Het Parijs van YvesMontand Saai leven? Langer leven J „Remember Oscar Pettiford", een belangrijke langspeler Nieuwe sprookjes van Yvonne Brill Lange werkdag Co wboyrom antiek 11 24 DECEMBElt 1964 PLUS Johnny Fedavo dat ook meer in de sfeer van „gaucho's" dan die der cowboys ligt. Maar ze zitten beide fijn in elkaar. -* ves Montand, de zanger met de V' sublieme voordracht, de „diseur" 4 met de onnavolgbare uitspraak, Yves Montand is wederom op de platenmarkt verschenen met een voortreffelijk album. Wie zijn enige tijd geleden besproken Philips- opname „Yves Montand chante Jacques Prévert" intussen heeft beluisterd zal het met ons eens zijn dat Montand daarmee een pres tatie heeft geleverd die nauwelijks te overtreffen lijkt te zijn. Thans ver scheen op CBS (72.207) een langsP?" ler die wat niveau betreft dicht in de buurt komt van eerdergenoemde opname. „Le Paris d'Yves Montand" is de titel van dit album dat, al stond er niets belangrijks op de plaat zelf, alleen om de uitvoering en verzorging een grote omzet verdient. Maar er is gelukkig meer. De kwa liteit van de merendeels overbe kende liedjes is uitzonderlijk goed. Alle chansons op deze plaat ademen de sfeer, de geest, de ziel van de Franse hoofdstad. Montand brengteeu wige successen als „C'est si bon", ,A Paris" (van Francis Lemarque), Leo Ferré's „Paris Canaille", „La vie en rose", Trenets „L'ame des poètes", Pre- verts „Les feuilles mortes" en „Sous le ciel de Paris", maar ook Aznavours „Sa Jeunesse" en „Mon Manége a moi' en verder nog „A Paris dans chaque faubourg", „Marie Marie" en „Le chevalier de Paris" Montand vertolkt ze stuk voor stuk op de tyrANNEER u een saaie sleur- yy baan heeft met weinig vooruitzichten, geen ambi tie of zin voor concurrentie kent en bovendien een slechte eetlust hebt, bent u gelukkiger dan u denkt! Volgens hartspecialist dr. Irvine Page uit Cleveland is de gene die het met deze „kwali teiten" moet doen het beste af, omdat de kans voor een hart aanval veel geringer is dan bij het meer dynamische type mens. /n de collectie van Imperial Is een bijzondere serie plaatjes gekomen. Een serie voor kinderen, kleuters in het bijzonder. Het betreft hier de sprookjes van Yvonne Brill, die bijzonder knap verteld worden door de jonge hoorspel-acteur Jos Brink. De sprookjes zijn origineel en liggen ver buiten het geijkte genre waarin men de onverwoestbare „Hans en Grietje" en „Klein Duimpje" etc. kan aantref fen. Ze zijn volkomen nieuw en bepa len het debuut van Yvonne Brill, dat naar ons gevoel best voor geslaagd mag doorgaan. Met onze kinderen hebben tenminste ook wij ademloos geluis terd naar de avonturen van het zee- meermintje Miriam, naar de drama's rondom het lelijke prinsje en de won derlijke belevenissen van Kabouter Wijsneus. Telkens een avontuurtje voor het naar bed gaan. Het ging er in als koek. Bij ons tenminste had den „Het klokje van zeven uur" en Barendje Beer er een geduchte con currentie aan. Yves Montand vervolg van pagina 10) genieën die de wereld verbeteren willen, zijn, als de vrouwen ons daartoe niet in de gelegenheid stelden?" Alexandre is niet dol op onze moder ne maatschappij. „Liever zou ik aan het hof van koning Lodewijk XIV, de zonne koning hebben gewoond of in het Parijs van de jongste eeuwwisseling, toen de rijtuigen nog niet snel genoeg waren om een kostbaar kapsel te verwoesten. De wind is tegenwoordig vaak mijn groot ste concurrent. „Mijn leven bestaat uit werken, wer ken en nog eens werken", zo zegt hij. „Ik sta om half zeven op, hoe graag ik ook zou willen uitslapen. En ik houd pas laat na middernacht op, ofschoon ik graag naar een theater ga. Ik leeft te ruggetrokken met mijn vrouw en twee kinderen." Noch Alexandres 22-jarige zoon noch zijn 20-jarige dochter voelen iets voor het kappersvak: „Eén Alexandre is ge noeg", zo zeggen deze kinderen van een beroemde vader. Hoe de komende haarmode eruit zal zien? „We leven in een ontwikkelingssta dium". oordeelt Alexandre. „De haren worden langer, de kapsels vrouwelijker". Wat hij van pruiken denkt? „Al mijn beroemde klanten hebben er minstens twee of drie. Pruiken zijn nuttig voor vrouwen, die veel maatschappelijke ver plichtingen hebben, die altijd, op elk uur van de dag, keurig voor de dag moe ten komen. Vrouwen, die deze verplich tingen niet hebben, hoeven zich geen pruik aan te schaffen". Alexandre, de beroemdste aller coif feurs. Wie hem spreekt, wie hem in zijn Parijse salon aan het werk ziet, stemt in met wat John Steinbeck eens over de kapkunst zei: „De kapper is de Invloedrijkste man van de maatschappij. Hij bezit een macht, die ver uitgaat bo ven het begripsvermogen van andere mannen". jong of oud, mooi of lelijk Jeder jaar is in ons gezin het gro te moment de ontmanteling van de kerststal met beelden, die een jaar lang, vergeten in de duister nis van de zolder, van de slaap des vredes hebben gesnoten. Van de dag na Driekoningen tot vigilie van Kerst mis is de kribbe met het kindje ver stopt geweest in houtwol en vloeipa pier. Daar mag niets mee gebeuren, daarbij is de grootste voorzichtigheid bij het inpakken in acht genomen. Maar och arm, de nek van de ezel blijkt gebroken te zijn en een der her ders heeft een boksersneus gekregen. Een uur ben ik, onder grote belang stelling, met de reparatie bezig ge weest: eerst gaatjes boren in de twee stukken nek van het arme beest, dan een lucifertje in de gaatjes stoppen en tot slot het geheel in de lijm zet ten. De herder moet maar een mop- neus houden en tevreden zijn met een be.etje waterverf. Waarom zou een der herders van Bethlehem er niet zó hebben uitgezien? Met z'n allen hebben we het fami liebezit te voorschijn gehaald, eerbie dig, veel eerbiediger dan bij het inpak ken vijftig weken geleden. Toen merk te een der huisgenoten nonchalant op: Ziezo, dat is een opruiming, veertien dagen al die rommel in de kamer is lang genoeg. Toen de Drie Koningen met gevolg uit wat vergeelde kranten gezond en wel hun rentree maakten, werd ik plotseling herinnerd aan mijn rubriek in dit blad. Jaar op jaar waren deze heiligen zonder enige rassendiscri minatie blijkbaar in dezelfde oude dagbladen van 1941 opgeborgen. Wat las ik en hebt u, wat oudere lezers ongetwijfeld gelezen? „Hitier in zijn nieuwjaarsrede: geweldige sterke wa pens zullen de vijand geheel verslaan, voor één Britse bom geef ik er tien of twintig terug". En verder: „We zul len beginnen met de opbouw van een nieuw Europa, thans en voor alle tij den. Terwijl ik de voedstervader op poetste en met een penseeltje het rood van zijn wijde mantel bijwerkte, terwijl ik later constateerde ,dat een der herdershonden mank moest lopen en de tiara van Balthazar wel wat ko perpoets kon gebruiken, bedacht ik, hoe gelukkig we Kerstmis twintig jaar na de hongerwinter van 1944 mo gen vieren. We hebben er zelfs voor over om dit maal nog drie missen achter elkaar te volgen. PHILIP LAMGERAX Coleman Hawkins tenorsaxofoon Bud Powell piano en Kenny Clarke drums. Pettiford kon nog al eens met deze musici spelen omdat z\j allemaal voor langere tijd Europa als hun tweede „vaderland" hadden ver kozen. Op dit Fontana-album komen duo-, trio-, kwartet- en sextet-opna men voor. Als componist van onver getelijke thema's als „One bass hit", „Something for you" (uit het begin van de jaren veertig) en „Swingin* till the girls come home", „Blues in the closet" en „Bohemia after dark" (uit latere jaren) heeft Pettiford ook in bredere kring grote naam gekre gen. Op deze opname hoort men een vijftal minder bekende maar daar om niet minder goede Pettiford- originals. Om ze stuk voor stuk aan een nadere beschouwing te onderwer pen lijkt ons zinloos. Iedere rechtge aarde jazz-liefhebber dient zich deze voortreffelijke LP aan te schaffen. Naast enkele indrukwekkende soli van Pettiford zelf hoort men opmerkelijk fris en origineel solo-werk van pianist Jan Johansson en vibrafonist Louis Hjulmand. Let u ook vooral eens op de merkwaardige behandeling van een zo veelgespeeld stuk als „There will never be another you". Toen de belangrijkste leerling uit de school van de grote bas sist Jimmy Blanton 18 septem ber 1960 in een ziekenhuis te Kopenhagen overleed, betekende dat in jazz-kringen een enorme slag. Want Oscar Pettiford was zonder twijfel een der toonaangevende figuren in de ontwikkeling van de jazz na 1940. Een kleine veertien dagen voor zijn _38ste verjaardag stierf Pettiford temidden van veel vrienden maar ver van zijn geboorteland. Het is een gelukkige omstandigheid dat Pettiford leer meester van bassisten als Ray Brown en Percy Heath zoveel platen tij dens zijn leven heeft gemaakt, waar door wij nu in staat zijn het spel en de fantastische ideeën van deze groot meester op zijn instrument te beluis teren. In '58 kwam Pettiford naar Dene marken met mensen als Konitz, J. J. Johnson en Kai Winding. Het beviel hem daar best en hij besloot in Euro pa en in het bijzonder in Kopenha gen te blijven. Hij heeft daar aan tal van sessions meegewerkt. Oscar Pet tiford is altijd de man geweest die bereid was om te helpen. Het aantal jonge Europese musici dat van hem adviezen heeft gekregen, is zeer groot. Pettiford heeft zijn jonge leven lang hard, heel hard gewerkt. „Ik werk graag in Europa", zei hij meer dan eens „de mensen zijn hier aardig, er is hier een duidelijk jazz-klimaat aan wezig en alles schijnt mij hier zo'n beetje te inspireren." Op Fontana (688 60-1) is nu een „in memoriam-plaat" uitgebracht waarop men de beroemde bassist in een negental stukken Kan beluiste ren. De opnamen werden gemaakt in Kopenhagen met diverse Deense mu sici. Slechts het laatste nummer „Just you, just me" werd opgenomen met beroemde landgenoten van Pettiford: j Marty Robbins komt uit de regi onen der betere Country en Westerzangers. Hij getuigt sinds jaar en dag van de onuitroei bare romantiek van het wilde westen en handhaaft zijn populariteit in de kring van vaste afnemers, die voor dit genre even onveranderd groot blijft. De keuze van zijn liedjes is heel eenvoudig. Op CBS 1548 het „San Angelo", met wat Mexicaanse sentimenten op de achtergrond en

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1964 | | pagina 27