Ordening brengen m problematiek 15 Is liturgie door volkstaal duidelijker geworden Draagt volkstaal bij tot gemeenschapsvorming Is nieuwe liturgie gevaar voor persoonlijke devoties Heeft U suggesties? Ü^EEüsiilJH HA YA VAN SOMEREN Thuis anders dan in Tweede Kamer Het Bamboe Gordijn vaneen In een Chinese trein krijgt de reiziger een plant in zijn compartiment SèSfTV.t IN ROOD-CHINA N uf3n s ÈSnieuwe s tloor de volkstaal e iturgie duidelijker |eW°rden? Vip Te kaal 'Mernationaal latijn ^aagt de volkstaal V0 tot §emeenschaps- bij de litur- Lastig vallen Minimum 3. Is de nieuwe liturgie geen gevaar voor de persoonlijke devotie? Niet bagatelliseren 4. Heeft u suggesties? fk. OSRAM Goede raad Liturgische week kalender dagblad ZATERDAG 23 JANUARI 1965 ruirioer om het nieuwe doet soms chaotisch aan. Wij i?r middel van een enquête ordening brengen in de pro- eq lek. Het is een goed teken dat er zo intensief over gedacht goerj ^raat wordt. Laat ons van de mogelijkheid tot gesprek zo q hogelijk gebruik maken. hie'1 z°uden graag uw antwoord weten jp drie vragen, die d °nder volgen en we hopen door deze antwoorden een dui- litü samenvatting te geven van de gedachten rond de nieuwe gest'gIe' en te ^ecommentariaren- Daarnaast vragen wij u sug- t)P :las te doen, die kunnen helpen deze moeilijke overgangs- 'ode vlotter te laten lopen. Stu reac^e dient vóór zaterdag 6 februari in ons bezit te zijn. do Ur Uw brief aan het bureau van dit blad. Vermeld s.v.p. op j envelop „Enquête liturgie". ler ia" 'nV'? ver" W?? zi'n Élite i.'ib V6 'aT* ook weer n'et aanSe" 't&t L 4lll^t8oriaran:Pen het Wv, Nieuwe bouwstijlsymbool van de vernieuwing in de Kerk. Eeuwenoude Kerk, symbool van het traditionele. Tien jaar geleden leerde ik Haya van Someren kennen als verslaggeefster van een Amster damse krant. Een actief, vlot meisje, dat „nieuws" wist te ver overen en te brengen zoals dat in het journalistieke jargon heet. Zij was een prima collega, die met reporters van alle gezindten en partijen goed overweg kon, al was het soms moeilijk voor haar alle klippen van tegenstellingen te omzeilen. Haya was in die dagen nog ongetrouwd en menig ver slaggever waagde een oogje aan haar. Het was mr. Jan van Someren, een verzekeringsexpert en VVD- bestuurder, die Gerarda Victoria Downer (de officiële meisjesnaam van Haya luidt zo) aan de haak sloeg en weldra bij de krant weg- peuterde. Wie haar als reporter in die tijd heeft gekend zal moe ten toegeven, dat dit een verlies was voor het kleine krantenwe reldje van Amsterdam. Maar Haya (dit jeugdnaampje heeft zij altijd behouden) had heel andere plan nen. Die lagen op politiek terrein en sinds enkele jaren heeft zij be kendheid gekregen vanwege haar soms verwoede phillippica's in de Tweede Kamer, waar zij vocht voor een onafhankelijk tweede TV-net, eventueel met ingelaste reclame-boodschappen. De reis met de Peking-Kanton- Express, die een geregelde ver binding tussen Peking en Kan ton onderhoudt, duurt twee dagen en twee nachten. Ik had uit Peking per vliegtuig via Moskou naar Londen kunnen terugkeren, maar aangezien ik slechts een visum voor Peking en omgeving bezat, verkoos ik over land te gaan. Daardoor zou ik een groot gedeelte van Rood- China kunnen zien. De Peking- Kanton-Express is niet bepaald een expresstrein volgens Euro pese begrippen. Hij doet het naar onze maatstaf langzaam aan. Op de meer dan tweeduizend kilo meter, die hij heeft af te leggen, stopt hij slechts twintig maal. Zijn gemiddelde snelheid is ech ter niet meer dan zestig kilo meter per uur. Maar één keer reed de „tekoeai", zoals de Chi nezen een sneltrein noemen, bij na honderd kilomter. Dat was, toen hij een vrij steile heuvel afreed. Haya thuis. Haya in de Tweede Kamer. H.B.S. en GYMNASIUM RESA - Hilversum Vat is uw mening over de NIEUWE LITURGIE I)p verni een n uvv'ng van de liturgie heeft een stroom van reacties uitgelokt, j^eti raaif?r maangen worden de H. Missen in het Nederlands opgedragen, h a,ltenreri 6r al aan Sewena> maar n°g steeds regent het brieven op de I 4 regen, ?"es (°°h 111 onze bladen is de discussie al geruime tijd bezig); toonde te'efoontjes op pastorieën; een man die door middel van een Jt°rte tijd ftuk tegen de nieuwe liturgie protesteerde, ontving in zeer J*1 jhg; fn et minder dan zeshonderd schriftelijke bewijzen van instem- atijn openiIls*erdam wordt al in vier kerken 's zondags de Hoogmis in het k enn£l gen' °P verzoek van gelovigen. Aan de andere kant zijn er nn veel gunstiger reacties. Ule dui- 'oi&'ftz v°or de w Lwiijlf ik stellen. van de a a r om die concreet nu de zingen, Vt®5!)? n beter °t t11 dWfSpreekt ^adetkteraa"' aan? vroeger goed l'oeger doordat van Vhi. In mis- v verband V* g^. ook de Cöf h« id war 's jJUer dan niet in H heel I^ht ^fVolks" "t A^t 'J1 vhidt C ^nict 16 n°dig eerbied ^Nen^en het «er csties ge- de diie ■om» rB.vfestelde N^hhanphtsSeeks Ov^Ser, en ije dig 66n aar>tal andere soort kwes- <>t^ e °°k belangrijk vinden, maar lt6l^r°hleem niet refchtstreeks ra- ij. lnSen daarover ontvangen we ,imaar we zijn toch zo vrij ze aan deze eerste vraag te kop- 1.^0 er velen die hun teleurstel- ./'"•'kt preken over de teksten die ge- °rden. Ze vinden het lelijke dp^^b', n. 2e vinden de teksten te Welluidend. Ook op de lie- k p„6 gezongen worden heeft men Jjjt kritiek. ih >6 0n6oki vanzelf dat men hierin i'S° bia- hbldig moet zijn. Je kunt h»i?elem van het ene jaar op het hep aa' nieuwe vormen gevon- ?®kt vanzelf dat men hierin 1. lu dn 4i i? de en componisten de ruim- '6tl Ik in schoonheid de oude 1 r); dpulr «in Jn +nlrnlcohr'il_ L ti; h dici?. enk dat we de tekstschrij- bic. eter, _ers en componisten de ruim- geven om tot creativiteit te §iet °gp^duidelijk dat veel priesters C«vL v01k«-en? ziin aan het spreken 'ft liitr de aa'- Teleurstellende gelui- ooif"Y00rganger" moet men na- tti.bh-,°Qrai kunnen relativeren. Heel 'VW'jk ff. °odere priesters hebben er Vi^ord "e mee. Er zou een vorm beprpi?11 gevonden om dit met aten. ^■dp Ve^o?1-8 -Van het L'atan halen ■jq '"uery,''3: a's argument naar vo- 'rJ]L'bjlfu°k d-ati?nale functie van het 'Sh tta vsid 's maar zijdelings een Sh. la?!. Sl'ui?a"t het gebruik van de -tth ljb hal daarnaast het gebruik Viid p W aal niet uit. Voor bij- tji; L®h ,ari internationale aard blijft <it a et ijAhgrijke eenheidstaal in de Vw ah tp' v. zinvol daar grote aan- te besteden. verdwijnen van meerstemmige zang, u t JllhTt vaa"sv de me iq. vp„ c meerstemmige zang, ia woi klassieke liturgie. En V er aten n terecht. De andere vor- v 's oov og groeien, zoals gezegd. Vbit^titien niets tegen om deze klas- 'kidpj, 6b. 2e Juaast andere te blijven dia1tih^hiet u .nnen ook gecombineerd o,?eb ph gebruik van volkstaal 'Ositdo r om eden. Er is alleen maar VI lii Ifet teerdere mogelijkheden 'V?dp]?er niP.p.Unt van de duidelijkheid Vd v?h Van1 ln het geding te zijn. De <C<W jToeger kunnen gecombi- j elijkheidet hieuwe voordelen ,,'h lij v.volkstsiir. d stond de plei- K Ifcrn1' zou rt urgie ook voor ogen Sti,la?eehsehB gen tot het kweken onth86!?0?1 bij de Selovi- kha e litim ak het immers in de ere&?' in vergelijking bij diensten. De eucharistie is wezenlijk een gemeenschapsdienst, maar door de onpersoonlijke houding van een in Latijn celebrerende priester, zonder dialoog met de gelovigen, kwam dat weinig tot zijn recht. De vraag is nu na enkele maanden ervaring vindt men dat dat ook wer kelijk het geval is. Sommigen vinden dat je teveel lastig gevallen wordt doordat je mee moet bidden en moet antwoorden. De vraag is of ze dat „ongemak" zouden moeten offeren voor die gemeenschaps zin of dat ze vinden dat het een gefor ceerde gemeenschapszin teweeg brengt, die dus in feite niet echt is. Nog meer dan bij de vorige vraag is de taak van de priester hier van groot belang. Het feit dat vele priesters nog niet gewend zijn aan de rol van voor ganger, die tot de gelovigen moet spre ken, ze moet leiden bij het gebed, met hen in „gesprek" zijn, wil na tuurlijk niet zeggen dat die rol niet gestalte zou moeten krijgen in onze eredienst. Het is verder heel duidelijk dat voor de gemeenscnapszin veel belangrijker is dat de gelovigen al op een of andere ma nier een gemeenschap vormen. Als een Mis geschiedt in kleine groepen van mensen, die elkaar kennen of een be langengemeenschap vormen, is er daar door alleen al heel veel dat deze groep tot een gemeenschap maakt. Er is dan meestal helemaal met zoveel nodig aan vormen. Toch moeten we de vraag zo kunnen stenen. Er is allerlei verschil in de groe pen die liturgie vieren. Sommige kleine groepen heboen veel gemeenschappe- Anderen vertonen maar een minimum aan gezamenlijks, zoals de gelovigen in een grote stadsparochiekerk. In beide en alie andere gevallen is er de vraag of de volkstaal kan bijdragen aan het gemeenschapsgevoelen. Er zijn ook veel katholieken die zeggen dat ze zich altijd wei verbonden voelen met de grote ge meenschap der gelovigen. Dat is een goed ding, maar de vraag is toch wel of een goede verstaanbare liturgie dat niet kan versterken en ook of het wel voor velen is weggelegd om helemaal zelf dat bewustzijn van die grote ge meenschap van gelovigen levend te hou den. Bij deze vraag gaat het niet alleen om de volkstaal duidelijk en gemeen schapsvormend maar ook om de so berheid van de nieuwe liturgie, het naar de gelovigen gekeerd staan van de pries ter. de vermindering van aandacht voor de aanbidding van het allerheiligste, voor het bijwonen van de dagelijkse Mis. Veel katholieken beminden de stilte van het zich kunnen invoegen in de „ruimte" van de Kerk. In de Mis voeg den ze zich bij de gemeenschap der ge lovigen en der heiligen. De Communie was een belangrijke persoonlijke ont moeting, op de eerste plaats met de Heer. Voor velen was het bijwonen van E de dagelijkse Mis een telkens weerke rend zich toewijden aan de Heer met alle vreugden en zorgen. Ook het zo maar verwijlen in de kerk betekende en be tekent nog voor zeer velen een grote troost. Door de grote nadruk op de eucharis tieviering, als gebeuren dat af is en op zich zelf atsat en op het gemeenschaps karakter ervan, lijkt het voor velen dat alles ofwel direkt ofwel indirekt in gevaar is. We moeten deze dingen geloof ik niet bagatelliseren. Wat voor zovelen zo lang veel betekend heeft kunnen we niet ge makzuchtig maar onbelangrijk verkla ren. Aan de andere kant is het de vraag of het ook wel nodig is en of niet het een en het ander gecombineerd kan worden. Daarom: Verdeeldheid van meningen, overdrij ving van bepaalde aspecten, eenzijdig- heid zowel als nieuwe inspiratie, angstige bezorgdheid zowel als vreugde om de nieuwe kansen, het zijn allemaal ken merken van een overgangstijd. Belang stellende attentie voor ons gezamenlijk goed is in elk geval een verheugend verschijnsel. Uw reacties op onze enquête moge er een van de vele uitingen van zijn. Rector D. COPFES Advert enne' Zo kent de goegemeente Haya van Someren-Downer en vriend en vijand hebben respect voor haar, omdat zij strijdt met open vizier en charmante vrouwelijkheid. Zo hoef ik Haya van Someren niet aan U voor te stellen. Wie heeft haar niet gezien in krant, tijdschrift of op het beeldscherm? Haar warrige asblonde krullen knik ten soms heftig mee wanneer zij be toogde en haar ogen met onbestem de k'eur kunnen bliksemen van eer lijke overtuiging. Nee, deze Haya is ons vertrouwd, maar de Haya thuis, die kennen we niet en toen ik haar langs telefonische weg vroeg: „Me vrouw van Someren mag ik vanmid dag even bij U langs komen voor een praatje en een plaatje?", zei zij lach end: „zeg maar Haya, dat zei je vroeger ook." Welnu, binnen de kortst mogelijke tijd stond ik bij haar flat aan de Mi- nervalaan op de stoep en even later luisterde ik geboeid naar de „Haya thuis", die rondliep in een zwarte nèuwe Broek eh een zwarte zelfge breide trui, waarop een zilveren sie raad prijkte. Nauwelijks had zij een frisse drank voor mij ingeschonken of de telefoon op het schrijfbureau in de hoek rinkelde. Met grote stappen liep Haya er naar toe en ik begreep uit brokstukken van het gesprek, dat iemand haar om advies vroeg. „Ik zal U het nummer van mijn collega van de WD geven; noteert U even; van juridische zaken blijf Ik liever af." Ik had in Peking in het paleisachtige, doch enigszins uitgewoonde Hsin-Tjsao Hotel gelogeerd. Daar woonde ik com fortabel in een ruime suite, bestaande uit een slaapkamer, een zitkamer en badkamer. Dit alles voor twintig gul den per nacht. Een taxi bracht me naar Pekings prachtige, splinternieuwe station. Daar wachtte een tolk me op Een aardige, intelligente jongeman van een jaar of vierentwintig. Hij heette Soen Tsjoen-Run en was mij officieel toegevoegd. Inmiddels niet als bewa ker. Ik was in Peking volkomen vrjj om te gaan en te staan waar ik wilde. Aangezien ik echter geen Chinees ken, bleek hij spoedig onmisbaar. Hij sprak vloeiend Engels en was een uitstekende metgezel. Dank zij hem was mqn plaats in de trein gereserveerd. Het kaartje kostte 170 gulden. In de „zachte klas". Er is in Rood-China geen eerste, tweede of derde klas. Alleen „zachte" en „harde" klas. In de laatste zit men werkelijk hard, behalve 's nachts, als de bedden zjjn opgemaakt. Zes personen in één nauw compartiment. In de „zachte" klas staan vier bedden. Er waren geen kruiers op het station te zien. We moesten onze bagage dus Rood-China wil in de Ver enigde Naties. Het speelt een po litiek spel in Afrika, heeft de hand in de Vietcong en bedreigt Indië. Het doet zich ver over zijn grenzen gelden. Daardoor is het Bamboe Gordijn, dat het rond zich heeft opgehangen, aan het vanéénsplijten. Het nodigt steeds meer buiten landse zakenlieden, diplomaten, journalisten en schrijvers uit voor een bezoek. De Engelse journalist Lord Kilbracken maakte een reis van Peking naar Kanton. Tijdens een ver blijf van drie weken kon hij slechts oppervlakkige indruk ken opdoen. Maar wat hij ver telt, is alleszins interessant en verschaft ons een blik achter dat Bamboe Gordijn. Rood Chi na is op weg, naast de Ver enigde Staten en Sovjet-Rus land, de derde atoommacht enindustriële macht te wor den. i/vwwwwv/wwwwvv zelf naar de trein sjouwen. Op het perron was het druk met passagiers „harde klasse", voor het merendeel soldaten. In de wagens van de „zachte" klas reizen voornamelijk of ficieren en regeringsambtenaren. Er verschenen ook tien .reuzen" en vpf „reuzinnen". Soen wist me te vertellen, dat het basketballspelers waren, die hun zomertraining in Kanton gingen houden. ne mannen waren stuk voor stuk minstens 1.96 meter lang, iets on gewoons in China, de vrouwen niet veel kleiner. Een in een blauw uniform geklede treinbediende baande voor ons een weg door de passagiers en wees ons een heel compartiment toe, dat bij zonder comfortabel was ingericht, maar ln de stijl van de vorige eeuw. Op een tafeltje stond een plant iri een pot, op een wit kleedje. Daarnaast een schemerlampje. Bovendien was er een kan met heet water, om thee te zetten en in een hoek stonden vier paar pantoffels. Aan het eind van de corridor ontwaarde ik een chrysant in een pot en een enorm kwispeldoor. Op het perron het gewone gedoe bij een vertrekkende trein. Passagiers die afscheid namen, kinderen, die naar el kaar schreeuwden en mensen, die iets te eten gingen halen. We hadden nog tijd om de veertien rijtuigen tellende trein langs te wandelen. Op de zijkant van de locomotief zag ik een rode vlag met daaronder een Chinees opschrift. Soen vertaalde het voor me. Het was een hulde aan de locomotief, die twee honderdduizend kilometer had afge legd, zonder ongelukken te veroorzaken of te weigeren. De locomotief zag er inmiddels uit, alsof hjj heel wat meer kilometers had afgelegd. Een bel kondigde het vertrek van de trein aan. We gingen precies op tijd weg. Tegelijkertijd kwam er een orkaan van geluid uit een luidspreker ln ons compartiment. Ik had het ding niet eens gezien. Gelukkig kon hjj zachter gezet worden, maar van het helemaal afzetten was geen sprake. Een orkest speelde een lied, gewijd aan de arbei ders van Rood-China. Terwijl de trein door Pekings voorsteden stoomde, kwam er telkens een treinbediende bin nen. Eerst onze eigen conducteur. Hij vroeg drie-en-een-halve gulden. „Voor de lakens, hoofdkussens, handdoeken, de plant, de lamp en de pantoffels", vertelde Soen. Bij de Prijs was ook een aantal theeballetjes inbegrepen. Daarna kwam er een andere be diende binnen, om de plant water te geven. Hij zou 's middags een nieuwe neerzetten. Dat deed hij ook de vol gende dag. Na hem kwam iemand de verwarming controleren, ofschoon die niet aanstond. Hij keek ook, of de luid spreker goed aangesloten was. Ten slotte verscheen er een meisje, dat in ons compartiment stof ging afnemen. Intussen was de muziek door een eindeloze stroom van woorden ge volgd. Toen dat een minuut of twintig geduurd had, vroeg ik Soen, wat er aan de hand was. Hij vertelde me, dat een speciale treinbegeleidster allerlei raadgevingen aan de passagiers gaf. „as op, dat je je vingers niet tussen de deuren klemt, houd de kinderen in de gaten, zodat ze niet uit de trein kunnen vallen, rook niet op bed. Breng uw voorwerpen van waarde naar de conducteur." Daarna kwam er een ver haal over de roemruchte locomotief. De luidspreker bleef muziek en woor den leveren van half zeven 's morgens tot middernacht. Ofschoon de trein bu minstens twintig stations stopte, werd hij slechts twee keer gedurende enkele minuten door een signaal opgehouden. Hij reed toen op enkelspoor. In de res tauratiewagen genoten we van goede maaltijden, die werden opgediend door keurig; in witte jasjes geklede kelners. (Wordt vervolgd). Haya was weer terug en nipte aan haar glas. Even schikt zij de rode anjers in een kristallen vaas en zegt dan: „Ja, ik heb te weinig privéle- ven; ik probeer dat echt door goed te organiseren een beetje bij te spij keren, maar dat lukt niet altijd. Nee, een vrije vrijdagavond is er nooit bij. Altijd is er wel hier of daar een spreekbeurt te vervullen. Neem nu gisteren eens: ik was in Zwijndrecht; de dag daarvoor stond ik in Gronin gen voor een zaal met jonge mensen. Ik spreek nooit van papiertjes. Na tuurlijk heb ik wel een paar aanteke ningen gemaakt, maar ik bouw mijn speeches op aan de hand van actuele krantenknipsels, waardoor de lezingen gevariëerd en to the point zijn. Bij voorkeur spreek ik over algemeen politieke situaties, maar het ligt in de lijn der dingen, dat het radio- en te- levisiebestel steeds ter sprake ko men." Iedereen weet, dat het leitmotiv van mevrouw Haya van Someren „Er is ruimte in de ether; laten we die gebruiken", steeds weer terug keert in haar betogen en het frapper frapper toujours zal volgens haar op den duur niet zonder succes blijven. „Er moet iets gebeuren en binnen afzienbare tijd zal er ook iets gebeu ren, daar is niet aan te ontkomen." Op een bijzettafeltje ligt een stapel kranten. Allemaal verschillende. Ha ya van Someren werkt ze allemaal door: de voorpagina's, de hoofdarti kelen, de commentaren. Bovendien is zij geabonneerd op een knipsel- dienst, die haar voorziet van alle lan delijke kritieken op haar streven. Een vijftal weekbladen van uiteenlopende richtingen bewaart zij voor de zon dagochtend. van renteloze voorschotten gere geld?" „Ik heb de oplossing van het tv-probleem gevonden, mag ik het U komen vertellen?" „Elke zondag worstel ik mij van acht uur 's morgens tot precies half twaalf door de tijdschriften en klok slag half twaalf stop ik er mee, want dan komen de kinderen uit Jan's eer ste huwelijk. Henny en Geert, respec tievelijk zestien en achttien jaar, heb ben recht op ons en wanneer zij er zijn is de politiek taboe. Geloof me, ik kan dan ook erg boos worden, wanneer er 's zondagsmiddags wordt gebeld om inlichtingen of adviezen. Privéleven is toch al met mondjes maat toegemeten en de zondag is voor ons." Tussen de bedrijven door is de te lefoon tweemaal overgegaan en met welwillende stem maakt Haya van Someren afspraken, terwijl zij haar zakboekje raadpleegt. Wie haar alle maal bellen en waarom men haar wil spreken? „Soms zijn het mensen, die zeggen alleen zo maar even met mij te willen praten. Daar heb ik geen tijd voor. Wanneer men mij echter wil spreken over zaken van politieke of persoonlijke aard, maak ik een afspraak. Soms ook moet ik de mensen verwijzen naar collega's zo als daarstraks, maar als ik het even af kan regel ik het zelf." Haya's spreekuur op de Minerva- laan is meestal druk bezet. Net als bij de tandarts zitten de mensen te wachten tot zij aan de beurt zijn. Wat men haar vraagt? Om slechts enkele voorbeelden te geven: „Hoe kom ik aan een studiebeurs?" „Ik wil uitstel van dienstplicht, hoe moet ik dat aan pakken?" „Hoe is de terugbetaling Duizend-en-één vragen en sugges ties passeren Haya van Someren en vaak ook beluistert zij zaken van puur menselijke aard en is zij het klankbord voor teleurgestelde of wan hopige mensen. En de dagelijkse fan mail niet te vergeten. Haya krijgt tientallen brieven per dag en er gaat altijd een antwoord de deur uit. Dat is haar kracht en het spreekt vanzelf, dat deze vrouw die verre vpn een Kenau of haaibaai is, soms uren van haar nachtrust, opoffecfc wanneer tü piekert over de problemen van ande ren die bij haar om raad kwamen vragen. Of Haya van Someren ook wel eens nare reacties krijgt te verwekken? „Eén keer; dat was toen een wille keurige man mij aansprak en zei: „Ben jij dat rotwijf van de V.V.D.?' Haya moet er om lachen want voor de rest ontmoet zij alleen maar sympathie, ook al zijn niet alle men sen het met haar instelling eens. Ja, die „privacy". Dat is een ding waarmee meer bekende mensen suk kelen. Ook Haya van Someren wil wel eens niet aangegaapt worden en daarvoor zijn de vacanties gereser veerd. Met haar man en twee kinde ren trekt zij met de caravan er op uit en verleden jaar kampeerden zij in Dordogne aan een liefelijk rivier tje. „Eerlijk gezegd hebben we uitge keken naar een oud boerderijtje om dat te kopen, maar alles was zo pe perduur, dat we van dit plan zijn te ruggekomen. Enkele keren per jaar permitteren Jan en ik ons een lang weekend in Luxemburg. Niemand weet dan waar we zitten en de tele foon rinkelt niet." Hoeveel uur een Tweede Kamerlid in doorsnee genomen werkt per week? Haya van Someren schaterlacht wan neer ik over een veertig-uren-werk week spreek. „En de rest!...Ik rijd per jaar 40.000 kilometer voor mijn werk en een vrije zaterdag ken ik sinds jaren niet. De avonduren zijn meestal ook besteed aan mijn werk en ik geloof, dat dit voor de meeste collega's van de Tweede Kamer geldt. Maar ik houd van mijn werk; zou het niet kunnen missen, althans voorlopig niet", zegt de achtendertig jarige militante vrouw, die tijdens de uurtjes in haar stalen ros hij voorkeur naar Radio Veronica luistert („lichte muziek ontspant en ik wil mij tijdens het autorijden niet met ernstige zaken bezig houden.") Haya van Someren is vijf jaar lid van de Tweede Kamer en of zij de volgende „rit", zoals dit in regerings kringen heet, ook zal meemaken, wil zij niet zeggen. „Hangt at van veel factoren", zegt zij diplomatiek. WILKO A. G. M. BERGMANS. (Advertentie, Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432 Zondag 24 Januari: 3e zondag na de Ver schijning des Heren; eigen mis; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid -groen- Maandag: St. Paulus* Bekering; eigen mis; wi?ebed *>etrus: pre'* v- d. Apostelen Dinsdag: H. Polycarpus, bisschop en mar- telaar; eigen mis; -rood- Woensdag: H. Joannes Chrysostomus, bis schop, belijder en kerkleraar; eigen mis; -wit- Donderdag: H. Petrus Nolascus, belijder; mis Justus; 2e geb. H. Agnes -wit- Vrijdag: H. Franciscus v. Sales, bisschop, belijder en kerkleraar; mis In Medio -wit- Zaterdag: H. Martina, maagd en martela res; mis Loquebar -rood- Zondag 31 januari: 4e zondag na de Ver schijning des Heren; eigen mis; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid -groen-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 17