inhalers PRIL BEGIN KRONIEK Televisie Radio ATsïï VeraöttiA rcrfaagt mi danedta HEERI30MJVDSJÜ eide tuifoikoecito 4Ü- 305 I Boulevard stock LSD-LP NTS-nieuwe stijl laat veel bij het oude D D E3 :E 3 NTS18| uur efficiency beurs 20 tm 28 sept 66 DONDERDAG VRIJDAG VRIJDAG DONDERDAG doot, pciïJ&H* per week b NIEUWE DAG' DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1966 De „inhaal-affiche" van het Verhond voor Veilig Verkeer. In beide Kamers heeft de baas een grote houten hamer. De klappen vallen soms helaas pas in de koffiekamer. CHRONOS Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitse televisie Tweede programma Hilversum II298 m. Radio Veronica Brussel 324 m. Nederland I België Frans Duitse televisie Hilversum I 402 m. Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. Hilversum III240 m. Radio Veronica Brussel 324 m. Ui) 5845. Heer Bom mel zette zich aan tafel en de be diende Joost bracht de soep binnen. „Dat was een knecht van de markies, ais ik het wei heb!" zei heer Ollie. „Met .vie je daar sprak, bedoel ik. Waar over praatte je?" „Zomaar wat, met uw welnemen", antwoordde de bediende ont wijkend. „De heer Uitstrijker is een heel ontwikkeld iemand. Hij kan over van allerlei meepraten, als ik zo vrij mag zijn. We spraken over de nieuwe buren en over de tegenwoordige toestanden. Ik hoop, dat de potage niet te zout is. Zij is een weinig ingedikt, vrees ik!" Na deze woorden wilde hij zich verwijderen doch heer Bommel hield hem met een handgebaar staande. „Ben ik oud, Joost?" vroeg hij. „Maak ik een eh... bejaarde in druk, bedoel ik?" „Daar heb ik nooit zo op gelet", zei de knecht. „Het zou onge past zijn om me in uw leeftijd te verdiepen. Maar nu we het daar toch over hebben; kan ik vanavond vrijaf hebben, als ik zo vrij mag zijn?" Heer Ollie knikte lusteloos en Joost haastte zich met het ter tafel brengen van de spijzen. De zaak was dan al spoedig afgehan deld zodat de ijverige bediende zich terug kon trekken in zijn kamer. „Knaapje zag een roosje staan", zo neuriede hij terwijl hij zijn schede] met reukwater besprenkelde. „Roosje op de heide, tum- tumta... Werkelijk een ontwikkeld iemand, de heer Uitstrijker. Geen wonder wanneer men in dienst is van een edelman hoort men nog eens iets, wanneer men mij toestaat... Snel is hij er heenge gaan, tralalala!" fmff.Potfco fVdoiB- Kosteloze voeding. BEWASStNG EN LIGGING EN EEN GEWELDIGE ouwe dag! leTSGoeos Wanneer is DAT? s LANDS KRONIEK Politie DE INHAALMANOEUVRE op de weg is de gevaarlijkste ,,toer" die de auto mobilist (vele malen per tocht) moet maken. Het is de manoeuvre, waar bij het meest aanleiding wordt gege ven tot ongelukken. Het is tevens °de manoeuvre, waarbij de meeste stommi teiten worden gepleegd. Juist bij de inhaalmanoeuvre wordt van alle partijen de ingehaalde en de passerende automobilist alle aandacht vereist. De passerende auto- JYiobilist moet ervoor zorgen dat hij de andej met „klem" rijdt en de ingehaalde dient rechts van de weg te blijven en zijn snelheid niet op te voeren als hij wordt gepasseerd. El ke biechtvader zou huiveren, als hij in serie de verwensingen hoorde, die per dag op onze autowegen worden geuit, omdat een ineehaalrlo automobilist J10*-. zonder eerst in zijn spie; te koken in zijn hoofd haalt pi ii? s zwenken. Het is iegeltje plots e- n' dat dergelijke noncha lante ruders heel vaak een sigaar bungelend in de mond hebben. Jaren lang dachten wij dat dat stom toeval ,en Psychologisch geschoolde onderzoeker vertelde, dat hij tot de zelfde conclusie was gekomen. Hij motiveerde dat aldus: de man zit ?chJ?r h.et stuur zakt een beetje weg zpn stoel, steekt een lekkere sigaar ?n -S0011 zich als thuis, in de fau- iXnt ••°opt zo de kans minder attent te zijn op het verkeer. Op ge vaar af, dat alle reklame-chefs van al- t®. J^arenfabrieken hiertegen een fel protest aantekenen, is het tóch nuttig deze ervaring hier even te signaleren. Overtredingen tijdens een inhaalma noeuvre zijn heel moeilijk door de poli tie te betrappen. Het is meestal een „moment-opname". Een enkele keer is een hard-rjjdende politie-auto in de Duurt, die een overtreding kan waar nemen. De politie „vangt" veel ge makkelijker en eenvoudiger de (min der gevaarlijke) overtreders van de maximum-snelheid, die op zich al dan niet daartoe lenende wegen, wat te hard over de draden rjjden. De ge vaarlijke „inhaler" of „ingehaalde" heeft over het algemeen méér kans op een ongeluk, dan op een bekeuring, v andaar, dat de politie in deze dagen tot en met vrijdag 30 september) extra-actief gaat letten op de inhaal manoeuvres. Men zal „repressief" op treden, zegt een officiële convocatie van het Verbond voor Veilig Verkeer bijzonder zal worden gelet op het af stand houden, het inhalen en het uit wijken. Wat doet u achtereenvolgens wanneer u gaat inhalen? Rijden met een afstand tot de voor ligger die voldoende is voor het in voegen van inhalende auto's. Dan is er ook voldoende ruimte om plot seling te kunnen stoppen. De veilige afstand ln meters is ge lijk aan de helft van de snelheid. Bij 80 km. dus 40 meter vrij hou den. Overtuigen of er voldoende snel- heidsverschil is minstens 20 km. per uur om de auto die voor u rqdt te kunnen inhalen. ïn de binnen- en buitenspiegel kij ken of er achteropkomend verkeer is. Letten op de dode hoek door over de linkerschouder te kijken. Naar beide kanten kijken of er een wegkruising, wegsplitsing of een ob stakel is. Op de voorligger letten of deze naar links uitwijkt, linksaf slaat of zijn snelheid verhoogt. Voor en achter u blijven kijken in binnen- en buitenspiegel en naar voren. Pas wanneer de weg achter, naast en voor vrjj is (binnenkort ook ver plicht richting aangeven) in vloeien de lijn naar links gaan. Met een „half oog" naar het linker voorwiel van de ingehaalde kijken, (richtingaanwijzer terug zetten). In de binnenspiegel kijken of de voorzijde van de ingehaalde auto te zien is en dan in vloeiende lijn naar rechts gaan. Wat (loet u wanneer u wordt inge haald? Naar rechts uitwijken. Snelheid niet vergroten of beter: snelheid verminderen. Dit is een vorm van defensief rijden. Zorgen voor een goed „samenspel" met de inhaler. Natuurlijk kan de weggebruiker al leen maar hopen, dat het zal helpen. Overigens wordt het aantal inhaalma noeuvres sterk beïnvloed door 't snel- idiSi"ve,rscbd' ?at er tussen de ver schillende voertuigen op onze wegen bestaat. En dat verschil is in Neder land, waar in tegenstelling tot bijvoor beeld Amerika wagens van zeer uit eenlopende klasse rijden, gróót. Inter essant is de conclusie van een com puter, die een groot aantal ongelukken op de Amerikaanse wegen analy seerde. Het bleek, dat wanneer de femiddelde verkeerssnelheid op een epaalde weg 80 kilometer per uur bedraagt, een auto, die met een snel heid van 40 kilometer per uur rijdt precies evenveel risico loopt om bij een verkeersongeluk te worden be trokken, als een wagen, die een snel heid heeft van 120 kilometer per uur. Nu we in ons land zijn begonnen aan proeven met een maximum-snelheid op onze wegen, inspireert deze con clusie wederom tot de vraag: waar om met metéén begonnen met invoe ring van een minimum-snelheid op de proefvakken? 19.00 Nws. In het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Van ge west tot gewest. 19.35 De Dick van Dyke show. 20.00 Journaal. 20.20 Hedenavond uit Japan. 21.05 De onderkruiper spel 22-15 AVRO's Televizier. 22.40 Journaal! 23.00 Wereldkamp. turnen te Dortmund. 20 0° Nws in t kort. 20.01 Liedjesprogr. 20.25 Ieder zijn eigen atoombom? 21.15 Fragm. uit balletten van diverse choreo- oor£enï 21-40 Onze man in Washington. 22.05 Journ. ,„1£;55-F:and,n?anneWe' W OO TV-feullleton. 19.26 Tienerklanken. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 20.00 Journaal. 20.25 Vraaggesprek. 21.15 Dick van Dyke Show 21.40 Literair progr. 22.10 Fragm. uit nieuwe films. 22.40 Nws. 18.30 Nws. en schooltelevisie. 18.55 Gods dienstig progr. 19.25 Klaas Vaak. 19.30 TV-feuilleton. 20.00 Journ. 20.30 Film 22.05 Filmkroniek. 22.50 Journ. NDR: 18.05 Actualiteiten. 1816 Es geht 18'50 Zandmannetje. 19.00 Ac tualiteiten. 19.21 Sag die Wahrheit. 19.59 Progr. overzicht. 19.59 Progr. overzicht. iXi?:-r,8'P5„Adam ko°kt zelf. 18.30 Journ 19.10 Drei Sterne. 19.40 Klein Europees 20.00 Journaal 20.15 Televisie rechtbank. 21.35 Eulenspiegeleien. 22.20 Journaal, aansl. commentaar. 22.35 We reldkamp. turnen. 18.10 Nws en weerber. 18.20 Die Dreh- 5Jr?.eibe. actualiteiten afgewlss. met muz. 18,o5 Ich mdchte zurück nach Malaga TV- spel (herh). 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v. d. dag. 20.00 Het gulden schot, groot amusements-schietspel. Aansl. nws. in het kort. 21.30 Journalisten vragen, politici antwoorden. 22.30 Nws weerber en thema v. d. dag. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerk orgelconcert. 23.15 Weerwoord. 23,45 Lich te gr. muziek. 23.55 Nws. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht ensemble en zangsoliste. 19.00 Ge sproken brief. 19.05 Sportpar. 19.30 Coun try and Western music. 20.00 Nws. 20.05 Radio Filharm. Orkest en solist. 21.40 Mod. gewijde muz. 21.25 Voordracht. 22.00 Lichte ork. muz. en zangsolist. 22.40 Ac tualiteiten 23.00 Nwe. gr. platen 23 55 Nieuws. 7.00 Ook goeie morgen. 9.00 Muziek ter- y?LUv-werkt' 10 00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Kookpunt. 12.00 Kwik. 12.15 Muziek bij het huishouden. 14.00 Matinée. 16.30 De Polydor Show. 17.00 Toppers van thuis, 17.15 Platen palet 17.30 The teen- beatclub. 18.00 Batavus. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Amusementsmuz. t°-45 Sportkroniek. 18.52. Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Sportkroniek. 18.50 Vrije L°L„ i<e Tribune. 20.00 Klass. muziek. 91-30 Israëlische godsd. uitz. 22.00 Nws. —.15 De zeven kunsten 22.30 Lichte muz. 10.45 Schooltelevisie. 14.00 Schooltelevisie 10.00 Nws. 10.05 Journaal 10.20 Das Glück sucht seine Kinder. TV-film. 11.30 Der Flug des Ikarus. 12.00 Actuele kron. 16.40 Nws. 16.45 Examen 1. d. Bergsehule. 17.05 übermut tut selten gut. 17.30 Expe ditie ln het Sinaï-gebied. 17.40 Kleine Hun- dekunde. 17.55 Overzicht v. d. middag- uitzending. 18.10 Accordeonmuz. met ritmische bec 18%Mfri NWS) tTIO Radiokrant 18.2o Nederl liederen en liedjes 18 40 Vnnr de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokr^t 19.30 Amusementsmuz. 19.45 HootenSnv 20.15 De grote race. 20.30 aVm8£SÏÏÏÏ£ 7.00 Nws. 7.10 Medldatie. 7.15 Lichte on'n "ÜJ v, -90 Nws. 7.55 Overweging. Nws 8W40 V Kichte gr. muziek. 8.30 Nws. 8.40 Voor de hulsvrouw. 9.35 Wa- terstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gr. muziek voor oudere luisteraars. 11 00 X°"r ,de z'eken. 11.40 Lichte gr. muziek. 12.00 Angelus. 12.03 Pianorec. 12.27 Med. t.bv land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.40 Ac tualiteiten. 12.50 Promenade orkest en zar :olist. 13.35 TToor de vrouw. 13.45 Gèv. muziekprogr. 14.30 Schoolradio. 15.00 Dansmuziek. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Altmezzo met pianobegeleid. en pianorec. 17.00 Voor de jeugd. 17^30 Licht muz.progr voor de jeugd. 7.00 Nws. ochtendgymn. en soc. strijd lied. 7.33 Lichte gr.muziek. 7.30 Van de voorpag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 9.00 Te land en te water. 9.40 Morgenwil- dlng. 10.00 Schoolradio. 10.20 Mod. roman tische muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Licht Instr. ensemble. 12 00 Lichte muziek. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overh. voorlicht. 12.40 Elek tronisch orgelspel. 12.55 Actualiteiten 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber' 13.30 Coupe classlque spéciale. 14 25 Lich te gr. muziek. 15.25 Wereld Muzlekconc Kerkrede 1966. 15.45 Licht Instr ensem! ble. 16.00 Nws. Aansl. Thuis. 16.30 Om roeporkest en soliste. 17.10 Instrumentaal trio. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Actuali teiten. 9.00 Nws. 9.02 Vrolijk ochtendprogr 10.00 en 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Ope rettemuziek. 13.00 Nws. eventueel actua- Writen. 13.02 Zuid-Amerikaanse klanken. 13.30 Jazzmuz. 14.00 Nws. 14.02 Gevar. ?c'n!P^Sgr' LI.00 Nws. 15.30 Tienerreprise. I-I'22 Nüvs' 16-02 Licht gevar. muziekprogr Nws- 17.02. Gevar. platenprogr. voor automobilisten. i 16.15 Veronica's jukebox. vil'le mag „het weten. 20.00 Nash- 2" 00 Snn22ssee' 2100 Atlaskaleldoskoop. 23 30 AOe r2LProgr; 22'30 Jazz Journaal. Alle remmen los. 1.00 Sluiting. 12.00 Nws. 12.03 Gevar, muziek 19 sa Weerber. mededel. progr.overz. eii SÓS- ber. voor schippers. 12.49 Lichte muz 12 55 Buitenl. persoverz. 13.0 Nws. en beurs ber. 13.20 Klass. muziek. 14.00 Nws. 16 00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Lichte muz 17.00 Nws. en mededel. 17.15 Lichte mu ziek 17.30 Etnische muz. 18.00 Nws. Toch was het allemaal bij elkaar genomen een uitzon derlijke Prinsjesdag. Voor 'tl eerst in de geschiedenis van I onze parlementaire democra-1 tie is er gevochten. Binnen de deur. Sterker nog, in de koffiekamer van de Eerste kamer, waar decennia lang inderdaad alleen maar koffie werd gedronken. Maar nu is het toch gebeurd dat de heer Adams van de Boerenpartij tegen de heer Baas van de V.V.D. zei: „Jjj proleet en dat laatstgenoemde daar! op net Koekoeksei een opstopper ver- ocbt-, E,r zVjn gelukkig nog rechters in Nederland en zij mogen dus uitma ken waar, wanneer en zo ja, hoe of waarom het delict van belediging of mishandeling is begaan. En hoe het eventueel gehonoreerd moet worden. Ofschoon twee eventuele zaken bezig zijn zich sub judice te bevinden mag ik toch vast wel zeggen dat de dreun van de heer Baas mij uit het hart ge grepen is geweest. De heer Adams mag mij deswegen een proleet vin den, zonder dat, ik hem een proces zal aandoen. Er zijn grenzen. Maar dat is ook allemaal onbe- I Iangrijk. Belangrijker is dat er (op Prinsjesdag nog wel) eindelijk in onze parlementaire wereld handtastelijk is opgetreden. In andere landen was dat| al lang het geval. Zo is het bekend i j bijvoorbeeld in Zuidamerikaan.se landen volksvertegenwoordigers elkan der met pistolen beschieten om hun meningsverschillen in het reine te brengen. Dat gaat mij iets te ver, maar ik moet toegeven dat het wel een methode kon zjjn om welk mis verstand dan ook definitief tot een voor alle partijen onbevredigend einde te brengen. Het gevolg kan dan hoog stens wezen een algemene, zjj het iet wat opgedrongen tevredenheid. Om tot de praktijk des levens te rug te keren: het is goed dat het ge beurd is in de koffiekamer van de Eerste Kamer. Tot nu toe was het zo dat een spreker in de Eerste of zelfs de Tweede Kamer zei: de geach te afgevaardigde vergist zich, bedoe lende te zeggen: de vent liegt dat-ie barst. Nu is gebleken dat het ook an ders kan. Zoals ik al zei: Prinsjesdag- 1966 is een zeer gedenkwaardige. ADVERTENTIE Italiaanse Vermouth t/t Itr. te,SO find. Hes) met i gfat/» spd Mégeksansn DEALERDAGEN EN PERSBIJ EENKOMSTEN. De grammofoon- platenmaatschappijen brengen de ene goedkope serie na de andere op de markt: vele discofielen zjjn nu reeds aan het sparen voor het nog in deze eeuw uit te geven ver zameld werk van L. v. Beethoven en J.S. Bach alsmede de 984, al of niet voor aan tafel bestemde, com posities van de heer Telemann ver pakt in één kolossale cassette. Ande re platenbazen buigen zich over het komende Grand Gala du Disque en in de nieuwe repertoire-lijsten wor den weer de meest verbazingwek kende opnamen aangekondigd. Toch wonen er in Honselersdijk, Vianen, Uddel en Schellinkhout nog mensen die nimmer van een grammofoon hebben gehoord De nijvere propagandisten van de grammofoonplaten-industrie be schouwen echter geen geval als „ho peloos". Met alle mogelijke midde len trachten zij déze hard-werken- de, ingetogen burgers tot fanatieke platenspelers om te scholen. Zolang er twee oren en een zieltje aanwe zig zjjn is er nog niets verloren, re deneert men. In dat licht dient men ook de vloedgolf van kleurrijke druk werkjes te zien waaronder op gezet te tijden de brievenbussen worden bedolven en de overvloed van ui terst voordelige „nu of nooit"-aan- biedingen met de allergrootste ar tiesten in ieder genre. Voor het om vangrijk elck wat wils-repertoire moet zelfs de meest fervente pla- tenhater door de knieën gaan. Er is van alles: een grote, wat moei lijk verkoopbare voorraad zingende zusters, fraters, broeders, wereldhe ren en godvruchtige leken voor de Roomsen, rekken vol opnamen van Kees Deenik, Meindert Boekei, Ma- rinus Voorberg, Piet Sijbrandy. christelijk gemengde en ongemeng de zangverenigingen, harmonie orkesten en brass-bands alsmede vrome, vocale groepjes die allemaal net even anders, maar met even veel toewijding dezelfde psalmen zin gen voor onze protestantse mede mensen, ontelbare aantallen Pres ley's, Beatles, Stones, Dylans, Do novans en Karin Kenten voor de twieners, een vergeten tafelmuziek je (een z.g. onder-tafel muziekje) van Telemann plus een veronacht zaamd Misje van Haydn voor de dertigers, veel glaasjes Madeira en erotische influisteringen van zange res Julie London voor de wat ge- frusteerde veertiger, vijfhonderd uitvoeringen van de Posthoorngalop voor de vijftigers, een ontzagwek kende hoeveelheid „White Christ- mas"-geteem van Bing Crosby als mede een enkele bestofde opname van het Nonnenkoor voor de zes tiger, een hele reeks Timmerman nen voor de bejaardenflats en ten slotte een breeduitgehaald „Sososo is de Jerdoan" voor de nóg oude ren. Iedereen komt aan zijn trekken: de sjanzon-aanbidder kan zich koes teren in de eeuwige lente van Char les Trenet en het diabolisch stem geluid van Leo Ferré, Country and Western-fan verliest zich in een bonte keur van Hill Billies, zwiepen de klapdeurtjes en dweepzieke viool tjes. Van Rubinstein en Richter, Heifetz en Horowitz kan de klassieke liefhebber genieten zelfs tijdens het favoriete figuurzagen, Ellington, Ce cil Taylor en Boy's Big Band blij ven op de bres voor prins Claus' „goede" jazz en voor het overige wordt er op duizenden platen nog zoveel geschrammeld, geschertst en geschmierd dat het beoogde doel „over vijftien jaar iedere Nederlan der een eigen grammofoon" wel móet bereikt worden. MAAR DE PROPAGANDISTEN blijven actief. Deze werkers van de plaat, de „plaatwerkers", zoeken steeds naar nieuwe attracties. Nu de stilte- en lawaalplaten al gemeen goed zjjn geworden speurt men naar andere bestsellers. Zijn er dan geen nieuwe platen- sensaties meer te bedenken? Haha, lachen de platenheren en zwijgen mysterieus. En ja hoor; In de re cente repertoire-berichten van de ju bilerende N.V. Bovema lees ik: „In Amerika gaf het label Capitol de lp „LSD" uit, een documentaire over het hallucinaties verwekkende drogeringsmiddel. Over een maand komt de plaat ook in Nederland in de handel. Het bericht staat er onopvallend, nochtans dodelijk dreigend. Nu is er in deze krant al meerdere malen en zeer deskundig over dit onder werp geschreven, recentelijk mocht ik in een ingezonden brief van Si mon Vinkenoog (Finch Eye) nog wat aanvulling op de stof vernemen, waardoor ik helemaal 't inzicht ben kwijtgeraakt hetgeen waarschijnlijk precies de bedoeling van de schrij ver is. Ik zal er dus niet verder op ingaan en mij beperken tot het stel len van zo maar in mij opkomende vraagjes. Betekent de LP van het „Lysergin Saure Diathylamid" defi nitief 't einde van Beatles en Stones- hegemonie? Haalt de plaat de top- veertig van Veronica? Hoe reageert u, vader, als uw zoontje op zijn ver jaardag verveeld een nieuwe elek trische gitaar van de hand vijst en blijft aandringen op de gevraagde LSD-lp? Wat zal de houding van de justitie zijn als de plaat in handen van minderjarigen komt? Zal de handelaar de lp onder de toonbank toch verkopen, gewikkeld in donker papier en opgeborgen in een goed sluitende tas? Worden er door het verschijnen van deze opname dolgezellige LSD- clubjes gevormd ter vervanging van de naaikrans (Hallucineren? Ja, ge zellig). Wat gaat het Verbond voor Veilig Verkeer doen? (LSD-op, laat je glijen). Zal KRO's praeses Van Doorn aan Hullekiedullekie toestem ming verlenen de plaat in zjjn pro gramma te draaien en zo ja wordt de harige aap dan als proefdier ge bruikt? Moeiteloos kan ik zo doorgaan. Ik doe het niet. Slechts één brandende vraag moet mij nog van het hart. Snijdt de platenindustrie zich met deze schokkende documentaire niet in eigen vingers? Want straks, als ik „door de nauwe ingang van het leven ben teruggekeerd in de wijde dood" (Mischa de Vreede) en als volwassen kerel, vreemde geluiden slakend, opgerold en geborgen zit in de moederschoot, dan is er in mijn kolkend brein geen plaats voor niets en niemand meer. Zelfs niet voor een klein pick-upje met een 11.90- plaatje van Willy Alberti, hoe ge voelig die ook kan zijn. En wat dan H.H. platenproducen ten? FRANS BOELEN (Van onze correspondent) HILVERSUM, 22 sept. De NTS- nieuwe stijl iaat programmatisch on geveer alles bij het oude. Dit blijkt uit het winterprogramma. Programma commissaris J. W. Rengelink en pro- gramma-hoofd C. Enkeiaar motiveren deze gang van zaken als volgt: „De specifieke taken van de NTS komen nog niet uit het gezamenlijk program ma te voorsch'ijn, omdat enerzijds de omschrijvingen van die taken in het wetsontwerp omroepwet nog niet pre cies duidelijk zijn en omdat anderzijds in nauwe samenhang hiermee vele praktische opbouwproblemen nog niet konden worden opgelost. Dat laatste slaat volgens de heer Enkelaar voor al op de samenstelling van de pro grammastaf; „Als wij niet weten wel ke type programma's we moeten bren gen, kunnen we ook geen mensen aan trekken". Dat de NTS min of meer een zeven de zuil gaat worden, omdat ze op grond van de veertig procent „endtjjd, die ze kreeg toegewezen, evenals 'de omroepen een totaal-programma moet brengen, wil ze voor de door sneekijker verteerbaar voor de dag kunnen komen, vindt de heer Renge link, evenals zijn medebestuurders, een onplezierige zaak. De NTS meent met een geringer aan tal zenduren de specifieke bedoelingen van een gezamenlijk programma beter tot haar recht te kunnen laten komen. In verband hiermee brengt de heer Rengelink het rapport in herinnering, dat NTS en NRU nog kortelings bij de minister hebben ingediend en waarin werd vastgelegd dat meer flexibiliteit in het totale televisie-programma zou worden verkregen, wanneer de NOS (de Nederlandse Omroep Stichting) straks de bevoegdheid zou krijgen om de zendtijd-verdeling vast te stellen. De Programmaraad van de NTS mag dan bepaald nog niet veel con structiefs hebben kunnen bijdragen voor het thans ter tafel liggende win- tersehema, hjj heeft wel enige conclu sies rond de programmering vastge legd in een rapport aan het bestuur. Zo heeft de raad erop aangedrongen af te stappen van de keuze-program ma's. Bedoeld worden hiermee pro gramma's, die voorheen uit het pro gramma-pakket van de omroepen wer den gelicht om onder NTS-vlag op het scherm te worden gebracht. Ook al ADVERTENTIE kantoormachines kantoormeubelen kantooruitrusting reproduktieapparatuur geopend van 10 tot 18 uur 22 en 23 september ook van 19 30 tot 22-30 uur zondags gesloten i toegang f250 amsterdam nieuwe VfêdQ op Cte stations naar <te special* NS. regeling. HE8TU AAN TE BieDEN? Ligt ER AAN HOE VROEG- JE GEWELDIG OUD BENT ziet de raad daarin nog geen ideale oplossing, toch heeft hjj zich voorlopig uitgesproken voor het brengen van blok-pr ogramm a's. De NTS heeft te maken met program ma's van gezamenlijke aard, met zui vere ontspanningsprogramma's en met ontmoetingsprogramma's voor alle geestelijke stromingen van de bevol king. De eerste twee programma-soor- I?2„zat2n re?.ds in het pakket van de N^V^<>uc'.e stijl. Ten aanzien van de ontmoetingsprogram-ma's meent de raad, dat vooral documentatie, infor matie en voorlichting zal moeten wor den gegeven over politieke problemen op breed en begrensd (zelfs locaal) gebied. Grote aandacht wil hjj ook be steden aan de moderne kunst en die uit het verleden (in de zin van monu mentenzorg). De moderne kunst zal volgens zjjn opvatting in wisselwer king met de samenleving moeten wor den gebracht. Tenslotte wil men de Internationale samenwerking naar voren halen, zoals die tot uitdrukking komt op politiek, maatschappelijk en cultureel terrein. Dat alles zal wellicht zjjn weerspie geling vinden in het eerstvolgende pro grammaschema. In het programma voor de komende winter is van een en ander weinig terug te vinden. (Van onze correspondent) HILVERSUM, 22 sept. Het pro gramma van de NTS zal van I oktober af aehttieneneenhalf uur per week om vatten. Onder de titel „Monitor" zal elke zondagmiddag een ontspannend en informatief programma van anderhalf uur op hef eerste net verschijnen. De samenstelling van deze programma's wordt mede bepaald op basis van het geen er op de uitzenddag in Neder land en Europa staat te gebeuren. Hiernaast zullen korte programma's van documentaire en ontspannende in slag worden uitgezonden. Het zondag avond-sportprogramma op Nederland I zal meer onderwerpen kunnen bevatten dan voorheen het geval was met „Sport-in-beeld", Op het gebied van kunst en toneel I zal men vooral het accent leggen van informatie, ook al zal er ruimte ge laten worden voor specifieke televisie creaties. Eens in de vier weken, op zondagavond zal aandacht worden be steed aan film, muziek, ballet, lite ratuur, toneel en beeldende kunst. Verder zullen hoogtepunten uit het Nederlandse to "eelgebeuren wor den gebracht, o.a. in samenwerking met de bestaande toneelgezelschappen. Op het NTS-repertoire staan o.a. „Lief de s loze les van Shakespeare, door toneelgroep Centrum en „De Drie Zus ters van Tsjechow, in de uitvoering van toneelgroep Ensemble. NT-c°r actue'e uitzendingen zal de Nib steeds nauw samenwerken met de staven van de omroepverenigingen. Wanneer daartoe aanleiding is, zullen de televisiecamera's Kamerdebatten registreren. „Van Gewest tot Gewest" zal ten slotte het werkgebied geleidelijk aan uitbreiden. HORIZONTAAL: 1. langharige hond, 2. achting, booh1' te, 3. oorontsteking, Publikr. BedrtR. Org., 4. zonder moed, graanpakb1!!!' 5. helper op laboratorium, 6. van zd voetstuk gestoten, 7 artikel (afk.)i lp| sekteneter, 8. stemming, lang zal hJ leven, 9. haven in Algerië, meisje, 1 spil, ras, 11. grove dwaling, slede. VERTICAAL: 1. sjaal, voorwerp op rooktafel. 2. s daanteverandering, 3 dikhuiden, 4. o van bijbel, droogvloer, 5. mengsel v g lood en tin, samengestelde klinker. J takel, bar, schraal, 7. voorvoegsel, g poch, 8. grotparel, 9. hoofdstad I® republiek, vrijdag (afk.), 10 mlsaa^ ger. OPLOSSING van 21 september: 1. marinier, 2. kastelein, 3. ravo" 4. paddestoel, 5. zintuig. Op de stiew jes: Minister Vondeling.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 4