Zeven tjotters met een wereldnaam Q EN T riE de giller van het Gaastmeer v z?hssenr arsaJrd Stoeien met halve ton Blind Gary Davis BLUES-VERTOLKER VAN UITZONDERLIJKE KLASSE a£S"SB!as* srt xsrst tsWüsss s-ïsse-irs «x Jazz op EP T s».s"ss ««SS a/f/s pSri,'srs'; er :n /if^H J „Het Proces" D R Bekende sound Mulligan- Brookmeyer sar «s Voor tweede en laatste maal Kennedy-satire op een langspeelplaat TTriTgebTe™ gevoelige zang Jimmy McGriff R. en B.-werk "Slilltii 4* SVSmS&c vïik™"toS™ï 1 Haag 3So A. 10 n 10 Sneren. Met eeTLheêpstoeter aan de mond op «|n smal groen en soppig eilandje, waaromheen scheepjes de vreemdste capriolen maken. Nu ee p ettes dan weer liggen ze hopeloos stil, met de kop in de wind, de zeden wüd klapperend. De bemanningen heffen hun armen wanhopig ten hemel staren verdwaasd naar de woest zwiepende giek, die hun neus reeds tot op enkele centimeters nadert^vojden handenen voeten met knarsende verwensingen uit een warwinkel van groot Zed en fokkeschoten Maar Pieter Piersma „dondert" hen tot de orde bmlt hun flitsende commando's toe. Pieter Piersma leert hun zeilen op een manier die zelfs vele insiders als uiterst riskant voor- enen op etui i exclusieve vloot bedraagt meer dan Pe totale wa ^ien gen halve ton is geen kleinigheid. Maar Msnhe Ver om gaat de leerling zelfstandigheid bij te brengen heeft Pintor Piersma liet er voor over. Compleet met dat benauwde, druk- ïeter Pieism op-treek wanneer twee van zijn houten „troe- telkinderen met een duivelse'hardnekkigheid op elkaar in zeilen... Staple Singers „Twelve Gates to the city". George Lewis „Heit" Pieter Piersma, een opmerkelijk man in het Friese meren: gebied. Hij beheert er behalve een drukke jeugdherberg zeven punt gave zeütjotters, waarmee hij onderhand een wereldreputatie heeft opgebouwd IIIINIIIllim»' JftorterKinl',U '"f< Uitslage11 v. w. pof; Geen museumstukken if f f f Hoogmoedig musicus Jefferson op drums. //Bomber"-Blakey ^ek^eSerdafluis!1dem\Sgè AtOJKü FtfmMlTl O D O „Heit" is er altijd bij wanneer er tochten gemaakt worden. Hij kent het klappen van de zweep en gaat voor als er met gestreken mast een moeilijke, lage brug moet worden genomen. Nieuwe primeur a ings- assen die eren. ibele :wee in en acht men, hool- spot- ipt U :oper „HEIT" egint bbele et 2 een b est. Vat R.Ff. niet e ploeg f result^ i het ë°ec van D.B> een vef' en boek?"' van Schi®' het slaê' ral catche' de voor; In de eef' g had gfj et de strJr gevaarlijk el kans otj> n de acht! liddels tot Lupker ain de ee( in de ge' .H.S doo' waarrne6 kt. Schoten -6; uWN HHC WVHEDt; torksVoJ5J HCKAP S Haarl^ [aienkamv -DIO ird 7—5. azenkamp -12: DH9^ 12—1. 2—WGA Haarlem 2 CK 2 IS-6] -RooswIJk M iwki 10 -n. r—14: RFC' -Neptunua relfeh PIETER PIERSMA, sw* J* we De n.v. Phonogram heeft deze bijzon dere opname thans ook in ons land uit gebracht. En men moet daar bepaald dankbaar voor zijn. Want wat men te horen krijgt is een stuk verrukkelijke volksmuziek, een boeiend hoofdstuk uit de prille beginjaren van de jazz. De stem van Gary Davis is die van een no, Spankv Debrest, bas en leider Blahey, (drums) twee nummers. Het eerste „Ritual" een compositie van Art Blakey levert weer groot vuur werk op. De percussionistische ontla dingen van de heer Blakey beginnen ons zo langzamerhand de keel uit te hangen. Of men nu „Ritual" neemt, „Drum battle" of een andere Blakey- bom, het is steeds hetzelfde: knap, maar stomvervelend. Nee, dan is de achterkant van dit plaatje ,,Sam, you made the bridge too long", een thema van pianist Dockery, heel wat beter. Trompettist Bill Hardman blaast in dit nummer een zeldzaam fraaie chorus. The Staple Singers" vormen sinds geruime tijd. Amerika's meest vooraanstaande Gospel Group. En niet ten onrechte. Roebeck, Mavis, Cleotha en Durvis Staples be zitten stuk voor stuk een mooae stem. Iind Gary Davis is thans 67 jaar. Hij behoort tot de laatste gTote „religieuze straatzan gers" in de geschiede nis van de Noord- amerikaans© volksmuziek. Voor zan man in de kracht van zijn leven, gers als Blind Gary i zj 'opvallend is de ronduit meesterlijke wijze ste jaren goede, sociale voornemngen "P Davis zijn gitaar bespeelt. Ve- eretroffen. Ze zyin van siraa-i, un «o™*rnti>P-pTifYtpn hebben hem daar- w»* T"HT -j. achterbuurten van New York ver- le genera S mpnip- Bovendien brengen zij de Gospel on- overtuiging. Riverside bracht een EP Onder de twaalf opgenomen num- uit (REP 3219) waarop de groep vier mers hebben op ons vooral „Death Don 't songs laat horen. Het eerste „Ham- Have No Mercy" en het uitbundige mer and Nails en het laatste ntun- T oril I feel iust like goin' on" grote mer van de plaat „Hear my call J® J L Riinrf Gsrv Davis here" zijn voorbeelden van true-Gos- indruk «emaakt. Bbnd "avis pelsingifl,t men ze helaas veel nummers een bluesvertolker van uit- te weinig hoort. Een uitstekende opna- zonderlijke klasse. Vooral in het fraaie he Original Zenith Brass Band van George Lewis (uit New Or leans) kan men beluisteren op een Riverside EP (148), waar- liwcucil. «r nog niet zo heel lang geleden straten van Harlem. Niet langer als een verarmde, verge ten musicus, maar als een bijna legen darische figuur. Talrijke malen immers, had Gary Davis al opnamen, gemaakt voor grote platenmaatschappijen. Zijn naam was beroemd. Enkele jaren ge leden haaide men hem weer eens naar de studio. Davis bleek wei ouder ge worden, maar had nog niets aan vitali teit en muzikaliteit ingeboet. Integen deel. Davis verkeerde in de beste con ditie Bijzonder geïnspireerd begon hij aan het eerste nummer „Samson and Delilah", één van zijn „Holy Blues waarmee hij grote bekendheid had ge kregen. In drie uur tijd werden twintig i nummers opgenomen, zonder dat Da vis wilde rusten. De twaalf beste num mers heeft Fonitana thans op een LP (688 303 ZL) vastgelegd. ïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminiiiaiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimi Kortweg noemen. ^^^genlük1 is ^&der in het eerste plftsts Pieter Piersma opde eerste^ p ..heit" van „R B^®KVr Een jeugd- h6 Jeugdherberg veie' zjjn in ons ltod^Ma^door de ligging aan een heeftzij wereldvermaardheid gekre gen. Via de mondrecLame, zoals dat «iati heet, kwamen ze uit. vrijwel alle Nfisieuropes flanden. Uit Amerika, ^raël en Afrika; landen als Nigeria en Kenya bijvoorbeeld. Er waren er die maar enkele dagen bleven slechts «en Taar tochtjes maakten in de hou- W PXteriken", met aan weerszij den vrn die vreemde ding®, die hier zwaarden roemen. Zulke zenpo- ChS ze van eerder gezien. Van "heit hoorfen ze dat dieze scheepjes in inesiano g boren ziin hier op de meren thuis heid ^worden. e ]eeftyd der sterke- lende schip an zo om en ren is aangeland. Die s noHH Hp yestig. zeventig jaar. nabij de zesus, bouwen is een tjotter nieuw a k- want een wel. heel mannen waar zpn ze gewevra die volgens ^Tan jaren erl maar m een ervaring iI)stinctieve jaren en met een dp bouw- vakvaardigheid de y Tjotters, den. Het lijnenplan van ^>Aers' St^fSae, die vreemde wa- j achten en hoe al die jn hun tervogels ook heten, erscMiien- hoofden. geprent, met a w£a-en de variaties die.huni «ge g Qp het hun kenmerken als het man- gezicht van. deze schepen. Hie m^ nen zijn bpna allen van n het verdwenen. Een enkeli g Heeg nog kan. Berend de Jongdan bijvoorbeeld. Maar hij vv Zeker twee jaar heeft hp n g ook. Stóe he® defn rmsum hÖ ïeelnemcf Sad Gode'r afstand dotorspof*; •f, die n»e' uda kw»"'' inkomst n 's avond;, ote teleu' het bandJe en men vam >n er geel s de avotw bedoelin.7 v. d. Wa npje ..God' veerden a tter van d, le heer ^iiedrech4' uit Re«d' d. Heer; f; ti), 450 pnl' 495 pnt. 1. C. van gaf hier de Den Haafe graven, J®" ichoten 36' Wadding ItoutenbciT >fdJdorp ■graven 45ü ErnzilTerrnieet zo veel meer en^op de problemen van de nieuwbouw hebben we al gewezen. Het gevolg van dit alles is ^en(^'®g teer gunstige prpskoers. voo seheepstypes. In enkele ^jeduJbbeld. hun waarde bijna verari Schepen, die je nog met zo W lang Seleden voor anderhalf ^mille overnemen, doen nu al heel g, zesduizend gulden en T1JTnsten dus ouder en met nog meer k£?„lTpurt Voor de onvertnijdelpke opknapbeurt -It Baeken" van Pieter Fia^ zeven tjotters een Fne j Öet laatste de ,,Pweidd<>mp B 1920 en vormt met de V0^S)" AUe- ser" (1890) en „Hoans (1924)- d maal Friese vogehiamen deoude garde van de vloot. Bo Berena Jong is een nieuwe tjotter in beste hng en verder speurt Pieter Piersma, hiet de financiële steun van de Nede landse Jeugdherbergcenitrale in de rug haar tweedehands aankopen om het schepenbezit uit te breiden Want de Tiotterc van Heeg zpn al een uiueke collectie waarvan de tVTJrken rend toeneemt. En wie mocht denken dat ze als museumstukken behandeld Worden, heeft het mis. Zij zpn nog volop iA actie. Er wordt dag in dag uit hiee gezeild. In het voor- en naseizoen els zeilinstructieschepen, in het hoogtp Van het seizoen zuiver als toerschepen van It Baeken", hebben de bezoekers van deze^jeugdherberg de gelegenheid °m met een van deze gezellige, buiki ge schepen het Friese land te verken- nen. Steevast is „heit daarbp hun gids. Als zoon van een visserman ge boren en getogen aan het water van Friesland, dat hij op zpn duimpje kfcïiit. Tussen de Morra in het zuid- westen en het Bergumermeer in het noordoosten hoeft men hem niets te vertellen. Hij weet dat geen van de *neren eai plassen hier op elkaar lijken, verschifien naar de vorm en m de ®ftt van het water, in begroeiing en Omgeving. HH kan vertellen over de lange deining van de Fluesseo, de kor- T-' v. v' l i J- door Leroy Vinneg: Les Mc uann heeft de laatste ipa VOor de opnamen op ieuj.ua.ii furore gemaakt. Zijn piano-stijl Is gemaakt werden. Het is een goede ge vrij opmerkelijk. Op Pacific Jazz dachte geweest de muziek van deze (9010) verscheen een derde keuze New Orleans veteraan opnieuw int te uit de LP „The Truth". McCanu speelt brengen. Er zpn nog te weinig Iiefheb- op deze EP „A little for God and bers bekend .mat zpn muziek. De nu Co" en „Fish this week". In het spel 63-jarige klarinettist, („wellicht de bes van McCanu klinkt een heimwee door te jazz-klarinettiist sinds Johnny Doods naar gospel en spiritual. Zpn harmo- heeft men eens van hem gezegd) wordt nieën zijn ongebruikelijk, doch buiten- begeleid door een orkest aat nog enae- gewoon indringend. Hij wordt begeleid le beroemde namen telt: HaDy uoaas, door Leroy Vinnegar op bas en Ron Isadore Barbarin en Kid Howard, lwee werkjes speelt de band: Shake it and break it" en „Bugle Boy March". Voor de liefhebbers om van te smullen. e film „Het Proces" is Wer al enige tijd in circulaUe. Philips heeft nu op een EP-tje de mu ziek van deze Orson Wellespro- Yes, I'm a genius, and Sidney Beohet helps me to prove it on the King Jazz recordings -Deze p Pacific verscheen een niet bepaa-ld bescheiden uitlatin- J ft Ep ujt het album Ritual tile gen zpn afkomstig van Mezz Mezzrow, Jazz Messengers". Op deze een der hoogmoedigste musici die de plaat (Wp 5454) spe]eT1 de Mes- jazz ooit heeft opgeleverd. De r6S« s gangers (Jackie McLean, altsax, Bill Stoy^è aLP vannhëtP M^z°mAz"ow- Hardman, trompet, Sam Dockery, pia- Sidney B®het Quintet (SLP 141A). lllllllllllllllHnilllllllHHIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllHIIIIIMIIIIII Men zou de uitlatingen van Mezzrow t van «e:te v™»» in Chicago geboren klarinettist, niet de De man is om grapjes over zpn eigen on beduidendheid te maken. Mezzrow is een goed musicus, maar de verhaal tjes over zijn genialiteit die over hem en dóór hem in omloop zijn gebracht, berusten op een misverstand. Mezzrow kan musiceren. Jazeker. Maar als mu sicus blijft hp toch In de schaduw van een man als Sidney Bechet die op deze voortreffelijke LP enkele weergaloze so- praansax-soli ten beste geeft. Het is een uitstekende opname geworden de ze LP, waarop men naast Bechet en Mezzrow, pianist Sammy Price, de zangers Pleasant Joe en Coot Grant en de befaamde drummer „Baby" Dodds kan beluisteren. Organist Jimmy McGriff heeft on getwijfeld. veel geluisterd naar zijn grote voorganger en vriend de jazz-organist Jimmy Smith. Ook zal de 27-jarige heer McGriff ra'et on bekend zijn met de muziek van een man als Ray Charles. Deze gedachten kwamen bij ons op toen wij naar zijn nieuwste LP „Swingin' Organ Sounds" (Funckler MGSU 9216) luisterden. McGriff is een talentvol musicus. Hij heeft bovendien de beschikking over een grote technische vaardigheid, die vaak aan het virtuoze grenst. Dat neemt ech ter niet weg dat zijn muziek hoewel knap en dynamisch uitgevoerd verre van origineel is en vaak tegen het ba nale aanleunt. Wat McGriff mist is de geniale vonk van een Ray Charles en de echte jazz-feeling van Jimmy Smith. Hij .1 .z imooi7iil*0 /in jJV'+i? V- ARETHA FRANKLIN gio van Albinoni, uitgevoerd door het orkest de „l'association des Concert» Colonne". Vervolgens improviseert een combo onder leiding van Paul Lemel op het Adagio en speelt het fameuze trio van de Franse pianist Martial So- lal een thema van Jean Ledrut: Sen timental slow. Degenen die van de film hebben ge noten zullen weer het hele Kafka-dra- ma voor zich zien. Vooral in „Air Sen- tim®tal" zal men onder (je indruk ko men. (Philips Medium 432 814 BE). Het is een aangename verrassing op Philips (652 028 BL) weer het „oude" kwartet van bariton saxofonist Gerry Mulligan te be luisteren. Het „oude" kwartet. En dat wil dus zeggen dat men naast de lei der ventiel-trombonist Bob Brook- meyer, bassist Bill Crow en drummer Gus Johnson kan horen. Het is een heel plezierige, hernieuwde kennismaking geworden. Mulligan en Brookmeyer improviseren nog even spontaan, hel- te felle golfslag van het Snekermeer, de zoete kabbeling rond Grouw en Eer- newoude en de romantiek van het Prin senhof. Pieter Piersma neemt zich die moei te ©n dat juist in de dagen dat hij zo'n beetje bij moet komen. Want hij draalt er niet om heen wanneer hij zegt, dat het lesgeven in het voor- en na-seizoen hem grote inspanningen kost, veel van zijn krachten aanspreekt. En wij, die hem op ©en mooie, maar win derige dag op het Gaastmeer hebben bezig gezien, kunnen ons dat levendig voorstellen. „Heit" stond er wijdbeens op een eilandje, als een soort Carel Briels bij het regisseren van een groot massaJeest. Om hem heen dromden de zeilcursisten die ademloos toekeken hoe hun makkers in de zeven tjotters rond het eiland ploeterden en door de scheeps toeter van „heit" de gebruiksaanwij zing kregen toegeschreeuwd. Engelsen, Fransen, Duitsers, jongens en meisjes met een sissende s uit Amsterdam, het maakte niets uit. Please, to loef up", brult Piersma de Engelsen toe. „Wofür dienen die Schwerten"? krijgen de Duitsers te horen. Wij voor ons zouden kapot van de zenuwen gaan. De boten zwaaiden en zwierden kris kras door en langs el kaar he®, aan alle kanten van het pen was de bedoeling, maar het ging in onze ogen zo ontzettend hard. Soms vloog er e® hoog op het land. De aanwijzing® van „heft" waren niet begrep®... „Kijk ik ben natuurlijk niet gek. Ik Keil mijn pappenheimers. Ik hoef ze maar even in de ogen te kijken, te weten wat voor types het zijn, en ik kan zeggen of ze het leren zullen of met. Ik knk Rn« „*„1 gen. e.™ uit- net meteen door heeft en een ander die je tien keer hetzelfde moet zeggen en dat de laatste keren het liefst met uiterste stemverheffing." Pieter Piersma vertelt het rus tig en bedaard. „Zeilen in een rond- of blatbodemschip is wat anders dan in een scherp jachtje", gaat hij ver der. „Wie in mijn boten goed weg kan komen, kan om een scherp jachtje lachen. Ik leer ze met de zeilen sturen, het roer is bij mij echt een tweede. Bij al hun aan dacht voor de stand van de zeilen, het halen of vieren van de schoten moeten ze ook nog de zwaarden be dienen. Denk erom dat als je dat allemaal onder de knie hebt, je in de moderne boten, waarin vaak al een zachte druk op het roer voldoen de is om te wenden, heel goed voor de dag kunt komen." Zijn opzet om de leerlingen er al leen op uit te sturen berust op het aankweken van zelfstandigheid. „Heit" heeft een aantal goede instructeurs tot kaar lie®, aan aue Kanten van nci „cuil en. *"-r eilandje. Nu eens liepen ze er van zijn beschikking. Hij kan m elke boot weir dan weer stormden ze met volle I een ervaren zeiler plaatsen. Maar dan z»Uea op de kant aan. Netjes aanlo-lta in züjn ogen voor een leerling de aardigheid er gauw van af. De leer ling moet zich leren redden zonder een geroutineerde kracht in de boot. Hij maakt er des te sneller vorderingen mee. Daarna kan er mee word® ge varen en nog eens goed gewezen wor den op de fouten. De resultaten zijn opmerkelijk. Sinds de oorlog toen de zeilscthool van „It Baeken" langzaam aan groter is geworden, heeft Pieter Piersma zo'n vijf®dertighonderd jon gelui zeilen geleerd. Dit aantal heeft met succes zijn streng theoretisch en praktisch examen afgelegd. En dan in de paar cursussen, die Piersma per jaar uittrekt. Hij blijft op de eerste plaats Jeugd- herbergvader. Maar zijn liefde voor het oud-vaderlandse scheepstype is zo groot dat hij september wil beginnen met een speciale zeilcursus voor lief hebbers van ronde- en platbodemsche pen. Ook dat is een wereldprimeur. En voor deelname aan deze cursus is geen leeftijdsgrens vastgesteld. ,,Ik heb er al een hoop", vertelde „heit" Pie ter Piersma aan het roer van zijn „Reiddomp", de koningin van de Tjot- tervloot uit Heeg. De schepen waar iedereen, zelfs de meest norse brug wachter aardig tegen is, die door ieder een langdurig worden nagestaard en waarvoor sommigen zelfs even eerbie dig de pet lichten. Waarom? „Heit" Pieter Piersma, de „giller, van het Gaastmeer" kan u er ook met zachte en gevoelige stem uren over vertellen. HAYE THOMAS. ock-a-bye Your Baby..en „Trou ble in Mind" (CBS CA 281.158) ZijVTee n,ieUAe'a^fS ïZfïïinvp der' en muzikaaVals enkele jaren' gele- veelbeloyende 20-jange leerli g Er js jn feite weinig veranderd, van Mahalia Jackson, Aretha Franklim Brookmeyers spel heeft aan- Bryant Trio in de Village Vanguard te De beproefde Mulligan-combinatie (ba- -... New York toen zij ongevraagd mee ging rjtonsax ventiel-trombone bas- echte jazz-feeling van Jimmy Smith. Hij zfngen en zo'n indruk maakte, dat zo drums) gaat geen moment vervelen. doet ongelooflijk moeilijke dingen op meteen een contract kreeg. Aretha Eerlijk gezegd hebben wij lange tijd de zijn instrument, maar dat alles kan het pranklin kon zich niet meer beheersen indruk gehad dat de geheel eigen sound gebrek aan werkelijke muzikale expres- en kwam in de ban van Ray Bryant en van het Mulligan-Quartet in onze dagen sie nauwelijks verbergen. Zijn oneindige zyn muziek. Bovengenoemde songs heb- nje( meer zo zou aanslaan. Het is an- riffs en ordinaire loopjes kwalificeren ben haar bekendheid al gevestigd. Nu (jers uitgekomen. Onder de titel .Spring McGriff zonder meer als een overi- js er e® nieuw plaatje van haar uit. js Sprung" presenteert Mulligan een aantrekkelijk album, met als hoogte- »--- „~:e punt het door Brookmeyer geeompo- Tenderness" en op de andere zijde neerde „Open Country"," een opwin- Mills behoren tot een andere, hogere „Just for a thrill", de prachtige ballad dend thema, waarin de beide groot van Lil Armstrong. meesters zich helemaal kunnen uitleven. In een tweetal nummers komt de piano er aan te pas. In „Subterranean blues" begeleidt Brookmeyer heel intelligent, en in zijn eigen thema „Spring is Spnmg" laat Gerry zelf enige verruk kelijke solo-maten achter het klavier horen. Het openingsnummer „Jive at five", „zit" helaas nog niet overal even goed. Maar deze schoonheidsfout kan toch geen afbreuk doen aan de goede indruk die men van deze plaat over houdt. gens niet onverdienstelijk rhythm (CBS CA 281 104)Het zpn twee gewe end blues artiest. Zijn begeleiders lig gezongen nummers: „Try a gitarist Morris Dow en drummer Jackie Tenderness" en op Mills behoren tot een andere, hogere „Just for a thrill", t klasse. van Lil Armstrong. iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiiiiiiiiiiiiiimniiiiiuiiiiiiiuiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiHiiiiiiiniiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Het kon niet uitblijven: de ook buit® Amerika zo enthousiast ontvangen iangspeel-satire „The first family" móest een vervolg krijgen. Dat is er nu, een opname van vier maanden geleden. Opnieuw heelt Earle („Vader weet het beter Do"d de Amerikaanse president en zijn aan hang tot voorwerp van zpn overige vrij onschuldige grapjasserpen g maakt. We® wordt er gespot met de hebbc- lij'khed® van de Kennedy-clan door de ip,rjpn pr van 06Ti voor een in soms voortreffelijke imitaties te laten opdra ven, al of niet in gez elschap van figuren als Lyndon Johnson, Richard Nixon of zelfs Nikita Khroesjtsjev die de zaak wat politiek reliëf moeten geven. De humor van het hoogste niveau laat het weer vrijwel afweten, maar ook aan deze The first family Volume two" (Cadence-Artone MGCC 9427) kan men toch wel zijn plezier beleven. En er zijn enkele grapjes die bov® het ge middelde uitkomen, bijvoorbeeld het gesprek dat Jack en Jackie voeren in 1966 na een onafgebroken bewind van de Kennedy-dynastie en aan de vooravond van Caroline's...kroning. De plaat heeft, vergeleken met 1 haar voorgangster, ook iets nieuws: enkele van de scènetjes worden muzi kaal begeleid. „An evening with JFK" is er een van een voortreffelijke parodie, èn op Kennedy's befaam de, door radio en TV uitgezond® persconferenties ook persmanager Pierre Salinger is van de party èn op een van Amerika's meest popu laire televisieshows. In de eveneens met behulp van koor en orkest ten gehore gebrachte „The first family march moet Kennedy's geruchtma kende lange-afstands mars het ontgel den; de president maakt deze keer die mars mee. Nee, niet lopend, dat met... Heel grappig en ook wel wat onthul- lenu zyn de antwoorden die de leer- ling® van een lagere school in New York geven op de vragen van Vaughn Meaner, die op deze plaat opnieuw de president is. Misschien horen we die reacties, in de klassen opgenomen zon der dat de kinderen daarop waren voorbereid, over enige tjjd van beide „First family"-platen nog wel liet liefst. Behoefte aan een derde voelen we in elk geval niet; de fantasie van Earle Doud gaat nu eenmaal niet zóver. Misschien heeft hij dat zelf ook wel in gezien. Op de achterzijde van de hoes belooft hij althans het Lij dit tweetal te laten. Waarom het risico nemen van nog een vervolg, dat waarschijnlijk het oorspronkelijke peil niet meer zal ha len? Daar hebben we in de filmerjj al genoeg ellende van gezi®. GERRY MULLIGAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1963 | | pagina 11