DE OVERVAL Boeiend en gaaf Volwaardige speelfilm op internationaal niveau fVoduktie van f „De Overval" met groot enthousiasme ontvangen ROTTERDAMSCHE BANK Voorstel opvolging spoedig op komst Geen Amsterdams initiatief bij literatoren-staking Sandberg Bakkers houden zich niet allen aan prijs-akkoord iKïïer Wat moet nu een broodje kosten? VERMOUTH IiET NIEUWE DAGBLAD VRIJDAG 21 DECEMBER 1962 UNIE Juiste plaats cl *?et scenario, dat intussen bij Queri- Bk ^uêÈÊÊÊBÊÊKÊÊÊ^. Zeepost 16 oktober 1961, ROTTERDAM (Hillegersberg) 26 maart 1962,DRONTEN 23 mei 1962, VENRAY 25 juni 1962, MAASTRICHT (St. Annadal) 18 december 1962, VEGHEL 21 december 1962, KRUININGEN Waar U ook woont of werkt, de Rotterdamsche Bank is altijd binnen Uw bereik. Ervaring (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 21 dec. „Ik ben blij, dat een wethouder, die een nieuwe directeur voor het Stedelijk Museum zoekt minder op de hielen wordt gezeten door de pers dan een kabinetsforma teur. Al datgene wat tot nu toe in de kranten heeft gestaan over deze kwestie was niet dicht bij de waarheid". Met deze prikkelende opmerking hield de wethouder voor de kunstzaken, mr. R. van den Bergh, in de Amsterdamse raad de spanning nog even gaande over de spoedig op handen zijnde voordracht inzake de opvolging van de heer Sandberg. De zaak is, wat het college van B. en W. be treft nu in kannen en kruiken. Beleg modem - beleg in blauwe fnicronite filter XN3M maar die zichzelf ondergeschikt maken aan het gemeenschappelijke doel. De momenten van spanning en die zyn er veel in deze film hoeven niet „sterk" te worden gespeeld om tot een climax: te komen. Een scène als van de politieman, die na lang weifelen besluit, deel te nemen aan de overval; de beelden in de consistoriekamer, waar de leiders van het verzet voor de zware beslissing staan, uit te maken, wie wel en wie niet zal worden bevrijd, omdat anders het hele plan zal misluk ken; het gemeenschappelijk gebed om Gods zegen over de gewaagde onder neming, maken zo'n diepe indruk en zijn zo zuiver van toon en sfeer, om dat Rotha op de eerste plaats zijn beel den en dan pas zijn acteurs laat spre ken. Hij heeft geen woorden nodig om een verhaal te vertellen, dat in zijn banden een nieuwe pakkende filmreali teit is geworden. Een tot op de secon de berekende montage brengt de beel den van de telkens simultaan verlopende acties in de gevangenis en daarbuiten steeds weer tot een climax van span ning. ^luptsturmfiihrer Grundmann (H. D. Culeman) onderwerpt de inspecteur van Politie Bakker (Kees Brusse) aan een verhoor. Beeld uit de Nederlandse speelfilm „De Overval". Hier heeft de Nederlandse filmspeler zijn enig juiste plaats gekregen. Hij is niet de opvallende acteur, die met to neeltrucs de aandacht voor zich opeist, maar één van de in het geheel passende elementen, waaruit de cineast zijn film drama heeft opgebouwd. Dit geldt voor spelers als Rob de Vries in de rol van de verzetsleider Piet Kramer, Kees Brusse als de inspecteur, om wiens be vrijding het bij de overval op de eerste plaats gaat, Piet Romer als de bakker Eppie Bultsma, H. D. Culeman als Hauptsturmführer Grundmann, Yoka Berretty als de koerierster en Bern- hard Droog als de bewaker Jellema, maar ook en vooral voor uitgesproken types als Chris Baay en Jan Blaaser. Zij zijn iemand in plaats van op iemand te lijken. Hun eigen persoonlijkheid is verdwenen om plaats te maken voor de mens, die ze hebben uit te beelden. Dit is in bijna alle gevallen ge lukt. Want er is de onvermijdelijke uit zondering: Pieter Lutz, die'zijn scène, waarin hij zich als de politie-agent Mei ..De Overval" waarvoor (Ir. L. de Jong aan de band van authentieke verslagen en mede- an de betrokkenen, het scenario y'nreef, heeft Nederland een film, die gjjR 'dere vergelijking met de beste inter- .rationale speelfilms glansrijk kan door- NfjT /"aan. Een film waarover, zoals bij i 0<'gere gelegenheden wel is gebeurd, |if V wgpjp-' j LXT ^8 Nederlandse kritiek nu eens niet met -igiÉÈÊÈk, "^f '*'*n extra-zacht potlood hoeft te schrij- Wit, «n, omdat het een produkt van vader- iftKSUjÊmgÊA - jHBVwiSI- MWWÈÊÊb&aBBi '»ndse bodem is, dat zoveel mogelijk ''.'ent te worden ontzien, maar een artis- s,. ||||jBMB3M|ll||i|||HK|M j'ek verantwoord, ongemeen boeiend en - £wÈim h - - tfthnisch gaaf werkstuk, dat het ."lende oordeel volledig kan doorstaan. |g| a i"'% -jaBBBÉs. eerste volwaardige Nederlandse Sjfes 1 a *jg|| f, beelfilm sinds de bevrijding zoals, naar 'n'e smaak, de film „PygmaUon" het JK|h| *'">r de oorlog was. En ook nu weer, y/t, m 19 w 'enals toen, is aan de totstandkoming m:„ mitffl&mm,~a«E888P?y j,a|i deze film de naam verbonden van JC '9^9 fit#**.. ™MMiiWBw8WS' 5"dolf Meyer, die als producent met onfeilbaar instinct de juiste man jaggBh W-WtWl wtst te vinden, die hij voor de regie fpspisf Jilp> ""dig had. Was het indertijd de Duit- gsj||mi'HSw *8 I r*t Paul Rotha, onder wiens magische ''.'ding Nederlandse artiesten en tech- plotseling tot onmogelijk geachte '•'staties in staat bleken. WÊittSÊ&ÊÊÈSÈk*, J'an alle fouten, die de Nederlandse jBHMHjpaKW J^elfilm, zelfs de meest geslaagde, heb- s..; he" aangekleefd: het nu eens magere, ,"n weer geforceerde scenario, het *ram pacht ige spel en vooral het ge- JUF rUÊÊÊÊÊÊÊJr ti -ken woord, dat de natuurlijke into- W Wf ."tie miste en vaak met moeite was MJF W' NiSSr Volgen, valt hier niets meer te be- ^tk. Peuren. ■Hl'' s Uitgeverij te Amsterdam is ver- ."henen. geïllustreerd met een veertig- bladzijden vol foto's uit de film, is Bespreking m de consistoriekamer. Rob de Vries, Lo van Hensbergen, Onno 0r dr. De Jong, die als directeur Molenkamp en Robert Sobels in de door Rudolf Meyer geproduceerde Nederlandse het Rijksinstituut voor Oorlogsdo- speelfilm „De Overval" onder regie van de Britse cineast Paul Rotha. J^hentatie op dit punt alle ervaring >t en waarschiinliik evenmin ooit eni-.zeer een fiImbiografie Adolf Hitler. aen waarschijnlijk evenmin f® ambitie in deze richting heeft gekoes- B, rd. met zeldzaam beeldend vermogen geschreven. Maar, zoals een goede be- Turksma meester moet maken van een insluitingsbevel, met een knipoogje speelt. Maar dit is dan ook wel de enige kritiek op een film, die voortdurend boeit door zijn spannende gegeven en de talentvolle en van een volmaakte teamgeest getuigende wijze, waarop het gestalte heeft gekregen: de prachtige fotografie (Prosper Dekeukeleire)de geraffineerde montage (Robert Kruger), de sobere muzikale illustraties (Else van Epen-de Groot), die slechts zelden dienen als aanvulling van de natuur lijke geluiden. „De Overval" is geen „art"-film waarin, vaak met meer snobisme dan talent, die een of andere „vague" wordt bedreven. Evenmin kan hij een „grote" film worden genoemd. Maar we kunnen Rotha en de met hem als team samenwerkende Nederlanders niet genoeg dankbaar zijn, dat ze aan deze spannende verzetsfilm hebben ge geven, wat vrijwel alle films in dit genre missen: eerlijkheid, eerbied voor de werkelijkheid en een van grote vakbekwaamheid en artistieke integriteit getuigende vorm. Ftn DEN HAAG, 21 dec. Bij KB is benoemd tot commandeur in de orde van Oranje-Nassau, bij bevordeling, prof mr R. D. Kollewijn, oud-hoog leraar aan de rijksuniversiteit te Lei den, lid van de staatscommissie voor internationaal privaatrecht, wonende te Leiden. (Advertentie) DEN HAAG, 20 dec. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haak jes, achter de naam van het schip vermeld. Verenigde Staten van Amerika: Kamper- dijk (23/12). Argentinië: Waterland (23/12). Australië: Wolfsburg (23/12), Willem Ruys (27/12). Brazilië: Aldabi (28/12). Canada: Kamperdijk (23/12), Leabeth (27/12). Chili: Wien (27/12). Indonesië Höchst (27/12). Ned. Antillen: Doris (23/12), Bennekom (28/12). Nieuw-Zeeland: Willem Ruys (27/12). Suri name: Willemstad (23/12). Rep. van Z.-Afri ka en Z.-W-Afrika: Pendennis Castle (24/12). Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. (Van onze filmredacteur) AMSTERDAM, 21 dec. Met een applaus, dat in lengte en sterkte maar zelden in de schouwburg wordt geëve naard en dat in een bioscooptheater vrijwel nooit wordt gehoord, heeft gisteravond in Tuschinski een select publiek van genodigden de Nederland se film „De Overval" van de Britse (Advertentie) 1 regisseur Paul Rotha ontvangen. Aan alle medewerkenden, onder wie de producent Rudolf Meyer, de scena rioschrijver dr. L. de Jong, de dia- loogregisseur en acteur Kees Brusse en aan de acteurs Rob de Vries. Yoka Berretty en H. D. Culeman, die op het toneel met bloemen en kransen wer den overstelpt, werd na afloop een overweldigende hulde gebracht. Een applaus, dat tot tweemaal toe werd onderbroken. De eerste maal door het Wilhelmus, dat door het orkest werd ingezet en door alle aanwezigen met meer ontroering dan gewoonlijk werd meegezongen, de tweede maal door het Friese volkslied, dat spontaan door een (Fries) deel van het publiek op het balcon werd aangeheven. Deze feestelijke première, die werd gehouden onder auspiciën van de Stichting 19401945, werd bijgewoond door een groot aantal prominente fi guren uit het culturele en staatkundi ge leven en uit het verzet, onder wie de minister-president prof. dr. J. E. de Quay, de staatssecretarissen van Binnenlandse Zaken, van Landbouw en Visserij en van Defensie, de voorzit ter van de Eerste Kamer mr. J. A. Jonkman, mevrouw Van Hall namens de burgemeester van Amsterdam en mr. A. A. M. van der Meulen, burge meester van Leeuwarden. De voorzitter van het hoofdbestuur van de Stichting 1940-1945, de heer J. Smallenbroek, die het openingswoord sprak, wees er op, dat nog 9.000 ge zinnen van vroegere verzetsstrijders in contact staan met zijn organisatie, waaraan de opbrengst van deze pre mière zal worden afgedragen. Vóór de pauze werd een tweetal films van de Nederlandse cineast Bert Haanstra vertoond: „Delta Fase 1" en „Zoo", die beide een spontaan applaus uitlokten. De film „De Overval", waarover men elders in dit blad een uitvoerige beschouwing kan lezen, werd ingeleid door mevrouw Charlotte Kohier, die 'het met stille aandacht aanhoorde gedicht™1,,De achttien do- den'^ v|uv jtaip. parapert \voordqpeg. (Advertentie) lt®nde van hem opmerkte: „De Jong je alles laten doen, behalve het "Tnogelijke". ,_Ret gegeven. de historische overval u,anverzetsstrijders op het huis van be- l9Mng Leeuwarden op 8 december "an en alles wat daaraan onmiddellijk v -■ voorbereiding en organisatie is ^"orafgegaan, heeft een overvloed aan j^ardevolle en dramatisch aantrekkelij- Ijj^stof geleverd voor een spannende acteurs zijn vrijwel zonder uitzon- jn,r'ng ondergeschikt gebleven aan de J'enties van de filmer en hun stem- »n6n klinken volkomen natuurlijk en y 6(j verstaanbaar uit de luidsprekers. Iqo r rï'l- laatste komt de eer niet alleen Qh, aan Paul Rotha, die als Engelsman &i2e taal niet beheerst, maar aan Kees y. ^sse (in de film de inspecteur (at 'istaan. Met "een even verbazingwek- <VJ} Politie Bakker), door wie hij zich iji?1. de dialoogregie betreft heeft laten ^h!?an- ^et een even verbaz' jl" als verheugend resultaat. c]6vJaar de man, die een team van Ne- .- ''andsc artiesten en technici inspi- *ati e tot bijna onmogelijk geachte pres- tij"es, is Paul Rotha. Vergissen we ons ttedan heeft de grote G. B. Shaw, 1e> ePPer van „Pygmalion", ooit eens ;e8d: „Wie kan, doet; wie niet kan, ,l0"'rwijst". In plaats van het woord 1< "derwijst", had hij „theoretiseert" lij''"en zeggen. Want vooral in de tech- w®"e en niet altijd even creatieve film- r.^'eld is het verschil tussen theorie t>n P'aktijk vaak zeer groot. Maar Paul t6J"a is niet alleen een knappe theo- w'5,"s zijn boek „The film till now" W,"t in filmkringen als een standaard- t'eii beschouwd en een begaafde cri- itiD bij 's ook en vooral een bekwa- c'neast, die sinds 1928 documentai- 'ar;,cn speelfilms heeft gemaakt: „Con- „Rising Tide", „The Fourth ate", „No resting place" en nog van Zijn langdurige ervaring op het g^ bied van de documentaire is hem by de verfilming van het historische ge geven van „De Overval" bijzonder goed van pas gekomen. De wijzigingen, die hij in het oorspronkelijke scenario aan bracht met het oog op dramatische wen selijkheden of filmische mogelijkheden, zijn tot de strikt noodzakelijke beperkt gebleven. Tal van scènes zijn ter plaat se in Leeuwarden opgenomen. De inte rieurs zijn sober. De personen in de film zijn getekend naar de werkelijk heid. „Ten aanzien van de figuren in de film", merkt dr. De Jong in zijn inlei ding tot het door hem geschreven see- nario op, moest ik my meer vryheid veroorloven: dat was uit artistiek oog punt noodzakelijk; ook moest rekening worden gehouden met het feit, dat de meesten van hen, die bij de overval waren betrokken, nog in leyen zyn. Geen van allen zijn ze fotografische kopieen van de personen, die bij de overval waren betrokken, maar evenmin zijn ze gefantaseerd. Misschien moet ik zeggen, dat getracht is, aan de hand van enke le gegevens uit de werkelijkheid sym bolische gestalten te scheppen". Maar Rotha maakte met zijn gevoe lig gehanteerde camera van die sym bolische gestalten mensen van vlees en bloed. Geen rechtlijnige verzetshelden, die geen aarzeling kennen, maar levens echte figuren, die gebukt gaan onder de verstrekkende beslissingen, welke ze zelfstandig moeten nemen en onder de grote verantwoordelijkheid, welke hun daarmee op de schouders is gelegd. Mensen, die terugschrikken voor de mo gelijke gevolgen van hun daden, maar die toch handelen, omdat ze het hun plicht achten. Mensen ook, die hun eigen vooroordelen en zwakheden hebben, (Advertentie) CINZANO sandberg Bij de vele hoofdstedelijke kunstaan gelegenheden, die tijdens de begro tingsdiscussies werden aangeroerd, kwam ook de proteststaking van de litteratoren ter sprake. De wethouder voelde niets voor stappen. „Ik wil eerst zien wat het Rijk doet", zei hij, „de litteratuur is een nationale zaak". Amsterdam zal, als het aan de wet houder ligt, Rotterdam niet volgen in extrarsubsidies aan het stedelijk or kest, in verband met de aangevochten salaris-adviezen van de commissie-Wit- teman". De verwarring wordt er al leen maar groter door. De zaak zal door algemeen overleg moeten worden opgelost". In januari a.s. komen de nader uit gewerkte plannen voor het Opera- theater gereed. Bij een gunstige gang van zaken kan over twee jaar de eerste paal in de grond. „Wij zul len dan echter wel de zekerheid moeten hebben, dat wij alles zullen kunnen blijven financieren", zei de wethouder waarschuwend. Dit geluid werd meer gehoord. Am sterdam is met een kunstbudget van negen miljoen per jaar iets minder dan de helft van de gehele rijkskunst- begroting aan de rand van zijn mo gelijkheden. Tot de raadsleden, die aandrongen op méér rijkssteun, zei de wethouder: „Ik zal al blij zijn als het op fifty-fifty-basis gaat. Het Concert gebouw betalen wij voor twee-derde zelf en het Kunstmaandorkest vrijwel geheel". Minder dan van „verfijnings uitkeringen" verwacht de wethouder heil van een ruimere kunstfinanciering door het Rijk zelf. „Zelfs het feit dat 25 procent van alle Nederlandse kunstbeoefenaars in Amsterdam woont is voor Den Haag nog geen argument". Over de vele ruzies bij de ballet groepen volstond de wethouder met de mededelingen, dat in gevallen van dui delijk onrecht schadevergoeding is uit gekeerd. De commissie van bijstand zal over de achtergronden der conflic ten waarover enige adressen bij de raad waren ingediend worden inge licht. De reeds geruime tijd leeg staande Doelenzaal zal binnenkort worden ver bouwd tot theater voor amateurtoneel. Het voorstel van de heer Brinkgreve (KVP) om in de thans in afbraak zijn de oude Jodenbuurt een monument op te richten ter herinnering aan de rol van Amsterdam als centrum van de Joodse diaspora „Een Mokum-mo- nument" wilde de wethouder voorlo pig laten rusten. „Eerst moet er meer afstand zijn van de gebeurtenissen in de oorlog". AMSTERDAM, 21 dec. Het perso neelsblad van de Amsterdamsche Bank zegt, dat 1962 voor de bank een goed jaar was. De onrust verdween naar de achtergrond en men kan zich wij den aan de verdere ontplooiing van het bedrijf. (Advertentie) N.V. Internationale Beleggings Unie „Interunie", Postbus 617, Den Haag DEN BOSCH, 20 dec. (KNP) —Mgr. W. M. Bekkers, zal zaterdag 29 de cember van 3 tot 5 uur recipiëren in de Casino Schouwburg, Parade te Den Bosch, bij gelegenheid van de jaarwis seling. Tevens wordt dan gelegenheid gegeven mgr. J. W. M. Bluyssen, hulpbisschop van Den Bosch, te feli citeren met zijn koperen priesterfeest, dat gevierd werd op 3 december. P. LORILLARD NEW YORK DEN HAAG, 21 dec. De eerste resultaten van het onderzoek van de Economische Controledienst over de manier, waarop de bakkers zich aan het akkoord over de broodprijs heb ben gehouden, zijn bijzonder teleur stellend. In circa éénderde van de ge vallen berekent men nog steeds een te hoge prijs. Alleen in Groningen, Friesland en Zeeland werden geen overtredingen geconstateerd. Na lange onderhandelingen was mi nister De Pous begin deze maand ak koord gegaan met een prijsverhoging van één cent op 10 december. Boven dien had hij een nieuwe verhoging met één cent toegezegd per 7 januari, als intussen de bloemprijzen niet zouden zijn gedaald. Omdat verreweg de mees te bakkers toen al één of enkele cen ten te hoog zaten met hun prijs, be tekende die overeenstemming slechts een legalisatie van prijsverhogingen die al voorkwamen. Nu blijkt echter dat vele bakkers thans reeds de „cent van 7 januari" berekenen en dat men in enkele gevallen daar zelfs al boven uit is. De Nederlandse Bakkerijstichting, die haar leden met klem had ge vraagd zich aan het zo moeizaam verkregen akkoord te houden, is ook teleurgesteld. Men wil daar de houding van de overtreders niet goedpraten en heeft slechts één verzachtende omstandig heid: de bakkers werken in verband met de feestdagen al de gehele maand van 's morgens vijf tot 's avonds tien uur Ze geloven het op het ogenblik met de prijs wel een beetje tot begin januari. De Bakkerijstichting neemt niet aan, dat er na die datum nog in meer dan enkele, echte kwaadwiUen- de, gevallen van overtreding van de prijsafspraken sprake zal zijn. Intussen zit de minister voor de vraag hoe hij de zaak moet aanpakken. Hij heeft enige weken geleden aangekon digd, dat hij bij overtreding met een prijsmaatregel zal reageren, maar moet dat nu gebeuren terwijl over twee we ken de prijs weer legaal met één cent omhoog mag? Van de andere kant zal de bewindsman waarschijnlijk overwe gen, dat hij in de afgelopen maanden al lankmoedig genoeg is geweest. Een bijkomende omstandigheid is, dat veel huisvrouwen niet weten wat zij voor een broodje eigenlijk zouden moeten betalen. Men vindt over het he le land prijsverschillen van soms wel drie cent. Het zou natuurlijk mogelijk zjjn, een algemeen geldende brood prijs vast te stellen. Dit heeft echter het bezwaar dat alle prijzen in feite tot het hoogst voorkomende toegestane peil zouden moeten worden opgetrokken. Daarvoor, en voor het wegnemen van elke mogelijkheid tot prijsconcurrentie, schrikt men bij Economische Zaken toch wel terug.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 11