NIEUW ROTTERDAMS TONEEL GING UITSTEKEND VAN START Economisch imperium in wording rv- i „Welkom inVrij Oost-Duitsland maar o wee als.... b»*-. DE KEUKENFOOR ALLES EEN REGIEPRESTATIE Wordt Algerije de nieuwe poort? m DE KEUKEN «ïfï v 5ÏW ^ei7l°toriseerd verkeer vervangt et schip der woestijn wmm f m Gestolen Haagse schilderijen zijn terecht Nederlandse pater beschoten «<3 jfe* S&&* Nomaden worden landbouwer 11» Roos van de Sahara Verdrinken in de Sahara n em nieuwe dagblad tho- &LA lk Vr» VS n «I5 V .rakjtil/ plfen 5J; aenUK m">4 li °Ve<^ - ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1962 PAGINA 13 if IN NOORD-AFRIKA, in het door een politieke en mili- \Verej|, :'Ps geteisterde Algerijë, woedt aan de rand van een nieuwe ^telj 's c'e wereld van de woestijn, de Sahara, waarvan on- C m°£elijkheden heden ten dage, na twee duizend jaar, op- *Öd, tyVer.kend werden en de herinneringen verlevendigen aan de aarin vooral het noordelijke gedeelte er van de korenschuur Wel 2>j Hphieinse Rijk was. Voordien moet deze korenschuur zich Cüesaj. 'ijke!" hebben uitgestrekt, dan in de dagen van Cleopatra en 'en aa0eroude tekeningen, diep de Sahara in vrijwel vergeten grot- ip hg*e*r°^en> getuigen hiervan op duidelijke wijze. Waar nu nog le'kens vervagende karavaanwegen zich over een hete fJ|ifant Ageren en mens en dier naar water dorsten, huisden eens en> Wemelden het van de kudden vee en had het landschap de ^hkejeen weelderigheid van de vruchtbaarste oevers van de Nijl ^ht °ases herinneren hier nog aan. Ze zijn tevens vol beloften, ^ds 6 er *n v°orkomende plantengroei wordt gevoed door onder doet ^Va*;er> hetwelk zich in grote massa's in de bodem der woestijn SeR0Jn evinden. Reeds thans kan wel als onomstotelijk worden aan- *°Veleeïl' ^at met de middelen der moderne techniek het ontzaglijke, *0td eeuwen gesloten en gevreesde gebied in vruchtbaar land kan Sr°te Veranderd. Hiertoe is alles aanwezig. Ten eerste de olie, het randstoffenreservoir, dat ook in het kader der exploitatie van Se'Ui0?e,°e'8« een rol te vervullen heeft. Dan bevat de bodem Neus delfstoffen, onontbeerlijk voor het vestigen van industrieën, det w Materiaal is er voldoende aanwezig, zulks mede omdat zoveel "di^J^ines zal kunnen worden gedaan. Terwijl aan Nassers Assoe- *agge duizenden fellah's zwoegen, cement en steen op hun gekromde *°rsend, zal de exploitatie van de Sahara met de modernste \ve <>ri ter hand kunnen worden genomen. En men is reeds flink Want in Algerijë hebben de Fransen vooral na de oorlog een ®e*ste dustrieel complex gesticht. In Marokko en Tunesië zet men de de slappen op die weg, evenals in Libye, waar olie eveneens W^dslag voor de industrialisatie heeft gelegd en tevens tot een s Uldge exploratie van heel het gebied achter verafgelegen be ®eVgafj,pases, die tot voor kort nog als voor Europeanen verboden of stteJ{te 1Jk gebied golden en waarachter zich onmetelijke gebieden uit- q ®en terra incognita schier zonder einde NJeuwe0?de NiJauij, kori Wii v. 'V-* aÉr****" Puur toneel is dagelijks geopend tot 24.00 uur. 'i m&u* «j 1 VIJFTIG DOLLAR VOOR EEN NYLON REGENJAS lod' :ulle», v--' i'ii „ire"' g£er.,a» 1', en, met de jn« ster»1 er» ew jrf'i A* >-wv>sw>v\vw*>>*>*^V'>sv« g«|£§SSS5SS IrawivSïawiKi'M ROTTERDAM, 8 sept. De met veel spanning verwachte première van het Nieuw Rotterdams Toneel is een suc ces geworden voor het gehele ensemble. Voor alles echter voor de gastregis seur, de Engelsman John Dexter die ook in Londen de regie had gevoerd voor de Olietrein in het Franse gedeelte van de Sahara. Links neigt een Mohammedaan zich biddend in de richting van Mekka. nieuwe wereld ara, een voorstellingen van Arnold Wesker door het Royal Court Theatregezelschap. John Dexter is in 1961 tot de beste regisseur van Engeland uitgeroepen door een groep critici vooral om zijn regie van dit stuk. En dat is begrijpelijk ge worden. In onze voorbeschouwing vorige week vrijdag hebben wij reeds uitvoerig aan dacht aan de inhoud van dit merkwaar dige spel met een sterk sociale inslag gewijd. Wij hebben toen gesteld dat het grote spelritme en de homogeni teit van het ensemble het niveau van deze voorstelling zouden bepalen. Onder de inspirerende regie van Dexter is deze krachttoer gelukt. Wat de ongeveer der tig medespelenden hebben gepresteerd aan ensemblespel was soms ongelooflijk hifi- Nht woestijn Is bezig te *rbeirt« nomaden worden fa- W .Jjïe Ttw, en olietechnici. Zelfs de '»i JM wiiir are£s moeten voor de nieu- .°rflino. en- Er is een nieuwe wereld dtaSjjUe aan de rand van het ont- Ja art<= Afrika. Het is de Afrika. dorst, de Sahara 'enschuur en woonplaats r «h o n' *n Algerjje gaat het niet 5®ht v ae Wacht maar tevens om ï'ltw'6 nf.J Weespreken in de opbouw iVni.d a?We. wereld. Trouwens niet kko Fp^prije. Koning Hassan van pM-Pp e eft ai aanspraak laten gel- Ni hi{Spaanfr^°v stuk Sahara- hetwelk Ai) bewl aeheer staat, maar waar- S ,ert> dat het eens aan verre r'iw a*a hAP1 bem toebehoorde. Langs v Ai o„F T-ook de Soedan rechten Jerij k Egypte. De huidige strijd tiNe- grou fi feitelijk slechts de inzet dorst Jd, welke om de woestijn tN. »e»ijsl- iatpn i Jade S>L>!,aten we hopen met vre- l\ Jsche édelen, dus financiële en kViT® °nm«lT dle overigens ook kei- h Ai Saat °Bend kunnen zijn ge- i Jf'ie .p Worden, Wanneer straks aU rt '6gti Wapens ten langen leste vï ^«UWe'rf k?mt de consolidatie ds eiSpA4 taat op het programma sXs ®aharp v11 aanzien van heel wat It eiwelk thans nog onder VN „^at of zich in een bepaalde dripvi de bescherming van de ICUr hee" gesteld. lingen, die 't H. Land tijdens de verwoes ting van Jeruzalem door de Perzen moe ten hebben verlaten, 'n toevlucht in de woestijn vindend. Ze bewaren er de oude boeken in 'n tempel, ongewoon groot van afmetingen voor deze contreien. Ze ver lieten het Beloofde Land omstreeks 2300 jaar geleden. De joodse vluchtelingen vestigden zich er temidden van een ge meenschap van nomaden, leerden hun de olijvencultuur en 't weven van kostba re stoffen tevens de veredeling van een aantal produkten van de streek. De stof fen van Hara-Kebira kregen een ver maardheid tot in meer ontwikkelde stre. ken van Zwart Afrika en de karavanen bleven de oase tot op vrij recente datum aandoen, komend van het Tsjadmeer en de oevers van de Niger Ook hier weer een voorbeeld van de mogelijkheden in de Sahara. Bij de zwer vende nomadenstammen, die nu aan een geregeld leven gewend moeten worden, zijn 'n grote vaardigheid in 't handwerk en 'n kunstzinnige smaak bewaard ge bleven. Ze zullen zich hun bekwaamheid ten nutte kunnen maken en voor 'n rui me markt kunnen gaan werken. Indien het handwerk, al of niet kunstvaardig, hen niet meer aanlokt, wacht hun ar beid langs de steeds in aantal en lengte groeiende pijpleidingen voor de olie, als mede op de olievelden. Hele stammen hebben zich gedurende de laatste jaren rte W0est A e £rote wegen dwars e J Un Drodukt waarlangs in de oud- U WJüd, S]?kten van Zwart Afrika ISf lal naaJJ °T£antstanden, huiden Afropa Noord Afrika en vandaar kl v0n? «re zië werden gevoerd J in het f d worden. Het schip b^0W.Vervai °mschip deden deze we- ttQ1n,riSeerrt ra en- Maar nu zal het ^hotl(atTerene Verkeer het schip gaan Afhw1 achtereen werd het- •n 6 k?Cpaari I vooral langs de Atlan- 9P!everde, per schip naar ^4>Vsebnr,acht- Nu gaan de zwa- f.pSer, °yer autowegen daveren, ja massavervoer op zich ne- t}(Jstriece?Te .van die Produkten ^Stii^hiep^,' atra in de Sahara bren- teJ v j z0n. wp-ld is in wording, de hn, «h lot dus?0 in de maak- Na- ve t-PnQases J onbekende gehuch- Ms HZeherP op en ziin bezi8 Kt.i! baspc ardbefd *e verwer- tij h rt, b°üwH Waarop die nieuwe we- verbaJ® worden. Dit is wel onv gwekkendste gebeurte- VSi&J fijke +fa.nbelanSfi5ke evene- Üjiï f;tjevaart ^Wlntigste eeuw. De we- Vv,0?" beland3, voor het mensdom V. SakblJ ligt kunnen worden, maar lii? a' als w e nieuwe wereld van tï ititWf,? - ware onder de rook btopa en, van het straks Ver- 6eHschar?°^bereid wordend door VN* PPelijke Markt C^VpJ^tstp ?.e.ta,rüke onderzoekers J, hebbpi d?or de Sahara ge- «MeJer mp? Sehleken. dat de ver- C'^J^h wera0 Broot is' als tot dus" ti,T strevl aangenomen. In ver- '«-.Aw en liggen stadjes en dor- ZedenC*1 eeuwenoud, waar zich 'd en ^.gewoonten hebben ge- "Vh'e^-haUen de grootste zorg cul- VtJ-lïr,- bp-.i, zim gekoesterd, als een <lt 5,e va»,' ioals b.v. in de joodse cïl 'n v ara"Kebira. Daar be- K°lonie van joodse vluchte- langs een pijpleiding gevestigd en de mannen gaan in de olievelden een baan tje zoeken, waarbij ze zich meestal in telligente leerlingen tonen. De mogelijkheden tot tewerkstelling ook buiten de olievelden en de daar langs liggende raffinaderijen en de trans portcentra en de kampen nemen gesta dig toe. Terwijl de oudere nomaden zich vaak met sjouwerswerk tevreden moe ten stellen, kunnen de jongeren gratis onderricht krijgen op scholen, hier en daar in de woestijn ingericht. Daar wor den ze tot technicus, ambtenaar, ad ministrateur en landbouwer opgeleid. De Fransen zijn ten deze voorgegaan, maar de regeringen der Arabische staten, onder wie gedeelten van de Sahara res sorteren, zoals Libië en Tunesië en de Soedan, volgden spoedig, alsook Marok- ka en Mauretanië. Algerije zal straks ongetwijfeld de rij aanvullen. De Tunesi sche regering kondigde kort geleden een wet af, waardoor de zwervende Arabie ren op haar gebied verplicht worden zich I als landbouwer te vestigen. Er wordt J daarbij 't nodige gedaan om hun vrucht- bare grond te verschaffen, door uitge breide bevloeiingswerken. Het zoeken naar zoet, drinkbaar water is hierbij van bijzonder belang. In enkele streken heeft men verbluffende resultaten bereikt. Het UN HRPP NmBHi I Advertentie) in tempo, in dynamiek, in afwisseling van explosie, geestige, satyrische en me diterende gedeelten. De keuken is nl, geschreven in een vorm die men met een muziekterm sonate zou kunnen aan duiden. Na een adagio-begin een alle gro-presto gedeelte, daarna een gedra gen middendeel, met tenslotte een slotdeel dat uitloopt niet in een presto con fuoco, maar in een lang aangehouden, j niet opgeloste dissonant: het vraagteken achter de zin van het bestaan. Wesker, die met dit spel in ons land v.-erd geïntroduceerd en wiens Planten zonder wortels door de toneelgroep Stu dio dit seizoen zal worden gespeeld, heeft vooral door deze voorstelling men weet hoe sterk Wesker en Dexter elkaar beïnvloed hebben in het compo neren van dit eindresultaat bewezen met moderne middelen in een rauwe taal een stukje drama te kunnen tekenen dat direct wortelt in de kwalen van onze tijd, die eigenlijk van alle tijden zijn: de mens tot massa bijeengebracht om geld te verdienen in een arbeid die hem zelfs tot dromen onmachtig maakt, die tenslotte na een poging zichzelf lichame lijk te vernietigen zich met een dwaze lach neerlegt bij het vraagteken dat hem overblijft van zijn overpeinzin gen. Het is vooral de figuur van Peter, een Duitse kok (Coen Flink) die de ge- dachtendrager van de auteur is. Maar Wesker laat ieder van de medespelen den bijdragen tot de tekening van een wereld, die vol van keukens is", zoals Paul (Rob de Vries) ergens zegt. De mensen leven langs elkaar heen, het personeel in de keukeu botst tegen de diensters uit het restaurant en de bezoe ker is de collectieve vijand van alle per soneel, zoals ook de bijna steeds zwij gende directeur Marango (Richard Flink) dit is. In deze sfeer van werken onder een moordend tempo, vol conflicten die licht oplaaien en met maar enkele mo menten van rust trekt De Keuken aan de toeschouwer voorbij. Dexter is er in geslaagd van De Keu ken puur toneel te maken. Wij willen zelfs beweren dat zijn regie sterker was dan het stuk zelf dat niet briljant van taal is, dat botte figuren vrij plotse ling diepzinnig over de zin van het le ven laat mediteren, maar dat toch ook enkele bijzondere hoogtepunten kent, zoals de waanzinscène en het prachtige contrapunt van het jachtige, onverschil lige keukenleven en de hierin voorko mende korte gespreksbrokken die iets verraden van de mensen die hier werken. Dexter werkt op de grens van het rea lisme. Hij laat zijn acteurs en actrices sterk mimisch handelen, maar ander zijds bereikt hij hierdoor de soms vol- van Café-Restaurant Erasmus, thans Stadhuisplein 3, tel. 135760 maakte illusie van een keuken in volle actie. De langzaam opgevoerde crescen do naar het bijna absurde en duide lijk op Ionesco geïnspireerde slot van het eerste bedrijf was een fenomenaal staal van straffe regie die overigens in deze groep een buigzaam en soepel me dium voor zijn intentie moet hebben ge vonden. Namen noemen heeft weinig zin. Naast de knap uitgewerkte soms dwaze, soms ontroerende uitbeelding van Peter door Coen Flink en de wat al te schema tisch getekende, docerende rol van Paul die door Rob de Vries vaardig werd ge tekend, bezat het spel een boeiende af wisseling van personen zoals de sinis tere Marango van Richard Flink, de vierkante Max van Guus Verstaete, of de onverschillige Kevin van Pieter Lutz. Het geluid van de suizende gas- oven dat de dreigende, wellicht symbo lische ondergrond vormde van dit spel, belemmerde soms de verstaanbaarheid, maar gaf op vele andere momenten een dramatisch onweerstaanbaar effect. Jocelin Herbert had een decor ge maakt dat eenvoudig was door simpele zetstukken maar dat merkwaardig ge noeg tegelijk duidelijk een Verfrem- dungseffect beoogde door vele schijn werpers zichtbaar een functie te geven. Zo werd De Keuken een veelbelo vend begin van het seizoen door deze nieuwe groep van een opzienbarend spel onder een opvallend bekwame re gisseur. Terecht werd hij in het minu tenlange applaus aan het eind be trokken. Het gebeurt maar zelden dat het publiek langer applaudiseert dan er spelers op het toneel staan. Dat was gisteravond het geval. De Keuken heeft duidelijk een voortreffelijke Rot terdamse ontvangst genoten. H. J. W. Rob de Vries, Eric Schneider, Coen Flink en Piet van der Meulen in een scène uit „De Keuken" waarvan Nieuw Rotterdams Toneel gisteravond de* première gaf iiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiilliifflmH DIT IS EEN VERSTEENDE ROOS, in 1935 door een ontdekkingsreizi ger in het zand van de Libische woestijn gevonden. Hij weegt twee honderd gram en in het gesteente zijn alle kentekenen van de bloem terug te vinden, zoals die volgens schatting der deskundigen meer dan vijfduizend jaar geleden bloeide, toen de Sahara nog een vruchtbaar gebied was De nomaden van de Sahara worden tot politieagenten opgeleid, voor het toezicht in de snel bevolkt wordende, eens verlaten woestijn. water wordt hier door voormalige noma den, met oude, op bogen gelijkende mus ketten bewapend, dag en nacht bewaakt, opdat niemand zich er meer van zal toe eigenen, dan hem toekomt, krachtens het aantal vierkante meters grond, het welk door hem als moestuin of bouwland bewerkt wordt. Over het algemeen levert de verdeling van 't water overigens geen moeilijkheden op. De mensen zien het nut van een ordelijke distributie in en waar deren de voordelen van een nieuwe wel vaart. Het water maakt het tevens mo gelijk ziekenhuizen in te richten en in ternaten voor jonge nomaden. Er wordt in de Sahara het voorbeeld van de Romeinen gevolgd, zij het uiter aard op moderne wijze. Het. aantal wa terbassins. kunstmatige meertjes, stijgt langzaam maar zeker en het water daar uit wordt door kanalen naar streken ge voerd, waar tot dusver geen droppel wa ter te bekennen viel. Tegelijkertijd wor den waterbronnen opgespoord. Dit maakt Dit kiekje werd niet ergens in Texas genomen, maar in een olieveld in het hart van de Libysche woestijn. Een nieuwe wereld met nieuwe mensen van menig armzalig woestijngehucht een klein paradijs, vol vruchtbomen en bloe men. De natuur is uiterst goedgeefs Nog altijd herinneren resten van viaduc ten aan de bevloeiingswerken der Ro meinen, zoals trouwens andere ruïnes de periode in herinnering brengen, waar in ze waar zich nu zandvlakten uitstrek ken, grote stortplaatsen bouwden, zoals het Colosseum van El Djem. Vermoede lijk zullen op de duur ook veel zuidelij ker in de Sahara sporen van hun acti viteit gevonden worden: resten van heer wegen, forten en paleizen, die thans nog Onder het stuifzand begraven liggen. Bij de oase Gabès in het zuiden van Tunesië liggen aanzienlijke resten van een Ro meins aquaduct, uit bakstenen opgetrok ken. Duizenden kilometers naar het zuiden toe. aanvangend bij de oases van Alge rijë en Tunesië, strekt zich de Sahara uit, tot waar de bruine mensen zwart worden en namen als Timboektoe en Ka no tot de verbeelding spreken. Feitelijk staan we nog slechts aan 't begin van de opensluiting der woestijn, doch langs de pijpleidingen, die vaak de oude, verge ten karavaanwegen volgen of de loop van uitgedroogde rivieren, is 't niet meer mogelijk dat 'n mens er van dorst omkomt. Hij moet zich wel heel onvoor zichtig ver weg van 'n basis wagen, om de kans te lopen van dorst te versmach ten als zijn laatste slok van 't meegeno men water verbruikt is. Integendeel, het wonderlijke is wel, dat er heden ten da ge meer mensen in de Sahara verdrin ken dan wegens gebrek aan water om komen. Dit is het gevolg van een natuur- fenomeen. Het kan gebeuren, dat zich ergens een soort wolkbreuk ontlast, op een plaats, waar het wellicht in geen eeuwen geregend heeft. Merkwaardig ge noeg herhaalt zich zo'n wolkbreuk nim mer op dezelfde plaats. Maar in een om mezien valt een massa water op een be trekkelijk klein oppervlak neer. Een uit gedroogde rivier wordt er door in een waterval veranderd. Het water beweegt zich met grote snelheid voort. Aldus kan het gebeuren, dat een groep nomaden, na zich zoals gebruikelijk langs de bed ding van een uitgedroogde rivier gele- y .A 5$*;v 'A gerd te hebben, om er de nacht door te brengen er door verrast wordt- Het kam pement wordt weggespoeld en menigmaal verdrinkt een nomade, meegesleurd door de woedende stroom. Tot dusver is men nog niet toe aan het vaststellen van plaatsen waar zich volgens sommige deskundigen onder de Sahara grote onderaardse meren moeten uitstrekken, bevolkt door de blinde na zaten der vissen, die eens zwommen in de grote rivieren, waardoor de hui dige woestijn doorsneden werd. Deze me ren zouden begrensd zijn door uitgestrek te bossen van laag hout, waarvan de schrale takken, waarmede de gazellen zich voeden, armzalige uitlopers zijn. Men zal moeten afwachten, of Moeder Na tuur, nadat de mensen de bossen om kapten, voor geheime watervoorraden heeft gezorgd, zodat althans de oasen het voortschrijden van het moordende zand konden overleven. Wat hiervan zij, in ieder geval is aan de woestijn een halt toegeroepen nadat zij hier en daar, na het vertrek van de Franse pioniers in Tu- I nesië en de Italiaanse kolonisten in Li bië, een flinke sprong vooruit, naar de Middellandse Zee had kunnen maken. Het is de olie, die de wegbereider van 't water is en de nieuwe wereld openlegt, welke voor de verdere ontwikkeling van j Europa van het grootste belang zal blij ken. De tijd, waarin over een Transsa- harische spoorweg gesproken werd als over een titanenwerk, is voorbij. En de dorst werd uit de woestijn gebannen. De Sahara is ontsloten en wordt in het economische bestek van het Westen op genomen. Er is ruimte genoeg voor het mensdom. Misschien, maar dit is een enigszins vermakelijke veronderstelling, zal het bevolken van de Sahara zoveel mensen opeisen, dat het in de ruimte-' vaart t.z.t. aankolonisten voor de maan zal ontbreken! OBSERVATOR DEN HAAG, 8 sept. Dank zij een anoniem telefoontje is de Haagse poli tie in het bezit gekomen van de schil derijen, die in het weekeinde van 25 tot 27 augustus werden gestolen uit het a- telier van een schilderijenrestaurateur aan de Laan van Roos en Doorn alhier. Hangende het onderzoek in deze zaak wenst de politie nog geen nadere in lichtingen te verstrekken. Vermist werden vijftien schilderijen met een gezamenlijke waarde van vijf die de politie thans in haar bezit heeft, bevindt zich echter een werk van Hen- drig van Ravestein, het portret van een heer (waarde drie- tot vierduizend gul den), dat nog niet gemist was. MANILLA, 8 sept. (UPI) Een Neder landse katholieke priester is donderdag door een Filipino beschoten en ernstig gewond, zo meldt de Philippijnse nieuws dienst- Volgens het bericht werd pater Car los Vernilgen, kapelaan van een door Nederlandse paters in de stad San Jose bediende parochie (in de provincie Nue- va Ecija, ongeveer 160 km ten noordoos ten van Manilla) door een voormalige employé van de parochie met een zelf gemaakt vuurwapen beschoten. De priester werd in de hals en linker helft van het gelaat gewond. Zijn aan valler, een 36-jarige timmerman die vijf jaar in dienst was van de parochie, gaf zich zelf aan bij de politie. LEIPZIG (U.P.I.) De pianist in een bar te Leip zig leunde over zijn in strument en zei in gebro ken Engels: „Die Dave Brubeck van jullie is fan tastisch. Elke avond luister ik naar zijn platen door de Voice of America". „Speel iets van hem", stel de een Westerse journa list voor. De pianist haalde zijn schouders op. „Ziet u", zei hij, „zestig procent van' wat wij hier spelen moet beantwoorden aan de ver wachtingen van het minis terie van binnenlandse zaken. Ik heb vanavond reeds te veel Westerse liedjes gespeeld en wan- neer ik het te veel doe krijg ik een boete van 500 mark. Ik verdien slechts 800 Oostmarken per maand, juist genoeg om Ivan te kunnen leven". 1 Daarop speelde de pianist een lied dat heette „Ik heb imijn liefde gevonden in de jvrije Duitse jeugd". Een i communistische ambtenaar i «die aan een tafeltje dicht bij de pianist zat, knikte i goedkeurend. 1 Oostduitsers verlangen jassen meer verkocht. Een Italiaanse waterpolospeler, die in Rome voor zes dol lar een nylon regenjas had gekocht, werd gevraagd of hij deze regenjas voor 50 dollar wilde verkopen. Een Fransman, die met zijn Jaguar 1961 in Oost-Duits land kwam om een vriend te bezoeken, werd in de binnenstad van Leipzig door een menigte Oost- duitsers omringd, die zijn auto kwamen bewonderen. Een politieagent moest in grijpen, opdat de Frans man verder kon rijden. Westerse auto's kunnen alleen in dit deel van Oost-Duitsland worden ge zien wanneer vreemdelin gen naar Leipzig reizen om sportwedstrijden te zien of om de Leipziger Messe te bezoeken. Enkele niet alleen naar Westerse leden van de communisti- grens" aan een van de drie ideeën, maar ook naar sche partij zijn op de een "n Westerse kleren, voedsel, of andere manier erin ge slaagd aan een Westduitse Niet-communistische Oost duitsers zijn verlangend om met Westerse mensen te praten eri er zo achter te komen hoe het eigenlijk is aan de andere kant van het ijzeren gordijn. Maar zij moeten uiterst voor zichtig zijn. Een Engels man, die met een Oost duits meisje getrouwd was, bracht onlangs een bezoek aan zijn schoonouders. In een bar raakte hij in ge sprek met een Oostduitser. Zij hadden elhaar nooit eerder gezien. Later hoor de de Brit, dat de man door de communistische politie was aangehouden en dat deze hem geduren de een week had verhoord om erachter te komen wat „de Westerse spion" had gezegd. Voor een land, waar haast geen wegverkeer is, heeft Oost-Duitsland geen! gebrek aan politiemannen^ Voor het Centraal Station van Leipzig telde een toe rist tien auto's, maar er liepen twaalf politieman nen rond om het verkeer te regelen. In Warta, het eerste station achter de boeken en ook naar ge wone conversatie. Maar een verblijf van twee we ken in Oost-Duitsland is meer dan genoeg om te weten, dat de communis ten geenszins van plan zijn om aan deze wensen tegemoet te komen. Het grootste warenhuis, dat door de staat wordt beheerd er zijn geen [Particuliere ondernemin- igen meer heeft sinds )zes maanden geen regen wagen te komen, maar een wagen van Amerikaanse of Britse makelij is in Oost-Duitsland een be zienswaardigheid. Een taxichauffeur ver telde vol trots aan een verslaggever: „Mijn broer rijdt in een Amerikaanse wagen; kijk, daar komt hij net aan". En daar kwam zijn broer aanrijden in een Amerikaanse wageneen Packard uit tiet jaar 1934. spoorlijnen, die Oost- en West-Duitsland met elkaar verbinden, controleren Oostduitse grenswachters de reizigers op hun papje- ren. Om er zeker van te zijn, dat niemand zal pro-i beren uit de ti'ein te sprin- j gen staan rond de trein 30 communisten met zware machinegeweren opgesteld om de omgeving in de ga ten te houden. Op grote aanplakborden op de perrons kan men desondanks lezen: „Wel kom in Vrü Duitsland".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 13