01 Godard gaat film met Constantine maken ..Bronco Billy'' na 45 jaar weer op witte doek mmm. 98 Jaap Heins maakt twee veelbelovende films dineren m "'<4 V arkensd trè meer m DAGf>UZZLE V' u - IIs opruiming opruiming opruim' opruim c r n i Nader onderzoek na klachten van kampbewoners Herfstimpressie Ets" en Bronco Billy ter meulen Kappers Viva Maria 5*. Affaire-De Bilt OOK ITALIANEN DOOR CENTROPA BENADEELD Annie Schmidt krijgt staatsprijs kinderboek napolsky L Y:?%vt'.-A - Mtd ii10 Mr. Schiff bij Soekarno <8 c £v° ■»V| S'i: HET NIEUWE DAGBLAD VRIJDAG 22 JANUARI 1965 William Anderson tweede van links) in een van de cowboy-films uit de rond 1900 vervaardigde Bronco Biïïy-serie. (Bronco Billy" (1900), oudste nog levende filmheld van het Wilde Westen. Eddie Constantine, de hard vech tende en hard drinkende detective Splinternieuwe 3D cm langspeelplaten 'WMÈÈÊmmÊÊmmËMÊÈ mmmm - r Beeld uit de film „De Ets" van de jonge Nederlandse cineast Jaap Heins. Geloofsbrieven aangeboden 7" ÏT - 1 1 ■m t L SS? N( FILMSTERS IETEN (Advertentie) zegt, dat zijn cliënten niets van haarnet ten en haardrogers willen v.eten. Van Mandel, die eigenaar is van de Jerry Rothschild Barbershop, is bekend, dat hij naar Wenen vliegt om het haar te knip pen van de ene acteur om hetzelfde een week later in Honoloeloe te doen voor de andere. Sebring heeft dus zijn tegenstanders. Maar zijn moeilijkheden zijn niets in vergelijking met die van George Masters. Als niet-vakverenigingslid wordt Mas ters bestreden door de meeste haar-sty- listen, die wèl lid zijn en die hem niet toestaan om in de filmstudio's te werken. Dus arriveert Masters, als hij het haar van Barbara Rus moet doen, om half zes in de morgen aan haar woning in Be verley Hills, zodat hij met zijn werk klaar is, voordat ze naar de studio gaat. Masters, een tamelijk verlegen jonge man, laat van die verlegenheid niets blijken, als hij zijn rekeningen schrijft. Toen hij het haar van Doris Day had ge daan voor de film „Move over Darling" dilendle hij een nota in van vijfduizend dollar, duizend dollar voor elk van de vijf kapsels, die in de film zijn te zien. Hoewel Masters waarschijnlijk min stens 20.000 dollar per maand verdient leeft hij eenvoudig, rijdt in een station car en gaat hoogst zelden uit. Zijn ideaal is de leiding te krijgen van een weke lijkse televisie-show, waarin hij de vrouwen onderricht in de kunst van de opmaak. Als hij zijn show krijgt, zal hij natuurlijk een percentage vragen.... Jean-Luc Godard is op het ogen blik een van de belangrijkste figuren in het Franse filmbedrijf en de lie velingregisseur van de intellectuele cineasten. Hij verkondigde zijn theo rieën, voordat hij ze in de praktijk toepaste, in de kritieken, die hij schreef in het avant garde-blad „Les Cahiers du Cinéma" waaraan hij nog altijd meewerkt en in het tijd schrift „Arts". Zijn eerste film, in 1960, was „A Bout de Souffle" met Jean Seberg en Jean-Paul Belmondo. Het werd een sensationeel succes, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. ..Ik heb", aldus Godard, „mijn eerste film opgedragen aan de Monogram Stu dios, een thans niet meer bestaande, armelijke filmmaatschappij in Holly wood, die alleen maar B-films produ ceerde. Dat heb ik niet gedaar. omdat ik al hun films bewonderde of I: grote studio's wilde kleineren, maar omdat sommige, op een koopje gemaakte Mo nogram-films bijzonder knap in elkaar zaten en ons leerden, hoe je veel kon doen met weinig geld. Verscheidene be langrijke regisseurs zijn hun loopbaan bij Monogram begonnen, waarbij zij hun verstand en talent gebruikten, om hun bescheiden financiële middelen te ver bergen. Anthony Mann was er één van." „Ik bewonder de meeste belangrijke Amerikaanse regisseurs. In Frankrijk zijn er bepaalde secten van filmlief hebbers, die elk hun eigen idool hebben: (Advertentie) Laat anderen 6.50 betalen voor deze tas (de prijs ,die zij overigens dubbel en dwars waard is) maar zorg, dat U hoort bij onze klanten, die hem nu kopen voor nog géén drie gulden. Ruime flinke tassen van water dicht linnen, met ronde, pret tige handvaten, met pergatex aan het ijzersterke linnen be vestigd... keurig afgepaspeld en voorzien van een solide trek- sluiting. Morgenvroeg om 9 uur begint de verkoop van honderden van deze tassen, in rode of blauwe schotse ruiten, per stuk voor ►l Gtin ttl. of schrift, bttt. jfd Minelli, Vidor, Raoul Walsh, Billy Wil der, In Venetië ben ik dit jaar Antonioni gaan interviewen. Hij was stomverbaasd, toen ik met een notitieboekje bij hem verscheen, omdat we allebei een film hadden, die aan het festival deelnam. Ik heb een groot stuk over hem geschreven en bovendien zijn „Deserto Rosso" in „Les Cahiers du Cinéma" besproken. Ik geloof, dat ik de enige criticus ben, die heeft opgemerkt, dat „Deserto Rosso", wat het thema betreft, op „Marine" van Hitchcock lijkt. In beide films komen neurotische vrouwen voor, die een af keer hebben van de kleur rood". Godard is op het ogenblik bezig aan een nieuwe film, waarin Eddi Constau- tine, de in Amerika geboren zanger, die in Europa bekend is geworden door zijn optreden als de hard vechtende en hard drinkende detective in Franse misdaad films, de hoofdrol zal spelen, samen met Anna Karina, de vrouw van Godard. „Een titel heb ik nog niet" aldus Godard, „maar het wordt iets op het terrein van de science-fictior.". In het volgende seizoen zal Godard zijn debuut maken als toneelregisseur met het stuk „On ne badine pas avec l'amour". (Men speelt niet met de liefde), waarin Anna Karina en Sammy Frey de hoofdrollen zullen spelen. In de Hollywoodse filmkolonie, waar eigenliefde en ijdelheid als algemeen er kende deugden gelden, zijn kappers en schoonheidsspecialisten vreselijk belang rijke lieden. Actrices, die in alle staten zouden raken, als een regisseur ze vijf minuten liet wachten, zitten vijf uur lang geduldig in een kapsalon om te worden „behandeld" door een populaire „haar-stylist" als bijvoorbeeld George Masters. Als Tony Curtis naar Europa moet voor buitenopnamen, geeft hij dui zenden dollars uit om zijn Hollywoodse kapper, Morry Mandel, mee te nemen, liever dan zijn kostelijke haardos toe te vertrouwen aan een plaatselijke figaro. Elvis Presley, Henry Fonda, Marlon Brando en Steve McQueen, onder ande ren. betalen niet minder dan dertig dollars om hun haar te laten knippen door een jongensachtige „haar-stylist", genaamd Jay Sebring. De hegemonie van de kappers werd onlangs opnieuw bewezen, toen George Masters een contract tekende, waarmee hij waarschijnlijk de eerste in zijn vak is, die op de percentage-basis werkt. Masters, een jongeman van 26 jaar, zal de haarstijl ontwerpen voor twee actri ces, Barbara Rush en Polly Bergen, die gaan optreden in een nieuwe televisie serie voor het volgende seizoen. Hij zal dan van ieder van haar 250 dollar per week ontvangen zolang als de eerste se rie wordt uitgezonden, ook al doet hij het haar van de dames niet vóór elk optreden. Masters bereikt daarmee de hoogste status van het kappersgilde: hij zal worden betaald als hij niets doet. Hoewel haar-stylisten gewoonlijk bij zonder elegante lieden zijn, verrichten Sebring en Masters, momenteel de popu lairste figuren in de wereld van de Hollywoodse haarsnijderij, hun werk in overhemd en verkreukelde pantalon en zien er eerder uit als vluchtelingen uit de Actors Studio. De 31-jarige Sebring zat zo krap, toen hij zes jaar geleden zijn bedrijf opende, dat hij eigenhandig zijn stoelen, wasbakken en verdere uit rusting installeerde. Thans heeft hij vijftien assistenten, zal binnenkort twee nieuwe etablissementen openen en is tevens eigenaar van een bloeiende fa briek, die haarpreparaten vervaardigt en verkoopt. Sebring is verantwoordelijk voor de nieuwe mode onder de acteurs om zich door een „haar-stylist" te laten behan delen in plaats van door een „ouderwet se" kapper. Waar conventionele kappers knippen en kammen, daar maakt Se- bninig, een gediplomeerde „cosmetolo gist", gebruik van haarnetten, haardro gers en allerlei technische snufjes. Natuurlijk kijken de oudere kappers in Hollywood op Sebring neer. Morry Mandel, die o.a. Burt Lancaster, Kirk Douglas en Tony Curtis tot klant heeft. De oudste nog levende filmheid keert terug op het witte doek. Zijn naam is „Bronco Billy" (William Anderson), die een cowboy-filmster was nog voordat iemand ooit van William S. Hart had ge hoord. Anderson, die zich 45 jaar geleden terugtrok uit het filmbedrijf, maakt zijn „comeback" in een Western, getiteld „The Bounty Killer", waarin hij Buster Crab- be, Richard Arlen en Dan Duryea als medespelers heeft. Ook zij zijn veteranen, maar ze waren nog heel kleine kinderen, als ze tenminste al waren geboren, toen Bronco Billy hoog in het zadel zat op het witte doek en miljoenen mensen over de hele wereld uitsluitend naar de bioscoop gingen om hem te zien. De thans 82-jarige Anderson was na melijk de held in de eerste twee-acter, het beroemde Wild West-epos uit 1903, „The Great Train Robbery". Een film die in het oosten van de Verenigde Sta ten werd gemaakt, toen Hollywood nog niets anders was dan een verlaten stuk land aan de Stille Oceaan. Anderson vertelt, dat hij zijn twee- acters produceerde „als gepofte mais". „Ik placht ze 's morgens te schrijven en 's middags te maken. Soms schreef ik het scenario op mijn» manchet". Hij is thans bewoner van het Motion Picture Country House and Hospital, een tehuis voor gepensioneerde acteurs. Hoewel hij een groot deel van de dag doorbrengt in een rolstoel, heeft hij het nog vaak over de goede oude tijd, toen hij met Charlie Chaplin films maakte in Niles, een stad in Noord-Californië. De klassieke „Great Train Robbery" deed de haren van de eerste filmprodu centen te berge rijzen, omdat ze vonden, dat de film veel te lang was. Hij had een lengte van 800 voet in vergelijking met de gebruikelijke 50 tot 60 voet van de films in 1903. „Ik vertelde, dat hij 800 voet lang was en toen zeiden ze, dat het publiek niet zo lang zou blijven kijken", herinnert Anderson zich. „Ik antwoordde, dat ze zelfs naar 5000 voet film zouden blijven kijken, als die maar interessant genoeg was. Tegenwoordig maken ze films van 50.000 voet. Toen ik met Charlie Chaplin in Niles was, placht ik een film per week te maken. Een paar maanden ge leden heb ik nog bericht van hem ge had, toen hij hoorde, dat ik hier zat". Billy lacht, als men hem vraagt de sala rissen van de tegenwoordige acteurs te vergelijken met wat hij verdiende met zijn werk in „The Great Train Robbery' „Ik kreeg er vijftig cent (toen ongeveer een gulden) per uur voor", zegt hij. Anderson, die in 1958 een Oscar ont ving. verklaarde het bijzonder prettig te vinden, nog eens in een film op te treden. „Het herinnert me", zei de oude man glimlachend, „aan de oude tijd, de heel oude tijd". In Mexico zijn de opnamen begonnen voor „Viva Maria", een kleurenfilm op breed doek van de Franse regisseur Louis Malle, waarin Brigitte Bardot en Jeanne Moreau voor het eerst samen zullen op treden. Het door Louis Malle en Jean- Claude Carrière geschreven filmverhaal speelt in een Zuidamerikaanse staat, rond de eeuwwisseling. Bardot en Moreau wor den bij een van de gebruikelijke revolu ties betrokken en raken verliefd op de zelfde man. Brigitte Bardot is in Amerika een van de populairste Franse actrices, terwijl Jeanne Moreau er bekend en beroemd is geworden door haar optreden in films als „Les Amants", „La Notte", „Jules et Jim" en de hier te lande nog niet vertoonde Franse verzetsfilm „Le Train". Jean Anouilh (Frankrijk), Peter Glen- ville (Engeland) en Metro Goldwyn Mayer (Hollywood) gaan samen films maken. De Britse regisseur en de Franse schrijver, die al eens hebben samenge werkt aan de film „Becket", zijn reeds bezig aan een scenario voor één van de drie films, die door Glenville's Maxi milian Productions in samenwerking met M.G.M. zullen worden vervaardigd. Anouilh bewerkt „La Galagi" (De Heks), een op historische feiten gebaseerd boek van Philippe Erlanger. Volgens een woordvoerder van M.G.M. is het „een drama over een courtisane uit de zeven tiende eeuw, die een schrikbewind van laster en moord uitoefent". Een datum voor deze productie is nog niet vastge steld. De volgende Glenville-Metró-film wordt „Hotel Paradiso", een toneelstuk van Georges Feydeau en Maurice Devallières. Jean-Claude Carrière zal het scenario schrijven voor deze „typische Franse klucht". Tenslotte proberen Glenville en Metro op het ogenblik de filmrechten te krijgen van wat wordt aangeduid als „een moderne romance zonder titel". Als U nu Uw gramofoon- platen-collectle eens flink vrilt uitbreiden... en voor een be spottelijke prijs een 30-cm lang speelplaat wilt kopen... dan verwachten wij U morgen. Want dan hebben wij boven op onze 2e Etage een 'Oprui mingsaanbieding, prachtige langspeelplaten, normale prijs 18.90™ nu per stuk voor nog géén drie gulden. Een collectie spiksplinter nieuwe 30 cm platen, met Operette-, Jazz-en Dansmuziek, originele spaanse platen en spirituals, nu voor een onge hoord lage prijs. <*v/f .Hwnwnm ifriïa&jfc wrtheucK ct/wroN Morgenvroeg om 9 uur begint op de 2e etage de verkoop van deze eerste keus fabrleksnleuwe platen in een rijk sortiment, voor Per dient niet meer dan 4 Platen. UTRECHT. 22 jan. De officier van justitie in Utrecht heeft een rapport van de stichting „Katholiek woon- wagenwerk Utrecht-De Bilt" ontvangen over het politie-onderzoek in het woon wagenkamp in De Bilt, dat op donderdag 7 januari werd ingesteld. Enige bewo ners van dit kamp hadden zich name lijk tot dezo stichting gewend met klach ten en een verzoek om hen te helpen Het rapport bevat een aantal ver klaringen van bewoners van dit kamp over het optreden van de politie. Deze verklaringen, evenals verschillende publikaties die zich baseerden op uit latingen van dezelfde bewoners, wij ken op verschillende punten af van de ambtelijke berichten, verstrekt door de hierbij betrokken politieambte naren. De officier van justitie acht het daar om gewenst, dat nader wordt onder zocht welke waarde gehecht moet wor den aan de door de kampbewoners ge uite klachten. In overleg met de dis trictscommandant van de rijkspolitie laat hij nu op verschillende punten een aanvullend onderzoek naar het gebeur de- instellen. Dit onderzoek wordt inge steld door de rijksrecherche die daar toe ter beschikking is gesteld door de procureur-generaal bij het gerechtshof te Amsterdam. (Van o-nze verslaggever) AMSTERDAM, 22 jan. Naar ons uit Savona wordt meegedeeld zouden niet alleen Nederlanders, maar ook Italianen zijn benadeeld door de Amsterdamse N.V. Centropa Chalet Service, waarvan de directeur, de heer C.A.M. van L. de zer dagen werd aangehouden onder ver denking van verduistering en valsheid In geschrifte. Zoals bekend wordt de heer Van L. ervan verdacht grond en bungalows in Savona te koop te hebben aangeboden, terwijl hij daarover geen enkele zeg genschap had. DEN HAAG, 22 jan. De staats prijs voor het kinderboek is toegekend aan de schrijfster Annie M. G. Schmidt to Berkel (Z.H.). Deze driejaarlijkse prijs, die thans voor de eerste maal is verleend, werd in 1964 ingesteld. De prijs zal in het departement van O.K. en W. donderdag 25 maart uitgereikt worden. (Advertentie) sinds 1866 Maak van uw „buitenshuia- eten" een waarlijk hoogtepunt van de dag. Dam Amsterdam TeI.020-63163/Parkeerterrein :prw - i Wk rnMÊmÊ, m i (Advertentie) Jonge en aanstaande ^ille» die een extraatje °ve..j f* houden in deze dure tij ^tf toch voor hun kleine ^ord6[t luiers willen hebben, t morgen in onze bab/" verwacht. je Want dan beginnen w'|Asft'i verkoop van een Sr0 tetfy eerste keus oogjes e luiers, gemaakt va" j Ji« zachte katoen (zonder r normaal voor 1J® 1^ worden (en dan 's goedkoop). Goed vocht opnemer^® ^t' die met elk wasmidde' e. ..*r$ maal uitgekookt worden, koopt U ^„t. nog géén zeventig c Morgenvroeg om de verkoop van eS'e" katoenen hagelwitte tetraluiers per stuk voor Géén tef. of pet DELFT, 22 jan. in bruik is een verschuiving sumptie te constateren 5 naar varkensvlees. In ve:r grote aantallen varkens j v is dat misschien ook "„et iP maar nationaal bezien is lang van de veehouder d pu ,i landse volk ook zijn P.°,,ren blijft nuttigen. Dit zei zitter van de ChristelUK,en P Tuindersbond F. A. van (Adverten De naam Jaap Heins is In de film wereld vrijwel nog onbekend, doch deze jonge cineast heeft twee filmpjes gemaakt, waarmee hij blijk geeft het vak goed te verstaan. De filmpjes zullen worden vertoond tij dens de internationale filmweek, die van 28 januari tot en met 3 februari in het Utrechtse theater Studio wordt ge houden. Het eerste heet „Herfstimpres sie" en is niet alleen een verrukkelijke symfonie van kleuren, maar geeft ook een geheel eigen, geestig en anecdo- tisch getekend beeld van het seizoen, dat tot dit cinematografisch werk inspi reerde. -!;'en.schilder rijdt op een gammele fiets, beladen met ezel en palet naar het bos om daar zijn Indrukken op het doek te brengen. Een mooie landweg met bomen, die hun laatste bladeren dragen, is een van de eerste herfstbeel- den, maar dan wordt het traditionele vermengd met de gewone alledaagse handelingen van de mens, in djit geval van de schilder, die voor zijn werk een rustig plekje uitzoekt. De fiets wordt on verschillig neergeworpen, driftig trekt de schilder aan zijn sigaret, hij eet zijn boterham. Een hond snuffelt in zijn schilderdoos. Allemaal simpele dingen te midden van een weelde van natuur schoon, waaraan op deze manier het sta tische wordt ontnomen. De schilder is Koos van der Sluys, eveneens een Utrechtenaar, die zich vooral op etsen toelegt. Van dit be drijf, als we het zo mogen noemen, want er wordt hier van de maker, be halve artistiek talent, ook ambachte lijke beheersing gevraagd, geeft de tweede film een indruk. We ziien geboeid toe, wat er allemaal moet gebeuren vóór de plaat op het pa pier kan worden afgedrukt. Ook hier weer is er geen sprake van het nadruk kelijk documentaire, maar wordt de handeling interessant gemaakt door bij komstigheden. Een tor, die op het pa pier kruipt en een eindje sigaret dat achteloos ergens is neergelegd. Énkele delen van het proces zijn echter te veel uitgesponnen, zodat het ritme van do film hier en daar wat traag wordt. We zullen met belangstelling de ontwikkeling van Jaap Heins blijven vol gen en gunnen hem gaarne een op dracht van belang. DJAKARTA, 21 jan. (AFP) De nieuwe Nederlandse ambassadeur in Indonesië nr. E. L. C. Schiff, heeft vandaag president Soekarno zijn ge loofsbrieven aangeboden. Het Indone sische staatshoofd sprak de hoop uit dat de samenwerking en vriendschap tussen ae twee l&nden blijven groeien. MAGISCHE VIERKANTEN Morgenverwachte" porseleinkenners lijk'* klanten. ZIJ, die porselein kunnen ffj want voor hen ij F fabriekspartij onge'<® porselein servlesgoe°' Duizenden stuks '<0^jC|iO|y theepotten, kop e"hotelSl',t saus-kommen, vleessC pp bakstellen... te veel 0 noemen. Pracht porselein.- cer5n zonder fout, van J aanstaande fabriek» ,e pi fractie van de nor"1 ■af -eyC" (J Om U een Indruk te f deze partij... ™org<p diepe en platte borde sje'- prachtig mooi blau* ötal<të f en geschulpte ra""'.,3r v" prijs 2.50, door «'"..„O géén zeventig J 3 '..jvW V 18 ti ii l v 12 S 8 11 U IS f Vs., 18 8 1" ll J ll I Horizontaal en verticaal dezelfde woor den invullen. 1. zuivelprodukt- 2. geest drift - 3. vulkaanprodukt - 4. geleerd - 5. leefregel - 6. vette vloeistof - 7. ker kelijk gebruik - 8. bloem - 9. regel - 10. eer - 11. deel van Sumatra - 12. Arabisch opperhoofd - 13. deel van de arm - 14. voorheen (Lat.) - 15. meisjesnaam - 16. rank. OPLOSSING VAN 21 JANUARI Horizontaal: 1. slokdarm; 2. paraaf, ave; 3. onkunde, In; 4. taak. agent; 5. kaaiman; 6. mens. magie: 7. An, ukelele; 8. Asen, ris; 9. and, adat; 10. gij, Myra, de; 11. Alk maarder. Verticaal: 1. spot, Malaga; 2. Lanaken, Nijl; 3. orkaan, ad; 4. Kaukasus, mm; 5. Dan, Kenya; 6. afdammen. Ra; 7. egaal, Aar; 8. ma, engerd; s. vin, Hiade; 10. rent- Morgenvroeg or^Je eV^1 de verkoop van partij luxe P°r5® itte geglazuurd In r"e! rö0s^ en bijzonder fraa' w.o. diepe en platte borden, voor seie"e K1' f 0 Bijpassende desserth" «A*. voor v

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 6