Duitse trekken Eranse cultuur the preaching farmer ons slechtere ik", of Het Amerikaanse volk" mv; A Culturele belangstelling onderschat 0 Kerstpostzegels Ds D: H SOCIALE ZEND EEN RUIM LAND OOK DIT JAAR WEER NIEUWE Dj ■1§« *v NIEUWE DAGBLAD ZATERDAG 22 DECEMBER 1962 99 99 99 V fvVï,X v N S 'N ÉM1I mmtÊm li PU BUK OSTE R RE ICH tl& BOSTE VATJCANE 1.10 'ïv; Examens APOLOGIE voor druk, die z\j op de buitenwereld ma- ken. Pedro Sanjuan, waarnemend chef protocol van het State Depart ment, kwam onlangs tot de ont dekking, dat veel van de nieuwe buitenlandse diplomaten in Washington slechts over onvoldoende of verouderde kennis beschikten van de Verenigde Staten. Hij grijpt nu het geringste excuus aan om vooral ook de Afrikaanse da mes en heren weg te lokken uit hun ambassades en hen over bergen, prai ries en woestijnen te transporteren naar de huidige Amerikaanse werkelijkheid en naar de tegenwoordige Amerikaanse staatsburgers. De „New York Times" is Sanjuan aanstonds te hulp gekomen met een aantal suggesties. De buitenlandse di plomaten zouden in Nieuw-Engeland bij voorbeeld een gemeenschappelijke maaltijd moeten bijwonen van alle pa rochianen of gemeenteleden van eén kerk, zij zouden tijdens de spitsuren een rit moeten maken met de New York- se ondergrondse; zjj zouden echte cow boys moeten zien, die het vee in de gaten houden vanuit jeeps of kleine vliegtuigen, echte Indianen, die mis schien schapen zullen hoeden in Arizo na of werkzaam zijn bij de bouw van een wolkenkrabber in Chicago; zij zou den hun ogen de kost moeten geven, als de tarwe-oogst wordt binnenge haald in Montana, als de aardappelen worden gerooid in Maine, als de nevel de Baai van San Francisco binnendrijft. Mijn reisschema heeft aanzienlijk, afgeweken van dat van de Afri kaanse diplomaten. De cowboys in de vliegtuigen zijn mij helaas ontgaan en ik heb ook geen gelegen heid gehad in Nieuw-Engeland de „chicken-pie" te proeven, die de da mes voor hun „church-supper" heb ben gemaakt. Mijn vliegtuig is in een strakke lijn over San Francisco ge koerst. Dat zei tenminste de gezag voerder, want een melkwitte laag stratuswolken onttrok de stad zelf aan het oog. Toch was er, anders dan de New York Times had gewild, geen sprake van grondnevel, want even verderop vielen er wazige gaten in de bewolking en ik zag, hoe de lange brug tussen Richmond en San Rafael een helderblauwe baai overspande. Op een van de bronsgroene heuvels bij San Rafael tekenden zich twee witte bollen af, die volgens mijn buur man iets te maken hadden met een eenheid Nike-raketten. - opname bij avond. van de vermaarde „Manhattan Skyline" in New York. De brug op de voorgrond dateert van 1883. Het is de Brooklyn Bridge". Pas wanneer je dertien uur aan één stuk in een Convair hebt gezeten, die van Washington D.C. naar Las Vegas in Nevada vliegt, pas ,d>an gaat het bekende feit voor je Je Ven, dat Amerika zo groot is. Ei- P®hljjk heeft het mij niet bijzonder be- jpemd of verontrust. Het is veeleer ^en onafgebroken reden tot opluchting |Jat land onder je te zien wegrollen j h op te merken, hoe uitgestrekt het v' hoe weinig het zich aantrekt van gebruik, dat de mensen ervan fhaken, hoe véél het op een stuk I ardkoret lijdct en hoe weinig op een 'andkaart. Er staan geen namen op, «een lijntjes, geen muren, waar ka- linnen doorheen steken. Soms is er r®h plooi in het landsdhap, waar het Ival van 's mensen driftige noncha lance is opgehoopt: een autokerkhof. Of je nu door de paarse schaduwen vliegt van de Grand Canyon bij avond of boven de gestolde loodvlakten van de Zoutmeren, er is overal ruimte en perspectief. Iedere streek, zegt Jacques Barzun in God's Country and Mine" x), heeft zijn eigen mys terie, afficheert op zijn manier een stukje onwaarschijnlijkheid. Hier heb je de reusachtige sequoia-bomen, in Oregon het Kratermeer, dat op een hoogte van duizenden meters nooit bevriest en waarvan het water altijd zoet blijft, al heeft niemand de af voer ooit gezien. Op zo'n reis door Amerika probeert ieder zijn vooroor delen te toetsen aan de werkelijkheid. Stroken die twee met elkaar, dan noemen we dat „typisch". mstreeks honderd jaar geleden was Amerika net zozeer voor werp van studie voor sociaal-ge- interesseerde reizigers als Rus land dat was in de jaren dertig van onze eeuw. In beide landen, zo scheen het, werd geëxperimenteerd met nieu we levenspatronen. Alexis de Tocque- ville meende in de Verenigde Staten de ware democratie te ontdekken. Sr ontstond een Amerika-legende, die in menig opzicht een vrije bewerking was van de werkelijkheid. Soms, zoals bij De Toqueville, viel die bewerking nogal gunstig uit. Veel talrijker echter wer den de kritische commentaren. Engelse auteurs waren daar vaak sterk in, maar zij niet alleen. Menno ter Braak, die Amerika afwees, noemde het „ons slechter ik". Europa las en prees voor- d tl K;.f - .yVvX Nu post zegels in de loop der ja ren van ge wone fran keerzegels zijn uitge groeid tot voor verschil- doeleinden is het begrijpelijk, dat l6tl(^propaganda-middel tb*°°r hun afbeeldingen en tekeningen in de belangstelling staan van W teel grotere kring van personen dan tj - oorspronkelijk alleen verzamelaars hiteresse voor toonden. talrijke series die in steeds toene- rjt>n de mate de aandacht vragen voor b;iof ander gebeuren of voor een be- actie geven tezamen een stuk Vgnchiedenis, waarin zich het wel en wee V0j! een streek, van een land, van een ia van het werkelijke leven van Sehele wereld weerspiegelt. j^Shneer er een gebeuren is dat ieder ?iCl opnieuw miljoenen mensen, waar zij W ook bevinden, aanspreekt, is dat Kerstfeest. Het is verheugend dat Posterijen van steeds meer landen >.r.„ een emissie van een of meer post- s dit feest van de vrede naar voren <%dgen. Een gelukkige bijkomstigheid, V dit juist geschiedt in de maand. r.-n (je meeste correspondentie wordt °erd, geeft aan de verspreiding van zegels nog een extra steun. Hn is steeds weer een genoegen in W. Postzegelverzameling de zegels te lij,'Aen, waarmee in diverse landen het s<.L stfeest op de voorgrond wordt ge- b~°Ven. De tekeningen zijn dikwijls de zestiende eeuw. Van de Nieuw-Zee- landzegel, een Madonna van de Itali aanse schilder Sassoferrato, maakten we in de postzegelrubriek van 24 november 1.1. reeds melding. Dit was ook het ge val met de eerste kerstzegel die door de Ver. Staten werd uitgegeven, doch waarop de godsdienstige bete kenis van dit feest geheel op de ach tergrond is geble ven. Een soortge lijk motief treft men aan op een zegel uit Japan, twee kinderen bij een kerstboom in schrille kleuren. met een engel, werd aangekondigd als een kerstserie. Wij willen hier tenslotte nog de aan dacht vestigen op de mogelijkheid die er •ixbïKiv; Het Vaticaan heeft ook dit jaar een serie in circulatie gebracht in de waar den 10, 15 en 90 L. Ze dragen alle de- rw» m Tirtt'i't Mrtm w i v ir icSrirJt IAII1HI zelfde tekening nl. een kerstgroep be- .w'etld en de variatie in de motieven staande uit Indische figuren. Op elke Wassend. Geen wonder dat er van de --- - bO der filatelisten veel animo voor deze 18 hestaat. Enkele kerstzegels der jaren vindt men hierbij afgedrukt. de emissies ter gelegenheid van voor Spaans beeèd'uit het jaar betreft, reeds enige weken ge leden kwamen de gebruikelijke ze gels van Australië en Nieuw-Zeeland in koers. In eerst genoemd land was het de hierbij ge plaatste 5 d. met als tekening Maria met het Kind naar een uit ge- zegel staat voorts vermeld: „Nativitas D.N.I. Christi" en het jaartal 1962. Het emissie-programma voor Spanje maakte eveneens melding van een of meer kerstzegels, terwijl de begin deze maand in Liechtenstein uitgegeven reeks met o.m. een Piëta en een fresco bestaat om kerst- en nieuwjaarspost van een speciaal stempel te laten voorzien van een plaatsje in Oostenrijk, dat de voor deze dagen wel heel toepasselijke naam „Christkindl" draagt. In 1950 begonnen met het plaatsen van een speciaal stempel op de van daar verzonden kerstpost, is de belangstelling uit alle delen van de wereld hiervoor in de loop der jaren zo toegenomen, dat in 1961 bijna 800.000 poststukken werden afgestempeld. De Oostenrijkse poste rijen richten hiervoor gedurende enige weken (dit jaar van 2 december tot 6 januari) een afzonderlijk postkantoor in, waar personeel van het Postamt Steyr de stroom brieven en briefkaarten ver werkt. Ieder jaar wordt een ander stem pel gebruikt; deze maand kon men bij gaande afdruk op de post uit Christkindl aantreffen. Zij die alsnog zulk een stempel wen sen, kunnen met Oostenrijkse postzegels gefrankeerde kaarten en voorzien van het adres van degene, voor wie de post bestemd is, zenden aan: Postamt Christ kindl (Steyr) Oostenrijk. RfPUBlIK QSTteKOCB namelijk die Amerikaanse schrijvers, die de weerzin in hun éigen cultuur niet onder stoelen of banken staken: Dreiser, Sinclair Lewis, Mencken, Na than en de andere leden van de „lost generation". Deze protestliteratuur heeft het de Euro peanen, vlak na de Tweede Wereldoor log, niet direct gemakkelijk gemaakt zich aan de Amerikaanse leiding te on derwerpen. Velen hebben zich tijdelijk teruggetrokken in een cultureel snobis me. Het zou voor hen een schok zijn geweest, als zij toen van de Ameri kaanse president hadden vernomen zoals zij het nu hebben kunnen verne men van president Kennedy dat er in de Verenigde Staten per jaar meer wordt uitgegeven aan concertbezoek dan aan het bijwonen van honkbalwed strijden. Of als zij in de New York Times hadden gelezen, dat er nu meer dan zeshonderdvijftig symfonieorkesten zijn en dat tienduizenden mensen warm lopen voor kamermuziek en schilderen op zondag. merikaanse staatsburgers heb ik wél ontmoet. Op weg van Londen naar New York al: een heel reis gezelschap, dat elkaar in Europa goed had leren kennen. Zij waren op hun reis een tikje blasé geworden. Een breedgeschouderd meisje met een bleke gelaatskleur hing verveeld in haar vliegtuigstoel; zij wees een vriendin op de militaire pet, die zij droeg: „Van de koningin d'r eigen leger". Zij trok de klep in haar ogen, als bescherming tegen de zon, en viel ogenblikkelijk in slaap. Iemand heeft eens geschreven: Amerikanen zijn emigranten. Zij hebben hun vaderland het land van hun vader verlaten. Daarom hebben zij een nationaal moedercomplex". De dames voerden aan boord wel de boventoon. Een wat oudere dame met nerveus knipperende oogleden legde een ongemene activiteit aan de dag. Zij probeerde enkele indolente heren in het gezelschap ertoe te bewegen met haar enkele uitgelaten scènes door te nemen. De belangstelling was nihil. Een Joan Crawford-achtige stewardess, die een reeks dure drankjes moest uitventen, wou, dat dat mens eens een ogenblik verdween uit het nauwe pad tussen de stoelen. herleving van West-Europa's ei- Igen kracht heeft er de laatste jaren toe bijgedragen, dat ons „Atiheens complex" mindier acuut is geworden (als Acheson en De Gaulle even hun mond willen houden). Zoals de Duitse nationaal-socialis- ten al eerder zij het te laat heb ben gedaan, zijn nu ook de Russische communisten Amerika „au sérieux" gaan nemen. Toch leeft een deel van de inmiddels achterhaalde informa ties over de Verenigde Staten nog steeds voort. Dertig, twintig jaar ge leden zou dat de Amerikanen zelf een zorg zjjn geweest. Dat was de tijd, toen zjj slechts twee categorieën ge beurtenissen onderscheiddenAmeri kaanse en onbelangrijke. Maar nu is dat anders. De Amerikanen zijn zich hevig gaan bekommeren om de in- e vrouwen die je niet hoorde, la- Izen dokterromans: „Dear and glorious physician". Zij staakten hun lectuur eigenlijk alleen voor de maaltijden en voor de instructie in het.gebruik van zwemvesten. Voor dat* laatste bestond trouwens in het algemeen een intense aandacht. Zou dat nu die Amerikaanse zorg om ge zondheid en voedsel zijn, dacht ik, die ik heb horen beschrijven als een „kleinburgerlijke trek"? Eigenlijk geloof ik niet, dat het klein burgerlijk is. Neem Afrika, waar Britten, Fransen en Belgen eeuwen achtereen als helden de malaria heb ben doorstaan. Want kon je alle plas sen, poelen en lege vaten afdekken? Neen, immers. Toen kwamen de min der heroïeke Amerikanen en die de den het wel. Mogen wij het als,materialisme" af doen, wanneer de Amerikanen, die er gens ter wereld opduiken om een vliegveldje aan te leggen, eerst een eind maken aan de gele koorts en de framboesia ter plaatse? Vermoedelijk wordt het landschap bedorven, de ro mantiek gaat eruit. Maar toen de Rch meinen hun heirbanen door Gallië aanlegden, zagen zij er OQk geen been in de fraaie eiken te vellen, waar de Wie de jaarlijkse landbouwtentoonstelling bezoekt in Yakima (in de staat Washing ton), behoeft niet te verhongeren of te verdorstèn. Hij kan hier, voortschuifelend over het zaagselpad, zijn keus maken uit gekoelde dranken, waffle dogs", pin da's, „caramel apples" en „dogs on a stick", die verrukkelijk moeten zijn. van Amerika. De „happy few" zijn cul tureel gericht op Frankrijk. Zjj zijn in hun intellectuele „quarterlies" doorlo pend bezig met Baudelaire, Rimbaud en Proust. De vice-president van het heel grote bedrjjf heeft in zijn kamer een Degas aan de muur. En zelfs in het midden-westen wordt thans geëx perimenteerd met Escoffier. Druïden hun mensenoffers hadden ge bracht. Veel liever zou ik voor Amerika de term willen gebruiken, die ik bij Barzun heb gevonden: een emo tionele en industriële democratie. Hij verstaat daaronder het stelsel, dat zonder voorbedachte raad is ontstaan en dat gericht is op gelijke kansen en een eerlijke behandeling voor iedereen. Die beide doeleinden zijn de Amerika nen als kinderen al ingeprent en het hele schema verlangt nu van hen, dat zij voldoende afzet vinden en hun eco nomisch apparaat draaiende houden. Maar al te vaak wordt, ook in de V.S., de mensheid geëxalteerd ten koste van de mens. Er zijn duizenden onvol komenheden, waarover de Amerikanen kunnen blozen: gevallen van schreeu wend onrecht, lynchpartijen, anti-semi- tisme, vakbondsterreur, wreedheden ten opzichte van negers, immigranten, In dianen, geestelijk gestoorden en buspas sagiers in New York. Maar altijd is er het streven die onvol komenheden weg te werken. De egel stellingen, waarin redeloze voorrechten en blinde discriminatie zich handhaven, krijgen publiciteit. Veel minder aan dacht echter trekken de talloze over winningen, die iedere dag opnieuw wor den behaald op achterlijkheid en voor oordeel. e Amerikanen vormen een natie, I die in haar geheel en voortdu- 'rend op zoek is naar misdeelden en gehandicapten. Met de Ameri kaanse Stichting voor de Blinden Overzee hebben zij, wat dat betreft, een mijlpaal bereikt. Zij geloven niet in andermans fundamentele ongelijk heid. Vandaar hun sociale zendings- wil. De Amerikaan is allereerst de „preaching farmer". Verrassend is het hoge percentage mensen, dat zich bij opinie-onderzoeken e.d. legitimeert als „gelovig". Toen op 4 oktober in gouden letters de spreuk „In God We Trust" werd aangebracht boven de stoel van de Speaker in het Huis van Afgevaardigden, zei de Democraat Fred Marshall: „In de veertien jaren, die ik hier heb doorgebracht, heb ik nimmer een lid ontmoet met atheïs tische neigingen". Maar het is geen volk van kruisvaar ders of mystici. Het evangelie, dat zij prediken, heeft een sterk sociale inslag: de verworpenen moeten in staat worden gesteld zelf hun plaats als fatsoenlijke en volwaardige bur gers weer in te nemen. Zij moeten aan een baan worden geholpen, aan een bepaalde therapie of aan een kunstbeen. Op de buitenwereld gepro jecteerd heet dit sociale evangelie: Marshallplan, Point Four of Vredes- korps. et verwijt wordt vaak gehoord, dat de Amerikaanse muziek en de Amerikaanse schilderkunst na bootsen, niet creëren. Maar is dat wel de kern van de zaak? De Ro meinen leenden van de oude Grieken, en de Middeleeuwen van de Romeinen, de Arabieren en de Byzantijnen. Wat zou Bernstein niet te horen krijgen, als hij met zjjn orkest voortaan alleen nog Navajo-wijsjes en Negro-spirituals ten gehore bracht? Het is toch heel natuur lijk, als er een grote culturele affiniteit bestaat tussen twee landen, die bijvoor beeld nagenoeg dezelfde taal spreken: de Angelsaksische cultuur. Maar om Barzun nog eenmaal aan te halen: het merkwaardige is, dat de Engelse erfenis geheel is verdwenen uit de gewoonten, manieren en voorkeuren '#v; NN". v-;' Doch de volkscultuur is Duits. Met Kerstmis eten de Amerikanen „Pfeffernüsse" en zij zingen „Stille Nacht, heilige Nacht". In de Tweede Wereldoorlog vonden de G. I.'s alle landen een tikje „gek", behalve Duitsland. Het wetenschappe lijk jargon in Amerika vertoont een treffende overeenkomst met het Duit se. Voeg daarbij de eendere sentimen taliteit over kinderen, bruiloften en Kerstbomen, het instinct om zoetighe den te combineren met slecht toebe reid vlees en mishandelde groenten; en bedenk dan, dat zelfs de Ameri kaanse valuta een Duitse naam draagt, om van de vorige Amerikaan se president maar te zwijgen. Trou wens, wie heeft het land eigenlijk Amerika genoemd? H. J. NEUMAN x) Vintage Books: New York 1959 (Advertentie) Medit«ren met w Dr. B. Naaijkens: 5 Alom in de boekhandel linnen f 12.50 u leer 117.50 Z De universiteit van Noord-Carolina in Chapel Hill is de oudste van de Amerikaanse „state universities". Het gebouw links op de voorgrond ,,Old East Dormitory" bevat de eerste steen, die op 12 oktober 1793 is gelegd door generaal William Richardson Davie. NIJMEGEN, 21 dec. Kath. univer siteit kand. wijsbeg. J. Ortan, Roermond kand. psych. P. Bruning, Arnhem, D. Peters, Nijmegen, P. Ramaekers, Maas tricht en zuster B. Knibbeler (sr. Marie Seraphica), Malden, doet. psych. P. Naus (cum laude) Kessel en A. van der Ree, Tilburg., doet. soc. wetensch. E. Verwoert, Amsterdam, doet. Engels: C. Heijnen, Nijmegen. LEIDEN, 21 dec. Rijksuniversiteit doet. rechten: L. Weimar, Rijswijk, doet. not. studier. A. Vink, Den Haag, en J. Nagtegaal, Rotterdam., doet. wisk. E. van der Meulen, Haarlem, doet. natuurk. D. Toet, Oegstgeest. UTRECHT, 21 dec. Rijksuniversi teit kand. wisk. en natuurwetensch. A: W. Kloet, St. Maartensdijk, L. Hage naars, Bergen op Zoom, P. Lemmens (cum laude), Aalst. N.Br., J. Nienhys, Bussum, A. Pril, Amersfoort, H. Gruppe laar, Utrecht, F. Leeuwerik, Maarssen. D: K. Vos, Hilversum E: F. Schuller, Rotterdam. F: P. Helmsing, Zutphen, J. Huinink, Lichtenvoorde, H. Meinema, Leusden, J. de Reuver, Abcoude, D. Rosenberg, Zeist, B. Steggerda, Den Haag. G: Ch. Bartels, Amersfoort, H. Biessels, Nijmegen, H. Brons, Leusden, C. Huiskamp, Dieren, H. van Konings veld, Ede, W. Smit, Ede. K: J. Brak, Woerden, H. van den Elzen, Utrecht, mej. H. Kloek, Utrecht, D. de Rooij, Rotterdam, mej. N. Tellier (cum laude) Utrecht, D. Versteeg, Rotterdam, L: H. Driessen, Utrecht, H. Wammes, Vianen, doet. wisk. W. Schikhof (cum laude), Utrecht, doet. scheik. W. van der Bijl, Utrecht, P. Scherpenzeei, Lexmond, doet. biologie H. Janssen, Nederweert, doet. sociol. mej. C. Hofstra, Wolvega, doet. Ned. G. Sybesma, Heerenveen, A. Kamer, Hilversum. M.O. biol. P. Cop- pens, Venray, W. Kormmenhoek, Utrecht. R. Hinnen, Velp, kand. rechten P. van Vonderen, Utrecht, de dames M. Ekels Naarden A. van Royen, Hoogezand, M. Dijkman, Utrecht, M. Kronenberg, Hoofd dorp, doet. rechten mej. A. van Aarnhem Driebergen, mej. G. Lugtemeijer, Apel doorn, B. Korthuis (cum laude), Den Haag, aanv. doet. not. mr. J. Bron, Utrecht, doet. geneesk. Tuzzolino, Soest- dijk, A. Dimitroff, Utrecht, J. Lens, Berg en Dal, C. Fieren, Utrecht, dierenarts J. Metzlar, Utrecht, H. Schoenmaker, Herveld Valburg, S. Westra Wymbritse- radeel, De promotie van de heer J. van Hinte op 17 december geschiedde cum laude. AMSTERDAM, 21 dec. Universi teit arts: mevr. ^r. (je Leeuw-Israel en de heren V. Veenhof en D. van Tol, Amsterdam. Semi-arts: mej. A. van de Weg en de heren A. Jansen, J. van Luin, Amsterdam, en hvan den Berg, Amstelveen. Doet. ned: B. Wildeboer, Amsterdam. Doet. rechten: A. Hage naars, Amsterdam en E. Engels, Zwol le. Doet. econ.: B. van Vliet, Amster dam en H. Otten, Dinxperlo. Doet. psy- chol: mej. H. Jansen, Amsterdam. Kan. econ: E. Arp, W. Dros, A. Quelle en A. J. Reynhoudt, Amsterdam. AMSTERDAM, 21 dec. Vrije Uni versiteit kand. gesch.: G. Hörchner, Hilversum.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 13