Heksenstoet in Oudewater
HEERBOIffJWBli en, de tiwËwimMm
KRONIEK
T ele visie
Radio
Vechten tot middernacht
LIONEL HAMPTON
een karikatuur van zichzelf
AVRO wordt beschouwd
als verzadigde leeuwin
Je
Blokkendoostrein
-W? 4
i
Hullekedullekie
week geschorst
Wij staan er niet goed voor 7
MAANDAG
DINSDAG
MAANDAG
DINSDAG
Rosenkavalier
Beatrix en Claus
bij springconcours
OPRICHTER WILLEM VOGT
Ofarims willen wonen
in ons land
ato&L, paukt*.
W
NIEUWE DAG
MAANDAG 12 SEPTEMBER 1966
4
5836. De grijs
aard stapte in de
wachtende koets
en reed in snelle
draf heen, de
markies verbaasd
achterlatend.
„Een onhebbe
lijke oude!" mom
pelde de heer de
Cantecler. „Maar
waar is de dame
gebleven?"
Hij liep onderzoekend om het poortje heen, doch er was geen
spoor van enig levend wezen te bekennen. Het valt dan ook niet te
verwonderen, dat de edelman in verwarring geraakte. De dicht
regels waaraan hij bezig was geweest vervaagden en in een staat
van opwinding haastte hij zich naar de Kleine Club om daar zijn
wedervaren te vertellen.
Daar treffen we dan eindelijk heer Bommel weer aan, die han
gende in een clubfauteuil in een gesprek met de burgemeester
gewikkeld was.
„Rommeldam is eigenlijk een nest!" sprak de magistraat. „Ik
zou er wel eens uit willen. Naar het zuiden of zo. Hier is niets te
beleven en thuis is het ook niet alles. Mijn vrouw kan soms zo
scherp zijn hè?"
„Ik heb daar niet zo'n last van", zei heer Ollie. „Een heer vafl
mijn stand heeft een mooi en nuttig leven met goede boeken el1
kunstvoorwerpen om zich heen. En wanneer het soms wat stille
tjes is heeft mijn buurvrouw altijd wel een kopje koffie en eet1
gezellig babbeltje, wanneer u begrijpt wat ik bedoel. Juffrothv
Doddel bedoel ik!"
Op dat moment trad de markies de Cantecler binnen met eeP
gejaagde uitdrukking in de ogen.
„Van wie is dat land in de kale heuvels?" vroeg hij. „Dat stuk
heidegrond voor het bos, je weet wel amice!"
De „heks wordt verbrand.
De tijd, wanneer u mij gelooft,
is rijp voor een bestseller
door Diepenhorst: „Van studiehoofd
tot studiekoppensneller."
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitse televisie
Tweede programma
Radio Veronica
Brussel 324 m.
Duitse televisie
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Radio Veronica
Brussel 324 m.
,-A
,,Vv
Ramp
Lionel Hampton aan het werk.
ER IS NERöENS
MEER EEN EERLIJK
MENSTE. VINDEN
zeg 'ES, bard, als
j£ GOEDERTIEREN
koning, metmacht
OVERLEVEN EN DOOD,,
...HOETDU EEN
EERLIJK MAN ER
NU UITZIEN?
KLEIN,
heel Klein!
mnnmn
FRANS BOEJ^
"s LANDS KRONIEK
DOOB
HOE RIJK DE HISTORIE van Oude
water is, werd vorig jaar by de vie
ring van 700 jaar stad duidelyk en
kleurrijk in het licht gesteld. Wat ook
opviel was de belangstelling van de
burgery hiervoor, hetgeen de huisarts
J. W. F. Qercx, de voorzitter van het
Cultureel Centrum aanspoorde, op
nieuw een bekende episode uit de ge
schiedenis in beeld te brengen. Toen
in het grijze verleden in West-Europa
een sterk geloof in heksen leefde, wat
tot gevolg had, dat onschuldige vrou
wen op de brandstapel werden ge
bracht, heeft Oudewater zich roem ver
worven, omdat heksenprocessen er met
grote eerlijkheid gevoerd werden. Nog
kent het stadje een Waag, waaraan
Karei V bijzondere rechten had toege
kend. Met het gewicht van handelswa
ren werd nooit geknoeid en zo ver
leende ook vaak een certificaat, afge
geven na het wegen van een van hek-
EEN VERENIGING met een naam
zo lang als een trein: De Nederland
se Vereeniging van Belangstellenden
in het Spoor- en Tramwegwezen, heeft
zaterdag met een deel van haar leden
een deel van Nederland bereisd in een
blokkendoostrein. Een dieselelektrische
locomotief ging vooraf aan drie zoge
naamde blokkendozen, rijtuigen van
het vroegere elektrische buffermate-
rieel uit de jaren 1924-1931. Er was
ook een restauratierijtuig in de reeks
opgenomen, want zelfs de belangstel
lenden verlangen op zo'n feestrit naast
een treintje een wantje. De trein met
het speciale doel toonde een zekere
voorkeur voor lijnen, die anders
slechts voor goederenvervoer in ge
bruik zyn.
De IUn Bilthoven-Zeist heeft vroeger
ooit dienst gedaan voor reizigersver-
voer, maar al jaren wordt er alleen
nog maar gebruik van gemaakt voor
goederentransport. Ook de Europoort-
ïyn, die tot in de nabyheid van de Gulf-
raffinadery voert, is nooit voor reizi
gers gebruikt, uitgezonderd dan voor
een enkele gelegenheidsrit. Het spoor
wegnet groeit niettemin nog steeds in
het Europoortgebied. Aangezien gewo
ne reizigers nu eenmaal nooit de kans
krygen dit vanuit een treinraampje te
constateren, moesten de .belangstel
lenden" er iets anders op vinden. Dat
was dan deze rit met ongeveer 200
N.V.B.S.-leden, om en nabij een tiende
van het aantal leden, dat daadwerke
lijk belangstelling toonde voor spoor
en tram. De overige 1.800 moesten
zich noodgedwongen tot het wegwezen
bepalen.
serfj verdachte vrouw, menig keer vrij
spraak. Het gewicht moest accorderen
met „de natuerlycke proportiën des
lichaems".
Dit werd zaterdagmiddag aanschou
welijk gemaakt met een Heksenoptocht
en het opvoeren van een klein wagen
spel op enkele punten van de stad.
Een en ander geïnspireerd op de jaar
lijkse stoet in het Belgische stadje Be-
selaere, waarvan de vroedschap zater
dag in Oudewater zich is komen over
tuigen, dat de uitbeelding hier ook sug
gestief was. Het bracht de gemeente
secretaris, de heer Maschelein by de
ontvangst op het stadhuis tot de ver
klaring, dat het onjuist is de Hollan
ders koel te noemen.
Een grote groep middeleeuwse bur
gers ging de stoet van in middeleeuw
se gewaden gestoken burgers en burge
ressen vooraf en achter hen volgde een
drumband van heksen. Witte jagers op
bezemstelen zaten hem vlak op de hie
len. Zelfs de dwaallichten, die de men
sen naar het moeras moesten lokken
in die tyd van bang bijgeloof, ontbra
ken niet. Evenmin padden en katten,
welke gedaantewisseling heksen zouden
kiezen om op de vlucht te slaan. Elf
jes en kabouters herinnerden aan meer
vrolijke sprookjes, zoals tot vreugde
vooral van de jeugd ook Hans en
Grietje, Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen verschenen, zy het, dat hier weer
de boosaardigheid van een heks naar
voren kwam.
Met gejuich werd door de omstan
ders de mededeling van de stadsomroe
per ontvangen, dat er een heksenbewe-
ging zou plaats vinden. Gewichten wer
den, toen het zover was, gecontroleerd
en de stadsvroedvrouw bekeek hoe het
werkelijk met het postuur van de
vrouw gesteld was. Het gewicht bleek
daarmee in overeenstemming te zyn
en nu heerste er pas vreugde.
Het boze sprookje van de heks ein
digde zeer gelukkig, toen de vrijge
sproken vrouw met de zoon van de
waagmeegster in een huwelijkskoetsje
werd meegevoerd.
19.00 Nws. in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Kenmerk. 19.35 Flipper.
20.01) Journ. 20.20 Uitz. van de CHU. 20.30
Socutera. 20.35 Big Bands. 21.00 Het Mes.
22.25 Journaal.
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Mr. Magoo.
20.00 The 26th. Grand Old String Band.
20.25 Vliegeniers en vliegtuigen. 21.15
AVRO-jaarver. 1966 21.45 De AVRO pre
senteert. 22.10 Journaal.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Wacht U
voor de hond. 19.15 Tienerklanken. 19.55
De Weerman. 20.00 Nws. 20.25 Melissa.
21.25 Quizprogramma. 21.45 Bekentenis.
22.01 Religieus progr. 22.35 Nws.
18 30 Berichten, aansl. schooltel. 19.00
Poly au Portugal. 19.10 Internat. Jeugd-
magazine. 19.25 Klaas Vaak. 19.30 Sport-
uitz 20.00 Journ. 20.30 14 - 18. 21 00 Ce
sentimental Monsieur Varela. 21.o0 Uitz.
van filosofie en lekenmoraal. 22.00 Journ.
18.00 Nws. NDR: 18.05 Actualiteiten.
18.16 Sportjourn. 18.50 Zandmannetje.
19.00 Actualiteiten. 19.21 TV-film. 19.59
Progr. overz. WDR: 18.05 Wetenswaardig
heden 18.30 Joum. 19.10 Doe. 19.40 Reis
reportage. 20.00 Journ. 20.15 Rep. analy
sen en meningen. 21.00 Amusementsprogr
21.45 Filmrep. 22.15 Journ. en commenta
ren. 22.30 TV-spel.23.40 Nws.
1810 Nws. 18.20 Actuele rubriek met
muziek. 18.55 Filmfragmenten uit Duitse
films 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en the
ma v. d. dag. 20.00 ProL nws. 20.15 Inter-
vieuw Aansl. Nws. 21.00 Duits-Franse-
Xtaliaanse speelfilm. 22.40 Nws. en thema
v.d. dag.
nade orkest en zangsoliste. 19.30 Dans-
orkest 19.50 Ten zuiden van de Rio Gran
de. 20.00 Nws. 20.05 Dicht bij huis. 20.55
Het conflict Vietnam nagespeeld. 21.35
Boeketje romantiek. 22.00 Omroeporkest
en solist. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Jazzmagazine. 23.30 Voordracht.
23.55 NWS.
19.00 Chiel Montagne. 19.15 Joost mag
het weten. 20.00 Binnen zonder kloppen.
22.20 Rock Beat and Boogie. 21.30 Veroni
ca's Rhythm and blues shop. 22.30 Alle
remmen los. 24.00 Gevar. platen. 1.0
Sluiting.
10.00 Nws. 10.05 Journaal. 10.20 Actuele
rubr. 11.00 Dierenprogr. 11.45 Fotogra
fisch progr. 12.00 Actuele kroniek. 16.40
Nws. 16.45 Kinderprogr. 18.00 Nws.
9
9
18.00 Koorzang met orkestbeglelding.
18.20 Uitz. van de Boeren Partij. 18.30
Lichte gr. muziek v.d. tieners. 19.00
Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 Geest. liederen. 20.00 Lichte gr.
muziek. 20.15 De grote race 20.30 Pop.
orgelconcert. 21.00 Kapel van de Kon.
Luchtmacht. 21.20 Klass. en moderne gr
muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30
Nws. en herh. SOS-ber. 22.40 Boekbespr
Pianorecital. 23.25 Lichte orkestmuz.
23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Jnstr. trio. 18.4o Lichte gr. muziek.
18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Prome-
18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportber. 18.30 Lichte muz. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Amuseihentsmuz. 19.00
Nws. radiokroniek en correspondentie uit
Nederl. 19.40 Volksliederen. 20.00 Opera-
progr. 22.00 Nws. 22.15 De zeven kunsten.
22.30 Gevar. muziek.
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15
Lichte gr. muziek. 7.30 Nws. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muziek.
&30 Nws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.30
Conciliepostbus. 9.35 Waterstanden. 9.40
Lichte gr. muziek. 10.00 Moderne orkest
werken. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
gr. muziek. 11.50 Volaan, vooruit. 12.00
Angelus. 12.03 Lichte orkestmuz. 12.20
Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Actualitei
ten* 12.50 Lichte gr. muziek en praatje.
13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45
Musièsta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Pop.
gr. muziek. 15.20 Er was eens. 16.00 Voor
de zieken._ 16.40 Onderweg. 17.00 Voor de
neugd. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00
Ballroomspetet.
7.00 Nws. 7.10 Oehtendgymn. 7.20 Lich
te gr muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws
8.10 Lichte gr. muziek. 8.30 De groente
man. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klass. gr.
muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Prome
nade-orkest. 12.27 Mededel. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Overheidsvoorlichting. 12.40
Licht instr. kwintet en zangsoliste. 13.00
Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Het
Muzikantenuur. 14.30 Literaire uitz. 15.00
Vocaal kwartet van Brussel. 15.30 Voor
de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gr.
muziek. 16.15 V.d. jeugd. 17.15 New York
calling. 17.20 Lichte gr. muziek v.d. tie
ners. 18.00 Nws.
9.00 Nws. 9.02 Instrumentaal allerlei.
10.00 Nws. 10.02 Gevarieerd muziekprogr.
11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Volksliedjes.
12.30 Lichte gr. muziek. 13.00 Nws. even
tueel actualiteiten. 13.02 Elektronenpara
de. 13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00
Nws. 14.03 Lichte vocale muziekjes. 15.00
Nws. 15.02 Licht platenprogr. 16.00 Nws.
16.02 Gevar. muziekprogr. 16.30 De Top.
Tien. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekprogr.
7.00 Ook goeie morgen. 9.00 Muz. ter-
!?Lu„werkt- 10*00 Koffietijd met Tineke.
1L00 Kookpunt. 12.00 Muz. bij de lunch.
12.45 Anlta speciaal. 14.00 De keurslagers.
14.15 De speeldoos. 15.00 Verleden tijd.
16.00 Dinsdag speciaal. 17.00 Clearasil.
18.00 Veronica's jukebox.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. 12.40
Weerber. progr. overzicht en SOS-ber.
13.20 Kamermuz. 14.00 Nws. 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09. Lichte muz. 17.00
Nws. en mededel. 17.15 Jazzmuziek. 17.45
Koperorkest. 18.00 Nws.
UIT HET AMUSEMENT heb ik za
terdagavond twee programma's geplukt.
Om te beginnen „Stasere Rita", een
show van de Italiaanse televisie, die in
Montreux een „eervolle vermelding"
verwierf. Wat men achteraf gezien wel
enigszins kon begrijpen, ofschoon het
naar de vorm gemeten een zeer con
ventioneel werkje was. Maar Rita Pa-
vone, om wie het allemaal draaide
is ongetwyfeld een pittig zangeresje,
met een veelzpdig talent. Intrigerend
vond ik het nummer waarin zij zichzelf
confronteerde met ene „Mina", die in
allerlei opzichten haar volstrekte tegen
deel bleek te zyn. Het aardigste vond ik
het kolderieke optreden van een da
me die voorgaf haar moeder te zijn.
Verder waren aanwezig Gina Lollobri-
gida still singing strong en Adamo.
Maar beroemde sterren maken natuur
lijk nog niet, louter op grond van hun
stralende aanwezigheid, een goede tele
visieshow.
Op Nederland 1 was er weer een
aflevering van de serie „Onaantast
baar", waarin men semi-documentair
uiteenzet hoe men in Amerika met zijn
bandieten omspringt. Ook dit keer werd
er duchtig en met bijna aanstootge
vende openhartigheid in geknokt. Merk
waardig dat juist de verder toch zo sere
ne VPRO de hand moest leggen op
deze „Untouchables". Het vechten werd
overigens tot middernacht voortgezet
met een reportage van de bokswed
strijd tussen Cassius Clay en de Duitser
Mildenberger, De AVRO had er extra
zendtijd voor gekregen. Wel, en wij
hebben dus met eigen ogen kunnen zien
hoe de Amerikaan zijn rivaal zodanig
op het hoofd mepte, dat hij er tenslotte
afwezig als een slaapwandelaar by
stond te wankelen. Of om een van de
commentatoren te citeren: „Mildenber
ger consolideert de strijd. Zijn wonden
biyven goed heel. Dat is met de her
sens boksen." Het vulgaire geloei van de
aanwezige toeschouwers zette zyn woor
den kracht by. En kykend Nederland
begaf zich eergisteren met een lichte
hersenschudding te rusten.
Zondagavond werd voor wat my be
treft geheel in beslag genomen door
„De laatste vyf minuten". Dit Franse
detectivewerk zit goed in elkaar en het
is byzonder fraai van sfeer. Mijn be
wondering ging overigens vooral uit
naar de heer in de studio, die het alle
maal heel goed door bleek te hebben.
H.Hn.
DE LIEFHEBBERS die de ervaring
van een levende voorstelling van de
Rosenkavalier in Münehen bezitten,
waarderen de uitmuntende Ochs van
Kurt Böhme. Welk een prachtige mime
hy is, kon men gisteravond ervaren by
de t.v.-uitzending van de tweede acte
van het stuk uit het National Theater
door de Beierse Staatsopera. Dit is dan
het voordeel tegenover de vele tekort
komingen van t.v.-uitzendingen: men
kan de mimische details volgen
Het gaat met het klankbeeld dat de
t.v. geeft op soortgeiyke manier: men
kan de onderdelen horen in de vorm
van solozang, maar de complexe klank
van een tutti-orkest plus zangers-en
semble wordt ten gevolge van de ge
brekkige akoestiek van het toestel niet
veel beter dan een geluidsmassa. Zo ook
gaat de werking van de totaalbeelden
als die van Faninals Salon op de reus
achtige scène van het National Theater
verloren in de afmetingen van een klein
plaatsje.
Men moet dit nemen zoals het is. Er
staat tegenover dat men in close-ups
•speelmomenten kan zien, die de toe
schouwer in de grote ruimte van het
theater zelf goeddeels ontgaan. Zo de
solo-scènes van deze werkelijk in kome-
die-styi gemaakte Ochs van Böhme, het
samenspel ook van Sophie en Octavian
als het moment, waarop Sophie een
benard diertje in het nest van haar kle
ren zittend, bestormd wordt door de
infame Ochs, even veel fijnheden van
Rudolf Hartmanns regie, „Kammerspie-
le" eigenlijk, te subtiel voor de dimen
sies van een groot operatoneel maar
voor de camera's, die het kunnen op
pikken „gefundenes Fressen".
Het zou natuurlijk niet baten als het
niet gedragen werd door de grote zang
kunst van de Münchener artiesten. Ze
waren in dit geval, behalve de reeds
genoemde Böhme, Hertha Töppe; als Oc
tavian, Otto Wiener als Faninal, Inge
borg Hallstein als Sophie alsmede Paul
Kuen en Brigitte Fassbander als het
paar Valzacchi en Annina, een en an
der onder directie van Joseph Keilberth.
Er -was geen Feldmarschallin by: zy
komt niet voor in de tweede acte, waar
om het hier uitsluitend ging én waar
mee men voor deze gelegenheid genoe
gen moest nemen.
LEO HANEKROOT.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 12 sept. De felle kri
tiek, die KRO-medewerker Henk Terlin-
gen, by de luisteraars van het derde
radionet beter bekend als „Hullekedulle
kie", via een interview in een ochtend
blad heeft laten horen op het feit, dat
zijn programma uit de ether verdwijnt,
heeft geleid tot een disciplinaire maatre
gel.
Het bestuur van de KRO heeft hem
voor eer. week geschorst. Dit betekent,
dat de vele fans van „Hullekedullekie"
de aap van het derde radionet deze
week zullen moeten missen.
De KRO motiveert de disciplinaire
maatregel als volgt: Het is aan KRO-
medewerkers verboden buiten de ei
gen persdienst om zaken betreffende
de omroep aan derden bekend te ma
ken. Een en ander ligt vast in de CAO
van het omroeppersoneel.
(Van onze correspondent)
APELDOORN, 12 sept. Op de za
terdag hier door de Koninklijke Neder
landse Federatie van Landelijke Rijver-
enigingen gehouden Levade 1966 is J.
Huizinga Bruins uit Groningen op het
paard Admiraal nationaal springkampi-
oen geworden. De kanipioensehappen
werden 's middags bijgewoond door
prinses Beatrix en prins Claus. Beiden
reikten aan een aantal winnaars de tro
feeën uit.
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM, 12 sept. „wy hopen
spoedig een flatje in Nederland te vin
den. Maar of wij er veel in zullen wonen
is nog de vraag. Wü hebben geen tyd
om ons ergens te vestigen". Dat ver
telde Abraham Ofarim, toen hy met
zy'n donkerlokkige vrouw Esther op
Schiphol arriveerde voor een kort op
treden tydens de algemene vergadering
van de AVRO in Groningen.
Hij zei verder huizen te bezitten in
Israël (drie stuks), in Genève en in
New York. Gisteren is het muzikale
echtpaar naar Hamburg doorgereisd,
waar het enkele gouden platen in ont
vangst zou nemen. Binnenkort hopen
zy in ons land twee concerten te geven.
Vanavond worden op Nederland 2 en
kele flitsen uitgezonden van hun optre
den in Groningen.
(Van onze verslaggever)
GRONINGEN, 12 sept. Het zou
overdreven zijn te zeggen, dat AVRO-
grondlegger Willem Vogt roet in het
eten heeft gestrooid tijdens de 34ste al
gemene vergadering van de ledenraad
in gebouw De Harmonie. De stemming
bleef opgewekt, en de uit alle windstre
ken bijeengekomen leden toonden zich
welwillend en meegaand. Voorzitter mr.
L. H. Slotemaker kreeg dan ook nauwe
lijks moeilijke vragen te beantwoorden
of kritische opmerkingen te verwerken.
Dat de heer Vogt m een gloedvolle rede
zijn verontrusting uitsprak over de wei
nig strijdbare houding van het bestuur
tegenover de vele gevaren, die volgens
hem de AVRO bedreigen, kon ook nau
welijks als een wanklank worden er
varen. „Wjj hebben weer eens gehoord
hoe onze oprichter nog met zijn gees
teskind meeleeft", reageerde mr. Slote
maker minzaam, waarna hij overging
tot de orde van de dag.
De heer Vogt had al zyn grieven en
bekommernissen zorgvuldig op papier
gezet. Het moest dan maar eens ge
zegd worden: „De AVRO verkeert in
eeli malaise. Onze voorzitter is tegen
het nieuwe bestel, heeft hy gezegd.
Maar dat is niet voldoende. Heimwee
naar de oude tyd brengt ons geen stap
verder, maar onze leden hunkeren naar
iets nieuws, dat het verlorene kan ver
vangen. Dat eist ongebroken creativi
teit. Vinden wy die bij de AVRO? Nee,
ik zie tekenen van vermoeidheid, van
een morrend berusten."
„Wij staan er helemaal niet goed
voor", vervolgde de heer Vogt. „De
AVRO komt 15.000 leden te kort. Van
de grootste onder de grote omroepen is
hij de kleinste geworden. En dat is
nergens voor nodig, want de tijd is
niet tegen, maar met ons. Onze begin
selen van ruim veertig jaar geleden
worden nu door de overheid verwezen-
ïykt in een soort AVRO-nieuwe styl.
Maar de oude AVRO staat er naast.
Hy komt er alleen nog aan te pas
als slippendrager in zijn eigen begrafe
nisstoet.
De AVRO wordt door de bui-
beschouwd als een verzadigde leeuwin,
gevangen in een net. Waarom vluchten
zoveel van onze leden naar nieuwko
mers als TROS en RTN? Omdat zij
huiverden van de kou in het huis, dat
zij verlieten."
„De AVRO juicht het open bestel toe.
Ik vind het een ramp. Deze openheid
leidt tot versnippering in kleine mach
teloze eenheden, steunend op groeps
egoïsme. Het oude plan van de AVRO
en het tweede televisie-net is ver
loochend en verguisd."
De heer Vogt besloot zy'n vurig be
toog met te pleiten voor concentratie
van de verschillende bestuursfuncties in
wat hy noemde „een generale staf".
„Als die er komt, zullen wij marche
ren", beloofde hy.
Met dit laatste doelde hy kenneiyk
op de merkwaardige situatie, dat de
dagelykse leiding van de AVRO in
handen is van drie directeuren, terwijl
de bestuuriyke kwesties door de heer
Slotemaker en zyn bestuur worden ge
regeld.
Het betoog van de heer Vogt was een
reactie op de toespraak van mr. Slote
maker, waarin deze het „onbevredi
gend" vond, dat de NRU en NTS,
naast dienstverlenende organisaties,
plotseling twee grootste omroeporgani
saties zijn geworden, en dat nog wel
zonder leden. Hy zei te vrezen, dat
de NRU en de NTS op verschillende
punten „doublures worden van de be
staande omroepen, met daarmee ge
paard gaande versnippering, niet alleen
formeel-organisatorisch, maar ook van
de programma's zelf."
Hij kondigde voorts een groots op
gezette ledenwerfcampagne aan.
MEER DAN TIEN JAAR is het gele
den dat ik vibrafonist-slagwerker-stunt-
man Lionel Hampton aan het werk zag
in het Amsterdamse Concertgebouw. De
zaal was toen geheel uit verkocht en
vele honderden belangstellenden moes
ten worden teleurgesteld. Evenals het
befaamde Apollohal-optreden in 1954
ontaardde ook toen de „voorstelling" in
een wansmakelijke exhibitie van (wei
nig muzikale) superkitsch waarbij het
voornamelijk uit jongeren opgebouwde
publiek tot eenzelfde hysterie verviel
welke men nu nog geregeld bij concer
ten van Beatles en Rolling Stones kan
waarnemen. Meisjes liepen met blote
voeten over scherven van stukgegooide
bier- en limonadeflesjes zonder het te
voelen, vele bezoekers raakten bewus
teloos en rondom het podium kon men
talrijke vreemd schitterende, door ex
tase bevangen ogen opmerkern van hun
kerende jonge mensen die zo graag,
heel even maar. de musicus zouden wil
len aanraken. Deze, de jazz onwaardige
toestanden, zijn in de afgelopen jaren
gelukkig uit de mode geraakt,
ook al omdat het verschijnsel beat de
jazzmuziek van deze luidruchtige, mu
zikaal onvolwassen groepen herrie
schoppers heeft verlost.
Lionel Hampton is sinds die wilde ja
ren niet meer in ons land geweest. De
jazz-liefhebber van vandaag kent de 53-
jarige, zichtbaar ouder geworden musi
cus uit Louisville slechts als een vrien-
delpke man die enorm veel heeft ge
daan voor de ontwikkeling van de vi
brafoon, een uiterst begaafd muzikant
die in de swing-jaren rond 1937 met
Benny Goodman en Teddy Wilson jazz
geschiedenis heeft gemaakt. Zaterdag
avond was Hampton er weer. In een
redelpk bezette, doch lang niet uitver
kochte grote zaal van het Concertge
bouw. Impressario Lou van Rees (na
lange tyd weer eens in de rol van jazz-
manager en -presentator) sprak van een
„gebeurtenis en een „onvergetelijk
concert" waarvan de wegblijvers spijt
zouden krygen.
Maar reeds tijdens de eerste maten
bleek dat er in al die jaren in de show
man Hampton weinig was veranderd.
De musicus Hampton verloor het zater
dagavond opnieuw van de variété-ar
tiest. Het repertoire bleek ook thans
Hl!"111'" riu
nog te bestaan uit keiharde, ongenvflj
ceerde en onverwoestbare rhythm
blues-nummers en belegen swing-®
sics als Avalon (nog met hetzelfde m
rugkerende motiefje aan het slot ra
in 1936), Stardust, In the Mood en
the sunny side of the street. De tëtf
man sterke band welke „Hamp" "M
leidde, musiceerde op een middelnw
niveau en kon in zyn beste mome?eii'
slechts doen denken aan een vergil
stelijk revue-orkestje uit het begin
de jaren veertig.
Grote namen ontbraken en
moest van Hampton zelf komen.
was niet zoveel. Het jongleurs-werk Lff
de drumsticks, het met twee vins^
meepingelen op de piano, de ovejj,
kende vibrafoon-effectjes en de eeuwig
brede gryns om zyn lippen gaven Xj.
ondanks zyn optreden iets aandoening
Het publiek bleek er gevoelig voo?
getuigde daarvan op een manier
in de wilde jaren vaak het geval -jjc
(ritmisch meeklappen op de onont^ir
bare dreun, toejuichingen en ongcij!'
troleerde bewegingen met het ho° fr
Het leek wel of de tijd had stil jt
staan; of er in tien, vijftien jaar
jazzmuziek niet het een en ander
gebeurd.
jf
Er was nog een zanger met een Kgp
lyke stem die niet bij machte
boven de onbarmhartig luide
groep uit te komen en ten slotte
er dan Hampton zelf die, aangemPe?/
door zpn bedenkelyk succes m® „il'
stunts uithaalde om te trachten he Je'
bliek murw te krygen. Slechts heel f f
(in het aangenaam klinkende A
of Honey, Who can I turn to en jj?
derly) kwam de grote instrument e>
en improvisator van weleer bovety'
luisterde de zaal stil en geboeid V,
een man die op andere momenten ,jjp
avond onbewust bezig was een
tuur van zichzelf te maken.
LETTERGREEPRAADSEl
Horizontaal en vertikaal
woorden invullen. 0fe v
1. lengtemaat, 2. drieregelig®
vijfvoetige jamben met ru bratidj
het overwonnen worden, ndst°
5. veen uitsteken om als
gebruiken, 6. verstand.
<J. UilO, v. J.4RU)
10. Oslo, 11. olie, 12. P<>es>
egge, 15. Egon, 16. gene.