Concilievaders vorderen langzaam met liturgie KLEMTOON OP PRIESTERLIJKE FUNCTIE GEHELE GEMEENTE MON PAYS, LA FRANCE" Prinses Beatrix bezoekt oude Pakistaanse stad KERKO BelO fastPOPÜN SHIRTS VANAF 15.90 H ontwaken Sint maakt nerveus Drie broers; drie keer zilveren bruiloft Bambi laat zith graag verwennen Oecumenische betekenis van voorgestelde hervormingen Tsjang Kai-sjek: binnenkort gaan we aanvallen Imam van JEMEN toch overleden? Taiila, centrum Boeddhistische beschaving HET nieuwe dagblad VRIJDAG 26 OKTOBER 1962 PAGINA 7 ROME, 26 okt. De behande- pg van het schema over de litur- &le vordert slechts langzaam. Na e zesde zitting is men klaar met algemene beschouwingen om- ent het schema als geheel; bo- Mien hebben niet minder dan 'aeëntwintig Vaders het woord gevoerd over het voorwoord en het eerste hoofdstuk. Door het aticaanse persbureau wordt ge- eld, dat vóór- en tegenstanders an het woord geweeest zijn. In a stad hoort men, dat er in de gumentatie van beide kanten dikwijls dezelfde geluiden terugkomen. drs. F. HAARSMA B,JITENLANDSE kroniek n Indië. rakBad"eenhdefd°fnrVdeW tLi Brusselaars beleven .tevredenheids- betoging" Resolutie in V.N. over Radio-actieve straling n Wonder dat de vaders wel eens n n£ de nis F 01 e breneren: evenals andere mensen naar Bar Jona (zie Mattheus ingericht cafetaria's in t,e s,nt pieter om de bisschoppen wat lafe- kunnl urenSen: evenals andere mensen \Voni.H J)ok ZÜ niet leven van het Van ,i "(ls alleen. Het zal de taak v'sie v i'Wfbsehe commissie zijn de in eenaS Meerderheid der vaders te forel herziene tekst tot uitdrnkk'ng ren di,Ben' ^*n(ianks de geuite bezwa- zMn' cit,--sorns van fundamentele aard schéfn nt *'e hoop gewettigd dat het gen zonder wezenlijke veranderin- ach.nieerderheid van de vaders pr zich krjjgt. ri^h^afwfachtinS van definitieve be zin an hierover heeft het - wellicht oecng? aar>dacht te vragen voor de het fnische betekenis van de in gen schema voorgestelde hervormin- artik2iaI! de liturgie. In een vorig Ket heb ik er al op gewezen, dat het in het schema meer gaat om grote lijnen, een soort raamwet, dan om details; voor deze laatste zal straks een internationaal samenge stelde commissie van deskundigen enerzijds en de lokale bisschoppen conferentie anderzijds in nauwe voe ling met elkaar aan het werk gaan. Dat schijnt althans de wens van de meerderheid van het Concilie te zijn. Interessant is daarbij nog dat reeds bij het begin van de behandeling de wens geuit is van de zijde van een lid van de centrale commissie, dat de Vaders het oorspronkelijke s.chema van de voorbereidingscommissie alsnog ter beschikking gesteld zal worden. Dit bericht van Le Monde, die uitstekend geïnformeerd blijkt te zijn, betekent, dat het schema van de voorbereidings commissie niet zonder kleerscheuren door de centrale commissie is ge komen. De suggestie van ditzelfde blad, te zjjn die men van een concilie niet kan en niet mag verwachten. Een organi sche en geleidelijke groei past beter in de kerkgeschiedenis. Belangrijk en verheugend is het, als het Concilie door de aanvaarding van het schema hiertoe de weg opent. Van oecumenisch belang is ook het voorstel om de iekenkelk te herstellen en dus de gelovigen althans bij be paalde gelegenheden in staat te stellen onder beide gedaanten te communi ceren. Men denkt hier met name aan de huwelijksmis. Tenslotte het voorstel om grotere ruimte te maken voor de concelebratie. Te gelegener tijd hoop ik hierop terug te komen. Nehroe heelt gisteren een uitspraak e ban die zou kunnen wijzen op een ^verandering in de buitenlandse 0 'bek van Indië. ,,De grootscheepse Evasie van de Chinezen aldus de /emier, ..heeft Indië doen beseffen, dt het het contact mét de realiteit teelt verloren". En de Indische .hidtsman. voegde hieraan tp-e: Indfë sf HAwe wij^e uit ,,de kunstmatige s "j®* gestoten die het zelf heeft ge- Vr^ben". Heeft deze opmerking van ehr0e alleen betrekking op de rela- pjs die tussen Indië en communistiscn hestonden? Of is er meer mee I °eld, en groeit het inzicht dat de f'iHet van neutraliteit en niet-ge- °Menheid grote bezwaren heeft? uilen de Indiërs voortaan wat ^'hder naïef oordelen over het inter- 'ahopale communisme, en zullen zij jVa^ Minder gauw geneigd zijn alleen Westerse mogendheden van „impe- ,ia|isme" te ^schuldigen? zij zijn nu •"bfiers zelf het slachtoffer van com- hbistisch „imperialisme en „kolo- nial'sme". Misschien begint Nehroe te begrijpen waarom Amerika andere vrije landen twaalf jaar ge- c en zo krachtig optraden tegen de ^Mmunistische agressie in Korea, ter- I Indië geen soldaten ter beschik- 'ng wilde stellen van de V.N.-strijd macht. Wellicht spijt het hem ook, dat hij ooit de overrompeling van Tibet door de Chi- heeft nezen neeit aan vaard, terwijl nu van be Mv ctciiu, lx- 1 blijkt dat die invasie het voor- -ej 's geweest van de Chinese inva T°en in 1049 de Chinese Volksre j-jliek werd uitgeroepen, behoorde tot de twee eerste staten die regime in Peking erkenden hruia was de eerste). Indië zag een Parallel tussen de uitdrijving van hel jypV'hd van Tsjang Kai-sjek door a° Tse-toeng en de liquidatie Brits-Indische bewind, als ]y°Ping van de strijd van Gandhi en ehtoe. In New Delhi heeft men de abrd van het Chinese communisme phkend. Men meende dat men met eking in vrede en vrijheid kon sa- jhenleven, en in de affaire Formosa °°s men de zijde van de rode Chi- Pe":Rn tegen de Amerikanen. I erwij vn<I'ë's buurland Pakistan defensie j'erdragen met de Westerse mogend j en sloot, wilde Indië zeil een niel gebondenstaat blijven. Maar d ^clustan Times' schrijft nu, Ja e Politiek van Indië de laatste tijc hjet erg gericht is geweest op hemoe 'ging van de werkelijke vrienden van lancl Een van die vrienden is Amerika a'j Indië aanzienlijke economische hulp verleent. Maar wat de bezoeke van Eisenhower en mevrouw Kenne niet konden bewerkstelligen een Minder gereserveerde politiek te aanzien van de V.S. zou nu door ïet ongewenste bezoek van de Cb nese indringers kunnen worden be ^orderd. Het is voor Nebroe een r(Ie Jes. Als bij nu uit bet verraac yan Peking de juiste conclusies trekt de Chinese agressie tegen Indië loch nog een gunstig aspect hebben. dat geheime conservatieve krachten hier bewust vervalsingen zouden heb ben aangebracht, is niet te verifiëren; zij dient dus, zolang het tegendeel niet blijkt, niet au sérieux genomen worden. Maar nu de oecumenische betekenis van de voorgestelde liturgische hervor mingen. Men kan hier allereerst den ken aan de grotere plaats van de volkstaal in de liturgie met name in de lezingen, in de stukken, waarin e Driester zich rechtstreeks tot het volk richt, en in bepaalde gezangen en ge- heden- bij dit laatste moet men met namewel denken aan het gebed der gelovigen tussen evangelie en prefatie. Het gebruik van de volkstaal kan de liturgie weer meer maken tot een zaaa van het gelovige volU^ïa schept grotere mogelijkheden lot de beleving en uitoefening van het a ge mene priesterschap der gelovigen waarover de eerste Petrusbrief spreekt: „Gij echter znt een uitver koren geslacht, een koninklijke pne* terschap, een heilige natie, Gods eigen volk, opdat gij de roemruchte daden zoudt verkondigen van Hem die u UH de duisternis heeft geroepen tot zijn wonderbaar licht" (I Petr. 2,9)Het gelovige volk zal het woord Gods in zjjn eigen taal horen en in gebeden en gezangen in zjjn eigen taal beant woorden en beamen. H,t oecumenisch belang hiervan is zonder meer duidelijk: juist de refor matie heeft stelling genomen tegen de louter clericale liturgie van de lafe middeleeuwen en de priesterlijke func tie vai. de gehele gemeente beklem toond. In de contra-reformatorische theologie heeft men met recht het ambtelijke priesterschap op grond van de traditie der Kerk verdedigd; het gevolg was i echter dat het algemene priesterschap der gelovigen in leer en praktijk verschraalde. Iedere hervor ming, waarbij het vernieuwde theologi sche inzicht in het algemene priester schap der gelovigen ook metterdaad tot uitdrukking komt in het leven der katholieke Kerk, betekent daarom een toenadering tot de reformatorische christenen. Daar komt nog bij, dat een groter gebruik van de volkstaal in lezingen en gebeden duidelijker maakt, dat ook voor de katholieke christen het geloof begin, fundament en wortel van alle rechtvaardiging is" (Trente). Geloof wordt hier verstAan niet als het aan vaarden van waarheden, maar ais net persoonlijk ja-zeggen, steeds opnieuw, Gods woord, dat mij persoonlijk vergeving, rechtvaardiging en heil be looft. Dit is een zuiver katholiek erf goed, door Sint Thomas geformuleerd op een wijze, die een protestants theo loog jaloers zou kunnen maken. Maar persoonlijk ja zeggen op Gods woord en belofte kan men alleen als men ook persoonlijk, dus in eigen taal, dat woord en die belofte hoort; als men rechtstreeks door dat woord wordt aangesproken en het dus met mond en geest en hart bevestigt; dus weer in de eigen taal, waarin alleen heel het menselijk denken, willen en voelen tpt uitdrukking komt. Geloof en woord Gods hangen samen: het woord Gods roept het geloof op en geloven is een antwoord op Gods spreken tot ons. Het schema voorziet ook in een grotere plaats van het woord Gods. van de Heilige Schrift, m de liturgie. Niet alleen in de euchans- tie-viëring, maar mogelijk ook by de toediening van andere sacramenten. Met name wil men meer afwisseling brengen in de schriftlezingen, zodat meer eri meer de hele Heilige Schrift »aat spreken tot het volk. Ook hier s de oecumenische betekenis niet ver te zoeken: de schrift is het gemeen schappelijk christelijk erfdeel van ka tholieken en protestanten Iedere re valuatie van de schrift in het leven van de katholieke Kerk orengt beide groepen dichter bij elkander. Het schema spreekt blijkbaar niet van een verdere invoering van de volkstaal in de mis; met name voor het eucharistisch Hooggebed schijnt hot latiin in de westerse en daarvan dfrect. afhankelijke kerken gehandhaafd te blijven. Het lijkt nuj moeiiyk hier voor steekhoudende argumenten te vin den Waarom zou de priester als hy bidt voor en namens het volk dat beter hi een vreemde taal kunnen doen? Het argument dat men zo het mysterie t«t uitdrukking brengt, gaat van de t0t veronderstelling uit, dat het mvsterie zijn mysterie-karakter zou verliezen als het verstaanbaar wordt; h, feite echter gaat het om de ver sluierde ope;.baring van Gods heils daden met de mens; en Go daden z«n te ^ootomhUHmjistere- karakter te verliezen, eüs Al in een verstaanbare taal tot ons J^Men Over het argument van de eenheid is ge- noeg geschrevenals eenheid geen uni formiteit maar eenheid in verschei denheid is, zoals het schema zelf stelt dan wordt de eenheid door verschei denheid van de aturgi|che meegreVs!echtfthreo!ogie om zoals kardj- op één lijn te stellen met de eenheid van geloof, cultus en ambt. Het is duidelijk dat hiermee de zaak niet af gedaan is, al was het maar om de eenvoudige reden dat de Romeinse Curie en vele bisschoppen uit de Ro maanse en Engels sprekende landen door deze weerlegging met overtuigd worden. Bovendien, het zou niet geheel eerlijk zijn alle waarde te ontzeggen aan de latijnse cultustaal ais sam in bindend element tussen grote celen van de Kerk. Daar komt nog bij, dat het ineens geheel laten vallen van het latijn als cultustaal een revolutie zou BRUSSEL, 26 okt. (ANP)) Enige honderden Brusselse studenten heb ben gisteravond op hun wijze de draak gestoken met de vele beto gingen, die vooral de laatste tijd de gemoederen in België bezig houden. Het was een manifestatie in het teken van „wij hebben geen eisen". Met het gebruikelijke lawaai trok de optocht door de Brusselse binnen stad waar de aanvankelijke bezorgd heid van de Brusselaren al gauw plaats maakte voor hartelijk gelach en ap plaus. Op grote spandoeken stonden namelijk slagzinnen als „non a la re- vendication", „nous sommes tous con tents" en „vive le gouvernement" (weg met de eisen, wij zijn allen tevreden en leve de regering). Zoals men weet zijn de Brusselaars de Franse taal machtig en zoals gebruikelijk hield de versterkte politie ook bij deze be toging een oogje in het zeil. Ingrij pen was deze keer "erre van nodig. Integendeel, de betogende studenten juichten de ordebewaarders onder hilariteit van de toeschouwers har telijk toe. TAIPEH, 26 okt (Rtr) President Tsjang Kai-sjek op Formosa heeft don derdag tegen in het buitenland wonen de Chinezen die Formosa bezoeken gezegd dat de Chinese nationalistische regering „binnen een zeer kort tijds bestek" een militaire aanval op het Chinese vasteland zullen doen. De president drong er bij de bevol king van Formosa in een boodschap ter gelegenheid van het feit dat For mosa in 1945 van Japan werd terug- verkregen op aan, de inspanningen ter „wederopbouw van Formosa en her overing van het vasteland" te verdub belen. ADEN, 26 okt. (IIPI) Radio Sa- na'a in Jemen heeft een programma onderbroken om mee te delen (lat de afgezette imam in een ziekenhuis in Saoedi-Arabië is overleden. Volgens het radiobericht is de dood van de 36-jarige imam het gevolg van verwondingen die hij had opgelopen toen zijn paleis door de revolutionaire opstandelingen die nu aan de macht zijn, op 26 september was beschoten. Wanneer of waar precies de imam was overleden werd niet gezegd. Het bericht heette te zijn ontleend aan „welingelichte kringen". Het republikeinse bewind in Sana'a heeft eertijds gezegd dat de imam was omgekomen onder de ruïnes van zijn paleis. Daarna herriep het dit bericht en zei dat de afgezette vorst was ont snapt en in een ziekenhuis in Saoedi- Arabië werd verpleegd. NEW YORK, 26 okt. (TJPI) Twaalf landen, waaronder Nederland, hebben een ontwerpresolutie over de bestude ring van het vraagstuk der radioactieve straling by de V.N. ingediend. Daarin wordt verwezen naar een V.N.-rapport over de gevaren van een toeneming van de radioactieve straling. De landen Argentinië. Kameroen, Canada, Chili, Denemarken, Ecuador, Ierland, Japan, Marokko, Nederland, Noorwegen en Pakistan bepleitten dat de V.N .-commissie inzake de ge volgen van radioactieve straling in 1963 rapport over haar vorderingen zou uit brengen aan de algemene vergadering. Bachaga (zo luidt zijn Algerijnse adellijke titel) Boualam, voormalig vice-president van de Franse Nationale 'Vergadering, heeft in Parijs een persconferentie gehouden naar aanleiding van de verschijning van het eerste deel van zijn ge denkschriften. Het is getiteld: „Mon pays, la France". De bachaga behoort tot de conservatieve Algerijnen, die zich beter op hun gemak voelen in Frankrijk dan in hun onafhankelijk geworden geboorteland. De opbrengst van zijn boek zal de bachaga bestemmen voor de harki's, de Algerijnen in Franse krijgsdienst. RAWALPINDI, Pakistan, 26 okt. (UPI) Prinses Beatrix heeft giste ren Taxila, een stad uit de zesde eeuw vóór Christus, bezocht. Zjj was er zo van onder de indruk dat ze er twee uu.' verbleef. „Fantastisch" was het woord waarmee ze een antiek hals snoer beschreef waarop het gelaat van een vrouw is gegraveerd. Bjj het betreden van het museum waren de prinses bloemen aangeboden door de zevenjarige Carrie Walraven, dochtertje van de aan het ziekenhuis Taxila verbonden Nederlandse dokter Van Walraven. Het is bijzonder interessant, zo merk te de prinses op, „hoe al deze kleine dingen samen geschiedenis maken". Zij werd rondgeleid door de conservator van het museum van Taxiia. In de tuin van het museum maakte prinses Beatrix een aantal foto's. Haar en het gevolg werden boekwerken aan- Extra elleboogruimte dus altijd Sublieme pasvorm: mouwen krul- I„ elke (boord) maat 3 mouw- makkelijk bewegen! pen niet op. manchetten correct! lengten en 3 hemdlengten. WAAROM IK VAN KERKO SHIRTS Ja, ik houd van Kerko shirts! Vooral om het zelfstrijkende Bel-O-fast popün. Wassen en drogen op alle manieren. En nooit meer strijken; het strijkt zichzelf in de was! (Ge garandeerd). Krimpt niet, irriteert niet, blijft wit. Poplin draagt heerlijk, ademt, absorbeert. Kerko Bel-O-fast poplin shirts in wit 15.90, met Golden Pin boord 17.90, gedessineerd 19.75. Omstreeks vijf december doemen in onze steden ieder jaar hele regimenten sinterklazen op. De vreugde van een kind dat in die dagen de goedheilig man op straat ontmoet heeft, verandert meestal in grote verbazing als het nij het om slaan van de hoek van de straat wederom een van mjjter en tabberd voorziene figuur ziet opdoemen. Als het enige minuten later dan nog een personenauto ziet voorbUstuiven met op de achterbank een grüze bisschop terwjjl op hetzelfde moment een kromstaf oprjjst bjj de ingang van een warenhuis, dan slaat de verba zing van het kind om in verwarring. De psyche van het kind heeft het zwaar te verduren in de sinterklaas tijd, zo constateren de Nederlandse Jeugdgemeenschap en de Maatschap pij tot Nut van het Algemeen daarom ernstig in een adres aan verscheide ne gemeentebesturen. „Zeer veel kinderartsen en kleuterleidsters heb ben waargenomen, dat reeds in no vember de kinderen die aan Sint Nicolaas geloven, nerveus'en gespan nen z(jn. In onze roezige samenleving krijgt het kind toch al zoveel indruk ken die het niet kan verwerken. De komst van Sint en Piet vormt dan nog eens een extra spanning". Voor de rust en de gezondheid van het kind adviseren de briefschrijvers in een stad of dorp slechts één offici ële intocht te houden en zogenaamde winkelsinterklazen niet toe te laten. De intocht van de bisschop zou voorts ten hoogste twee weken voor 5 de cember moeten geschieden en even tueel in bepaalde stadswijken op de volgende dagen worden herhaald. geboden: „Boeddhistische kunst" „Gids van Taxila". Aan haar bezoek aan Taxila, cen trum van Boeddhistische beschaving, waren bezoeken voorafgegaan aan drie historische plaatsen: Pippal, Juliana en Sarkap. In Sarkap nam de prinses foto's van een tweekoppige adelaar die in wapens van Europese hoven is over genomen. Op de terugreis van het bezoek aan de drie plaatsen 'iM de prinses stop pen bij een oude vrouw bij een put. Zij vroeg haar hoe daarmee om te gaan. Vrouw en put werden gefotogra feerd. Ook in Taxila had prinses Beatrix haar auto veriaten om kennis te ma ken met vrouwen en kinderen bij de bazaar. De kroonprinses heeft het noenmaal gebruikt by de president van Pakistan, generaal Mohammed Ayoeb Khan. In de namiddag heeft de prinses ge winkeld en karakteristieke dingetjes gekocht voor haar familie. In een kunstgalerij sprak zy met kunstenaars over stromingen en sma ken in het Pakistaanse artistiek leven. Vandaag reist prinses Beatrix naar Murree, op 64 km van Rawalpindi. Zaterdag gaat de tocht naar Lahore, voor een bezoek aan een slangenbe zweerder en dansers. winkelsinterKiazen niet toe ia laicu. Marietje en Bambi: een sprookje in Zwartemeer. Bambi is een v«imaanden oude reebok. Eigenlek had hü nu door de wijde Drentse bossen moeten zwerven, maar omdat hu - amper twee dagen oud en nog te jong om op eigen benen te staan - moederziel alleen op het bovenveen S bij Zwartemeer, in (le gemeente Era men, door de jonge Willem Waldn werd gevonden, kreeg hu zijn opvoe ding bij de familie B. H. Walda te Zwartemeer. Willem had het diertje van een wisse dood gered en hel meegenomen naar zijn ouderijjke wo ning Daar kreeg het een uitstekende verzorging van zijn dertienjarig zusje Marietje. Bambi is nu een flink ml de kluiten gewassen heer geworden Drie gelukkige echtparen, 25 jaar geleden gelijktijdig getrouwd en, wat de mannen betreft, als een broederlijke daad van solidariteit. et gebeurt niet iedere dag dat drie mensen, die familie van elkaar zyn en zelfs nog wel tot hetzelfde gezin behoren,, hun vyfentwintig-jarige bruiloft vieren. Het waren toch drie broers, diedon- derdag het feit herdachten dat zu vyfentwintig jaar geleden in het nu- weiyksbootje zyn gestapt. Leon Verhoeven, de oudste nam een kwart eeuw geleden het besluit om Rosa Aartsen tot zyn vrouw te nemen. Zyn broer, Kees besloot toen ook om te trouwen en zijn u^verkore ne was Tony Oomen. De Jongst® van het drietal kon dit feit niet.langs zich heen laten gaan en sloot zich by zyn oudere bloedverwanten aan. hy huwde Antoinette van Eycklen burg. Leon en zyn ega hebben nu twee jongens en een meisje; Kees en zijn vrouw: drie meisjes en Ludovicus, de jongste en zyn echtgenote hebben alle records gebroken: acht jongens en drie meisjes. Do oudste van hen woont nu in Amersfoort, de t in Bilthoven en de jongste in DMurg. De meeste van deze kinderen wa ren op het feest aanwezig, zodat met aantal andere bloedyerwanten een gezellige bruiloft is gewor De oudste van alle kinderen een van Ludovicus bon nog ne yd by de feesteiykheden aanwe- zig zijn. Hij zit n.l. in militaire dienst. Óp het ogenblik was hy op oefen ng met de commando's in West-Duits- land Na veel gepraat met zyn com mandant gaf deze laatste zun toe stemming om naar het.a^pnsen een En zo vierden dan 48 Mensen een groots feest en herdachten onder le^ ding van de ceremoniemeester, vnar les de Eerste, die bij de grat.1'?' en genade van de aanwezigen, de organisatie van de bruiloft op zich had genomen, de h u w e i ii k s i n ze gen n g van de drie broers Verhoeven op -5 °kHeterdevies: „Geen enkele schotel bij het diner te laten passeren werd alle eer aangedaan. Gij ter begeren, ook een duidelijke mdi- ca tie. Wat het vocale gedeelte van de feestviering betreft het volgende: Ieder gezin had zijn eigen zanggroep en iedere vogel zong zoals hij gebekt was. een het den zoon op zig z en hij loopt frank en vrü in de om geving van Zwartemeer. De familie Walda heeft het dier namelUk zijn vrijheid gegeven. Alleen in de avond uren maakt hjj daarvan gebruik: hi) zwerft dan door de vrüe natuur, meestal op het bovenveen. Maar overdag komt hjj nog zeker twee keer zijn flesje halen hij Marietje ':i laat hjj zich graag door haar ver wennen roet koekjes, snoep en andere lekkernijen. En als Marietje na schooltijd thuiskomt en zij haar han den aan de mond zet en een lang gerekt Baaaaaammmbiii 'ast 'O- -en, komt de reebok zonder manke ren naar de Hogeweg.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 7