Bij de dood vatn een filimelowm Stan Laurel vormde met Oliver Hardy groots duo Getuige Sijes houdt voet bij Harster over deportatie Nederlandse Joden Humor was visueel en internationaal PROCES RAJAKOWITSCH Ze begrepen tbest Nu GRIEP Wat kinderen ervan zeggen Apr, stoom JLUCK van Dyke lijkredenaar Verontwaardiging Geen invochten strijkijzer HET NIEUWE DAGBLAD VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965 PAGINA DAAR STAAT ACHTER Laurel en Harcly in een voor hun verhouding karakteris tieke situatie uit de film Pechvogels'' Een strakke, elegante lijn heeft Jan Jansen dit zwar te lakschoentje gegeven. Veel bloemen en veel strik ken bij Bata-International. Een van de vele caricaturen, waartoe het komiekenpaar de tekenaars inspireerde. AUTOMATIC TOASTER f59.75 geen natte persdoeken Maanbewoner: ,jEnorm die luchtverontreiniging door al die Rangers, die ze op ons afschieten. 5'. (Van onze mode-redactrice) Schoenen zijn een klein maar heel belangrijk onderdeel van de garderobe. En zeker by de ko mende mode want die legt het accent op benen en voeten, omdat de rokken weer korter zqn. Bata- International heeft in het Amster damse Hilton Hotel laten zien, wat er in zün winkels over het hele land deze lente te koop zal zqii. De col lectie is enigszins gebaseerd op de mode, die in de film „My Fair Lady" wordt gelanceerd. Wie de film heeft gezien zal be grijpen dat het schoenen zijn met veel romantische details, veel strik jes en bandjes dus. Ze hebben ook géén hoge naaldhakken meer: vijf- enhalve centimeter en lager en meestal recht en breed zijn de hak ken nu. Een beetje vreemd doet het nog wel aan als we zien, dat ze de neiging vertonen iets naar achte ren te staan. Het evenwicht bij de middag- en avondschoenen tussen voor- en achterkant is soms een beetje verstoord, doordat het accent te veel op het voorblad valt. De frêle indruk die dunne hielbandjes geven (zowel sport- als geklede schoenen zyn meestal „hielloos") wordt te niet gedaan door tevee brede strikken en banden aan d( voorkant. Gisteren liet Jan Jansen, de enigi schoenencouturier in Nederland, ii zijn kleine ateliertje in de Amster damse binnenstad een geheel ande 20% voordeel bij aankoop van gezinsverpakking van 100 toiletten. re variatie op het nieuwe gegevei van de dikke hak en de ronde neu zen zien. Hij heeft een evenwicht! ger versie gevonden. Weliswaar zijn de hakken nog eer tikkeltje dikker en lager, maar hi heeft ze een elegante vorm gege ven. Bij hem zijn het de tenen ir plaats van de hielen, die onbedekl zijn. Maar strikjes zijn er ook, bi een groot deel van de 25 modellen van zijn collectie. Meestal zijn ze van ribslint in dezelfde tint als de schoen. Overigens was dit de eers te keer, dat Jan Jansen zijn schoe nen niet zelf had gemaakt: hij heeft zijn ontwerpen laten uitvoeren door een fabriek in Loon op Zand en ze worden verkocht in schoenzaken door heel Nederland. Niet dat hij overigens met het schoen-maken op houdt, maar hij doet het nu nog al leen op bestelling. De mode die de vooruitstrevendste couturier in Parijs, Courrèges heeft getoond, die van de zomerlaarsjes, is in de Nederlandse schoenmode dus nog niet doorgedrongen. Onze praktische inslag zou er ons ooi waarschy'nlijk van weerhouden ze te kopen. eerd. Een van de meest sprekende voorbeelden hiervan is de film ,,Be Dig waarin Olly twee acten lang be zig is om een rijlaars aan te trekken. Een zeer belangrijke en eigen bij drage van het duo tot de filmhumor is de vervolmaking van het te voor ziene komische effect. De bron van de j in hun films is de omstandigheid, dat de toeschouwer weet, wat er zal §aan gebeuren. Hij is er zeker van, dat Olly de steen op zijn hoofd zal krij gen en hii lacht al bij voorbaat. Valt ae steen werkelijk, dan lacht hjj nog harder, omdat hij gelijk krijgt „Pro beer nooit slimmer te zijn dan het pu bliek", luidde het komische credo van Laurel. Er is een overvloed aan geweld in de ^aurel en Hardy-films, maar het is een onschuldig soort geweld. Er mogen dan hamers, stenen en em mers op onbeschermde hoofden te rechtkomen, er mogen hele kamers volledig worden verwoest en mensen in de lucht vliegen, niemand wordt echt gewond. De figuren zijn onver woestbaar. Stan en Olly gingen zich inderdaad te buiten aan slapstick. Zy smeten inderdaad met slagroomtaarten. Maar hun werk was altijd visueel -en hun humor, net als die van Chap lin, internationaal. Ze toonden de wereld de teleurstellingen en tegen slagen, waarmee de kleine man da gelijks heeft te kampen. Ze waren mannen des vredes, benulpzaam en vriendelijk, maar ze waren tegelijk de slachtoffers van hun eiger. onhan digheid. Laurel kon er even triest uitzien als een in het water geval len kat. De zelfverzekerdheid van de forse Hardy was even teer en kwetsbaar als een kinderballonnetje. Eenvoud is altijd hun voornaamste i kenmerk geweest en in hun sa menwerking lag hun grootste i kracht. Hun gezichten, in close- - up genomen, konden de meest uiteen- (door J. C. A. FORTUIN) Laurel en Hardy hebben een uniek plaatsje in de harten van hen, die weten, dat de komedie even belangrijk, zo niet belangryker is dan het drama en dat een grote clown tevens een dichter is. Laurel en Hardy zijn niet meer. Oliver Hardy, de „dikke", stierf in 1957. Stan Laurel, de „dunne", is de afgelopen week ten gevolge van een hartverlamming op 74-jarige leeftijd overleden. Maar zy zullen voortleven in hun films, die na jarenlang door snobs te zijn gene geerd, de laatste jaren opnieuw zijn „ontdekt". Een Laurel en Hardy-pro- gramma, samengesteld uit hun 'beste korte filmpjes, vormt thans een erkend onderdeel van de retrospectieve pro gramma's, die het National Film The atre in Londen onder de titel „50 Fa mous Films" organiseert en ook het Nederlands Filmmuseum schenkt op gezette tijden aandacht aan hun werk. De film heeft in de loop van zijn be staan en vooral in het stomme tijd perk, zoveel talentvoile komieken voortgebracht, -dat het moeiiyk is, ze naar verdienste in te delen Chaplin staat natuuriyk op de eerste plaats, omdat hy een volledige kunstenaar was, een meester in de kunst van de mime en tegeiyk op het gebied van de komische vindingrijkheid en bovendien de enige filmclown, die precies, als het ware instinctief, de verhoudingen wist te vinden, waarin de lach en de traan moesten worden gemengd. Maar in de periode van de stomme film kwamen, naast Harry Langdon, Buster Keaton en Harold Lloyd, twee komieken naar voren, die geleidelijk en in nauwe samenwerking, iets van de Chaplin-toets wisten te bereiken. Op zich vielen ze niet op, maar als paar waren ze uitzonderlijk: Laurel en Hardy. Ze vonden elkaar in het mid den van de jaren twintig, nadat ze beiden een lange en harde leerschool hadden doorlopen in het variété-thea ter, het circus en op het toneel. De critici uit die tijd beschouwden het ongelijke paar als twee gewone ,,slapstick"-komieken, wier films met een paar woorden konden worden af gedaan en in historische filmoverzich ten worden ze slechts terloops ver meld. Misschien was hun enorme pro ductiviteit ze maakten meer dan tweehonderd films in' twintig jaar de oorzaak, dat men hun werk voor kennisgeving aannam. In elk geval kregen ze van de zijde der meer ont wikkelde bioscoopbezoekers niet de waardering, die de Marx Brothers, Chaplin er. Keaton ten deel viel. Miar hun talent was er niet min der groot om. Van het begin af toonden zy zich ware mees ters op alle wapenen van de Amerikaanse burleske: tempo, be knoptheid, eenvoud. Maar vooral was er in hun samenwerking een bepaalde ongeremdheid, die op zich al komisch werkte. Dat was de tussen hen be- staande sympathie en vriendschap, waarvoor geen enkele verklaarbare re den kon worden aangevoerd. Hardy was dik, elegant en zelfverzekerd, maar ook ongeduldig, bazig, eigenge- I reid en zelfzuchtig. Laurel was dun, verlegen, geduldig. Ze hadden byna al- tyd ruzie, waarbij Hardy zijn bange vriend de les las en zich boos maakte, als zijn minste wens niet onmiddellijk werd vervuld. En dan, plotseling, ga ven zy zich over aan een ongebreidel de vernielzucht en juist in dit funda mentele nihilisme lag de grond van hun wederzydse genegenheid en I vriendschap. Laurel trad by de meeste van hun I vroege komedies op als mede-regisseur en had de supervisie over de monta ge. Hij heeft trouwens gedurende zijn hele loopbaan een actieve belangstel ling gehad voor de creatieve zyde van het filmen. Er was toen geen sprake van een scenario, alleen maar van een gegeven, gewoonlijk een eenvoudig ge beuren: het aanbrengen van een an tenne, het schilderen van een boot, het vertrek voor een picnic. De hele film werd dan rond dit gegeven geconstru- Advertentie Toen daarop urnen met de as van de vermoorde Joden door hun bloed verwanten in Nederland werden ont vangen, wekte dit in Nederland gro te verontwaardiging. Zelfs Seyss-In- quart was hierover verontwaardigd en diende een klacht in bij het hoofd van de Duitse Rijksveiligheidsdienst Himmler, aldus dr. Harster. Harster verklaarde tenslotte dat het duidelpk was, dat de weggevoerde Jo den niet meer in Nederland zouden te rugkeren. Hij zelf meende dat zy wer den overgebracht naar nieuwe neder zettingen in het oosten. Advertentie) MAGISCHE VIERKANTEN HOLLYWOOD, 26 febr. 'UPI) Bij de begrafenis van Stan Laurel vanuit de Forest Lawn's Church of the Hills in Hollywood Hills, zal Dick van Dyke de lijkrede uitspreken. Dick van Dyke, ster van de „Dick van Dyke Show" en tegenspeler van Julie Andrews in de film „Mary Poppins", zei, dat hy een hechte vriend van Stan Lau rel was geweest en dat hy hem in de laatste jaren veelvuldig had bezocht. Horizontaal cn verticaal dezelfde woor den Invullen. 1. dierehuid - 2. plaatsje in Engeland - 3. gast - 4. rap - 5. reservoir - 6. jongens naam - 7. inwendig orgaan - 8. vrucht - 9. vaandel - 10. vulkaanprodukt - 11. wis selborgtocht - 12. weerklank - 13. jong dier - 14. zoogdier - 15. vreemde munt - 16. poel.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 6