^et cowboygezin van de Ponderosa
Wordt nauwlettend gadegeslagen
in bijna alle landen van de wereld
r o o s?
ïpiuyi
m TRAITaL
I
Trea Dobbs
in eerste
voorronde
RADIO VANDAAG
EN MORGEN
F ilm-onderscheidingen
r
KRO belicht
Karl Marx
TV VANAVOND
Uitgever van
Beatle-songs
gaat aandelen
uitgeven
emepdet/AA/t
frjjmmïïiL
eï&en HAND
T elevïsie
Radio
1
NIEUWE VISIE
OP FILOSOOF
e c
AVc z»n
B.B.C. gooit IJzeren
gordijnover boord
OSRAM
Van inspanning (Marx)
naar ontspanning met
Jan en alleman
DINSDAG
WOENSDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DINSDAG 9 FEBRUARI 1965
L'Oréal de Paris
JOHN POPPY
artwrights aan het woord
Niet met plezier
Zakelijke Little Joe
.1
Na moeilijke start nu de
grootste show
Dikke Husse
lampen
LORNE GREEN
BEN CARTWRIGHT
BEKLEMMENDE KLOKKEN,
BELLEN EN TREINEN
„RUS ALK A" opera van
Antonin Dvorak
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
NEDERLAND I
BELGIE NEDERLANDS
BELGIE FRANS
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 484 m.
HILVERSUM I 402 m.
HILVERSUM II 298 m.
RADIO VERONICA
BRUSSEL 324 m.
BRUSSEL 484 m.
-
RED BAND- ROOSENDAAL
iüLAD
Rijpenen kijken naar bonanza
%ijo
^ans over Schele wereld zitten
Per week in gespannen afwachting voor
)ls'escherm. Niet om een stuk van Shake-
k, e te
Door onze correspondent in Hollywood
Mj-g """"V
pt de gaan bekijken, maar om mee te leven
°hder llleuwe avonturen van de mannen van de
0sa"ranch. Als het waar is, wat Ben Cart
on zijn hij en zjjn zoons het meest be-
op de wereld. Wat niet alleen in de
o 'ka anada> maar zelfs in de nieuwe staten van
Brazilië, Joegoslavië, Engeland en
>^i-A °P CyPrus en 'n de woestijnen van
'^keh a*"®> wordt naar Bonanza met aandacht
''^e t "^ndere T.V.series, zelfs al waren het
s' Verhalen zjjn gekomen en weer verdwe
nen, maar de Bonanza serie is nu al het zesde
seizoen in, en reeds werd de acteurs de mogelijk-1
heid aangeboden om een contract te tekenen voor
een zevende seizoen.
Wat heeft Bonanza, dan wel voor al die miljoe- i
nen mensen te betekenen en hoe heeft een der
gelijke serie ooit de kans gekregen het zolang op
een scherm uit te houden Er vanuit gaande, dat
zij die in Bonanza de rollen vertolken, het zouden
moeten weten hen ik naar de Paramount studio's
in Hollywood gegaan waar de N.B.C. de ruimte
gehuurd heeft om deze kampioenstrip te doen
opnemen. En hier is dan wat zij er zelf van zeggen.
Dan Blockei (Hoss Cartwright) denkt
er precies zo over. Hij zit met Mike Lan-
don en Lorne Green zakelijk in een fa
briek in Arizona en het gebeurt meer dan
eens dat ze meer over de marktprijs pra
ten dan over het nieuwe script van de
show.
Voor hem is de televisie het echte thea
ter van nu. „Als er in Shakespeares tijd
televisie geweest zou zijn, zou de grote
dichter voor dit medium geschreven heb
ben. „Theater" zegt Dan Blocker. „Heeft
zich altijd tot de massa gericht. Onder de
omstandigheden waarin wij werken
wordt er veel goeds voortgebracht. Bo
vendien geeft de show een zekerheid in
ons leven en dat is nu eenmaal iets wat
een mens nodig heeft".
-oment dat 'k binnenkom,
kil
de e Green, (Ben Cartwright) juist
l'i schijnwerpers. De camera zoemt
ob !elt zijn scèné. Als hij klaar is
rh he;
V'h /.C af en vraag: „Hoe vindt u
k Uit C jaar achter elkaar dezelfde
'i fig,? heelden?"
l,S7r blijft vers", vindt hij. „Er
't hS't4aVln de r0' van ®?n en 'n de
h t Vooral in de' verhouding
l Vqq zijn zonen. De belangrijkste
'HfW" et succes van deze show is
V t)e en warmte van de familie-
r1 relatie vader tot zoon is nu
vUn 6 ^'erkste die er is. Het is de
t'jcW e drama's zelfs vanaf bij-
Kijk zelf maar, aan Abra-
V Bevraagd een dochter op te
■iCgphSeen zoon"
>i do„ de scène moest worden ge-
nr. Robert Pernell. Hij is de
typ 'n de familie. Terwijl hij ge
verveeld
er
kiiu Zat hij nog wat verve
1 - in z'in stoel. „Bent u
de 'hij nodig te hebben?" vroeg
'J^'<C(),1,efiie-assistent. „Absoluut ze-
biet ^dam stond op. „Laten we
ie lang mee wachten".
speelt zijn rol niet met
duidelijk te merken,
van de show maakt
van plan zijn contract met de N.B.C. te
verbreken.
„Ga je gang" zeiden ze daar. „Maar
reken erop dat je nergens ter wereld
ooit nog een kans krijgt om als acteur
op te treden." Daarna is hij naar de
producer gegaan om te vertellen dat hij
bleef, maar dat hij niet van plan was
om meer te doen dan er te zijn. Hij was
er dus regelmatig met het gevolg dat hij
er door de producer op attent gemaakt
werd dat het effect nog veel beter was
dan anders.
„Ga dus vooral door met er alleen maar
te zijn", werd hem geadviseerd.
Mike Bandon, de Little Joe in de Cart-
wrightfamilie ziet het hele geval erg
nuchter. „Het is fijn om een vaste basis
te hebben" vindt hij. „Het is alleen maar
goed amusement, en al komt er dan wel
eens wat gemoraliseer aan te pas. dat
willen de mensen ook, als het maar met
de juiste dosering gegeven wordt".
„Tevreden?" Hij haalt de schouders op.
„Wel ik doe het zo. ik maak eerst de
persoonlijke dingen van mijn leven af.
Mijn gezin en persoonlijk geluk komen
op de eerste plaats, mijn werk. dus dat
gene wat ik voor de kost doe. op de
tweede Natuurlijk ben ik van plan in de
toekomst andere dingen te gaan doen,
betere maar nu nog niet. Ik hoop dat
ide serie nog lang doorgaat het is in
ieder geval een zekerheid."
Hoeveel hij verdient wil hij niet zeg-
i gen maar hij duidt het wel aan met een
voorbeeld. „Als Pernell (Adam) niet te
kent voor het zevende seizoen geeft hij
ongeveer een half miljoen dollar <?P-
Daar komt dan nog bij dat hij er niet
van houdt om rodeo's en feesten te be
zoeken, terwijl juist daar het meest te
1 verdienen is. Zo ben ik eens uitgenodigd
voor een lunch met een directeur van een
groot-warenhuis in Pennsylvania die al-
leen daarvoor al dertigduizend dollar
wilde betalen."
Wat het publiek betreft meent hij dat
dit gelooft wat het geloven wil. „Als ik
bijvoorbeeld" vertelt hij „een ziekenhuis
ga bezoeken, en ik sta aan het bedje van
een ziek kind dan denkt dat kind dat
ik Little Joe ben en niet Mike Landon.
Dat doet het volwassen publiek ook en
daarom gaat onze show goed."
IWj?' .,Öeep maar eens op". zeBt hij I
hiet r,°nderosa is een klein ko-
C Cai. «henrijke bewoners, waar-
C vton„, r Sht de absolute monarch
Cr, zotie„ er niet, terwijl de vol-
k= kinderen worden be-
.W hanrn ket dan ook nooit laten
CC, dConingenjager erop attent
is C "et toch wel een beetje
C' Ik a als kinderen worden be-
h het dan ook nooit laten
Sr11, dat aningenjager erop attent
h is d het toch wel een beetje
,V8 sw7,i 'k als zesendertigjarige
5„at ga os rondloop op de manier
iff «ilW .We nu doen Pa". Als ik
U verbaasd op"
show kapot maken?",
vraag
v wil niemand kapot
Cjhivn werk hier mag dan
k 'OÜBe werK nier mag aan
'i.\| is hp, 2 eUrs voldoende zijn,
Been dat niet. Het is trouwens
laken v, te,ren> het is alleen maar
V Ook p??dig zijn. Men noemt het
CN j* HET ARTIKEL".
N» wil reeds weg vanal
jaar. Hij was zelfs een keer
De show, ,.Het Artikel" zoals het in de
Paramountstudio's wordt genoemd is be
gonnen op een zaterdagavond in 1959. De
zakelijke leiding van de NBC (National
Broadcasting Corporation) had beslist dat
er een kleurenstrip moest komen. Het
was David Dortort die toen zijn idee lan
ceerde van de vader met drie zoons wes
tern. Het werd een flop. De kritiek was
onbarmhartig.
Niettemin gaf de NBC het niet op. Er
werd steeds aan de show verbeterd en
uiteindelijk in 1961 werd de huidige vorm
gevonden. Nu begon de strijd op leven
en dood voor de show en de strijd werd
gewonnen. „Als een creatief persoon ge
controleerd wordt zijn er meer moge
lijkheden voor goed werk", zegt David
Dortort, die er verder trots op gaat dat
hij aan meer jonge mensen een kans-ge
geven heeft dan welke producer ook.
„Gelukkige werkers, zijn goede wer
kers", zegt men bij de NBC en dat is
waarschijnlijk de reden dat een volledig
Cartwrightverhaal niet meer kost dan
ongeveer honderd vijftig duizend. Dat
is een koopje vergeleken bij de enorme
ontvangsten die deze strip opbrengt.
Een ding is intussen duidelijk gewor
den. Van de vier acteurs die regelmatig,
ook in ons land, op het scherm verschij
nen om de avonturen van de familie
Cartwright aan u voor te stellen zijn er
drie die het met plezier doen. „Lorne
Green (de vader) had zelfs angst dat,
in dien er te veel over de show geschre
ven zou worden, dit de waarde ervan
zou verminderen. „De mensen moeten
niet alles weten", zei hij. „En als ik Dor
tort geweest was, had ik beslist niet zo
veel laten zien".
Robert Pernell, doet het niet met ple
zier. Hij wil meer, vooral beter, maar de
macht van de NBC of is het de macht
van de kijker heeft hem daarvan al
een keer weerhouden. Niettemin de kans
is groot dat men in het zevende seizoen
een andere Cartwrightfamilie op het
scherm krijgt: bijvoorbeeld, omdat Adam
er met een mooi meisje vandoor gaat, dat
hij in het begin van de strip nog net op
tijd uit de handen van een onverlaat
heeft kunnen redden.
LONDEN 9 februari. Volgens de
rubriekschrijver Charles Greville van de
Daily Mail zal de British Broadcasting
Corporation (B.B.C. in het vervolg geen
gebruik meer maken van de uitdrukking
het „ijzeren gordijn".
Het zal volgens Greville niet lang meer
duren of ook de uitdrukkingen „koude
oorlog" „Rood-China" zullen door de
BBC-nieuwslezer niet meer worden ge
bruikt.
Gisteravond zong Trea Dobbs de eerste
voorronde in het nieuw opgezette Neder
landse Songfestival. Zij bracht drie
liedjes getiteld „De stad", „Ploem, Ploem,
Jenka" en „Kijk maar niet om". Het twee
de liedje werd als winnende liedje ge
kozen. Het won met ruim verschil in
punten op zijn naaste concurrent „De
Stad".
Wij kunnen volkomen met deze keuze
overeenstemmen. „Ploem, Ploem, Jenka"
j is een leuk pittig liedje met een aardige
1 melodie. Het laat ruimte voor een grap-
pige presentatie die Trea wel toever
trouwd is. Overigens was de tekst niet
bepaald sterk, van de „sinterklaas-rijm
techniek" zullen we wel nooit afkomen.
De beide andere liedjes waren meer
in het dramatische vlak, zonder echter
daar bepaald sterk in te zijn. Het valt
ons altijd weer op dat veel Nederlandse
liedjes zo'n zware, degelijke en hier en
daar te veel overheersende begeleiding
meegegeven is Burt Bacharach, de schrij
ver in zijn liedje wil leggen moet veel
meer naar voren komen door de voor
dracht van de zangeres en door de tekst,
dan door de begeleiding. Een prachtig
voorbeeld van een liedjesschrijver die
dit in hoge mate aan een liedje kan
meegeven is Burt Bacharach, deschrij-
ver van o.a. „Anyone who had a heart",
„Walk on by" en „Always something
there to remind me". Zijn zeer simpel
klinkende maar zeer kunstig in elkaar
gezette orchestratie doet mèèr dan een
volle en overdadige begeleiding. De
schrijver van „De Stad" besefte dat ook,
want (bewust of onbewust) kreeg dit
liedje de soortgelijke „aanloopjes" mee
als „Anyone who had a heart".
Toch was over het geheel genomen het
gehalte niet slecht. Het winnende liedje
heeft zeker zijn charme en kansen, ook al
omdat in een eventueel winnend liedje
in het „dramatische" vlak een veel te
grote concurrent in Italië zouden hebben
die nu eenmaal in Europa oppermachtig
is met het „bel canto".
FLORENCE, 8 febr Op het zesde
internationale festival van Ethnografische
en Sociologische films in Florence zijn
de hoogste onderscheidingen verleend
aan Franse, Poolse, Amerikaanse en Ca
nadese produkten.
De grootste prijs ging naar „Obashyor
Endaon: Les enfants du Cameleon", een
film over Afrikaanse riten, geregisseerd
door Robert en Monique Gessain. De film
kreeg de eerste prijs in de categorie „a"
van films van wetenschappelijke beteke
nis.
De eerste prijs in categorie „ab" van
films van wetenschappelijke betekenis
werd toegekend aan „Reqiuem for 500.000
dollars" van de Poolse regisseur Jerzy
Bossak en Waclaw Kazmierczak. De
film gaat over het leven van een onbe
langrijke gestapo-employé.
„The Inheritance", een Amerikaanse
rolprent van regisseur Harold Mayer,
kreeg de eerste prijs in de categorie „b"
voor films met een expressieve waarde
Enkele donkere aspecten van het Ameri
kaanse leven worden erin behandeld.
De tweede prijs in deze categorie werd
gewonnen door de Canadese regisseur
Colin Low voor zijn film Les Hutteri-
tes", over het leven van volgelingen van
de 16de eeuwse religieuse leider, Jacob
Hutter, in het westen van Canada.
Eervolle vermeldingen kregen:
„Zadusnice", Zuidslavië, regie Grago-
Advertentle
Advertentie
De KRO heeft dit seizoen drie docu
mentaires gepland over figuren uit de
geschiedenis der mensheid, die een be
langrijk aandeel in de omwentelingen van
hun tijd hadden, Zo kon men een docu
mentaire over de apostel Paulus en over
Dante zien. Vanavond wordt de filosoof
Karl Marx belicht, de schrijver van „Das
Kapital" en ook wel de „uitvinder" van
het communisme genoemd.
Leo Akkermans, regisseur en samen
steller van deze documentaire heeft zich
geruime tijd in de lawine van literatuur
rond Marx verdiept. In samenwerking
met de Marx-kenner bij uitstek; dr. W.
Blumenberg, het internationaal insti
tuut voor Sociale Geschiedenis en drs.
Dekker O. P. heeft hij geprobeerd het
leven en werk van deze grote persoon
lijkheid wat begrijpelijker te maken. Hij
ruimt bepaalde vooroordelen op en
toont ook fouten in de uitleg van Marx'
uitspraken aan. Leo Akkermans heeft
als vertrekpunt gekozen de twee manie
ren waarop men Karl Marx kan bekij
ken, als redder en grondlegger van een
nieuw systeem of als de man die door
zijn atheïstische instelling „des duivels"
is.
In deze documentaire wordt in ieder geval
van het laatste teruggekomen. In het pro
gramma komt namelijk duidelijk de me
ning naar voren dat Marxistische ideeën
de religie in het allerminst uitsluiten. Dat
de religie, door staten die de Marxistische
ideeën als grondslag van hun staatsbestel
hebben gekozen, wordt verworpen is niet
de oorzaak van deze grondslagen. Of de
documentaire werkelijk in brede mate de
denker Marx toelicht en begrijpelijker
maakt, is te betwijfelen Daar is binnen
het korte tijdsbestek van een half uur ook
geen tijd voor. Wel wordt er iets meer be
langstelling voor deze filosoof gewekt en
een groot gedeelte van de veronderstel
ling dat hij des duives zou zijn, wegge
werkt Ondanks het feit dat geen groot
televisiewerk in deze documentaire werd
verricht, hetgeen gezien de niet voorhan
den zijnde middelen om 't leven van een
gestorvene in beeld te brengen ook een te
moeilijke opgave zou zijn, verdient dit
programma toch ruimschoots de aandacht
van de geïnteresseerde.
clav Lazi, over eeuwenoude gebruiken.
„Siamo Italian", Zwitserland, regie
Alexander J. Seiler, voor moedig research.
„Rojo" Japan, regie Noriaki, voor „een
efficiente representatie van een drama
tisch aspect van het moderne leven".
„Le Dernier Verre", Frankrijk, regie
Mario Ruspoli, voor „de levendige deel
neming in een pijnlijke, menselijke aan
gelegenheid".
„Powszedni Dzien Gstapowca Schmdta",
Polen, regie Jerzy Ziarnik, voor „objec
tiviteit in een tragisch document".
De eerste prijzen bedragen ieder 500.000
lire.
HILVERSUM, 9 febr. In de tweede
voorronde van de songfestival-competitie
komt vanavond uit Ronnie Tober, een
jonge zanger die reeds enkele malen op
het scherm is verschenen sinds hij Ame
rika verruilde voor zijn vaderland. De
KRO vervolgt het programma met een
documentaire over de figuur van Karl
Marx, de grondlegger van het weten
schappelijk socialisme. Karl Marx heeft
op de wereldpolitiek een grote invloed
gehad. Hij was geleerde en filosoof. Zijn
theorieën vormen nog altijd de grondslag
voor het Russische communisme en zijn
gedachten zijn ook het moderne socialis
me nog niet vreemd. In hoeverre zijn de
theorieën van Marx door de feiten achter
haald en in hoeverre gingen zijn voor
spellingen over de klassestrijd en de we
reldrevolutie op? Wat is er nu nog bruik
baar uit gijn theorie van het historisch
materialisme? Op al deze vragen wil de
documentaire een antwoord geven, al
hoewel daarmee beslist niet het laatste
woord over deze figuur gezegd zal zijn.
Het vermaak komt deze avond van Jan
Blaaser, die samen met Tony Huurdeman
en Sacha Denisent weer zijn showtje „Jan
en Alleman" brengt. De avond wordt af
gesloten met een nieuwe KRO-rubriek,
die met veel zorg is voorbereid:: een par
lementaire rubriek met nieuws van het
Binnenhof.
NEDERLAND 2: De AVRO vervolgt de
komische avonturen van het getrouwde
paartje, dat om der wille van liet dage
lijks brood hij en zij werken samen op
een en hetzelfde kantoor voor onge
trouwd moe1#n doorgaan. In Aritistieke
Ontmoetingen deze keer een portret van
de schrijver-beeldhouwer Jan Wolkers,
een van de modernisten in de Nederland
se letterkunde, over wie nogal eens wat te
doen is geweest. Deze rubriek wordt niet
meer gepresenteerd door Alain Teister.
Deze heeft zich teruggetrokken omdat het
niveau van het programma zowel hem
als de AVRO-leiding niet bleek aan te
staan. Spanning vervolgens in een afle
vering van de Duitse spionageserie „De
vijfde Colonne". De titel van deze afle
vering luidt: „Afspraak in Wenen". Ste
fan Urbanzik is generaal-majoor in een
Oost Europees leger. Hij wordt als staats-
vijandelijk gearresteerd en de geheime
dienst geeft zijn dochter Sonja te kennen,
dat ze haar vader slechts kan redden als
ze een spionageopdracht in West-Duits-
land op zich wil nemen. Ze moet naar
een fabriek in München gaan, waar een
broer van haar vader een belangrijke
functie heeft als ingenieur. Sonja neemt
de handschoen op en gaat inderdaad naar
haar oom. Deze laatste heeft haar bedoe
lingen spoedig door en speelt haar surro-
gaat-gegevens in handen, waarmee ze
wordt gearresteerd. Nu komt er een aan
bod van de westelijke geheime dienst. Ze
zal haar vader kunnen helpen als ze met
hem naar het Westen vlucht. Dat lukt
haar, als ze haar opdrachtgevers met de
valse gegevens paait en vraagt nogmaals
te worden uitgezonden. Haar vader wordt
dan losgelaten en de Westduitse spiona
gedienst ontfermt zich over hem. In de
hoofdrollen ziet u o.a. Hans Söhnker en
Katinka Hoffmann. IKOR en CVK slui
ten de avond met de eerste van twee do
cumentaires over de christen en sport.
Hierbij komt uiteraard ook de vraag
Sport op zondag aan de orde.
HILVERSUM, 9 febr. Onder de ti
tel „Klokken, bellen en treinen" brengt
de VARA woensdagavond van 20.40 tot
21.40 qur een bekroond hoorspel van de
Israëlische dichter Jehuda Amihai. Hans
Wolf, een joodse jongen uit het Duitse
stadje Singburg, weet in 1933 uit te wij
ken naar Israël waar hij een nieuw be
staan vindt. Vijf en twintig jaar later
brengt hij een bezoek aan Singburg en
treft daar oude relaties aan in een be
jaardentehuis.Met deze terugkeer
legt de schrijver een beklemmend en ver
moedelijk sterk autobiografisch gegeven
op de hoorspeltafel. Aan het spel werken
nee Wiesje Bouwmeester, Paul Deen,
Dogi Rogani, Peronne Hosang en Louis
de Bree.
LONDEN, 9 febr. De uitgever van
de composities van de Beatles John Len-
non en Paul Maccartney, „Northern
Songs", is van plan om aandelen uit te
geven.
De aandelen, met een nominale waarde
van twee shilling, zullen aan belangstel
lenden voor 7 shilling en negen pennies te
koop worden aangeboden.
De eigenaar van Northern Songs, de
43-jarige Dick James, wordt hierdoor op
slag miljonair. Twee jaar geleden, toen
Lennon en Maccartney nog nagenoeg on
bekend waren, contracteerde James de
beide Beatles.
Op het ogenblik geeft Northern Songs
56 Lennon/Maecartney songs uit die ieder
jaar aan auteursrechten 600.000 pond
sterling opbrengen.
Het is de bedoeling dat slechts van
de 5 000.000 aandelen ter verkoop zal wor
den aangeboden. James zelf zal de helft
der aandelen onder zijn hoede houden,
terwijl de rest in het bezit komt van
Beatle-manager Brian Epstein en de com-
misten zelf.
.ennon en Maccartney houden voor
"100 pond aan aandelen voor zich zelf.
Advertentie
Woensdagavond komt de Nederlandse j
Opera voor de NCRV-microfoon met een
uitvoering van „Rusalka", de laatste
opera van Dvorak. Dit werk kwam in i
1900, vier jaar voor zijn dood, tot stand.
Deze schepping mag ii? zijn meesterwerk
in het genre gelden.
BESCHERM U TEGEN
BESMETTING MET
de kêelontsmettende tableltên
NTS: 19.00 Weekjournaal voor Gehoor
gestoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Jour
naal. 20.20 Nederlands Songfestival. KRO:
Hazel - Dorothy's new cliënt, TV-film.
21.10 Jan en Alleman, amusementspro
gramma. 21.35 Programma gewijd aan de
schrijver Karl Marx. 22.10 Vanavond in
Nieuwspoort, parlementaire rubriek. NTS
22.35-22.50 Journaal.
RONNIE TOBER
komt om 20.30 uur op het scherm
NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. AVRO:
20.01 Cara Williams. getrouwd, onge
trouwd, TV-tilm. 20.25 Artistieke ontmoe
tingen. NTS: 21.10 De 5e Colonne, TV-
spel. IKOR-CVK: 22.10-22.35 Kerk en
sport, documentaire.
18.45 Franse les. 19.00 Zandmannetje.
19.05 Tijd voor u. Een man uit Strat
ford, filmdocumentaire voor de teugd.
19.30 De Flintstones, tekenfilms. 19.55
Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weer
berichten. 20.00 Journaal. 20.25 Dokter
Ben Casey, TV-feuilleton. 21.15 Panora
ma. 22.00 Gastprogramma: De liberale
gedachte en actie. 22.30 Journaal.
18.30 Berichten. 18.33 Nederlandse les.
19.00 De aarde en de jaargetijden. 19.30
Les aventures du progrès. 19.45 Filmfeuil
leton: Le temps des Copalns. 20.00 Jour
naal. 20.30 Muzikale reis, Internationaal
variété-programma. 21.30 Septlème art:
La baie des anges, film. 23.00 Journaal.
NTS: 17.00 De Verrekijker - Interna
tionaal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45
Voor de kinderen. NTS: Teleac - Inlei
ding door Z. Exc. Minister Mr. Th. H. Bot.
17.00-18.00 Televisum: TV-Jeugdfeullle-
ton.
17.30 Film voor de Jeugd.
AVRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Pianospel: lichte muziek.
18.30 Radio-Volks-Unlversltelt: De Antil
len: Historisch overzicht, met name de
verhouding tot Nederland - Een uitzen
ding ln samenwerking met de Stlcusa.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken
brief uit Parijs 19.10 Muzlekrevue. 20.00
Nieuws. 20 05 Variété-Theater: gevarieerd
programma. 21.20 Lichte orkestmuziek.
21.45 Gehoord gezien, gelezen, veertien
daagse gedachtenwissellng over film, to
neel en literatuur 22.15 Inleiding tot mu
ziekbegrip, muzikale lezing. 22.30 Nieuws
en mededelingen 22.40 Actualiteiten. 23.00
Gesproken brief. 23.05 Moderne Franse
kamermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
KRO: 18.00 Stereo: Licht ensemble.
13.20 Uitzending van de Katholieke Volks
partij: Kaarten op tafel. Een uitzending
over politieke zaken, die de aandacht ver
dienen. 18.30 Portret ln muziek (opn.).
18.50 Van klanten en wanten weten. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Lichte
grammofoonmuziek. 20.00 Planoduo: mo
derne muziek. 20.35 Benej Jisrael, Isra
ëlisch programma. 20.55 Vlaanderen ""65:
beschouwing over de Vlaamse probier--i-
tiek. 21.10 Radio Kamerorkest, klein om
roepkoor: klassieke muziek. 22.05 Gewij
de muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Vreemd
een keuze uit woord, zang en dans van
elders enanders. 23.15 Licht instru
mentaal ensemble. 23.35 Licht instrumen
taal kwartet en zangsoliste. 23.55-24.00
Nieuws.
19.00 Joost mag het weten. 20.00 Leut
zonder beeldbuis. 21.00 Non Stop. 22.30
Jazz jQ^Lrpaal. 23.30 Alle remmen lo$,
0.30 Populaire platen én sluiting.
#r v 4T~r
m.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberlchten. 18.30 Ever
greens. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Amuse
mentsmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro
niek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale
kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.20 Gevarieer
de muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Ameri
kaanse volksmuziek. 22.45 De Zeven Kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge
mengd avondprogramma. 23.55 Nieuws.
24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
18.02 Voor de soldaten. 18.27 Lichte mu
ziek. 19.15 Gevarieerde muziek. 19.30
Nieuws. 20.00 Klassieke- en moderne mu
ziek. (In de pauze, om 20.40: Grammo
foonmuziek). 22.00 Wereldnieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws.
VARA: 7.0© Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8,00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek en reportages. 8.50 Och
tendgymnastiek voor de vrouw 9.00 Kook-
praatje. 9.05 Klassieke grammofoonmu
ziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische
amusementsmuziek (gr). 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de vrouw. 11.40 Pianorecital:
moderne muziek. 11.55 Instrumentaal en
semble en zangsolisten. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Orgelkwartet. 12.55 Ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender.
13.20 Stereo: Licht Instrumentaal sextet.
13.45 Gesproken portret. 14.00 Twee pla
no's: moderne muziek. 14.15 Radio ka
merorkest en solisten: Klassieke muziek
(opn.). 14.50 Kamerpraat. 15.00 Voor de
jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 16.50 Voor de
zieken. 17.20 Promenadeorkest: amuse
mentsmuziek (opn.). 17.50 Overheidsvoor
lichting: Geven en nemen. Tips voor en
van weggebruikers. 18.00 Nieuws.
NCRV: 7.00 Dagopening, l.lo Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en her
haling SOS-berichten. 7.45 Radiokrant.
7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge
wijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken.
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne gram
mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Geestelijke lideeren. 11.30 Lichte grammo
foonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje: cabaret
programma. 12.05 Acoordeonspel met
kwartetbegeleiding. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 Variant: radio-snelbuffet. 13.30 Vo
caal ensemble en Licht Instrumentaal
kwartet. 14.00 Boeren en burgers in Bui
tenveen, hoorspel (dl. 18). 1'.25 Klassie
ke kamermuziek (gr.). 14.50 Seml-klas-
sieke orkestmuziek (gr.). 15.50 Bijbelver-
telling voor de jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.15 Eurojazz. 17.45 Accordeon-
muziek (gr.). 18.00 Vocaal ensemble met
orgelbegeleiding.
7.00 Ook goeiemorgen 9.00 Muziek ter
wij] U werkt. 10.00 Koffietijd. 11.00 Even
bijtanken. 12.00 Halverwege. 14.00 De
Draaikolk. 15.00 Woensdagmiddag special
16.00 Nashville Tennessee. 16.45 Toppers
voor Tieners. 17.00 Veronica's muziek ex
press. 18.00 Veronica's jukebox.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek, (Om 12.25
Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Schoolra
dio. 14.20 Jeugd- en kinderkoorzang 14 30
Voor de jeugd. 14.50 Jeugd- en kinder
koorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Zuid-Ameri
kaanse muziek. 15.15 Voor de kinderen.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Genremuziek. 16 45
Koorzang. 17.00 Nieuws 17.15 Program
ma voor de tieners 18 00 Nieuws.
12.02 Gevarieerde muziek. (Om 13.00
Nieuws). 17.00 Nieuws. 18.02 Voor de sol
daten. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30
Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00
Nieuws.