Spanning tot het laatst A Grote Prijs van het Europese LiedAnneke naar Kopenhagen Nederland komt in Kopenhagen uit op tweede plaats m. - '<V Dolf van der Linden: H I topfiguur lichte van in genre muziek s droog haar? m TRAITA10 De voordelen van aandelenbezit met "beperking van risico* aandelen Vereenigd Bezit van 1894 Nerveus en bescheiden i PORTRET VAN EEN SONGFESTIVAL-DIRIGENT CONVERTO Een prul m Orkeststichter Veelzijdig De zekerheid van een obligatie Achttien pet. meer toestellen dan vor1# winterseizoen HET NIEUWE DAGBLAD DINSDAG 25 FEBRUARI 1964 Het Eurovisie Songfestival is eigenlijk ontsproten aan het enthousiasme van de Italia nen voor hun Nationale Songfes tival, dat sedert veertien jaren furore maakt. De jaarlijkse parade van vocalisten der lichte muziek op het podium van het luxe Ca sino in San Remo is een gigan tisch feest. Men kan het bestem pelen als een nationaal gebeuren voor het uitgaande publiek in het oude Saracenenstadje dat als een zwaluwnest tegen de bergen ligt aan de Rivièra di Ponente. Een feest dat met zuidelijke zwier en hartelijkheid en een overvloed aan champagne ieder jaar wordt gevierd. Op een bijeenkomst van de programma directeuren dér Westeuropese landen brachten de Italianen hun nationale trots sprake. Het werkte aansteke- "ijk op de anderen en weldra werd esloten een Songfestival in Euro- es verband te organiseren, aarmee werd de „Grand Prix de Chanson Euro'péenne", de te Prijs van het Europese ingesteld. 21 maart, de eerste dag van Veertig miljoen kijkers Lugano Corry Brokken won in 1957 in Frankfurt a. M. met het liedje ,Net als toen". de lente, wordt straks in Kopen hagen het negende Eurovisie Songfestival gehouden. Men houdt zich, zo mogelijk, aan de regel, dat het land dat de prijs wint het daarop volgend jaar de gasten ontvangt. Grete en Jorgen Ing- mann waren in 1963 in loonden met het liedje „Dansevise" de winnaars en eisten daarmee de eer op voor hun vaderland Dene marken. De volgorde in Kopenhagen is als volgt vastgesteld: 1. Luxem burg; 2. Nederland; 3. Noorwegen; 4. Denemarken; 5., Finland; 6. Oostenrijk; 7. Frankrijk; 8. En geland; 9. West-Duitsland; 10 Monte Carlo; 11. Portugal; 12. Italië; 13. Joego-Slavië; 14. Zwit serland; 15. België en 16. Spanje. Zweden is niet vertegenwoordigd Het bezetten van de tweede plaats kan voor Nederland nadelig zijn omdat bij de presentatie van de laatste liedjes de indrukken van de eerste nummers zijn vervaagd Maar misschien valt het mee. Anneke Grönloh tussen de com ponist van „Jij bent mijn leven", Ted Powder (links) en de tekst dichter René de Vos tijdens de bloemenhulde na liet bekend wor den van het winnende liedje. Nederlandse overwinning t Dick Holthaus Vergist Hilversum Teddy Scholten zong zich in 1959 in Cannes naar de top met „Een beetje". „Een beetje" Laatste jaren purilén 3er pp wassen met Viti «iijrsMEwrr wmsM Tst? - Dl*»ri i re ontmoeten elkaar in de hal van de VARA-studio. Ik verontschuldigde mij want ik ben tien minuten te laat. Het wordt met een brede glim lach aanvaard. En ik weet dat mij niets kwalijk wordt genomen. Een kwartier later zit ik tegenover mijn gastheer in zijn woning aan de Taludweg in Hilversum: Dolf van der Linden, schepper en diri gent van het Metropole Orkest van de N.R.U., spil van het Na tionaal Songfestival. E*en lange rijzige figuur. Tegen de vijftig. De grijzende lange haren glad achter over gekamd. Zijn stem klinkt melodieus. En het is plezierig naar zijn open en vriendelijk ge zicht te kijken. Met de lange smalle handen van de dirigent liefkoost hij tijdens het gesprek zo nu en dan de jonge boxer, die zich trouw naast zijn meester heeft genesteld. Alles aan Dolf van der Linden is van een innemende een voud, wat hartverwarmend aan doet bij deze man, die dagelijks in een milieu verkeert, toaaraan snobisme, zich geestelijk vertillen en arrogantie allesbehalve vreemd zijn, omdat velen onder de last van de populariteit bezwijken. j. Dolf van der Lindendirigent van het Metropole Orkest, se(frbié^, steunpilaar van het Nationale Songfestival en populair or'ie'n cfA op het jaarlijkse Eurovisie-Songfestival. Bekend arran9eur7hl^f, ponist van filmmuziek. In zijn vrije tijd een kundig funw (Advertentie) llllllllIllllllllllllIHIIIinillllMIIIIIIllllUIHIIIII' En wat in ons land geldt, gaat ook op voor de kwaliteit en kwantiteit van de produktie over de grenzen." Vol gens Dolf van der Linden constateert men daarmee een positief bestaans recht van het Eurovisie Songfestival. nderen, in de vergadering van om- roepdirecteuren, legden de na- druk op het aanhalen van nauwere banden tussen de Westeuropese volke ren. Een Eurovisie-uitzending van een dergelijk populair karakter trekt mo menteel meer dan 40 miljoen kokers. Daarnaast hebben zuiver zakelpke overwegingen, als de belangen van de grammofoonplatenindustrie, het succes van het Eurovisie Songfestival ver breid. Zoals het in de roulatie houden van de bekroonde liedjes na de wed strijd. Soms worden de verhoudingen daarbjj enigszins scheef getrokken. Het is altijd nog merkwaardig, dat het Ne derlandse liedje „Een beetje", waar mee Teddy Scholten in 1959 in Cannes de erepalm voor ons land in de wacht sleepte, met de Italiaanse tekst een veel langer leven werd beschoren dan de Nederlandse versie. Een wedstrijd in Europees verband zo luidde één van de overwegingen, zou stimulerend werken voor componisten en tekstschrijver in de deelnemende landen. Deze opvatting bleek juist. Dolf van der Linden, voorzitter van de na tionale jury in ons land, rekende ons onlangs voor, dat sedert 1958 een vijf tigtal uitstekende liedjes uit de bus zpn gekomen. De jury houdt zich jaarlijks ongeveer 8 dagen met de schifting van de inzendingen bezig. „Op deze wijze is men steeds ge slaagd een gemis te kunnen aanvul len. Het Metropole Orkest speelt ge regeld een selectie uit de gekozen liedjes. Men zou kunnen zeggen, dat min of meer onder de druk van het wedstrijdelement de activiteit, van wat men mag noemen, de Nederland se liedjesmakerij, wordt opgevoerd. Het eerste Eurovisie Songfestival werd in het voorjaar van 1956 in Lu gano gehouden. Er namen minder lan den aan deel dan thans het geval is, waarin ook het bewijs ligt opgesloten van een groeiende belangstelling. Bel- gië, West-Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en Zwitserland waren van de partij. Corry Brokken, toentertijd slechts enkele jaren bij de omroep werkzaam na bekendheid te hebben gekregen als soliste bij het orkest van John Kris tel, kwam uit met „Voorgoed voor bij". Jetty Paerl, populair in de oor logsjaren als Jetje van Radio Oranje en met haar optreden na de bevrij ding in Londen, Parijs en Knokke zong „De vogels van Holland." Lys Assia, een Zwitserse zangeres, aanvankelijk revuester, ging in Lugano met de prijs strijken. Zij zong Refrains." Het daarop volgende jaar was Frank furt am Main middelpunt. Corry Brok ken hield de eer van Nederland hoog en behaalde de begeerde prijs met „Net als toen", waarvoor Guus Jansen de muziek had gecomponeerd en Willy van Hemert de tekst had geschreven. De voortreffelijke vioolbegeleiding van Sem Nijveen droeg zeker tot de Nederland se overwinning bij. Corry Brokken werd na de zege in Frankfurt een nationale figuur. (Van onze radio- en tv.-redactie) UTRECHT, 25 febr. Een nerveuze Anneke Grönloh heeft maandagavond het liedje „Jy bent mp leven" naar het Eurovisie Songfestival in Kopen hagen gezongen. Twaalf jury's, overal uit liet land hebben dit bepaald. En hun oordeel is onverbiddelijk. Maar tot het laatst hoeft het er om gespannen. De strijd tussen „JU bent mpn leven en „Weer zingt de wind" heeft de tien duizenden televisiekykers en de 1500, merendeels jeugdige, bewonderaars van Anneke Grönloh, in Tivoli bezig gehouden. De jury's in Sneek (Fries land) en Schagen (Noord-holland), die telefonisch aanvankelijk niet bereik baar waren, hebben de doorslag gege ven. Met een totaal van 159 punten zegevierde de inzending van tekstdich ter René de Vos en componist Ted Powder, onmiddellijk gevolgd door de „gezamenlijke inspanning" van Gerrit den Braber (tekst) en Joop Portengen (muziek) met 1*1 punten, en tenslotte „Vliegende Hollander" op tekst en mu ziek van gitarist Jan Mol, dat met een jury-waardering van 60 punten toch al tijd nog het derde liedje werd uit een totaal van 206 inzendingen. Geestdriftig werd Anneke Grönloh, die Nederland op 24 maart in Tivoli in Kopenhagen zal vertegenwoordigen toegejuicht door de honderden bewon deraars in de zaal, en handtekeningen- jagers weken de gehele avond niet van haar zijde. Anneke zélf was be scheidener dan ooit. Wat onthutst do:ir de grote schare belangstellende pers mensen en omroepvertegenwoordigers, durfde zjj aanvankelijk na haar succes vol optreden nauwelijks de door de NTS ingerichte ontvangstruimte binnen. Nerveus spelend met een glas jus d' orange vertelde ze een volgend ogen blik aan Vara's Piet te Nuyl: „Het was allemaal wel erg fijn, maar 't had veel beter kunnen zijn...". ENTHOUSIASME ITALIANEN I met Jü bent mÜn leven"" IGAF DE STOOT TOT HET I EUROVISIE SONGFESTIVAL s tv. heeft gedaan. „Er wordt op zo'n nationale finale zo veel van je ver wacht. Heus Je mag de tekstdichters en componisten niet teleurstellen. En1 het risico is zo groot, dat je... een kik ker in je keel krijgt... Dan ben je ver loren", vertelt Anneke argeloos. En ze vervolgt: ,,xk hoop in Kopenhagen de volgende maand een goed figuur te slaan. Je hoeft echt niet te winnen, als je maar een goeie indruk achter laat,...". In Tivoli in Utrecht werd Anneke geruggesteund zowel door de aanwezig heid van haar moeder, mevrouw F. Grönloh-Rorora, als door haar vriend, Veronica's disc-jockey, Wim Jaap van der Laan. BUSSUM, 25 iebr. Anneke M}neen lat dus met „Jij bent mijn leve edje van René de Vos en Ted naar het Eurosongfestival in er- hagen. Het is een"liedje met jeerU barmelijke tekst: „Jij bent mijn - »n" weet dat je liegt en datje jU driegt, maar ik aanvaard het vj® piet bent mijn leven". Het is een lietUodlf; een volstrekt onoorspronkelijke i" pe TT-i 1 fvf MlAHomin W -■+])[ het Metropole Orkest en woorden van Willy van Hemert. „Bjj de repetities in Londen ging alles vlot. Iedereen gaf Rudl een kans, maar toen hy eenmaal aan de beurt was ging het volslagen mis. Hy zong een halve toon te laag. Het was een teleurstelling", vertelde ons Dolf van der Linden. Maar Rudi Car- rell liet zich niet uit het veld slaan. Hy kwam met een ervaring röker uit Londen terug, wist zyn falen op een komische wyze op het toneel aan de man te brengen en begon zpn show programma's. Zyn liedje bracht hem werkeiyk geluk in de vorm van aan bieding van contracten en een stpgende populariteit. Jacqueline Boyer, dochter van een be roemde moeder, kwam aan de top met het aardige liedje „Tom Pillibi." et succes van Corry Brokken bracht in 1958. het internationale gezelschap naar Hilversum. De spanning in ons land was groot. Maar Corry moest het met „Heel de wereld" afleggen. De Fransman André- Claveau behaalde met „Dors mon amour" de eindstreep. Lys Assia werd tweede. Met de overwinning van An dré Claveau werd in 1959 Cannes de uit verkoren stad. Cannes werd het Eurovisie Songfes tival van Teddy Scholten. De Grand Prix de la Chanson werd haar toege kend voor „Eon beetje", maar niet minder voor de charmante wijze waar op zp dit liedje wist te brengen. Men was in Nederland enthousiast. Teddy Scholten niet minder, want evenals Corry Brokken enkele jaren eerder werd zij op slag bekend. Nederland was voor 1960 voor de tweede maal aan de beurt de interna tionale finale te herbergen, maar de N.T.S. schrok voor de kosten terug Omdat Pearl Carr en Teddy Johnson Cannes met „Sing little birdy" de tweede plaats hadden bezet, werd voor dat jaar de Britse hoofdstad uitgeko zen. Rudi Carreil trok naar Londen. Het was zijn eerste vliegreis. Honderden keren had hy het liedje gerepeteerd zodat zpn vrouw het niet langer kon aanhoren: „Wat een geluk", met mu ziek van Dick Schallies, pianist van n 1961 was Cannes weer aan de beurt. De Luxemburger Jean Clau de Pascal werd eerste. Groetje Kauffeld zong „Wat een dag" maar het was niet haér dag. Het volgende jaar werd Isabelle Au- bret met „Un premier amour" in Lux emburg eerste. „De Spelbrekers" zon gen van het meisje Katinka. Denemarken kwam' in Londen in 1963 aan de top. Anny Palmen was voor Nederland aangezocht met „Een speel doos." zy was aangewezen, zoals thans ook met Anneke Grönloh het geval is. Men is in de kringen van de Neder landse artiesten een beetje huiverig ge worden en waarschyniyk bevreesd voor de slechts korte roem die aan het win nen van het Nationale Songfestival en de wedstrijd om de Grand Prix de la Chanson Européenne is verbonden. Want het is praktisch onmogeiyk zich aan de top te handhaven. Daar komt nog bij, dat de klemtoon niet zo zeer op de zanger of zangeres ligt, maar op het liedje dat ten gehore wordt ge bracht. Of het laatste voldoende uit de verf komt wordt, althans volgens de Neder landse juryleden betwist, hoewel het zeker de bedoeling is. Na Utrecht verkeert thans ledereen in spanning welke resultaten straks in Kopenhagen worden geboekt. En men stelt zich de vraag, of Anneke Grönloh een kans heeft. GEERT GROOTHOFF „Het was jammer, dat ik mij in „Vliegende Hollander" even vergiste met de tekst", vertelt Anneke met een wat sombere blik in haar ogen. Maar de vele journalisten deden haar ge laat in één oogwenk veranderen, toen zy haar geruststelden: „Maar daar hebben we in de zaal echt niets van ge merkt". Opgelucht vertelde Anneke toen dat ze alle drie de liedjes met evenveel plezier had gezongen. Het op treden van maandagavond was voor haar evenwel veel inspannender ge weest dan alles wat ze voordien voor Dat de grammofoonplatenmaatschap- piien niet afkerig zyn van het Song festival moge biyken uit het feit, dat reeds vandaag het winnende liedje te zamen met nummer twee op de plaat verkrygbaar is. Echter niet met het Me tropole Orkest onder leiding van Dolf van der Linden, maar met een orkest onder leiding van Ger van Leeuwen. Dolf van der Linden, die met zijn ver sterkt orkest veertien dagen geleden begonnen is met Anneke Grönloh de drie geselecteerde liedjes in te stude ren, zal echter wel in Kopenhagen het dan begeleidende Deense orkest dirige ren. Wat Anneke bij die gelegenheid zal dragen? „Waarschyniyk de zwarte jurk met het witte kanten hesje", is haar antwoord. Dat is een van de drie modellen, die zij zich speciaal voor dit festival door de Nederlandse couturier Dick Holthaus liet maken. Naar ver luidt voor vyftienhonderd -gulden in to taal. Tekstdichter René de Vos (63), (Advertentie) un tl BR-fonds Keizersgracht 706 Amsterdam Het is dus een lor. Niettemin pI-i relatief nog het beste van de drie fyjd len, die Anneke ons gisteravona (je keels deed toekomen. „Weer wind" („Twee harten "smelten r? ef ineen") was zonder meer een rs» ]t i0 over de „Vliegend* Hollander \V?-S het geheel niet meer te praten. dus de „nationale finale" van het songfestival, die noch iets nati He noch iets van een „finale" had, al- maal slechts de brove Anneke ,-t0r léén er aan deelnam. Zij zingt der ongenuanceerd, dat wil f farfl1' vrijwel voortdurend als een lucht sirene. Maar dat wilten wij al. teref Dat er tijdens de uitzending weer wat aan de puntentelling eti keerde verbaasde ons gezien ervat ^e\ uit het verleden, al ling niet me® dat Ellis Berger met 'de telefoon jp het oor soms niet veigtond, wat t -ga de huiskamers, uitstekend konden üiiimiiiiiiiiiMiiniiiiiiiiiMiiiimiiiiiiiMiiiiiiiiiiini1111" Uit maakt van schrijver zijn beroep- zqn brein ontsproten in het ver talrijke romans, delectives en eel sten voor revues. Onjer meer sc m hq voor Henriëtte en Louis D .rd en Lou Bandy. Bekent van hern te zijn „Louise zit niet. op je nag® bijten". De tekst va* het win'L jifl liédje, „jy bent mijn leven" hee val niet speciaal voor hst Songt® tus- geschreven. Ze lag al enige tii® |eK' sen andere songteksten bij een m" ^-j- uitgever, maar er was nog gee" jr- ziek bij. „Het was Gibs Jansei die er wel fiducie in ht.ci en oo*. pe- Powder bleek enthousiast", verte né de Vos, die over je verf® vob ervan door Anneke Grötioh zeeL m daan is. Op het ogenb.jk wet* met Powder samen aan een rnu jjc die zich bijna geheel tujsen degi- derlandse vissersdorpjes »n de bollenvelden afspeelt. -s Voor componist Ted Ponder ^j]vVs. het Songfestival-werk niefy - ef!u nie® wel Sinds 1960 maakt hij elk jsar - j, paar composities voor dit In 1960 kwam zijn „Angeliib". 0[\ r(]e van Pieter Goemans, op de plaats, in 1962 „Niets", ev»nee"s jij Goemans, op de tweede en >u ('"s ),el> bent mjjn leven" bovenaan jn- het op het allerlaatste moment a)s gestuurd", zegt Ted Pbwdec, componist-tekstschrijver vasl vf ^yit- den is aan een Nederlandse W17"'-t gever. „Alles by elkaar heb Ik dit ^ei vpf composities Ingezonden, uaar bekroonde liedje had naar mijn Ke eigenlijk in de tekst al de nodige ^aai>' Het is voor het publiek het mw»* <r sprekend", aldus Ted Powder (p® „jS" niem voor Theo Kruit)die zelf a's jue> sist-pianist regelmatig optreedt een eigen orkest. (Advertentie) S?WS*Vh3» V ij behoort tot de oude garde van de omroep, die hy de helft van zyn leven heeft gediend. En juist dergelijke figuren, zoals ook een Alex van Wayenburg, Arie van Nierop, Gerard Hoek zyn zich zelf gebleven. Maar dan ook de knapste vaklieden. Het behoeft ook geen verwonde ring te wekken, wanneer zy de wenk brauwen ophalen als jongeren met hun gewichtigdoenery in de televisiestudio van verwaandheid naast hun schoenen lopen en nog niet het peil hebben be reikt, om zonder wroeging kennis te ne men van een degeiyk en opbouwend geschreven commentaar? een internationale reputatie. Zijn vak-1 toe. Ik heb er mijn werk met voldoe- manschap, persoonlijk overwicht, orga- ning kunnen verrichten en de resulta- nisatietalenten en karaktereigenschap-1 ten bleven niet achterwege. ilie plaats pen hebben hem op een eervo gebracht in het Nederlandse amuse- mentsmuzièkleven. Ieder jaar valt op hem de aandacht bp het Eurovisie Songfestival als voorzitter van de Ne derlandse jury en als dirigent tijdens de Nationale Finale en achter de les senaar op een concertpodium in één van de Westeuropese landen. David Gpsbert, want zo luiden zyn werkelijke voornamen, werd in 1915 in Vlaardingen geboren. Zijn vader dreef een muziekhandel. De zoon leer de als jongen het alfabet en het noten schrift praktisch tegelijk. Spoedig bleek, dat hij voor de muziekbeoefening was voorbestemd. De componist Henri Zag- wijn, aanvankelijk docent aan de Toon kunst Muziekschool in Rotterdam, la ter aan het conservatorium in Den Haag, werd zpn leermeester. Dolf van der Linden was nog maar 24 jaar toen hij ais arrangeur in dienst trad van de omroep. Ruim vijftig composities heeft hy op zyn naam staan. En niet alleen als Dolf van der Linden, maar ook als Van Lynn, Nat Nyl of Alex Pinto. Hoofdzakeiyk filmmuziek en composi ties, bestemd als muziek op de ach tergrond. „Humoresque For Strings", „Carnaval Time", „Concertino For Strings", „Carnaval Time", „Concertino for piano" en „Sterren stralen overal" behoren tot de meest bekende Hij richtte in 1945 het Metropole Or kest op. Met zün grote ervaring en bij zondere tact om met artiesten om te gaan wist hp er voor de Nederlandse Radio Unie een prachtig instrument van te maken, waarmee hij beroemde vocalisten in de loop der jaren heeft begeleid. Het Metropole Orkest telt dan ook bekwame musici waaronder de bekende violisten Benny Behr en Sem Nyveen, de pianist Dick Schal lies en, volgens insiders, de beste gi tarist van Nederland Tony van Hulst. Dolf van der Linden kreeg vier jaar geleden de eervolle opdracht, om als adviseur op te treden, van de „Israël Broadcasting Service Kol Jisraeel": „De Stem van Israel". Hp stelde zpn ervaring in dienst van de oprichting van een radio-orkest voor het lichte mu ziekgenre. Op myn vraag, of de banden met de directie van de Israëlische omroep zyn biyven bestaan antwoord hy bevesti- dig musicus: bekwaam componist, ar-1 gend. rangeur en instrumentalist. En boven- „In de herfst van dit jaar, of mis- orkestieider van lor maat met I schien in 1965 ga ik er opnieuw naar Dolf van der Linden is een veelzy- En dan het Songfestival. Kort en helder formuleert hij zjjn gedachten. „Het repertoire van de liedjes in het amusementsgenre behoeft voort durend aanvulling. Er wordt naar ge vraagd. En het valt me steeds weer op hoeveel goede inzendingen er bjj de jury binnenkomen. Het is alleen jam mer, dat bp het festival de schijn werper wordt gericht op de vocalis ten. De componisten en tekstschrij vers blpven daarbij op de achter grond. Het Songfestival in Europees verband heeft een reperesentatief ka rakter." Hp voegt er ondeugend aan toe, dat men er uit een oogpunt van kunstuiting niet te hoog bij op moet zien. „Het is alleen maar leuk, be stemd voor ontspanning en verstrooi ing." Inderdaad, voor ontspanning. Maar Dolf van der Linden zwijgt over de in spanning die van hem en al de anderen wordt gevraagd bp de voorbereidingen. Om over de spanning op de dag van het Eurovisie Songfestival maar te zvvpgen. GEERT GROOTHOFF Een produkt van l'Oréal cP DEN HAAG, 25 febr. - OP i bruari waren bij de dienst luis kijkgelden 1.617.816 televiüetofj J*fi aangegeven tegen 1.574.395 pej „j-UV nuari j.l. (tot en met 20 .Ure«G- 1.643.732). Het aantal geiagiS" .OL TV-ontvangers lag in de pe-ioo®ji) tober 1963 tot en met 31 jmu» .jcH'I'j bijna 18 pet hoger dan in iet 1 oktober 1962 tot en met 31 1963 j „diOsfi Het aantal geregistreerde vangtoestellen bedroeg op i fi 2.643.148 tegen 2.637.236 op J. De draadomroep telde op 1 459.993 aansluitingen tegen t60- 1 januari.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1964 | | pagina 6