Naar het TIEN TIPS van St.-Nïcolaas H. Nicolaas blijvend voor beeld van het grote gebod deze dagen is heel onze samenleving geladen van een Sint- Solaas-stemmingHeerlijk. Alles is ineens heel anders. De s,raten zijn anders, de winkels zijn anders en ook... de mensen ZlJn anders. Thuis of in de tram, op straat of in de zaken zie je llu almaar lachende en blijde gezichten, stralende kinder-. {)gen, verrukte vaders, opgewekte moeders en geheimzinnig- Sende jongelui. Eenieder loopt met dezelfde gedachte: „Hoe Sin ik hem of haar nu eens echt verrassen en verblijden, wat Z(d ik kopen en hoe zal ik het geven?" Zelfs degene, die anders nergens tijd voor heeft, vindt nu ineens een overvloed van tljd, om, - evenals alle anderen - voorbereidingen te treffen v°or HET HEERLIJK AVONDJENooit ziet het er thuis zo lllsel ijk uit en misschien zijn er thuis nooit zoveel liefde en Vrede, als juist die avond. en dus de uitverkorene! Al heel spoedig werd hem dit blijde bericht medegedeeld. Maar voor onze Nico was het eerst helemaal geen blij bericht. „Dat bestaat niet", riep hij uit. „Ik ben een groot zondaar en niet eens waardig om een gewoon priester te zijn". Andere mensen, die ook de kerk binnenkwa men en het grote nieuws vernamen, werden enthousiast. En als een lopend vuurtje werd de keuze in de stad bekend en mensen stroomden naar de kerk om hun bijval te betuigen met deze keuze. Daar kon Nico niet meer tegenop en in de wil van het volk las hij de wil van God en hij berustte erin en stemde tenslotte in de wijding toe. Hij werd eerst priester en toen direct daarna bisschop gewijd. Na de handoplegging werd zijn hoofd gezalfd met h. olie en aan het einde van de wijding ontving hij mijter en staf en gaf hij aan het volk zijn eerste zegen. Blijde riepen de mensen: „Lang leve onze bisschop Nicolaas" en de wijdende bisschop pen wensten hem tot drie maal toe „-Ad muitos annos". Als ooit bij een bisschops wijding deze wens in vervulling ging, dan was het wel bij deze bisschop, die eigenlijk nu nog onder ons voortleeft en van wie de kinderen niet anders weten, dan dat hij nog bestaat. Bijzonder getroffen waren de mensen altijd onder zijn predikaties. Steeds sprak hij over de liefde. De grenzeloze, altijd nog onbe grepen liefde van God en de liefde van de mensen onderling, die nog zoveel te wensen overliet. Bisschop Nicolaas had zoveel droe vige en bittere ervaringen op dit gebied. In stilte riep hij vaak uit: „Mijn God, is dat het leven?". Hij kende zo goed het vreselijke en stille leed van vele mensen. Dadelijks zag hij het tenhemelschreiende tekort aan naas tenliefde. En altijd weer kwam hij hier in zijn preken op terug. Had Christus dan ook niet het meest gepreekt juist over de naastenlief de. Was dit niet het grootste gebod? En wat kwam er van terecht? Zelf ging hij door met voortdurend een levend voorbeeld te zijn van naastenliefde. Overal ontmoette men zijn innemende hartelijkheid en minzaamheid, overal ging hij weldoende rond en deed hij alles voor de afschaffing van de slavernij enz. Steeds zag men de zwarte neger met de blanke bisschop heel broederlijk samen. Ras sendiscriminatie was voor bisschop Nicolaas het ergste, wat maar denkbaar was. Steeds hamerde hij in zijn preken op de naasten liefde. En als hij preekte, zou hij willen, dat de mensen zijn woorden zouden kunnen eten. Ja, als het maar mogelijk was, zou hij willen preken in eetbare letters, opdat het En nou maar afwachten of Piet de klomp met lekkers voor het paard komt halen. er maar in zou gaan bij de mensen. Hetzelfde ongeveer antwoordde hij, toen men jhem vroeg, waarom hij als geleerde nooit eens er toe kwam om een boek te schrijven. „Ik wil gerust wel schrijven", antwoordde hij, „maar dan moet ik kunnen schrijven in eetbare letters. De mensen moeten dan smullen, van wat ik zou schrijven. Ze moeten één worden met wat ze lazen, mijn woorden over liefde zouden vlees en bloed van hen moeten wor den!". En hierbij moet Sint-Nicolaas hebben gedacht aan wat we lezen in de Apocalyps, waar de Engel tot Sint-Jan de Evangelist zegt: „Eet dit'boek op". En moest in hét oude testament dan de profeet Ezechiël ook niet de boekrol eten?. De grootste wens van bisschop Nicolaas is altijd geweest om alle mensen eens te trakteren op minstens zes eetbare letters. En die zouden ze dan overwegend moeten eten en daarbij ook hun geweten goed moeten onderzoeken en die zes letters zouden dan zijn: LIEFDE. Vooral 's avonds kwamen overal op de meest geheimzinnige wijze bij arme mensen zakjes met geld in huis of pakjes of zelfs pakken bij zieken en ouden van dagen bij weduwen en wezen en kinderrijke gezinnen. Nicolaas en Piet verrasten allen zonder onder scheid. En de mensen kregen daar veel schik in en gingen dit zelfs nadoen en elkander verrassen en men deed alsof de geheimzinnige bisschop Nicolaas dat had gedaan. En zo groeide de traditie, die nog steeds voortduurt En zo ongeveer moet „het heerlijk avondje" zijn ontstaan. Het avondje van echte onder linge liefde en verdraagzaamheid. Het avond je, dat men elkander eens echt wil blij maken en verrassen. Het avondje van vrede en hui selijkheid. Jammer, dat het vaak maar bij dat ene avondje blijft. Jammer, dat we die avond elkander niet allemaal vooral eens trakteren op die zes eetbare letters i LIEFDE Bidden we deze dagen ook eens vurig tot deze grote heilige Nicolaas om wat meer onderlinge liefde in <*eze wereld. JLDEvpni 9 De post heeft het al druk genoeg met het verzenden van de aangeboden Sint-Nicolaaspakketten. Stuur daarom ook eens wat per brief. U bent wel gebonden aan afmetingen, maar,deze zijn nog vrij behoorlijk. Een brief mag ten hoogste 2 kilogram wegen, de grootste afmeting mag 60 cm bedragen, terwijl de lengte, breedte en hoogte samen niet meer mogen bedragen dan 90 cm. En verzend vroeg! 0 Een boterletter moet als volgt verzonden worden: een passende doos, bekleed met vetvrij papier, een stuk karton zo groot als de bodem van de doos, eveneens bedekken met vetvrij papier, de letter met een gekleurd lintje vastbinden, de overschietende ruimte opvullen met papier. Om zoekraken van het pakket te voorkomen, legt u binnen in de doos nog een extra papiertje met het volledige adres van bestemming. Gebruik geen visitekaartje als label, doch een stevig stukje karton en bevestig dit met een behoorlijk touwtje aan de doos. Plakt u het adres op de doos, dan niet alleen maar de hoeken bestrijken met lijm, maar het gehele etiketje. 0 Vraag inlichtingen op het postkantoor, welk papier een Sint-Ni- colaaspakket naar het buitenland moet vergezellen- Vraag ook, of hetgeen u verzenden wilt, wel mag worden uitgevoerd. Voor het buitenland zijn altijd nodig: een buitenlandse adreskaart en een aantal (soms één - vaak echter méér) douaneverklaringen. 0 Eventuele vloeistoffen moet men verzenden in een goed gesloten fles, in een stevige kist. De fles in papier wikkelen en de ruimte opvullen met ruim houtwol. Op het pakket dient u een aanteke ning te stellen van „Breekbaar" en „Deze kant boven". Bloembollen voor kamergebruik kan men tegenwoordig in de handel verkrijgen, verpakt in aardige doosjes, vergezeld van cultuurbeschrijving. De mooie „amaryllis" is meestal in december juist leverbaar en is een mooi geschenk voor hen, die niet van het traditionele snoepwerk houden, of op dieet staan. Verse melkvlekken kan men verwijderen met verdunde zeepspi- ritus. Als men een zeer dun laagje vet vooraf op gezicht en handen smeert, kan men naderhand de zwarte laag gemakkelijk verwij deren. Houtskool of een gebrande kurk zijn zeer geschikte midde len, om lichaamsdelen zwart te maken. Warm water en (gele) zeep zijn nog altijd de beste middelen om roet e.d. van gezicht en handen te verwijderen. Hebt u uw beste verchroomde theeservies voor deze dag te voor schijn gehaald, gebruik dan geen poetsmiddelen om dit eens extra op te doffen. Gewoon heet water is het allerbeste middel. Na zorgvuldig afdrogen, goed nawrijven met oen zachte doek. ■Bissch zestienhonderd jaren geleden de durVe °P van Mira, nu de Heilige Nicolaas, n.^r°meD dat zijn voorbeeld om anderen iiisla.eeri keertje echt blij te maken, zo zou Mm en dat ln 1962 ziJn feest no2 zó zou /V]sen gevierd? huf|"r°te mensen van ons heengaan, blijven W«k en ook hun geest voortleven en Sint N'^Un ^Suur legendarisch. Wat moet Van g lc°laas dan wel 'n heilige zijn geweest der formaat, want als ooit iemand on- legej.^s *s blijven voortleven, als ooit iemand de2e Karisch is geworden, dan is het toch wel E>e /Ssch°P van Mira. raken e^enden> die over hem in omloop zijn, ieder gewoon het ongerijmde. Maar achter e Ogende schuilt toch steeds een kern spr,MVaarheid. Iedere legende heeft oor- ïvl leve^ar Wat is er dan allemaal gebeurd in het Waar aan deze heilige, wat is er van waar en lijke j*egint de legende? Vinden onze heer lijk 0c°lade- en boterletters dan werke- c0]aa Gri oorsprong in het leven van Sint Ni- WiS"- jon„ e ls dan toch deze H. Nicolaas- Dat is die WoCmn uit de buurt van Mira, die heel ge- Al ï^61^ Nico heette. daar eel vroeg stierf zijn moeder en kort hij 2-.a loon hij ongeveer 16 jaar was, verloor zbsteyn Vader, die zeer rijk was. Broers en alleejl s aad hij niet, dus daar stond hij nu lackte de rijke erfenis. Heel de wereld Met Ze rijke jongeling toe. En wie iets gen de geraffineerdheid en verleidin- hTico Lijd, zal begrijpen, dat de jonge kleven IGt zonder strijd en bekoringen is ge boft nfegendeel. Het was toen heel ge achte ouders gerust hun kinderen ver- l'Un dQ\&ls slaven en slavinnen of vaders küizetl ters uitbesteedden om in verdachte staat N^eel vei-dienen. In die dagen i ko 1C° LweesProng van zijn leven. Mer ,?S Voor G°d en wenste niets anders die dri an een grondige kennis van Hem, 1depSe e eeuwen geleden uit liefde voor de stUde„r naar de wereld was gekomen. Nico st 6 in dag uit in de H. Schrift en de einr]6, meer bewogen en geraakt door 6 hiPrf e' grandioze liefde van God voor 1-Mtp Sen' Alle liefde komt van God. Hij 5fde +n 1Vuur en vlam, om de mensen deze dier,e( ren en stelde heel zijn vermogen Me si Van dat plan. Zo kocht Nico zeer M, d;aven vrij en bracht ze onder de men- Mr r G goed voor hen zouden zorgen. Hij was ?Maj voor de armen en zieken en ging hij aj, ^yeldoende rond. Intussen bestudeerde Mrerie 0eken, over God die maar te vinden M eu iedereen dacht, dat hij vast pries- Mb; U w°rden. Maar voor dat verheven Marc|Voelde deze jongeman zich toch niet de sj lS genoeg. Op zekere dag kocht hij op grote \Prirnarkt een zwarte jongen, die hem dadig, ensten zou bewijzen. Want zijn lief- ^arite^e*d bezorgde hem zó'n grote popu- Je?u dat 't angstig begon te worden. Had hietdan niet gepreekt, laat uw linkerhand j0tl ^eten, wat uw rechter doet? De zwarte Sen d wist wel raad- Als een aaP kon hiïte* Pep j6 muren klimmen en over daken krui- die dagen kende men geen haarden en M-^dchels en waren ooiï 49 sefeoersteiten Zet nu gauw neer, want ik geloof dat er al gestommel is m d< schoorsteen. veel breder. Men had gewoon 'n open haard vuur, waarboven een braadpan hing, om het eten klaar te maken, 's Avonds was het vuur weer uit, want koud was het maar zelden in klein Azië. Iedere avond was voor Nico en zijn zwarte Piet een „Heerlijk Avondje", want dan trokken zij er samen op uit en kroop Piet over de daken en in de schoor stenen en kwam bij armen en zieken het geld op de meest geheimzinnige wijze in huis. Nog steeds schrok Nico terug voor de waardig heid van het priesterschap, tot er een dag kwam, dat de Bisschop van Mira was over leden en een nieuwe bisschop gekozen moest worden. Tot diep in de nacht werd er in de kerk vergaderd en gebeden, maar over de keuze kon men het maar niet eens worden. Plotseling moet de nachtelijke stilte daar in de kerk van Mira zijn verbroken door een geheimzinnige stem, die riep: „Hij, die morgenochtend het eerst de kerk binnenstapt, moet de nieuwe bisschop worden". Zich van niets bewust, kwam Nico 's mor gens rustig de kerk binnen. Hij was de eerste Peest van de liefde

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 19