LUIGI CHIARINI, EEN STIJFHOOFDIG MAN
Filmfestival van Venetië
opent met grof geschut
Geweld en sadisme van Roger Corman
T elevisie j
Radio
T weemaal Wien te veel
voor één avond
Ondergang der Apostelen
m
CASTEN OP HET KASTEEL
KRONIEK
D
Antiek'eten
Maandag
Dinsdag
Maandag
Dinsdag
RIKA JANSEN
Hang naar het paradijs
NIEUWE DAG
MAANDAG 29 AUGUSTUS 1966
Niet normaal
Witte stippen
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitse televisie
Tweede programma
Nederland I
Nederland 11
België Nederlands
België Frans
Duitse televisie
Duitse televisie
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Brussel 324 m.
MARIA ROSSEELS
De ontluisterde Twaalf Apostelen.
hoofdpijn?
dé klassieke pijnstiller
Politieauto's worden wit.
De witte fiets, dat trage
stuk provotariaatsbezit
wijkt voor de witte wagen.
CHRONOS
pcvd&Jt, «k
DE
EFFICIENCY-
DESKUNDIGE
Sire:
HIJ lummelt
niet, Sire.
ONTSLA HEM,
WEGENS
LUMMELEN l
Het bruidspaar tussen het ruiter escorte.
Von Karajan
onderschei a
(Van een bijzondere correspondente)
VENETIë, 29 aug. Luigi Chiarini,
voor de vierde maal voorzitter van de
Mostra internazionale d'arte cinemato-
grafica di Venezia, is een der meest
stijfhoofdige kerels die ooit met de or
ganisatie van een festival werden be
last. De hele gemeenschap vroede va
deren mag op haar kop staan, Chiarini
wil geen showfestival zoals te Cannes,
geen druk van de industrie of van het
bioscoopbedrijf. Met als gevolg dat
reeds vier jaar lang de grote Ameri
kaanse firma's worden geweerd. Niet
omdat ze Amerikaans zijn of groot,
maar omdat hun produkten niet stro
ken met de opvattingen van Chiarini
betreffende de cinematografie als kunst
kunstuitdrukking.
Te oordelen naar het programma van
dit jaar is het hem en zijn commissie
nog meer te doen geweest om, via de
film, een tijdsbeeld te brengen dan wel
de nieuwste stromingen in de zevende
kunst te laten zien.
Zo is deze zevenentwintigste „mos
tra" geopend met een werk van Roger
Corman, „The wild Angels" (De wilde
engelen), een monument van geweld
zoals er tot dusver geen op het bio
scoopscherm was te zien. Onder het
voorwendsel de wereld een objectief
beeld te geven van de mentaliteit der
Amerikaanse jeugd, of althans een
deel van deze jeugd, heeft Corman alle
denkbare brutaliteit samengeperst in
nauwelijks vijf kwartier projectieduur.
De film is een aaneenschakeling van
gevechten, met zulk een wellust ge
fotografeerd dat de scènes gevaarlijk
dicht de pornografie benaderen; de
stompen en stoten worden bij voorkeur
onder de gordel aangebracht. En dan
zijn er nog de verkrachtingen, een niet
te tellen aantal en in diverse omstan
digheden. Het hoogtepunt van de show
is een orgie. Nu zijn er vele orgieën, in
deze film, maar je vergeet ze in het lu
gubere licht van die ene, gehouden m
een plattlandskerkje, naar aanleiding
van een begrafenis. Het lijk van ,een
jongeman wordt mee in de festiviteiten
betrokken en terwijl de ene groep zich
met lijkschennis bezig houdt, amuseert
de andere zich met de jonge weduwe.
Allemaal onder de invloed van narcoti
ca die worden opgesnoven en de ge-
meenschap in een toestand brengt van
hysterie. Ik geloof dat we alles te zien
krijgen, bestialiteit dan uitgezonderd.
CORMAN STELT ZIJN FILM voor
als een tijdsdocument. Er is enkele
maanden geleden in de pers heel wat
te doen geweest over die „Wild Angels",
jongelui die kleine steden terroriseren,
in horden op zware motoren langs de
wegen razen, doorlopend verdovings
middelen gebruiken, geen enkele wet
erkennen en de tot de horde behoren
de meisjes in gemeenschap bezitten, ze
noemen zich opstandelingen, dragen
swastika-insignes en schijnen, althans
voor de buitenwereld, de nazi-ideologie
te hebben overgenomen. In werkelijk
heid verdedigen zij geen enkele ideolo
gie. Ze leven nauwelijks aan de rand
van het bewustzijn, terwijl ze zelden
in een normale toestand verkeren. Cor
man kan praten als Brugman, maar
het is moeilijk hem te geloven. Zijn
film is zo nadrukkelijk in het tonen
en uitrafelen van geweld, in het expo
seren van sadisme en van de verschrik
kelijkste gemeenheden die in een men
senbrein kunnen opkomen, dat men
erg sceptisch staat tegenover de hoge
sociale bedoelingen van producers en
regisseur.
Niemand verwacht dat een kunste
naar aan het moraliseren gaat, dat hij
standpunten verdedigt, dat hij vergoe
lijkt of berispt, maar men mag wel een
minimum van eerlijkheid verwachten.
Terwijl Corman zogenaamd aanklaagt
en naakte feiten toont, biedt hij het
publiek ruim de kans om zich aan het
geweld te vergapen, om er in te zwel
gen, om zich met de terroristen te ver
eenzelvigen.
En nu willen wij ook niet de mora
list uithangen, maar als de film
„Nachtspelen" van Mai Zetterling over
enkele dagen slechts met gesloten deu
ren en uitsluitend voor de pers en de
jury mag worden vertoond, dan vraag
ik mij toch af wat het ergst is voor
de toekomst van onze beschaving; een
blote vrouw op het witte scherm of de
gedragingen van deze „wild angels",
officieel bedoeld om af te schrikken, in
werkelijkheid om er mooi geld aan te
verdienen.
Stel Cormans film aan duizend jon
gelui voor, dan zijn er ten/minste hon
derd die zich aan de hasjish en mari
huana snuivende engelen zullen spiege
len, dromend van een leven in diezelf
de ongebondenheid, overtuigd dat „zij"
de laakbare excessen wel uit de weg
zullen gaan.
LETTERGREEPRAADSEL
21.15 TV-film. 22.05 Berichten en menin
gen uit het economische leven. 22.35 Nvvs.
en thema van de dag.
19.00 Nws. in het kort. 19.01 Klaas
Vaak, 19.05 Kenmerk: 19.35 Flipper, 20.00
Journaal. 20.20 Toendra. 20.30 De verlo
ren horizon. 22.15 Socutera. 22.20 Journ.
19.00 Wereldkampioenschappen wielren
nen te Frankfurt. 20.00 Nws. in het kort.
20.01 Elisir d'amore. 21.10 Bedreigd Para
dijs. 21.45 De Droomdroos. 22.10 Journ.
19.00 Wereldkampioenschappen wielren
nen 20.00 Nws. 20.20 De abonnee van lijn
U. 20.35 TV-spel. 22.05 Rik Wouters. 23.30
Nws.
18.55 Berichten, aansluitend: program
ma voor de jeugd. 19.10 Internationaal
jeugdjournaal. 19.25 Kleuterprogramma.
19.30 Sportuitslagen. 20.00 Journaal. 20.30
14 - 18 documentaire. 21.00 Ce semtimen-
tal Mr. Varela, 21.50 Plaisirs des arts.
22.50 Journaal.
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 Sport
journaal. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Ac
tualiteiten. 19.21 Film. 19.59 Program
maoverzicht. WDR: 18.05 Wetenswaardig
heden uit de hele wereld. 18.30 Journaal.
19.10 Aziatische miniaturen. 19.40 Reis-
film. 20.00 Journaal. 20.15 Reportages.
21.00 Lichte muziek. 21.45 Reportage.
22.30 Journaal. 22.45 Film. 23.00 Kamer
muziek.
18.10 Nws. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55
Western-songs. 19.27 Weerbericht. 19.30
Nws. en thema van de dag. 20.00 Protes
tants nws. 20.15 Wetenschappelijke ru
briek. Aansluitend: Nws. 21.00 Russische
speelfilm. 22.30 Nws. en thema van de
dag. 22.55 Wereldkampioenschappen wiel-
18.15 Euro;».e atletiekkamp. te Boeda
pest. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoor
den. 19.35 De Vreemdeling. 20.00 Journaal.
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht.
20.55 Sterven in Madrid. 22.15 Journaal.
22.20 Wereldkamp. wielrennen te Frank
furt. 22.35 Europese atletiekkamp. te Boe
dapest.
20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De Hum-
boldtschool. 20.25 Onderweg naar morgen.
21.00 Koningsgambiet. 21.50 Attentie. 22.10
Lambarene. 22.40 Journaal.
19.30 Tienerklanken. 20.00 Nws. 20.20 De
abonnee van lijn U. 20.35 De lange hete
zomer. 21.25 De andere haven. 22.00 Gast-
programma. 22.30 Wereldkamp. wielren
nen Frankfurt. 22.50 Nieuws.
18.55 Berichten aansl. uitzending van
Lekenmoraal en filosofie. 19.25 Kleuterpr.
19.30 Thierry la Fronde. 20.00 Journaal.
20.20 Morgen. 20.40 Bernard Shaw. 21.15
Wereldkamp. wielrennen. 21.30 Documen
taire over Charleroi. 22.15 Wielrennen.
22.35 Journaal.
18.00 Nieuws. NDR: 18.05 Actualiteiten.
18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandmannetje.
19.00 Actualiteiten. 19.21 Reportage. 19.59
Programma-overz. WDR: 18.05 Voor het
gezin. 18.30 Journaal. 19.10 Film. 19.40
Ballade. 20.00 Journaal. 20.15 TV-spel.
21.00 Comedie. 22.25 Journaal. 22.40 We
reldkamp wielrennen.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws. 18.20 Die Drehscheibe.
18.55 TV-feuilleton. 19.27 Weerber. 19.30
Nieuws, en thema van de dag. 20.U0 Eur.
atletiekkamp. te Boedapest. Aansl. Nws.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Licht instrumentaal trio. 18.45 Promena
de-orkest en klein Radiokoor: amuse
mentsmuziek. 19.20 Dansorkest. 19.50 Ten
zuiden van de Rio Grande. 20.00 Nws.
20.05 Dicht bij huis. 21.05 Tien jaar De
stalinisatie. 21.30 Boeketje romantiek.
21.55 Instrumentaal ensemble. 22.25 De
wereldkampioenschappen wielrennen op
de baan. 22.30 Nws. 22.40 Eventueel SOS-
berichten. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Jazz
muziek. 23.35 Voordracht. 23.55 Nieuws.
18.00 Meisjeskoor met orkestbegeleiding
18.20 Tienerama. 18.50 Lichte grammo-
foonmuziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19 30 Gewijde muz. 20.00 Orgelrecital.
20.30 Voordracht. 20.50 Evergreens. 21.00
Marinierskapel der Koninklijke Marine.
21.20 Moderne en klassieke grammofoon-
muz. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
en herhaling SOS-berichten. 22.40 Boekbe
spreking. 22.50 Pianorecital. 23.20 Lichte
grammofoonmuz. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.03 Uitzending voor de sol
daten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30
Nwe. grammofoonplaten. 19,00 Nws. en
correspondentie uit Nederland. 19.40
Jeugd musiceert. 20.00 Operamuz. 22.00
Nws. en actualiteiten. Aansluitend: Ver
slag Wereldkampioenschappen wielrennen
op de baan. 22.15 Lichte muz. 22.45 De ze
ven kunsten.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lich
te grammofoonmuz. 7.50 Dagopening. 8.00
Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuz. 9.35
Waterstanden. 9.40 Semi-klassiek clave-
cimbelconcert. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Lichte grammofoonmuz. 11.00 Nws.
11.02-11.32: R.V.U. 12.00 Licht instrum.
ensemble. 12.22 Wereldkampioensch. wiel
rennen op de weg. 12.27 Orgelrecital.
13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30
't Muzikantenuur. 14.30 Voor de kinderen
15.30 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02
Lichte gramm.foonmuz. 16.50 Lichte ork.
muz. 17.20 Lichte grammofoonmuz. voor
de teenagers. 18.00 Nws.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Lichte grammofoonmuz. 7.30 Nws. 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram
mofoonmuz. 8.30 NwS. en vakantietlps.
9.30 Conciliepostbus. 10.00 Klassieke en
moderne grammofoonmuz. 11.50 Volaan...
vooruit. 12.00 Angelus. 12.lL Licht lunch
concert. 12.20 Voor de boeren 12.27 Me
dedelingen t.b.v, land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte
grammofoonmuz. voor de tieners. 13.35
Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Musi-
ësta: licht muziekprogr. 15-20 Er was
eens. 16.00 Voor de zieken.nl6.OT Onder
weg. 17.00 Voor de jeugd. 17-50 Overheids
voorlïchting.18.00 Ballroomseptet.
9.00 Nws. 9.02 Instrumentaal allerlei
10.00 Nws. 10.02 Gevarieerd muz.program-
ma. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Volkslied.
12.30 Lichte gramm.foonmuz. 13.00 Nws.
13.02 Amusementsmuz. 13.30 Klanken van
eigen bodem. 14.90 Nws. 14.02 Lichte vo
cale muziekjess. 15.00 Nws. 15.02 Licht pla-
tenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Gevari
eerd muziekprogramma. 16.30 De Top
Tien. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekplatenpro-
gramma.
12.00 Nws. Tussen 12.00 en 13.00 Recht
streekse report. Wereldkampioenschap
pen wielrennen op de baan. 12.03 Lichte
muz. 12.40 Weerbericht, programma over
zicht en SOS-berichten voor de schippers.
12.48 Grammoloonmuz. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws. en beursberich
ten. 13.20 Kamermuz. 14.00 Nws. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte
muz. 17.00 Nws. en mededelingen. 17.15
Jazzmuz. 17.45 Jeugd musiceert. 18.00
Nws.
ALS „DE WILDE ENGELEN" door
professor Chiarini werd geïnviteerd „als
spiegelbeeld van onze tijd", wat weer
spiegelt dan de korte film „Comedie"
van Marin Karmitz, Jean Ravel en
Jean Marie Serreau: naar het stuk van
Samuel Beckett, op 4 juni 1964 te Pa
rijs gecreëerd in het Théatre du Pavil
ion de Marsay? Een nachtzwart doek.
Drie witte stippen die in de loop van
de eerstvolgende twintig minuten nader
komen en in het niet verdwijnen. Zij
spreken, maar je hoort niet wat ze zeg
gen, behalve gedurende de korte pauze
dat ze vlakbij zijn en zelfs dan debite
ren ze hun tekst in zulk een ontstel
lend snel tempo dat je er de helft
van mist. Als ze het dichtst zijn gena
derd, merk je ook dat ze in een reuze
kruik zitten, zo'n ding waar de Dode
Zee-rollen in werden gevonden.
Op het toneel kan dat allemaal mis
schien een diepe indruk maken als
je bovendien vooraf de tekst hqbt gele
zen en dus weet dat dit een gesprek
is tussen drie personen: een man, zijn
vrouw en zijn minnares. Een gesprek
dat in werkelijkheid een monoloog is,
waarin voor het wederwoord van de
partner geen ruimte is.
Een inderdaad modern thema, door
Antonioni in zijn films herhaaldelijk be
handeld en, tot versletens toe, ook op
studiedagen, retraites, religieuze en an
dere weekends.
Eerlijk gezegd is de film veeleer een
soort van krachtmeter: hoelang kun je
blijven kijken zonder te geeuwen, te
zuchten, eventueel je bril af te zetten,
de ogen te sluiten of de zaal te verla
ten?
We hebben, onder snel aangroeiend
gezucht, het geval tot het einde toe uit
gezeten. Maar... dit is ook pas de eer
ste dag van een festival dat, zoals uit
tal van hooglopende twisten reeds is
gebleken, niet zonder incidenten zal
voorbij gaan.
Horizontaal en verticaal dezeifde woorden
invullen.
1. meisjesnaam; 2. overpeinzen: 3. beken
den; 4. beloop van de senten; 5. veevoer;
6. weten.
OPLOSSING VAN 26 AUGUSTUS
1. mens; 2. even; 3. Newa; 4. snap; 5.
gans; 6. aval; 7. Naga; 8. slag; 9. oker; 10.
kree; 11. eend; 12. rede; 13. smal; 14. made;
15. Aden; 16. lens.
AAN DE ZESENTACHTIG interna
tionale attracties van Kees Manders'
Moulin Rouge op het Thorbeckeplein
is er één toegevoegd. Het mislukte mil
jonairsclubje op de eerste etage is om
gebouwd tot een klein theater met on
geveer vijftig plaatsen. Op het toneel
één vrouw, enig in haar soort: me
vrouw Manders, alias Rika Jansen,
alias Zwarte Riek. Ruim twee uur is
zij aan het woord, of hoe je dat ook
noemen moet, en zij zingt dertig lied
jes wat één liedje per anderhalve toe
schouwer is.
Voor de pauze is Rika Jan
sen gestoken in provo-wit, daarna in
een zeer sjieke zwarte avondrobe die
zij zelf ontwierp.
Hoewel men het grootste respect moet
hebben voor hetgeen deze vrouw-alleen
presteert, kon toch niet alles voldoe
ning schenken. Het sterkst is Rika Jan
sen in de jiddisohe, half en helemaal
sentimentele en typisch Amsterdamse
gein-liedjes. Maar vooral de liedjes van
Jelle de Vries, gewoon fijne cabaret
teksten, wist ze niet allemaal van een
persoonlijke interpretatie te voorzien.
Haar mime en vooral haar stem leken
eerder geschikt voor een vol Carré dan
voor dit kleine intieme theatertje. Dat
werd nog onderstreept door een te wijd
open staande microfoon. Bernard Druk
ker begeleidde zeer muzikaal op piano
en orgel, ofschoon het soms de indruk
gaf, dat Rika Jansen hèm begeleidde.
Het best waren de liedjes die zij her
haalde uit haar eerste show, zoals
„Borretje Pap" en „Amsterdam huilt".
In dit genre ligt ook de grootste kracht
van Rika de eenmans-vrouw.
P.v.B.
ER WAS VEEL SPORT dit weekeinde
op de televisie: zwemmen, wielrennen l
en roeien om zo maar wat te noemen,
en dat buiten het gewone „Sport in
beeld" om. Commentator Jean Smits
sloeg zaterdagmiddag waarschijnlijk de
flater van zijn leven. Tijdens de water-
polowedstrijd Oost-Duitsland versus de
Sovjet Unie deelde hij ons mede, dat de
Russen met minstens 3-0 moesten win
nen, wilden zij zich E uropess kam
pioen kunnen noemen. Zij wonnen met
1-0 en als ik mij niet al te zeer vergiste,
stonden zij niettemin bij de cérémonie
protocolaire op de hoogste verhevenheid.
Ik wil maar zeggen ook sportcommen-
tatoren hoeven zich niet te laten hinde
ren door een te grote kennis van zaken,
maar een zeker minimum kan toch
geen kwaad.
De zaterdagavond leverde onder meer
„Zomercarroussel" uit Knokke op, een
tot niets verplichtend amusementspro
grammaatje met de dolle Boyd Bach-
man, en een aflevering in de filmserie
„Het grote avontuur", waarvan ditmaal
de heroïke verrichtingen van de „Hun-
ly", de eerste onderzeeër die erin slaag
de een oorlogsschip tot zinken te bren
gen het onderwerp waren.
Voor „Brandpunt" waren Aad v. d.
Heuvel en Piet Kaart naar net door
een aardbeving geteisterde Varto in Tur
kije geweest. Ze waren met een voor
treffelijke reportage teruggekomen. En
dat vooral dank zij zeer indringend ca
merawerk. Ook kon men opnamen zien
van een nazipartij in Amerika. Een
met een hakenkruis besmeurde idioot
verklaarde, dat het van die gaskamers
in Hitler-Duitsland allemaal maar on
zin was geweest. Hij zou er „memoires"
van zijn verdorven geestverwanten op
na kunnen slaan.
HET ZOU BEPAALD OVERDREVEN
zijn te beweren, dat het op de televisie
glad verloopt voor wat betreft het co
ördineren van programma's. Maar een
werkelijk verbijsterend staal van ge
brek aan coördinatie kon men zondag
avond waarnemen. Terwijl op Neder
land 1 „Wilhelm Teil" van Friedrich
von Schiller door het Wiener Burgthea
ter werd opgevoerd, speelden op Neder
land 2 leden van het Theater an der
Wien „De laatste dagen der mensheid
van Karl Kraus. Dat hier niet een of
andere NTS-geest, die niet eens zo ver
nuftig had hoeven te zijn, tot de ontdek
king is gekomen dat dit echt niet kan,
is onbegrijpelijk.
Ik heb gekozen voor het werk van
Kraus, met name ook omdat het hier
ging om een speciale televisie-produk-
tie, terwijl het in het geval van „Teil"
gefilmd toneel betrof. De tv-bewerkers
hadden uit „De laatste dagen der mens
heid" een keuze gedaan uit de grote
hoeveelheden van scènes waaruit het
stuk bestaat. Voorzover ik het kan be
oordelen is het wel een verantwoorde
keus geweest. Wat niet wegneemt dat
het spel toch een ietwat verbrokkelde
indruk maakte, ofschoon er als een vuur
rode draad de vehemente aanklacht van
Kraus tegen het Duitse militairisme en
de letterlijk de hemel tergende waanzin
van de oorlog doorheen loopt. Hij is
een satiricus, maar zijn wapen is niet
het floret, maar de bijl, die overigens
haarscherp is geslepen. En in de woe
dende epiloog is er van satire helemaal
geen sprake meer.
Hij heeft zijn stuk gebaseerd op his
torische (uit de eerste wereldoorlog
stemmende) feiten; hij laat zijn perso
nen praten in de gewone spreektaal,
maar allengs krijgen zij toch de allego
rische gestalten van „de" burgerlijk
heid, „de" wreedheid en zelfs van „de"
pure slechtheid. Het was alles uiterma
te beklemmend, ui laat hij ook een filo
sofische figuur optreden, die ondanks al
les tot een levensbelijdenis tracht te
komen. Het was echter nóg beklemmen
der als men eraan dacht wat Kraus
geschreven zou kunnen hebben na de
tweede wereldoorlog, waarvan de eer
ste een soort „voorafbeelding" is ge
weest
H. Hn.
Frank Capra, wiens naam verbonden
is aan levensblije komedies als „Je
kunt het toch niet meenemen", laat
zijn film „De verloren horizon", die
vanavond via Nederland 1 op het tele
visiescherm wordt gebracht, spelen in
een paradijselijk land, dat geen ziekte
en geen haat kent. Capra ontleende het
scenario voor zijn film aan de roman
„Lost Horizon" van James Hilton over
de inzittenden van een vliegtuig, die
tijdens hun vlucht voor Aziatische op
standelingen in het onbekende Shangri-
La terechtkomen. De opnamen maakte
hij, zoals in die tijd gebruikelijk was,
bijna geheel in de studio. Maar de wij
ze, waarop hij zijn spelers, onder wie
Ronald Colman, Jane Wyatt en Edward
Everett Horton voor de camera brengt
is zo boeiend, dat de kijkers met veel
genoegen van deze romantische en
emotievolle film kennis zullen nemen.
Tenslotte leeft in ieder mens de hang
naar het verloren paradijs.
s LANDS KRONIEK
W
HET GAAT ER OP LIJKEN of Bun-
nik, een welvarend dorp onder de rook
van Utrecht, plotseling wars is gewor
den van al wat naar religie zweemt.
De Twaalf Apostelen, die van 1704 af
zetelen aan de Spoorlijn UtrechtArn
hem moeten weg. Ook de Acht Zalig
heden en de Vier Evangelisten zijn tot
verdwijnen gedoemd. Het motief is,
dat voor een groepje mensen daarmee
het verblijf op het ondermaanse wordt
verbeterd.
Hoe een en ander te rijmen valt
wordt duidelijk wanneer we eraan
toevoegen, dat het over bouwvallige
huisjes gaat, die al lang onbewoon
baar zijn verklaard en nu worden af
gebroken. De bewoners kregen van de
gemeente een nieuw huis en zijn er
wat gelukkig mee. Op een bejaard
echtpaar na, dat op eigen verzoek zijn
intrek mocht nemen in een stulp, die
nog ergens in het boerenland stond.
Wanneer men de al door de jeugd
ontluisterde twaalf witte popperige
huisjes ziet, zou men niet vermoeden,
dat zij de laatste jaren voor het me
rendeel door jonge mensen werden be
woond. Een gevolg van de woning
nood die maakte, dat pas-gehuwden
wat blij waren, dat zij voor niet veel
geld een eigen dak hoe schamel
ook boven hun hoofd kregen.
De huren waren niet hoger dan
2,50 tot 3,50 per week, waarvoor de
huurders bovendien 'n flinke lap grond
tot hun beschikking hadden. Er zijn
tijden geweest, dat men slechts twee
kwartjes betaalde.
De naam Twaalf Apostelen zou aan
dit complex zijn gegeven, omdat de
huisjes eigendom waren van de Dia
conie der Hervormde Kerk. Hij is
echter zo ingeburgerd, dat in de koop
akte, waarbij het complex is overge
daan aan de kweker F. J. Walraven,
ook over de Twaalf Apostelen wordt
gesproken. De heer Walraven die twee
jaar geleden naast fruitbomen en
aardbeien ook bloemen is gaan kwe
ken, wil op de vrijkomende grond een
kas bouwen.
De bijbelse namen van de twee an
dere complexen zullen wel eveneens
wegens de band met de kerk door het
gelovig denkende voik zijn uitgedacht.
In de geschiedenis van Bunnik is er
niets over te vinden.
Merkwaardig is, dat twee boerde
rijen, daterend uit de zeventiende
eeuw, 't Hemeltje en Het Vagevuur
heten. Het feit, dat de eerste op heel
goede en de tweede op minder gun
stige grond staat, zou een bevestiging
kunnen zijn van het vermoeden, dat de
naam met de kwaliteit van de grond
heeft te maken. In het nabij gelegen
Werkhoven kent men de boerderij
„Opperbest".
Over Het Vagevuur hoorden we nog
een aardige anecdote uit de mond van
een bejaarde dorpeling. Enige genera
ties terug woonde er een boer, na
wiens dood de pastoor bij de weduwe
herhaaldelijk aangeklopt zou hebben
om geld voor missen ten behoeve van
ADVERTENTIE
RUIM ZESHONDERD gasten zetten
zaterdag hun handtekening in enige
receptieboeken in het middeleeuwse
kasteel Bergh in 's Heerenberg. De
boeken lagen gereed ter gelegenheid
van het huwelijk van de 45-jarige kas
teelheer, Jan van Heek en de Duitse
lerares Engels, Irmela Töwe uit Em
merik. In het kleine grensplaatsje was
parkeerruimte ineens - schaars gewor
den. De meeste gasten kwamen per
auto. Twee koren uit Oost-Gelderland
waren opgetrommeld om de festivi
teiten op te luisteren. De commissaris
van de koningin in Gelderland, mr. H.
Bloemers, was een van de velen die
hun gelukwensen kwamen aanbieden.
Het echtpaar Van Heek-Töwe gaat wo
nen in het kasteel, ook wel Huis Bergh
genoemd. De eerste dag van het hu
welijk was een stralende dag, in alle
opzichten. Ook de zon liet de kasteel
heer niet in de steek. De heer Van
Heek de naam en de familie zijn
dicht verweven met de textielindustrie
heeft zijn bruid leren kennen in de
culturele sfeer, bij de oprichting van
om eens ecl»t „antiek" te eten.
DSP
JfcJtSIE»
VUhV'IM
zeil I1UI1 LresLen. lira
borden en glazen stonden ge r;
óón verschil met vruee 3
was één verschil met
raadsleden bekostigden de
zelf uit het presentiegeld.
de zielerust van haar man. Op Ke
laatst werd de vrouw het beu. ~L
voegde meneer pastoor toe: «é-
man heeft lang genoeg in het vatU
vuur gezeten, hij is nu vast in..
hemel." De naam van de boerderO e
op een steen te lezen. Het grapP'jk
is, dat tegenwoordig op de muur bij
een bordje „Brandmelding" is geSP
kerd.
de culturele grenscontactencomih'f'cl
Liemers-Niederrhein. Dit grenscoh^j, j
tussen de heer Van Heek en "Cti
Töwe, lerares aan het meisjeslyc<;0
in Emmerik, leidde tot een contt'
voor het leven. ,ef
De grens was op deze trouwdag Lf
vaagd. De douane wuifde de brif
gom toe en liet hem op weg naaf gg
Aldegundiskirche in Emmerik 0
hinderd passeren. Het huwelijk
een oecumenische aangelegenheid-m
heer Van Heek is niet katholiek vj6
bruid wel. Deken H. Rogmans,.tid
Emmerik leidde deze oecumenrigj-
dienst. Hij hield ook de feestpre" ge-
tie. De Eucharistieviering werd "foot
luisterd door het Ettens mannen jjf
onder leiding van Pierre Smeets- ^ji
waren veel familieleden en vrieJ$fl'
van het bruidspaar in de kerk
WEen Duitse politiewagen be gel
de auto van bruidegom en brtu%ii>
de huwelijkssluiting van Emmerik >.fi
's Heerenberg. Vanaf de grens ui
het paar geëscorteerd door ruitei ei
beide steden. In het kasteel
daarna een receptie gehouden, j,e>
ook een aantal burgemeesters uit,eP
rip landsdelen gelukwensen kwys
de landsdelen gelukwensen
aanbieden. Het kinderkoor „De _cef
Nachtegalen" zorgde tijdens de JS
tie voor een muzikale felicitat1ÉjA0f>r
werd tenslotte gedineerd in Hotel
ferland in Zeddam.
DE GEMEENTERAAD van "ve',
burg heeft zaterdag zijn laatste
gadering in deze zittingsperiode F
„,wl«l intiol/" to atpn.
den van het bestuurscollege va-P eéé
oude Hanzestad brachten daarrnjL gev
oude traditie tot leven. In vroege
wen werden leden van de vroeu
eens per jaar onthaald op een-
dig feestmaal. Zij genoten j,peu
goeding voor hun werk ten be j, Pf
van de gemeenschap, maar een
jaar konden zij zich dik eten a g
gezamenlijke schepenmaaltijd- pi
De maaltijd werd aangericht t g
fraaie, oude raadszaal van 0u<
meentehuis en was bereid na
recepten, uit de jaren 1400 t uit P
De recepten waren opgediept g
stadsarchief. De reconstructie j.£iPA,
heel in de sfeer, kaarsen m
laars, bloemversieringen op hracll J«
eiken tafels. De raadsleden et,
zelf hun bestek mee en een^>e^d_
(tipt) - &eïW
SALZBURG, 29 aug. (UFO de y
von Karajan is commandeur wofV
se Orde van de Witte Rtx>» „B jeze
De versierselen behoren i „t
derscheiding zon hem in Sc
huurt van Salzburg, °vel teI1rU't'
de Finse ambassadeur m Oo
so Wartiovaava.