Aankoop tweedehands auto:
AVONTUUR dat kan eindigen
in een TRAGEDIE
Oorzaak ligt vaak
bij de klant zelf
I
Je kunt
afgaan
zoveel
als je
maar
wilt
H
B
E
We zien
uit naar
weer reikhalzend
ELLA en OSCAR
O
Edison 1962
voor de jazz
JAAL"
PRIJZEN
WEGWIJZER
STOPLICHT
knippert in
NOODGEVAL
TEKENEN?
s?-
o Het
heel wat auto's
van de hand tegen
prijzen die belachelijk
zijn. Dat zijn „gebruikte
auto's" en het kopers-
publiek wordt meestal
handel hun
verdienen.
boterham
merhand begint het
tot ons door te dringen
dat de wereld van van
daag zonder Elvis Presley
is. Geruisloos, of nee, dat
is het goede woord niet,
ongemerkt zijn wij de el
lende te boven gekomen.
Wij moeten ons haasten
om nog even ons droevig
„good bye" te huilen,
want anders weet nie
mand meer over wie wij
het hebben.
gens hebben nooit kunnen
ij komt van de school
met zijn mooie pun-
tenlijst en heel de
familie vindt dat hij dóór
moet studeren. De univer
siteit is een woord met
louter hoofdletters en
binnen een paar maanden
zit hij met een kale kop
tussen de groenen. Enfin,
hij weet dat ontgroenen
nu eenmaal tot de stu-
dentenfolklore behoort en
daarom slikt hij die hele
bedoening maar. Over een
paar weken is het toch
voorbij. Maar wat heeft de
familie een medelijden!
En wat spreken ze er
schande van. En niemand
hééft in de gaten dat dit
soort narrerigedoe eigen
lijk kinderspel is vergele
ken met de ontgroening
van, bijvoorbeeld, een ge
wone arbeidersjongen in
de werkplaats. Want die
ontgroening duurt geen
weken maar maanden,
jaren, net zo lang tot dat
groentje is opgewassen
tegen zijn tegenstanders.
tief worden gespeeld. Zelfs
de buitenwacht weet er
van. Als hij met zijn kale
kop moet staan vissen op
de brug van een gracht
kijkt niemand op. Zijn
kale kop is een herken
ningsteken. Ze nemen hem
niet serieus. Ze zien hem
nog niet eens staan.
ngeveer 27 jaar gele
den stond een 15-
jarig meisje in het
zUrNeT,ree maa,kt TTTfTT." ra House wat beduusd in
ESrSi kwnaok. "gSf"® buut maakte tijdens een SSSS'
SSüA Plaatselüke amateur-sang.
TUSSEN DE WIE
Good-bye, Elvis...!
Ook de carrosserie kan veel vertellen over het „verleden"
het laatste stukje van de
uitlaat meestal wel iets ver
tellen. Een nattig zwart vet
te pijp duidt op olieverbruik:
een pijp die van binnen
kurkdroog en wittig grijs is,
op het tegendeel.
Er eraan in Npóprland opkopen van voor de sloop
r gaan in rseaeridnu b^ste^nde zwaar vernieide
heel wat auto S auto's, deze „uitstrijken",
Iran Rp Vinrirj tpppn zoals de vakterm luidt, om
ze daarna als „niet van
nieuw te onderscheiden"
aan te bieden. Voorts schijnt
het zeer lucratief te zijn
twee half-vernielde wagens
van hetzelfde merk en type,
i j i _:c:i,„ die verschillende schade
gevormd door kritische hebben opgelopen, op de
particulieren, die echter juiste wijze „door te zagen
en aan elkaar te lassen",
IliGt kritisch genoeg Zijn resulterend in een produkt,
om weerstand te bieden dat „nog geen 10.000 kiiome-
lie ter heeft gelopen". Het kan
aan verdichtsels van llS- letterlijk nog waar zijn ook,
tige verkopers, die in de- zowel vóór als na de ope-
ze tamelijk avontuurlijke ratie-
Men kan de leek op het
gebied van auto's immers
bijzonder veel wijsmaken.
Speciaai de automobilist,
die zich voor het eerst van
Talrijk zijn de punten,
waarop een auto iets
over zichzelf kan ver
tellen. Men moet er
daarbij van uitgaan, dat een
.- t Q„_ auto een samenstel van on-
zijn leven een wagentje aan: derdelen is „n dat ai die on-
schaft. Hij is voorzichtig, hij derdelen tijdens het gebruik
ml niet direct met iets f meer in functie zijn
nieuws beginnen. En daar
om wendt hij zich tot de
verkoper van een „tweede
hands wagen". Hij krijgt
termen te horen ais: „zo
van de eerste eigenaar
splinternieuwe motorge
bruikt geen druppeltje olie
niet van nieuw te onder
scheiden Gefascineerd
gaat hij vervolgens achter
het stuur zitten: en het
avontuur is begonnen. Een
avontuur, dat voor velen al
in een tragedie is geëindigd.
De oorzaak van het leed
ligt voor een groot deel bi)
de klant zelf. die tè onvoor
bereid aan de koop begint.
De autohandel reageert
slechts op de al te snel
groeiende welwillendheid bij
de aspirant-automobilist, die
door het glimmende vehikel
wofdt geïmponeerd. Om
•mee te helpen een behoor
lijke auto-nandel te stimule
ren, heeft de A.N.W.B. een
boekje doen verschijnen, dat
de titel draagt: „Hoe koop
ik een tweedehands auto?"
en waarin door de expert
Han Bouvy in samenwer
king met de juridische en
technische afdeling van de
A.N.W.B. voorlichting
wordt gegeven aan het ko
pende publiek.
De raad, die men overal
in het boekje kan beluiste
ren, is: „Pas toch op!"
Niet zelden komt het voor,
dat een zware aanrijdings-
schade zo keurig hersteld is,
dat welhaast detectivewerk
verricht moet worden om
uit summiere aanduidingen
de waarheid te destilleren.
Kilometertellers verbetten
is een' heel klein technisch
kunstje. Ook zijn er niet al
te scrupuleuze lieden die
zich bezighouden met het
nteressant is de beschou
wing over prijzen. Ant
woord gevend op de
vraag: „wat kost onge
veer een in redelijke staat
verkerende gebruikte
auto?" komt de samen
steller tot de conclusie, dat
een Citroen 2 CV 39951
na twee jaar 3700 en na vijf
jaar 1200 gulden mag
kosten, een fiat 600
(ƒ4190): na twee jaar 2700
en na vijf jaar 1000 gulden,
een VW de Luxe 5300)
na twee jaar 3700 en na vijf
jaar 2000 gulden, een Ci-
ID19 10.400): na
twee jaar 6000 en na vijf
jaar 2500 gulden, een Peu
geot 403 (f 8780): na twee
jaar 5000 en na vijf jaar
2200 gulden, een Morris Mi
nor 1000 5225)na twee
jaar 3200 en na vijf jaar
1200 gulden.
De prijzen van gebruikte
auto's, zo wordt opgemerkt,
worden bepaald door de wet
van vraag en aanbod, zoals
dit met iedere vrije handel
bindt. U bent namelijk
wèl gebonden, zodra u uw
handtekening zet, tenzij
uitdrukkelijk uit de tekst
van het formulier of het
geen daarop is ingevuld
blijkt, dat de koop afhangt
van een of meer met na
me omschreven voor-
waarde(n).
3) Teken nog veel minder
„alvast" een formulier,
dat de verkoper later nog
wel even zal invullen.
Is er sprake van, dat de
koper de koop alleen wil slui
ten indien de keuring van de 1
wagen gunstig uitvalt,dan
dient dit zeer duidelijk j
vóórdat een orderbevestiging
of leveringsopdracht wordt
getekend te worden vast
gesteld.
Weinig heeft men aan de
vage uitdrukking: „onder
voorwaarde dat de auto
wordt gekeurd", of zelfs
„goedgekeurd". Immers, zo
dra de keuring dan heeft
plaats gehad, zou aan de
voorwaarde zijn voldaan, on-
geacht de uitslag van de keu
ring. En wat betekent eigen
lijk „goedgekeurd". Niet. dat
in het voertuig in het geheel
geen mankementen aanwezig
mogen zijn. Het is een ge
bruikte auto, en geen nieuwe.
Beter is het, veel concreter
te zijn. Het boek geeft daar
van een voorbeeld.
Voorts wordt ingegaan op
de garantie-verklaringen, ver
borgen gebreken en wanpres
tatie en op de verplichtin
gen van koper en verkoper.
de mutaties in
kentekenbewijzen
dat per jaar
gemiddeld 240.000 ge
bruikte automobielen in Ne
derland van eigenaar veiwis-
selen. En terecht merkt de
schrijver op: er zjjn zeer ze
ker vele bonafide handela
ren in gebruikte wagens,
maar er wordt ook veel ten
verkoop aangeboden, wat bij
nadere controle slechts een
sloop- of oud-ijzerwaartle
vertegenwoordigt. De aspi
rant-kopers voor auto-blun
ders te behoeden, is daarom
de bedoeling van dit nieu
we A'.N.W.IJ.-foóek, dat goe
de en verantwoorde instruc
tie biedt en een prettige weg
wijzer kan zijn op een pad
voi distels en doornen.
V. S.
HtlllllllllllIlllllllllllllllllllllllllll
Rock in de cel.
tiMiiiiuiimiuiiimiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ivjc rip Pelvis was ccn aan van deze speciale attrac-
ivis uc rcivis was tie jn fjims en teenagerblaad-
begrip. Zo langza- jes verschoond zullen blijven
Doch om verder te gaan
met het ophalen van herin
neringen: Elvis Presley was
wat nonchalante Amerika
nen een „Zanger" noemen
Zijn eerste plaatje „It's all
right mama", opgedragen
aan zijn moeder, was meteen
een succes in de jaren '54
Het werd bij vergissing voor
het eerst uitgezonden dooi
een discjockey van het ra
diostation Memphis. Met een
paar spottende woorden pro
beerde de wakker geschrok
ken man zijn fout goed te
maken. Maar het was al niet
meer te redden. Een enthou
siaste bende tieners belde dc
studio op en eiste herhaling
Er daagde ook meteen eei
manager op. „Colonel" Par
ker, die zei dat hij Elvis
beroemd zou maken. De
man heeft woord gehouden
Elvis kon met zijn klankrij
ke, lichtelijk gesluierde bari
ton nauwelijks enige noten ach
ter elkaar goed zingen. Hu
Elvis Presley was een in het
oog'lopend consument van bon
bons en popcorn, een stiekem
verzamelaar van speelgoed
beestjes die hij op zijn slaap
kamer in een eigen bed liet
doezelen, en voorts een voor
aanstaand opkoper van nieu-
Kluis I had zijn volk over de gehele wereld.
de een „persoonlijke bood- wordt hij niet meer gehooi
,rd.
we Cadillacs. De dirigent van wilde het ook niet beter en
het kerkkoor in zijn geboorte- was er heilig van overtuigd,
plaats Tupelo verschafte hem dat hij het op deze manier het
de erenaam „Pelvis", dat bek- best deed.
ken betekent. Als kleine jon- En met zijn boerenver-
gen (dat was hij ook al toen stand had hij een beetje ge-
hij nog niet beroemd was) zong lijk. „Colonel" Parker deed
hij op het kerkkoor gewoonlijk geen moeite zijn gedachten te
net zo uit de maat als een veranderen. Elvis werd snel
stationaire tweetaktmotor. Hij het idool van een onoverzien-
kreeg het advies met zijn heu- baar getal tieners, dat hem in
pen het ritme mee te wiegen, alles ging imiteren. Jongens
Misschien was dit het begin.
De gitaar waarmee hij later
voor grote volksmenigten zou
verschijnen, was ook een over
blijfsel uit zijn kinderjaren en
ook toen kon hij er niet op
spelen. Hoewel hij moeiteloos
een hoge graad van onbedui
dendheid handhaafde, ook in
zijn lichamelijke presentatie,
kon hij tussen twee donkere
tochtlatten door opvallend lou
che uit anderhalf oog kijken,
t is jammer dat wij voort-
plakten hun haar
in een „eendestaartje". Meis
jes, die tot haar grote spijt in
mindere mate gelijkenis kon
den vertonen met haar idool
zochten naar andere mogelijk
heden. Ze namen een wiebe
lende gang van lopen aan en
schonken spontaan haar hart
aan hem weg. Ze hingen gefos-
foresceerde portretten van hem
boven haar bed, die gingen
gloeien als ze het licht hadden
uitgedaan en daaronder <*Tnpi-
schap" van" Elvis. Hij heeft nog wanhopige Pu
Hij viel met zijn brede schou- gingen gedaan, doet dat
ders midden in de al goed los- nog, maar neen hoor: Elvis,
gebroken rock 'n roll-rage. Tot spaar je de moeite; ons ve
dusverre was daarin Bill Ha- driet valt erg mee!
ley aan het hoofd gegaan, Zo'n zeventigmiljoen pi»"-
maar toen Elvis eenmaal zijn er van Elvis Presley V?t
kwam, was Billy nergens kocht, met dien verstande t
meer. Alle nog rouwende teen- de heren van R.C.A. zich t>
agers, die om de verongeluk- een slordige tienmiljoen v
te automaniak en filmheld Ja- gist kunnen hebben. De op J
mes Dean een nïythe aan het kwisting ingestelde Amerika»
opbouwen waren, veerden in- Se produktie heeft met na e„
zorgvuldig eens opnieuw geestdriftig om- in de plastic-branche een om5
hoog toen Elvis ook in de film kend financieel feest mog._
zijn opwachting maakte. De beleven, dank zij Elvis. De
teenager-dictatuur kreeg ge- dustrie betreurt het vervroee
leidelijk over de gehele wereld de pensioen van de heer
haar ene, onaantastbare leider, ley zeker, want het is nu w
En ook overal in de wereld moeilijker geworden voor nw
kwamen zijn paladijnen als
Tommy Steele, Peter Kraus,
Rex Gildo etc. met een twee
de
Uit de
de k
blijkt.
we modeprodukten een nieUT-
naam te vinden. Voor het ov
rige is in de relatie tuS®(e
„generatie" in de perso- jongens en meisjes op ëTf
nen van Johnny HalUday Vin- schaal een bepaalde zuiver1
ce Taylor, om het hierbij te ingetreden, want heel veel W
als
tegenwoordig jongeren
aan losbandigheden te bh'w
gaan is er geen Elvis meer w
men de morele schuld kan aai
wrijven.
Zo te zien zijn wij vee
dankbaarheid verschuld18,
aan de heer PreSley, zo\v
om zijn regeringstijdperka
om zijn vertrek. Het zij hei
bij deze betoond.
Een karakteristiek beeld van een automarkt. In het sche
merdonker kijken de aspirant-kopers onder de motorkap,
om.bijna niets te kunnen zien.
en verhoudingsgewijze een
onderling vergelijkbaar slij-
tagebeeld moeten vertonen.
Bijvoorbeeld: een kilome
terstand van ongeveer
30.000 met nieuwe pedaal
rubbers en een ter plaatse
versleten vloermat is geen
direct voor de hand liggen
de combinatie.
Ook de leek kan iets zien
onder de motorkap. De
meeste motoren zijn van fa-
briekswege van buiten ge-
het geval is, en de ouder
dom. Populaire auto's ver
tonen daarom een hogere
waarde dan wagens, waar
weinig vraag naar is. Als
leek kan men moeilijk tot
een juiste prijsbeoordeling
komen. De meest voor de
hand liggende oplossing is;
advertenties in de kranten
en autotijdschriften nalezen
en de prijzen van onderling
overeenkomstige aanbiedin
gen vergelijken. Worden de
wagens wel ten verkoop
aangeboden, doch zonder
lakt of geverfd. Het gevolg vermelding van prijzen, dan
is er niets eenvoudiger dan
de telefoon te nemen en de
adverteerder te vragen, wat
de prijs is van het exem
plaar. Na enkele telefoon
tjes hebt u een richtlijn.
Mochten collega's kennis
sen of vrienden een soort
gelijke wagen bezitten als
u op het oog hebt, dan moet
het niet moeilijk zijn eens
te informeren, hoeveel men
eventueel voor de betrokken
auto zou willen geven.
Stille getuigen, die iets kun
nen vertellen over het leven
van de auto. Men ziet, dat
het koppelingspedaal behoor
lijk is afgesleten. De bestuur
der kan een uitstekende
automobilist zijn geweest,
want in verhouding is de
rem weinig gebruikt. Al
hoewel.
hiervan Is, dat het losma
ken van moeren altijd spo
ren achterlaat. Men moet
zich dan ook afvragen waar
om en wanneer de demon
tage heeft plaats gehad.
Aan schroefjes van de ben
zineleiding kunnen we zien,
of er herhaaldelijk is „ge
sleuteld". Ook het draden-
stelsel van de ontsteking en
de aansluitingen van de
draden naar de dynamo
kunnen iets vertellen. Zelfs
iemand die niet deskundig
is, kan heus wel zien, of
een en ander frequent los
is geweest of niet.
In het boek wordt een
proefrit van twintig tot der
tig minuten noodzakelijk ge
noemd. De bedoeling hier
van is de motor en de aan-
drijforganen behoorlijk warm
te krijgen. De olie wordt
dan dun, zodat de oliedruk
gecontroleerd kan worden.
Over het olieverbt-uik kan
en speciaal hoofdstuk is
gewijd aan de juridi
sche problemen. Gead
viseerd wordt:
1) Zeg niet, dat u de auto
wel wilt hebben, als u er
niet héél zeker van bent
dat dit inderdaad zo is.
2) Teken geen enkel papier
voordat u gelezen hebt
wat er op staat en laat
u niet verleiden tóch te
tekenen, omdat de ver
koper zegt, dat dit maar
een formaliteit voor de
administratie is en u niet
innenkort zal, zoals
reeds in het kort be
richt, geoorloofd zijn op
de stoplichten van
auto's knipperautomaten
aan te brengen, zodat de
stop- of remlichten in ge
val van nood als waarschu-
wings-signalen kunnen die-
nen. Op aandringen van de
A.N.W.B. zal de daartoe
noodzakelijke wijziging in
het Wegenverkeersreglement
worden aangebracht.
De A.N.W.B. acht het ge
bruik van deze eenvoudige
en goedkope knipperautoma
ten van groot belang voor
de verkeersveiligheid. Het is
herhaaldelijk gebleken, dat
ernstige kettingbotsingen,
waarbq tientallen auto's be
trokken zijn, veroorzaakt
worden doordat het verkeer
niet tijdig onderkent, dat
voertuigen om de een of an
dere reden de weg versper
ren. Een enkel, op zichzelf
wellicht onschuldig ongeval,
kan hierdoor uitgroeien tot
een ernstig verkeersconflict.
Bovendien heeft de
A.N.W.B. in samenwerking
met de Rijkspolitie een aan
tal gedragsregels opgesteld
voor automobilisten die bij
mist of duisternis geconfron
teerd worden met een ket
tingbotsing of de dreiging
daarvan op een snelverkeers-
weg. Deze gedragsregels
zijn:
1) Trap bij het remmen het
pedaal enige malen ach
tereen in. Hierdoor gloei-
en de remlichten op.
2) Schakel bij stilstand de
koplichten niet uit, maar
verlicht zo mogelijk de
plaats van het ongeval en
de voor u staande voer
tuigen. Stel, wanneer dit
straks is toegestaan, de
knipperautomaat voor de
remlichten in werking.
Ontsteek de linker-rich-
tingaanwijzer. Ook het
knipperen hiervan werkt
alarmerend voor het ach
teropkomende verkeer.
Schakel tevens de bin-
nenverlichting van de
auto in.
O Stap slechts uit de auto,
nadat u zich er van over
tuigd hebt, dat dit abso
luut zonder enig risico is.
Talloze malen werden
automobilisten, die im
pulsief uitstapten, bij een
kettingbotsing dodelijk ge
wond, omdat het achter
op rijdende verkeer niet
tijdig tot stilstand kwam.
Bovendien zijn de ANWB
^n de Rijkspolitie van me
ning, dat toeschouwers bij
verkeersongevallen het ge
vaar op de weg aanmerke
lijk vergroten. Vooral na het
arriveren van Politie en We
genwacht is het beslist zaak
voorzichtig door te rijden.
Studentenontgroeningen tn net eerste pan dat hem paste.
zijn spelletjes die eollee- mm niiiiiiniiiMii niiiniiinui IUIIIIIIIHIIIII n i n i iniiniiiiniiMii lil lil iimmiiiiihiiim iiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniilii:niil uiiliilinti iiiiiiiiiiiiiMiiimiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiniiiiiiiiii"1"""
laten.
„Colonel" Parker kreeg twee
keer gedaan dat de dienstplich
tige Presley uitstel kreeg van
militaire dienst. De overheid
deed dat misschien wel graag
want zolang Elvis door de
burgermaatschappij gilde, re
gende het kwistig belasting
centjes. Maar toen moest hij
toch naar Duitsland, een le
gioen Amerikaanse meisjes in
tranen achterlatend. Zijn door
knede manager, die steeds zo
overdonderend zijn pupil voor
de leeuwen had gezet, gaf de
G.I.-man een goed advies: ge
draag je zo onopvallend mo
gelijk. De soldaat der eerste
klasse Presley, zich dagelijks
een weg slaand door horden
fotografen en krijsende meis
jes, deed dat en viel op als
een nette militair, die voor
heel wat jongens de dienst in
eens populair maakte. Hij
vroeg geen speciale gunsten er
trad niet op tijdens zijn diensf-
tjjd.
Hij veranderde in het leger.
Zijn haar werd geknipt en voor
het eerst had hij een pak aan
dat paste. Intussen maakte hjj
een kardinale fout. Hij werd
ouder. Dat had hij zijn bewon
deraars niet moeten aandoen.
Het voortschrijden der jaren
gaf hem als vergif het besef
in dat hij niet meer zo woest
en hevig op teksten, noten, mi
crofoons, camera's en publiek
moest springen. Er waren dap
peren die zijn lief en zacht ge
worden liedjes doorstonden,
maar de meesten vielen af. El-
vis tekende zijn vonnis door het
pad van anderen te gaan be
wandelen.
Nu hij zijn oninteressante ge
voelens niet meer uit
schreeuwt, maar fluistert,
qCI lö lltUUVU A* WA |j j c*
grijpen waarom zoveel m de
jes gek konden worden op a
heupenschudder. Opvoeders e
kinderrechters zitten met
handen in het haar, want
(Van onze jazz-medewerker)
Spots". Maar het duurde toch
nog tot 1956 voordat de om
wenteling kwam. En die werd
veroorzaakt door de impresa
rio Norman Granz, die haar
tot op heden door het zakelijke
jazz-leven heenloodst. Granz
zorgde onder meer voor de
Europese „Jazz at the Phil-
Maar waar blijft die jongen
van zeventien, die misschien
net zijn medaille van de Ma-
riacongregatie samen met zijn
punteniijst heeft opgeborgen en Amerikaanse Harlem Ope-
middeld grotestads cphrinwprnpr<; fp staren harmonic"-toernees, waaraan
waar de volwassenen geen blad de schijnwerpers te staren. ook de pianist Qscar Peterson
voor hun mond nemen e Het was MlSS Ella Fltz- meewerkt. En nog steeds vor-
geen spelregels voor deot- j toen haar de- men Ella en Oscar een grote
De sergeant in wedstrijd. Het werd oven- 00k ;n ons ]and iedere regel-
kln vc^rnde^fers". De baas gens meteen het eerste matige bezoeker van de Jazz-
in de werkplaats is net even succes VOOr deze zangeres,
TacTtsschooijoan|en1Jziet!eKon: die prompt daarop door
om, je kunt afgaan zoveel als (je drummer Chick Webb
metn voet aan de^rond "aTs werd gecontracteerd. On-
je de spelregels niet begrijpt, der Webb's leiding kwam
Want het gaat overal om de t t 4„77.7fln.
spelregels. Alleen bij de stu- ae vorming tot jazz-zan
denten worden je die tevoren geres. In 1938 begon zij in
V C Ho emiraat het in het novlci- Verenigde Staten pas ontmoeting, die gelukkig bin-
aat bij de priesteropleiding? Werkelijk naam te maken nenkort weer komt. Hoewel
av°o.ul1eanith?e TrlteVas"^ met het d°°r haar?eJf va^ hlf enTertainTent i! opge-
t eerste bezoek bij de „ouders Componeerde „A tisket a gaan, heeft haar zang nog steeds
van het meisje", je eerste sol- tasket". nauaIr naWurUike^harme ^he'i
licitatie ea maar door. Groen Haar natuurlijke cnarme, net
ben je!' In je kunt natuurlijk Na het overlijden van Webb £e™*al iTriTaTTde^nthousial-
wel kwaad door de stad gaan zette Ella de band onder ^c Terken bTna altbd aanste-
lopen en woedende pagina s in ei lejding VOOrt tot 1940. on de "uisteraar Aan
je dagboek schrijven en zwe- Tijdens de ooriogsjaren nam zij "mhrpeU het
ren dat ze allemaal de ment bet overbekende „Into each
life some rain must fall" op,
waarbij zij al direct over veel
grotere kwaliteiten bleek te
beschikken dan „The Ink
in kunnen vliegen, maar het
helpt je niets. Je moet er door
heen. Je bent een groen en zo
lang je je kwaad maakt en
zolang je een kleur krijgt en
zolang je een hele dag geen
boe of ba zegt, blijf je een
groentje. Bij de studenten sol
liciteer je met je kale kop al
leen maar voor een club van
andere onvolwassenen. Maar
daarbuiten moet je je waar
maken in de wereld, die geen
boodschap aan je heeft zolang
je de spelregels niet doorhebt.
De moraal? Je bent groen
zolang je een hekel hebt aan
iedereen die jou niet helemaal
au serieux neemt. Je bent
groen af als je merkt dat het
eigenlijk wel geschikte kerels
zijn. En je bent volwassen als
je jezelf niet altijd meer au
serieux neemt. Je hebt maai
een troost. Meisjes vindefi
groene, onhandige jongens al
tijd zo lief. Alleen, ze zeggen
het nooit. Je komt er meestal
pas achter als Je geen groen
meer bent.
concerten steeds weer reikhal
zend uitziet naar de volgende
enthousiasme ontbreekt het
overigens ook dé Canadese
reus Oscar Peterson niet. De
ze pianist, die op 14-jarige leef
tijd al een eigen radio-pro-
De intens muzikale Ella Fitzgerald.
or»?:
Deze maakt deel uit van het wee small hours", het sPa£da
begeleidende grote orkest on- kelende „Chicago", de^.^'^pct
gramma verzorgde, werd tot der leiding van Billy May, die Golson-compositie „w"',gt'
het spelen van jazz voorname- vooral door zijn arrangemen- not" en „last but not ieceS'
'Art Ta- ten een bevredigende tussen- het ere-saluut aan wijlen
Oscar Peterson,
turn. Hoewel hij nimmer het
peil van de giant" heeft kun
nen bereiken, is Oscar nog al
tijd een pianist met wie ter
dege rekening moet worden
gehouden. Zijn grote tech
niek, felle attack en beheerste
vaak geestige voordracht stel
len hem in staat jazz van een
hoog gehalte te maken.
Het is verheugend dat de
Edison-1962 voor de categorie
„Jazz International" is toege
kend aan de muzikale twee
ling Ella en Oscar. Miss Fitz
gerald kreeg hem voor haar
LP Verve MMW 610: „Tlie
Harold Arlen Song Book". De
plaat opent met een plezieri
ge „Blues in the night", waar
in de knipoogjes van Ella naar
de Blues wordi
weg heeft gevonden tussen de
jazz en de amusementsmuziek.
Verder bevat de opname nog
een aantal „evergreens", zo
als Stormy Wheather, That
Old Black Magic en As Long
as I live, waarin de trompet
tist Don Fagerquist een eer
volle vermelding verdient.
De bekroonde Peterson-opna-
me staat op Verve MGV 9006:
„The Trio life from Chicago".
Het is hier inderdaad een trio,
waarin zowel de pianist, de
waarlijk grote bassist Ray
Brown als de flitsende drum
mer Ed Thigpen even belang
rijk zijn. Zij doen samen het
werk en iedereen komt ook
solistisch voldoende aan zijn
trekken. °P deze Verve-opna-
ter Young: „Sometimes
happy". je
Bij de toekenning van js
Edison-1962 aan deze Aete
gewikt en gewogen. Een a"gjÖk
Peterson-opname is er naih k(r
ook voor in aanmerking 6 ^e
men: „Very Tall" op v„nts'
MGV 9008. Hier een aa'en
stukken door het trio sa.ftCK'
met de vibrafonist Milt i.c$'
son. De multi-musicus dez®
son blijkt overigens op s0(iS
goed met de PeteLrjge
eg te kunnen. Zijn foei1
melodische lijnen harmoni {te
wonderlijk mooi met
dynamische spel van Dfate(1
Voor ieder, die beide P' dai'
heeft gehoord, zal het wj ,iiKa
zijn dat de uiteind®
delijk
|es vim JTjim naar u-nuieii, vji uezt? vcivc-upua- 7.IJ 11 „et uc ïicS
en geaccentueerd me staat onder meer de ftin- keuze een moeilijke besw
door de altist Benny Carter, zinnige ballade „In the wee is geweest.