^°g steeds hoop op acceptabel akkoord
^Gibraltar
Nieuwe films
in Nederland
9f
DE HELDEN VAN TELEMARK
Ongelofelijke oorlogsstunt
werd dure spektakelfilm
Als je alles bereikt hebt
y*
«SPELDEPRIK - POLITIEK" GEEN SUCCES
m
Actie ten koste van het menselijke element
Onnodige film door
veranderd klimaat
Baby in sex-film
Moeizame tocht
■S
1111
^Jieuwe
dag
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1966
13
;j°nden 2^
gels"Spaanse
sept. De
Gr Z°,paanse besprekingen
5fecies vvestie Gibraltar zijn nu
San» \t Vlei' maanden aan de
1 °S steeds bestaat er hoop,
eea0v n za* kunnen komen tot
j®, Grrire1enk?mst, die voor Span-
et m; -^rïttannië en niet in
v nst y°or de 25.000 inwo
ei Zijt^ Gibraltar aanvaardbaar
advertentie
C vfcia,e verkooP 100% Ny-
in ''t Tapijt, 200 cm breed,
h0 °uP°ns van 1 tot 20 meter,
tac rt1a'e PrlJs een 'deaal
H
9°/o nylon
Alttapijt
meuten
Welvaart is
lagere prijzen
Een blik op de rots van Gibraltar vanaf een boot van de Britse
marine. Waarom het eiland „De Rots" wordt genoemd behoeft bij
het zien van deze foto geen nadere verklaring.
Belachelijk
Sterke wil
Welvaart is
lagere prijzen
De schone schijn die bedriegt.
(Jean Simmons en Laurence Harvey in ,Jjife at the top").
Kirk Douglas en Richard Harris als de Noorse verzetsstrijders in
,J)e Helden van Telemark", een Brits-Amerikaanse superproduktie
onder regie van Anthony Mann.
Welvaart is
lagere prijzen
lllniial
J. C. A. FORTUIN
Inwoners van Gibraltar
tegen Spaanse pretentie
0V|
T (^^(VaI1 een correspondent)
Vjer
»h«ad«i't»jri?,en ls ®chter een ruim vol-
miet om diepgaande be-
van over de feaen en de toe-
Kperviatl een Sebied, dat slecht» een
6 van een goede vUfeneen-
0lweter heeft, te kunnen vol-
^4 Nylon Vilttapijt met
he er dan 20 gulden voordeel
"teter... zegt U dat niets?
|n:IJt voor gezinnen waar veel
°Pis,.
5t°rpn verkopen wij dit oer-
W l Nylon Vilttapijt van een
k p bekend merk (dat wij niet
j gen noemen) In coupons van
C^Ometer, per meter voor
g «één
iuid
len.
vier en twintig
cm breed
Neemt U - T
Uw kamer mee.
tjj?r®eri begint de verkoop van
vilttahMhSlijtVa"e 100°/° Nylon
heif l (met kleine schoon-
Zïn ies) makkelijk te reini
gt' tegels of in banen te leg-
SeJ k'euren ro°d, grijs,
tonC02nac en groen, in
k "Pons
meter
voor
Géén ttl, of schrift, best.
GIBRALTAR is altijd
n„„,Reweest met veroverin-
^r> 'rn(1?5 °Son- De Carthagers en
ïlfi de «,5®" ontdekten reeds spoe-
C1»® "f»tegtSehe ligging van dit
4 5 he» schiereiland en na-
bfan11 geh?, n.reenvolgens hl bezit.
v6hiar auHl de Arabieren Gi-
4&j?ere bruggehoofd voor hun
O <le a» van Spanje.
TnV?,lsche aanvoerder uit
Nre1: i dankt De Rots zijn
Varik (rots van
eU'hb r„>hSzamerhand verbasterd
\\l viei wr' ï.n de loop der eeu-
'h.^Pn.s i,, y schiereiland achtereen-
O' Öoreó den van de Spanjaar-
jG n en opnieuw Spanjaar-
'e A'.tiidons de Spaanse Suc-
Vr6 de Spaanse Suc-
,and<.vir0S, veroverde een Ne-
l4h h vloot het eiland
£ooL -laar yfde van Utrecht, der-
4a4üpd il5teG. kwam Gibraltar
iaarrtft^ Engeland. Hoewei
^bk!?e achtti6" Fransen in de loop
"bh 6r> rin i nde eeuw geprobeerd
f:ija dit n ®ritten te verdrijven is
0G»7?,t gelukt. Het schier-
;-'jpr®atls an grote militaire waar-
^>n lnS t«? wen vandaar uit de
t 2;iiheheersen Middellandse Zee
rol speelde Gibral-
ö6h l da Eerste, maar vooral
*h ilet fi Tweede Wereldoorlog,
V» «OOfTlö ötVICitrt krtaln liinn
e r vodrnaamste basis was
Dien Middellandse Zee-
p6b de hl rotsen verscholen
?6 aanV0ikln« Widens die ja-
teti6l'Heerden °jerwinning van
5n h^Pahje h!' ?nderw^l het neu-
n" hah®1, sterk °°S houdend.
v°h aahter van6^01^61"6"36 militai-
h?" OuP de ltla. oorlog, kwam
NWbra>tar tegische waarde
Gp" grnei'de 2llen. elr'de. Dit de-
vL'and^ deei yhn het feit, dat
bp f'ger- ^ehteenh Britse vloot-
V Jaren evnah®den de
Va n0g gSetrc>kken edand heb-
kGn ï'ol Gibraltar speelt
^>dah\Ven vdegbasis, koop-
aayar Va] 11 toeristen-oord.
hijkezi??1 de )la^„et de Britten
hi« "dee ^i) |-„t s al te staan,
u't haen stuk T? ?,evoel hebben
^handen ,e ts® Seschlede-
geven.
saaaa
De op deze pagina besproken
films draaien in:
„Life at the top" in Calypso, Am
sterdam (18 jaar).
„De helden van Telemark" in Tu-
s cli in ski, Amsterdam (14 jaar).
„Misdadigerskonvooi" in Flora,
Den Haag (14 jaar).
„Agent van de duivel" in Rex, Den
Haag (18 jaar).
i
r-
ADVERTENTIE
Steeds meer worden ze ge
vraagd, de „geklede" blouses,
die op iange en korte rokken of
onder een pakje op en top
modieus zijn.
En morgen kiest U zo'n elegan
te blouse uit van Lurex, het
soepele materiaal met Ingewe
ven glinster-effecten, uit de
series van 14.75,
Feestelijke lurex blouses, in
twee modellen, met strik of col,
met voor- of achterslulting, in
vele prachtige kleuren, voor nog
géén negen gulden.
tooien. De tijd is meer dan rfjp
s. Het
voor
het opmaken" van de balans. Het eer
ste, dat men over de besprekingen kan
zeggen, is dat zij op een verkeerde
basis begonnen zfjn. De Britse regering
hield voet b|j stuk by haar weigering
akkoord te gaan met besprekingen „on
der dwang". Daarmee werd bedoeld zo
lang Spanje zijn „kleine blokkade" van
Gibraltar aan de landsgrens bij La Li-
nea handhaafde. Zeer plotseling wyzig-
den de Britten echter hun standpunt.
Men kon toen redelijkerwijs veron
derstellen, dat de bijna zieltogende am
bassade in Madrid een „gentleman's
agreement" met het Spaanse ministerie
van buitenlandse zaken bereikt had, dat
Groot-Brittannië openlijk zou toestem
men in onderhandelingen zonder voor
afgaande voorwaarden en dat Spanje
in vertrouwelijke sfeer de verzekering
zou geven, dat de „kleine blokkade"
zodra de besprekingen begonnen, zou
worden opgeheven. Een dergelijk „gen
tleman's agreement" werd echter nooit
bereikt en, naar zou blijken, is er ook
nooit naar gestreefd.
Het ontbreekt de Britse diplomatie
wel eens in ernstige mate aan vast
beradenheid. Voor zover het de bespre
kingen over Gibraltar betrof, werd zij
in hoge mate in verwarring gebracht
door de afwijkende belangen in Gibral
tar van verschillende ministeries en
door de tegenstrijdige adviezen, die uit
Gibraltar zelf afkomstig waren. Maar
hoewel de „kleine blokkade" niet werd
opgeheven, leek het dan toch wel vast
te staan, dat Spanje op zijn minst zou
nalaten nog meer beperkingen in te
voeren of niet zou pogen nog meer
druk op Gibraltar uit te oefenen, zo
lang de onderhandelingen met de Brit
se regering aan de gang waren. Maai
zelfs deze elementaire diplomatieke
eisen kwam men niet na.
Integendeel. Spanje heeft geen gele
genheid ongebruikt gelaten om gedu
rende de onderhandelingen de schroei
nog steviger aan te draaien. Het be
gon met maatregelen tegen de Spaanse
arbeiders, die dagelijks voor hun werk
naar Gibraltar gaan, eerst vrij onbedui
dend, later op ernstiger schaal. De ar
beiders mochten de kleine aankopen,
die zij in Gibraltar gedaan hadden, niet
naar huis meenemen. Van sommigen
werden bij de grens zelfs hun sand
wiches afgenomen. Begin augustus kre
gen de Spaanse arbeiders van hun vak
bonden de opdracht stakingen in Gi
braltar te organiseren zogenaamd uit
protest tegen het optreden van de po
litie in Gibraltar. Spanje weigerde de
conclusies van een Hof van Onderzoek
in Gibraltar met betrekking tot dit in
cident te aanvaarden.
De Spaanse arbeiders mogen nu nog
wel de grens by La Linea overschrij
den, maar hun werkvergunningen wor
den door de Spaanse autoriteiten niet
verlengd. In plaats daarvan krygen zij
tijdeiyk geldige pasjes, die op elk ge
wenst ogenblik kunnen worden Inge
trokken. Ongeveer tweeduizend Spaan
se vrouwen mogen niet meer naar hun
werk in Gibraltar onder het belache-
ïyke motief, dat de autoriteiten in Gi
braltar geweigerd hebben „voor hun
veiligheid in te staan."
Ondertussen wordt de lijst van de
Spaanse politie, waarop zij „ongewen
ste inwoners van Gibraltar" noteert,
steeds langer. Degenen, die op de lijst
voorkomen, mogen Spanje niet binnen
komen. Op deze zwarte lijst staat ook
de naam van de minister van econo
mische zaken, S. A. Serruya, die altijd
de grote voordelen van een goede sa
menwerking tussen Gibraltar en Span
je heeft gepropageerd. Bovendien heeft
de Spaanse regering geëist, dat andere
NAVO-vliegtuigen dan die van de Brit
ten niet in Gibraltar mogen landen. Zij
heeft officieel geprotesteerd tegen het
feit, dat Britse vliegtuigen, die van de
luchtstrip in Gibraltar gebruik maken,
over Spaans grondgebied gevlogen zou
den hebben.
Voor de Spaanse „speldeprlk-politiek"
gedurende de onderhandelingen tussen
de beide regeringen zijn slechts twee
logische verklaringen. De eerste is, dat
Spanje op deze manier de vastberaden
heid van zowel de Britten als de in
woners van Gibraltar hoopt te verzwak
ken. De tweede is, dat de „haviken"
m de regering te Madrid deze taktiek
volgen als een onderdeel van hun strijd
tegen de meer liberale elementen die
onder aanvoering staan van de minis-
ter van voorlichting en buitenlandse
zaken, Fraga en Castieila.
De vraag wat er gedaan moet worden
om de Spaanse druk te beantwoorden,
wordt steeds urgenter. Spanje schijnt
er zich totaal onbewust van te zyn dat
deze druk de wil van de Gibraltarianen
om voort te biyven bestaan alleen maar
kan versterken en dat die op de lange
duur ook zyn invloed zal hebben on
de sluimerende Britse publieke opinie
De Gibraltarianen zijn thans van plan
hun enigszins kunstmatige economie te
rationaliseren door uitbreiding van de
toeristische attracties in het gebied, de
vrouwen in bet arbeidsproces in te
schakelen en mechanisatie in de haven
in te voeren. Net ais de West-Berlijners
achttien Jaar geleden willen zij trach
ten zoveel mogelijk in de eigen behoef
ten te kunnen voorzien voor geval er
voor onbepaalde tijd voor het gebied
een blokkade zou worden ingesteld.
Ondertussen is het verlangen naar
politieke integratie met Groot-Brittan
nië groeiende. Enkele prominente in
woners van Gibraltar wensen, dat er
een commissie van onderzoek van de
Verenigde Naties naar Gibraltar wordt
gestuurd om de gevoelens van de be
volking, die zich eensgezind keert tegen
overdracht van het gebied aan Spanje
te peilen. Als de Engels-Spaanse be
sprekingen mochten mislukken, dan zal
men deze eisen met verdubbelde kracht
kenbaar maken. De huidige speldeprik-
politiek van Spanje vermindert de
vooruitzichten op succes bij de onder
handelingen zeer zeker. Dit is een tra
gische zaak. Beide landen kunnen al
leen maar baat hebben bij wederzijdse
vriendschap en samenwerking. Weder
zijdse hoffelijkheid is een eerste ver
eiste. Dit geldt ook voor de tolerantie
van beide partijen.
Spanje berokkent zichzelf alleen
maar schade door het negeren van de
menselijke gevoelens van de 25.000 in
woners van de Rots, die niet de inzet
van een onderling geschil wensen te
vormen.
ADVERTENTIE
We hebben niet geaarzeld met
deze gordijnen, al was de prijs
wat pittig... maar we vonden ze
zó mooi - en voor zo iets moois
hebben onze klanten een heel
fijne neus!
Vier van de meest luxe Mystè-
res in Terlenka Marquisette of
katoenen tulle, In hoogtes van
1.60 tot 1.80 als extra aanbieding
nu per meter voor nog géén zes
gulden.
Terlenka Marquisette met
kant en entredeux, 160 cm van
van 7.95
Terlenka Marquisette met
broderie dessin en volant,
160 cm van 8.10
Terlenka geborduurd en met
zware franje, 160 cm van 8.40
Florentljner tulle met een rijk
broderie dessin, 180 cm van 8.95
Morgen begint de verkoop van
al dit schoons voor Uw ramen,
4 soorten bijzonder fraaie Mys-
tères door elkaar
per meter
voo
Géén afschrift, best
Morgen begint de verkoop van
deze bijzonder chique lurex
blouses, in alle courante maten
en in vele kleuren,
o.a. beige,
aqua, lila enz.
voor
Géén tel. of schrift, best.
«.Vil
HOE HET MOGELIJK IS, dat een
spannend, bijna ongelofelijk klinkend
verhaal als de vernietiging van de in
Noorwegen aanwezige voorraad „zwaar
water" door een handjevol verzets
strijders zo lang aan een verwerking
tot speelfilm is ontsnapt, behoort tot
de onoplosbare raadselen van het film
bedrijf. De werkelijkheid is fantastischer
dan het stoutse, aan het vruchtbare
brein van een schrijver ontsproten
filmscenario.
In 1940 viel de Vemork-fabriek ln
de Noorse Rjukan-vallei, de enige
plaats in Europa, waar dit „zware wa
ter", onontbeerlijk voor de ontwikke
ling van de atoomkracht, werd gepro
duceerd, in handen van de Duitsers.
In samenwerking met de Noorse re
gering in Londen beraamden de Britse
militaire autoriteiten plannen om de
verdere productie te verhinderen en
de voorraden te vernietigen. De be
schutte ligging van de fabriek in een
diep ravijn maakte de uitslag van een
bombardement onzeker. Besloten werd
tot een overval. Een afdeling Britse
parachutisten slaagt er niet in, de fa
briek buiten werking te stellen. Begin
1943 wordt een speciaal opgeleide groep
Noorse Engelandvaarders per val
scherm neergelaten. In een schitterend
uitgevoerde raid vernietigen ze de in
stallaties zonder dat er ook maar een
hunner wordt gedood. De Duitsers we
ten de aangerichte schade in korte
tijd te herstellen. Maar een bombar
dement, uitgevoerd door 150 Amerikaan
se vliegtuigen, doet hen toch besluiten
de voorraden naar Duitsland over te
brengen. Bij hun degelijke veiligheids
maatregelen zien ze één detail over
het hoofd: een inspectie van de veer
boot. Deze kans grijpen de Noorse
verzetsstrijders, die zich in de omge
ving van de fabriek verborgen hadden
gehouden aan om schip en lading in
de golven te doen verdwijnen. Waar
mee Hitier de kans op het atoomwa
pen was ontnomen.
Dit zijn de historische feiten. In 1948
zijn ze door een Frans-Noorse combi
natie onder de titel „La bataille de
l'eau lourde" in beeld gebracht. Maar
deze sober gemaakte film, in Nederland
vertoond als „De stryd om de atoom
bom", droeg een documentair karak
ter. Hij kreeg niet de belangstelling,
die hij verdiende,
Van soberheid is in „De helden van
Telemark" een Brits-Amerikaanse su-
per-produktie in technicolor en Pana-
vision, geen sprake. Anthony Mann, de
regisseur, die met groot en vooral duur
opgezette spektakelfilms als El Cid
en „De val van het Romeinse rijk"
zijn sporen verdiende, heeft kosten
meer dan twintig miljoen gulden
noch moeite twee maanden lang
buitenopnamen in de felle kou van
de Noorse winter gespaard om er
een opwindend kijkspel van te maken,
waarbij menselijke achtergronden zo
gauw mogelijk werden terzijde gescho
ven om de actie niet af te remmen.
Marrn weet zijn camera's op de goe
de plaats te zetten en er de handeling
waarheidsgetrouw mee op te nemen.
Hij of zijn cameraman Robert
Krasker is op zijn best by de op
namen in het besneeuwde Noorse berg-
T OEN ZO'N ZES, ZEVEN JAAR
GELEDEN de Britse film „Room at
the top" in de bioscipen draaide, kon
men hem zien als een exponent van
het filmklimaat dat in Engeland was
geschapen, vooral door de an
gry young men, en waaruit reeds
films als „Saturday night and Sunday
morning" en „Look back in anger'
waren geresulteerd. Dit klimaat waar
in op de eerste plaats de underdog
naar voren werd geschoven de fa
brieksarbeider in zijn misère, de mili
tair, die óók moet (de Suez-affaire
was drie jaar voorbij), de kleine bur
german die van een grote carrière
droomt vond zijn voortzetting in
„Billy Liar" en „The lonelyness of a
long distance runner", maar het is nu,
met al de zegeningen van the Es
tablishment, definitief voorbij.
Indertijd kon men wel begrip op
brengen voor en geïnteresseerd raken
m de figuur van ene Joe Lamptan, die
uit een miserabel milieu afkomstig, de
top trachtte te bereiken via het bed
van de dochter van een groot-indus
trieel, hoezeer men ook geschokt
was door zijn brute optreden tegen
over een andere, oudere, vrouw zijn
ware liefde. Nu, met het vervolg van
„Room" in „Life at the top", (nog
al gewoontjes vertaald met „Al je al
les bereikt hebt") is er slechts heel
weinig affectie voor deze man, die
blijkt aan de top helemaal niet thuis
te horen. Hi1 kent gewoonweg de for
mules die daar heersen niet, de hard
heid valt hem bitter tegen, politiek Is
hij een stuk onbenul en zijn eertijds
zo zachte en gewillige vrouw blijkt uit
hetzelfde zakenhout gesneden als haar
heerszuchtige vader. Joe vlucht in een
e?Hesaffaire met een vrouw die ook
af niet bij hem past. HU geeft zün
met zoveel overleg bereikte positie in
od. trekt naar Londen en
de Midlands op, ue hardere
komt daar ht Een deus ex ma-
z ak en were 1 d .«-ec b en- jjy stopt
chanamoet verkeerde enveloppe,
X" - «S? l."5" vrouw. en
les te vergeten, terug schUn-
baVgeSige oplolsinf: Maar door
ho^eef böeidJoejLamPton moe;
(regisseur Jack Clayton). Hier tekent
de onbekende Ted KOtcheff voor de re
gie, gewoontjes en niet geïnspireerd.
Q. Al'OlTl 9
ZO GOED ALS ZEKER OMDAT
het klimaat rond Joe grondig veran-
«n TV - n, «v. „vt 11VI 111P/.-
ycoi-etu-B SCHTinveTS CU ZU>rvcii>f
worden. Er trilt geen compassie meer
mee voor het lot van de schijnbare
arrivist. Het mankeert de film ook
aan gevoel, de koude Honor Black-
man is geen vergelijking met de door
leefde, zielige Simone Signoret. Kort
om, de film was niet nodig geweest.
Hij weet niets boeiends en reëels meer
te vertellen. Zo'ntich wel aangrijpend
verhaal als dat van „Room at the
top" was het beste gediend geweest
met een open einde.
GERARD GROOT.
landschap, dat schilderachtige beelden
opleverde. Maar de spanning ontbreekt.
Niet omdat de afloop van het verhaal
vaststaat. Dat is in bijna iedere
film over de laatste wereldoorlog
het geval. Maar omdat de karakters
der voornaamste figuren, gespeeld door
Kirk Douglas, Richard Harris, Michael
Redgrave en Ulla Jacobsson, zo wei
nig zün uitgediept en zo conventioneel
zün uitgewerkt, dat de toeschouwers
zich nauwelüks bü hun lot betrokken
voelt. Hoogstens houdt men even de
adem in, als een nazi onbewust speelt
met de bladwüzer in een bübel, die
een microfilm bevat, of tüdens de over
val op de fabriek, waarbij Mann de
opdringerige muziek onderbreekt om de
stilte te gebruiken als spanningwekkend
element.
Zo zün er meer goede momenten.
Maar toch krügt men de indruk, dat
er met zoveel geld, moeite en talent
en vooral met zulk een gegeven, iets
beters uit de bus had kunnen komen
ADVERTENTIE
Zeg 's eerlijk... hadden wij een
vestje ooit zo nodig als juist in
de afgelopen weken... waarin
voor velen een zachtbrandend
kacheltje onmisbaar is...
En zo'n behaaglijk vest, één en
al comfort en koesterende warm
te, kunt U ook nu niet missen,
geen dag.
Daarom deze verkoop Cashmi-
lon Acryl damesvesten, de
Ideale combinatie van moderne
gemakken zoals vlug gewassen
en zo droog) en verrukkelijk
warm en licht.
Modieuze damesvesten, die U
nu koopt voor nog géén negen
en een halve gulden.
Morgenvroeg om 9 uur begint
de verkoop van deze heerlijk
behaaglijke Cashmilon Acryl
vesten, in klassiek model, mét
prima pasvorm, in vele kleuren
en In alle courante
maten
courante
Ctin tel. of schrift. b»tt.
„Baby op de sex-toer" leek de Ne
derlandse importeur blpkbaar een
pakkender titel dan het oorspronkelü-
ke „Promise her anything". Veel
maakt het niet uit, de film bljjft,
met of zonder prikkelende naam, een
vervelend gedoe rond een anderhalf-
jarige baby, die als stuntje in een
sex-film moet optreden. Zün moeder
zoekt inmiddels naarstig naar een
goede vader en die is vlak by de
hand, maar het duurt natuurlük bü-
na negentig minuten voor zü dit be
grijpt.
dan een monsterproduktie, die zich al
leen in grootheid van opzet en leng
te ruim twee uur onderscheidt
van de oorlogsfilms, waarop het
bioscooppubliek een jaar of vijftien
geleden wekelijks placht te worden
onthaald.
Met de moeizame tocht van een
postkoets die een paar moordenaars
naar de staatsgevangenis voert vult
Lesley Selander een hele film,
waarin de onderlinge conflicten der
reizigers en de activiteiten van een
bende, die de arrestanten poogt te
bevrüden, voor de nodige spanning
moeten zorgen. Dat deze uitblüft ia
voornamelijk het gevolg van het vele
fep ra at en de schietpartijen, waar-
talrüke doden vallen, zonder dat
het de toeschouwer duidelijk wordt
tot welke partij ze behoren. Zeker is
alleen dat hun aantal buitensporig
groot is en dat de goeden het er met
een kleine meerderheid tenslotte le
vend afbrengen. „Misdadigerskon
vooi" is een Western ln grauwe tin
ten, waarmee het kleurloze verhaal
tevens gekwalificeerd is.
FILM
DE NIEUWSTE FILM VAN F ran 50 is
Truffaut „451 Fahrenheit" heeft zijn
wereldpremière beleefd in Parijs.
Truffaut woonde, samen met hoofd
rolspeelster Julie Christie (gekleed
in zwartzüden mini-jurk), de voorstel
ling bij. De Franse pers was zeer lo
vend en voorspelde succes bü Intel
ligent filmpubliek overal ter wereld.
DE BERLIJNSE MUUR blijkt steeds
meer een geliefd decor voor Films
over misdaad en spionage. „Fune
ral in Berlin" en „The Quiller Me
morandum", binnenkort te zien, heb
ben scènes die zich bü de Muur af
spelen. Ook in Hitohcocks „Ge
scheurd Gordün" is de muur te zien,
zij het nagebouwd in Hollywood.
Voor de film „Spion aan de Muur"
Is in werkelijkheid gebruik gemaakt
van de Muur. Deze herfst zullen
Oostduitsers voor het eerst de Muur
in een film behandelen. Het wordt
geen speelfilm, maar een instructie
film met documentair karakter voor
de legervoorlichting.
HET ECHTPAAR Roger Vadlm-Jane
Fonda gaat volgende maand in Ita
lië beginnen aan de voorbereidingen
van een nieuwe film, die „Barbarel-
la" zal heten. Jane speelt de hoofd
rol, Roger zit in de regiestoel en
Dino DeLaurentius is aangetrokken
als producent Terry Southern
schreef het scenario, gebaseerd op
de Franse stripserie „Barbarella
Begin volgend jaar zal de camera
gaan draaien voor de eerste opna
men.
RICHARD LESTER regisseert ln Span
je de bietel John Lennon, die de
hoofdrol speelt in „Hoe ik de oorlog
won". Lennon draagt een afgrüzelüke
kort en coupe-loos kapsel, maar heeft
zün fans verzekerd, dat zyn haren
na de opnamen voor deze film wel
weer zullen zün aangegroeid. Geluk
kig maar, voor de fans.
JEAk PAUL BELMONDO en Ursula
Andress hebben hun Chinese avon
turen in China, die we in de gelijk
namige film hebben kunnen meema
ken, zo ver doorgevoerd, dat mevrouw
Belmondo echtscheiding heeft aange
vraagd. Twee maanden geleden is
Ursula reeds gescheiden van haar
man, de Amerikaanse acteur John
Derek, die we zagen in „Knock on
any door".
HET FILMUSEUM in Amsterdam
brengt op 5 en 6 oktober een pro-
over Vietnam met veel Noord-Viet-
namees materiaal, gemaakt in 1965
an tenslotte de nieuwste Ivens
Rotterdam-Europoort", die ook Ve
netië was te zien, zü het niet offi
cieel.
OP 28 EN 29 SEPTEMBER brengt het
Filmmuseum een hommage aan de
Franse productiemaatschappü „Ar-
gos Films". Er worden drie door
films gedraaid: „Le Rideau Cramoi-
se" van Astruc, „Dimanche a Pekin"
van Marker en „Regard sur la Fo
lie" van Ruspoli.
DE NEDERLANDSE CINEAST Boud
Smit heeft een film vervaardigd over
de vooruitgang in de behandeling
van patiënten, die het gebruik van
taal moeten missen. De opnamen zijn
gemaakt in het ziekenhuis De Zonne
straal in Hilversum, waar de film
ook te zien zal zün op woensdag 28
september. De film heet „Taal noch
Teken". Boud Smit heeft al enke
le korte films op zün naam, waar
onder „Dingen die voorbijgaan" over
het verdwijnen van een Haagse
straat. Verleden jaar heeft deze film
gedraaid op het festival van Ober-
hausen.