PRODUKTIE VAN HITS Op elke tien platen acht pop-liedjes Zoetklinkende stemmen en kilklinkende munt Plank mis Klassiek -- "rrrTirTWMM Gewenning Twee manieren Hees Zó niet, zus r #«tf| B^r:i5dw« A«a 4965 8? o0o ogp0o0Op° PAUL ANKA goed, verdiend de Nog altijd probeert men met een beetje sex wil dit soms wel eens 1„, ^assa te verkopen, en kken, maar het is toch niet meer wat het geweest is. De film is vol- *Ssen geworden. De sterren zijn wat verbleekt. Ze zijn door de 'deer muziek. V vlevirieSv^rdkhteT bjj onTkomen te staan en daardoor hebben zij soms te veel, glans verloren. Doch naarmate de glans van c - ®fren van het witte doek afnam, begonnen de sterren van de zwarte Jhiif te flonkeren. In de publiekelijke verering hebben de platen- e><iri'en goeddeels de filmsterren verdrongen. En voor de handel zit laatste tijd in de platensterren beslist letterlijk zowel als figuur- wjj' zal overigens niemand ver- naamde""tienergenrek Dit "soort muziek 'icieren dat het ook in de platen- is zo langzamerhand gewoon een ge- bi; ,ereld niet alles goud is wat er (O^t. Tenslotte is de platenhan- j)} een handel als elke andere. Een 0 ^nmaatschappij maakt platen ojj. Ze te verkopen. De verkoop- ers zijn voor de directeuren van platenmaatschappijen van het ^ureerste belang. Of de directeur .de platen die hij laat maken, tty 01 vindt, komt bij hem pas op de en misschien pas op de e of vierde plaats. Soms heeft zo'n meisje, of zo'n jongen geluk. Dan werden er wat plaatjes verkocht. En daarna is het meestal ^afgelopen. Dan komt er geen andere plaat, want het is toch niet helemaal, wat men er van ver wacht had. En na een jaar, mis schien al na een paar maanden, is iedereen het nieuwe „sterretje" vergeten. Als het even langer duurt, ko men er interviews in de muziek- blaadjes met vragen als „Wat zijn uw toekomstplannen?" „Nu ik ga zanglessen nemen hij Bep Ogtrop". Maar wij, luisteraars, wjj heb ben maling aan zanglessen en Bep Ogtrop, wij willen alleen maar leu ke, behoorlijke liedjes horen, met een tekst waar je geen nare smaak van krijgt. Maar dat zal wel een onbereikbaar ideaal blijven. Zo lang de tieners nog zoveel zakgeld krijgen, dat zij het op de platenmarkt voor het zeggen heb ben, zullen wij nog wel moeten ho ren van „die eerste zoen, in het plantsoen" en „ik hou van jou en blijf je trouw" en meer van die muzikale Sinterklaas-rijmen. R. FREDDY QUINN niet overijld Keiharde wereld achter ©C £15747 mSm&i se zusjes kwam men bij die lieden I met een normale stem praktisch niet aan bod. Je moest per se hees zijn.: is bepaald geen geheim, als ik u vertel, dat het legendarische Hollywood van voor de oorlog voor een groot deel was opge bouwd door een schijnwereld van de reclame en de propaganda. 0 oorlog is die schijnwereld praktisch geheel en al in een ge- .1 ft. No?r nlliid nrobeert men weliswaar de filmjuffrouwen duur aan maai iivi ij wv** j r.ide serieuze platen, maar door het zoge- bruiksartikel geworden, waardoor men niet alleen steeds voor nieuwe aanvoer moet zorgen, doch sterker nog: voor uit artikel kweekt man behoeften. Het is niet overdreven te beweren, dat de platenmaatschappijen teren op de hits. Van de honderd verkochte platen zijn er ongeveer achtentachtig van het populai re gemre, waarvan zeker vijfenzestig hits zijn. En denk niet dat het daarbij zo maar om aardige bedragen gaat; liet gaat om kapitalen. De financiële resul taten, welke bijvoorbeeld een Elvis Fres- ley bij elkaar gezongen lieeft zijn eigen lijk alleen maar te vergelijken met aie van een middelgrote staalfabriek in het Roergebied. de aanmaak van pop(ulaire) muziek nog betrekkelijk bescheiden, namelijk vier op elke tien platen. In 1061 was dat al zeven op tien geworden en in 1963 werd dit acht op tien. In Nederland doet men dit alles een tikkeltje bescheidener,hoe wel er bij ons de cijfers niet om liegen. Bij ons ligt de jaarlijkse verkoop zo on geveer op de vijftig miljoen (in 1962 45 miljoen)Dit betekende dat ongeveer drie jaar geleden voor de 1,2 miljoen grammofoons in Nederland per jaar 12 miljoen nieuwe platen gekocht werden. In het buitenland, in de Verenigde Sta ten en in Duitsland noemt men een plaat een hit als er 100.000 exemplaren van verkocht zijn. Ook in dit opzicht is men in Nederland wat aan de zuinige kant. Als er bij ons van een plaat 20.000 stuks verkocht zijn spreken we al van een hit. Als er 500 platen verkocht worden, zijn de kosten er meestal wel uit; een verkoop van 1000 stuks vinden wij „leuk" en bij 10.000 stuks „loopt ie lekker". Voor de populaire singles zijn deze kosten veel en veel lager. Daar is men minimaal met vijfhonderd gulden en maximaal met zesduizend guldon wel klaar. Van een nummer waar men wel iets in ziet, maakt men verschillende ar rangementen en voorts verscheidene op namen. Niet al die verschillende opna men zullen verkoopbaar blijken, maar men hoopt, dat er althans een is die het zal doen. Soms verschijnen er in Frank rijk van succesnummers soms wel vijf tig verschillende opnamen. Als het pu bliek als het ware binnen korte tijd waren. De platenmaatschappijen scho ten als paddestoelen uit de grond. Ieder een wilde het wel eens proberen en ve len is het gelukt Doch het waren niet alleen de grammofoonplatenmaatschap pijen, die hun omzetten zagen stijgen. Ook de uitgevers van bladmuziek pro fiteerden ervan. Zo verdient bijvoor beeld Paul Anka alleen als muziekuit gever al 350.000 dollar per jaar. Hij heeft het geld van zijn hit-successen goed be legd, want hij is nu eigenaar van twee muziekuitgeverijen en een televisiesta tion. Toen eenmaal gebleken was, dat men over heel andere kwaliteiten moest be- Ondanks al deze talentenjagerij hebben zelfs vaak grote maatschappijen de plank mis geslagen. Dat is onder ande re gebeurd met de Beatles. De nu tach tigjarige heer H. Stibbe. ex-directeur van de firma Stibbe en Co, een van de eerste platenfirma's in ons land, kreeg de Beatles in handen. Hij wilde bij ons de plaat introduceren, maar kreeg aan vankelijk geen voet aan de grond. Nie mand zag er iets in. Toch slaagde hij erin de Beatles op het Grand Gala te krijgen, en van toen af dateert het suc ces. Tijdens een interview vertelde de heer Stibbe enige tijd geleden, dat er in dit opzicht niet zo heel veel is veranderd. Hij bracht daar bij het, nu al weer ver geten „Seven Lonely Days" in herinne ring. „Toen mijn compagnon het plaat je hoorde, zei hij „Zij gilt" en toen zij ik „Ze gilt inderdaad, maar jij moet ervan leven". Maar ook het tegenovergestelde ge beurt. Het geval met Ciska Peters is daarvan bijna een klassiek voorbeeld. Men heeft van het meisje, dat er beslist leuk uit ziet, en niet minder zingt dan b.v. een Willeke Alberti met alle geweld een ster willen maken. Zo oppervlakkig gezien, was dit nog niet eens zo'n gek idee. Men heeft haar zelfs op een dure goodwilireis naar Amerika gestuurd, waar nog veel ruzie aan te pas kwam ook. Het heeft echter allemaal niet mo gen baten. Nu behoeft dit helemaal niet aan Ciska Peters te liggen. Er spelen zoveel factoren mee in het succes van een liedje of een ster, dat men zelfs achteraf de fout <niet had kunnen aan wijzen. Er zijn twee methoden om zich een blijvend financieel succes te veroveren: namelijk, halen wat er te halen is en snel mogelijk heel veel platen maken, om zo vlug mogelijk, binnen te zijn, of langzaam met mondjesmaat de markt van nieuwe platen voorzien. Het eerste met de melodie vertrouwd geraakt ls, zal ook de plaat het wel doen. gaat de laatste tiental Jaren een] In de Verenigde staten worden jaar- muziek over de wereld, die de lijks voor 500 miljoen dollars, dat is on V,lrigen van een zondvloed begint'geveer twee miljard Hollandse guldens, Vemen. De golf van muziek wordt 1 platen verkocht. In 1963 perste Engelana r biet gevoed door de klassieke of ,83 miljoen platen. Vijf jaar geleden was schikken dan stemtechniek om een Rock een Roll-nummer te zingen, begon men naarstig te speuren naar wilde jon gens, die zo'n lied zouden kuinnen gen". „bren- Voor de verkoop van klassieke pla ten liggen de cijfers heel anders. Voor een klassieke LP is men geneigd een verkoop van tweehonderd stuks al „niet slecht" te vinden, vijfhonderd is „mooi" en duizend „heel goed". Die platen zijn natuurlijk veel duurder, ook al omdat de kosten verhoudingsgewijs veel hoger komen te liggen. Zo kost het opnemen van één LP van het Con certgebouworkest ongeveer 60.000 gul den en het kan gebeuren dat een op name voor een opera met buitenland se sterren zelfs op 250.000 gulden komt. Ontmoeting tussen Elvis Presley (réchts) en Bill Haley, van wie de laatste spoedig voor zijn rivaal het veld moest ruimen. „"Die gewenning" aan een melodie is veel belangrijker dan men doorgaans aanneemt. Bekend is hoe de Nederlandse componist Melle Weersma zijn „Penny serenade" tot een internationaal succes en zelfs tot een „evergreen" gemaakt heeft. Toen hij er echter mee bij zijn uitgever kwam, was die man er hele maal niet van onder de indruk. Hij zag er niets in en legde het in zijn la. Enige tijd later ging Melle Weers ma naar Zuid-Amerika. Voor zijn ver trek vroeg hij aan een van de be dienden van de uitgeverij of hij de melodie van „Penny serenade" zou willen fluiten iedere keer als hij de kamer van de directeur binnen kwam. Weersma er achter, dat zijn methode Gedurende de oorlog kwam Melle Weersma er achter, dat zijn methode succes had gehad. Hij hoorde name lijk zijn liedje via de radio spelen. La ter heeft men hem verteld, dat de jongeman inderdaad het liedje tot ver velens toe gefloten had, totdat de di recteur plotseling zei: „Wat fluit jij toch!" „Dat is het liedje van meneer Weersma, mijnheer." En toen is de directeur het gaan 'uitgeven. Om een liedje „erin te brengen" moet het simpel zijn van melodie, over liefde of over dromen handelen, vlot en ge makkelijk te begrijpen zijn en soms mag het ook wel geestig zijn. Maar met dat al valt niets over de toekomst van een nummer te voorspellen. Elke week bren gen de grote grammofoonplatenmaat schappijen ongeveer 50 nieuwe pop-pla ten op de markt. Veertig hiervan mis lukken en om de tien overige te plaat sen is ook nog geen sinecure. Van de duizenden platen, die jaarlijks worden uitgebracht, komt slechts een vijftigtal op de hitparade. In 1956 kreeg het hitwezen plotseling een enorme klap toen Bill Haley de Rock 'n Roll introduceerde. In één slag gooide Billy Haley het hele vrij rus tige wereldje van platen- en uitgevers maatschappijen overhoop. Hij liet de jeugd kennismaken met een nieuw, strak, negerachtig ritme, dat tot dan toe eigenlijk voor onbeschaafd gehouden werd. De Amerikaanse en Engelse tie ners waren echter door het dolle heen. Er was een nieuwe rage geboren. Door sommigen werd nog een vertwijfelde po ging gedaan om gauw de Calypso in plaats van de Rock 'n Roll te brengen, maar het hielp allemaal niet De Rock was geïntroduceerd en hij was er niet meer uit te krijgen. Bill Haley werd in zijn succes ech ter spoedig verdrongen door Elvis Pres ley, een vrachtwagenchauffeur uit Ten nessee, die in zijn vrije tijd was gaan zingen. Elvis werd door een kleine pla tenmaatschappij ontdekt. Toen hij een beetje succes begon te krijgen deed de ze maatschappij hem voor 38.000 dollar over aan R. C. A. Victor. Onder toe zicht van dit enorme concern maakte Elvis twintig platen, die gezamenlijk de fantastische oplage bereikten, van zes tig miljoen exemplaren. Daarmee was de grammofoonplaat definitief een con sumptie-artikel geworden. Voor ieder, die het maar zien wilde, werd het plotseling duidelijker, dat er in de platenindustrie schatten te verdienen Sindsdien wordt ook ons land over stroomd door talenten jagers, die ieder, die maar durft, voor de microfoon sle pen. Of de jongens en meisjes ook wer kelijk kunnen zingen is daarbij van on dergeschikt belang, als men maar een stem heeft die enigszins afwijkt van wat men gewoonlijk hoort, heeft men al een grote kans van slagen. Een paar jaar geleden in de tijd van de hese Engel- is in ons land onder andere gebeurd met Johnny Jordaan. Door het snelle uitbrengen van zijn platen heeft hij de muzikale Jordaanmarkt als het ware stuk gezongen en daarmee heeft hij zich zelf weggewerkt. De tweede methode is die van Willy Alberti, die jarenlang Italiaanse liedjes kon blijven zingen, niet omdat ze lekker in het gehoor lagen, maar vooral ook om dat hij de markt niet overlaadde. In in ternationaal verband past ook Freddy Quinn hetzelfde trucje toe. Hij weet waarschijnlijk zelf heel goed, dat hij gauw zou zijn uitgezongen als hij met zijn wel wat weeë romantiek te sterk in de belangstelling komt te staan. Hij brengt maar een of twee platen per jaar uit en daarom juist heeft hij zich nu al zo lang kunnen handhaven. Ondanks het feit, dat de grammo foonplatenmaatschappijen dag en nacht in de weer zijn om elkaar de in Neder land sluimerende talenten af te ka pen, kan men niet zeggen dat de hit er muzikaal en wat inhoud betreft op vooruit gegaan is. Men behoeft hele maal niet zo van de voortreffelijk heid van de oude Schlager overtuigd te zijn om toch te kunnen vaststellen dat de huidige hit een degradatie van het populaire lied betekent. In uitgeverskringen wijt men dit o.i. al te gemakkelijk aan de tekstschrijvers. Ook hoort men wel ,dat de televisie het peil stelselmatig neerhaalt Het heeft natuurlijk geen enkele zin om de schuld bij deze of gene te leggen. Het is dui delijk, dat het bij de voortdurende po gingen om koortsachtig een hit te brou wen, onmogelijk is kwaliteitswerk te le veren. Elke dag is men in de studio bezig met het opnemen van nieuwe pla ten. Lr moeten steeds weer nieuwe tek sten zijn en nieuwe melodieën, het liefst die, waarop men kan dansen. Als dat er is dan moet er een combootje achter gezet worden, een schnabbeltje veelal voor handige jongens en dan maar draaien. Het frêle, het leuke of het bru tale meisje wordt gekapt voor een fo to op de hoes of de receptie. Het kind, dat nog nooit geleerd heeft een noot be hoorlijk te zingen denkt dat het talent heeft. Maar zo zit de maatschappij niet in elkaar, zus. Zij heeft niet precies door dat zij gewoon gebruikt wordt als een handelsartikel, zoals een sigaret, on der een andere naam op de markt ver schijnt maar met dezelfde melange.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 13