OOK NEDERLAND REDELIJK AAN BOD Nieuwe films in Nederland Kunst, amusement, massa-produkties a*ys MONICA VITTI NIET OP HAAR PLAATS Modesty Blaise van Losey beslist een tegenvaller „De bezeten jacht'' van Penn genadeloos portret Toch zeer zeker vakmanschap DE CRISIS VAN HET GEZAG Zouteloos Elvis de speler ZO GAAT DAT TOE OP HET WATERLOOPLEIN v)TT\ GELUID KAN VAN ALLES ZIJN Dode plekken MAGNETON ka brode flock 1-persoons matras VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1966 Russische sfeer in een Spaans landschap in David Leans DrZjivago." AMSTERDAM, 16 sept. Een thriller van Hitchcock de vijf tigste al een nieuwe, ongetwij feld intrigerende, Bergman; Var- da met „Les Créatures", Truffauts in Venetië toegejuichte, maar toch tussen de stoelen gevallen „Fah renheit"; Jacques Démy samen met Michel Legrand weer op het muzikale pad in „De meisjes van Rochefort"; James Bond, zowaar Zonder Connery, en daarnaast Bert Haanstra's en Frans Weisz' nieuw ste werk, het wordt zo op het eerste oog een interessant film seizoen. Veel amusement, diverse bekende regisseurs, nieuwe namen, V'aar met reden wel wat van te Verwachten is. *uiv« wol soheer ter meulen zo gaat dat in Modesty Blaise" toe temidden der draaiorgels op het Amsterdamse Waterlooplein Welvaart is lagere prijzen groter Herzbereik géén vervormingen zuiverheid bij elke snelheid geeft ook de hóógste toon aan! de geluidsband met studio-zuiver geluid ter meulen ior die de nlaais financieel 80 x 190 cm Gevarieerd filmseizoen brengt veel goeds De op deze pagina besproken films draaien in: MODESTY BLAISE: Kriterion en Calypso, Amsterdam; 14 jaar. DE BEZETEN JACHT: City, Am sterdam, City, Den Haag en Lumiè- re, Botterdam; 18 jaar. LES BONS VIVANTS: Flora, Amsterdam; 18 jaar. FRANKIE EN JOHNNY: Royal en Corso, Amsterdam; alle leeftij den. DE TIJGER SMIJT MET DYNA MIET: Rex, Den Haag; 18 jaar. ADVERTENTIE (Van onze verslaggever) Charles Chaplins „Gravin uit Hong kong" gaat rond Kerstmis in première. een vrolijk, romantisch spel naar s a«° van Chaplin zelf met So- ren en Marlon Brando. vVftigste film van Alfred Hitch- h"ffesc^eurd Gordijn" kunnen we cnfii- t oktober verwachten. Hitch- cock stort zich weer eens in een spio- **aSe-geschiedenis met Julie Andrews (Mary Poppins) en Paul Newman (Ac neman Harper). De grootmeester van de zenuwbespeling heeft gezegd: ,,U be grijpt dat ik aan mezelf verplicht ben om mijn jubileumfilm tot mijn beste te maken." Jacques Tati, de Franse one-man fil- ADVERTENTIE Welvaart heeft eigenlijk niets te maken met veel geld hebben, maar belangrijker is wat je met het geld kunt doen. Méér kunnen kopen voor Uw geld door lagere prijzen dat is Uw welvaart en dat willen wij U morgen- bewijzen met deze aanbieding zuiver scheerwol Barathea rokken van 21.90... chique rokjes voor nog géén vijftien gulden. Slank afkledende rokken, die correct staan en die u bovendien In de komende maanden altijd weer kunt dragen, morgen als .ééndaagse speciale aanbied- ding in deze serie. iOO'lo Morgen begint de verkoop van deze zuiver scheerwol Barathea •"okjes geheel gevoerd een Prachtige kwaliteit in diverse k'euren w.o. zwart bruin marine A Géén tel. of schrift, best. mer heeft minutieus een nieuwe film voorbereid, „Playtime", die niet lang meer op zich laat wachten. In oktober krjjgen we de nu al beroemde „Fal- staff" van Orson Welles, die op het laatste festival van Cannes diepe in druk maakte. Belangrijk is bij voorbaat „Maskers van Ingmar Bergman. De oorspronke lijke titel luidt „Persona" en men weet dat het Latijnse woord Persona de be tekenissen heeft: masker (van een to neelspeler), rol, karakter. Wellicht is dat de beste aanwijzing voor de in houd van de nieuwe Bergman. Iets la ter dan „Maskers", begin december, is uit Zweden een episodenfilm te ver wachten, waarvan een deel ook door Bergman is gemaakt. „Stimulantia" be staat uit acht delen en andere regis seurs zijn o.m. Gustav Molander, met een hoofdrol van Ingrid Bergman, Jörn Denner, Bengt Lagerkwist en Vilgot Sjöman. Er is een opdracht bij aan Charles Chaplin. Twee scenario's zijn gebaseerd op verhalen van Guy de Mau passant en Honoré de Balzac. Om te popelen van nieuwsgierigheid. Van Bo Widerberg, de talentvolle jon ge Zweed (Liefde '65) krijgen we, ook begin december, „Ravenkwartier" en over een half jaar „De Kinderwa gen". Andere Zweedse films zijn „Huwelijk Zweedse stijl" van Ake Falck, „Samen met Gunilla" van Lars Göling en „Een Nacht in juni" van Lars-Erik Liedholm. In september nog wordt van Jean- Luc Godard vertoond „Mannelijk-Vrou- welijk, aangekondigd als een typische Goddard-peiling van wat er onder de Franse jeugd momenteel leeft. Een en quête over liefde en oorlog, over ero tiek en geweld. Het jongste werk van Godard, „Pierrot le Fou", met Jean- Paul Belmondo en Anna Karina, tot nu toe diens grootste succes, laat even min lang op zich wachten. Dit najaar ook „Les Créatures" van Agnes Varda. Francois Truffauts „451 Graden Fah renheit" met Julie Christie draaif rond de jaarwisseling in onze bioscopen. De titel van de film, die in Venetië eigen lijk een beetje in het water is gevallen, berust op het natuurkundige feit dat papier bij 451 graden Fahrenheit ge heel verbrandt. In de elektronische we reld van de toekomst, die Truffaut ons toont, wordt hevig strijd geleverd te- gen het intellectualisme door alle boe ken te verbranden. Nu we Julie Christie noemen, komen we direct bij het super-commerciële epos „Dokter Zjivago" terecht, de zo veelste „grootste film van deze eeuw", gemaakt door David Lean met een ge weldige sterrenparade: Julie Christie, Geraldine Chaplin, Omar Sharif als Zjivago, Tom Courtany, Alec Gumness (hè, eindelijk weer eens Alec Gumness), Rod Steiger, Rita Tushingham, enz. Een andere massa-produktie is „De Bijbel", waar de naam van Dino de Lau- rentiis aan verbonden is. „Signore e Signori" van Germi, „Cul de Sac" van Polanski, „De opstandige oude Dame" van Allio en „De Lom merdhouder" van Lumet werden reeds op festivals vertoond. Ze komen dit sei zoen in ons land. De laatste film viel in 1964 al in de prijzen op het Berlijns festival. Mike Nichols heeft de regie gevoerd bij de verfilming van het grauwe stuk „Virginia Woolf", waarin Elizabeth Taylor en Richard Burton elkaar nu niet direct een Zalig Kerstfeest toewen sen, hoewel de première toch rond de jaarwisseling zal zijn. Ook komt dan „Les Grands Moments" van Claude Lelouch, die hier bepaald in druk maakte met „Liefde zonder Voor behoud" en „Het meisje en de Gewe ren". Eveneens van deze jonge Frans man zal „Een man en een Vrouw" gaan draaien. Uit de Franse hoek verder, in 1963 al geprezen in Cannes, „De Meiden" van Nico Papatakis. Aanvankelijk was deze film, waarin de wrange, meedogen loze sfeer van Genets toneelstuk zeer goed wordt bewaard, verboden voor Spenbare vertoning, Waarschijnlijk om die sfeer In besloten voorstellingen, zo: als bij de Amsterdamse Filmliga, is hij wel vertoond. Veel oudere films uus, die voor ons nieuw zijn, maar een beetje de actuali teit hebben verloren. Ouder is ook „High and Low", de zeer westers aan doende Japanse politiefilm van Akira Kurosawa, die als u dit leest misschien al ergens draait. Een andere Japanse regisseur, Kane- to Shindo, is de maker van „Onibaba". Heel bijzonder is een première uit In dia: „Shakespeare Wallah" van James Ivory. Allengs geraken we toch in een lan- denrubricering en hierop doorgaand melden we „De Zee" van de Italiaan Giuseppe Patroni Griffi. Een vreemde première beleven we bij „The Blow up", een duidelijke sex-thriller met Te rence Stamp en Sarah Miles. Regis seur Michelangelo Antonioni. Uit Duitsland twee min of meer be langrijke films. „Es" van Ulrich Scha- mom heeft als interessant aspect dat Gerard Vandenberg de camera bedien de. Nog eerder komt „Morgen" van Carl Reisz. Uit de stroom Amerikaanse en Engel se films strepen we aan het vervolg op „Room at the Top", „Life at the Top" van Ted Kotcheff. Enigszins benieuwd zjjn we ook naar „The wrong Box" van Bryan Forbes, „Last Command" van Mark Robson met Anthony Quinn, Alain Delon en Michele Morgan, „Walk, don't run" van Charles Walters, „Alva rez" van Edward Dmytryk .met Wil liam Holden en „Georgy Girl" van Sil vio Narizano. Anatole Litvak heeft Peter O'Toole, Omar Shariff en Tom Courtenay ver zameld voor de Sam Spiegel-produktie „Nacht van de Generaals". Richard Brooks regisseerde Burt Lancaster, Lee Marvin en Claudia Cardinale voor de avonturenfilm „The Professionals". Elliot Silverstein vervolgt zjjn succes van „Cat Ballou" in „It's What's hap pening". En waar blijft de nieuwe James Bond? Hij komt, hij komt, maar zon der Sean Connery. Vier regisseurs: John Huston, Joe McGrath, Robert Par- rish en Richard Talmage hebben met liefst negentig acteurs gewerkt aan wat dé sensatie moet worden van het jaar. In „Casino Royale" spelen David Niven, Peter Sellers, Orson Welles, Charles Boyer, William Holden, Trevor Howard en als mooie meisjes Deborah Kerr en (natuurlijk) Ursula Andress. Sean Con nery zelf is te bewonderen in de kome die „A fine Madness" van Irving Kesh- ner. Blijspelen zijn ook te verwachten van Blake Edwards en Billy Wilder. Een nieuwe musical komt van Jac ques Demy: „De meisjes van Roc-he- fort" op muziek van Michel Legrand, met George Chakiris, de onverwoest bare Gene Kelly, Cathérine Deneuve en Francois Dorleac (zij zijn zusjes). Een overladen programma dus, waar in de Nederlandse film niet ontbreekt. Op 13 oktober gaan we naar de pre mière van „Het Gangstermeisje" om te constateren hoe Frans Weisz in de ver filming van Remco Camperts boek zijn talenten die bleken uit „Zondag op het eiland van Grande Jatte" verder heeft uitgebouwd. Producent Jan Vrijman heeft nog meer plannen, zodat we van hem nog wel wat kunnen verwachten. „De Ring" van Nicolai van der Heijde is tegen april gereed; daar hebben we al over bericht. ADVERTENTIE Waarom zoudt U ook niet zo'n leuke Brodé Flock vensterval voor Uw ramen hangen... om de prijs hoeft U 't niet te laten. Een extra verkoop Terlenka Brodé Fiock venstervallen, in een bijzonder apart en smaakvol dessin, uit de serie van 2.45. Morgen verkopen wij deze Bro dé Flock venstervallen, 47 cm hoog, per meter voor nog géén anderhalve gulden. Morgen begint de verkoop van deze Brodé Flock venstervallen, 47 cm hoog, met zoom en hoof- je, per meter m voor Géén tel. of schrift, best. Nylon Simplex Dameshand schoenen, nog steeds de meest gedragen handschoen voor het najaar. Heerlijk warm geruwd voor de koude dagen, in perfect passend model, en nu voor een prijs, die ongekend is. Modieuze Nylon Simplex dameshandschoenen, van een prima kwaliteit, per paar voor nog géén anderhalve gulden. Morgen begint de verkoop van deze Nylon Simplex dames-' handschoenen, in het modieuze zwart en in de maten 7-8-9 per paar voor Géén telof schrift, best. geen KWAAD WOORD OVER JO SEPH LOSEY zo is men geneigd te denken geen kwaad woord over de maker van het intrigerende „Chance meeting", het boeiende „Eve", het strakke „King and Country", het haast obsederende „The servant" en het nog al verwarde „The damned". Een ha- biel regisseur, zo weet men, die het vak tot in de toppen van zijn vingers beheerst, en zeer opmerkelijke, zelfs rechtlijnige, personenregie voert, en die weet hoe het element spanning te hanteren. Mag zo'n regisseur, een man overigens die zijn stijl bij vrijwel elke film verandert, eens mistasten, eens ja de mist ingaan? Geen kwaad woord over Losey? Toch zeker wel een beetje nu ik zijn „Modes ty Blaise'" moet bespreken. Na Bond en diens rotgenoten Flint, Helm, Har per en allerlei kleinere (af) goden was er wel degelijk plaats voor hun vrouwe lijk equivalent, het potige vrouwtje uit de strip van Peter O'Donnell, Modesty Blaise, een vrouw met haar op de tan den, met een ongelooflijke fantasie, en een trefzekere daadkracht waar menig man jaloers op zou kunnen worden. DE FILM „THE CHASE" (De beze ten Jacht) van Arthur Penn kan men het best zien als een genadeloos por tret van de samenleving in een stadje ir Texas, de bittere schets van het le ven op zaterdagavond, als kennelijk alle remmen worden losgelaten en de drankzucht en het jagen achter de vrouwtjes hoogtij viert. Er zou geen (speel) film zijn als er niet sprake was van een dramatische situatie. Daar heeft Penn keurig voor gezorgd. Hij iaat een jonge stadgenoot uit de gevangenis ontsnappen en de moge lijke komst, van deze jongen naar het stadje haalt heel wat overhoop. Hij vormt een bedreiging voor diverse men sen. De een houdt het met zijn vrouw, de ander vreest het vereffenen van een oude schuld, en zijn vader en moeder zijn alleen maar bang omdat hij bij zijn ontvluchting mogelijk iemand heeft gedood. Dat kan best een poging tot lynchen van de feestvierende, bange, uitbundige, verbitterde, dus niet geheel toerekeningsvatbare folks at home ten gevolge hebben. Penn heeft een lange aanloop nodig om tot zijn dramatisch hoogtepunt te komen. Hij tekent, schetst, schildert het schamele zaterdagavondvertier, het on matige drankverbruik, de vrijheid die velen zich ten onrechte veroorloven, ae BIJNA EEN KWART EEUW geleden heeft Julien Duvivier in zijn korte Amerikaanse tijd een artistieke film gemaakt „Tales of Manhattan", waar in de zwerftocht van een rok van de ene man naar de andere werd ver beeld. grandioos in de scène met Laughton. aangrijpend in net deel waarin Edward G. Robinson optrad. Er zijn meer van dergelijke films ge weest, korte episoden verbonden door een bepaald onderwerp al was bet maar zoiets vluchtigs als de liefde <zie de diverse verfilmingen van ,La Ron de" naar Schnitzlers „Reigen"). Nu hebben de Fransen met „Les bons vivants" iets dergelijks onder nomen. Alleen, hier gaat het en nog veel beperkter om een rode lantaarn, die volgens traditie boven een huis van plezier hangt. Georges Lautner en Gilles Grangier tekenen voor een nogal bedenkelijke, in ieder geval zouteloze, film. In het laatste deel krijgen zij zowaar nog de lachers op hun hand vanwege de dwaze situa tie een vrijgezel die met zijn gou den hart het ene na het andere lichte meisje in zijn huis opneemt, tot groot plezier van zjjn vrienden die er buna biet meer uit weg zjjn te slaan. Heel aardige rollen van Louis de Funes en Francis Blanche maken de zaak zeker verteerbaar. Maar het is echt onze smaak niet. Gr. gevolgen van té weinig geest, met té veel geld en té veel vrye tijd. Een wei nig vleiend, eerder vlijmend portret van de doorsnee-Amerikaan. Als de jongen inderdaad naar het stadje is gekomen breekt de hel los. De bankier die de plaats financieel in MARLON BRANDO zijn macht heeft denkt de neger die weet waar de ontsnapte zich vertjorgen houdt wel eens vlug te laten doorslaan. Maar hij heeft buiten de sheriff, toch ook van hem afhankelijk, gerekend. De ze die de neger gevangen heeft gezet, alleen om hem voor geweld te bescher men verzet zich tegen de wens van de bankier die met zijn handlangers de sheriff op een genadeloze manier uit schakelt. Deze gezagscrisis is aangi ij- pend verbeeld. De sheriff - een goed doorwerkte rol van Marlon Brando komt baar te boven; hij komt dan heel alleen tegenover de furieuze bevolking te staan en heeft de jongen buna gered als niet de een of andere dwaas zpn revolver op de voortvluchtige leeg schiet. Een conflict dat er mag zijn. Goed verhaald, voortreffelijk vertolkt, maa^ het zeker indruk. Het zet ons dien aan het denken. Men ziet de bange onderworpen neger voor zich, de ffemiu- delde Amerikaanse burger, aie een o zo'n klein mens is, en men aon- cludeert dat in deze film het 9ez^9 uit eindelijk het onderspit heeft gedolven. Deze sociale kritiek stemt tot bitter heid. De film leek een tweede „rey- ton Place" te wordenhij is eerder een pleidooi voor meer verdraagzaamheid, een beter inzicht en meer zelfbeheer sing. Gr. Maar dat Modesty Blaise nu de ge- eigende rol voor Monica Vitti zou kun nen zijn, deze vrouw zó gebonden aan Antonioni dat elke andere regisseur haar gewoonweg niet ligt zie „Kas teel in Zweden" van Vadim, zie de schets in „Alta Infidelta" van Frances co Rossi deze vrouw die eerder het kwijnende en lijdzame type is dan het krachtige en doortastende, en die bo vendien voor de humor weinig begrip heeft... Nee, Vitti is gewoon misgecast, en dat is toch wel op de eerste plaats Losey kwalijk te nemen. Losey, die ook geen weg weet met de hier oninteres sante Terence Stamp, een niet overtui gende Bogarde en een te schetsmatig opgezet officieel Engels tweemanschap van Andrews en Craig. Te veel namen al. Laten we de sfeer van de film bekijken, het maaksel, de drijfveren van de regisseur. De film komt heel moeizaam op gang. Het scenario is niet alleen ingewikkeld, het is onsamenhangend en onduidelijk. En wat erger is: er vallen vaak dode plek ken op, te lange beelden van weinig boeiende dingen, een te overdreven te kening van sfeer, milieu, omgeving. Daar stokt het verhaal door. Daardoor gaat de spanning teloor en daardoor gaat men eerder kijken naar wat de acteurs dragen dan dat men belang stelling heeft voor hun daden. Het voort durende switchen van de situatie met Monica in Londen of Amsterdam naar Bogarde op zijn paradijselijk eilandje of snelle schoener maakt terwijl iets dergelijks in talloze andere films heel normaal is en in het geheel niet stoort hier de zaak niet duidelijker. Wat is het dat deze film precies scheelt? Naast het gebrekkige scenario toch ze ker ook het gemis aan feeling van Lo sey op personen en zaken. Als ik zeg dat de film als los zand aan elkaar hangt ben ik er zeker niet ver naast. EN TOCH, VAKMANSCHAP verloo chent zich niet. Fijn filrriwerk, knap, aanstekelijk en meeslepend ook zijn de diverse Amsterdamse scènes ze zijn alleen al een druk bezoek waard bin nen, zowel als buiten, de komische moordpartij in het huis aan de gracht evenzeer als de heel fraaie draaiorgel scène op het Waterloo plein. Dit Amster dam is een Amsterdam zoals u het nog niet eerder zag, zeer fotogeniek, fraai van kleur, interessant van situatie en lokale touch. Er is meer: de scènes in en rond het oude fort waar Bogarde ADVERTENTIE aan de Middellandse Zee woont, de op- art cel vanMonica, haar drieste actie met Stamp met een heel dwaas gesol met een lijk, en bijna tot slot de uiterst dwaze charge die de Arabieren uitvoe ren om Monica te bevrijden. Dit zijn hoogtepunten van filmen met bravoure in een film die overigens nogal tegen valt zwaar tegenvalt zelfs. GERARD GROOT. ADVERTENTIE Dit is een aanbieding voor onze klanteq, die goed, gezond en lekker willen slapen, en toc> geen brokken willen maken W hun begroting! Morgen verkopen wij binaeo- veer matrassen (normale prijs SZ.50). Een werkelijk prima bed, met een uitstekend interieur, overtrokken met een fraaie da mast, morgen voor nog géén veertig gulden. Deze luxe binnenveer ma tras, geheel genopt en met een sublieme ligging, een droombed, voor een keiharde prijs! Maar wat het ook is - u zorgt voor foutloze weergave met Agfa Magneton geluidsband. Beter voor oor en bandre corder. grootste bandsoepelheid géén slijtage AGFA-GEVAERT S i1.1, i Morgen vroeg begint de verkoop van deze partij 1-persoons bin nenveer matrassen, overtrokken met luxe damast, voor Duo onderschuifledikant, het lakwerk iets beschadigd, 80x190 cm C 1/?/) van JWO'voor Géén tel. of schrift, best. IN „FRANKIE EN JOHNNY" komen we te weten wat de achillespees is van Johnny, alias Elvis Presley. Hij is ver slaafd aan de roulette. Een zigeunerin j ziet in de koude thee nog wel een licht puntje. Elvis zal winnen als er een mooi roodharig meisje naast hem staat. Nu heeft Nellie rood haar en ze is erg mooi, dus alles Ijkt koek en ei. Maar Frankie, die zo veel houdt van Elvis, strooit roet in het eten. En de baas van Elvis is weer verliefd op Nellie, zodat er bijna onoverkomelijke moeilijk heden ontstaan. Als Frankie zich ver momt als Nellie en Elvis tienduizend dollar wint, zou alles opgelost kunnen zijn, ware het niet dat hjj niet weet 1 Aa* Nellie Frankie is en Frankie, zijnde Nellie, niet alleen met een handje be- dankt. Bijna schiet Frankie, nu weer als Frankie, Elvis dood, maar gelukkig j komt alles in orde. Daarom kunnen we straks weer uitzien naar een nieuwe j film van Elvis,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 7