Zomer in ode is beweeg lij k. uitdagend, romantiseb bij de ontwerpers ZOMERVROUW VAN 1965 golvende rokken, golvende haren, lange en licht- gekousde benen, rose make np lanês de Sprekende stroken Strak en rokken - korte rokken Tienerstijl speelt mee m 9 korte rokken 99 korte rokken - korte rokken - korte «L - I I* /-* WÉÉ r aas MAANDAG 1 MAART 1965 PAGINA Kort plooijurkje. Heim. Kraagloos met shawl. Dior. Kanten been van Vivier. Jak en sokken in huidkleur met witte kant. Courrèges. Gebloemde katoenen tienerjas. Real. 1 Strak, ivit en malle streep-bril. Courrèges. Transparant. Castillo. De onsterfelijke Dior heeft gezegd dat de vrouwen niet dragen waar ze van houden maar dat ze houden van de din gen die ze dragen. Deze zomer krijgt de vrouw een mode die hart- veroverend is en daarbij is de keuze zo gevarieerd dat ze alle kanten uit kan. Oranje met strik. Esterel. Rondom gespleten. Lanvin. Aangesloten lijn. Lapidus. Volop ruches. Chanel. Kant en zwier. Cardin. Lage stroken. Cardin. Rok wijd by taille. Dior Wit, dubbele knopen. Ricci Zevenachtste Lanvin i «I Plooien als bloemkelk en ruitdessin. Lapidus. 'V (Doo; ANNE BIEGEL) Vandaag is de dag die door de Parijse mode-ontwerpers is uost- gesteld voor het openbaar maken van het nieuwe gezicht dat ze de mode geven. De mode weerspiegelt de tijd waarin we leven. De grote tegenstelling van onze tijd tussen de vooruitstrevend heid en de behoudenden zit natuur lijk ook in degenen die het natuur- et van de vrouw bepalen. Exponent van de avant-garde is Andró Courrè ges met zijn mathematisch strak ge construeerde besnoeide modellen. Een visie op de toekomstvrouw: half ro bot, half mens. Een sprong in de groei! Maar rondom Courrèges staan de in vloedrijke ontwerpers als Cardin, St.-Laurent, Bohan/Dior, Crahay/Lan- vin, Pipart/Ricci. En dan zijn er de opkomende sterren die de tieners be dienen: Eapidus, Esterel, Real. Allen laten ze de rok boven de knie zwie ren en springen en dansen met plooi en en klokken. Ze brengen veel bij makende lichte kleuren. Ze staan de vrouw toe zich te versieren iets wat bijvoorbeeld by Courrèges volstrekt taboe is met smetteloze wolkende chiffon langs de hals, ergens een grote zjden roos of een bloem in de revers. Het haar is niet meer recht en sluik maar neigt tot krul. Volop is er de klassieke combinatie marine met wit, er zijn geplooide puurzijden chemi- siers in pastelkleuren en het nieuwste: hele grote bedrukte bloemendessins op makkelijke mouwloze zomerjurk jes. Maar er is ook minder uitbundigheid voor wie daar niet van houdt. Don kere zijden pakjes in foulard zij en er is véél ruitdessin. „Pakjes" zijn er in de ganse toevloed die de vrouw nu al jaren lang gelukkig maakt. Het is dan ook de meest voor de hand liggen de oplossing voor de vrouw in het mo derne leven die haar huls en haar auto in en uit wipt. Die eeuwig ambu lant is. De mouw ontbreekt of is lang. De niet- aanwezige mouw laat ook de kop van de arm bloot; alléén voor jonge vrou wen en voor warme dagen. Hier en daar is er een poging om het korte mouwtje in ere te herstellen. De mode is in elk onderdeel zeer ge differentieerd en zeer tolerant. Tole rant ook voor wie wil breken met het rechte hemdachtige. Men mag de tail le tonen, er een ceintuur losjes om binden. Als de zwier van de rok maar een eind lager uitspringt. De kort heid van de rok is uitdagend, voor al omdat de kousen heel licht van kleur zijn. Uitdagend zijn de décolle- té's en de lange openvallende boven- splitten voor cocktail en avond. En uitdagend de strandmaillots (met na me van Heim) van grove open lastex kant met een huidkleurig voerinkje er onder. Daarnaast is het „kostschoolmeisje" er ook nog voor 1985: met witte kraag en grote strik van nopjes-zij en een rond breton-hoedje achter op het hoofd. De mantels hebben ook nog die „kin derlijke" stijl en zijn dicht aanslui tend. De combinatie mantel en bijbe horende japon in een harmoniërende kleur, door de Italiaan die zich in Parys vestigde, Roberto Capucci, zo sterk naar voren gebracht, loopt door alle collecties heen. Tot en met voor de tieners. Dat de invloed van de tienerstijl zich bij de Parjjse ontwerpers sterker gaat markeren bewijst hoe intensief de wisselwerking is tussen de createur en het publiek. De modescheppers gaan niet in het abstracte te werk. Integendeel, ze grijpen aan wat de ty'd van nu uitdrukt. De durf, de dy namiek en het anti-conventionele van de jeugd beïnvloedt hen. Ze kunnen er niet onderuit. Vandaar ook mode en anti-mode. IN-gPW—1 -. j

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 6