laverjas eens mee! COLLECTOR'S ITEM NINA SIMONE Successen voor Frank Ifield „PLUS FLUS 8 JANUARI 1965 4 „PLUS" verschijnt elke vrijdag. „PLUS" is een gratis weekeind-bijlage van „De Nieuwe Dag", „Het Nieuwe Dagblad", de „Nieuwe Haarlemsche Courant" en het „Kennemer Dagblad" Losse nummers van „PLUS" kosten 21 cent. Eindredacteur van „PLUS": Hans Stevens. Correspondentie voor „PLUS" rechtstreeks rich ten aan: „PLUS", N.Z. Voorburgwal 65.73, Amsterdam-C., Tele foon 020—221355. Frank Ifield, een 25-jarige Australische zanger van volks-, cowboy- en popliedjes maakt op het ogenblik grote furore in Amerika en Europa. Toen hij op vijftienjarige leeftijd een baantje verspeelde om dat hij opslag vroeg, besloot Ifield trots dan maar iets voor zichzelf te beginnen. Zijn hart ging uit naar de zangkunst, en hij probeerde in Australië's harde wereld van de kleinkunst iets te bereiken. Toen hij op zeker ogenblik een aanbieding kreeg om naar Engeland te komen greep hij die met beide handen aan en in 1959 zette hij daar voet aan wal. Maar de dromen van Frank Ifield gingen al gauw in rook op, toen hij bemerkte dat hij van voor af aan kon beginnen, omdat niemand nog ooit van hem gehoord had. Na enige tijd kwam het succes echter plotseling aanrollen als een grote golf. Kort na elkaar bereikten drie liedjes van hem de top op de Engelse hitparade, n.l. „I remember you", „Lovesick Blues" en „The Wayward Wind". Het nummer „I remember you" leverde hem een gouden plaat op. Toch is Frank Ifield er trots op dat zijn zangcarrière begonnen is in zijn moederland, om precies te zijn in het plaatsje Dural dicht bij Sydney, waar hij veel enthousiaste fans verwierf met zijn Western- en volksliedjes. Spoedig kreeg de succesvolle zanger dan ook zijn eigen TV-show die wel voor het grootste deel aan zijn huidige triomf heeft bijgedragen. Jippiemam, ik heb hem zover l" WIJ ontvingen vele oplossingen waarbij het verschil tussen hei Rotterdams en Amsterdams sys teem wel om de hoek kwam kijken. De meeste klaverjassers hebben de twee ma nleren onder de knie en voor hen is het weinig moeite beide toe te passen. De heer W. H, Sr. dank voor zijn brieven en zijn prachtige oplossingen. We hopen er nog vele te geven. Enkele spelers vragen mij om de regle menten waarover ik het in een der vorige artikeltjes heb gehad. Het is on doenlijk die in zijn geheel hier te gaan afdrukken, maar ze zijn in boek- vorm verkrijgbaar. Uitgever is Kruse- man. Den Haag en de schrijver is J H. Scharff Een nuttig boekje, dat u alles geeft wat u wenst. Dan nog een vraag van algemeen be lang, namelijk over het al of niet winnen van de partij bij het laatste spel als de twee partijen dicht tegen het gestelde eindtotaal aan zitten, b.v. men speelt om 1500 en ze staan op 1450 en 1486. Het beslissende spel is zo dat beide partijen over de 1500 komen, en de niet opnemende partij zelfs meer punten heeft dan de opnemer. Wie is dan de winnaar? Het paar dat de meeste punten heeft of het paar dat heeft opgenomen? In die gevallen is de opnemende partij die dus het risico nam, winnaar als hij in dat spel de 1000 of de 1500 haalde, ondanks het feit dat de tegenpartij mogelijk meer punten zou hebben. Nu ons spel, waar velen weer naar uitkijken. Wij zullen ze van nu af aan nummeren, als u dit nummer bij een eventuele oplossing wilt vermelden, maakt het de zaak eenvoudiger. No. 10 Sch A.10 Har'. B.10.9 Rui. V.B.7 Kla. N Sch H.V.B.9 Har. Rui. Kla. H.B.10.7 O Sch 8.7 Har. AHV87 Rui. H. Kla. Sch. Har. Rui A. 10.9.8. Kla. A.V.9.8. Zuid speelt en mag zelf uitkomen. Hij maakt ruiten troef. Hier is de uitkomst voor Zuid heel belangrijk en er is zowel voor de Rotterdammers als de Amster dammers een mooi spel van te maken. Wilt u het opsturen? Graag. Nu onze correspondentie: de heer W. H. Sr. uit Rotterdam noemden wij al ais een van de goede inzenders met mooie op lossingen. Verder noem ik nog dt vol gende goede oplossers: J. P. S., Hillegom; G. F.. Beverwijk; J. V., IJmuiden; uit Rotterdam: J H. S., G. J. P., B. D. O en M. V.; uit Amsterdam: J. M., J B., K.' L., W. M. D. en A. J. D. S. Nog even Iets óver de puntentelling. Tegenwoordig wordt voor alles de tien van de laatste slag er bijgerekend. Een mars is dus geen 152 100, maar 162 100. Het beet gaan is ook 162 en geen 152, zoals hier en daar nog voorkwam. Vier boeren, dus vier gelijken, is maar 100 punten en geen 200. Dit laatste is een verwarring met het pandoeren Vier ge lijken. onverschillig welke kaarten, bete kenen altijd 100 punten. De post overstelpt ons dagelijks met oplossingen van onze Kerst puzzel. Het enthousiasme om de bedoelingen van onze tekenaar te doorgronden is kennelijk zeer groot geweest. Wy herinneren u er aan, dat de inzendtermijn onher roepelijk sluit met de eerste och tendpost van dinsdag 12 januari. Wilt u nog meedoen, benut dan het komende weekeinde, anders is de kans voorbij. U weet, het gaat om mooie geldprijzen. Succes! avond als zij ergens in een van Ame- rika's duurste nachtclubs uren achter een haar auditorium ademloos ge vangen houdt. Want Nina Simone doet en kan alles. Maar Nina Simone doet dat alles net even anders, (beter vaak) dan men ge woon is te horen. Et is niets waarvoor zij terug deinst. Want: natuurlijk zingt zij de blues, de ballad, het humoristische liedje, het volkslied en de moderne song. Maar wat zij ook brengt: steeds en heel duidelijk is het Nina Simone die aanwezig is. Het talent van Nina Simone in enkele woorden te vatten is even onmogelijk als het volledig opsommen van alle Rockefeller-bezit- tingen in de wereld. Men late zich zelf op dit Philips-album meevoeren door de zeven verschillende „show-pieces" van deze ongelooflijke vrouw. In 1954 startte zij haar muzikale carrière in een nachtclub in Phila delphia. Langzaam (onbegrijpelijk langzaam achteraf) steeg haar faam. Nu is zij een van de beroemdste ar tiesten van de States en de gages die men haar betaalt nemen astronomi sche vormen aan. Op de onlangs ver schenen Phïlips-opname staat ook het door haar weer wereldberoemd ge maakte „Don't smoke in bed". Met be geleiding van bas en drums speelt en zingt Nina Simone deze in-droevige ballade. Haar interpretatie groeit uit tot een welhaast verstikkend drama tisch gebeuren, waarbij iedere toe hoorder diep ontroerd wordt. Gelukkig want waar zou het anders naar toe moeten? brengt Nina Simone ook veel humor op deze plaat. De traditio nal „Go Limp" is een aanstekelijk brokje komische folklore dat het pu bliek in de zaal (het is een live-opna me) kennelijk veel genoegen verschaft. Opvallend is het te ervaren hoe ge makkelijk en direct Nina Simone haar gehoor weet te bespelen. Men luistere daarvoor maar eens naar die onver valste blues „Old Jim Crow" en Kurt Weills „Pirate Jenny". Bijna tastbare tragiek krijgt men voorgezet in „1 love you, Porgy" (let u dan ook eens op haar prachtige piano-begeleiding). Het zal de lezer duidelijk zijn dat deze „Nina Simone in Concert" thuis hoort in IEDERE discotheek. TT et kon niet uitblijven of de naam K—Ê van zangeres Nina Simone M.JL moest ook in ons land grote be kendheid krijgen. De Philips LP 652 053 getiteld „Nina Simone in Con cert" zal daar ongetwijfeld zorg voor dragen. Als men over Nina Simone spreekt dan dient men niet alléén op haar stem, haar voordracht, haar piano spel, haar songs te letten, maar op de totale prestatie. Want bij de van oor sprong Indiaanse Eunice Waymon zoals haar eigenlijke naam luidt vormen zang, interpretatie en piano spel één onverbrekelijk geheel. Deze zeldzame vrouw brengt geen jazz in de pure zin des woords en geen klas sieke muziek in de traditionele bete kenis. Zij is geen show-ster als een Judy Garland, geen vertelster als een Aldrid Clairborne, geen blues-feno meen als een Bessie Smith eens was. Nee: Nina Simone is een vrouw, een artieste, gezeten achter een piano en in het bezit van een eindeloos genu anceerd stemgeluid (hard, bijtend, verscheurend, teder, lieflijk, móói soms) die een one-womanshow weg geeft. Een one-womanshow, iedere

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 16