Ja. zegt uit Brazilië Koop t De Elke da inet stuk katoen vreemde sekte Elsie naar der Donkhobors Rezansoff haar Canada zit er mee op gescheept /mmmi SïSI mul Mgr. P. Moors moet zijn staf uitbreiden i en antwoord Vloerbedekking Rheuma Bijstandswet Verstopping Veldhoen Winkeliers Inkomsten belasting Kunstrijden Mijn bisdom Afrika voor Hoe in Brazilië TT7 „Zo is ifiëtt... Vicaris (sen) -generaal? Jordanië plaatst N.V. Vulcaan op de zwarte lijst HET NIEUWE DAGBLAD ZATERDAG 27 FEBRUARI 1965 PAGINA 7 „Ik zou graag voor de televi sie komen", zei mgr. Pedro Paulo Koop uit Hillegom tegen mij toen hij me thuis bezocht. Hij is bis schop van het bisdom Lins in het midden-Westen van de staat Sao Paulo in Brazilië en hij had een aantal opzienbarende dingen te zeggen. „Welke opzienbaren de dingen?", vroeg ik hem. „Ik zou gaarne gehuwde priesters in mijn bisdom hebben", zei hij en op dat moment ging ik rechtop zitten. Ik probeerde monseigneur Koop ervan te overtuigen, dat het beter was dat zijn gedachten door middel van een welover wogen artikel eerst in de kran ten zouden komen en dat pas later de televisie zich van dit hoogst precaire onderwerp zou meester maken. Ik betoogde dat een artikel nog eens rustig na gelezen zou kunnen worden, dat als een en ander duidelijk ge steld werd niemand het ver keerd of half zou kunnen uitleg gen, hetgeen bij de televisie eer der het geval zou zijn. Monseigneur Koop heeft zich niet door mij laten overtuigen. Enkele dagen na ons gesprek keek ik naar een wedstrijd voor de Europa-cup en toen ik met enkele kennissen nog wat zat na te praten, verscheen daar opeens op mijn beeldscherm het gezicht van monseigneur Koop, die ge ïnterviewd werd door aalmoeze nier P. Groenendijk, die dit ove rigens voor het eerst van zijn leven deed. Beide heren hadden haast, want de avondsluiting is nu eenmaal kort. Beide heren hadden bovendien in dit soort zaken geen ervaring, monseig neur Koop niet voor de televisie en aalmoezenier Groenendijk niet als interviewer. Met mij zaten enkele niet-katholieken naar de uitzending te kijken en te luiste ren. Er werd wat met getallen geschermd; er ontstond verwar ring, en het was dus logisch dat mijn niet-katholieke vrienden na afloop opmerkten: „Heb ik het niet gezegd. Jullie priesters moe ten gaan trouwen. Die missie bisschoppen zijn toch heel wat vooruitstrevender dan de clerus hier". Ik legde hen mijn gesprek met monseigneur Koop uit en toen kregen ze een totaal andere vi sie. „D&t hebben we er niet uit begrepen" zeiden ze. „Kan ik me voorstellen", antwoordde ik en vandaar dat ik gaarne voor onze lezers mijn onderhoud, dat ik met monseigneur Koop heb gehad nu aan de veel veiliger krant toevertrouw, zodat als er misverstanden mochten zijn gerezen deze nü worden weg genomen. In het begin van dit jaar bracht mgr. Koop een bezoek aan Neder land. In zijn geboorteplaats Hille gom werd hij toen uitbundig ge huldigd. Hij kreeg van de parochie een geschenk. Het slechte weer op die zondag in januari was niet bij machte de feestvreugde te temperen. I f. w/m/w/m,. BSaLfel MM/m/m/m/m/m/m Als Elsie Rezansoff met haar man Peter wil praten, moet ze een steile rots beklimmen. Wanneer ze boven is, haalt ze een vierkant stuk katoen te voorschijn en begint er mee te zwaaien. Het is geen gewoon zwaaien. Ze hanteert het ka toen als een vlag en maakt er bepaalde bewegingen mee, die iets betekenen. Haar man heeft geen vlag. Het gesprek is dus tamelijk eenzijdig. Maar Peter weet, hoe zijn dochtertje Lor raine het maakt en hoe het thuis eraan toegaat. MIDDELBARE AKTEN RESA - Hilversum Gehuwde priesters? Laat ik één zaak duidelijk voorop stellen, één zaak, die monseigneur Koop mij bij herhaling heeft voorge houden. De Kerk kan niet bestaan zonder het celibatair priesterschap van de sterksten en edelmoedigsten van haar zonen. Alleen in de onge huwde staat komt het priesterschap tot zijn volle betekenis en ontplooiing. Alleen de ongehuwde priester kan on verdeelde aandacht schenken aan de Kerk, zich geheel inzetten voor de herderstaak, de laatste en hoogste verantwoordelijkheid dragen. De pas torale leiding kan alleen door het celibatair priesterschap worden ver vuld. Na deze opmerking probeer ik on middellijk de zaak scherp te stellen. ,,Als u dit gelooft monseigneur, waar om praat u dan in hemelsnaam over gehuwde priesters?" Monseigneur Koop valt onmiddel lijk met de deur in huis. „Omdat er eenvoudig geen andere oplossing is. Latijns-Amerika maakt 33 pet. van de wereldkerk uit en beschikt slechts over 6 pet. van het wereldpriester- schapl Brazilië met zijn 80 miljoen in woners heeft slechts 12.000 priesters. De „bevolkingsexplosie" is zó groot, dat de 80 miljoen mensen van het Brazilië van vandaag over 35 jaar zullen zijn aangegroeid tot 240 mil joen. Wat geheel Latijns-Amerika be treft i zijn de getallen nog overweldi gender Nu telt dit continent ongeveer 190 miljoen mensen. Over 35 jaar zul len het er 600 miljoen zijn. Dat wil zeggen, dat Latijns-Amerika in het jaar''2000 de helft van de gehele ka tholieke kerk zal uitmaken. Om nu voor Brazilië de armzalige verhou ding van 1 priester op de 8000 gelovi gen over een gebied van 400 km2 vast te houden, zal Brazilië over 35 jaar 40.000 priesters moeten tellen inplaats van de 12.000 van heden. Het lijkt er niet op, dat dit ooit mogelijk wordt en daarom staan we voor het alterna tief: Iets geheel nieuws of toezien en blijven toezien, dat in Latijns-Amerika jaarlijks 400.000 katholieken naar een van de vele splinter-sekten, het spiri tisme en de nog gevaarlijker vorm daarvan het oembanda over gaan. Met andere woorden: we staan voor een „ja" of een „neen". Monseigneur Koop is nu opgewon den. Het is wel duidelijk, dat hier een man voor mij zit. die geen andere uitweg weet dan het gehuwde pries terschap. „Neem nu mijn eigen bis dom Lins. Het is 21.000 km2 groot, dus twee-derde van de totale opper vlakte van geheel Nederland. Het heeft 35 parochies, waarvan er nn al drie zonder geestelijke bediening. Ik heb één priester op de 12.000 gelovi gen. Deze priester moet een gebied bereizen van 400 km2. Met de op leiding tot het priesterschap is het ook treurig gesteld. In de staat Sao Paulo, die even groot is als geheel Oost- en West-Duitsland samen, wordt er niet één priester per bisdom per jaar gewijd. Het klein-seminarie in mijn bisdom bestaat 22 jaar en daar uit zijn precies 17 priesters voortge komen. Hoe moet je in godsnaam dit pro bleem oplossen. Zonder priesterschap kan de katholieke kerk niet bestaan. De priesters zijn nu eenmaal de ziel IVWWVS/WWWVWWWS Wij hebben na het ons inziens nog altijd ongelukkige televisie interview, dat mgr. Koop vorige week had met aalmoezenier Groe nendijk, onze bedenkingen over deze vorm van voorlichting niet onder stoelen of banken gestoken. Het vraagstuk van de gehuwde priester in een paar minuten aan snijden en afdoen, gaat nu een maal niet. Wij menen echter wel, dat mgr. Koop er recht op heeft, dat zijn welomlijnde ideeën ook hier of daar duidelijk naar voren worden gebracht. En wjj achten het gelukkig, dat wij daartoe na onze kritiek nu door een vraaggesprek met onze medewer ker Wim Hornman in staat zijn. Hoofdredactie van de kerk. Maar ze zijn met veel te weinig en op ontstellende wijze is dat te zien in het Amazone-gebied, in de Mato Grosso en Para. Daar bedient één priester een gbied zo groot als geheel Nederland. Je hart breekt, als je ziet hoe de afbraak verder voort gaat. Als je ziet hoe de katholieken zich overgeven aan Macumba en als bezetenen dansen en zingen tijdens lugubere Afrikaans aandoende „plech tigheden". Natuurlijk reorganiseert Vle kerk zich wat de zielszorg, de opvoe ding en de sociale rechtvaardigheid betreft, maar als onoverkomelijke hin derpaal staat op haar weg het pries tertekort. Daarover kan men lange rapporten schrijven. Men kan meer missionarissen sturen, maar wie rus tig over deze zaken nadenkt, ziet dui delijk, dat met het jaar het probleem groter inplaats van minder groot wordt. Wat is één roeping op de 50.000 gelovigen. Ik zie maai' één oplossing voor een snelle en doelmatige vermeer dering van het aantal priesters: de instelling van een hulp-priester schap ofwel de toediening van het priesterschap aan geschikte gehuw de mannen, die bewezen hebben, een stabiel huwelijksleven te heb ben; die midden in het economische en sociale leven staan en die bezield zijn door hun overtuiging. Zij zou den godsdienstige vergaderingen moeten voorzitten, Gods woord ver kondigen, op zon- en feestdagen naar het platteland moeten trekken, de Eucharistische geheimen vieren en uitdelen. Zij moeten gerecru- teerd worden uit de reeds bestaan de familie-bewegingen 6,Les Equip- pes de Notre Dame", „De Gouden Ring". Hun jarenlang samenkomen, lezing van de H. Schrift, beoefening van het liturgisch gebed, toetsing van hun levenswandel aan. de chris telijke beginselen, hun studie van de godsdienst en de daardoor ge- inspireerde houding vormen de voor bereiding voor het priesterschap van gehuwde mannen. Natuurlijk is daarvoor nodig de bouw van een ontmoetingscentrum, een instituut voor sociale en godsdienstige ont- wikkeling, een soort „seminarie voor leken" en ik hoop in Nederland daar het geld voor bij elkaar te krij gen. Ik heb mijn plan hier in Nederland „gedropt" om de reacties te horen en zover ik. weet is mijn idee niet kwaad ontvangen, noch bij de pries ters noch bij de leken, ja sterker nog, ik heb de wind vrij goed mee. Eigenlijk ben ik over dit idee pas goed gaan nadenken na afloop van de concilie-zitting van het vorig jaar. Tijdens het concilie werd er, naar mijn smaak, te weinig over het vraag stuk van de priesternood gesproken, terwijl het een van de meest bran dende problemen is die de wereld op het moment kent. Wij verliezen er een katholiek werelddeel mee of be houden het. Ook in Afrika is mijn plan met enthousiasme ontvangen. In december van het vorig jaar heb ik wekenlang in centraal-Afrika door gebracht en de verschillende landen doorkruist. Een Afrikaans bisschop zei me: „Als u uw plan zoudt voor stellen dan hebt u zeker meer dan de helft van het Afrikaanse episco paat achter u." Dat bracht me op een andere ge dachte. We hebben bjj ons in Zuid- Amerika meer dan 1500 getrouwde priesters. Zij zijn voor ons verloren. Maar waarom zouden wij hen niet de kans_ geven om opnieuw te beginnen als zij bewezen hebben, dat zij goed en gelukkig samenleven met vrouw en kinderen. Waarom zouden we hen niet de hand reiken? Nu staan zij langs de weg. Ik realiseer me volkomen, dat deze ideeën veel stof tot spreken zullen ge ven, maar dat is juist de bedoeling. Voor mjj zou het belangrijkste zijn als de C.E.L.A.M., de conferentie van alle Zuidamerikaanse bisschoppen en de Conferentie van de Braziliaanse bisschoppen mijn plan zouden accep teren, dan geloof ik niet, dat Rome bezwaar zou maken. Maar zover is het nog niet. Misschien dat ik op het Concilie van dit jaar gelegenheid krijg om over mijn ideeën te spreken en dan zal ik in alle nederigheid zeg gen: „Mjjne heren, als u een betere oplossing weet, dan houd ik mij aan bevolen. Maar naar mijn smaak is die er eenvoudig niet. Of er ook „gehuwde priesters" uit Nederland naar Latijns-Amerika zou den kunnen gaan, staat te bezien. De kerk is in wezen arm. Zij zouden dus al een maatschappelijke status moeten hebben, willen zij als zodanig goed hun werk kunnen doen en dan spreek ik niet eens over de beheersing van de taal." Monseigneur Koop zwijgt en kijkt lang voor zich uit. In zijn ogen weerspiegelt zich de zorg over het land dat hij lief heeft als zijn tweede vaderland, Brazilië. I „Hoe zal uw plan in Brazilië zelf worden ontvangen", onderbreken we zijn gedachten met een concrete vraag. „Ik zal de reactie moeten af wachten. Ik weet, dat er één grote schaduw zal zijn en wel de biecht. Of die aanvaard zal worden is een vraag, maar wat de prediking en de viering van de Eucharistie betreft, daarin zie ik geen enkel bezwaar." Hij lacht. „U kijkt ervan op, zie ik. Ik kan me dat voorstellen. Iedereen zal het wel wat vreemd in de oren klinken, maar het is de enige weg. Maar laten we realistisch zijn en dat kan het beste met getallen. Nog maals: het ideaal-cijfer is één pries ter op de 1000 gelovigen. In Zuid- Amerika is er één priester op de 12.000 en dat neemt elk jaar toe; 66 pet. van de wereldkerk beschikt over 190.000 seminaristen, maar in Latijns-Amerika hebben we er 18.000. Het ziet er bij ons wel heel somber uit. Op deze wijze komen we er nooit. Héél Zuïd-Amerika heeft niet eens het aantal priesterstudenten van de landen van de Benelux. En daarom en daarom alleen is de enige oplos sing: de gehuwde priester waarbij ik nogmaals en met nadruk voorop stel dat het celibatair priesterschap boven alles staat. Beide vormen zul len Latijns-Amerika voor de katho lieke kerk moeten behouden." Zó was het onderhoud, dat ik met monseigneur Koop vóór de teievisie-uit> zending mocht hebben. Ik heb dit artikel geschreven om een verkeerde indruk weg te nemen, die verwarring en misschien zelfs wel onrust deden ontstaan en dat is het tegenoverge stelde van wat monseigneur Koop heeft gewild, toen hij meende in een veel te korte spanne tij'ds een zó veel om vattend onderwerp als de „gehuwde priester" te kunnen aansnijden. Eén vraag blijft open. Heeft mgr. Koop, voordat hij voor de televisie kwam met zijn gedurfde stellingen, zich eerst met het Nederland? episcopaat verstaan? WIM HORNMAN Vragen voor deze rubriek rlehte men aan de Redactie van ons blad (met In de llnker-bovenhoek i der enveloppe „Vragenrubriek"). De beantwoording geachledt gratie. Men houde er nog rekening mee, dat men 14 dagen op entwoord kan moeten wachten. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim Vraag: Ruim een jaar geleden heb ik op conditie dat het goede kwali teit moest zijn vloerbedekking ge kocht. Na een half jaar kwamen er al kale plekken op, maar pas onlangs is de leverancier komen kijken. Nu kan ik andere vloerbe dekking krijgen voor de helft van de prijs. Heb ik recht op meer of niet? Vraag van N.M. de L. te B. Antwoord: De mate van slijtage is on der meer afhankelijk van de toestand waarin de onderliggende vloer verkeert. Is de slijtage een gevolg van het ge bruik van verkeerd materiaal dan zou u o.i. voor een vrijwel volledige ver goeding in aanmerking komen. Na een jaar gebruik is dit echter wel heel moeilijk te constateren. Vraag: Ik was dezer dagen bij iemand die een slaapkamer ls huiskamer bewoont en een badcel heeft als keuken. Zij stookt als verwarming butagas en een oliekacheltje. Maar daar buiten de slapkmerraampje geen ventillatie mogelijk is, is alles doortrokken van het vocht. Als iemand daar voortdurend woont, zou zij daar geen rheumaliek van over kunnen houden? Aldus vraagt P. B. te A. Antwoord: Er bestaat inderdaad wel enig verband tussen vocht en rheuma- tiek. Over het algemeen kan men trou wens wel stellen, dat het voortdurend verblijf houden in vochtige ruimten niet bevorderlijk is voor de gezondheid. De kansen op ziekten zijn dus groter, het geen nog niet wil zeggen, dat rheuma en andere kwalen een onvermijdelijk ge volg zijn van het wonen in vochtige vertrekke ken. Vraag: Mijn zuster van 61 jaar trekt al enige jaren van Sociale Zaken wat nu Bijstandswet is ge worden. Zelf heb ik AOW en een paar spaarcenten. Als ik nu eerder komt te overlijden (zij is mijn enige erfgenaam) wordt dit geld dan opgeëist, wil W.v.d. B. te H. weten. Antwoord: Terugvordering van in het kader van de Algemene Bijstandswet verleende ondersteuning zal in het al gemeen niet plaats vinden. Wel is het mogelijk) dat uw zuster na aanvaar ding van de erfenis voorlopig geen aan spraak meer zal kunnen maken op on dersteuning. Vraag: In ons huis is een der éta ges verhuurd aan een mevrouw, die weer een slaapkamer heeft onder verhuurd aan een meisje. In die slaapkamer is de afvoer van de wastafed zo verstopt, dat de vloer opengebroken moet worden. Moeten f. i.Vj'j fj.'i,'s.vj t, f/.r 'dY/W/M''"'- ov/.v.v ->/// ti.'j hrtji'-y "j/jt'Jf// ciosK V/fffMf/f/fti „De Nieuwe linie" schrijft deze week een aardig commentaar op het roem ruchte programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", dat er bij ons wel in wil: Na de laatste aflevering van het sa tirische tv-program: „Zo is het toeval lig ook nog 'ns een keer", wordt het tijd er weer eens een paar woorden over te schrijven. Wat in een recent verleden een heel volk in beweging bracht, komt nu als een zacht eitje de kamers binnenrollen. Het schijnt, dat niemand er zich nog aan stoort. Hoe ThuisDat is een schamele, tochtige barak, waarin Elsie met tal van andere vrouwen huist, wier man of zoon in de gevangenis aan de voet van de ongeveer duizend meter hoge Agassiz-berg, ergens in Canada, opgesloten zit. Elsie is twaalf maanden geleden met drie honderd andere vi ouwen der Douk hobors dwars door Canada gelopen. Lange tijd zijn ze onderweg geweest, voordat ze hun doel bereikten. Ze wilden bij hun dierbaren zjjn. Be halve de barak staan er in de buurt van de gevangenis hutten, opgetrok ken uit het hout van pakkisten, li noleum en blik. Ook daarin huizen Doukhoborvrouwen met hun kinde ren. Het zal nog enkele jaren duren, voordat de poorten der gevangenis zullen opengaan om hun mannen uit te laten De Doukhobors vormen een heel merkwaardige sekte, die het de rege ring van Canada soms erg lastig maken. Tegen het einde van de vo rige eeuw kwamen ze uit Rusland naar Canada. Zij hadden Rusland verlaten, vanwege de vervolgingen, waaraan ze blootstonden. De Douk hobors zjjn fanatieke lieden en ze houden er anarchistische ideeën en zonderlinge gewoonten op na. Wat ze precies belijden, is onbekend. Nie mand heeft nog de moeite genomen dit na te gaan. De Doukhobors zijn overigens tegenover vreemden wei nig mededeelzaam. Het spreekt bij na vanzelf, dat ze door de Canade zen allesbehalve met een welwillend oog beschouwd worden. De regering zou hen gaarne kwjjt zijn. Bjj de Royal Canadian Mountain Police, de bekende, bereden politie van Cana da's wildernissen, is een afdeling, die zich speciaal met de Doukho bors bezighoudt. Maar ook daar weet men weinig van hun eigenlijke in stelling af. Er hangt een sfeer van geheimzinnigheid rond de Doukho bors Het merkwaardige is, dat ze lang niet allemaal zo lastig zijn. Velen hunner zjjn rustige burgers, alleen een beetje zonderling. Af en toe ko men zjj in verzet tegen de Canadese wetten. Dan ontwaakt hun Russisch anarchisme en steken ze alles in brand. In hun midden hebben ze een bjjzonder fanatieke groep, die zich de Sons of Freedom noemt. Voor de Canadezen de Freedomieten. Het is vooral en vaak bijna uitsluitend de ze secte, die moeiljjkheden veroor zaakt. Als de leden door een soort razernjj bevangen worden, steken ze alles in brand: scholen, benzinesta tions, huizen en politiebureaus. Ook vernielen ze elektrische leidingen. De politie heeft grote moeite de daders te achterhalen. In 1962 vond er een ware uitbarsting van gewelddaden plaats. Vier maanden had de politie nodig om de schuldigen te vinden. Ze arresteerde honderd Doukhobors. De regering had er meer dan ge noeg van. Sinds 1923 zjjn er niet minder dan achthonderd geweldda den geregistreerd, die door Doukho bors bedreven werden. Onder de ge arresteerden waren' er, die hun wan daden negen jaren tevoren hadden bedreven. Maar de regering wilde voorbeelden stellen. Het moest uit zjjn met dat anarchistische gedoe. min -inn iiiLiiiiiiimiiiiimiiiiiimi minimin ii in mimi minimum De Doukhobors werden van twee tot vjjftien jaar gevangenisstraf veroor deeld. Hun vrouwen protesteerden op de wijze der Donkhobors. Ze kleed den zich in het openbaar uit. Dit de den zelfs zes hunner tjjdens een po litieke bijeenkomst, waarop de toen malige premier Diefenbaker het woord voerde. De honderd Doukhobors werden in de zwaar bewaakte gevangenis van de Agassiz-berg opgesloten. Die be staat uit enkele gebouwen met dikke betonnen muren, omringd door wachttorens, waaromheen een Lich te prikkeldraadversperring loopt. Of de Freedomieten nu zullen beseffen, dat ze niet zo maar alles kunnen vernielen, als hun iels niet zint, is een open vraag. Ze protesteren_ op hun manier b.v. tegen de leerplicht voor hun kinderen of fegen de mo gelijkheid van een Derde Wereldoor log. Ze schijnen heel eenvoudig van geest te zijn en alles te geloven, wat hun leiders hun vertellen. Enke le kopstukken der Freedomieten wo nen in Argentinië, waar ze op kos ten van hun „gelovigen" een leven tje van vrolijke Fransen leiden. In 1S58 is Canada er bjjna in ge slaagd de Doukhobors weer aan Rus land kwjjt te raken. Er was al een bedrag van twee miljoen dollar toe gezegd voor hun overtocht. Maar de onderhandelingen met Moskou kon den niet tot een goed einde worden gebracht. Daarna is aan tien landen verzocht of zij de Donkhobors wilden hebben, maar die weigerden stuk voor stuk, wat wel te begrijpen valt. Elsie Rezansoff is vastbesloten bjj de gevangenis te blijven kamperen tot haar man vrijkomt. Wat er met haar huis gebeurt in het stadje, waar ze woonde, laat haar volkomen on verschilling. Een vriendin van haar heeft het in brand gestoken, toen ze door haar buren beschimpt werd, omdat haar man als brandstichter in de gevangenis zat. Ze huist nu met haar twee kinderen in een eigen gemaakte hut. Evenals Elsie, die stel lig gelooft, dat haar man een mar telaar voor zjjn overtuiging is, komt ze elke dag met haar vlag zwaaien komt dat? Eerst en vooral, omdat zeker in deze tijd het publiek zich sneller aanpast dan ooit in het verle den. Maar ook, omdat de presentatie van „Zo is het..." bijzonder veel ge wonnen heeft. De mannen en de ene hartenverwarmende, brutale vrouw, Yoka Beretti, zijn gerijpt tot volwaar dige tv-sterren. De kramp is verdwe nen en op aller gezichten leest men het humane plezier dat ze tijdens de uitzending hebben. De scherpte in de tekst is gebleven, maar deze wordt overstemd door de milde glimlach, de vrolijke en geroutineerd argeloze toonzetting. Dit alles werkt ontwape nend op de toeschouwer, die nu heeft ontdekt, dat men „voor een keertje" aan alles niet zo zwaar moet tillen. Zo is het „Vrij Nederland" heeft zo zijn eigen scherpe kijk op de verrichtingen van de heer Veldhoen. En al delen wij dat stand punt niet ten volle, het is een toetssteen: Er is weer eens een rel om Aatje Veldhoen. In Dordrecht, waar hij bijna driehonderd etsen, litho's en rotaprints exposeert, moet hij „een paar prenten" verwijderen, wat hij terecht weigerde, omdat hij vond dat de eenheid van zijn tentoonstelling erdoor geschaad werd en het zedekwetsende karakter ervan voor hem nog maar eens bewezen moest worden. Een official kwam op het goedige maar ook nogal lachwek kende idee de toegang tot boven de achttien te beperken, waarmee de ex positie gered en het gezicht verloren werd. Veldhoen, die zich zelf met te genzin tot een soort nationale viezerik bestempeld ziet worden, is gehandicapt door wat men met een langzamerhand hinderlijk veel gebruikt cliché fatsoen rakkers moet noemen. Censuur uit oefenen is in Nederland een koud kunstje. Voor gemeentebesturen en of ficieren van Justitie die in het nieuws willen raken, is de collectie wel iets om naar uit te kijken. Ten behoeve van de winkeliers onder onze lezers dit fantastische verhaal uit „De Haagsche Post". Het is gek. Maar of het ook waardeloos is? Christian Girard, een Beatle-harige Napoleon, die het landhuis van John ny Halliday inrichtte, is op het ogen blik in Parijs bezig met winkelinteri eurs. Zegt de maestro, gekleed in bruin fluweel, in het atelier dat vroeger van Matisse was: „De winkeliers maken op het ogenblik een ernstige crisis door. Waar vroeger drie winkels waren, staan er nu honderd, ze moeten tegen woordig niet alleen goed zijn, maar ook nog aantrekkelijk. Daarom maak ik op het ogenblik van een boutique een bloedrode grot. De kleren hangen er niet aan rekken, maar aan de tak ken van dode bomen. Als de winkel bijna klaar is, trek ik voor het laaatst mijn waterpistool met kunststof, waar mee ik namaakfluweel tegen de mu ren spuit. In een andere boutique maak ik een circusring, waarin de mannequins moe ten rondlopen. Voor de kinderen zijn wij als eigenaars daarvan de kos ten dragen? Dit vraagt A.K. te A. Antwoord: Alleen indien de verstop ping het gevolg is van slijtage (ver zakking van het huis, dichtroesten of -slibben van de afvoerbuizen) is de eigenaar aansprakelijk voor de repara tie. Indien de afvoer verstopt is ge raakt door onoordeelkundig gebruik (doorspoelen van theebladeren bijvoor beeld) moet de huurder zelf de kosten dragen. Vraag: De heer R. te C. schrijft ons het navolgende: Wij oefenen een bedrijf uit in een vennootschap onder firma met 3 firmanten. Eén der firmanten be woont een huis, hetwelk eigendom is van de firma en betaalt hiervoor een huur a<l 13 per week. De inspecteur kon zich niet met de huurwaarde ad 676 per jaar ver enigen en verhoogde derhalve de winst met 675 en het inkomen van ieder der firmanten met 1/3 deel hiervan of 225. Is dat juist? Ant'>'oord: Wij kunnen niet beoorde len, of de verhoging ad 675 juist is. Wij vinden het echter niet juist, dat het Inkomen van ieder der firmanten verhoogd wordt met 225. O.i. moet het inkomen van de betrokken firmant worden verhoogd met 675 en het in komen van de overige firmanten on gewijzigd blijven, daar het voordeel van de te goedkope woning slechts wordt genoten door de aldaar gehuisveste fir mant. (Van onze Limburgse redacteur) ROERMOND, 27 febr. De ver wachting is gewettigd, dat de pas van een ernstige ziekte herstelde bisschop van Roermond, mgr. P. Moors, in de naaste toekomst tot uitbreiding van zijn staf zal overgaan. Het is nog niet be kend of deze uitbreiding de benoe ming van een hulpbisschop dan wel van een of meer nieuwe vicarissen-gene raal zal inhouden. „Het is duidelijk", aldus de woord voerder van het bisdom, „dat mgr. Moors meer staffunctionarissen van no de heeft. Te veel werk heeft zijn recen te ziekte mede veroorzaakt. Of de be nodigde naaste medewerkers van de bisschop vicaris-generaal dan wel Hulp bisschop (coadjutor) zullen zjjn, is op dit moment nog niet bekend. De beslis sing terzake berust vrijwel geheel hij mgr. Moors, die Zich, zolang hij nog niet volledig is hersteld pas na Pa sen zal dit het geval zijn bezwaar lijk thans reeds met een belangrijke kwestie als de uitbreiding van zijn staf kan bezighouden." Uit het commentaar van de woord voerder van het bisdom menen wij te mogen afleiden, dat de uitbreiding van de staf eerder de aanstelling van een of meer vicarissen-generaal dan de be noeming van een hulpbisschop zal im pliceren. „Immers, niet de door de bis schop te verrichten wijdingen vormen het grootste probleem, maar de vele vraagstukken op bestuurlijk terrein." In deze richting wijst ook een uitla ting van een hooggeplaatste functiona ris van het bisdom Roermond, volgens wie „voor het verrichten van wijdin gen een beroep gedaan zou kunnen wor den op de hulpbisschop van het buur- bisdom Den Bosch, mgr. drs. J. Bluys- sen, die dit tjjdens de ziekte van mgr. Moors al enkele malen gedaan heeft." Tot nu toe wordt mgr. Moors bij het bestuur van het bisdom Roermond slechts bqgestaan door één vicaris-ge neraal: mgr. drs. P. van Odyk, één al gemeen-econoom: mgr. mr. W. Del- hoofden en twee secretarissen: drs. J. Moonen en J. Hendrix. AMMAN, 27 febr. (Comtel) De Jordaanse ministerraad heeft 63 bui tenlandse ondernemingen op de zwarte hjst geplaatst omdat zij met Israël handel drijven. Het besluit is genomen m het kader van de boycottativiteiten van de Arabische Liga jegens Israël. Van het besluit is een Nederlandse on derneming de dupe geworden nl. de N.V. Handels- en Transport Mij. Vul caan in Rotterdam. Het merendeel be treft Duitse ondernemingen. Daar naast is het besluit van toepassing op Franse, Zwitserse, Engelse, Griekse, Italiaane, Canadese en Zuidafrikaan- se firma's. (Advertentie) Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432 daar wilde dieren in kooien en als ze niet van dieren houden, kunnen ze zich aan de trapeze oefenen. Ik moet voor het einde van het jaar nog 32 projecten realiseren, dus moet ik erg hard werken, want een winkel kost me wel een dag of zeventien. Er is bjj die Europese kampioenschap pen kunstrjjden in Moskou die U zo gezellig op de televisie heeft kunnen vol gen meer gebeurd dan wü vermoed den. Gelukkig heeft „De Groene" het voor ons geknipt: De overwinnaar sloot zich in een klein kamertje op en huilde bittere tranen: nummer twee liep afwezig door de gan gen terwijl de tranen hem over de wan gen stroomden; de derde brak in tranen uit toen hij door een journalist werd toe gesproken; de vijfde drukte zijn voor hoofd tegen de muur en snikte als een klein kind. Zo eindigden de Europese kampioenschappen kunstrijden voor he ren te Moskou. Aldus het verslag in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 7