ALLEMAAL SHOW Levende muziek staat of valt met de musicus jH In HAND ■9 Televisies Radio Belangstelling onder de jeugd neemt toe STAN LAUREL OVERLEDEN HJK Anton Geesink krijgt filmrol Het nieuwe dagblad Carnavalssfeer bij KRO-radio Mieke Telkamp stopt met zingen In de spiegel van De Bezetting Protest tegen 1 sjechisch e film Dave Brubeck Miles Davis en Thelonious Monk Vanavond gewijzigd tv-programma 3li?- Louis van Dijk DWS-VASAS ook op de radio Dr. van Rijsinge over „gevallen" bioloog Paul Vlaanderen tv-potentaat Actie Zwarte Zes en tv-reclame Theo Stokking naar de K.R.O. Duitse televisie met eigen studio in Londen Met jazz en ballet naar Montreux BEATLES NAAR BAHAMAEILANDEN NIEUW BALLET en grote namen Slijk der aarde op tv- scherm WOENSDAG DONDERDAG WOENSDAG DONDERDAG WOENSDAG 24 FEBRUARI 1965 Onder redactie van EGBERT U LIJ N HILVERSUM De amusementsmuziek heeft haar moderne stijl vormen, zoals de roek en roll, de twist, bossa nova, madison en al wat dies meer zij op het gebied van teenagermuziek. Daarnaast neemt ®chter ook de JAZZ met haar geheel eigen geschiederjs steeds duide lijker haar plaats in bij onze jeugd. De toeneming van het aantal jazz clubs in ons land en de stagende vraag naar jazz-platen, dat alles, V'ijst erop dat de belangstelling voor de jazz onder de jongeren poeiende is. Daarom ook willen wij op dit muzikale terrein even stil "lijven staan. Na de afschaffing van de slavernij door president Abraham Lincoln ^aren de Amerikaanse negers op papier weliswaar geen slaven meer, paar van een gelijk-gewaardeerde menselijke waardigheid tussen "lanken en negers was geen sprake. Er kwamen rassenscheidings petten, waarvan de negers nu nog dagelijks de lasten ondervinden, peze wetten werden indertijd door de burgemeester van New Orleans, Sidney Story, op zijn eigen wijze toegepast. Hij liet de neger- "Uurt waar de meeste kroegen stonden en waar de huizen niets an ders waren dan houten krotten, afbakenen. Deze buurt we zouden bu van een ghetto spreken werd Story' ville genoemd. In die tijd 2°'n dikke vijftig jaar geleden, werd er in die kroegen door de negers Muziek gemaakt. Daar waren te vinden de vijftien jarige Louis Arm strong, de kapper Buddy Bolden, Joe „King" Oliver, de kleine Kid ^ry en nog vele anderen. Er werden bands gevormd, waarvan de na- ben voor de jazzliefhebbers een legendarische klank hebben gekre sen, zoals de Eagle band van Bunk Johnson, de Tuxedo Band, de Excelsior band, om er maar enkele te noemen. NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS NEDERLAND I BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS RADIO VERONICA BRUSSEL 324 m. HILVERSUM I 402 ra. HILVERSUM I 402 ra. BRUSSEL 484 m. HILVERSUM I 402 m. HILVERSUM I 402 ra. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 m. BRUSSEL 484 m. Moderne JAZZ openbaart zich SANTA MONICA, Californië, 23 febr. (UPI) Stan Laurel ,de „magere" van het beroemde komieke duo Stan Laurel en Oliver Hardy, is vandaag aan een hartverlamming overleden De beroemde komiek kreeg een hart aanval in zijn villa aan de kust van de Atlantische Oceaan en stierf enkele ogen blikken later aan de zijde van zijn vrouw. Laurel trok zich in 1955 uit de film HILVERSUM, 24 febr. Ook ln Hil versum ls al lets van de carnavalssfeer te bespeuren, die straks ons land beneden de rivieren in haar „leutige" ban zal hou-1 den. Daarbij staat de KRO natuurlijk vooraan. Haar vele medewerkers die hun afkomst door de „zachte g" verraden wor den zienderogen zenuwachtiger nu de j grote dagen van het carnaval naderen. j Vele van deze „zachte g's" zullen dan wereld terug nadat hij door een beroerte I ook het komende weekeinde in de stu- muziek van was getroffen. Sinds de dood van zijn partner Oliver Hardy in 1957 weigerde hij nog in het openbaar te verschijnen. Samen met Hardy maakte Laurel onge veer 300 films over een periode van onge veer 30 jaar. Laurel werd als Arthur Stanley Jeffer son op 16 juni 1890 geboren in Ulverston (Engeland), in een familie van artiesten. Als jongen groeide hij op in de theater wereld. Op 7 jarige leeftijd maakte hij zijn debuut in „Lights of London", op 15- jarige leeftijd reisde hij door Europa met een zang- en dansnummer. Twee jaar later kwam hij bij de „London Come dians" van Fred Karno. die door Charlie Chaplin beroemd werd gemaakt. In 1910 kwam hij naar de Verenigde Staten op een veeschip en reisde drie jaar in de Verenigde Staten rond met een zogenaamd vaudevillegezelschap. In 1917 verscheen hij in, zijn eerste stomme film. Hij werd een ster in de „Hal Roach comedies" en vormde in 1927 een duo met Oliver Hardy. Zij waren een onmiddellijk succes. Enkele van hun beroemdste films ^aren „Babes in Toyland". „Devil's brothers'', „Way out west" ,Our rela tions „Blockheads" en „Bonnie Scot land". ,nïnUr? 'ij?13!® film „Atoll K" werd in 1949 in Frankrijk verfilmd. u.°2fR?ATJSEN 24 febr- (UPI) De W estduitse katholieke filmcommissie heeft geprotesteerd tegen de vertoning u iari?e",g Gabriel en mevr. Gans" op b TTse filmfestival van korte films in Oberhausen. De commissie is van oordeel dat de rolprent een „kwaadaar dige ontheiliging van het Sacrament van de Biecht is n 9» 99 Miles Davis tijdens een opname. tT Europa had men geen tijd om naar Huwlek te luisteren, men wist trouwens Nederland s Herman Schoonderwalt, eerste Wessel Ilcken-prijs-winnaar. Herman Schoonderwalt, die in '63 als eerste de Wessel Ilckenprijs in ontvangst th^ .betus van het bestaan van de nieuwe thJ^ek in New Orleans. Daar luisterde O naar kanongebulder, men voerde er Cjbg. In 1917 ging Amerika daaraan t^basis wei-d^derwflk'vermaakcen- Lwüs van D1ïk en nog"en- Om8 hit1 voor de^egennuzfkanten in New °P internationaal niveau staan buiten- 0 W afgelopen Buddy Bolden en Joe landse moderne jazz-musici zoals de blin- P'Ver stierverf Anderen, zoals bunk £e experimentator Roland Kirk, die drie L%son verkSihten hun instrumenten „blaasinstrumenten tegelijk bespeelt: de ivondenanderwerk. Enkelen verhuis- Kén de blues nooit spelen Je speelt'het -5f\naar Chicago en St. Louis en werden, Sst-ruanïs^ChörlM sii'ff" 8ewoon._Ik denk ook niet na over har- bijzonder is geslaagd! Louis van Dijk is een belangrijk Nederlands jazz-musi- cus aan t worden! U" rïf laatste lezerspoll van het Ame- nkaanse jazzmagazin Down Beat en in den üt 7 w Nederlandse muziekbla- af ,j bet Dave Brubeck quartet in de afdeling jazz-combo's bovenaan' Veer tien jaar geleden, in 1951, introduceerde tTTufr tl?my Lyons'een onbekend trio. Hij lichtte toe: „Eens zal het het land ziin!" Dat kwam uit! Brubeck s eerste CBS-album: Jazz goes to college werd een bestseller Hij werd in 1920 geboren. Zijn moeder was een belangrijk pianolerares in San Fran cisco. Dave ontwikkelde zich als jazz-pia- nist en als componist. Zijn broer Ho ward als dirigent, leraar en componist o.a. van het Dialogues for Jazzcombo and orchestra (op CBS 62071 gespeeld door Dave Brubeck quartet en New York Phil. orkest o.l.v. L. Bernstein) Dave studeerde bij Milhaud en Arnold Schoen- berg. In 1958 maakte het kwartet een wereldtoernee. Daaruit resulteerde een aantal opnamen met composities. die daarvan getuigenis afleggen, zoals The D.B.Q. in Europe (CBS 5.532): Jazz im pressions of Eurasia (CBS 5.533) en of Japan (CBS 62431). De tieners zullen Dave Brubeck het best kennen van de Take Five en ziin Westend Story-arran- gemehten. Het Dave Brubeck kwartet heeft zich ondanks z'n meesterschap (of juist daardoor?) een grote populariteit weten te veroveren. HILVERSUM Zoals bekend zendt de NTS vanavond van 20.28 tot 22.15 uur op Nederland 1 een rechtstreekse reportage uit van de Europa Cupwedstrijd DWS— Vasas Györ. die in het Olympisch Stadion te Amsterdam wordt gespeeld. Commen tator is Bob Spaak. In verband met de reportage komt het avondprogramma van 20.00 uur af er ais volgt uit te zien: 20.00—20.12 NTS Journaal 20.12—20.28 VARA Achter het nieuws 20.28—22.15 NTS reportage DWSVasas Györ 22.1523.15 VARA Anders dan anderen 23.15—23.20 NTS Tweede Journaal 23.20—23.50 NTS Teleac-cursus. Twee jazzmusici, die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de ont wikkeling van de moderne jazz. Miles Davis is een non-conformist, iemand die zich niet aansluit, een trompettist van formaat, die als eerste met de ver nieuwing van de jazz meeging en bop speelde. Miles zegt: Als je een noot kunt horen, kun je hem ook spelen. Je van New Orleans- "ge leeftijd vorig jaar in Berlijn over- Chicago-jazz van boogie woogie en edefi jazz-'musicus Eric Dolphy, die niet ■fftirne 3 lang daarvoor in Nederland en begeleid "TnL :!i? .men van Jazz, '■V^hrnei-kend v-oor de jazz is de impro- Vlle, al of niet op een vooraf aan- V®yen thema. Met de improvisatie is JbUzikant zowel uitvoerend artiest als 'T de aantrekkelijkste en boeiendste van de jazz gebleven. Het is de levende muziek van deze tijd, die •nist Tot op de dag van vandaag t va H le V1 «n staat met de jazz-musici en met lou^ammofoonplaatopnamen! De jazzis 'C.dé muzikale kunstvorm met 'n heel l'Sfb (hdividualistische inslag! Voor de -voiding van de jazz zorgden niet al- VjJjJe musici, die niet bepaald honkvast -igp en ve«l reisden van de ene stad ée andere: maar ook. zoals al op- de grammofoonplaat die toen biet zo erg lang geleden door Tho- 'Mk* Udison was uitgevonden, als een etermg van zijn wasrollenfonograaf. jazz wijzigde zich in de loop der 5tnC', al ging de melancholieke, soms ■t soms scanderende, rebellerende •ij- hjde ondertoon nooit verloren. Er A^rschillende stijlen te noemen,die e ragtime, de blues, de dixieland, Orleans en Chicagostijl resulteer- 7)in swing was de eerste stijlvernieu- Waarbij zoveel eigen kenmerken .tti 'Send de overhand kre,gen, dat nieuw soort jazz werd gesproken, .traden Count Basïe en als blanke ."'COfpTfinettist Benny Goodman op de SrOnd. TTi r»-rrsr\ trnl cr/T OOP Tl Pfl fVlD ff i door Nederlandse musici zijn laatste plaat opnam: de koele en heldere oud- bo- trompettist Miles Davis: „hogepries ter" pianist Thelonious Monk, die met Dizzie Gillespie en de legendarische; Parker tot de grote drie der jazzver- nieuwing wordt geekend; Dave Bubeck e classicus de met zjn combo een 4 de classicus die met zijn combo een eigen geluid maakt. Hij werd in het oorlogsjaar 1941 in Amsterdam geboren. Zijn vader was kos- monie Dat gaat vanzelf". Dat is jazz. dat is de improvisatie! Creatief spelen! Miles speelde in veel combinaties met groten als Julian Adderley, John Coltra- ne en Bill Evans, b.v. in Kind of Blue CBS BPL 62066). Een voorbeeldige LP waarop we Miles, Coltrane en Evans goed aan het werk kunnen horen. Prach tige nummers, waarin alle solisten een goede kans krijgen naast Miles, zoals in So What, dat opent met Vi intro van Evans, daarna Coltrane, gevolgd door een solo van Miles met aanvullingen van Evans. Een L.P. als een monument voor de moderne jazz! Monk, de oude bopper, de hogepries ter, de exotische, ironische, melancholie ke jazz-pianist; hij komt 12 maart naar „HILVERSUM Vanavond verzorgt de NCRV een rechtstreekse reportage van de eerste wedstrijd in de derde ronde van het toernooi om de Europabeker voor landskampioenen tussen DWS en VASAS. Uitzending van 20.10 tot 22,05 uur met als verslaggever Dick van Bom mel. HILVERSUM Begin februari werd bekend dat Trofim Lysenke, de Russi sche „erfelijkheidsexpert" was afgezet In zijn lezing in de serie „Tussen stil stand en beweging" zal dr. C van Rij- singe vanavond (VARA 22.55—23.10 uur) ingaan op het geval Lysenke. Deze Rus sische geleerde meende dat de erfelijk heid „verbrijzeld" kon worden, b.v. bij zaden door ze voor het uizaaien' een be paalde behandeling te doen ondergaan Nu men ook in Rusland minder waarde hecht aan Lysenke's theorieën en expe rimenten, is de vraag actueel geworden in hoeverre deze bioloog schuldig is ge weest aan de onvoldoende ontwikkeling van de Russische landbouw en ook in hoeverre hij daardoor een van de be werkers is geworden van Khroesjtsjevs ondergang. Thelonious Monk is de muziek van de ze tijd zeker voor jonge mensen! Monks time (CBS 62391) gn Monk in concert met big band en kwartet (CBS 62248) met het felle Evidence, waarin soli van Monk, bassist ButchWarren drummer Frank Dunlop en tenorsax Nederland. Deze in 1919 te New York Charlie Rouss, die ook op de andere ter van de Prinsessekerk en Louis krees fceboren musicus beheerst nog steeds met; LP goed voor de dag komt. De moder- de kans zo nu en dan zijn kunsten oplziin befaamde techniek, zijn jazzy in-|ne jazz vertegenwoordigd door Louis v. het kerkorgel uit te proberen. Hij was i stinci voor harmonie en humor de jazz- Dijk, DaveBrubeck,Miles Davis en toen 7 jaar. Bij het proberen bleef het jwereld. Deze excentrieke componist en niet. Piet van Egmond gaf hem orgelles pianist laat zich het beste kennen in It's etn op 18 jarige leeftijd werd hij leerling1 van het. Koninklijk Conservatorium Hij hield zich alleen bezig met de klassieke muziek. Vooral de muziek van Bach en Mozart kreeg zijn voorkeur. Hij veraf schuwde de lichte muziek, ook de jazz Tijdens zijn klassiek muzikale opleidng kon het niet uitblijven, of hij kwam door andere leerlingen toch met de jazz in aanraking. En toen een vriend hem een LP. van 't Modern Jazz Quartet tcom- bo. dat de jazz als kamermuziek speelt cadeau deed, bleef Louj> zich niet lan dio's verstek laten gaan om eerst woens dag wat lodderig en katterig terug te ke ren. De KRO zal echter de thuisblijvers niet vergeten. Men heeft drie „spots" op het carnaval gepland. Twee ervan worden verzorgd door Jacques van Kollenburg, en Kees Schilperoort. De derde neemt de inventieve Leo Nelissen voor zijn reke ning. die zijn programma „Karnafal" een wat satyrisch karakter meegeeft. Van de andere twee carnavalsuitzendin gen komt er een als onderdeel van „Djinn" in de ether. In dit gezellige za terdagmorgen-programma geeft een be kende carnavalsprins 11 adviezen van leu tige en ernstige aard voor feestvierders Er is ook een reportage opgenomen van een trainingskamp voor Noordelingen waar zij écht carnaval leren vieren. „Herry up" is het tweede programma rond de hossende zuiderling. Het is een non-stop carnavalmuziek-programma. waarin Kees Schilperoort bovendien zal proberen om in enkele grote zuidelijke feestzalen bekende feestvierders voor de microfoon te kriigen. Dit alles vindt plaats op dinsdag 2 maart, van kwart voor negen tot kwart voor tien. Het wordt op de voet gevolgd door „Karnafal", dat tot tien over tien duurt. Er is in Duitsland weer een felle dis cussie gaande over de vervolgserie. die Francis Durbridge voor de televisie heelt geschreven. „De Sleutel" was even popu lair als indertijd „De Sjaal" Het aantal kijkers'wordt op ruim 25 miljoen ge schat; het economisch leven lag volkomen stil als de serie op het scherm te zien was. Er zijn nu stemmen opgegaan om deze Paul Vlaanderen-stukken niet meer uit te zenden. De invloed ervan is te groot, aldus de kritikasters. De adspirant-adverteerders voor de televisie zullen met belangstelling kennis nemen van een aspectje van het onder zoek naar het resultaat van de Actie Zwarte Zes. Vijftienhonderd verkeers deelnemers werd gevraagd hoe ze van het bestaan van de actie op de hoogte waren gekomen. Liefst 1186 wisten dat dank zij de televisiespots. 290 hadden van de actie gelezen in de kramt en 166 hadden er via de radio van gehoord. De 24-jarige Theo Stokking uit Rotter dam voortgekomen uit AVRO's jeugd- omroep Minjon is benoemd als assis tent van Wim Quint voor de verzorging van KRO jeugduitzendingen voor de radio en televisie. De Duitse televisie heeft in Londen een eigen actualiteitenstudio ingericht. De correspondent van het Zweites Deutsches Fernsehen kan daar met behulp van twee cameraploegen zijn eigen uitzen dingen maken zonder een beroep te doen op de medewerking van de Engelse tele visie. Het materiaal gaat kant en klaar naar Wiesbaden, waar het wordt uitge zonden op het tweede Duitse net- Jazz en ballet nemen de belangrijkste plaats in, in de reeds opgenomen show Hoofdstuk III, waarmee de Neder landse televisie in Montreux aan het televisiefestival wil deelnemen. Mede werkenden zijn o.m. Rita Reys, Herman Schoonderwald, Mischa Mengelberg en Edwin Rutten. Het Nationale Ballet danst enkele jazzballetten. Voor de decors wordt een aamtal autowrakken gebruikt. LONDEN, febr. (UPI) De „Beatles' zijn per vliegtuig uit Londen naar de Bahama-eilanden vertrokken waar zij opnamen zullen maken voor hun nieuwe film. Bijna 1500 fans deden het viertal schreeuwend, wuivend en snikkend van emotie uitgeleide. Maar het afscheid was niettemin minder luidruchtig dan vorige malen. Een woord voerder van het Britse ministerie van luchtvaart schreef dit toe aan een top geheim „operatie Beatle". We wisten hen dit keer allemaal op de platforms te houden", verklaarde hij vergenoegd. HILVERSUM Dr. L. de Jong heeft ;ons gisteravond weer eens in de spiegel van de bezetting gezet en bij het zien van die beelden van ellende besef je eigenlijk pas goed hoe gauw een mens kan vergeten. Duidelijk blijkt dan ook uit de reacties en blikken van jongere kijkers, waar wij als opvoeders in gebre ke blijven. Het mag toeval zijn, dat op dezelfde avond de lering, die uit de oor- logslessen getrokken kan worden, werd verbreid in de man, die zich tot aposto- laatstaak stelde de onbaatzuchtige liefde te prediken op grond van het nog steeds actuele gegeven, dat in de spiegel van dr. De Jong gestalte kreeg. Natuurlijk schie ten onze kinderen er weinig mee op als we net als deze man in lompen ge huld op de straathoek gaan staan. Er zijn door ons echter nog wel andere wegen te kiezen dan de snelwegen door de wel vaartsstaat. Als we ons met onze jeugd steeds maar op wegen begeven, waar we j niet mogen stoppen dan gaan we wel snel, maar komen we niet ver! Zeker doen we dat ook niet met „kussende man nen" als Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer, die zo nodig juffrouw „Kuiten- broek" moesten bellen. Maar ja de AVRO HILVERSUM, Mieke Telkamp stopt heeft dan ook een voorzitter, die op de met zingen. Na twaalf en een half jaar:laatste persconferentie nog verklaarde a„. werken zal ze in mei a.s. haar vocale „met de programma's bemoei ik me niet carrière afsluiten met een optreden in de dat laat ik aan de programmamakers ca'. dpVhn«Vt"t^Rene Sleeswjjk. Daarna volg» de programmastaf over. „Die staf' is bij de huiselijke rust en die is verdiend! ons dan gisteravond wel gebroken J Zij wil weer eens volledig vrouw en moeder zijn op alle dagen van de week. Overigens is dit niet het enige afscheids-[ motief. Ze komt er zelf heel eerlijk voor uit, dat de tienermuziek zo'n grote greep op de massa en platenbusiness heeft ge- kregen, dat een volwassen ster er nog slechts met grote prestaties aan te pas kan komen. En voor prestaties, die voort- durend en aan de lopende band geleverd zullen moeten worden, wil men niet ver- ®,,eT en Yer8uisd zijn, voordat de artiest zelf het eindpunt van zijn of haar car rière heeft bepaald, daar bedankt Mieke voor. E. U. ROME, 24 febr. Anton Geesink, is gekozen als vertolker van de rol van Simson in de film „De Rechters", die door de Sao Paulofilmmaatschappij zal worden gemaakt. Geesink heeft vrijdag proefop- namen gemaakt voor deze rol. De re gisseur van de filmmaatschappij, die eigendom is van het Vatikaan. verklaar de: ,.We hebben de proefopnamen bestu- J 77 deerd en hebben besloten dat hij voldoet mei Veel üoltars voor deze rol". Geesink zal vermoedelijk pas over 10 a 12 dagen in Rome aanko men voor de verfilming „omdat hij een weinig boven ziin gewicht is en zijn vorm even wil verbeteren om zijn rol goed te kunnen vervullen". De filmopnamen in de studio's zullen ongeveer vijf weken in beslag nemen. PARIJS, 24 febr. (UPI) Een nieuw ballet met veel dollars en grote namen heeft acte de présence gegeven in het operagebouw van Monte Carlo. Een Amerkaanse olie-miljonaire, mevr. Re- bekah Harkness, is in het voetspoor ge treden van wijlen markies De Cuevas en heeft een nieuw balletgezelschap ge sticht met de wereldberoemde Georges Skibine als artistiek directeur en Mar- jorie Tallchief. Daphne Dayle, Nicholas Polajenko en Erik Bruhn als solisten. De Parijse recensenten zijn vol lof, Claude Baigneres van de „Figardo" be schrijft het ballet als „dynamisch, on afhankelijk, rijk in geest, dollars en de ervaringen van Skibine. Het ballet gezelschap zal op 12 maart voor het eerst in Parijs optreden en wel in de Opéra-Comique, De televisie krijgt steeds meer functies in het dagelijks leven. Niet altijd is dat een functie, die het vermaak dient, ln de Parijse effectenbeurs bijv. zijn ca mera's opgesteld, die beelden van de koersnoteringen op bijna honderd scher men zichtbaar maken. De commission- nairs kunnen nu nog sneller zaken doen. De experimentator Roland Kirk tijdens een session. \%K>nd. Hierop volgde een herleving j eer verzetten. Integendeel, hij raakte be- "a, fe oude stijlen zo rond 1939. Erjzeten van de jazz. Hij luisterde veel, tW-ï.og en sweet. ,*h v ®rtijd, 1940, ontstond li Wiern,ieuwln<r, door rn"<di Tying van de oude stijl 'f'V, UB|f. nroo r*Ovv*e ee41 TI n en "sweêt speelde des te meer en" trad als de ge- N *'raertijd, 1940, ontstond do bebop, tegenheid zich voordeed op als jazz-pia lei die van J niet wilden n Uat was geweest! De voornaam- uWli „r hen waren Dizzy Gi'lespte. Parker, Thelonious Monk en ,,^0 5§r waren er de progressieve jazz I?*1 cSf8? Kenton; de stymphonische k^JllipTsbwin: de cool jazz van Gerry T, Lennie Tristano en Dave Bru- B 6 jjTr§aande Inde West Coast Jazz. ALsifit 2 verwerkte invloeden van de '.O's meesters. Pete Rugoio, Ken- .,6tlin anSeur en Dave Brubeck waren bay1 Yan Milhaud, die oo zijn beurt - s n„ Ked was door de jazz (luister .'®r>als tT ziin La création du monde), Str7,1};arc! Bernstein (Westend Story) 7°hcW^sky' L)e laatste is een groot £-ï,r,aarl van de grote jazzcornponist h Nt7 gt°n. bestaan enkele jazz-clubs, ?n -combo's. Erg bekend en be- rv'Q L. 13 de TVirfrO» OAnlU-A Ln 'h ,»s "K Butch Swing College Band. bloder (>Uc'e New Orleans-stijl speelt. gaan b.v. het kwartet .^engelberg. het kwintet Madna, het trio Pim Jaiobs, nist. Vooral in 't, begin stond hij nog on der invloed van 'n Oscar Petersen, Bud Powell en ook wel van Bill Evans. In 1960 haalde Louis op het Jazz Festival van Loosdreeht de 2e prijs en in '61 de eerste! In '64 slaagde hij met lof voor ziin eindexamen aan het Conservatorium. Eind van dat jaar verscheen de eerste L.P. met the Lou's van Dyke trio-quar tet (CBS 62411). Vier nummers trio met bassist Jacques Sehols, drummer John Engels en vier nummers auartet met versterking van vibrafonist Carl Schulze Op de L.P. komen 3 eigen composities van Louis voor waarvan Hilda's uneven mood (Hilda Mooy is zijn verloofde), hoe kan het anders, het beste is en Nicolette aan zijn klassieke opleiding herinnert. Blues for Robin-mark, een compositie van bassist Schols getuigt van close harmony tussen linker- en rechterhand van Louis en drummer Engels. Bob Brookmeyer's Minuet circa 61 krijgt een originele frisse aanpak met blij opgewekt spel van vi brafoon en drumbezems. De arrangemen ten van het overbekende Bluesette en van Cole Porter's What is this thing cal led love zijn zeer eigen. Het laatst werd zonder papier, vrij geïmproviseerd, wat NTS: 19.00 Teleac: Ongevallen ln en woning: televisie-academie. VARA: 19.30 Contrast, programma over actuele politieke vraagstukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: Achter het nieuws 20.45 Anders dan anderen. 21.45 Sophia Loren in Rome, filmdocumentai re. NTS 22.25-22.30 Journaal. 22.40-23.10 Teleac: Moderne onderwijsmethoden en didactiek, televisie-academie. NTS: Nieuws ln het kort. 20.01 De Talisman (Der Talismann), satirische komedie met muziek. (Duitse televisie- reg'stratle) NCRV: 20.45 Literair Kijk- schrift. NTS: 21.10 De Talisman - twee de deel. NCRV: 21.55-22.10 Attentie. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Voor de Jeugd. 19.30 De wereld is klein: Ooster se prentenboek: Oahu (Honolulu) en HaWBii. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws 20.25 t Is maar een woord, qulzpro- gramma 21.00 Filmtribune: Zwarte Piet (Cerny Petr). Tsiechische film 22 30 Zoeklicht op de culturele actuah- teit: Toneeikronlek. 23.00 Nieuws. Voor de 3eug?' 1910 Berichten. 19.15 A vos marques, mterscholaire wed strijd. 19.45 Filmfeuilleton: Le temDS des Copains. 20.00 Journaal. 20.30 For- mart. 16-20. 21.30 Air et espace: Lucht- acrobatiek. 22.00 Journaal. KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. 14.05-15.15 School TV. 14.15 School-TV. 19.00 Joost mag Ijet weten. 20.00 Klas sieke verzoek-platënprogramma. 22.00 Populaire platen. 22.30 Alle remmen los. 24.00 Populaire platen. 1.00 Sluiting. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal- en fiosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19 40 Jeugd en muziek. 20.00 Openbaar Kunst bezit. 20.15 Lichte muziek. 21.00 Kamer muziek. 21.30 Volksmuziek uit Israël en Marokko. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.45 De Zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroeger Jaren. 23.30 Amusementsmu ziek 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Bceren Partij. Spre ker: De heer E. J. Harmsen, Secreta ris van de Boeren Partij. 18.30 Stereo: Tango-Rumba orkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmu ziek. 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws 20.50 Stereo: koor en solisie 20.40 Solisten van het Omroeporkest, groot omroepkoor en solisten: Italiaans operaconcert (opn). 22.30 Nieuws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 23.10 Instrumentaal ensemble en solisten: klassieke en mo derne werken. 23.35 Lichte grammofoon muziek 23.55-24.00 Nieuws. 18.10 Nederlands Kamerkoor. 18.30 Het Spektrum: nieuws uit de prot. chris telijke organisaties. 18.45 Nieuwe gram mofoonplaten. 19.00 Nieuws en weer berichten. 19.10 Radiokrant 19.30 Leger des Heilskwartier. 19.45 Op de man af. praatje. 19.50 Lichte grammofoonmu ziek. 20.10 Reportage voetbalwedstrijd Dws—Vasas Györ. (In de pauze onge veer 20.45 Grammofoonmuziek) 22 05 Reportage bezoek H.K.H. Prinses Bea trix aan de West. 22.15 Grammofoonmu ziek. 22.20 India op drift, documentaire 22.30 Nieuws 22.40 Avondverdenking 22.55 Viool en piano: oude muziek (gr). 23.10 Leven om te spreken - spreken om te leven, lezing. 23.35 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuw» 19.20 Muzikaal medaillon. 19.30 Nieus 20.00 Klassieke muziek. 22.00 Wereld- Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 01.7 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon muziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu- muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9 05 Klassieke kamer muziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Pianorecital: klassieke muziek. 11.45 Boekbespreking. 12.00 Licht Instrumentaal ensemble en solist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin- bouw. 12.30 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, even- actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Stereo: Klave- JJWbel-recital: klassieke muziek (opn), 14.30 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Radio Filharmonisch Orkest: klassieke f" moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: radioprogram- Nieuws een notedop' 17 00 Minjon. 18.00 „'-O? Het levende Woord, medi tatie. 7.05 Ouverturelichte gram- „^Portages en mededelin- gen (7.30-7.40 Nieuws: 8.00-8.05 Overwe ging), 8.30 Nieuws, 4.80 Voor de huis- e!7UV!L .5? S.cboolradlo. 10.00 Moderne fi no semiklassieke orkestwerken. (gr). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 1145 Lich- rLlramn,1?foonmuziek- 1210 Het platte- lan-d zoekt Aansluiting, gesprek 12 27 llao8'3Ni'7?en ST tuinbouw Kl'fLit ?8, Deze week. 13.00 Klassieke kamermuziek (gr). 1345 Voor de vrouw NCRV: 14.15 Lichte grammo- °™U2klt- 14.30 Belofte na MiddT- nacht, hoorspel. 15.05 Berliins FiJhar- monisch Orkest: seml-kiassie£ müzfek (gr). 15.30 Cello en piano: klassieke Toïht 1600 Btjbeloverdenking. 16 30 di Hf„„5ram,Y1Yfoonmuziek '7.00 Voor de Jeugd. 17.30 Koorzang (gr) 17 45 Dansmuziek. (gr). ,7.55 "spoftrebriek Ook goeiemorgen 9.00 Muziek. ,UJve,rkt- 10 00 Koffietijd met Ti- neke. ll.oo Kookpunt. 12.00 Muziek bil l-finUv 1300 Als bet maar swingt. Donrt7rt=J^ertZaal tot iufcebox. 14.30 Donderdagmiddag-parade. 16.00 Microsol. 17.00 Gevar. kwartier. 17.15 Favorie tenexpress. 17.45. Platenpalet. 18 00 Ve ronica's jukebox. ziik00 1293 Grammofoonmu- *2.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de schippers). 12.50 Beursberichten m™PwRrammaYverzieht 13.00 Nieuws. llhiJ 14 00 Nieuws. 1403 Schoolradio (Om 15.00 Nieuws) 15 4eï Pianorecital. 16.00 Nieuws 16 03 Beure- berichten. 16.09 Franse les. 16 25 Liede- 1£00 Nieuws.i7.15 LichïJ m^ek! 17.30 Vlaamse volksmuziek. 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu ziek. 13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws. 15 00 Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuw,. 16.00 Nieuws!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 9