•Industrie van eerste orde Spionagefilms thans de grote mode Pellenaars, troef concentreert zich op Tour de France VOORWIELERCRACK JO DE ROO NADERT BESLISSEND JAAR ,.Er valt goed geld te verdienen" Ustinov had een idee: schrap de hele scène Dure spion Amerikaans debuut Eén spion teveel Beslissend Zesdaagse Slavernij 5 frfcitiii Aiil 105J - David Niven, die een spion tegen wil en danlc gaat spelen in de film, Eén spion teveel". Harry Palmer (Michael Caine)}File", waarin de bioscoopbezoe- wordt door een van zijn vele ge-1 kers binnenkort kennis zullen heimzinnige tegenstanders (Bill maken met de geheime agent Sully) met de dood bedreigd. Een Harry Palmerde James Bond scène uit de film The Ipcress I van de kleine man. Sophia Loren controleert haar opmaak tijdens de opnamen voor de film Lady L." in Zwitserland. (door FRANS NYPELS) Het is koud in Kruiningen. De schrale noordooster jaagt kil en guur over de doorploegde akkers van het stugge Zeeuwse land. In Kruiningens Stationsstraat heerst rust. Slechts twee keer per uur, onderbroken door de daverende herrie van de sneltrein Amster- dam-Vlissingen v.v. Tegen de ge witte muur van nummer 12 leunt een kleurige race-fiets. Hier woont Jo de Roo, de gespierde, ranke (75 kg wegende) Zeeuwse prof, die met z'n 27 jaar op het toppunt van z'n wielermacht staat. Jo de Roo, in de voorbije jaren zo dikwijls reeds met lauweren behangen, droomt over nieuwe triomfen. „Ik zou geen goed renner zijnals ik geen il lusies had". De 1.80 meter lange Zeeuw bereidt zich sinds een week actief voor op het komende wegsei- zoen, sinds hij gebruind en uitgerust uit Oostenrijk kwam, waar hij man moedig met ski's omsprong. Hij wil zich dit jaar helemaal concentreren op de Tour. In weerwil van het feit dat hij zich géén étappe-coureur noemt V) Sophia Loren en Paul Newman tijdens de opnamen voor de film Lady L." in de (kunstmatig) besneeuwde straten van Gruyères in Zwitserland. Jo de Roo wint Montpellier-Perpignan, een van de ritten in de Tour '64. t aankomende filmacteur kan Jij cj„ °ordig beter in de leer gaan ♦r de wclci ^v,i «en of andere geheime dienst 'jfftst school voor dramatische ?ijn bezoeken. Spionageverhalen !j> hp^.bet ogenblik de grote mode filmbedrijf. Het zijn een soort '1 gj^s-op-wielen geworden, waar- dure en opvallende auto's 56ele Aderlijk een belangrijke rol in '•vSw' Na de overweldigende suc- van de James Bónd-films, ?Hs i an er nog pas een tweetal in 't ji aïld werd vertoond, heeft men JiftjSeland een nieuwe spionage- in het leven geroepen: Harry Jyont.T* met wiens sensationele ?ijtie!Uren de bioscoobezoekers te bij d kennis zullen kunnen ma- :n. de film „The Ipcress File", Nonage-thriller naar de gelijk- j.ln beststeller van Len Deighton. 5?tw ogen van hen, die aan James )X j-Ï1 soortgelijke helden gewend cTlcha^i Harry Palmer, zoals hij door Caine wordt gespeeld, maar een ,9°h mannetje zijn. Als hij wordt Nr ,.®Uen, is zijn eerste gedachte tJ^di mooie pak, dat wel eens he 's, j.Sd zou kunnen worden. Een reac- 'e men trouwens van de meeste iJtlsp men trouwens van cte meesie (Je II kan verwachten. Caine draagt een bril en is daarmee, naar 'kriK-S1! ii ■'Ulrli. UJL 11 vu XO uwww.-v, 'Ittjcjb sinds Harold Lloyd de eerste d, dje zoiets doet. Palmer is een doodgewone, on- v -creen Kunnen oveiTOircu. hu ciöel opzicht is hij één uit ve- jediejb verdient hetzelfde als een bank- tOof 'ae of een verzekeringsagent en Xs dht geld kan je, vertelt hij zijn rT«S eeiu nan jc, r^.rji K tiiJ^en helden krijgen. Toch biedt «X yf1' waarin Sue Lloyd de vrouwe- n°ofdrol speelt, meer dan genoeg her.'spanning en avontuur om zelfs de %o.„Verwende bioscoopbezoeker ruim- tevreden te stellen. r ^st i n zal er binnen afzienbare ttid, y»l d James Bond en Harry Palmer, W-fit 6 ster aan het spionagefirma- 1 4 KrJ,erschijnen in de persoon van Da- i?ve ?n> die de rol van dr. Jason hl alw gaan spelen. Dr. Jason Love h 6tt maar spion bij toeval en hij Dh hartstocht voor auto's van ia8 Vol Cord. Zo'n auto, aldus wordt thS»! Fzekerd, kostte nieuw in de tl 's „rtig ongeveer 80.000 gulden kssv i?et ogenblik het allerhoogste vmbool onder automaniakken. t jjjV Bond vertegenwoordigt het Hnrp sninn Hip van het. man, dat zijn geheimzinnige afspraken maakt in een eenvoudige kroeg. Dr. Love echter is een amateur, die bij toe val in het spionagebedrijf verzeild raakt en die de zaken nauwelijks ernstig neemt. David Niven zal de rol, zoals men trouwens van hem kan verwach ten, met de nodige ironie spelen, hoewel er in de film volgens de beste bioscoop- tradities zal worden gespioneerd. „De man, die ik speel", aldus David Niven, „is van het $oort dat, als hem door het hoofdkwartier een vulpen met ver borgen vergif wordt overhandigd, een voudig zegt.' „Kom nou, dat méén je toch niet?". Als het waar is, dat films niet veel anders zijn dan spiegels van hun tijd, dan geldt dit zeker voor de huidige mode in spionagefilms. In West-Europa alleen zijn er op het ogenblik niet min der dan 160.000 geheime agenten aan het werk. En bovendien nog een hele massa beeldschone vrouwen. „Het spionagebedrijf", aldus David Niven, ,,is thans een industrie van de eerste grootte. „Ik heb een appetijtelijk blond je ontmoet in Parijs en die verzekerde me, dat ze een geheim agent was, al was het alleen maar in haar vrije tijd. Toen we een poos geleden in Beiroet aan het filmen waren, kwam er een Turk naar me toe, omdat hij had ge hoord, dat ik een geheime agent speel de. Hij wilde blijkbaar eens zien, hoe ik het er al bracht. Hij dook midden in de nacht op, toen we ergens buiten aan het filmen waren. Om hem op stang te jagen, zei ik hem, dat hij me maar eens een paar geheimen moest vertellen. „Wat wilt u weten?" luidde zijn antwoord. Ik dacht even na en vroeg toen: „welke drie volgende lan den komen in het bezit van een atoombom?" Zonder aarzelen ant woordde hij: „Israël, India en Zwitser land." Ik bracht dit antwoord over aan een man in Parijs, die nauwe relaties heeft met spionagekringen en die bleek er erg van onder de indruk. „Die kerel zou best wel eens gelijk kunnen heb ben," merkte hij letterlijk op." jonge Franse actrice Frangoise Doreac in de studio's van Metro Goldwyn May er in Elstree en die met Soplr-i Loren in Zwitserland voor de film ,.T ady L". Evenmin vraagt Niven een astrono misch groot salaris voor zijn optreden. „Ik heb altijd gezwegen over mijn ver diensten. omdat ik het belang ervan voor anderen niet inziet. Het feit, dat iemand een miljoen dollars krijgt om in een film op te treden, maakt nog niet, dat ik die film ook zou willen zien. Integendeel, het zou een reden voor me kunnen zijn, er niet heen te gaan. Acteurs krijgen altijd veel en ge salarissen op de startdatum. Maar de studioleiding, die er niets voor voelde om een rammelend scenario voor de camera's te brengen, bleef aarzelen. ,Het grote struikelblok", aldus yer- teit Peter Ustinov, „was de slotscène, een tot in de kleinste details uitgewerkte reproductie van een luxueus bordeel in Parijs van 1930, waar de heldin van de film in haar jeugd werkte als was- meisje. „Lady L." laat zien, hoe ze in het huwelijk treedt met een Engelse edelman en diens weduwe wordt. Aan het eind van de film loopt ze op een kast toe, en opent die om het geraamte van haar minnaar te onthullen", aldus mr. Ustinov. „Op papier maakte deze scène, de climax in het boek, de ge wenste macabere indruk. Maar men was bang, dat het publiek in de bioscoop erom zou lachen. Jarenlang zijn er besprekingen gevoerd over de manier, waarop die serie zou moeten worden verfilmd. Het was het eerste probleem, „waarmee ik werd geconfronteerd, toen naar (Paul Newman) is een combinatie van comedie en thriller, maar heeft een romantische inslag", besloot Ustinov. Honor Blackman, bekend door haar optreden in de James Bondfilm „Gold- finger" die binnenkort hier in verto ning komt, zü is de tegenspeelster van Sean Connery is door de Ameri kaanse producent en regisseur Mervyn LeRoy gecontracteerd om haar Ameri kaanse filmdebuut te maken in de film „Moment to Moment" naar een door John Lee tot scenario bewerkt verhaal van Alex Coppel. In de film speelt zij de buurvrouw van Jean Seberg, die op allerlei manieren romances probeert te beginnen, maar die tegelijk haar buur vrouw daarvan tracht te weerhouden. De buitenopnamen voor de film, die wordt geproduceerd in de Universal Ci ty Studio's in Hollywood, zullen aan de Franse Rivièra worden gêmaakt. Tony Curtis is aangezocht om de hoofdrol te vervullen in de filmversie die door Hal Wallis als producent en John Rich als regisseur, zal worden ge maakt van het toneelstuk „Boeing Boeing" van Mare Camoletti. De film, die wordt uitgebracht door Paramount, gaat in de komende lente in Rome en Hollywood in productie. Het verhaal van „Boeing Boeing" over de amoureuze avonturen van een jongeman en twee stewardessen, is voor de film bewerkt door Edward Anhalt, de auteur van het scenario voor de film „Becket" naar het toneelstuk van Jean Anouilh. Hij streelt iheba, een prachtige Rus sische hazewind. „Ik zet me dit jaar op de voorjaarsklassiekers, als onderdeel van m'n voorbereiding op de Tour." Vorig seizoen waren er successen van minder allure: de Acht van Chaam. Nederlands kampioen op de weg, enkele Franse cri teria en rit-overwinnlngen in de Tour de France (Montpellier-Perpignan) en in de Midi-Libre (ook al Perpignan). Altijd nog een respectabele lijst, waarmee Jo de Roo zich met de besten kan meten. y.an. de dure spion, die van het Behiet. Harry Palmer is het soort De film, waarin David Niven zal op treden, heet „One Spy Too Many" (Eén spion teveel) en is gebaseerd op een verhaal van James Leasor. Leasor heeft een contract met zijn uitgevers voor nog vijf boeken over dezelfde fi guur en Val Guest, die de film regis seert, heeft op alle vijf een optie voor de filmrechten genomen. David Niven heeft spectaculaire suc cessen als een soort Jams Bond na tuurlijk niet nodig. Er is nog altijd grote vraag naar hem. Toen we hem ontmoetten, trad hij zelfs in twee films tegelijk op, waarbij hij heen en weer vloog tussen zijn liefdesscènes met de veel teveel betaald voor iets, wat heer lijk is om te doen en wat de meesten van ons dolgraag doen." Niven vraagt ook nooit een percen tage van de ontvangsten in plaats van een salaris. „Dat heb ik ééns gedaan," zegt h(j. „De film kostte ongeveer 400.000 dollars en bracht rond 4.500.000 op. Maar tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen cent van gezien. Sam Spiegel heeft een speciale staf van personeel, die er voor moet zor gen, dat hij zijn aandeel in de winst krijgt. En hij is een machtige, wereld beroemde producent. Als hij al zo'n Voor Jo de Roo breekt een beslissend Jaar aan. Hij zal als kopman van Tele- vizler het volle gewicht van z'n eerzucht voelen. Hij is nu een aas, waarmee an deren spelen. Een troefkaart in de vaste knuisten van de omstreden Pellenaars. De Roo is gepromoveerd tot gelijke van z'n vroegere bazen. Kwetsbaar in z'n zwakste momenten, ongenaakbaar in het ogenblik van glorie en jubel. Maar géén knecht meer. vroegere krachttoeren. Hij gunt Je heel moeilijk een blik in z'n leven. Hij eet gewoon wat de pot schaft. „Nou ja," zegt z'n vrolijke vropw Cojrie. „rau we groenten hé." Beiden zijn verzot op de Franse keuken Maar een voedings regime voor z'n wielerleven, neen hoor. Alles gewoon. Niet veel vet. Wel vlees. En bruin brood. En eieren, maar dan al leen het geel, de dooier. De training. Ook gewoon Zo'n vijftig a zeventig kilometer per dag. „Dat verveelt wel hier. Het is steeds hetzelfde. Recht toe, recht aan. Vlak en winderig. Je rijdt op de wind of je rijdt er op terug Maar ja. zoveel train ik niet. Als ik cours heb ik het ook niet zo nodig. Dan ben ik al genoeg aan het werk." Thuis, In de gezellige huiskamer, spe lend met z'n levendig dochtertje Nicole (bijna 3), Is het moeilijk om in Jo de Roo de vedette te zien. Hij is geen pra ter. Erg nuchter. IIij belooft geen grote overwinningen. Integendeel. Als we over de toekomst spreken, over het naderende seizoen, zeg-t-ie simpeltjes: „Het is moei lijk, erg moeilijk. Je wint niet zomaar een klassieker De mensen praten daar soms véél te gemakkelijk over." Neen, bü Jo de Roo hoor je geen wilde verhalen over Op 26 februari start Jo de Roo voor het eerst. Op de winterbaan te Ant werpen. In z'n tiende zesdaagse met Jaap Oudkerk en André Darrigade. „Ik beschouw het als een soort training, maar ik wil wel een beetje goed rijden ook," verklaart De Roo optimistisch. Daarna volgen: Omloop van het Volk, Parijs-Nice, Milaan-San Remo, Gent- Wevelghem, Ronde van Vlaanderen en Ronde van België. Dan pas komen ook de twijfels. „Want je kijkt er tegen op, zeker als het niet al te best gaat in het begin." Direct daarop bant hij die twijfels weer uit z'n hoofd. „Ik heb de overstap van Frankrijk naar Nederland met vreugde gedaan. Je moet altijd af wachten of het luktmaar ik denk wel dat het goed zal zitten." ze mij erbij haalden. Ik kreeg een idee; Schrap de hele scène", zei ik. „Een idee dat een miljoen waard is", riep een van de grote bazen uit". Het verhaal van Gary, dat in La Beile Epoque speelt", ging Ustinov voort ,ziet er op het eerste gezicht romantisch uit, maar het wordt op een moeite heeft om aan zijn trekken te komen, wat voor kans heb ik dan?" Peter Ustinov, schrijver en acteur is in Parijs, Zwitserland en Zuid- Frankrijk geweest in de drievoudige functie van regisseur, scenarioschrij ver en producent van de film „Lady L". Later zal hij in die film ook nog als acteur optreden in de rol van Beierse prins, die door een anarchis tische bom wordt gedood. Behalve een man van veelzijdige talenten en kwa liteiten, is Peter Ustinov ook een „ideeën-man", zoals dat in het film bedrijf heet, en wat dat betreft een buitengewoon vindingrijke. Zeven ja ren lang zijn er plannen geweest om de bestseller van Romain Gary te verfilmen, maar niemand wist eigen lijk te vertellen hoe dat wel zou moe ten gebeuren. Er werd een enorm kapitaal besteed aan bewerkingen en de sterren wachtten tegen reusachti- satirische manier verteld. Ik probeer hetzelfde te doen op het witte doek. In de manier, waarop ik mijn figuren laat zien zit een snufje caricatuur van Tou- lousé-Lautrec. Degas heeft eveneens een paar bordeeltaferelen geschilderd en met de kleurenfotografie probeer ik dan ook een impressionistisch effect te be reiken. Het liefdesverhaal met Sophia Loren als de wasvrouw, die een Lady wordt, maar betrekkingen blijft onder houden met haar anarchistische min- Waarom dan die felle hoop op glorie in 's werelds bontste en meest zware wielerspektakel? Omdat Jo de Roo sinds een aantal maanden de banden van knechtschap resoluut heeft afgesneden. Als prof in 1958 bij Magneet begon nen verbonden aan ploegen met glan zende vedetten als Anquetil en Altig, Stablinski en Darrigade werd de soms grandioos vlammende De Roo gekluisterd in het keurslijf van dienstbetoon. Welis waar uitstekend betaald, maar figurerend op het tweede plan. De Roo's brandende eerzqcht kon de financiële pleister maar nauwelijks verdragen. Geen wonder dus, dat hij zich, toen de Franse likeurfabriek St. Raphaël zich vo rig jaar als sponsor van de duurst be taalde Franse wielerstal terugtrok, oriën teerde op Pellenaarss" Televizierformatie. Ik heb nooit wat gehad met Pellenaars. Én nu valt er goed geld te verdienen. Akkoord, de ploeg kon sterker zijn. Maar mét Basje Maliepaard Pietje Damen. Karstens en wellicht Zoet kun 3 e veel jjereiken. De verschillen in de tekeningen betreffen: het raampje van het vliegtuig geheel links, het oog van de giraffe, de hand van het man netje boven aan de trap, de streep op de mouw van de naast de trap staande employé, de slang met en zonder „bril", de vork van de vorkheftruck op de achtergrond. Ontdaan van de ketens der slavernij kan én mag Jo de Roo zich dus over geven aan hoopvolle bespiegelingen over het komende wielerselzoen H« is Pelle naars' duurst betaalde vedette. Met de naam van Jo de Roo heeft Pellenaars zich vrijer kunnen bewegen op de internatio nale wielermarkt; heeft N in ploeg gro ter gewicht gegeven. De naam van Jo de Roo heeft namelijk in Frankrijk, het wle- lermekka bij uitstek, een bijzonder gunstige klank. De Roo verwierf z'n wielerfaam door uitbundige krachtsexplosies tijdens zwa re klassiekers. Hij bestond het m ,één jaar drie glanzende triomfen te behalen. De Franse wielerliefhebbers plaatsten Jo de Roo in 1962 op één lijn met de aller grootsten. In dat gloriejaar legde de atle- tisch gebouwde Zeeuw een uitgelezen schare vedetten z'n ijzersterke wil op. Hij won Bordeaux-Parijs, Parijs-Tours en de ronde van Lombardijen. Het jaar daarop opnieuw Parijs-Tours en Lombardijen. Ik had toen ontzettend veel geluk", stelt - - -,-i .Ik reed lek- Jo de Roo nu nuchter vast ker*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 17