DRAADLOOS
CONTACT
Pierre Janssen: hoogtepunt
Brandpunt en
show
Luisteren naar:
naar:
HOOFDPIJN
ü:l*M
Voetbalrel
in Afrika
HET TOVERPOTLOOD
r
Zk
HET WOLVENJONt
JÜ
Alfredo
MOORD in de
m
DAGPUZZ^
ZIJLSTRA: Geen
functie bij IMF
of Wereldbank
J
Maandag
Maandag
Dinsdag
Dinsdag
V,
Apollokliniek
"V
B
Vanavond
Buitenland
Buitenland
2ASPR0S^
tétfentKfeek fit/
Lunch met Kennedy
Aanhouding wegens
mishandeling vrouw
tl;
Ky
y
HET NIEUWE DAGBLAD
MAANDAG 24 SEPTEMBER 1962
SALOMON
neem 'ASPRO'
'Aspro' bevat alles
om u snel van uw
pijn af te helpen.
Veilig en verantwoord.
Neem
BHBHHBnBHHHHHHBMHi
door LUKAC5
PAGINA 2
ERIC DE NOORMAN
2. Leif Olavson zucht diep en kijkt in verlegenheid voor zich. „Ik
iets verbergen?" zegt hij dan. „Welnee, ik ben een beetje in gedachten,
dat is alles." Opeens gooit hij zijn hoofd in de nek en lacht hard. „Ver
trouw je me niet, koning, ge denkt toch niet..." „Ik denk, dat iets je
hindert," onderbreekt Eric, die zich niet door Leifs gemaakte lach
van de wijs laat brengen, „maar ik zal me wel vergissen." De Noorman
roert het onderwerp niet meer aan. Het ontgaat hem niet, dat Leif
met de dag stiller en nerveuser wordt, maar hij wacht rustig af en op
een avond komt Leif bij hem aan het kampvuur zitten. „Ik... eh...,"
zegt hij haperend. „Kijk, koning, over twee dagen zijn we thuis en...
eh... om kort te gaan is het zo... eh. Ik ben weduwnaar, zie je." Hij
zucht diep. „Nee, laat ik anders beginnen. Je weet, ik heb vele £r
zaken, koning. Men noemt mij wel eens de Wolf van Vosbu omdat
nogal scherp en hard, maar wel eerlijk handel, drijf. Niet dat ik d3
trots op ben, maar ik ben de machtigste in het hele zuiden... en-"
Leif zucht nog eens en kijkt ongelukkig. „Tja, hoe moet ik je dat
duidelijk maken, koning?" Dan stoot hij opeens uit: „Ik heb een z°° j
dat wil ik maar zeggen. Je zult die knaap thuis ontmoeten en dan K
je wel een rare indruk van mij krijgen, want die zoon van mij is
meest onhandelbare, brutale, venijnige jongetje, dat op deze aa
rondloopt."
Onrustige Zenuwen?
door
MARTIN MONS
PINDAKAAS
kruiswoordraadsel
li
s>i
l5fl
4 <VV
BUSSUM, 24 sept. Opnieuw
stond gisteravond die lange, wat
slungelachtige, nog altijd hyperner
veuze figuur op het scherm. Opnieuw
hebben velen gefascineerd gekeken
naar die magere witte, sprekende
handen, die datgene duidelijk maken
wat hij met woorden niet meer kan
overbrengen, zij hebben geluisterd
naar die wonderlijke, dwingende
stem soms half ingehouden en
onthullend, dan weer krachtig einde
loos herhalend bezwerend. En op
nieuw is men onder de indruk geko
men van deze uitzonderlijke tv-per-
soonlijkheid. Zijn naam? Pierre
Janssen.
Zijn terugkeer voor de camera's
vormde wel het hoogtepunt van de ge
varieerde avond die de AVRO ons zon
dag voorzette. Moge de aanpak van
zijn onderwerpen ditmaal anders zijn
dan vroeger, zijn zeer persoonlijke be
nadering van het „onbewoonde eiland"
wat al te nadrukkelijk door de be-
BUSSUM, 24 sept. De K.R.O.
startte zaterdagavond met een heel
boeiend en actueel „Brandpunt". Mi
nister Toxopeus verscheen op het
scherm om het zijne te zeggen over
de Bijlmermeer, na een korte, maar
puntige reportage over dat omstreden
gebied. De redactie van de rubriek
nam een mooi initiatief door meteen
daarna mr. van Hall, burgemeester
van Amsterdam, op te bellen teneinde
diens commentaar te verkrijgen. De
magistraat aarzelde daarop geen mo
ment en kwam zonder meer en recht
streeks persoonlijk naar de studio. En
leverde nauwelijks een half uur na de
minister zijn zienswijze voor de came
ra's af. Een doortastend blijk van het
feit hoezeer de zaak hem ter harte
gaat. Alleen al op grond van deze
„stunt" zou men de burgemeester
gunnen dat hij gelijk krijgt.
Voor de rest was het voor een goed
deel showwerk op deze avond. De
K.R.O. bracht ons een weinig geva
rieerde „Vico-Visite", waarin Torn-
ani of zelf zong of anderen liet zingen
en de N.T.S. kwam met „De verloren
revue", de Tsjechische inzending die
destijds in Montreux de Zilveren Roos,
zijnde de tweede prijs, verwierf. En
dat was dan wel te begrijpen. Deze
show berustte op een origineel gege
ven, dat ook op vele momenten ori
gineel was uitgewerkt. Een tekort
aan beheersing viel aan de andere zij
de ook wel te constateren. Regisseur
Evzen Illin was kennelijk zo bezeten
van zijn vondst dat hij er maar niet
af kon blijven. Jammer, in het andere
geval was „De verloren revue" wel
licht een meesterwerk geworden. Nu
was er echter nog altijd sprake van
amusementswerk van de zeer aange
name soort.
H. Hn.
kwame regisseur Leen Timp in de stu
dio door middel van een donkere cir
kel aangeduid is hetzelfde gebleven.
Weergaloos boeiend dus en eenvoudig
en natuurlijk, een eenvoud en een na
tuurlijkheid die soms bijna experimen
teel aandoen. In deze eerste uitzending
beperkte Janssen zich tot het voor
zichtig aftasten van het door hem af
gebakende terrein.
Zijn taak is (en zal voorlopig ook
blijven): de kijkers geleidelijk aan te
voeren tot het punt, waar „het ver
moeden van kunst" begint. Hij doet
dat door de persoon van de kunste
naar (zijn karakter, milieu, achter
gronden) naar voren te halen: hij doet
dat ook door van het kunstwerk zelf
(de neerslag van het wezen van de
kunstenaar) uit te gaan. Zijn voor
dracht en gebaar zijn in volmaakte
harmonie of in flagrante tegenstelling
tot het getoonde kunstwerk. De climax
van zijn betoog die men voelt aanko
men, is echter altijd weer verrassend.
Leen Timp, de ontdekker van Pierre
Janssen, voelt hem voortreffelijk aan.
Dat resulteert weer in buitengewoon
rake, vaak ontroerende beelden, die
helaas in deze uitzending een enkele
maal iets te opzettelijk aandeden.
Het verdere zondagavondprogramma
bevatte o.m. een uitvoering door het
befaamde Quintet van de blinde En
gelse pianist George Shearing, de vijf
de aflevering van het detective-verhaal
„De sjaal" en een internationale mo
deshow uit Rotterdam, waar een acht
tal mannequins uit verschillende lan
den in Europa herfst- en wintermodel-
len van vooraanstaande couturiers toon
den. Door het ontbreken van het kleur-
element gaat toch veel van de aan
trekkelijkheid van dit soort evenemen
ten voor de kijkers verloren. Een mon
delinge toelichting kan dit gemis nau
welijks opvangen. Over „kleurloos
heid" gesproken. Wij hebben ook nog
de zoveelste aflevering van „Sport in
Beeld" gezien.
F.B
(Advertentie)
UlZEN
OLNES
TELEFOON i OIO135910, 01896 3344
Voor Rinus Ferdinanausse zit er van
avond weer een K-wartaal op, vandaar
dat hjj „onder moeders paddestoel"
met zijn Haags studentencabaret voor
de VARA-televisie optreedt. Vooraf kan
men kijken naar een nieuwe aflevering
van de tv-serie „Perry Mason", die
ditmaal het geheim van de stamelen
de bisschop" gaat oplossen. Tenslotte
zendt de VARA-t.v. het. afscheid van
mr. Burger in de partijraad uit.
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering uw levensbelang.
(Advertentie)
HILVERSUM I. 402 m. NCRV: 18.00
Pop orgelspel. 18.30 Klass. gram. muz.
18.55 Er is nog toekomst, toespr. d.
Z Exc. A C. W. Beerman. 19.00 Nws.
en weerber. 19.10 Volksliedzettingen, ge
zongen d zangsolisten en instrumentaal
ens 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz.
20.10 Radio Filharm. ork. en solist: klas
sieke en moderne muz. 21.05 Beukber-
gen, klankb. over de protest, geestelijke
verzorging v. d. militairen. 21.30 Meisjes
koor m. org. begel. 22.00 Pari, comment.
22.15 Lichte muz. 22.30 Nws. 22.40 Med.
22.55 Boekbespr. 23.05 Lichte gram. muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. AVRO:
18.00 Nws. 18.15 Pol. lez. 18.25 Amat.
progr 18.50 Openb. kunstbezit. 19.00
Plano'rec.klass. muz. 19.30 Progr. v. d.
twintigers. 20.00 Nws. 20.05 Licht Instru
mentaal ens. 20.35 Jazz. 21.05 Concerto
ln F hoorsp 22.00 Moderne kamermuz.
22 30 Nws 22.40 Act. 23.00 Hammond
orgelspel. 23.15 Moderne ork. muz. (gr.)
23.55-24.00 Nieuws.
of gram. muz. 13.25 Beursber. 13.30
Dansork. en zangsolisten. 14.00 Sopraan,
fagot en piano. 14.20 Saxofoonkwartet.
14.40 Schoolradio. 15.00 Zangrec. 15.30
De stille kamer, hoorspel. 16.15 Italiaan
se melodieën (gr.). 16.30 V. d. jeugd.
17.30 Amateursprogr.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East.
19.00 Balladen van alle tijden. 19.30 Ge-
var muz. 20.10 Hoorsp. 22.00 Nws. en
ber. 22.30 Gèvar. progr. 22.59 Weerber.
23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.1o-23.3o Ka
mermuz.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500
en 247 m: 18.33 Sportoverz. 18.45 Hoorsp.
19.00 Nws. en joum. 19.31 Hoorsp. 20.00
Gevar. progr. 20.31 Licht progr. 21.00
Hersengymn. 21.31 Gevar. muz. 22.15 Or
gelspel. 22.30 Nws., sport en act. 22.41
Dansmuz. 23.15 Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nws. 19.30
Symt. conc. 21.45 Nws. 22.15 Gevar.
progr. 23.00 Gevar. muz. 24.00 Nws. 0.20
Amerikaanse operettemuz. 1.00 Weerber.
en gevar. muziek.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
18.05 Kamermuz. v. Debussy. 19.00 Nws
20.00 Ork. en piano: klass. muz. 21.50
Italiaans svmf.-ork. 23.10 Gram. muz.
23.52-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 18.00 Prot. uitz.
18.15 Claveclmbelrec. 18.20 V. d. sold.
18.50 Ork. conc. 19.00 Nws. 19.40 In en
om de opera... 20.00 V. d. jeugd. 20.30
Holland Festival 1962: gewijde muziek.
21.35 De zeven kunsten. 21.50 Lichte gram
muz. 22.00 Nws. 22.15 Holland Festival
1962: gewijde muz. (verv.) 22.55 Nws.
23.00-23.15 V. d. zeelleden.
BRUSSEL 484 m: 18.30 Gevar. muz.
(gr.) 19.30 Nws. 20.00 Hoorspelen. 21.12
Gevar. muz. 22.00 Wereldnws. 22.15 Jazz
muz. 22.55 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m- 12.00 Ork. conc.: Moderne muziek.
12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Discus
sie 14.00 Schoolradio. 15.00 Hoorspel.
15.30 Amus. muz. 16.15 Quiz. 16.45 Praat-
Je. 17 00 V. d. Jeugd. 17.55 Weerber.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500
en 247 m: 12.00 Pop. gram. muz. 12.31
Gevar progr. v d. arb. 13.00 Lichte
ork muz. 13.45 V. d. kleuters. 14.00
V d vrouw. 15.00 Dansmuz. 15.31 Muz.
bij het werk. 16.15 The Dales, dagboek.
16.31 Uitslagen races. 16.34 Gram. muz.
v. d. Jeugd. 17.00 Jong talent. 17.31 Ge
var. muz. en berichten.
NDR-WDR 309 m: 12.00 Amus. muz.
13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 16.00 Amus.
conc. 17.00 Nws. 17.45 Kamermuziek.
FRANKRIJK progr. Hl 280 en 235 m:
12.00 Nws. 12.10 Ork. conc.: kamermuz.
13.40 Gram. muz. 13.49 Weense gram.
muz. 14.15 Kamermuz. 14.45 Ork. conc.:
moderne kamermuziek.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lich
te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.
muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15
Kamermuz. 14.00 Bayreuther Festspiele
1962: Ring der Nlbelungen. opera. 16.00
Beursber. 16.06 Amus. muz. 17.00 Nws.
17.15 V. d. kinderen. 17.40 Boekbesprek.
17.50 Kamermuziek.
BRUSSEL 484 m: 13.00 Nws. 13.15
Lichte gram. muz. 14.03 Muz. v. Belg.
componisten. 14.45 Koorzang. 15.03 Film-
muz. (gr.) 17.00 Nws. 17.15 Operamuz.
HILVERSUM 1. 402 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Klass. kamermuz. (gr.) 7.45
Morgengebed en overw. 8.00 Nws. 8.15
Lichte gram. muz. 8.50 V. d. huisvr. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d.
kleuters. 10.15 Lichtbaken, lez. 10.25
Lichte ork. werken (gr.) 11.00 V. d.
vrouw. 11.30 Lichte gram. muz. 11.50
Volaanvooruit, lez. 12.04 Dansork.
en zangsollsten. 12.30 Med. t.b.v. land
en tulnb. 12.33 Lichte ork. werken (gr.)
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Platennws.
13.30 Pop. gram. muz. 14.00 Moderne
ork. muz. (gr.) 14.35 V. d. plattelands
vrouwen. 14.45 Opera-koren (gr.) 15.00
Lichte gram. muz. 16.00 V. d. zieken.
16.30 Ziekenlot. 17.00 V. d. Jeugd. 17.40
Beursber. 17.45 Reg. uitz.: St.-Eustatius,
door Henk Dennert.
HILVERSUM n. 298 m. - AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Ochtendva-
rla (gr.) VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8.00 Nws. 8.15 Rechtdoor naar school en
kantoor (gr.) 9.00 Gymn. v. d. vrouw.
910 De groenteman. 9.15 Amsterdams
kamerork.: klass. muz. (gr.) 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Arb. vitaminen (gr.).
10 50 V. d. kleuters. 11.00 V. d. zieken.
12 00 Licht instrumentaal ens. en zang-
solisten. 12.20 Reg. uitz.: V. d. landb.
12.30 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.33
Metropole-ork. 13.00 Nws. 13.15 Med.. act.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 V. d. kinderen. 17.35-18.00 V.
kinderen.
BRAZZAVILLE. 24 sept. (Reuter)
Het is helemaal mis met de
onlangs nog zeer broederlijke rela
ties tussen de twee Afrikaanse
buurstaten Gabon en Congo
(ex-Frans, niet te verwarren met
de ex-Belgische Congo). President
Leon Mba van Gabon heeft alle
Congolezen, die in zijn land wonen,
over de grens laten zetten, en alle
Gabonezen, die in Congo wonen,
heeft hij opgeroepen naar huis te
rug te keren. De oorzaak van deze
jlotselinge vijandschap? Een voet
balwedstrijd tussen de nationale elf
tallen van Gabon en Congo, die ver
leden week werd gespeeld.
De twee teams hadden reeds enige
tijd verbeten strjjd met elkaar ge
leverd, toen de scheidsrechter
een moedig man een Congolees
doelpunt afkeurde. De Congolezen
stonden op dat moment met 3-1
voor, maar niettemin konden zij zich
in het geheel niet met de heroieke
beslissing van dé scheidsrechter ver
enigen. Zij staakten onmiddellijk de
strijd, of beter gezegd: zij verander
den van strijdmethode, en gingen
de Gabonezen te lijf.
Dit voorbeeld werd snel door het
publiek gevolgd, zodat in een mi
nimum van tijd alle Gabonese toe
schouwers door Congolese suppor
ters werden aangevallen. Aangezien
de wedstrijd werd gespeeld in de
Congolese hoofdstad Brazzaville,
waren de Congolezen ver in de
meerderheid. De uitslag van het ge
vecht laat zich dan ook raden. De
Gabonezen kregen zwaar klop en
dropen met bebloede koppen af.
De volgende dag echter kwam de
wraak. In hun eigen hoofdstad, Li
breville, teruggekeerd, staken de
Gabonezen de huizen, auto's en an
dere eigendommen van de aldaar wo
nende Congolezen in de brand. He
vige gevechten waren het gevolg.
Het leger moest er aan te pas ko
men om de orde te herstellen. Er
vielen enkele doden.
Op dit moment vond president
Leon Mba van Gabon het tijd zich
met de zaak té gaan bèmbèien. Hij
stuurde een protest naar president
Fulbert Youlou in Brazzaville, kreeg
prompt een protesttelegram terug
en beval dat alle Congolezen snel
Gabon moesten verlaten. Vandaag
komt het Congolese parlement bij
een om zich over de zaak te be
raden.
President Youlou heeft gisteren
een dag van nationale rouw afgekon
digd om de .slachtoffers van de
moorden in Gabon" te herdenken.
Iedereen in het land krijgt een hele
dag vrij, met behoud van loon. You
lou heeft echter ook gezegd dat
iedereen zjjn kalmte moet bewaren
„omdat de Gabonezen onze broe
ders zjjn". Tenslotte heeft Youlou
een telegram gestuurd naar presi
dent De Gaulle (beide landen zijn ex
Franse koloniën) met het verzoek
te bemiddelen.
Of De Gaulle bereid zal zijn -
hij heeft toch ai zoveel zorgen -
zich te mengen in deze internatio
nale voetbalrel, dient nu met span
ning te worden afgewacht.
DG tClNDERJEbf GAAN VROLIJK. TERUG NAAK.
HUI«£>
's A//E7-
/VOO/&{
/K. Be/V re Moe oa* tet
UOPEN, DH£.!
AAT&A/ We
eea/ woNPEfi «w weneLp/sE/s
GW/W M/tPE/v!
W/4Y //ET WEGk!
tj-y/i
uaar
*er<j
UQ
SCHIPHOL, 24 sept. De minister
van Financiën, prof. «Ir. J. Zijlstra, die
zich volgenil jaar uit «te politiek wil
terugtrekken, heeft zaterdag bij_ zijn
terugkeer uit New York, waar hij ver-
ga«leringen van het Internationaal Mo
netair Fonds en «ie Wereldbank heeft
bijgewoond, categorisch ontkend, «lat
hem in Washington een hoge tunctie
(Advertentie)
bij dit fonds of bij de bank zou zijn
aangeboden. „Volslagen onzin", zei hij
en een persbericht volgens hetwelk hij,
dan wel de thesaurier-generaal van
zijn ministerie, jhr. E. van Lennep, die
samen met hem uit New York terug
keerde, als opvolger zou zijn genoemd
van «1e <n 1964 aftredende directeur van
het fonds, Per Jacobsson, noemde hij
„uit de lucht gegrepen".
Donderdag hebben dr. M. W. Hol-
trop, president-directeur van de Ne-
derlandsche Bank, die nog niet naar
Nederland is teruggekeerd, en de mi
nisters samen met collegae uit_ negen
andere landen in het Witte Huis aan
gezeten aan een lunch met president
Kennedy. „Ik had daarbij het voor
recht naast de president te zitten",
vertelde prof. Zijlstra, „en ik heb vrij
diepgaand met hem over allerlei fi
nanciële aangelegenheden, onder meer
de financiering van de Amerikaanse
begrotingstekorten, kunnen spreken".
Op de vraag of Kennedy in financieel
opzicht deskundig genoeg was om deze
vraagstukken met experts van fonds
en bank te bespreken, antwoordde de
minister: „Hij was in ieder geval heel
goed in de discussie erover - en snel".
(Advertentie)
Mijnhardt's Zenuwtabletten
AMSTERDAM, 24 sept. De politie
heeft in het weekeinde een 35-jarige
koopman aangehouden, die in de nacht
van 2 op 3 augustus in de Leidsche-
straat een 28-jarige vrouw ernstig heeft
mishandeld. Het was een wraakoefe
ning omdat de vrouw haar vroegere
beschermer bij de politie had aange
geven, waardoor deze anderhalf jaar
in Veenhuizen moest doorbrengen. De
zelfde vrouw was de inzet van de
schietpartij in de Albert Cuypstraat
tussen enige onderwereldfiguren.
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. VARA
20.20 Achter het nws. 20.35 Het geheim
van de stamelende bisschop, film uit de
Perrv Mason-serle. 21.25 K-Wartaalcab.
progr. 22.00 Afscheid en verkenning: Af
scheid van mr. Burger ln de Partijraad:
vervolgens bezoek aan prof. Vondeling.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier
und Heute. 19.15 Avontuur onder water.
NDR: 19.25 Telefoon voor mr. Selnik).
20.00 Joum. en weeroverz. 20.20 Rep.
v d reporters van de Windrose. 20.50
Freie Fahrt, reisquiz. 21.20 Gesprek over
politiek ln Duitsl. 22.00 Laatste nws.
22.10 Lit. programma
DUITSE TELEVISIEPROGR.
TWEEDE PROGR.
19.30-20.00 Reg. progr. 20.00 Joum. en
weeroverz. 20.20 Ein Fall für Detektiv
Landers, film. 21.35 Gevar. progr.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 TV-feuilleton v. d. jeugd. 19.25
Korte film. 19.40 Zoeklicht op de cultu
rele act. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke.
20.30 Haaien en kleine vissen, oorlogs
film. 22.20 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 V. d. Jeugd. 20.00 ,'oum. 20.30
Sportultz. 21.00 Histolre de rire. 21.50
Voordr. 22.10 Modem ballet op electro-
nlsche muz. 22.40 Journaal.
82
Hij schiet snel in zijn regenjas en wendt zich naar
de deur. Susanne Servaes kijkt hem gedachteloos
na. Dan opeens is het als klikte er iets in haar hoorn.
Ze heeft die rug in die witte jas, die daar zo zelf
bewust de deur uitwandelt in de tuin van de Apollo
kliniek gezien, gezien op de middag waarop me
vrouw Saleminq werd vermoord.
Er is iets in de schouders in de houding van nel
h°Neen, ze kan zich niet vergissen, onmogelijk. Maar
waarom heeft ze dat dan nooit eerder gemerkt? Ze
heeft die man toch dagelijks gezien? Ja, maar met
in die witte regenjas. Het is de jas, die haar op een
dwaalspoor heeft gebracht. Haar en ieder ander die
hem gezien heeft, toen hij daar achter in de tuin op
de loer lag tot mevrouw Saleminq alleen zou zijn.
Een witte jas uit de verte gezien in een ziekenhuis-
tuin, wat kan dat anders zijn dan een doktersjas en
wat kan de drager anders zijn dan een arts? Het
was alles zo doodeenvoudig, als je er eens rustig over
nadacht. Alleen, bewijzen kon ze niets. En ook ai
had ze gekund, dan zou ze er toch nooit meer gele
genheid voor krijgen. Daar was ze van overtuigd.
Dat verhaal van het achtergelaten boek was niets
dan een voorwendsel. Wie weet of dat telefoontje
voor Charlotte ook geen loos alarm was geweest.
Want Charlotte moest natuurlijk verwijderd worden.
Zij moest alleen zijn voor de moordenaar kon toe-
Wanhopig ziet ze het lange smalle magazijn rond.
Als een muis in «Je val... En plotseling geelt ze zich
rekenschap van tal van wensen en verlangens die
zij tot nu toe steeds belet heeft tot klaarheid te
komen. Weer een normaal gezin. Niet meer voor
alles alleen staan. Neen voor het eerst niet voor
alles alleen staan. Jaap, arme jongen, was alleen
nog maar een verantwoordelijkheid geweest. Ze ziet
weer Pieter Perquins gezicht, zoals hij zich de laat
ste avond, dat ze hem zag over Nieks huiswerk
boog, ziet weer hoe het lenige kinderlijfje vol ver
trouwen tegen hem aanleunt. Zou hij erg veel ver
driet hebben over wat er nu gebeuren gaat? Hij
heeft haar per slot van rekening maar zo kort ge
kend. En ze kan zich wel verbeeld hebben dat hij
iets meer voor haar voelde dan belangstelling voor
een vrouw, die in gevaar verkeerde. Als hjj nu maar
niet zal denken, dat hij schuld heeft aan haar dood.
Hij had haar dringend genoeg gewaarschuwd toen
ze hem opbelde, haar gewezen op het gevaar dat
ze kon lopen. Ze wou maar, dat ze een briefje kon
achterlaten. Misschien in het voorraadboek?
De trap kraakt onder de afdalende voetstappen,
maar dat vermindert haar angst niet. Susanne Ser
vaes maakt zichzelf niets wijs. Ze weet wel, dat die
voetstappen weer naar boven zullen komen, maar
dan onnoorbaar. Deze eerste openlijke entrée heefl
alleen maar gediend om zekerheid te krijgen, dat
Charlotte werkelijk weg was. Ze voelt een soort
onpersoonlijke nieuwsgierigheid. Hoe? Op welke wijze
zal hij...? Mevrouw Saleminq werd onder haar hoofd
kussen gesmoord. Hij schijnt zijn wapens te impro
viseren, de moordenaar.
Susanne Servaes denkt aan de oversoepele, een
oeetje klevende zijde, die zich daarstraks zo hinder
lijk om haar heenwond. Het zou gemakkelijk ge
noeg vallen met zulke zijde iemand te worgen. Is
worgen een pijnlijke dood? Duurt het lang?
Dan opeens gaat het licht uit en Susanne Servaes
staat alleen in het aardedonker. Wonderlijk is haar
angst geheel verdwenen, ze begint koortsig haar
kansen te berekenen. Ze wil zich niet gewonnen
geven zonder strijd. Om de kinderen niet. En ook
niet om Pieter Perquin, die gevaar loopt zijn leven
lang een onverdiende wroeging mee te dragen om
haar dood. Is dit donker vijand of bondgenoot? Zou
ze onhoorbaar weg kunnen glippen uit de kamer?
Zich ergens anders verbergen om als de kust vrij
is zachtjes de trappen af te sluipen? Maar dan be
grijpt ze in een plotselinge luciditeit dat dit juist
is waarop de moordenaar rekent. Waarvoor hij in
hinderlaag zal liggen op het trapportaal. Eén flinke
stoot in de rug en morgen zullen ze haar dood aan
de voet van de vrij steile trap vinden. Arme me
vrouw Servaes, ze moet over iets uitgegleden zijn.
Neen, alle lichtten brandden, daar kan het niet aan
gelegen hebben. Misschien een onverwachte duize
ling? Zoiets is natuurlijk mogelijk, ze had immers
kort tevoren dat ongeluk gehad? Ontzettend zielig,
zeg! Charlotte, ja, die zou niet geloven aan een
ongeluk. Ze zou hemel en aarde bewegen, er op
wijzen dat zjj met een vals alarm was weggelokt.
En ePiter Perquin zou het evenmin geloven. En er
de rest van zijn leven onder gebukt gaan, dat het
zijn schuld was. Maar wie de moordenaar was,
ste, die men ooit zou verdenken.
niet zo goedkoop krijgen.
er onder glijden.
„Lieve Moeder Gods, help me toch! Wat moet t
van de kinderen worden als ik er niet meer ben!
prevelt ze.
De zachte geluiden duren voort, de man schijnt
de hele kamer af te tasten.
„Mevrouw Servaes," fluistert dan een stem, „me
vrouw Servaes, het is nutteloos te doen alsof u hier
niet bent. Het kan alleen deze onaangename periode
voor u verlengen. Vinden doe ik u toch wel. Waarom
wilt u langer lijden dan strikt nodig is? Mevrouw
Servaes!" En dan na een poosje weer: „U moet
niet denken, dat u ook maar de minste kans heeft
te ontsnappen." En daarop vol onbeheerste woede:
„Als ik je eenmaal te pakken heb, dan...!"
Er is zo'n giftige dreiging in zjjn stem, dat Su
sanne Servaes weggescholen onder de stoffen, die in
draperieën van de tafel hangen, huivert.
„Ik had het zaakje liever in het donker opgeknapt,'
klinkt de stem weer, „maar als het dan niet anders
kan<
(Wordt vervolgd)
is rijk aan vitaminen, een br
van kracht en gezondheid'n
de fijnste pindakaas komt
1
2
3
4
6
8
10
11
15
16
17
Horizontaal:
straalsgewijs
lid - 10 kunstvoorwerp
speelgoed - 'pijL
- 8 niet even
11
12 selenium (afk.) - 14 sle® j9
0& t/
king - 18 schoenmakersgerei
Vertikaal: 1 slaapplaats
naam - 3 bijbelse figuur c-,jf
gang - 5 hartverscheurend - q0
7 schoeisel - 13 lustoord
ning - 17 Europeaan. j
Oplossing 21 sept- {0o\/,
1 isar - 2 stro - 3 ar"° "te '%\o^
jena - 6 eden - 7 neet 8 ante j3
10 lima - 11 amor - 12 sara
14 ober - 15 mede - 16 Pr