Voor Moslims
is Christus
een profeet
als Mohammed
Kern van de zaak
Geborgenheid
Komst van Christus
24 DECEMBER 1964 1®
Wat betekent kerstfeest 1964
voor jonge mensen Dat
was het thema, waarover negen
jongeren van diverse „pluimage",
onder leiding van rector D. Coppes,
uitvoerig discussieerden tijdens een
door onze bladen georganiseerde
gespreksavond. Het werd een diep
gaand debat, dat tenslotte uitmond
de in een zoeken naar de definitie
van „gelovig zijn". En al zaten ze
daar, om met Wim Sonneveld te
spreken, „zo oecumenisch bij el
kander", over en weer werden toch
wel eens harde dingen gezegd. Rec
tor Coppes vroeg zich tenslotte af,
of de taal, waarin christenen onder
elkaar praten over God, voor ande
ren soms wellicht ofwel wartaal is
of iets volkomen vreemds. „Moeten
wij eigenlijk nog helemaal begin
nen met elkaar proberen te ver
staan Moeten wij niet beginnen
met elkaar trachten te vinden op
die punten, waarin wij elkaar wèl
kunnen volgen, in begrippen als
menselijkheid, naastenliefde, re
spect
Het „kerstgesprek" werd
bijgewoond door twee
jongemannen, die de MohaM'
medaanse godsdienst belijden-
Er sin Terzioglu uit Turkije
en Sultan Zagar uit Pakistan-
Tussen de Joodse, christelijk
en Mohammedaanse 9°ds
dienst bestaat dié over esn
komst, zo stelde een van hen'
dat men één God belijdt.
zien Jezus Christus als eetl
profeet en als zodanig respe°
teren wij hem. Maar wij zie
geen verschil tussen Chris
en Mohammed".
Van veel zin voor oecunl
ne getuigde deze verklarin
bij ons mag ieder preken
de moskee, het is immers
huis van God, van deze j
God. En ieder die daarna
wil luisteren, kan dat doen
Mensen van
TINEKE H1ETKAMP
.hervormd.
Hoe zagen de deelnemers aan de dis
cussie, protestanten, buitenkerkelijken,
moslims, en katholieken, het Kerstfeest?
Het verhand tussen het christelijke Kerst
feest en dat van de „zonnewende", sprak
hen weinig aan, al zagen enkelen wel sa
menhang tussen de geboorte van Chris
tus als het licht der wereld en het tijd
stip waarop, althans in de meeste delen
der wereld, het donkere seizoen overgaat
in het lichte. Is Kerstmis een feest van
huiselijkheid, van gezelligheid?
ROB: Ik geloof wel, dat attributen als
de kerstboom e.d. het vieren van het
kerstfeest vergemakkelijken, maar de zin
van het feest is toch wel iets anders. We
moeten proberen de kern van de zaak in
het oog te houden. Het zou gezonder zijn,
TAMMO NOORDUYN
remonstrant
JAN PLEYSIER RICKY KRAAN
baptistrooms-katholiek
morgen
ove((
als we het zonder die hulpmiddelen kon
den stellen.
TINEKE: Ze mogen niet overheersen,
maar er is toch niets op tegen om ze te
gebruiken.
JAN: Volgens mij is die hele entourage
ontstaan, omdat de niet-kerkelijken de
behoefte voelden om ook op de een of
andere manier het Kersfeest te vieren.
En die dingen zijn door de kerkelijken
overgenomen.
COPPES: Als dit zo zou zijn, wijst dat
niet op iets meer? Zou het niet zo zijn,
dat er bij ieder de behoefte bestaat om
op een bepaalde tijd het mens-zijn te be
leven, een tijd, waarop je je verhouding
met anderen aan een onderzoek onder
werpt?
ROB: Het zou eigenlijk zó moeten zijn,
dat wij mensen het hele jaar door Kerst
mis vierden. Maar omdat wij niet altiid
even sterk zijn, moeten wij erop bepaalde
dagen van het jaar aan herinnerd wor
den. Kerstmis is voor mij de bezinning
op onze menselijke verhoudingen.
COPPES: Ik geloof ook, dat je over
het algemeen kunt stellen, dat juist tij
dens de kerstdagen de hang naar thuis
zijn, bü mensen van wie je houdt, erg
sterk is. Is het niet zo, dat er, zowel b\j
kerkelijken als niet-kerkelijken, een dag
is ontstaan, waarop alles wijst naar
huiselijkheid en bij elkaar zijn? Kunnen
wij, los van allerlei sentimenten, zeggen:
dat thema van thuis zijn van geborgen
heid, veiligheid, liefde, is zo'n menselijk
thema, dat wij elkaar daarin kunnen vin
den. christen of niet-christen, gelovig of
niet-gelovig?
TAMMO: Ik geloof wel, dat je juist in
de kersttijd dieper denkt over „vrede op
aarde" en gebeurtenissen in de wereld,
die daarmee in schrille tegenspraak staan.
En doordat je daarover nadenkt, ga je
ook denken aan je verhouding met men
sen uit je eigen omgeving.
COPPES: We zouden dus kunnen stel
len, dat Kerstmis voor ieder een moment
is, waarop we ons bezinnen op elementen
van menselijkheid, van saamhorigheid en
dat het op die manier zowel voor kerke
lijken als niet-kerkelijken een waardevol
ogenblik kan zijn?
(Iedereen stemt hiermee in).
COPPES: Hoe denkt u over het Kerst
feest als viering van de komst van Chris
tus, de Christus waarvan katholieken en
protestanten belijden, dat hij de mens
heid is komen verlossen van zonde en
lijden.
JAN: Ik vind het belangrijkst, dat je
tijdens de Kerstdagen de geboorte van
Christus herdenkt, de vervulling van een
eeuwenoude belofte.
ROB: Ik wil de geboorte van Christus
niet ontkennen, maar ik zie het op het
moment nog niet zo. Ik ben er wel voort
durend mee bezig. De zin van het Kerst
feest zie ik inde menselijke relatie.
Pater Jelsma heeft het kort geleden heel
juist gesteld: „Laten wij mensen toch met
elkaar leven in één huis, hier op aarde.
Laat die ander dan toevallig geen of een
ander geloof hebben." Dat is voor mij,
momenteel, het kerstgebeuren. Hoe ik er
over vijf jaar over denk, weet ik nog niet.
Ik praat misschien een beetje vaag, maar
het is voor mij ook nog een erg vage
zaak. Ik geloof dat de geboorte van Chris
tus een zo groot mysterie is, dat ik dat
RECTOR D. COPPES
als mens niet kan bevatten. Maar ik ont
ken haar niet.
TAMMO: Ik zie de geboorte van Chris
tus erg symbolisch. Met dien verstand
dat men iedere keer de kans krijgt zie
te bezinnen op de manier, waarop J
goed kunt leven. Het aardige is, dat d
ieder jaar weer terugkomt. Maar ik z
niet, dat de geboorte van Christus et-
historische gebeurtenis is.
COPPES: U ziet het kerstverhaal
een symboliek voor de opgave, die vr
mensen hebben
TAMMO: Ja, en omdat het elk ja®,c
terugkeert kun je, zoals Wim Kan zeg
steeds uithuilen en opnieuw beginnen.
INA: Ik geloof in de geboorte va°
Christus.
RICKY: Ik ook. Ik zie het kerstfeest
als het begin van de voltooiing.
TINEKE: Ik geloof wel aan Jezus
de verlosser, maar ik beleef dat m jat
intens dan vroeger. Misschien komt
omdat je door het groeiproces van je
wat losraakt van het gehoorzaam vC™ at
van wat je steeds verteld kreeg en j
je aangenomen hebt. Ik ben er nog n
uit.