14.15 Pianorec.:
Klass. en moderne muz 14.55 Toneel
beschouwing. 15.05 Omr. ork. en solist:
Moderne muz. 16.00 Dansork. en zang-
solisten. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Walsork. 17.30 V. d jeugd. 17.50 Nws.,
sportuitsl. en sportjournaal.
HILVERSUM II. 298 m. VPRO:
1830 Korte kerkdienst van de Ned. Prot.
Bond. IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 19.30
De Open Deur, lez. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Ork. parade. 20.40 Doe het zelf,
hoorsp. 21.30 Met de Franse slag. 22.00
Rijkdom der welluidendheid (gr.)klass.
en moderne muz. 22.30 Nws. 22.40 Act.
23.00 Licht trio. 23.20 Balletmuz. (gr.).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 402 m. NCRV: 7.00
Nws. 7.10 Gewijde muz. (gr.). 7.30 Sport
uitsl. v. zaterdag. 7.40 Lichte gram. muz.
7.50 Het brood des levens, med. 8.00
Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte gram.
muz. 9.00 V. d. zieken. 9.40 Voor de
ENGELAND, BBC Home Service
m: 12.00 Ork. conc. 12.55 Weerber. I3-""
Nws. 13.10 Gevar. muz. 13.40 Granj-
muz. 14.10 Gevar. muz. 15.00 Hoorsp
16.15 Kamermuz. 16.30 Progr. voor oua.
re luisteraars. 17.00 V. d. jeugd. 1'-"^
Weerbericht
ENGELAND, BBC Light progr. 152?
en 247 m12.00 Pop. gram. muz. I2-
Gevar. muz. 13.30 Nws. 13.35 Crlckc
uitslagen. 13.45 V. d. kleuters. 14.00 V.
vrouw. 15.00 Dansmuz. 15.31 Muz. bt)
werk. 16.15 The Dales, dagboek, tb.
Uitslagen races en cricket-uitslag"
16.35 Gram. muz. v. d. jeugd. 17.00
de jeugd. 17.31 Gevar. muz. en bericht"
NDR-WDR 309 m: 12.00 Jazzmuz.
Nws. 13.15 Amus. muz. 16.00 Omr. sy»
ork.amus. muz. 17.45 Lichte Srs^
muziek.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 "V
12.00 Nws. 12.10 Gram. muz. 13.52 Gr» j
muz. 16.00 La malade imaginaire, 51
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws.
Lichte gram. muz. 12.30 Weerber.
Landbouwkron. 12.42 Zigeunermuz. 'r.
Beursberichten. 13.00 Nws. 13.15 Kfïro-
muz. 14.00 Lichte gram. muz. 15.00 qO
derne kamermuz. 15.30 Zangrec. 2 ls,
Beursber. 16.06 V. d. zieken. 17.00 1)
17.15 Lichte muz. 17.50 Balletmuziek-
484 m: 13.00 Nws. 13.15 Lichte grante
muz. 14.03 Klass. ork. muz. 15.03 LI" go
gram. muz. 16.08 Operetteselekties.
Nws. 17.15 Belg. kamermuziek.
VPRO: 19.30 Actualiteiten. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20
Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 De
goudzoeker en de boterh., verf. ged. 20.55
Het huis, waar rood de zon opgaat!, Can.
inz. naar Festlv. in Montreux. 21.30 De
Oude Draaidoos. 22.10 Stroomafwaarts
(Les flancé's de la Seine), éénakter.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
18.00-18.30 Protestantse Vesperdienst.
(Regionaal programma: WDR: 14.00 Die
Woche - Hier und Heute. NDR: 18.35
Programma-overzicht. WDR: 18.40 Hier
und Heute. NDR: 18.45 Die Nordschau.
WDR: 19.15 Moeder is de allerbeste.
NDR: 19.25 De avonturen van Hiram
Holliday). 2000 Nws en weeroverz. 20.20
Amus. muzprogr. 21.30 IJsrevue. 22.30
Laatste nws. 22.40 Het woord voor de
zondag.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Intern, jeugdkronlek. 19.30 Echo.
20.00 Nws. 20.30 Amusementsprogr. 21.15
tv-feullleton. 21.40 Jazzparade. 22.35
Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. jeugd. 19.45 Wetenschappelijk
progr. 20.00 Nws. 20.30 V. d. jeugd.
20.55 Muzikaal progr. 21.45 Cinépanora-
ma Interviews. 22.35 Nieuws.
19.30 Weekjoum. 20.00 Sport in
NCRV: 20.30 Doe. film. 20.45 v°°Ln,
21.10 Doc. film. 21.40 De verloren
opera. 22.20-22.30 Dagsluiting.
DUITSE TELEVISIEPROGR-
11.00 Afb. in het licht. 11.30 WeekjoWg.
12.00 Intern, borreluurtje. 13.10 R 35
weekjoum. 14.30 V. d. kinderen,
De beklimming van de Everest, .55
film 16.15 Grote prijs van Baden. 1
Comedie. Rep.
18.15 Engelse muziekshow. 18.45 gep.
over het nws. van gisteren en raor*
19.30 Sportjoum. 20.00 Journ. en*.,1
overz. 20.15 Nina, speelfilm. 21,45 Har
Bordbuch. 22.15 Nws. 22.20 EurovJ-
Salo, wereldkamp. wielrennen.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR^,.
11.00-11.40 H. Mis. 13.00-13.40 en
16.30 Eurovisie: Salo, rep. wereldk?» jfl
wielrennen. 16.30 Panorama. 17.W"
V. d. kleuters. ,gi
18.45 De geheimen van de H'nl^pke-
filmrep. 2000 Nws. 20.25 Het manJJ® d.
20.30 Jubileumprogr. 22.00 Sportweek"
22.25 Voordr. 22.50 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR'
13.00-13.40 Eurovisie: Salo, wereld^a0r-
pioenschappen wielrennen. 15.00 lej-
progr. 15.30 Eurovisie: wereldkamp-
rennen. 16.30-17.00 Filmkroniek. 1f>ar-
19.30 Feuilleton v. d. jeugd. 20.00 „et
naai. 20.30 Film. 22.00 Het InWu-'fSï.oO
van Israël. 22.30 Gevar. progr-
Journaal.
ENGELAND, BBC Home Service
KRO: 11.00-plm. 12.15 Hoogmis. NTS:
13.40 Paardesp.landenwedstr. te Rot
terdam. 15.45-16.30 Eurovisie: Wereld
kamp. wielrennen te Salo
DUITSE TELEVISIEPROGR-
ie?:
17.00 Wij richten ons in. 17.20 R«"iet
vous met u: Waarom stelen we
17,50-18.20 Afbeelding ln het licht.