Patriarch Maximos volkstaal vraagt op Kardinaal Spellmans latijn het moeilijkst te verstaan Concilie UCuV D de vrijheid Peking wil met Nehroe praten Zuurbrand bont U blussen in een mum - met Rennies RENNIES Bekroonde foto j C.K.H. wil Nederlandse export bevorderen Bronchïleften Verdwijnend ambacht Sleutel voor ,Hef Dorp' „Speelgoedmeter" Meningen over LITURGIE zijn verdeeld e prijs van Vlasfabriek door brand verloren Bedrijfsleven en overheid steunen met flinke bedragen het nieuwe dagblad icht BISSCHOP KONDIGT INTERDICT AF Voor parochiekerk in Ecuador Japan onderscheidt kardinaal Cicognani Zeven doden Vliegtuig van de V.S. op Cuba verongelukt Defensie-ministers - Nederland-België - wi|Jen nieuwe tanks Geluidsinstallaties verjagen ook vogels van vliegvelden set" ,n«5 °c e PAGINA 7 WOENSDAG 24 OKTOBER 1962 Vaticaanstad, 24 okt. (knp> geweekt en/of gemengd met Mgr. Van Bekkum kroniek I moet handelen vóór mtmz, 98 ct IMIimillillllHT Geen details door prof, drs. T HAARSMA Bevroren vormen mm. en zonder dat Uw omgeving er weet van heeft. Gewoon maar laten smelten op de tong, zonder water, of wat ook. Rennies zijn nog lekker ook. Uil' K«'r tifi dr^ (Advertentie) c besprekingen van de Concilievaders an gisteren hebben, de liturgische echtigheden inbegrepen, opnieuw drie rea in beslag genomen. Het eerste ei van de besprekingen was een orzetting van de debatten van maan- ag- Hoewel de algemene tendens toch veer veel waardering voor het voorstel ^an liturgische hervorming inhield, Wamen meer sprekers aan het woord, 'e bezwaren ertegen koesterden. Ove- gens lopen de gedachten ver uiteen: mmigen willen alles omverwerpen en n!n',cn, dat de voorgelegde plannen nog .'e ver genoeg gaan, zij wensen dat vo Plannen> {Üe door de °rbereidende commissie. onder de lei- K van de overleden kardinaal Cicog- n'. werden opgemaakt, weer op tafel en. Anderen daarentegen gaan zo rin*' ^at zo 'lls geen verande ren kunnen goedkeuren. da?'' laatste komt voort uit het feit, lih, '9 vele landen nog geen enkele urgische beweging op gang geko- (Advertentie) vruchtesap, fruit of groente. men is, zodat ook het liturgisch den ken nog beperkt blijft tot de bestaan de verzameling van rubrieken en voorschriften. Men ontmoet deze ge- dachtengang niet alleen bij kardina len en bisschoppen uit de zuidelijke landen, maar ook uit zeer grote ge bieden van de Engelssprekende we reld. Bijzonder opmerkelijk is het dan ook, dat men grote en overtuigde pleidooien voor het Latijn vindt bij deze laatste groepen. Het moet ge zegd worden - als hier 'n vrolijke noot bij mag worden gegeven - dat juist de Amerikanen die voor het Latijn pleiten, zoals kardinaal Spellman en kardinaal Joseph Ritter van St. Louis, bij hun Latijnse redevoeringen zo goed als niet te volgen waren vanwege hun Amerikaans accent. Menig Con cilievader heeft zich daarover be klaagd. In verband hiermede heeft ook patri arch Maximos IV Saigh van Antiochië geklaagd, dat hij als Oosterse gezags drager geen Latijn verstaat. In' een in het Frans gehouden toespraak vroeg hij nadrukkelijk op dit Concilie te beginnen met het invoeren van de volkstaal. Van een pessimist, die weinig van het Concilie hoopte voor zijn „ongewone ideeën op het gebied der liturgie", is mgr. W. van Bekkum S.V.D., bisschop van Ruteng op Flores, thans een opti mist geworden. HU vertelde dit op een persconferentie te Rome. Bij het begin van het Concilie, aldus de missiebis schop, die gekozen is als lid van de Commissie voor de Liturgie, had ik weinig hoop met zulke ongewone voor stellen als de mijne ergens gehoor te vinden. Maar thans ben ik optimistisch gestemd. Bij talrijke gesprekken met anderen ben ik tot de ontdekking geko men, dat mijn ervaringen door talrijke anderen ook opgedaan zijn in Afrika en Azië. Ook onder de liturgie-experts in het Westen heb ik een warme sympa thie gevonden. Mgr. Van Bekkum is een bekende fi guur in de wereld van de missie zowel ais die van de liturgie. Tijdens het in ternationale zielzorgcongres m Assisi in september 1956 verwekte hp grote be roering in de gehele wereld van de litur gie door een reeks eisen tot aanpassing van de Westers geïnspireerde liturgie der Kerk aan de plaatselijke omstandig heden en gebruiken. was in zijn rede over p Kennedy niet alleen verbolgen over de Pbouw van een Sovjet-aanvalsbasis 0tlder de kust van Amerika, maar l°°ral ook over het bedrog van de ^hssen dat met die opbouw gepaard Achtereenvolgens was in een 'iciële Sovjetverklaring van 11 sep- ®f en in een mondelinge verze- ering van Gromyko aan Kennedy gezegd, dat met de Russische mili- j®ire hulp aan Cuba geen offensieve °eleinden beoogd werden. Maar nu aj*igesteld is dat op Cuba bases zijn gebouwd voor raketten waarmee een a °ornaanval op Washington kan orden gedaan, zijn de geruststellen de Woorden van de Sovjets tot de b^erikanen als leug ens aan de kaak jjesteld. De Amerikaanse president k°n dan ook constateren, dat Mos- °u zich tegelijk aan offensieve be- re'gingen en bewuste misleiding ,ad schuldig gemaakt. Vooral door le valse verklaringen hebben de Rus- Sen een bijzonder ongunstig klimaat ?eschapen voor onderhandelingen met Westen, waarover de laatste tijd Z|°yeeI gesproken werd. Bij onderhan dden moeten de partijen tot op ere hoogte op eikaars joede trouw unnen rekenen. Kennedy acht nu het ogenblik Ij omen f°rse taal te spreken en da- den te stellen. Hij beseft dat de koers - die hij nu is inge- slagen een riskante Buitenlandse koers is. maar hi weet ook dat hij Ny het re Iaat is. „De prijs van de /rijheid j. °°g. maar de Amerikanen hebben ple Prijs altijd betaald", zo zegt hij. kn bij deze woorden kan men den- ,etl aan die andere president van 'I'erika, Truman, die twaalf jaar geleden niet aarzelde in te grijpen op Korea de vrije wereld verde- 'gd moest worden tegen communis- 'sche agressie. Kennedy heeft het °e' van zijn beleid op poëtische wij- Z,e geformuleerd: „Our goal is not le victory of might, but the vindi- cation of right" (Ons doel is niet de ^verwinning van de macht, maar de andhaving van het recht) en de ■jVnerikaanse president voegde hieraan °e dat Amerika niet de vrede wil ten «°ste van de vrijheid, maar zowel vre- e als vrijheid. een andere dichterlijke passage 'Prak Kennedy van de kernoorlog "Waarin zelfs de vruchten van de everwinning tot as in de mond zou den worden". Uit die treffende beeld' 'Praak blijkt dat hij de verschrikkin 8en van een groot gewapend botsen n'et onderschat, en dat hij het huidige c°nflict met de Sovjet-Unie niet licht yaardig op de spits zal drijven. Ken Pedy s pakkende woordkeus en zijn Verzorgde taal komen voort uit diepe bewogenheid en een behoefte aan beider denken. CUENOA, 24 okt (KNP) De aarts bisschop van Cuenca heeft het inter dict uitgesproken over de parochiekerk van San Cristobal in zjjn aartsbisdom. Dit betekent dat deze kerk gesloten is voor alle diensten. Er mag geen H. Mis worden opgedragen of sacramenten toe gediend. De aartsbisschop heeft deze maatre' *el genomen, omdat Indianen in deze <erk de missie-arts dr. Jorge Mer- chan en zijn assistent hebben vermoord. VATIKAANSTAD24 okt. (KNP) - De Japanse regering heeft aan kardt naal-staatssecretaris Cicognani de orde der Rijzende Zon le klasse verleend. De ministerpresident zal de onderschei ding overhandigen wanneer hij in no vember Rome bezoekt. (Advertentie) Hoestdrank in tabletvorm.95ct LUCHTBASIS MCGUIRE, 23 okt. (Rtr, UPI) Een straaltransportvlieg- tuig van de Amerikaanse luchtmacht is gisteren bij het landen op de Ameri kaanse basis Guantanamo op Cuba ver ongelukt. Alle zeven bemanningsleden verlor m het leven. Het toestel, een C-135 „Stratolifter", maakte deel uit van de 611e luchttrans- portwing, die gestationeerd is op de basis McGuire. De machine stortte neer, toen de piloot onder een vrij steile hoek trachtte te landen. Volgens de luchtmacht moet de oorzaak van het ongeluk in deze manoeuvre worden ge zocht. DEN HAAG, 24 okt. De Neder landse minister van Defensie en de Belgische minister van landsverdedi ging hebben gisteren te Brussel een van hun periodieke besprekingen ge houden. De bewindslieden hebben on der meer problemen van gemeenschap pelijk belang onderzocht, waaronder de gezamenlijke opleiding van het per soneel voor de Hawk-luchtafweer een heden, de F 104 G-produktie en de mo gelijkheden van een gemeenschappe lijke oriëntatie inzake de vervanging van de huidige tanks, sr -■>:> "t- anira'?.» HEERLEN, 23 okt. De 2i'-jaHge mijnwerker J. Bekema uit Terwinse- len, die in het ondergronds bedrijf van de staatsmijn Wilhelmina werkte, is gistermiddag tussen een stijl en een transporteur bekneld geraakt en op slag gedood. Het slachtoffer was on gehuwd. TOKIO, 24 okt. (UPI) De Chinese volksrepubliek heeft vandaag bepleit, dat de Chinese en Indische troepen aan de grens tussen de twee landen zich uit eikaars nabijheid zullen terugtrekken. China stelde voorts voor, dat premier Jawaharlal Nehroe van Indië en pre mier Tsjoe En-lai van de Chinese volks republiek bijeen zouden komen ter be spreking van een vreedzame regeling van het grensgeschil. In een officiële verklaring van de Chinese regering werd gezegd dat het ondenkbaar was dat het grensgeschil door geweld zou worden geregeld. Zij stelde voor, dat de troepen van de twee landen zich 20 kilometer zouden terug trekken. Een deel van de verklaring werd in de Chinese taal omgeroepen over radio Peking. Later werd een Engelse vertaling van de tekst uitge zonden door het Chinese persbureau „Nieuw China". De verklaring werd in Tokio beluisterd. Als lndië met het voorstel akkoord gaat, is China bereid via overleg tussen beide partijen, zijn grensbewaking in de oostelijke sector terug te trekken ten noorden van de linie die het thans beheerst, teneinde een ruimte tussen de strijdende partijen te scheppen. In de centrale en de westelijke sector zouden partijen de traditionele linie niet mogen overschrijden. De beide regeringen zouden onder handelaars moeten aanwijzen voor de problemen betreffende de scheiding der strijdenden en een bestand. De premiers van Indië en China zou den opnieuw bijeen moeten komen. Op een tijdstip dat ieder past, zal China de Indische premier gaarne in Peking ontvangen. Ook is de Chinese premier bereid naar New Delhi te komen, als dat Indië beter schikt. UTRECHT, 24 okt. Het verjagen van vogels van vliegvelden door middel j van opgezette vogels in sehrikhouding - het bekroonde idee van de heer J. J.1 van de Berg uit Rolde - komt naast het compl x van maatregelen op dit j febied als een aanvulling. Op de lucht- asis Leeuwarden staat al vijf jaar een geluidsinstallatie die de angstkreet van i een meeuw laat horen. Deze methode voldoet goed. Volgens dr. J. D. F. Har- denberg, bioloog bij Faunabeheer, heeft de heer S. D. Duyverman het belang van de bekroonde idee wat eenzijdig i voorgesteld. Het systeem-Van den Berg heeft b.v. geen invloed op de aanwezig- heid van spreeuwen, kieviten en eksters. KOEWACHT, 24 okt. Een felle brand heeft gisteravond de vlasfabriek van de gebroeders Martens alhier ge teisterd. De middelgrote fabriek leed hiérbij aanzienlijke schade: enige 'ma chines en een grote voorraad vlas en bijprodukten van vlas werden een prooi van de vlammen. De brandweer ploegen van Koewacht en Axel kon den voorkomen dat het fabrieksgebouw geheel verloren ging. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Met één Van Nelle's theebuiltje (groot formaat) zet u vlug en gemakkelijk 'n flinke pot heer lijke, krachtige thee. Om de hele familie van te laten genieten! Want de geur en fijne smaak van de beroemde Van Nelle's „Afternoon" melange zijn in het builtje extra geconcentreerd bewaard. Affernoon theebuiltjes Doos van 20 stuks kwaliteit! Het voorstel over liturgie: toetssteen houding Concilie ROME, 24 okt. Zondag 21 oktober was ik ongeveer negen uur in de basi liek van Sint Paulus buiten de Muren om daar de Heilige Mis te celebreren. Ik werd er geconfronteerd met een si tuatie, die liturgisch gezien weinig over zichtelijk was; en dan druk ik mij nog zeer gematigd uit, eigenlijk was het een chaos. Ik zal niet graag beweren dat er niet gebeden werd; ook niet dat er niets van een liturgische vernieu wing te bespeuren viel: toen ik later nog wat rondliep, werd er bij een Mis aan het parochie-altaar vanaf de ambo ijverig en uitvoerig commentaar gege ven; commentator en celebrant stem den hun woorden met zorg op elkaar af. Men kan ook niet zeggen dat er niet gepreekt werd: een bisschop met een baard (het was missie-zondag) had een aanzienlijk aantal toehoorders rond zijn preekstoel verzameld. Was het mijn Nederlandse gevoel voor orde en regel maat, dat zich verzette tegen zoveel van het goede tegelijk, een „elck wat wils" in religiosis? Want behalve aan het altaar in de ab- sis, achter het Paus-Altaar, werd er in het transept rechts, beneden in de con- fessio en in verschillende zijkapellen ge celebreerd, steeds voor een groter of kleiner aantal gelovigen; in de koor kapel werden de getijden, gereciteerd door de Benedictijnen, die het aangren zende klooster bewonen en aan wie de zorg voor de basiliek is toevertrouwd, afgewisseld met 'n huwelijksinzegening. Toen ik mij had aangekleed en naar een zijkapel werd gebracht, volgden on middellijk een honderd mensen, voor een belangrijk deel afkomstig uit het gehoor van de prekende bisschop. On der mijn Mis hoorde ik verder op een afstand de meest eenvoudige Gregoriaan se mis zingen; niet door een koor, het was werkelijk volkszang en lang niet slecht. Bij mjjn Mis was een zekere mate van actieve deelname; men bad spontaan de Sanctus en Pater Noster hardop mee en er gingen een twintig a dertig mensen ter communie. Het zou volkomen onrechtvaardig zijn, op deze geheel onvoldoende basis een oordeel te willen uitspreken over de liturgische ontwikkeling van het Ro meinse volk of de situatie van de li turgie in Rome. Het is niet meer dan een indruk van één keer, in één kerk. Maar deze vreemde indruk maakte mij ineens duidelijk, voor welk een gevari eerde en geheel uiteenlopende problema tiek het Concilie zich gesteld ziet, nu het zich gaat bezighouden met het sche ma over de liturgie. Deze gevarieerde problematiek weerspiegelt zich in de samenstelling van de commissie voor de liturgie; men vindt in de lijst de namen van de abt-bisschop van Sint Paulus buiten de Muren, van de Ne derlandse bisschop van Flores, mgr. Van Beklkum, de Congolese hulpbisschop van Leopoldstad, de bisschop van het Oostduitse Meissen, en verder onder an deren kardinaal Giobbe, mgr. Bekkers, en abt Prou, de hoogste overste van de Benedictijnen-congregatie van Soles- mes. Ieder van hen vertegenwoordigt een eigen wereld, met eigen noden, eigen idealen, eigen mogelijkheden: de kardinaal de hofliturgie van de Romein se Curie; de Congolese missiebisschop de liturgie voor weinig ontwikkelde ne gers; de Benedictijner abten en gesty- leerde liturgie als heilige kunst beleefd en als levensopdracht gevierd in een abdjj waarbij het volk slechts vroom kan toeschouwen; de Westeuropese en Amerikaanse bisschoppen de volkslitur gie in de grote stadsparochies van Euro pa en Amerika; de bisschop uit Oost- Duitsland de liturgie als concentratie van heel het kerkelijk leven in een gebied waar de Kerk alle andere hulp middelen zijn ontvallen. Als men hierover nadenkt is het dui delijk, dat het Concilie zich onmogelijk kan bemoeien met de details van een liturgie-hervorming. Hiermee stelt zich onmiddellijk een van de hoofdtaken van het Concilie: een gunstiger en voor het leven der Kerk vruchtbaarder taakver deling tussen het centrale gezag In Ro me en de afzonderlijke lokale en regio nale Kerken, vertegenwoordigd door rS„^vSchopP^ncoI,lerenties- Sinds het Concilie van Trente is aan de bisschop- afzonderlijk of tezamen, Iedere be voegdheid, hoe gering ook, ontnomen ofn,-otT'eLVan liturgie- °een tittel o[jota mogen zij veranderen, noch in n!L ,D in rubriekende Ilei- hge Stoel, met name de ritenconcre- geheel en uitsl^tend cfm- petent. Natuurlijk is ook hier het leven dikwijls sterker gebleken dan de leer maar de rigoureuze doorvoering; en de (nog rigoureuzer) acceptatie hiervan heeft in feite geleid tot 'n mate van ver starring, die het wezen zelf van de li turgie dreigt te misvormen. Met vele anderen ben ik er van over tuigd, dat hier een van de oorzaken ligt van de ontkerkelijking in het Wes ten en van de stagnatie van de missio nering in de grote cultuurlanden van het verre Oosten. Liturgie is naar een omschrijving, die via Sint Thomas van Aquino op de Heilige Augustinus terug- ge at „de uitdrukking van het geloof de hoop en de liefde van de gemeen schap der gelovigen". Geloof, hoop en lietde zijn wezenlijk onveranderlijk van wege hun betrokkenheid op de ene en onveranderlijke God. Maar geen mens is in staat deze onveranderlijke hou ding alomvattend en uitputtend te bele ven. In iedere tijd en in iedere cultuur beleeft de mens, individueel en in ge meenschap, deze christelijke grondhou dingen vanuit een verschillend perspec tief. Dat perspectief wordt wezenlijk bepaald door de wijze waarop hij zich verhoudt tot wereld en medemens en door de manier waarop hij deze ver houdingen beleeft. Even wezenlijk als de betrekking tot God onveranderlijk is, even wezenlijk is de menselijke beleving en uitdrukkings vorm daarvan veranderlijk. Wil de litur gie daarom blijven wat zij eigenlijk is, dan vraagt zij in een nieuw cultuurmi lieu om nieuwe vormen. Dit betekent niet dat er geen blijvende elementen in de loop der tijden en in verschillende cultuurmilieus bewaard kunnen blijven en hun uitdrukkingskracht kunnen be houden. Als historisch wezen schept de mens ook traditie en heeft hij de moge lijkheid de traditie van het ene cul tuurmilieu over te dragen in een ander. Maar wil een traditie levend bezit wor den, dan is een mechanische overdracht niet voldoende. Het vreemde moet als het ware geënt worden op het eigene; dan alleen bestaat de mogelijkheid tot een verdere groei en vruchtbaarheid. Helaas heeft men sinds Trente in de liturgie alle nadruk gelegd op het behoud van het overgeleverde. De tot dan toe gegroeide vormen werden en bloc bevroren en alle met eenzelfde onverbiddelijkheid vastgelegd. Men maakte daarbij practisch geen onder scheid tussen datgene wat door Chris tus is ingesteld of van apostolische oorsprong is èn de ceremoniën en ge bruiken die toevallig, soms uit per soonlijke devotie van de middeleeuw se priester of door een verkeerd be grip van de oude vormen, in de litur gie zijn ingeslopen. Daarbij kwam een louter juridische benadering en regle mentering van de liturgie, zodat litur gie-wetenschap lange tijd voor velen hetzelfde was als kennis van de ru brieken, de meest minutieuze voor schriften omtrent de uiterlijke litur gische handelingen. Deze opvatting heeft tot op de dag van vandaag haar aanhangers, niet al leen in Rome bij de ritencongregatie. Het Is daarom verheugend als men in het communiqué van het Concilie-pers bureau na de zitting van maandag 22 oktober kan lezen: „Men kan liturgie definiëren als de aan God door de Kerk gebrachte eredienst. Zij is niet enkel een zichtbaar paedagogisch waardevol gewaad of uiterlijk ceremonieel van de Godsverering, en evenmin een geheel van voorschriften en rubrieken, waar door de kerkelijke hiërarchie de cultus regeltNeen, de liturgie is de bron waarin de genade vloeit en de gids naar het laatste doel." Als genade de persoonlijke levensge meenschap is van de mens met Vader, Zoon en Heilige Geest, dan zal de li turgie waarin deze levensgemeenschap zichtbare gestalte krijgt, geen verstard geheel van ceremoniën kunnen zijn, hoe oud en eerbiedwaardig ook. Maar dan zal het Concilie voor de mens van van- aa a .".'et aHeen in Europa, maar ook ln Afrika, Indië, Japan ruimte moeten scheppen om de kostbare en onver vreemdbare elementen van de liturgi sche traditie op eigen wijze en authen tiek te beleven. Het experiment en een grotere handelingsbevoegdheid van de bisschoppen is daarvoor een onmisbare voorwaarde. De behandeling van het schema is nog pas begonnen; er zijn v°ór- en tegenstanders; wij krijgen hier wellicht een testcase voor de verdere houding van het Concilie. Een kleine Haagse filmondeme- ming „Alty-film" is begonnen met het vastleggen van verdwij nende ambachten in kleurendo- cumentaires. Als eerste onderwerp werd het beroep van de olie-mole naar gekozen. Daarvan schijnt er nog slechts één werkzaam te zijn in de Zaanse oliemolen „De Zoeker". Deze molen werd in 1676 gebouwd en is, in gerestaureerde staat, nog altijd in vol bedrijf. In nauwe samenwerking met het Ned Openluchtmuseum heeft de ci neast Peter Tijssen leven en arbeid van de molenaar in de oliemolen vast gelegd. Onder de titel „De haai slaat nog" verfilmde hij het bedrijf om en in de molen, het malen en het stam pen van de grondstoffen, waaruit sla olie en veekoeken resulteren. De on- derwerpelijke „haai" is de mede door imiiiMinmmHiiimiHiiiiimiiuiiihiimmmMiiiiinimitimi Het ontwerp van de 38-jarige edelsmid Fritz Jaritz uit Doorn is gekozen om ils embleem te fun deren voor het te bouwen dorp voor blijvend minder-va- liden. De opdracht nan de Stichting ,Het Dorp" aan hem luidde een symbool té creëren, waarin doel en opzet van iet dorp en zijn toe komstige bewoners sterk tot uitdruk king zou komen. Volgens het bestuur van de stichting is de heer Jaritz hierin bijzonder goed geslaagd. Hij koos voor dit embleem een sleutel, uitgaande van de gedach te, dat men met een sleutel vele dingen kan openen: de harten der mensen, een geldbeurs voor een spon tane gift of de deur van een huis. De sleutel stelt een mens voor, die ge borgenheid vindt onder een dak, dat hij met beide handen vasthoudt. Aan de firma Begeer te Voorscho ten is opdracht gegeven van dit ont werp kleine zilveren steekspelden te maken- sleuteltjes, waarvan de op brengst zal moeten helpen de bouw van het dorp te verwezenlijken, waar de talloze niet te revalideren licha melijk gehandicapten in ons land een definitief „thuis" zullen kunnen vin den. Met de bouw van dit dorp, waar van de grond bij Arnhem ongeveer 120.000 vierkante meter bedraagt en inmiddels reeds werd aangekocht, zal naar schatting 25 miljoen gulden ge moeid zijn. De heer Jaritz, Oostenrijker van geboorte en sinds 1948 woonachtig in Nederland, werd reeds op diverse binnen- en buitenlandse exposities voor zijn ontwerpen onderscheiden, terwijl hij zich vooral in ons land naam wist te veroveren door de uit voering van kerkelijke opdrachten windkracht aangedreven stamper, die olie uit gemalen en verwarmde grond stoffen slaat. Van een tweede film, ditmaal over de biezencultuur aan het Haringvliet, zaaien, oogsten en verdere verwer king van dit produkt, zijn de opna men gereed. Deze cultuur zal zeer waarschijnlijk verloren gaan wanneer het Haringvliet zal zijn afgesloten, waardoor tij zowel als voldoende brak heid van de slikken voor de wal ver dwijnen. Bij de eerste vertoning van „De haai slaat nog" voor een klein ge zelschap in de Haagse filmstudio van Bob Kommer, heeft prof. dr. Bernet Kempers, directeur van het Neder landse Openluchtmuseum bij Arnhem een uiteenzetting over belang en waar de van deze soort documentaires ge geven. Hjj noemde het eerste produkt van Alty-film bijzonder instructief en geslaagd. In de speelgoedwinkels is een zo genaamde speelgoedmeter ver schenen. Het is een vorm van voorlichting aan het publiek over het verantwoord kopen van speel goed. Op de meter, die in alle de tailzaken te krijgen is, staan voor jon gens en meisjes de meest aantrek kelijke speelgoederen voor de ver schillende leeftijden aangegeven. De vakorganisaties en inkoopcom binaties in de speelgoedbranche heb ben een grote collectieve actie op gezet, die onder de naam „operatie eerlijk spel" vandaag is gestart. De actie heeft ten doel de consument op een doeltreffende wijze de weg te wij zen in het uitgebreide gebied van de speelgoedbranche. Uiteraard speelt het naderende Sinterklaasfeest een belangrijke roi. Advertentie) xiïjv:.:.;.;.:. tegen brandend maagzuur- „Knipoog naar het kind" was het motto 'van een nationale fotowedstrijd die de stichting ter bevordering van de ama teurfotografie en het Nederlands co mité voor kinderpostzegels hebben georganiseerd. Bijna achtduizend foto's en dia's zijn ingezonden. De eerste prijswinnaar (prijs: f 500,-) in de groep deelnemers boven de achttien jaar was de heer J. B. ten Hagen 'e Amsterdam met dit verrukkelijke plaatje van een schilderend meisje. DEN HAAG, 23 okt. De heer Sid ney J. van den Bergh heeft hier heden morgen de centrale kamer van han- delsbevordering geïntroduceerd, waar van hij als voorzitter zai optreden. De centrale kamer van handelsbevordering stelt zich ten doel het Nederlandse pro dukt op de buitenlands markten een positie te verschaffen, maar evenzeer om de Nederlandse producent te wij zen op de nieuwe mogelijkheden van export die er nu en in de toekomst ongetwijfeld te vinden zullen zijn. De ze taak werd tot nu toe vervuld door het centraal instituut ter bevordering van de buitenlandse handel (CIHAN) en wordt nu voor de CKH overgeno men. Het is de bedoeling dat de CKH, die aanzienlijke nieuwe middelen ter be schikking heeft gekregen, ervoor zal zorgen dat o.a. de Nederlandse onder nemingen aan buitenlandse jaarbeurzen en tentoonstellingen representaties worden van wat het moderne Neder land op het gebied van de industriële zowel als de agrarische produktie ver mag en door middel van zijn export aan het buitenland kan aanbieden zo zei de heer Van den Bergh. De afdeling marktverkenningsreizen en marktonder zoek zal uitbreidingen en intensivering ondergaan en nieuwe taken op net ge- de organisatie van Nederlandse indu bied van exportvoorlichting exportcur sussen en projectenreseairch on netjotu- tenland zullen ter hand worden men. De CKH zal zich eveneens met striële of handelsmissies naar het dui- tenland belasten. De heer v. d. Berg zei dat de een apparaat wil zijn dat in de eersI;e plaats de praktische ®xp°5tI?a5„_^aa dienst kan zijn en dat het Nedeilandse bedrijfsleven bij zijn exportinspan ningen effectieve hulp kan verschaf fen. De directeur van de CKH, drs. B. J. Udin"; deelde mee dat het bedrijfsleven voor de eerste drie jaar een bijdrage van f750.000 per jaar ter beschik- king zal stellen en dat de overheid zich in beginsel tot dezelfde bedragen heeft verbonden. Voor werkzaamheden die de CKH rechtstreeks ten behoeve van een onderneming of de overheid verricht, zullen de werkelijke kosten in rekening worden gebracht. Met dit al betekent dit een belangrijke versteviging van het budget vergeleken met wat de oude CHHAN ter beschikking had.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 7