BI ERYOE1 rs Overgooiers en Spencer-pakjes Q75 Erewoord gjm een misdadiger /a Geheugen-hulp m Glazenwasser op scheepsbezoek t N.V. KONINKLIJKE NEDERLANDSGHE PETROLEUM MAATSCHAPPIJ ALGEMENE VERGADERING VAN AANDEELHOUDERS pagiN^ jes opgerold In het hagagedepot Kettingreactie De krant kunt U niet missen, geen dag Netjt Agenda Rotterdam MICHAEL ISADOR, uitzonderlijk pianistisch talent mmm. HET NIEUWE DAGBLAD x MAANDAG 10 DECEMBER 1962 Schotse ruitenvoor meisjes van 5-14 jaar leeft. ca. 5 jaar -kt. st. p.m. i wmm Zó werden de kunstwerken uit Tropez gevonden. In een schuur drie of vier opeengerold, onbeschadigd. Saint en bij maar DE POLITIE HEEFT ZE NIET aan de schilder laten zien. Het waren de stukken van een mooie aquarel, die in 1961 uit het Museum de l'Annonciade in de beroemde badplaats Saint Tropez aan de Rivièra gestolen werd. Tegelijk met zesenvijftig schilde rijen, werken van Matisse, Utrillo, Kees van Dongen, Dufy, Bonnard en talrijke andere meesters, stuk voor stuk honderd duizenden guldens waard. Des nachts waren dieven met een vrachtauto bij het museum verschenen, hadden de deur gefor ceerd en waren met hun buit spoorloos verdwenen. Het museum is eigendom van de gemeente. De meesterwerken waren Saint Tropez door een bekend kunstverzamelaar nagelaten. Tot veler verbazing bleken ze niet verzekerd te zijn en had het gemeente bestuur nagelaten, een behoorlijk veiligheidssysteem aan te leggen. Directeur van het museum was Dunoyer de Segonzac, een schilder van naam, wiens atelier zich evenwel niet in Saint Tropez bevindt, maar in de Rue Bonaparte te Parijs. Zijn direc teurschap bestond voornamelijk hieruit, dat hij geregeld naging, of de schilderijen zich nog in goede staat bevonden. Voorts in het verwerven van nieuwe. Verder zorgde een suppoost, die inmid dels niet in het museum woonde, voor het, naar achteraf ge bleken is, niet al te nauwgezette toezicht. De dieven hadden in die nacht tijd genoeg gehad, om de beste uit te zoeken. Ze lieten een schilderij van de directeur hangen, maar namen een aquarel van zijn hand mede. Het was deze aquarel, tvelke de politie door de dieven zeven maanden later werd toegestuurd, aan stukken gescheurd, ter waarschuwing, dat het ook met de andere werken zo zou gaan, indien de gevraagde losprijs van vijftig miljoen francs hun niet via een tussenpersoon iverd uitbetaald. De 78-jarige Dunoyer de Segonzac was teneinde raad. Hij was zelf beviend geweest met de meeste schilders, wier werken in zijn museum hingen en beschouwde ze bijna als een persoonlijk bezit. Dat één van zijn eigen beste werken gevaar liep, beschadigd of zelfs vernield te worden, achtte hij van minder belang, hoewel het door de kritiek tot het mooiste gerekend werd, ooit door hem gemaakt. Het stelde een zonsondergang in Saint Tropez voor. SCHIEDAM VLAARDINGEN B 'ten ten en V Diefstal en verzekeringspremie r De politie verzweeg voor hem, wat er mee gebeurd was. Onherstelbaar ver nield. Maar de bedreiging van de 56 schildertien maakte de oude schilder wanhopig. Hij liep alle bekende kunst verzamelaars af, na zelf eerst uit eigen middelen een miljoen gedeponeerd te hebben, om hen te bewegen, het hunne ertoe bti te dragen, om de „losprijs" bij een te brengen. Een kunsthandelaar stel de een tweede miljoen beschikbaar, de gemeente Saint Tropez een derde. Enkele filantropen zorgden ervoor, dat het to taalbedrag vijf miljoen werd. Via ano nieme brieven aan de politie te Marseille lieten de dieven weten, met vijftien miljoen francs genoegen te zullen nemen. Geen franc meer en geen franc minder. Er werd een afspraak met een tussen persoon gemaakt. Men zou in een stadje in de buurt van Marseille tot uitwisse ling overgaan. Vijftien miljoen francs was een redeltik bedrag, volgens de dieven. De onderhandelingen duurden inmiddels nog maanden. Maar in Saint Tropez was men er vol optimisme toe overgegaan, het museum van een alarm systeem te voorzien, dat zelfs het lucht- alarmstelse! van de gemeente in werking zou stellen. Er werd een suppoost aange steld en men wees hem enkele kamers in het museum als woning toe. De ge meente verstrekte zelfs een krediet voor de aankoop van een revolverHet gebouw werd opnieuw geschilderd. De meesterwerken zouden immers terugko men. Saint Tropez zou weer een museum bezitten, waar men zich een prachtig overzicht zou kunnen vormen van één der belangrijkste episoden uit de ge schiedenis der moderne schilderkunst. Commissaris Caban te Marseille ver zekerde Dunoyer de Segonzac telkens weer, dat alles in orde zou komen. Toen echter ten langen leste plaats en uur van samenkomst definitief waren vastgesteld verscheen er van de kant der dieven niemand En van de schilderijen geen spoor Wederom verliepien er maan den. Tot de vorige maand, op 14 novem ber om het precies te zeggen minister André Malrauc van de „A.JEfaires cultu- relles" te Parijs een anctmieme brief ontving, waarin hem werd medegedeeld, dat de te Saint Tropez gestolen kunst werken zich in een schuur van een boer derij in de buurt van Parijis bevonden! Ze werden daar ook gevorsden, welis waar uit de lijst genomen en bij enkele stuks opgerold, maar onbeschadigd. En er was geen centime losprijs voor be taald! Hoe dit nu zit? Wel, in de zestien maanden, dat de dieven in het bezit der meesterwerken zijn geweest, waren ze alleszins in staat, er goede kopieën van te laten maken. Vaklui rrp dit ge bied kunnen gemakkelijk gevo nden wor den. En voor de vervalsingen is peciaal in Noord- en Zuid-Amerika eesn gerede markt. Men heeft daar veel g^sld voor een Matisse of een Signac, een R ees van Dongen of een Dufy over en neeant daar bij menigmaal zonder meer het risico, met een vervalsing te doen te hebben. Natuurlijk wordt zo'n schilderij voor echt uitgegeven. Maar waarom stuurden de diev. en het gestolene terug, zonder hun losprijs ont vangen te hebben, zal men zich onwille keurig afvragen. Wel, wanneer d& eige naars, in dit geval de gemeente Saint Tropez, weer in het bezit van hun eigen dommen zijn, vervalt vanzelf de aan klacht van diefstal en kunnen de- die ven verder vrijuit gaan. Bovendien,, het blijft nog even de vraag, of ze werke lijk de originelen hebben teruggestuurd. Dunoyer de Segonzac zegt, dat de in de schuur aangetroffen doeken beslist de originelen zijn. Een onderzoek door des kundigen zou moeten uitmaken, of de oude schilder en kunstkenner gelijk heeft. Maar zo'n onderzoek is blijkt ns de ervaring toch lang niet altijd beslis- send. Inmiddels heeft de Franse politie ,in deze merkwaardige gang van zaken eon bevestiging gevonden van haar ver moedens, dat er een internationale ben.- de bestaat, die zich op de diefstal van schilderijen toelegt, in de eerste plaats, om er via de verzekering een grote „los-. prijs" voor te krijgen. Volgens com missaris Cabane van Marseille moet de leider van de bende in Italië verblijven. In een aantal gevallen is de toeleg vol- dwenen uit een paviljoen te Aix-en-Pro- komen gelukt. Op 15 augustus b.v. ver- vence, waar ze tijdelijk tentoongesteld waren, acht meesterwerken van Cézan- ne. Hun waarde was onschatbaar, doch ze waren voor een miljard oude francs verzekerd. Na langdurige onderhande lingen hebben de betrokken verzeke ringsmaatschappijen via een tussenper soon 15 miljoen francs betaald. Deze methode blijkt winstgevender te zijn dan het stelen van onverkoopbare meester werken, als een Rembrandt of een Ti- tiaan, of een Goya. In twee jaar tijd hebben kunstdieven in Frankrijk voor acht miljard francs gestolen. Slechts de daders van de diefstal uit het hotel Co- lombe d'Or te St. Paul de Vence (Rviiè- ra) konden gearresteerd worden. Een tweetal moest wegens gebrek aan bewijs weer op vrije voeten gesteld worden, drie anderen werden tot betrekkelijk lichte straffen van enkele jaren gevangenis veroordeeld. De eigenlijke organisatoren kon men niet te pakken krijgen. Te St Paul de Vence werden Picasso's Modigliani's, Braque's Bonnards en Du- fy's gesloten, om slechts de voornaamste meesters te noemen. Ook deze kunst schatten zijn op aanwijzing van 'n on bekende teruggevonden en wel in het bagagedepot van het station te Marseil le. Tijdens het proces is niet komen vast te staan, wie de leider van de „operatie" was geweest. Eén der beklaagden noemde een zekere Tomasso Giudicelli, een be ruchte persoonlijkheid uit de onderwe reld van Marseille. Die was inmiddels in zijn luxueuze appartement te Cap d'Antibes vermoord gevonden! Het me rendeel der dieven waren Italianen, het geen de stelling van de Franse politie ondersteunt, volgens welke „de herse nen" van het grote komplot der kunst diefstallen zich in Italië bevinden. Dit neemt overigens niet weg, dat de methode ook elders wordt toegepast, zij het niet overal met evenveel succes. Men heeft onlangs nog uitvoerig kun nen lezen, dat een Duits weekblad hon derdduizend mark betaalde aan de die ven van de beroemde Volkach-Madonna, de „Maria im Rozenkranz", welk mees terwerk uit de bedevaartskerk „St. Ma ria im Weingarten", va nVolkach in Beieren geroofd was. De toekenning van 100.000 mark aan de dieven met de belofte van geheim houding heeft intussen in Duitsland voor aanstaande persoonlijkheden in de kunst wereld en ook in juridische kringen doen wijzen op het gevaar van een der gelijke handelwijze, welke in dit ge val met veel sensatie gepaard ging, waartegen ook de kerkelijke autoritei ten in Beieren bezwaren hebben geuit. Men acht dit een soort aanmoediging voor andere dieven, met het gevaar, dat in volgende gevallen de „transactie" mislukken zal en de dieven, om geen tastbare aanwijzingen voor de politie te leveren, het gestolen kunstwerk zullen verdonkeremanen. De „transactie" met de Volkach-Ma donna was overigenss geen precedent. Verleden jaar loofde het Staedelse Insti tuut, 'n museum in Frankfurt, tiendui zend mark uit voor degene, die een uit het museum gestolen Venus" van Lu cas Cranach zou terugbezorgen of doen terugbezorgen. Er werd tevens bijgezegd dat men de naam van de aanbrenger en ook die van de dief geheim zou houden. Het kunstwerk kwam onbeschadigd terug en de justitiële autoriteiten grepen niet in. Men vraagt zich in justitiële kringen thans af, of men ook in het vervolg zo tolerant zal kunnen blijven, hoewel er een jurisprudentie uit het jaar 1907 be staat, waarin verklaard wordt, dat het onderhandelen via een derde persoon met een dief, met de bedoeling, het ge stolene terug te krijgen, geen hulpverle ning aan de misdadiger is. Overigens is daar nog de praktijk, welke in heel de wereld tegenover dieven van kostbaarhe den als juwelen, antieke meubelen, tapij ten enz. wordt toegepast, nl. een flinke beloning tegenover een onbeschadigde te ruggave te stellen, welke door de dieven meestal lonender is dan de verkoop aan helers. Toch blijft men waarschuwen voor het ontstaan van een kettingreactie, waarte gen het uitloven van geldelijke belonin gen voor de arrestatie van kunstdieven of hulpverlening daarbij niet zo heel veel zal uitrichten. Men vreest zelfs, dat hier twee partijen zullen proberen, er wél bij te varen of wellicht hun praktijken „samen en in vereniging" zullen gaan uitvoeren. In de nogal penibele kwestie van het geven van zijn erewoord aan een dief, om hem niet te verraden, doemt al dus verklaarde een bekend jurist, de vraag op, welke óók een morele is, of men een misdadiger zijn erewoord mag geven. Toen de kunstdiefstallen op hun hevigst „woedden" Is de veronderstelling geop perd, dat het gestolene wellicht achter het IJzeren Gordijn of naar het Verre Oosten verdween. Gebleken is nu, dat het verwerven van de assurantiepennin- gen een der voornaamste doeleinden is. Inmiddels kon „Interpol" het bestaan van een internationale bende vaststellen en ze meent zelfs, een der kopstukken er van te kennen. Het zou de voormalige Amerikaanse kunstcriticus Edward Ash- win ztin, die zich als een gangster in de kunstwereld heeft ontpopt en als zodanig bij het Amerikaanse F.B.I. (Federal Bu reau of Investignation) bekend is. Hij heeft zich de bijnaam „Eduard, het penseel" verworven en adviseert de eigen lijke leiders van de bende, hetgeen ver klaart, hoe de dieven, die door hen worden uitgezonden en allemaal ontwik kelde lieden zijn, precies weten, wat ze moeten stelen. OBSERVATOR. Directeur Dunoyez de Segonzac: het is de echte „Zigeunerin", door Matisse in 1905 geschilderd. ROTTERDAM, 10 dec. Een.^« terdamse glazenwasser, de 24-3 J. N. B., had kennis gemaakt schippersvrouw en het verdroot blijkbaar zeer, dat deze vrouw ^flSjs gehuwd was. Hartzeer en een sterke drank deden hem besW1 samen met zijn vriend, de 26-1 stukadoor K. de R. eens een bez° brengen aan boord van het vaa waar het schipperspaar onbewust van de dingen die komen zouden- De deur van de roef was geS^° pe i maar dat mocht niet hinderen- glazenwasser vond aan dek een 1 wegende „afsluiter" en met oen daarvan beukte hij de deur open- de vrienden eenmaal binnenstad j deed de glazenwasser luidkeels te van zijn verlangen, de vrouw Ljjjt nemen en als ze hem niet goeds^ y wilde volgen dan zou hij, 20 Loi' zeide, het echtpaar ter plaatse d te slaan. Toen hij aan deze 1®je zinsnede was gekomen, zwaaide BR afsluiter dreigend boven het h°° gSje, Er ontspon zich nu enige disc1* ee tijdens welke de glazenwasser .r- messen uit de tafellade nam en d-d. mede de schipper bedreigde. De vrl^S< die vond dat het nu welletjes ee trad sussend tussenbeide en de indringers vertrokken. 0f De glazenwasser vond, dat dit treden een vervolg moest hebbe"zjjti kondigde voor de volgende dag ^et wederkomst aan. Daarvan is e°0ve( niet gekomen, want voor het f.g- was had de recherche van de tij politie zowel de glazenwasser a stukadoor aangehouden en een 0 gllo verdenking van bedreiging casu van openlijke geweldpleging vo°r officier van justitie geleid. MAANDAG Passagetheater: Revak. de rebel (KFC 14 jaar) 2 en 8.15 uur. Monopoletheater: Luitenant Brown Vogelvrij (KFC 18 jaar) 2 en 8 uur. Irene: Aqua Fauna en Natuurgenot in Huis: Lezing over „Vissen uit Suriname", 8 uur. Irene: R.K. Middenstandsbond: Kerst avond, 8 uur Wijkcentrum: F.P.S.C.: St.-Nicolaasfeest en film, 7 uur. Sted. Museum: Afscheid van conserva tor Pierre Janssen: voordracht met licht beelden „De stilte in de storm," 8.15 uur. DINSDAG: Passagetheater: Revak, de rebel (KFC: 14 jr) 2 en 8.15 uur. Monopoletheater: Luitenant Brown vogelvrij (KFC 18 jr) 2 en 8 uur. Chr. Soc. Belangen: Ned. Bond van Oudstrijders: contactavond, 8 uur. Musis Sacrum: HBS-ver. Onder Ons: Toneeluitvoering, 8 uur. Beatrix: UVG: Nicolaasfeest, 8 uur. Grote of St.-Janskerk: Comité „700 jaar kerk in Schiedam": herdenkingssamen komst, 8 uur. TENTOONSTELLINGEN: Sted. Museum: Tentoonstelling van wer. ken van de Schiedamse schilder Rijk van Ravens, tot 19 december. Overzichtstentoonstelling van werken van Henri-George Adam, tot 7 januari 1963. Dagelijks geopend van 10 tot 5 uur. 's zondags van 10.30 tot 5 uur. Oase (Dam 2): Expositie van Schiedam se schilders tot 29 december. APOTHEEKDIEN ST Apotheek 't Gouden Hert, St. Liduina- straat 58 Schiedam, tel. 68364. KLACHTEN BEZORGING Vooi Schiedam: W Eikenbroek, Da Costastraat 43, tel 65216, tussen 7 en 8 u. Voor Vlaardingen: J. v. d. Boom, Ooster straat 140. tel 2539. tot 7.30 uur. R.-R OPEN BAKE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK De openingstijden van de centrale en filialen van de r.-k. openbare leeszaal en bibliotheek „St.-Liduina" ztin: Centrum: maandag 79 uur; dinsdag 10—12, 2—5, 7—9 uur; woensdag 2—5, 7—8 uur. donderdag 1012 uur; vrijdag 25, 79 uur; zaterdag 1012 en 25 uur. Klnderultlening: dinsdag 24 uur, woensdag 24, 6.308 uur; zaterdags 1— 3.30 uur. Kinderleeszaal: maandag 45 uur, dinsdag 45 uur; woensdag 23 uur vrnriag 45 uur Singel: maandag 79 uur; woensdag 1.305.30 uur; vrijdag 7—9 uur: zaterdag 1012 uur. Kinderuitlening: woensdag 1.30—5.30 uur; vrijdag 78 uur. Schiedam-Zuld: dinsdag 6.309 uur woensdag 25110 en vrijdag 7—9 uur Kethel: dinsdag 3.30—5.30 uur; vrijdag 78 uur. Nteuwland: woensdag 2.305.30 en 7— MAANDAG: Luxor: Big Sam (KFC: 14 jr) 8 uur. DINSDAG: Luxor: De mantel (KFC: alle leeft.) 8 uur. Stadsgehoorzaal: Het complot (KFC 14 jr) 8 uur. APOTHEKERSDIENST Apotheek ir. A. L. Backer, Hoogstraat 228, Vlaardingen, telefoon 2162. MEDISCHE ZONDAGSDIENST Van zaterdagmiddag 1 uur tot maan dagmorgen 8 uur doen in bijzondere ge vallen dienst: Dr. J. v. d. Pol, Binnensin gel 47, Vlaardingen, tel. 3370; Dr. W. H. Karreman, Joh. Westerweelstraat 54, Vlaardingen tel. 5615. TENTOONSTELLINGEN Zeevlssertimuseum: Openingstijden: da gelijks van 10 tot 12.30 uur en van 2 tot 4.30 uur. 's Zondags van 2 tot 4.30 uur. MAANDAG Rott. Schouwburg, 8.15 uur: Het Nat. Ballet St. Laurenskerk, 8 uur: George Stam, orgel en Haakon Stotijn, hobo. DINSDAG Rott. Schouwburg, 8.15 uur: Scrooge en Marley (De Maasstadspelers). Aula Boymans-van Beuningen, 8.15 uur: May Oranje, sopraan en Limburgs Blaas- trio. FILMS IN ROTTERDAM. Arana: Geronimo, 14 j. 2, 7, 9.30; za. en zo. 2, 4.30, 7, 9.30; Centraal: Een ondeu gend vrouwtje, 18 jr. 2, 7, 9.15; za. en zo. 2, 4.30, 7, 9.15; Cineac A.D.: In de greep van dr. Mabuse, 14 j. 9.30, 11.30, 1.30. 3.30, 5.30, 7.30. 9.30; Cinerame: Cinerama Holiday, a.l. 2.30, 8.15; za. 2.30, 6.45, 9.15; zo. 2.30, 5, 8.15; Colosseum: Een zaam zijn de ontembaren, 14 j. 2, 7, 9.15; zo. 4.30, 7, 9.15; Schlagerraketen, a.l. za. zo. 2 uur; Corso: De langste dag, 14 j. 2 e n 8 uur; Harmonie: Fracasse de on tembare, 14 j. 2, 7, 9.15; za. 3.30, 7. 9.15; Het gezicht achter de spiegel, volw. ma. Lm. wo. Kriterion: Nachttrein, 14 j. 2.30, 7, 9.30; zo. 2, 4.30, 7, 9.30; Lumière: Gods geuzen. 14 j. 2.15, 6.45, 9.30; za. zo.: 1.30, 4, 6.45, 9.30; Luxor: I tank a fool, onbe kend, 2, 7, 9.30; za. en zo. 2, 4.30, 7,9.30; Metro: Bloedgeld, 18 j. 2, 7, 9.15; za. 3.30 7, 9.15; zo. 2, 4.30; Musica: De zondares, ontraden. Het leven is geen lolletje, a.l. za. zo. 2 uur; Passage (Schiedam): Re vak de rebel, 14 j. 2 en 8.15; za. en zo. 4.30, 7, 9.15; do.: geen voorstelling. Prin ses: Jail house rock (do), 14 j.; De brui den van Dracula. 14 j. 2.15, 7, 9.30; za. 7, 9.30; zo. 4.30, 7, 9.30; Dik Trom, a.l. za. zo. 2 uur. Vader worden is zo moeilijk, 18 j. za. 24 uur; Rex: De grote luchtslag om Japan (do.), 14 j. De vlucht van Captain Blood, 14 j. 2 7, 9.15; za. en zo 2, 4.30, 7, 9.15; Thalia: Ontsnapt uit San Pablo, 14 j. 2.15, 7, 9.30; za. en zo. 2, 4.30, 7, 9.30; 't Venster: Les enfants du paradis, volw. 1.30 en 8 uur; Victoria: Lemmy houdt van dames, 14 j. 2, 8; wo. 8, za. zo. 7, 9.30; Room at the top, str. volw. do. 2 en 8 uur; Popey-tekenfilmfes- tival, a.l. za. en wo. 2, zo. 2, 4.30. ROTTERDAM, 10 dec. In de Lan taren speelde zondagmiddag de Ameri kaanse pianist Michaël Isador, een be scheiden, ernstige jongeman van 23 jaar, die over uitzonderlijke pianistische ta lenten bleek te beschikken en een voor zijn leeftijd opmerkelijke muzikale rijp heid bezit. Als wij goed geïnformeerd zijn, vormde dit concert, afgezien van een enkel optreden elders tijdens lunch en schoolconcerten, eigenlijk zijn officiële debuut op het concertpodium. Zijn stu dies maakte deze pianist in Amerika, vervolgens in Parijs, welke studie-perio de hij met onderscheiding afsloot en mo menteel nog in Londen. Het optreden van Michaël Isador is volkomen vrij van elke pose en gewich tigheid, doch zijn gehele houding ver raadt een uiterste concentratie, welke hem in staat stelt een (n stijl zeer uit eenlopend programma Bach, de „late" Beethoven en Debussy met een feilloos en intuïtief gevoel voor de ver eiste sfeer ten gehore te brengen. Op vallend in dit spel is ook de volkomen aanpassing aan de Europese muzikale tradities, een factor waarmede vele Amerikanen nogal eens te kampen heb ben. Een bijzondere dispositie lijkt Michaël Isador te bezitten voor gevoelige lyrische muziek. Een hoogtepunt indien overi gens in dit concert al van hoogtepunten gesproken kan worden was zijn ver tolking van 12 preludes van Debussy, negen uit de tweede band en drie uit de eerste. Behalve een formidabel technisch raffinement toonde de pianist een bij zonder fijnzinnig interpretatie-vermogen. De verscheidenheid van stemmingen werd fraai getroffen, niet het minst de verfijnde humor, die b.v. spreekt uit General lavine eccentric" met zijn mu- sic-hall-sfeer en de serenade interrompue. Een licht bezwaar zou men kunnen ma ken tegen de groepering van de werk jes, die soms een wat te lang verwijlen in een zelfde sfeer tot gevolg had. Ook in Beethoven's op. 109 manifes teerde zich de reeds aangestipte spe ciale dispositie van de solist. Hij speel de het werk als een breed-gewelfde lyri sche improvisatie, zonder verwaarlozing nochtans van de felle accenten, en de evenwichtigheid waarmede het werk in het prachtige thema met variaties naar het stil bespiegelende einde werd ge voerd, bewees hoe groot de muzikale rijpheid van deze jonge kunstenaar reeds is. Het concert was geopend met Bach's vijfde Partita in g, onberispelijk van frasering en stylistisch juist benaderd. Het werk kreeg een transparante en kernachtige vertolking. Men mag de or ganisatoren van het concert dankbaar zijn, dat zij het Rotterdamse concert publiek in de gelegenheid hebben ge steld kennis te maken met dit opmerke lijk pianistisch talent, dat wij een grote toekomst durven voorspellen. De rede lijk gevulde zaal dacht blijkbaar in ge lijke richting: op het enthousiast applaus moesten nog twee briljant gespeelde toe giften volgen. C. V. R. 1. 2. gevestigd te 's-Gravenhage te houden op dinsdag 1& december 1962, des voormiddags te 11.00 uur, ten kantore der Vennootschap te 's-Gravenhage (ingang Carel van Bylandt- laan 23). AGENDA: Benoeming van een Directeur. Voorstel tot statutenwijziging en tot machtiging overeenkomstig het be paalde in artikel 45c Wetboek van Koophandel aan de Directeuren om eventueel door het Ministerie van Justitie noodzakelijk geachte veranderingen aan te brengen. Deze agenda, de bij punt 1 der agenda behorende voordracht, alsmede het voorstel tot statutenwijziging liggen van heden af tot de afloop der verga dering voor aandeelhouders (houders van preferente aandelen daaronder begrepen)'ter inzage en zijn voor hen kosteloos verkrijgbaar ten kantore der Vennootschap Carel van Bylandtlaan 30, te 's-Gravenhage en bij onderstaande kantoren. Indien het ingevolge artikel 40 van de statuten voor een statutenwijziging vereiste gedeelte van het geplaatste kapitaal niet ter vergadering vertegen woordigd mocht zijn, zal overeenkomstig het in dat artikel bepaalde een tweede algemene vergadering van aandeelhouders worden gehouden, en wel ter bovenomschreven plaatse op 17 januari 1963, aan welke vergadering het voorstel vermeld onder punt 2 van de agenda wederom zal worden voor gelegd. A Houders van bewijzen van aandeel aan toonder moeten, om hetzij in per- soon of door een gevolmachtigde de algemene vergadering te kunnen bijwonen, aldaar het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen, hun bewijzen van aandeel dan wel het bewijs dat die bewijzen van aandeel zich bij De Nederlandsche Bank N.V. in open bewaargeving bevinden, uiterlijk donderdag 13 december 1962 tegen bewijs van ontvangst deponeren bij een der navolgende bankinstellingen: in Nederland Nederlandsche Handel-Maatschappij, N.V., Amsterdam Kas-Associatie N.V., Amsterdam Amsterdamsche Bank N.V., Amsterdam Banque de Paris et des Pays-Bas, Amsterdam Hope Co., Amsterdam Pierson, Heldring Pierson, Amsterdam Rotterdamsche Bank N.V., Amsterdam Twentsche Bank N.V., Amsterdam Schill Capadose, 's-Gravenhage Pierson, Heldring Pierson, 's-Gravenhage Van der Hoop, Offers Zoon, Rotterdam R. Mees Zoonen, Rotterdam alsmede bij de bijkantoren en agentschappen van deze bankinstellingen in Nederland. in de Verenigde Staten van Amerika in Engeland in Frankrijk in Zwitserland in België The Chase Manhattan Bank, New York N. M. Rothschild Sons,. Londen Lazard Frères Cie., Parijs Crédit Suisse, Zürich Banque de la Société Générale de Betgique en Crédit Lyonnais, Brussel in Duitsland Deutsche Bank AG. en Drésdner Bank AG. te Frankfurt am Main, Düsseldorf, Hamburg en München; Saarlandische Kreditbank AG. en Dresdner Bank AG. te Saarbriicken; Berliner Disconto Bank AG. en Bankfür Handel und Industrie AG. te West-Berlijn. Houders van aandelen op naam moeten, om hetzij in persoon of door een gevolmachtigde de algemene vergadering te kunnen bijwonen en aldaar de eerder bedoelde rechten te kunnen uitoefenen hun verlangen daartoe schriftelijk aan de Vennootschap kenbaar maken uiterlijk woensdag 12 december 1962: ten aanzien van aandelen ingeschreven in het register te Amsterdam: ten kantore van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, N.V. te Amsterdam. ten aanzien van alle andere aandelen op naam ook wanneer daarvoor geen bewijs van aandeel in omloop is ten kantore van de Vennootschap te 's-Gravenhage of ten kantore van een van de bankinstellingen hierboven onder A genoemd. 26 november 1962 DE RAAD VAN COMMISSARISSEN aanzien van aandelen ingeschreven in het register te New York; kantore van The Chase Manhattan Bank te New York; XvivXwXvX De krant kunt U niet missen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 8