voor ontwikkelingslanden Hamernijptangschaaf On twikkel EEN NIEUW HOOFDSTUK IN GESCHIEDENIS DER MENSEN %ta_ Geïrriteerd De mens zelf Broeder-jubileum Missieroebel Laakbaar manco Ontzuilen Transformeren Papier Arm en antwoord Geld uit buitenland Centrale verwarming W.A verzekering Minister Platenboek over wilde dieren f, HET NIEUWE DAGBLAD PW Sport behoort tot de onderwerpen waarin les wordt gegeven. Hier leren Indiaanse meisjes o.l.v. JVP-ers een balspel. „M/vm/mm/m/m/m Nederlandse JVP-ster in Colom bia. s Avonds geeft zij naailes aan meisjes en vrouwen. UACjIiN U Geen ROBOTS maar MENSEN Het Jongeren Vrijwilligers Pro gramma veroorzaakte in het begin onmiddellijk enige weer stand en geprikkeldheid. Men meende de vrijwilligers vooral te moeten werven onder de jonge, pas afgestudeerde academici. Dit getuig de van een typisch Europese en theo retische visie op ontwikkelingsproble men. Wie deze problemen met wester se ogen bekijkt en meent dat er wes terse sleutels op passen, zal in de praktijk ontnuchterende ervaringen opdoen. De nood is in vele gevallen zó primitief van aard, dat een gespe cialiseerde westerse academicus, ais zodanig, onmogelijk tot zinvolle en vruchtbare arbeid kan komen. In een grote westerse stad kan men de or ganisatie en leiding van de Reini gingsdiensten wel opdragen aan b.v. een ingenieur, die daartoe de beschik king heeft over vele bekwame krach ten en een arsenaal modern materi eel. In menig ontwikkelingsland zal deze ingenieur in feite niet veel meer kunnen doen, dan eigenhandig met de vuilopruiming te beginnen. Op medisch gebied heeft het wes ten uiterst bekwame hart- of longspe cialisten. Doch in de noodgebieden is men voorlopig meer gebaat met ge wone, veelzijdige artsen en verpleeg sters. Wij kennen een Nederlandse ex-di- recteur van een verzekeringsmaat schappij, omstreeks 60 jaar oud, die nu met zijn vrouw ontwikkelingswerk doet in een Zuid-Amerikaans land. Hij leert Indianenjongens lezen, schrij ven, rekenen en timmeren. Zij geeft aan meisjes les in voedselbereiding, naaien en hygiëne. Twee Nederlan ders die de avond van hun leven be steden om een stukjs aarde voor men sen bewoonbaar te maken. (Zij wer ken met particuliere middelen). Hij vertelde ons, eens uit de Vere nigde Staten kostbare en ingewikkel de machines te hebben gekregen voor de electrische houtbewerking. „Maar wat ik werkelijk nodig heb", zei hij, „zijn doodgewone timmerkisten met een hamer, nijptang, zaag en schaaf, om mijn leerlingen mee te geven als ze „afgestudeerd" naar hun dorpen gaan, waar de electriciteit meestal nog niet is doorgedrongen." Het gaat in de ontwikkelingsgebie den vaak nóg niet om architecten, maar om metselaars; nóg niet om ingenieurs, maar om monteurs; nóg niet om knappe gynaecologen maar om kraamverpleegsters; nóg niet om hoogleraren maar om onderwijzers. O.a. in Kajotterskringen toonde men zich geïrriteerd door de hautain schijnende start van het JVP. De Ka- jotters zijn immers jaren eerder, op hun manier en hün niveau op eigen kracht met echte constructieve ont wikkelingshulp begonnen. Tientallen handvaardige jonge mensen zijn naar Afrika gezonden om daar, in samen werking met de missie, letterlijk de fundamenten te leggen en de muren op te trekken waarop en waarbinnen, in een later stadium, academici op hun wijze zouden kunnen voortwer- ken. Natuurlijk maakten ook de Kajot- ters fouten. Die zijn bij pionierswerk onvermijdelijk. Zij die thuis blijven, zowel als zij die geholpen worden, moeten pioniers hiertoe noodzakelijk krediet geven. Doch de grote, wezenlijke waarde van de door de Kajotters verleende ontwikkelingshulp, schuilt o.i. in het feit dat deze in samenwerking met de katholiek-christelijke missie wordt ge geven. Deze hulp is gekoppeld aan de verkondiging van een levensbeschou wing waarvan de helpers zélf de aan hangers, dragers en belijders zijn. Hun hulp is een daad die onverbreke lijk bij het Woord behoort. Daad en woord. Woord en daad. Het één maakt het ander zinvol en vrucht baar. De wereld heeft een mateloze be hoefte aan vakmensen op ieder ge bied. Proef het woord voor de veran dering eens als nieuw en let op dat „ménsen". Het gaat niet om robots, niet om automaten, maar om mén sen. De vakbekwaamheid die niet ge ring moet zijn, komt desondanks op de twééde plaats. Het is van het hoogste belang dat de jonge Afrikaan en Aziaat, die een jonge Europese ambachtsman op de steiger zien of die hun kinderen me dische hulp zien krijgen van een Euro pese arts of verpleegster, op den duur een vermoeden kunnen krijgen waar om die Europeanen bereid waren eigen huis, haard en land te verlaten. Waarom zij bereid zijn een hun vij andig klimaat te trotseren en te wer ken voor en met mensen, die in veel opzichten zo totaal anders zijn dan zij zelf. Het is van het hoogste belang dat de mensen de motieven kennen die hun denken en handelen, ten op zichte van elkaar, bepalen. Het lijkt ons voorlopig onaannemelijk en on waarschijnlijk dat de gemiddelde Afri kaan of Aziaat bewuste redenen heeft om b.v. in Europa in het belang van Europeanen te gaan werken. Trou wens, de feiten bewijzen, dat zij vaak nog niet over voldoende sterke drijf veren beschikken om in hun eigen werelddelen sociaal te functioneren. In kringen die zich bezig houden met ontwikkelingsproblemen, wordt door de deskundigen voortdurend ge- sproken over „structurele hulp". Daar mee wordt hulp bedoeld die gericht is op de opbouw van een samenle ving, waarin de mensen in staat zijn op eigen kracht menswaardig te le ven, zodat zij niet meer afhankelijk zijn van de toevallige goedgeefsheid van anderen. Voedsel- en kledingbedeling, onre gelmatige geneeskundige hulp e.d. tasten de oorzaken van de nood niet aan. Met de aanleg van wegen, wa terleidingen, rioleringen, bevloeiings werken en havens, met de bouw van scholen, fabrieken, ziekenhuizen, ra diozenders en drukkerijen en door pro ductieverhoging in de landbouw, doet men dit wel. Het westen is met hulp in déze vorm aarzelend en moeitevol begonnen en heeft reeds ettelijke zeer teleurstellende ervaringen opgedaan. Waarom? Structurele hulp begint niet met het overbrengen en inpassen van wetenschappelijke, technische, econo mische en sociale denkbeelden en ap paraten die het westen zich in een eeuwenlange ontwikkeling verworven heeft, maar in de mens zélf. De westerse economie werkt niet zo betrekkelijk succesvol dank zij het raffinement der politici en de inspan ningen der geld- en beursmagnaten, maar dank zij de min of meer bewus te sociale solidariteit en discipline van vele honderden miljoenen mannen en vrouwen in industrie, landbouw, am bacht, administratie, transport en handel. Dit soort mensen, levend en pas send in wat we de moderne westerse samenleving noemen, is het resultaat van het eeuwenlange, langzame, ge duldige groeien van het christendom in deze gemeenschap. Zonder aarzelen tekenen wij hierbij De onderwij s-congregatie der „Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis der H. Maagd Ma ria, is een jubeljaar ingegaan, want haar stichtingsdatum is 21 no vember 1840. Zij werd opgericht door mgr. Rutten, die begaan was met het lot, waarin de kinderen van de arme „werkslaven" in Maastricht toenter tijd verkeerden. Om deze jeugd uit haar nood op te heffen, waren mannen nodig die zich geheel pro Deo voor de evenmens wilden inzetten. In de loop der jaren is door gebed, offerzin en harde arbeid het aantal dier mannen, dat met twee begon, gegroeid tot 960, waardoor zij een der grootste der zelfstandige broedercon gregaties in Nederland werd en zij kon haar 47 huizen verspreiden overons land (24), Java, Borneo, Chili, Sierra Leone (Afrika), Malawi (Nyasaland) Pakistan, Spanje, Londen'en Dublin. Er zal een boekwerk verschijnen over de geschiedenis van de stad Maas tricht in de 19e eeuw, waar het ont staan en de eerste uitgroei der congre gatie door heen gevlochten is. Het wordt geschreven door twee broeders: drs. br. Winifred Ubachs (leerling van prof. Rogier) en br. Sigismund Tagage (specialist in de geschiedenis van Maastricht en van zijn congrega tie). Beloken Pasen, zondag 25 april, is en een reünie van oud-leerlingen van naar. Deze reünie zal gehouden wor den in het juvenaat te Maastricht, Tongerseweg 135. j <r,'- JAr Wf/tt. IÖSK bioscopen e.d. Officiële cijfers geven de werkelijkheid nu eenmaal lang niet altijd volledig weer. Over papier- en arbeidsverspilling leest men in de „Consumentengids": Eén van onze redactieleden heeft bij wijze van proef eens al het reclame drukwerk dat hij in oktober 1964 ont ving, verzameld. In die maand geen „top"-maand kreeg hij in totaal bijna 2,5 kilo druk werk in zijn bus. Dit bestond uit vijf verschülende advertentie-weekbladen, waaronder tier Van een normaal fors krantenformaat, zes maandbladen, vijf tien brochures, waarvan vele uitgevoerd in vierkleurendruk op zwaar illustratie papier, en 39 folders. Omgerekend op het formaat van onze Consumentengids, le verde dit aan leesmateriaal op: weekbladen 1270 pagina's maandbladen 166 brochures 278 folders 164 totaal 1878 Het is duidelijk, dat hier een enorme verspilling plaats vindt; wie zal tijd heb ben dit alles zelfs maar vluchtig in te zien? Deze vorm van reclame valt buiten de gebruikelijke statistieken. De 700 mil joen die deze als totale jaarlijkse re clame-uitgaven opgeven hebben alleen betrekking op de makkelijker contro leerbare advertentiereclame in kranten, aan, dat ook het socialisme vele grote christelijke idealen nastreeft en dat het socialer zal worden naarmate het zich ontwikkelt in de richting van een christelijke mens- en levensbeschou wing. Ook het communisme met zijn Messiaanse mystiek, met zijn eeuwi- ge-waarheids-pretenties heeft een christelijke toekomst of géén. Ontwikkeling betekent vooruitgang. Wij mensen zijn bij machte de voor uitgang te versnellen, mits de ont wikkeling begint en wordt voortgezet in de mens zélf. Afgezien van de resultaten en los van een morele beoordeling van hun methoden, hebben de communisten de ontwikkelingshulp aanzienlijk conse quenter ter hand genomen dan het westen, dan het politieke westen wel te verstaan. Communisten menen dat het heil der mensheid onontkoombaar verwe zenlijkt zal worden in en door hun ideologie. Daarom is elke roebel of yen voor ontwikkelingshulp, tegelijk een communistische missieroebel of apostolaatsyen. Daarom heeft elke communistische ontwikkelingshelper een zendingsopdracht. Het westen is een verdeelde een heid. De prijs hiervoor schijnt te vaak levensbeschouwelijke neutraliteit te moeten zijn, die vaak zonder verzet wordt betaald uit onverschilligheid, kortzichtigheid en klein-menselqk- heid. Zo is ook de westerse ontwikke lingshulp in hoge mate een neutrale onderneming geworden, hetgeen in de praktijk neerkomt op een overwegend materiële onderneming. Wq ontkennen hiermee niet dat er in deze westerse materiële hulp een christeiyke kern schuilgaat, maar het is een daad zonder Woord. Dit nu moet terwille van de mens heid, niet uit angst voor het com munisme of uit afkeer van de com- uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiift miiiiiiiiminmimi r leent op de vraag „Wat vindt u in de opleiding vooral belangrijk?" .Verder moeter: we de vrijwilli gers de zuiltjes-sfeer waarin ze hier leven goed uit. het hoofd praten. Ik heb, om een voorbeeld te noemen, een aantal r.-k.-vrywilligers eens meege nomen naar een gereformeerde brui loft. Men was eenvoudig verbaasd el kaar als christen te herkennen. Op dit punt kunnen we beter in eigen land vast het nodige doorbreken dan clat we in den vreemde moeten ont dekken hoe eigenaardig Nederland in elkaar zit. We moeten eerst gewoon Alsof hy ons commentaar over „St. Joseph" en de verarming van het rqke roomse leven gelezen had, schryft A. de Bot in „Frontlijn" (voor katholieken in en buiten de kerk). De conservatieven zien alleen maar afschaffen en nog eens afschaffen en niets ervoor in de plaats komen. Heel het roomse leven wordt een arm zalig geval, nergens nog zekerheden alles mag en niets moet. We zitten nu met het Arme Roomse Leven. Is het nu werkelijk zo ergVeel is er wel van waar helaas, maar dat is 't risico van de groei en de eman cipatie. Nu we van een gesloten ka tholicisme tot een meer open geloofs leven komen met veel contacten met andere christelijke kerken en de we reld, gaat er vanzelf 'n invloed van het protestantisme op ons uit èn van de wereld. Dit heeft grote voordelen meer bijbelse uitgangspunten, een nieuwe kijk op de Eucharistie en nu ook een vernieuwde praktijk hiervan en vooral een verruimend inzicht in het wezen van de kerk. De moraal wordt in z'n grondsla gen vernieuwd en ook meer bijbels ge oriënteerd. Kortom, er zijn vele hoop volle winstpunten, die de kerk dich ter by de tijd brengen en het geloof leefbaar maken. munisten, diep betreurd worden. Als moderne socialisten, ontstegen aan het eens zo prijzenswaardige fa natisme en ontgroeid aan de niet- schuldige onverdraagzaamheid, ont wikkelingshulp willen bieden, dan die nen zij dit te doen krachtens hun so cialistische overtuiging. Maar christenen kunnen en mogen evenmin verzaken aan hun opdracht en taak „het aanschijn der aarde te vernieuwen". Zq mogen de kans niet verzuimen het Woord nu, eindelqk, met de Daad wadr te maken. Daar om is de werkelqk of schijnbaar ge neutraliseerde ontwikkelingshulp een misgreep, die ten onrechte vanuit de mocratische beginselen wordt verde digd. De vooruitgang van de mensheid is méér gebaat bij een ak- tief socialisme en een aktief christen dom, dan bij de gedenatureerde hulp die de mensheid thans bij voorkeur wordt geboden. Wy schynen ver van ons uitgangs punt, het JVP, te zqn afgedwaald. Maar dit is niet het geval, want de korte geschiedenis van het JVP il lustreert ons betoog. Misschien moeten we dan volledig heidshalve beginnen met de motieven die in particuliere gesprekken tussen geïnteresseerden, de regering worden toegedicht, waarmee zq het JyP pro clameerde. Men kan de mening ho ren verkondigen dat het JVP een po litiek initiatief zou zijn, dat Neder land, na de Indonesische vrijheidsstryd en na de ontruiming van Irian-Nieuw Guinea, weer acceptabel zou moeten helpen maken in de Afro-Aziatische wereld. Ook al is deze mening niet juist, dan is het toch goed haar te signaleren. De kandidaten voor het JVP wor den zorgvuldig geselecteerd. De voor keur voor de academisch gevormden heeft men vrij spoedig laten varen, zy hebben zich ook nauwelijks ge meld, aangezien zq, zoals meq ons vertelde „in andere organisaties voor ontwikkelingshulp aanzienlijk méér kunnen verdienen." In een beroepen-overzicht van de tot nu toe uitgezonden vrijwilligers vinden we landbouwdeskundigen, ver pleegsters, huishoudkundigen, wegen- en woningbouwers, middelbare techni ci, leraren en leraressen, een druk ker, een statisticus, een arts, een ad ministrateur-fotograaf, een automon teur, een gezinsverzorgster en een maatsch'appelqk werkster. De opleiding duurt drie maanden en vindt plaats in het Koninklijk In stituut voor de Tropen in Amsterdam. De instruktie en training zijn sterk ingesteld op het onmiddellqk prakti sche, tenminste vanuit Nederland ge zien. Eenmaal ingezet blijkt er vaak nog heel wat aan te mankeren. De Europese vakkennis moet vaak „ontmanteld" worden. Een automon teur b.v. moet leren werken met sim pele sleutels en schroevendraaiers, want het instrumentarium van een Europese garage, zal hij straks ginds niet tot zqn beschikking hebben. Zeer veel aandacht wordt geschon ken aan het taalonderricht, waarbij de nieuwste technische hulpmiddelen beschikbaar zijn. Men leert auto- en Daardrijden, eerste medische hulp ver enen, en er worden instructies gege ven betreffende hygiéne, tropische ziekten, geschiedenis en godsdienst met betrekking op het land waar men werkzaam zal zijn. Ook staan lichamelijke training, sport en sportleiding in ruime mate op het rooster. De bedoeling hier van is mede, dat de vrüwilligers la ter in hun gastland de mensen door het bekendmaken van de spelregels en het aankweken van de goede sport- mentaliteit in contact brengen met de grote wereldgemeénschap van de sport. mens worden en vooral leren onszelf zqn." Reeds in het eerste nummer van „VISUM" beluisteren wy geluiden die kennelijk gericht zijn op neutralise ring van levensbeschouweiyke tenden- zen. De heer P. Kruithof van de Ne derlandse Jeugd Gemeenschap schreef: „Veel van de weerstanden die tegen welhaast elke vorm van hulpverlening in het geweer worden gebracht, kan men terugvoeren op de al of niet uitgesproken angst, dat hierachter toch een streven naar economische supre matie of religieus „imperialisme" staat." In hetzelfde nummer lezen wq van de hand van ir. L. W. v. d. Muyzen- berg: „Men gaat uit van de doelstel ling „Wq staan tot uw dienst". De vraag van het land is primair. Ons motief om die vraag te beantwoor den mag nooit aanleiding zyn om het initiatief, dat uitgaat van het gastland tot een secundaire zaak te maken, ondergeschikt aan een politieke, eco nomische of religieuze missie namens ons eigen land." Tenslotte willen we uit nummer 2 van „VISUM" nog een uitspraak van de heer J. Koster citeren: „Er is daar geen behoefte aan overtuigingen, waar den (politiek en religieus), maar aan mensen met interesse en wilskracht om mee te werken aan de economi sche opbouw van in dit opzicht ach tergebleven gebieden." Wq vinden dat dit heel grote woor den zyn voor een organisatie die met zo weinig moeite nog zo weinig ge presteerd heeft. In „VISUM" hebben wq geen kritiek op deze uitspraken gevonden. Het blad zal niet in handen komen van zendelingen en missiona rissen die, ongesubsidieerd, levenslang waarden leuren, ter vervullipg van hun religieuze Imperialistische missie. Op grond van de lesschema's die men ons ter hand stelde, kregen wy de indruk dat de ideologische instruc tie van de JVP-ers niet overmatig veel aandacht krijgt. Gedurende een beperkt aantal uren behandelt men de Europese geschiedenis en de de mocratie en wordt er iets aan maat- schappqleer gedaan. Aan de persoonlijke religieuze in structie van de JVP-er wordt, voor zover ons bekend, geen aandacht ge schonken. Als er üffch dan onder de jonge men sen veel praktiserende christenen be vinden, is dit naar onze overtuiging een laakbaar manco. De eigenlqke taak van de JVP-er wordt samengevat in een in het En gels milieu-jargon opvallend zuiver Nederlands woord: Kennisoverdracht De te ontwikkelen bevolking leert hoe zy haar grond moet bewerken. De kweek van groenten wordt gestimu leerd. De vrouwen krijgen voorbeel dige demonstraties in baby- en kinder verzorging. Men tracht de mensen aan te zetten tot het gebruik van gezonde re voeding. Men assisteert by de bouw van huizen en de aanleg van wegen. Een groep vrijwilligers kan slechts worden uitgezonden op een officieel verzoek van de regering van een ont wikkelingsland aan de Nederlandse regering. Deze procedure vrijwaart de Nederlanders van beschuldiging van neo-kolonialisme of imperialisme. Doch eer een groep uittrekt wordt het werkproject eerst onderzocht en voorbereid door projectonderzoekers. Veelal zqn dit een landbouwdeskun dige en een socioloog die samen werken met de plaatseUjke overheid en de Nederlandse ambassade. De gastregering is verantwoordelqk voor het onderdak van de vrijwilligers. Zo opgesomd lqkt het allemaal nog al eenvoudig en overzichteiyk. In de Wq vernamen dat het merendeel van de vrijwilligers praktizerende rooms-katholieke of protestante chris tenen zqn. Het schijnt nodig te zqn hen te „ontzuilen". In nr. 4 van het JVP-blad „VISUM" lazen wq n.l. het volgende treffende antwoord van een Vragen voor d«ze rubriek richt» men aan de Redactie van one blad (met In de llnker-bovenhoak der enveloppe „Vragenrubrlek"). De beantwoording geschiedt gratis. Men houde er nog rekening mee, dat men 14 dagen op antwoord kan moeten wachten. Vraag: Is het mogelqk een som gelds van het buitenland mee naar Nederland te nemen? Wanneer ik dat geld op de spaarbank zet, wordt daar dan door de belasting naar gekeken? Aldus de vraag van L. M. te B. Antwoord: Uit de meeste landen kunt u geld laten overmaken naar Neder land. Sommige landen hebben echter wel een maximum gesteld aan het be drag, dat men wil uitvoeren. De belas tingbepalingen in het buitenland zqn nogal uiteenlopend. Zonder nadere ge gevens kunnen wq u daarover niet in lichten. Wat Nederland betreft, de be lasting kqkt er misschien niet naar, maar u bent zelf verplicht aangifte te doen van uw inkomen of vermogen, ook al staat het op de spaarbank. Uiteraard is het niet zo, dat u twee maal belasting moet betalen over het zelfde bedrag, doch ook daarover be slist de fiscus. Vraag: Wij hebben dit jaar voor het eerst 'centrale verwarming. Nu is het mij al een paar maal opge vallen, dat er iets in de buizen be gint te tikken als er radiatoren worden opengedraaid. Wat kan er niet in orde zijn? Ook heb ik ont dekt, dat niet alle radiatoren goed warm worden. Hoe kan dat? Deze vragen werden ingezonden door P. S. te H. Antwoord: Het tikkende geluid wordt veroorzaakt door het uitzetten van de buizen wanneer het koude circulatie water wordt vervangen door heet. Dat sommige radiatoren niet goed warm worden kan een gevolg zqn van een grote luchtbel in de radiator. Vooral by nieuwe installaties wil dat nogal eens het geval zqn. Aan de meeste ra diatoren bevindt zich een ontluchtings- kraantje. Door dit open te draaien tot dat er water uitstroomt kunt u he? euvel verhelpen. Als u veel radiatoren moet ontluchten verdient het aanbeve ling het waterpeil in het verwarmings systeem goed m de gaten te houden en desnoods by te vullen. Vraag: Ik heb geen luxe-snelbrom- mer maar een eenvoudige flets met hulpmotor, waarmee ik allerminst snel uit de voeten kan. Moet ik nu tóch verzekerd zqn tegen wettelqkc aansprakelijkheid? Dit vraagt J. v.d. L. te L. Antwoord: Jazeker! Volgens de nieuwe wet moet iedere berijder van een rij wiel met hulpmotor, of dat nu een snel- brommer of een Solexje is, met ingang van 1 januari verzekerd zqn tegen wet- telqke aansprakelqkheid. Het kan u op een boete van 1.00.9 komen te staan indien u onverzekerd biyft brommen. Afgezien nog van de schade die u moet betalen bq een botsing. Vraag: Wat is nu eigenlqk het ver schil tussen een staatssecretaris en een minister? Is er wel verschil? Het is mq opgevallen, dat by de betiteling van leden van de Ameri kaanse regering nu eens gesproken wordt van minister dan weer van staatssecretaris. Hoe zit dat? Aldus C. M. te A. ANTWOORD: In Nederland is de staats secretaris eigenlqk een onder-minister, die een zeker mede-verantwoordelqk- heid draagt voor het regeringsbeleid en bq een kabinetskrisis met de overige leden van de regering aftreedt. In de Verenigde Staten ligt de zaak enigszins anders. De president is tegelqk én staatshoofd én regeringsleider benoemd voor een periode van telkens vier ja ren. In feite draagt alleen de president de volle last der verantwoordelqkheid. Hq kiest zelf zyn naaste medewerkers uit, die men gemakshalve ministers noemt, hoewel hun eigenlijke titel staatssecretaris is. praktyk moet het allemaal wel erg moeiiyk zqn. Uit de kranten vernam men Inder- tijd de startmoeilqkheden van het Brazilië-team. Uit losse berichten zou men concluderen dat de uitgezonden groepen de neiging hebben uiteen te vallen. In een particuliere brief van een gezaghebbend persoon werd ge sproken van een zielig gedoe. Men had de indruk gekregen dat de vrijwilli gers het consigne gekregen hadden, géén contact te zoeken met Missie en Zending. Wy vragen ons af „Den Haag" wel echt goed voor de jongelui zorgt, of „Den Haag" wel bq machte is om goed voor hen te zorgen. Het zou wel eens kunnen zqn dat de fteutralistische grondslag van deze overheids-onderneming niet bevorder- lqk is voor effectieve en efficiënte ontwikkelingshulp, en tekort doet aan de belangen van de jonge mensen die zich in dit kader in den vreemde begeven. Juist volwassen geworden maar toch zeer jonge mensen trekken naar vreemde landen waar, meestal onder primitieve omstandigheden, hard ge werkt moet worden. Voor ontspanning en amusement op Europees niveau zal weinig gelegenheid zqn. De „eigen" wereld is ver weg. De meeste pio niers lqden ooit aan gevoelens van heimwee, eenzaamheid en teleurstel ling. De groepen zqn klein, zodat de spanningen groot kunnen worden. Wy zqn bang dat ze dit dan maar voor hun privé-rekening moeten ne men. Zq zqn toch volwassenen? Maar ook volwassenen behoeven de beschut ting van een verantwoordelqke ge meenschap. Ook volwassenen kunnen in critische situaties belangeloze steun en raad nodig hebben. Hoe is hierin door het JVP voor zien? Om al deze redenen komt het ons uiterst wenselijk voor dat deze vorm van ontwikkelingshulp getransfor meerd wordt tot een onderneming onder particuliere verantwoordelijk heid met steun van de regering. De regering zou deze transformatie ak tief kunnen bevorderen door de Ne derlanders, die als missionarissen en zendelingen in de ontwikkelingsgebie den werkzaam zqn, een positief advies te geven onder welke voorwaarden en langs welke wegen zq, via de auto riteiten van hun werkgebied, hulp kunnen vragen in Den Haag. Het moet voor de regering niet moeilqk zqn zich te overtuigen van de werke- lqke instemming der betrokken bui tenlandse instanties. In Nederland zal een zodanig beleid, dat duidelqke vooruitzichten biedt, de in aanmerking komende particuliere organisaties krachtig stimuleren tot de terecht gewenste concentratie en samenwerking en bovendien tot aanzienlqke intensivering van de be langstelling en aktiviteiten. Doch het best gediend zullen aldus de hulp behoevende mede-mensen zyn. Het effect van religieuze roeping, er varing, kennis van volk en taal en gebruiken, materiële en organisato risch hulp op hoog niveau,moderne bekwaamheden en jeugdig idealisme tezamen, moet een veelvoud zyn van hetgeen thans in gescheidenheid wordt bereikt. CEES GRIFFIOEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' „Dieren in de Wildernis". Uitgeverij N.V. Gebr. Zomer Keuning. Wa peningen. Van Rensenbrink behoeft als intel ligente en boeiende verteller ove* dieren geen aanbeveling. Hij is irt dat opzicht de opvolger van dr. Portielje. Artis, de dierentuin waar aan hij verbonden is, heeft trouwens een traditie op dit gebied. Han van de Wer ken en Hillenius, bq voorbeeld, zyn eveneens terecht bekend. Han Rensenbrink heeft het platen boek van Frans A. Roedelberger en Vera I. Groschoff over de dieren in de Afrikaanse wildernis voor Nederland bewerkt. Hoe ver die bewerking gaaP kunnen wq niet beoordelen, maar t&l ieaer geval ls de tekst by de foto's ple zierig te lezen en zeer informatief. „Die ren in de wildernis" is echter allereerst een fotoboek. Uit het werk van zeven tig diereniotografen het sympathiek ste soort Jagers dat er bestaat heeft men 300 foto's gekozen en die, ten dele in zwart wit ten dele ia kleuren in het boek bqeengebracht. Men kan dit genre lectuur niet genoeg aanbevelen. Het is zeer boeiend voor jong en oud en, wat zijn feitelijke mededelingen betreft, we tenschappelijk verantwoord. Wonderen der wildernis, door George Sherman (Uitg. De Geïllustreerde Pers n.v., Amsterdam). Kleurenfoto's uit de wildernis, een beeld van het leven in de jungle, ge baseerd op Walt Disney's filmserie True Life Adventures. Redactie en nomenclatuur voor Nederland werden verzorgd door Han Rensenbrink van „Artis" in Amsterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 6