^°g steeds hoop op acceptabel akkoord ^Gibraltar Nieuwe films in Nederland 9f DE HELDEN VAN TELEMARK Ongelofelijke oorlogsstunt werd dure spektakelfilm Als je alles bereikt hebt y* «SPELDEPRIK - POLITIEK" GEEN SUCCES m Actie ten koste van het menselijke element Onnodige film door veranderd klimaat Baby in sex-film Moeizame tocht ■S 1111 ^Jieuwe dag VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1966 13 ;j°nden 2^ gels"Spaanse sept. De Gr Z°,paanse besprekingen 5fecies vvestie Gibraltar zijn nu San» \t Vlei' maanden aan de 1 °S steeds bestaat er hoop, eea0v n za* kunnen komen tot j®, Grrire1enk?mst, die voor Span- et m; -^rïttannië en niet in v nst y°or de 25.000 inwo ei Zijt^ Gibraltar aanvaardbaar advertentie C vfcia,e verkooP 100% Ny- in ''t Tapijt, 200 cm breed, h0 °uP°ns van 1 tot 20 meter, tac rt1a'e PrlJs een 'deaal H 9°/o nylon Alttapijt meuten Welvaart is lagere prijzen Een blik op de rots van Gibraltar vanaf een boot van de Britse marine. Waarom het eiland „De Rots" wordt genoemd behoeft bij het zien van deze foto geen nadere verklaring. Belachelijk Sterke wil Welvaart is lagere prijzen De schone schijn die bedriegt. (Jean Simmons en Laurence Harvey in ,Jjife at the top"). Kirk Douglas en Richard Harris als de Noorse verzetsstrijders in ,J)e Helden van Telemark", een Brits-Amerikaanse superproduktie onder regie van Anthony Mann. Welvaart is lagere prijzen lllniial J. C. A. FORTUIN Inwoners van Gibraltar tegen Spaanse pretentie 0V| T (^^(VaI1 een correspondent) Vjer »h«ad«i't»jri?,en ls ®chter een ruim vol- miet om diepgaande be- van over de feaen en de toe- Kperviatl een Sebied, dat slecht» een 6 van een goede vUfeneen- 0lweter heeft, te kunnen vol- ^4 Nylon Vilttapijt met he er dan 20 gulden voordeel "teter... zegt U dat niets? |n:IJt voor gezinnen waar veel °Pis,. 5t°rpn verkopen wij dit oer- W l Nylon Vilttapijt van een k p bekend merk (dat wij niet j gen noemen) In coupons van C^Ometer, per meter voor g «één iuid len. vier en twintig cm breed Neemt U - T Uw kamer mee. tjj?r®eri begint de verkoop van vilttahMhSlijtVa"e 100°/° Nylon heif l (met kleine schoon- Zïn ies) makkelijk te reini gt' tegels of in banen te leg- SeJ k'euren ro°d, grijs, tonC02nac en groen, in k "Pons meter voor Géén ttl, of schrift, best. GIBRALTAR is altijd n„„,Reweest met veroverin- ^r> 'rn(1?5 °Son- De Carthagers en ïlfi de «,5®" ontdekten reeds spoe- C1»® "f»tegtSehe ligging van dit 4 5 he» schiereiland en na- bfan11 geh?, n.reenvolgens hl bezit. v6hiar auHl de Arabieren Gi- 4&j?ere bruggehoofd voor hun O <le a» van Spanje. TnV?,lsche aanvoerder uit Nre1: i dankt De Rots zijn Varik (rots van eU'hb r„>hSzamerhand verbasterd \\l viei wr' ï.n de loop der eeu- 'h.^Pn.s i,, y schiereiland achtereen- O' Öoreó den van de Spanjaar- jG n en opnieuw Spanjaar- 'e A'.tiidons de Spaanse Suc- Vr6 de Spaanse Suc- ,and<.vir0S, veroverde een Ne- l4h h vloot het eiland £ooL -laar yfde van Utrecht, der- 4a4üpd il5teG. kwam Gibraltar iaarrtft^ Engeland. Hoewei ^bk!?e achtti6" Fransen in de loop "bh 6r> rin i nde eeuw geprobeerd f:ija dit n ®ritten te verdrijven is 0G»7?,t gelukt. Het schier- ;-'jpr®atls an grote militaire waar- ^>n lnS t«? wen vandaar uit de t 2;iiheheersen Middellandse Zee rol speelde Gibral- ö6h l da Eerste, maar vooral *h ilet fi Tweede Wereldoorlog, V» «OOfTlö ötVICitrt krtaln liinn e r vodrnaamste basis was Dien Middellandse Zee- p6b de hl rotsen verscholen ?6 aanV0ikln« Widens die ja- teti6l'Heerden °jerwinning van 5n h^Pahje h!' ?nderw^l het neu- n" hah®1, sterk °°S houdend. v°h aahter van6^01^61"6"36 militai- h?" OuP de ltla. oorlog, kwam NWbra>tar tegische waarde Gp" grnei'de 2llen. elr'de. Dit de- vL'and^ deei yhn het feit, dat bp f'ger- ^ehteenh Britse vloot- V Jaren evnah®den de Va n0g gSetrc>kken edand heb- kGn ï'ol Gibraltar speelt ^>dah\Ven vdegbasis, koop- aayar Va] 11 toeristen-oord. hijkezi??1 de )la^„et de Britten hi« "dee ^i) |-„t s al te staan, u't haen stuk T? ?,evoel hebben ^handen ,e ts® Seschlede- geven. saaaa De op deze pagina besproken films draaien in: „Life at the top" in Calypso, Am sterdam (18 jaar). „De helden van Telemark" in Tu- s cli in ski, Amsterdam (14 jaar). „Misdadigerskonvooi" in Flora, Den Haag (14 jaar). „Agent van de duivel" in Rex, Den Haag (18 jaar). i r- ADVERTENTIE Steeds meer worden ze ge vraagd, de „geklede" blouses, die op iange en korte rokken of onder een pakje op en top modieus zijn. En morgen kiest U zo'n elegan te blouse uit van Lurex, het soepele materiaal met Ingewe ven glinster-effecten, uit de series van 14.75, Feestelijke lurex blouses, in twee modellen, met strik of col, met voor- of achterslulting, in vele prachtige kleuren, voor nog géén negen gulden. tooien. De tijd is meer dan rfjp s. Het voor het opmaken" van de balans. Het eer ste, dat men over de besprekingen kan zeggen, is dat zij op een verkeerde basis begonnen zfjn. De Britse regering hield voet b|j stuk by haar weigering akkoord te gaan met besprekingen „on der dwang". Daarmee werd bedoeld zo lang Spanje zijn „kleine blokkade" van Gibraltar aan de landsgrens bij La Li- nea handhaafde. Zeer plotseling wyzig- den de Britten echter hun standpunt. Men kon toen redelijkerwijs veron derstellen, dat de bijna zieltogende am bassade in Madrid een „gentleman's agreement" met het Spaanse ministerie van buitenlandse zaken bereikt had, dat Groot-Brittannië openlijk zou toestem men in onderhandelingen zonder voor afgaande voorwaarden en dat Spanje in vertrouwelijke sfeer de verzekering zou geven, dat de „kleine blokkade" zodra de besprekingen begonnen, zou worden opgeheven. Een dergelijk „gen tleman's agreement" werd echter nooit bereikt en, naar zou blijken, is er ook nooit naar gestreefd. Het ontbreekt de Britse diplomatie wel eens in ernstige mate aan vast beradenheid. Voor zover het de bespre kingen over Gibraltar betrof, werd zij in hoge mate in verwarring gebracht door de afwijkende belangen in Gibral tar van verschillende ministeries en door de tegenstrijdige adviezen, die uit Gibraltar zelf afkomstig waren. Maar hoewel de „kleine blokkade" niet werd opgeheven, leek het dan toch wel vast te staan, dat Spanje op zijn minst zou nalaten nog meer beperkingen in te voeren of niet zou pogen nog meer druk op Gibraltar uit te oefenen, zo lang de onderhandelingen met de Brit se regering aan de gang waren. Maai zelfs deze elementaire diplomatieke eisen kwam men niet na. Integendeel. Spanje heeft geen gele genheid ongebruikt gelaten om gedu rende de onderhandelingen de schroei nog steviger aan te draaien. Het be gon met maatregelen tegen de Spaanse arbeiders, die dagelijks voor hun werk naar Gibraltar gaan, eerst vrij onbedui dend, later op ernstiger schaal. De ar beiders mochten de kleine aankopen, die zij in Gibraltar gedaan hadden, niet naar huis meenemen. Van sommigen werden bij de grens zelfs hun sand wiches afgenomen. Begin augustus kre gen de Spaanse arbeiders van hun vak bonden de opdracht stakingen in Gi braltar te organiseren zogenaamd uit protest tegen het optreden van de po litie in Gibraltar. Spanje weigerde de conclusies van een Hof van Onderzoek in Gibraltar met betrekking tot dit in cident te aanvaarden. De Spaanse arbeiders mogen nu nog wel de grens by La Linea overschrij den, maar hun werkvergunningen wor den door de Spaanse autoriteiten niet verlengd. In plaats daarvan krygen zij tijdeiyk geldige pasjes, die op elk ge wenst ogenblik kunnen worden Inge trokken. Ongeveer tweeduizend Spaan se vrouwen mogen niet meer naar hun werk in Gibraltar onder het belache- ïyke motief, dat de autoriteiten in Gi braltar geweigerd hebben „voor hun veiligheid in te staan." Ondertussen wordt de lijst van de Spaanse politie, waarop zij „ongewen ste inwoners van Gibraltar" noteert, steeds langer. Degenen, die op de lijst voorkomen, mogen Spanje niet binnen komen. Op deze zwarte lijst staat ook de naam van de minister van econo mische zaken, S. A. Serruya, die altijd de grote voordelen van een goede sa menwerking tussen Gibraltar en Span je heeft gepropageerd. Bovendien heeft de Spaanse regering geëist, dat andere NAVO-vliegtuigen dan die van de Brit ten niet in Gibraltar mogen landen. Zij heeft officieel geprotesteerd tegen het feit, dat Britse vliegtuigen, die van de luchtstrip in Gibraltar gebruik maken, over Spaans grondgebied gevlogen zou den hebben. Voor de Spaanse „speldeprlk-politiek" gedurende de onderhandelingen tussen de beide regeringen zijn slechts twee logische verklaringen. De eerste is, dat Spanje op deze manier de vastberaden heid van zowel de Britten als de in woners van Gibraltar hoopt te verzwak ken. De tweede is, dat de „haviken" m de regering te Madrid deze taktiek volgen als een onderdeel van hun strijd tegen de meer liberale elementen die onder aanvoering staan van de minis- ter van voorlichting en buitenlandse zaken, Fraga en Castieila. De vraag wat er gedaan moet worden om de Spaanse druk te beantwoorden, wordt steeds urgenter. Spanje schijnt er zich totaal onbewust van te zyn dat deze druk de wil van de Gibraltarianen om voort te biyven bestaan alleen maar kan versterken en dat die op de lange duur ook zyn invloed zal hebben on de sluimerende Britse publieke opinie De Gibraltarianen zijn thans van plan hun enigszins kunstmatige economie te rationaliseren door uitbreiding van de toeristische attracties in het gebied, de vrouwen in bet arbeidsproces in te schakelen en mechanisatie in de haven in te voeren. Net ais de West-Berlijners achttien Jaar geleden willen zij trach ten zoveel mogelijk in de eigen behoef ten te kunnen voorzien voor geval er voor onbepaalde tijd voor het gebied een blokkade zou worden ingesteld. Ondertussen is het verlangen naar politieke integratie met Groot-Brittan nië groeiende. Enkele prominente in woners van Gibraltar wensen, dat er een commissie van onderzoek van de Verenigde Naties naar Gibraltar wordt gestuurd om de gevoelens van de be volking, die zich eensgezind keert tegen overdracht van het gebied aan Spanje te peilen. Als de Engels-Spaanse be sprekingen mochten mislukken, dan zal men deze eisen met verdubbelde kracht kenbaar maken. De huidige speldeprik- politiek van Spanje vermindert de vooruitzichten op succes bij de onder handelingen zeer zeker. Dit is een tra gische zaak. Beide landen kunnen al leen maar baat hebben bij wederzijdse vriendschap en samenwerking. Weder zijdse hoffelijkheid is een eerste ver eiste. Dit geldt ook voor de tolerantie van beide partijen. Spanje berokkent zichzelf alleen maar schade door het negeren van de menselijke gevoelens van de 25.000 in woners van de Rots, die niet de inzet van een onderling geschil wensen te vormen. ADVERTENTIE We hebben niet geaarzeld met deze gordijnen, al was de prijs wat pittig... maar we vonden ze zó mooi - en voor zo iets moois hebben onze klanten een heel fijne neus! Vier van de meest luxe Mystè- res in Terlenka Marquisette of katoenen tulle, In hoogtes van 1.60 tot 1.80 als extra aanbieding nu per meter voor nog géén zes gulden. Terlenka Marquisette met kant en entredeux, 160 cm van van 7.95 Terlenka Marquisette met broderie dessin en volant, 160 cm van 8.10 Terlenka geborduurd en met zware franje, 160 cm van 8.40 Florentljner tulle met een rijk broderie dessin, 180 cm van 8.95 Morgen begint de verkoop van al dit schoons voor Uw ramen, 4 soorten bijzonder fraaie Mys- tères door elkaar per meter voo Géén afschrift, best Morgen begint de verkoop van deze bijzonder chique lurex blouses, in alle courante maten en in vele kleuren, o.a. beige, aqua, lila enz. voor Géén tel. of schrift, best. «.Vil HOE HET MOGELIJK IS, dat een spannend, bijna ongelofelijk klinkend verhaal als de vernietiging van de in Noorwegen aanwezige voorraad „zwaar water" door een handjevol verzets strijders zo lang aan een verwerking tot speelfilm is ontsnapt, behoort tot de onoplosbare raadselen van het film bedrijf. De werkelijkheid is fantastischer dan het stoutse, aan het vruchtbare brein van een schrijver ontsproten filmscenario. In 1940 viel de Vemork-fabriek ln de Noorse Rjukan-vallei, de enige plaats in Europa, waar dit „zware wa ter", onontbeerlijk voor de ontwikke ling van de atoomkracht, werd gepro duceerd, in handen van de Duitsers. In samenwerking met de Noorse re gering in Londen beraamden de Britse militaire autoriteiten plannen om de verdere productie te verhinderen en de voorraden te vernietigen. De be schutte ligging van de fabriek in een diep ravijn maakte de uitslag van een bombardement onzeker. Besloten werd tot een overval. Een afdeling Britse parachutisten slaagt er niet in, de fa briek buiten werking te stellen. Begin 1943 wordt een speciaal opgeleide groep Noorse Engelandvaarders per val scherm neergelaten. In een schitterend uitgevoerde raid vernietigen ze de in stallaties zonder dat er ook maar een hunner wordt gedood. De Duitsers we ten de aangerichte schade in korte tijd te herstellen. Maar een bombar dement, uitgevoerd door 150 Amerikaan se vliegtuigen, doet hen toch besluiten de voorraden naar Duitsland over te brengen. Bij hun degelijke veiligheids maatregelen zien ze één detail over het hoofd: een inspectie van de veer boot. Deze kans grijpen de Noorse verzetsstrijders, die zich in de omge ving van de fabriek verborgen hadden gehouden aan om schip en lading in de golven te doen verdwijnen. Waar mee Hitier de kans op het atoomwa pen was ontnomen. Dit zijn de historische feiten. In 1948 zijn ze door een Frans-Noorse combi natie onder de titel „La bataille de l'eau lourde" in beeld gebracht. Maar deze sober gemaakte film, in Nederland vertoond als „De stryd om de atoom bom", droeg een documentair karak ter. Hij kreeg niet de belangstelling, die hij verdiende, Van soberheid is in „De helden van Telemark" een Brits-Amerikaanse su- per-produktie in technicolor en Pana- vision, geen sprake. Anthony Mann, de regisseur, die met groot en vooral duur opgezette spektakelfilms als El Cid en „De val van het Romeinse rijk" zijn sporen verdiende, heeft kosten meer dan twintig miljoen gulden noch moeite twee maanden lang buitenopnamen in de felle kou van de Noorse winter gespaard om er een opwindend kijkspel van te maken, waarbij menselijke achtergronden zo gauw mogelijk werden terzijde gescho ven om de actie niet af te remmen. Marrn weet zijn camera's op de goe de plaats te zetten en er de handeling waarheidsgetrouw mee op te nemen. Hij of zijn cameraman Robert Krasker is op zijn best by de op namen in het besneeuwde Noorse berg- T OEN ZO'N ZES, ZEVEN JAAR GELEDEN de Britse film „Room at the top" in de bioscipen draaide, kon men hem zien als een exponent van het filmklimaat dat in Engeland was geschapen, vooral door de an gry young men, en waaruit reeds films als „Saturday night and Sunday morning" en „Look back in anger' waren geresulteerd. Dit klimaat waar in op de eerste plaats de underdog naar voren werd geschoven de fa brieksarbeider in zijn misère, de mili tair, die óók moet (de Suez-affaire was drie jaar voorbij), de kleine bur german die van een grote carrière droomt vond zijn voortzetting in „Billy Liar" en „The lonelyness of a long distance runner", maar het is nu, met al de zegeningen van the Es tablishment, definitief voorbij. Indertijd kon men wel begrip op brengen voor en geïnteresseerd raken m de figuur van ene Joe Lamptan, die uit een miserabel milieu afkomstig, de top trachtte te bereiken via het bed van de dochter van een groot-indus trieel, hoezeer men ook geschokt was door zijn brute optreden tegen over een andere, oudere, vrouw zijn ware liefde. Nu, met het vervolg van „Room" in „Life at the top", (nog al gewoontjes vertaald met „Al je al les bereikt hebt") is er slechts heel weinig affectie voor deze man, die blijkt aan de top helemaal niet thuis te horen. Hi1 kent gewoonweg de for mules die daar heersen niet, de hard heid valt hem bitter tegen, politiek Is hij een stuk onbenul en zijn eertijds zo zachte en gewillige vrouw blijkt uit hetzelfde zakenhout gesneden als haar heerszuchtige vader. Joe vlucht in een e?Hesaffaire met een vrouw die ook af niet bij hem past. HU geeft zün met zoveel overleg bereikte positie in od. trekt naar Londen en de Midlands op, ue hardere komt daar ht Een deus ex ma- z ak en were 1 d .«-ec b en- jjy stopt chanamoet verkeerde enveloppe, X" - «S? l."5" vrouw. en les te vergeten, terug schUn- baVgeSige oplolsinf: Maar door ho^eef böeidJoejLamPton moe; (regisseur Jack Clayton). Hier tekent de onbekende Ted KOtcheff voor de re gie, gewoontjes en niet geïnspireerd. Q. Al'OlTl 9 ZO GOED ALS ZEKER OMDAT het klimaat rond Joe grondig veran- «n TV - n, «v. „vt 11VI 111P/.- ycoi-etu-B SCHTinveTS CU ZU>rvcii>f worden. Er trilt geen compassie meer mee voor het lot van de schijnbare arrivist. Het mankeert de film ook aan gevoel, de koude Honor Black- man is geen vergelijking met de door leefde, zielige Simone Signoret. Kort om, de film was niet nodig geweest. Hij weet niets boeiends en reëels meer te vertellen. Zo'ntich wel aangrijpend verhaal als dat van „Room at the top" was het beste gediend geweest met een open einde. GERARD GROOT. landschap, dat schilderachtige beelden opleverde. Maar de spanning ontbreekt. Niet omdat de afloop van het verhaal vaststaat. Dat is in bijna iedere film over de laatste wereldoorlog het geval. Maar omdat de karakters der voornaamste figuren, gespeeld door Kirk Douglas, Richard Harris, Michael Redgrave en Ulla Jacobsson, zo wei nig zün uitgediept en zo conventioneel zün uitgewerkt, dat de toeschouwers zich nauwelüks bü hun lot betrokken voelt. Hoogstens houdt men even de adem in, als een nazi onbewust speelt met de bladwüzer in een bübel, die een microfilm bevat, of tüdens de over val op de fabriek, waarbij Mann de opdringerige muziek onderbreekt om de stilte te gebruiken als spanningwekkend element. Zo zün er meer goede momenten. Maar toch krügt men de indruk, dat er met zoveel geld, moeite en talent en vooral met zulk een gegeven, iets beters uit de bus had kunnen komen ADVERTENTIE Zeg 's eerlijk... hadden wij een vestje ooit zo nodig als juist in de afgelopen weken... waarin voor velen een zachtbrandend kacheltje onmisbaar is... En zo'n behaaglijk vest, één en al comfort en koesterende warm te, kunt U ook nu niet missen, geen dag. Daarom deze verkoop Cashmi- lon Acryl damesvesten, de Ideale combinatie van moderne gemakken zoals vlug gewassen en zo droog) en verrukkelijk warm en licht. Modieuze damesvesten, die U nu koopt voor nog géén negen en een halve gulden. Morgenvroeg om 9 uur begint de verkoop van deze heerlijk behaaglijke Cashmilon Acryl vesten, in klassiek model, mét prima pasvorm, in vele kleuren en In alle courante maten courante Ctin tel. of schrift. b»tt. „Baby op de sex-toer" leek de Ne derlandse importeur blpkbaar een pakkender titel dan het oorspronkelü- ke „Promise her anything". Veel maakt het niet uit, de film bljjft, met of zonder prikkelende naam, een vervelend gedoe rond een anderhalf- jarige baby, die als stuntje in een sex-film moet optreden. Zün moeder zoekt inmiddels naarstig naar een goede vader en die is vlak by de hand, maar het duurt natuurlük bü- na negentig minuten voor zü dit be grijpt. dan een monsterproduktie, die zich al leen in grootheid van opzet en leng te ruim twee uur onderscheidt van de oorlogsfilms, waarop het bioscooppubliek een jaar of vijftien geleden wekelijks placht te worden onthaald. Met de moeizame tocht van een postkoets die een paar moordenaars naar de staatsgevangenis voert vult Lesley Selander een hele film, waarin de onderlinge conflicten der reizigers en de activiteiten van een bende, die de arrestanten poogt te bevrüden, voor de nodige spanning moeten zorgen. Dat deze uitblüft ia voornamelijk het gevolg van het vele fep ra at en de schietpartijen, waar- talrüke doden vallen, zonder dat het de toeschouwer duidelijk wordt tot welke partij ze behoren. Zeker is alleen dat hun aantal buitensporig groot is en dat de goeden het er met een kleine meerderheid tenslotte le vend afbrengen. „Misdadigerskon vooi" is een Western ln grauwe tin ten, waarmee het kleurloze verhaal tevens gekwalificeerd is. FILM DE NIEUWSTE FILM VAN F ran 50 is Truffaut „451 Fahrenheit" heeft zijn wereldpremière beleefd in Parijs. Truffaut woonde, samen met hoofd rolspeelster Julie Christie (gekleed in zwartzüden mini-jurk), de voorstel ling bij. De Franse pers was zeer lo vend en voorspelde succes bü Intel ligent filmpubliek overal ter wereld. DE BERLIJNSE MUUR blijkt steeds meer een geliefd decor voor Films over misdaad en spionage. „Fune ral in Berlin" en „The Quiller Me morandum", binnenkort te zien, heb ben scènes die zich bü de Muur af spelen. Ook in Hitohcocks „Ge scheurd Gordün" is de muur te zien, zij het nagebouwd in Hollywood. Voor de film „Spion aan de Muur" Is in werkelijkheid gebruik gemaakt van de Muur. Deze herfst zullen Oostduitsers voor het eerst de Muur in een film behandelen. Het wordt geen speelfilm, maar een instructie film met documentair karakter voor de legervoorlichting. HET ECHTPAAR Roger Vadlm-Jane Fonda gaat volgende maand in Ita lië beginnen aan de voorbereidingen van een nieuwe film, die „Barbarel- la" zal heten. Jane speelt de hoofd rol, Roger zit in de regiestoel en Dino DeLaurentius is aangetrokken als producent Terry Southern schreef het scenario, gebaseerd op de Franse stripserie „Barbarella Begin volgend jaar zal de camera gaan draaien voor de eerste opna men. RICHARD LESTER regisseert ln Span je de bietel John Lennon, die de hoofdrol speelt in „Hoe ik de oorlog won". Lennon draagt een afgrüzelüke kort en coupe-loos kapsel, maar heeft zün fans verzekerd, dat zyn haren na de opnamen voor deze film wel weer zullen zün aangegroeid. Geluk kig maar, voor de fans. JEAk PAUL BELMONDO en Ursula Andress hebben hun Chinese avon turen in China, die we in de gelijk namige film hebben kunnen meema ken, zo ver doorgevoerd, dat mevrouw Belmondo echtscheiding heeft aange vraagd. Twee maanden geleden is Ursula reeds gescheiden van haar man, de Amerikaanse acteur John Derek, die we zagen in „Knock on any door". HET FILMUSEUM in Amsterdam brengt op 5 en 6 oktober een pro- over Vietnam met veel Noord-Viet- namees materiaal, gemaakt in 1965 an tenslotte de nieuwste Ivens Rotterdam-Europoort", die ook Ve netië was te zien, zü het niet offi cieel. OP 28 EN 29 SEPTEMBER brengt het Filmmuseum een hommage aan de Franse productiemaatschappü „Ar- gos Films". Er worden drie door films gedraaid: „Le Rideau Cramoi- se" van Astruc, „Dimanche a Pekin" van Marker en „Regard sur la Fo lie" van Ruspoli. DE NEDERLANDSE CINEAST Boud Smit heeft een film vervaardigd over de vooruitgang in de behandeling van patiënten, die het gebruik van taal moeten missen. De opnamen zijn gemaakt in het ziekenhuis De Zonne straal in Hilversum, waar de film ook te zien zal zün op woensdag 28 september. De film heet „Taal noch Teken". Boud Smit heeft al enke le korte films op zün naam, waar onder „Dingen die voorbijgaan" over het verdwijnen van een Haagse straat. Verleden jaar heeft deze film gedraaid op het festival van Ober- hausen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 13