Liturgievernieuwing „ALLES MOET ZIJN TIJD HEBBEN ZEGT LITURGIST %aams meisje krijgt de kans van haar leven f m m &§sa« V VRIJHEID VAN HANDELEN VRAAGT VERANTWOORDELIJKHEID ?&5CIA is haar werkelijke ifi naam maar in de wandeling WT. v°or haar vele vrienden en Is ^lssen „Patty". Zeventien jaar We- Een echt zonnekind waar Ntt'een graag naar kijkt. Want is, wat de Engelsen zouden „pretty", attractief en Tla nt" Een schattig mondje, te ogen en bovenal: heer- VjO^oon. Als ze in de plaats haar ouders wonen de ten- uebd 6P ophipte i° ogenverblin- Vjj hat met haar gave bronzen Pan werden prompt overal Vs geslagen. Patty houdt van Steltje sensatie en als goed %ef1 zorgt ze daar o'p gepaste Viv,V00r: *s het niet met een G slobberige schipperstrui A 6611 hele vloot kan zeilen ^eati°Ck met een geraffineerde yan een der voornaamste M buizen. Ze heeft alles wat i&ti lsie eigenlijk maar wensen VeNeeo gezellig tehuis „Oud ?h(Je ®n", heerlijke moderne nochtans uiterst pien- A°eg om °P tijd degelijk 1 p °0r Ruhe houdt van mooie Dfaen- Daar getuigt zijn hamer M ivaar 'prachtige oude middel- o^se stukken staan uitgestald; iq'fraai en diepwarm rood flu- jig dat van een Italiaans anti- ^dium, afkomstig kunnen zijn. In ijgj,der hoeken van zijn studeer - V, staai °°h een schitterend ty£erht reliekschrijn. Een staal M vakmanschap en diepe vroom- Het vereren der relieken is een oer-gëbruïk van de oude cmPnffedeelde kerktoen falsifi es hun intrede nog niet had- gedaan. De relieken in de authentiek en kost- rijn 'lr- Het meest kostbare is 9m'- Het meest kostbare is on- ^jfeld het stukje been van de kerkvader Hieronimus. Pastoor Ruhe is herder van een uiteen lopende kudde. Agrarisch van opzet vertoont de gemeente hier en daar al industriële trekken. Assendelft is vooruitstrevend, dat getuigt ook de kerk die al tachtig jaar geleden 1000 zitplaatsen had! Die kerk de kathedraal van de Zaanstreek is een machtig en massief gebouw, imposant en in drukwekkend. Die kerk past wel bij de ,JHeerlijkheid Assendelft". Maar de lasten zijn enorm, ze be dragen het drievoudige van een moderne kerk. Bijna een eeuw oud zijn voortudrend ingrij pende restauraties aan de orde van de dag welke uitgevoerd moe ten worden wil Assendelft niet voor het geval komen te staan dat de kerk een bouwval wordt. Maar het is opvallend hoe de katholieke gemeenschap aan hei eigen kerk gebouw is gehecht, men brengt er heel graag offers voor. Deze kerk is dan ook niet weg te den ken uit de gemeente, waar de oorspronkelijke oude kerk, nog geschilderd door Pieter Saenre- dam en waarvan het schilderij in het Rijksmuseum hangt is vernietigd door een grote brand. Assendelft heeft al geen eigen predikant meerde onkerkelijk heid stijgt ook hier met het jaar. Een ietwat grijze, weer barstige, kuif, een open ge zicht, fijne milde humor, een voortreffelijke causeur, een gedegen orthodoxe philosofie en een zeer gastvrij herder; ziehier een zeer beknopte kenschets van de pastoor van de Odulphus-parochie in As sendelft. Tienduizenden lezen weke lijks zijn naam, want hij is censor van de bekende zon dagmissaaltjes van Gooi en Sticht. Maar hij is meer dan M BSsSlI p hts te zijn veel vrien- MvpTh prettige familie, een bui- in Italië, schoonheid en yk'" ie kans van haar leven. 3 e Patty ziet de aanbieding filmrol nu ook weer niet Mburr-, ^en(3erend iets. Het is ers leuk en ook wel VM maar als het niets MriAan *s ze in elk geval een hg rijker. SlAjTeerD%'H< hit MarinTT??.._.':1'He.ur.e" 4® alleen maar zieleherder en censor. Benoemd in 1954 tot hoog leraar aart het grootseminarie te Warmond is professor A. H. M. Ruhe al sinds jaar en dag de deskundige liturgist bij uitstek. Hij is voorzitter van de Liturgische Commissie van de bisdommen Rotter dam en Haarlem, bestuurslid van de commissie welke het Nederlands Episcopaat advi seert in liturgische aange legenheden, hij werkt inten sief samen met leidinggeven de figuren op het gebied van de liturgie in het Nederlands sprekende deel van België, onder andere met de bekende Dom A. Verheul van de Ab dij van Afflighem en verga dert dan ook regelmatig in Breda, hij is bovendien auteur van het Bisschoppelijk Cere monieboek. Wie beter dan hij kan oor delen over de Pinksterstorm welke thans door de Neder landse Kerkprovincie woedt op gebied van de liturgie en nu de kranten dagelijks inge zonden stukken, pro en con tra bevatten? Pro Apr-ami Ills I illl - I iMi s - lilllli wam iliïivïiiill Liturgie - volkszaak Cirkel en ellips Het juiste gezicht ADVISEUR DER BISSCHOPPEN ZIET AANPASSING OP LANGE TERMIJN zijn Patricia mann GAAT mltclv lÉÉÉSll v PARIJS EN PORTUGAL i hn„ ^?n> ze beet Patty Heine- faas tolfi'mnaam geworden. Het is SaT' Aio ?en beetje onverwacht ge- Trage bet ons vertelt gaat haar ïe vTynd voortdurend wijd open, ,ast zich nog steeds over if^a^beiiA; bi Krasnapolsky toen een Plotseling naar haar toe- JvpSöU v6^ of ze een filmproef wilde W Waó V,„F.aag maar aan mijn moe. '°th altiL? V's reactie, waaruit blijkt „«ie* „i^bans in artis" tompas i r Denis Harroch van de Parijs trok inderdaad on*ws, in artistiek opzicht vol :43y Pn kompas van haar moeder De heer Harroch, produ- 1a *■6'» ^SlKtïo,, -"cci. naiiuui. /vaarir,_A vtl11 "tneure ae ia Ve- Böhm de hoofdrol ver- iAnoiTT füm in Israël speelt, had Sb rC 2ija f f^E®r nodig voor een nonnen- vlm „Les le bPv.bronria"1 „Les lettres Portugaises" Zocht ^N'n Patty was het model eU» 6V' »iGAIaar niijn Frans is abo- ^W*Ja tniflTPatty "en als mijn rol net la l6pil ^rans dan weet ik het wel, er in elk geval veel van en die kans wil ik natuurlijk niet laten glippen." Mijnheer Harroch ging inderdaad naar „Oud Saenden" trof daar een zéér afwij zende heer Heineman aan en een gere serveerde mevrouw Heineman. Maar het werd een bijzonder plezierig gesprek met als resultaat, dat mevrouw Heineman ronduit verklaarde graag eerst alle in formaties te willen inwinnen alvorens te toestemming te verlenen. „Ik heb wat afgepraat," zegt dan de gastvrije en charmante mevrouw Hei neman, „ik begon bij de Ambassade hier tot in Parijs toe. AJles klopte wel maar voor je het eigenlijk weet wordt je al meegesleurd in de wervelstorm rondom de hele filmbusiness. Het is een oppervlakkige en luchthartige we reld, dat wist ik natuurlijk wel, het tempo en het gemak waarmede die mensen leven, beslissingen nemen, is wel fascinerend. Voor Patty is het natuurlijk een fijne kans." Maar ook mevrouw Heineman is erg lakoniek, „komt er niets uit, dan is het nog niet Er kwam niet veel terecht van het vragenlijstje dat we aan mijnheer Ruhe hadden voorgelegd. We kregen er de kans niet toe, gelukkig maar, want achteraf gezien bleken het maar onbe nullige en onbelangrijke vragen. Mijn heer Ruhe, een geboren docent die tot luisteren dwingt en zelf ook uitnemend kan luisteren, leest die ingezonden stukken. De inhoud is hem niet vreemd want hij kan dezelfde pro- en antiklan ken in eigen parochie beluisteren zoals dat ongetwijfeld in duizenden parochies in Nederland het geval zal zijn. Er zijn er die vinden dat alles nog veel te erg. Ik vind dat praten met de pers maar doodgriezelig over een meisje dat nog bewijzen moet dat ze iets kan. Bedenkt u wel ze heert nog niets ge presteerd. Ze zit nu in Frankrijk om de taal goed onder de knie te krijgen." Maar uit het gesprek blijkt dan wel dat Patty al midden in het exclusieve milieu zit van Maxim, dat haar haar gekapt werd door de befaamde Carita die de Begum en Sophia Loren tot klant heeft, een renpaard is al naar haar ge noemd, ze komt op de meest befaamde shows van Dior en Chanel, kortom Pa tricia Mann is zich aan het voorbereiden voor het uiterst moeilijke vak van „ster" Menig Nederlands meisje zou voor een weekje graag in haar schoenen staan. Patty is het type van een meisje dat alle zich i es kan permitteren op gebied van kleding. Ze fs in staat dm een jute gonjazak tot een creatie te maken alleen omdat zjj het draagt. Ze is ontwapenend openhartig en ze ondergaat de hele lich te filmwereld als een zoete bedwelming om daarna in een bevrijdend lachen uit te barsten over sommige situaties. Die nuchterheid heeft ze van haar vader, ze ziet snel het betrekkelijke van alles in en ze kan de schijn heel best van de werkelijkheid onderscheiden. Doch daar naast heeft ze de hoog artistieke aanleg van haar moeder. Mevrouw Heineman die een zeer exquise smaak heeft, zeer harmonieus is ingesteld, heel veel van mooie dingen houdt, op de hoogte is van de hedendaagse litteratuur, haar talen vlot spreekt; regelt momenteel alles voor Patty en er valt veel te regelen. Audrey als voorbeeld „Voor mij is het ook een belevenis," zegt mevrouw Heineman, „je komt met de meest vreemdsoortige mensen in aanraking, -interessante mensen ook. Hoge verwachtingen hebben we echt niet. Patty heeft weliswaar veel mee, ze volgde cursussen voor mode- ontwerpen, ze kan uitstekend tekenen, maar ik heb eigenlijk nimmer geweten dat ze zin in acteren had. Fotogeniek is ze zeker. In Parijs werden niet min der dan 150 shots van haar genomen. De Praktijk zal direct moeten bewij zen of ze talent heeft. De tijd gaat wel snel. Want het is nog niet zo heel lang geleden dat ze op haar nagels de on regelmatige Franse werkwoorden had .'i ;„;V Patricia Mann, Patty Heineman uit Zaandam, is een charmant jong meisje dat I heid, een blonde schoonheid met een ontwapenende humor. Zeer in trek als model, door een Parijse filmproducer werd ontdekt. Patty is een originele persoonlijk-l showde ze al toen ze nog op de HBS was. Onder het toeziend oog van haar ou ders heeft ze zich in het zware en moeilijke fïlmsterren„vak" begeven. staan om te spieken bij haar proef werk op school." Ze lacht even en schudt het hoofd. Ze schenkt perfecte koffie in van mokkasterkte, inhaleert diep haar sigaret en begint dan opge wekt over de hobby van haar man, an tieke uurwerken verzamelen. Er staan kostelijke specimina in huize Heine man. Maar het duurt niet lang of Pat ty is weer het omverwerp van het ge sprek. Het laatst zagen we haar in een zeer plezierige omgeving, haar bontlaarsjes detoneerden helemaal niet bij de per- zische tapijten, haar enige zorg was toen de keuze tussen een zilveren shaker of een kunstwerk over Amsterdam voor een Parijse familie. Ze koos na enige voorhoofdfronsen voor Amsterdam. Die keuze kan nog wel eens gevolgen heb ben, want men was verrukt in Parijs over het Amsterdamse decor. Een film- Idool heeft ze; Audrey Hepburn. „Maar mijnheer Harroch zegt dat ik meer het Jane Mansfieldtype bent," zegt ze wat teleurgesteld. Dat pleit voor Patty. Dan begint ze over Nathalie Wood die door de regisseur is aangezocht voor de hoofdrol in de folm, „die grote ster spreekt anders ook geen woord Frans," zegt optimistische Patty, „alles play back, tot het zingen toe." Men kan zien dat ze hier moed uit put en dit enorme zelfvertrouwen zal haar grootste steun zijn als het harde leven van de ster zal beginnen. En hoe is zuster Leonoor? „Die ge looft het allemaal wel," zegt mevrouw Heineman, „ze was gisteren op de uit- verkoopjaeht met een vriendin. Leonoor laat de filmcarrière van zusjelief volko men koud. Of koud? „Geef alvast maar een stapeltje handtekeningen," had ze tegen Patty gezegd, „je kunt nooit we ten Praktische Leonoor heeft het zakeninstinct van haar vader, die al dat geschrjif rondom ztfn dochter maar „zo zo? vindt. langzaam gaat, hierbij zijn ook veel jonge priesters, en er zijn er die vertwijfeld de handen ten hemel heffen en uitroepen „we worden allemaal nog eens protestant!" Pastoor Ruhe glimlacht eens. Hij mag die „beweging" in de Kerk wel, het is een bewijs dat men meeleeft. Hij ver wondert zich misschien alleen een beetje dat alles nog niet veel heftiger toegaat. Want wat zich momenteel af speelt is indi rdaad een Pinksterstorm. Licht bewogen zegt deze Liturgist: „het zal nog wel lang duren voor de ze storm is uitgewoed. Alles kan bo vendien niet ineens. Iets wat duizend jaar ingeburgerd is, kan niet zo maar door een Encycliek, zelfs niet door een Concilie vervangen worden. Elke actie veroorzaakt vreugde en ver driet, sympathie en afwijzing. Maar men moet vooral één ding niet ver geten; Joannes de XXIIIe heeft aan gekondigd, dat de Kerk zichzelf weer gaat ontdekken, opdat eenieder het Ware Gelaat weer zal herkennen. Dit Ware Gezicht krjjgt weer klaarder gestalte." Liturgie is eigenlijk volkswerk, het 'volk is de Kerk en de bisschoppen en priesters vormen de mond van die kerk Deze Kerk biedt telkens de Heer der Kerk opnieuw zijn offer aan. Dat is niet de kruisdood van Christus, Christus kon maar éénmaal sterven; maar het Avondmaal en het offer op Calvarië wordt de Heer der Kerk wel telkens opnieuw aangeboden, dat is wél de Eucharistieviering!" Betogend heft dan pastoor Ruhe zyn hand op; „daarom moeten we breken met de traditie, dat het kerkvolk als publiek-toeschouwer" naar de kerk komt waar de Eucharistie wordt ge vierd. Het is volkomen fout dat men naar de H. Dienst gaat om er te bidden. Men gaat niet naar de Mis om te bid den, dat doet men op andere wijze in de kerk. Het heilig Offer dwingt de gelovigen tot handelen, meedoen. Vandaar de dialoog, het gezang, de offerande der gelovigen, de nuttiging. Het H. Offer kan niet gediend worden met indivi duele vroomheid op een afstand, dat was het Avondmaal ook niet. Zijn indi viduele vroomheid kan men op gans andere wijze beleven, men miskent het karakter van de H. Eucharistie als men passief op een afstand blijft." Pastoor Ruhe vertelt rustig, gegrepen door het onderwerp. Hij is nuchter ge noeg om te weten, dat alles zijn tijd m&^ybbfti. Hif t>iykt ook een-tïrvent voorstander van gezamenlijk zingen. „Het Nederlandse volk zingt blijkbaar niet graag, we hebben een regering die zelfs het zingén moet subsidiëren. Maar als ergens de juiste stemming, het „samen zijn" kan worden bevor derd dan is het door de zang, dat le zen we al in de Bijbel. Ik was kapelaan in Dordrecht. En in hetzelfde blok waar onze kerk stond, stonden ook twee re formatorische kerken. Als de H. Mis ten einde was en alles stil in de pasto rie, dan hoorde ik op zondag altijd be vrijdend zingen in die protestantse ker ken vol overgave, echte lofliederen tot de keer. Ik beken het graag; ik was jaloers! We proberen het nu ook weer. Ik doe het hier in mijn parochiekerk, bekende wijzen maar op nieuwe woor den De tijd van „lof door Pius mond verkond" is toch echt wel voorbij. Maar er liggen enorme problemen, die werk je niet één twee drie weg. Weet U wie goed op weg was? Pas toor Lautenschütz in Amsterdam, d.e van de „Magdaiena"; die kreeg zijn parochie aan het zingen, die had de juiste formule gevonden. Samen zin gen schept een band. Ik attendeer ook voortdurend op het samen offe ren. Dat is een sacrale en gewijde handeling. Velen beseffen_ dat nog niet, zien alleen de prozaïsche kant er van. Gezamenlijk offeren is een heilige gemeenschapsdaad zoals ge zamenlijk hardop bidden en schuld belijden." Hoe duidelijk pastoor Ruhe een be langrijke zaak kan stellen komt tot uitdrukking in zijn antwoord op onze vraag dat inderdaad de consecratie niet alléén het belangrijkste moment van de Eucharistieviering is, „vroeger kon je de H. Mis zien als een cirkel met één centraal punt, thans ls de H. Eucharistie een ellips met twee vas te' kernen, de consecratie en de nutti ging U moet die beeldspraak wel goed' begrijpen, ook de volgorde. Het is uitermate verheugend dat de bewuste gelovigen dat heel goed zijn gaan in zien. Nu het Eucharistisch vasten is aangepast komen er heel veel commu niceren, ook onder de avondmissen. Men begrijpt meer en meer wadr het om gaat. Is het eigenlijk niet een beetje vreemd, dat we van een kleine zeg gen „hij of zij doet zijn eerste com munie", met nadruk op „doet" en dat het later gewoon wordt: hij of zjj gaat ter communie, iets machinaal® haast! Die gedachtengang is al veel betekenend, het laat zien hoe „auto matisch" men iets kan ondergaan, inplaats van beléven!" Dat momenteel lang niet overal een heid heerst in optreden en uitwerking werd al voorzien. Het Nederlandse Episcopaat, vooruitlopend op de de finitieve Conciliebeslissingen, heeft het volledig aan de pastoors ter plaatse overgelaten hoe te handelen binnen het raam van het toegestane. Hierdoor komt het, dat in de ene parochie radi caal wordt gewerkt en in andere paro chies behoedzaam en voorzichtig. Dit zal nog geruime tijd duren, totdat uit de verkregen gegevens en feiten de uiteindelijke richtlijnen zullen ontstaan. Het is onjuist dat allerlei persoonlijk* voorkeuren en gevoelens bepalend zul len zijn; het gaat namelijk NIET om een verandering van koers of van cou lissen. Wie het zo ziet, zit er naast en komt tot onjuiste conclusies. De enige opdracht bjj dit alles is: verrijking van het geestelijk leven van de parochiaan. En dan volgt hierop de vraag: hangt die nu af van het Latijn of van de moe dertaal?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 11