j^tival Cannes 1965 (II) VRIJ EENZIJDIG Algemene Bank Nederland .Rondje van mujoen voor DAF-perso cr mus uit Zonnig Kijkspel verdronk Van 1 juni a.s. af verhoogt de Algemene Bank Nederland de rente op spaardeposito's van 4% tot 41|2 0/o per jaar PAARDVAKANTIE" H Reclamefilms bekroond Als kinderen groot worden Versieren in Bouvigne Weet-je-mode weetje ^Wlog - erotiek - I^ycho-analyse (v Olympische Spelen 7.000 mensen op „familiefeest" Wat kinderen ervan zeggen Zijn schuld niet sr *- Realisme 1« AFSCHEID DR. HUB VAN DOORNE Vietnam Russisch succes: Kleurentelevisie per kunstmaan ^L^IEUWE dagblad VRIJDAG 28 MEI 1965 PAGINA 7 fM beduidend: goedkoper emt U de kamer h.u.^V n r *4 rr- jiSp Beeld uit de Zweedse film „Alskande Paf' van Mai Zettefling. Over saldi op deze spaardeposito's kan alleen worden beschikt met een opzeggingstermijn van 3 maanden voor bedragen t/m f. 5.000,- en van 6 maanden voor bedragen boven f. 5.000,-, GW? nubeduidend goedkoper mm. ff Samantlia meisje in Eg gar als het The Collectof'. nubeduidend goedkoper Een van de vaste beivoners van de manege „Vlaenderen- hof". Een nette jurk voor een net kantoormeisje. Maar de bloem, en de witte kraag maken dit eenvoudige zomer jurkje leuk zonnig. Keuze der films (Advertentie) btfzonder medewerker) Vh c?^' 28 mei. Men vraagt zich ;'4h ''"te ,rnaatstaven zijn die de se- '8sie heeft aangelegd by het Os l of afwijzen van een film. cA o. *jjn, dat de nieuwe film van VÜ'S fli s n°ff niet a' is> maar ^is" ii- bjrn 1,1 is het zeker wel. Een Duit- iii,, ii'erd afgewezen en wordt nu °u. vertoond. Polanski's „Re- io Engeland gemaakt, werd Cepteerd en zal in Berlijn wor- (Advertentie) yIted tapijt, waarvan defabri- S® een revolutie betekende in 6 tapijtweverij. hfted tapijt dat eerst Ameri ka toverde en nu ook in Europa openbaring is voor iedereen, s^jsoliditeit op de eerste plaats ^ofted tapijt die door de lage r°ductiekosten U sterker en e eer tapijt geeft voor Uw geld n bovendien gemakkelijk los 'egd kan worden, ^attelfde Tufted tapijt gaan wij ®rgen verkopen voor een on- ^'ooflijk lage prijs per meter °0r bog géén dertien gulden. Ui'*-. „n, „e .roeg om 9 uur begint *W°°pvah dit Tufted "pij1» b|aiJm breed, in de kleuren ü°ud, cognac, rood en aat 5rdt f erichte nense° va*' oot voor Géén te/, of schriftbest "AQISi CHB VTKKKANTKM 10 tl 10 li M ii vertikaal dezelfde iiid e 8 knevel - 9 mop W T r\ 1 1 hftfTn clnn/i 1 O JiA»-n eea 13 TA li1 h°ee stand - 12 diere- d heer^ edler 14 kleurstof - 15 1 nt>r 16 «tenigte. 5. u6iani,t „SSING VAN 26 MEI br,.°tea,i„ 2. promotie; 3. rotsvast; 5- januari; 6. wrevel; 7. tnlQteadi' n^te °r; %{Sta PASPOORT VOOR den vertoond. Een film van Satyit Ray werd afgewezen en de Argentijnen lie ten zelf de kans voorbijgaan Leopold Torre Nllssons ,.The Eavesdropper" in te zenden. Akira Kurosawa heeft een nieuwe film gereed, „Roodbaard", die niet bij de Japanse inzending naar Cannes hoort. Het is in de praktijk zo dat de festivalleiding iedere film die niet door de een of andere instantie in een land naar Cannes wordt gezon den, zelf kan uitnodigen. Dit jaar zijn er veel films uitgenodigd, maar er zijn om onbekende redenen nog méér films van het festival weggehouden en de reden is niet altijd onvoldoende kwali teit geweest. De Chinezen bijvoorbeeld werd afgeraden een hoofdfilm te stu ren maar aan de Braziliaan Anselmo Duarte, die in 1962 de eerste prijs kreeg voor zyn ,,Het gegeven woord", is gewoon gezegd, dat er geen plaats was op het programma hoewel er da gen zjjn dat er slechts één film buiten mededinging wordt getoond. De Fran se filmcritici die een week van de filmkritiek organiseren van werk van jonge regisseurs, hadden een film on der de aandacht van de festivalleiding gebracht: „The double harreled detec tive story", naar een verhaal van Mark Twain, geregisseerd door Adolf as Me- kas. Deze film kon niet in de week van de filmkritiek worden vertoond om dat een ander werk van Mekas twee jaar geleden vertoond was zodat hij niet 'meer als een debuterende filmmaker kon worden beschouwd. De keuze van films is tamelijk een zijdig. Het aantal oorlogsfilms en ero tische en psychoanalytische werken is in verhouding hoog. Van de oorlogsfilms is die van Pierre Schoendorffer, het meest ingetogen maar de Russische inzending „Javanorok" geeft een sterk stukje propaganda weg, .waarvoor de oorlogsfilm zich overigens te allen tijde goed leent. Ook Bulgarije gebruikte een algemeen menselijk gegeven voor pro paganda. Het begint met een jongetje dat met zijn hand onder een brug be klemd raakt en eindigt ermee dat de passagiers uit een trein, soldaten op pa trouille en arbeiders alles in het werk stellen om het kind te redden, zonder dat zijn hand zal hoeven te worden geamputeerd. Het leger ziet men dus als vredelie vende macht maar voor het geval dat de toeschouwer niet duidelijk zou zijn, loopt er nog een vriendelijke, jonge generaal rond die het kind, ternauwernood acht jaar, vertelt dat het mooi is dat hij later zal opgroeien en een sterke gro soldaat zal kunnen worden. Uit Gri kenland kwam een domme film, „Ver raad", waarin wordt verteld hoe een jonge Duitse officier bedorven werd door het nazisme waarbij liefdevol delen uit Riefenstahl's „Triomf des Willens", in clusief speeches van Hitier, werden ingevoegd. Indirect bracht „De Spelen" van Kon Ichikawa boodschap. Het is de officiële film van de O. S., die oorspronkelijk door Kurisawa zou worden gemaakt. De ze vroeg echter een te groot budget. Niettemin kostte de film van Ichika wa toch altijd nog een miljoen dol lar, 164 cameramensen werden in geschakeld om alle evenementen te filmen. Het boeiende voor de leek is dat de film niet tot in de details alle gebeurtenissen filmt of alle namen en landen noemt. Men probeert een enkele maal een grappig facet te to nen, zoals bij de intrede van de dele gaties, of door een reactie in het pu bliek. De grootste scène is waarschijnlijk die van de marathon, waar de came ra's op een gegeven ogenblik niet meer de kopgroep tonen, maar de laatste man, die zeven uur achter ligt en op de hielen wordt gevolgd door de volg auto's. De scènes van de ravitaillering zijn ook volledig uitgebuit; de eersten snellen langs, grijpen een flesje met drinken en houden geen moment hun pas in, de laatsten, voor wie tijd geen probleem meer is, ziet men rustig aan de tafels gaan staan en glas na glas drinken, alsof zij zich op een avond aan een bar verpozen. De planning die aan deze produktie is voorafgegaan spreekt vooral uit deze beelden. De winnende man is naar de achtergrond gescho ven. Men schenkt meer aandacht aan de achterblijver, aan de beweging in een sport (zoals bij het kogelstoten:, hetgeen het boeiender maakt voor een bioscoopbezoek dat, nadat men het al lemaal vorig jaar op het filmjournaal en op de televisie heeft kunnen zien, een ander perspectief kan krygen door deze film, die bovendien met een ver regaande perfectie in 70 mm. en kleur werd opgenomen. In één van de vele randvoorstellin gen van het festival kon men ook ken nis nemen van wat de vooruitstreven de documentairefilmer Chris Mar ker („Beschrijving van een gevecht", „La jetée", „Le joli mai") vorig jaar in Japan heeft opgenomen. Zijn film heet „Le mystère Mouniko" en toont in vijftig minuten vele facetten van Ja pan. Mouniko is de naam van li t meis je over wie de film voornamelijk gaat. Daarnaast probeert Marker verschillen de aspecten van het leven in Japan en de levenswijze te doorgronden. Een en kele keer komt hij met zijn camera ook in het Olympische Stadion in Tokio, maar meestal volgt hij Mouniko, en het leven op straat, filmt hy een ceremonie, Iaat hij zien wat er om gaat in de Japanse hoofdstad. Zoals men van I Marker is gaan verwachten, heeft hy een vrije en indringende korte film ge maakt. De Engelse en Amerikaanse inzen dingen lopen wat door elkaar omdat de grenzen van de filmwereld steeds meer worden weggenomen. De En gelse inzendingen bijvoorbeeld waren geregisseerd door twee Amerikaneil en een Canadees, terwijl de Ameri kaanse inzending feitelijk een Engel se film was naar een Engelse roman, met Engelse acteurs hoewel de bin nenopnamen in Hollywood werden gemaakt en de producer-regisseur William Wyler is (geboren in de El- zas). Deze film „The Collector" naar John Fowles bestseller, gaat over een entomoloog, een bankklerk, die de zevenhonderdduizend in de voetbal pool wint, zjjn pen erby neerlegt en zich een buis op het land koopt, waar hy zich volledig kan wyden aan het vangen en opzetten van zjjn vlinders. Het teven is eenzaam, maar hjj mist contact met mensen en de enige manier, waarop hjj zich een meisje, met wie hjj zou willen trouwen, kan vinden, is er een te kidnappen. Hjj sluit het meisje van zjjn dromen op in de kelder en gedurende een maand heeft zjj de gelegenheid hem te leren kennen, na welke tjjd zjj hem nog steeds niet wil trouwen. Er heerst on begrip tussen de twee, zoals te be- grjjpen valt, maar het klasseverschil is èèn van de grootste bezweren. De twee personages zijr or Wyler redeljjk goed getekend. M r wat men in de karakterisatie mist en het is een gemis dat reeds aan het scenario moet worden geweten is de mense lijkheid van de verzamelaar, die slechts één enkele scène krjjgt waarin zjjn on macht het meisje werkelijk te bereiken en te veroveren, duidelijk wordt ge maakt. Wyler zoekt het niet in grote effecten maar is een verteller, een meesterlijk vakman die zijn doel wel bereikt en een goede film maakt maar nergens ons overtuigt van de noodzaak van deze film. Er is tamelijk veel realisme te zien geweest in de festivalfilms, en het was zelden gratuite realisme, geweld en erotiek waren deel van het verhaal en als zodanig verantwoord, wat de film keuringen er straks ook van mogen zeg gen. De „lieve" films gaan er op een festival feitelijk onderdoor, omdat een moraliserende, welwillende regisseur zijn publiek niet kan bereiken door het verdoezelen van de werkelijkheid en de waarheid. Arne Sucksdorff had hieronder te ijj den me: zijn film „Mjjn huist staat in Copacabana". Sucksdorff heeft in het verleden met zijn korte films bewezen dat hjj wel genegen is de werkelijkheid het bos of oerwoud te tonen maar er voor schroomt hetzelfde te doen onder de mensen. Zjjn nieuwe film over een paar jonge wezen die vrijge vochten en blij leven is wel wat men een „gezonde" film zou willen noemen maar het is noch een documentaire over het lot van de arme kinderen van Copaca bana, noch een werkeljjke dramatische speelfilm geworden. Sucksdorff had al le gelegenheid werkeijjk medeleven met en inzicht in het leven van de kinderen te geven maar hij heeft die kans laten voorbjj gaan en een „lieve" film ge maakt, met lachende negerkinderen in de hoofdrollen. Ongetwijfeld weet hjj zelf wat er in de kinderen omgaat (het script is gebaseerd op interviews met een groot aantal kinderen), maar hjj vertelt het niet in zjjn film. Mai Zetterling, een Zweedse die voor namelijk bekend is als actrice in Engel se films, heeft in Engeland enkele kor te films en televisiefilms gemaakt. In Zweden kreeg zij de kans haar eerste speelfilm te regisseren, „Alskande par" (Minnende paren), haar versie van het thema: „Op de drempel van het leven". Drie vrouwen, die in de kraam- afdeiing van een ziekenhuis anno 1915 liggen, denken aan haar leven: het le ven van de ongeëmancipeerde vrouw. Het is een eerlijke film die een tijdvak wil tekenen en in die poging slaagt. N.B. Rente op spaarboekjes en spaarrekeningen blijft 3'h °lo «i ii- iii_ lj I U-aotriakonnll Da TtA/AntarhA Rarild (Nederlandsche Handel-Maatsehapplj De Twentsche Bank) Advertentie) (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN, 28 mei Na een „rondje" van één miljoen gulden en een vrije dag (vandaag) voor het vol tallige DAF-personeel te hebben aan gekondigd, zwaaide dr. Hub van Door- ne woensdagmiddag vaarwel tegen de zevenduizend mensen, die zijn grandi oze afscheidsfeest hadden bijgewoond. Toen verliet hij de deur, geflankeerd door vier medewerkers van het aller eerste uur, de heren Kypers, Teller, Luhse en Broekx: het was zjjn offi ciële afscheid van het bedrijf, dat hij in 37 jaar heeft opgebouwd. Op dat ogenblik klonk het applaus en het ge juich zó luid in de grote expeditiehal, dat het dak bijna naar beneden kwam Zelden zal de directeur van een fabriek zó zjjn vertrokken: af en toe leek het in die enorme hal meer op een circus (compleet met trappelde paarden en clowns), op een theater (met Can-Can-danseressen)op een verkeersplein (met tientallen DAF wagens in alle variëteiten), op een marktplein (gevuld met middeleeuw se boeren en burgers), op een mili taire parade of een opera, dan op een officiële bjjeenko-mst, maar dat was ook de bedoeling. Het afscheid werd in aanwezigheid van alle per soneelsleden gevierd als een waar „familie-feest". groots, hartelijk, druk, luidruchtig, langdurig en voor al: gemeend. Natuurlijk waren er veel „officiële" sprekers. Drs. J. A. Bakker, staatsse cretaris van Economische Zaken, noemde d^. van Doorne namens de re gering een „begenadigd scheppend mens", dr. C. N. M. Kortmann, com missaris van de koningin in N.Brabant schetste hem als „de krachtmotor van Brabant" en reikte hem de provincie penning in goud uit, en ir. Witte, bur gemeester van Eindhoven noemde hem een „man van grote gaven". Bijzon der hartelijk eh geestig waren de woorden, waarmee mgr. W. Bekkers, bisschop van 's Hertogenbosch dr. van Doorne toesprak. Hjj prees Hub van Doorne voor diens menselijke houding jegens zjjn werknemers. „Het was 'voor hem een schaduwkant, dat hjj op het laatst niet meer de voornamen van de mensen kende." Lachend vergeleek hjj deze samenkomst met een „bjjeen- komst in Rome" („alleen maken ze daar meer ruzie") en hjj besloot met de bede: „laat deze mens nog héél lang onder ons." Twee geschenken werden dr. Hub van Doorne op deze dag aangeboden: een prachtig bronzen borstbeeld, dat I een geschenk is van het gehele perso- nee). en een groot tapjjt, een cadeau van de dealers. Hubje van Doorne, een kleinzoon van Dr. van Doorne stapte ferm en kordaat het podium op om het beeld, dat door de secretaris van de Ondernemingsraad, de heer P. I Jansen was aangeboden, te onthullen. Zaterdagmorgen begint de grote verkoop van Polyaether matrassen modern kleurig dessin. De bijzo: re eigenschappen van deze .natrussen... stofvrij, licht in gewicht en bijzonder veerkrachtig zijn even bekend als de nc—'«Ie prijs. Maar n pt U deze zelfde matrassi- voor stuk uit de betere sei van 85 gulden, vooreen beduidend lagere prijs, voor nog géén zestig gulden. Zaterdagmorgen om 9 uur be gint de verkoop van deze twee persoons Polyaether matrassen, overtrokken met fraaie damast, VOO! (Advertentie) Olympische a een bi betere U wilt toch ook wel eens een vitrage voor Uw ramen hebben, die vér uitsteekt boven wat men algemeen gebruikt? f Dan kunt U morgen In deze speciale verkoop kiezen uit twee Terlenka Mystères, gemaakt van prachtige fijn geweven mar quisette. I. Een Mystère met een rijk Fiock Print dessin, 160 cm hoog van 4.98 II. Een prachtige Mystère met ingeweven dessin, 160 cm hoog van 5.50 Morgen verkopen wij deze twee juweeltjes van vitrages, per meter voor nog géén drie en een halve gulden. oc een nieuw recreatieoord in een jaar of acht, negen plot seling volwassen wordt, kan men zien in het „Hoefsven" in Waalwijk, waar volop vogels fluiten in dichte, fraai gevarieerde beplan tingen. Het dichte groen vormt er een ideale beschutting voor de bezoe kers van het prachtige zwembad zonder zandstrand, maar met frisse „ligweiden", waar de jeugd de afge lopen weken ondanks de „polaire lucht" zonder rillen een bruine rug kon halen. Ook dit gebied dat nu al een vogelvjjver. een hertenkamp en een speeltuin bergt zal in de naaste toekomst worden uitgebreid, onder meer met een plas van tien hectare, speelweiden, vrij sportterrein, midget golf en een skibaan; velden en pa den zullen vrjj toegankelijk bljjven voor inwoners en gasten van elders. De kosten worden voor een deel be streden uit de opbrengst van 22 bun galow-percelen, die aan gegadigden zullen worden uitgegeven; percelen Twee - persoons divanledikant, lakwerk iets beschadigd, met versterkt spiraal, 120x190 cm Géén tel. of schrift, best. (Van onze filmredactie) AMSTERDAM, 28 mei Het Ge nootschap voor Reclame heeft woens dag in het Flora-theater voor de zes tiende maal zijn jaarlijkse reclame- filmdag gehouden. Voor het laatst, zo als de voorzitter, drs. P. Th. van Leeu wen in zjjn openingswoord meedeelde, een „pure" filmdag. Na invoering van reclame in de televisie, die voor de leden grote perspectieven opent, zal volgend jaar een gecombineerde recla mefilm- en televisiedag worden geor ganiseerd. Na vertoning van een vijftiental re clamefilms, die ditmaal voor een be oordeling in aanmerking waren geko men werd de uitspraak van de jury bekend gemaakt. Onderscheiden wer den „.lolita" van de N.V. Oscar Film, „Caballero" (Anders dan andere) van de Uniefilm N.V. en „Mosselen-film" van de N.V. Joop Geesinks Dollywood, waaraan de jaarprijs 1964 in de vorm van een medaille van het genootschap werd toegekend. Morgenvroeg om 9 uur begint de verkoop van deze twee rijke Terlenka Mystères, beide bij zonder mooi van kwaliteit en dessin, per meter voor schrift aan de rand van de grote pias, waar /omerbungalows gebouwd mogen wor den. Zuiver toeristisch gezien zou het aantrekkelijker zjjn, als deze bunga lows voor verhuur aan vakantiegasten beschikbaar zouden komen, maar deze opzet schijnt economisch minder aantrekkelijk te zjjn. Het Hoefsven zo als het er nu al is, kan minder bezoek opvangen dan een oord als de Beekse Bergen, maar liet is toch méér dan een gemeentelijke voorziening. Zeer aantrekkelijk is ook de ligging aan de rand van de Drunense Duinen, waarvan ook de naastgelegen mane ge „Vlaenderenhof" profiteert, die de „vakantie-te-paard" aanbeveelt. Voor kleine groepjes gevorderden en (vooral) beginnelingen geeft men daar voor ƒ235 (buitenhotel) en 275 (luxe-hotel "in Waalwijk) een week vol ledige vakantie, inclusief rijlessen, verblijf in de aantrekkelijk gelegen manege en rjjden zoveel men wil. De ervaring is, dat alle beginnelingen die door de eerste dagen heenbijten in het laatst van de week al mee kunnen door de duinen. In Duitsland zjjn de gezinnen klei ner en daar zal het dan ook va ker gebeuren, dat kinderen uit hun kleren groeien, zonder dat er een opvolgertje is om de kleren over te nemen. De chemische was serijen hebben nu een mogelijkheid gevonden om de financiële lasten die daardoor ontstaan by de nen wat te verminderen. De stome rijen nemen kinderkleding in com missie en geven daarvoor een bon uit met de geschatte waarde die kan worden ingelost als het kleding stuk, na reiniging, is verkocht. De koper betaalt 20 procent Deze kinderkleding-verkoop is een service, die door veel klanten erg op prijs wordt gesteld en waarvan dan ook druk gebruik gemaakt wordt. In het Vormingscentrum Kasteel Bouvigne te Breda, waar verschei dene keren per jaar weken voor huisvrouwen worden georganiseerd, wordt van 21 tot 25 juni een cur sus „Versieren" gegeven, speciaal bedoeld voor huisvrouwen tussen 25 en 50 jaar. Iedere huisvrouw heelt wei eens iets te versieren. Soms is het een feestelijk dis, soms een truitje of blousje, dat een vro lijke nood nodig heeft. Behalve practisehe lessen in ver sieren vermeldt het cursusprogram ma een lezing over huisnijverheid in andere culturen, een excursie naar een stoffenfabriek en één naar een poppentheater, er zal les wor den gegeven in sieraden maken en de resterende tjjd wordt besteed aan wandelen in de prachtige omgeving van Breda. Nadere inlichtingen over deze cursus zjjn verkrijgbaar bij kasteel Bouvigne, Bouvignelaan 5. Breda. BUSSUM, 28 mei Met 150 miljoen andere Europeanen keken we gisteren naar InterBenfica. Als kijkspel viel het enorm tegen, vonden we. Voorafgaande aan de wedstrijd van het jaar bracht Simon Carmiggelt een uiterst subtiel verhaaltje over zo maar een jongetje, dat naar een vakantie oord gaat, toonde Esther Ofarim op nieuw aan, dat zij vocaal gezien er niet beter op wordt en demonstreerde de Zuidslavische grootmeester Borra hoe je ook als zakkenroller eerzaam en zonder bezwaar door het leven kunt gaan. Op Ned. 2 kregen wjj nog een moment de gelegenheid een kijkje te nemen bij de fameuze Mariemma en haar partners Ei Camborio en José Luis Ponce, welke drie dansen op mu ziek van Enrico Granados uitvoerden. Opvallend in deze uitzending waren de meer dan voortreffelijke tekeningen en het sfeervolle decor van ontwerper Ge- rardo Porto. A<J Hoofdschotel van het AVRU-rV-pro- gramma van woensdagavond was de uitvoerige reportage van mr. Hilter- mann over het uitzichtloze conlbct, dat al jarenlang Vietnam verscheurt. Al hoewel de heer Hiltermann zoals ge woonlijk weer veel ter zake doende in formatie gaf, geïllustreerd met filmbeel den van cameraman P. ter Laag, bleek het toch een moeilijke zaak een duide lijk beeld te geven van de wrede strjjd, die daar plaats vindt. Maar dat is niet verwonderlijk als het gaat om een, wat de heer Hiltermann zelf noemde, on zichtbare oorlog, die zich hoofdzakelijk in het duister afspeelt. De Danny Kaye Show, die daarna volgde, geeft aitjjd wel amusement en verstrooiing van goed niveau. Zo langza merhand kent men evenwel het vrijwel vaste recept, dat wordt gevolgd, van buiten hetgeen het verrassende element aan deze shows ontneemt. Sportpanorama tenslotte gaf de on getwijfeld vele voetbalminnende tv-kjj- kers een uitstekende warming-up voor de grote finale om de Europacup tussen Inter-Milaan en Benfica. H.S. Het circus was in de stad en Robbie (8) die dicht bij de standplaats woont, zwierf nog al eens in en om de stallen. Boordevol verhalen komt hij thuis. „Er was een man die zei: komen jullie andere week maar tseruk, dan mak jullie op die heeste rijde. Maar hij kan er niks aan doen hoor, dat hij zo gek praat, want hij is zo Duits geboren." MOSKOU, 28 mei (Rtr.) De Rus sische communicatie-kunstmaan „Mol- niya 1" heeft volgens het Russische persbureau Tass met succes kleurente- levisiebeelden uit Moskou doorgezonden naar een grondstation op duizenden ki lometers van Moskou verwijderd. Deskundigen waren van mening, dat de beelden, die per draad naar Moskou teruggezonden werden, van uitstekend gehalte waren. Dit gold voor de gehele duur van een reeks dagelijkse uitzen dingen van acht tot negen uur. (De Molniya-1, Ruslands eerste ,cx)m- municatiekunstmaan, werd in april ge lanceerd, byna drie iaar na de Ame rikaanse Telstar.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1965 | | pagina 7