Trappisten in Westmalle willen vernieuwing Consternatie na uittreden van abt en twee paters voor experiment Portugese klacht bij VN over Congo Rusk bepleit vredesberaad bij Gromyko Onassis haalt bakzeil LAATSTE NIEUWE VAN LUNS efficiency beurs Republikeinen kritiseren Johnsons Vietnambeleid Op reis door Polen Weelderige kerken opvallend tussen verveloze huizen IRSal- m m Flat-wonen is tijd sparen „VEREENVOUDIGING MONASTIEKE LEVEN" Ex-SS'ers bijeen in Beieren Gestolen juwelen teruggekocht Muiterij van Katangezen bedwongen AMBASSADEUR MISHANDELD Uit luxe vloeit anti-luxe voort 20 tm 28 september 66 POSTSPAARBANK RENTE TOT VIETNAM Europese lanceerbasis I Hit 1 lal Smetteloos Door jonge huwelijk611 meer scheidingen MAANDAG 26 SEPTEMBER 1966 4 Ernstige proef Geestelijke sterft tijdens audiëntie bij de Paus kantoormachines kantoormeubelen kantooruitrusting reproduktieapparatuur amsterdam nieuwe Minister Luns is in New York voor de opening van de vergadering van de Verenigde Naties. Volgens welingelichte kringen vertelt mr. Luns hier de „laatste nieuwe" aan Dean Rusk. j 1 li m i overal lopen en knielen mensen HÉLÈNE SWILDENS (Van onze correspondent) BRUSSEL, 26 sept. De ruim ze ventig monniken omvattende Cisterci- enser gemeenschap van Westmalle, in de Antwerpse Kempen, heelt beslo ten, met toestemming van de gene rale abt der Trappisten, voorlopig geen nieuwe abt te kiezen ter opvol ging van Dom Eduardus Wellens, die vorige week, samen met twee andere monniken, de communiteit verliet „om een eenvoudiger vorm van mo nastiek leven te gaan experimente ren". Het is bij de Trappisten regel dat de abt voor het leven wordt gekozen; juist dit voorschrift acht de grote meerder heid van de abdij aan herziening toe. Uitstel van keuze geeft volgens hen dan ook meer armslag voor nadere be zinning op de noodzakelijke vernieu wing in het kloosterleven. Het overigens niet volkomen onver wachte ontslag van de vijftigjarige Dom Eduardus Wellens, die in 1956 tot abt was gekozen, veroorzaakte in Westmalle grote consternatie en elders in katholiek België enig opzien. Naar tijdens het weekeinde verluidde, be stond in de abdij ,,al heel lang een groot verlangen naar een vereenvoudi ging van het monastieke leven." Onder de jongere monniken vooral leefde het gevoelen dat een dergelijke vereenvoudiging alleen kon worden be reikt in een kleinere gemeenschap, en het was hun niet onbekend dat ook de abt zelf er zo over dacht. „Wij hadden nochtans nooit kunnen vermoeden dat de abt tot de eersten zou behoren om metterdaad een nieuwe vorm van klooster te gaan proberen," aldus een der monniken. „Voor onze communiteit was het een pijnlijke ervaring; te vergeefs hebben wij getracht het ont slag te voorkomen." Dezelfde zegsman prees zich echter gelukkig dat de abt en zijn twee gezellen niet vanuit een conflictsituatie waren heengegaan, zo als enige tijd geleden in Achel het ge val was. In zijn afscheidsboodschap aan de monniken van Westmalle verklaarde Dom Eduardus dat de behoefte tot aanpassing aan de huidige samen leving zich vooral in het religieuze le ven en in de communiteiten laat voe len; hij noemde dit een positief goed. De waarden van het monastieke le ven vragen, volgens hem, dringend nieuwe vormgevingen. Hij voegde er aan toe om die reden „een ernstige proef" te willen ondernemen „om op eigentijdse wijze tot een meer zuive re beleving te komen van het monas tieke leven in de geest door de H. Be- BAD WINDESHEIM (Beieren), 26 sept. (AFP) Ongeveer 800 SS-vete- ranen van de zesde divisie Alpenja gers zijn zaterdag in de Beierse plaats Bad Windesheim bijeengekomen voor een reünie ondanks talloze protesten uit binnen- en buitenland. De reünie stond onder voorzitterschap van de oud-divisie-commandant, kolonel b.d. Franz Schreiber. Burgemeester Lud- wig Kiessling van Bad Windesheim, die een gemeentezaal ter beschikking had gesteld, gaf als commentaar: „Waarom zou ik me tegen deze bij eenkomst verzetten als de minister van binnenlandse zaken van Beieren haar niet verbiedt?" AUGSBURG, 26 sept. (DPA) Een pater capucijn heeft kort geleden in een park in Augsburg 's avonds een pak met kostbare sieraden in ontvangst ge nomen en een onbekende daarvoor 5.000 mark in gebruikte biljetten over handigd. Hij deed dit in opdracht van een vooraanstaande familie in Augsburg, bij wie in augustus waardevolle erf stukken waren gestolen. De bestolen familie bood de dief per advertentie 3.000 mark voor de teruggave van het gestolene en beloofde geheimhouding door bemiddeling van de pater. De onbekende belde het klooster op en eiste 5.000 mark, waarmee de be stolenen akkoord gingen. VATICAANSTAD, 26 sept. (Reuter) Een 65-jarige Italiaanse geestelijke is zaterdag tijdens een audiëntie bij de Paus in elkaar gezakt en gestorven. De Paus zegende de overledene. De pries ter, Giovanni Dossi uit Varese, was met een aantal pelgrims door de Paus ontvangen. nedictus voorgeschreven". Het expe riment toelichtend zei de abt, dat de kleine communiteit daarom haar in trek zou nemen in een gehuurd huis en In haar levensonderhoud zou voor zien door loonarbeid. Voorts zou wor den getracht het liturgische leven tot zijn uiterste eenvoud te herleiden, de familiebetrekkingen te beperken tot het hoogst noodzakelijke en geen lo gies meer te verlenen „zonder overi gens afbreuk te doen aan de traditio nele gastvrijheid." Tenslotte werd de voorkeur uitgesproken dit experiment te ondernemen in het Vlaamse land- gedeelte. Dom Eduardus en zijn twee gezellen trokken zich tijdelijk terug in het kloos ter van Soleilmont (Henegouwen). In de afscheidsboodschap werd ook onder streept dat het experiment geenszins een breuk betekende met de bestaande communiteit, „al zal het onvermijde lijk een zekere afstand doen ontstaan" De weerslag, die het verrassende ini- b^hef van de abt op het leven van de abdij zal hebben, valt vooralsnog niet te voorzien. Zoveel is echter zeker, aldus een zegsman, dat de vernieu wingsbeweging, waarvan Dom Eduar dus de exponent was, ook in Westmalle zelf zal worden voortgezet. „Hervor mingsgezindheid is de Trappisten im mers eigen" zo merkte hij op. ADVERTENTIE KINSJASA/LISSABON, 26 september (AFP, UPI) Portugal heeft de Veilig heidsraad gevraagd tussenbeide te komen m de Congo teneinde buiten landers in de Congolese hoofdstad en elders te beschermen tegen door de politie getolereerde uitbarstingen van volkswoede. De Portugese klacht is gedaan naar aanleiding van de bestorming, zater dagochtend, van de Portugese ambas sade in Kinsjasa, waarbij de ambassa deur, Antonio Ressano Garcia, werd ontvoerd en mishandeld. Eenzelfde lot trof twee ambtenaren van de ambas sade. Volgens de Portugese regering bleef de politie passief toekijken. De Congolese regering heeft gisteren ech ter haar spijt betuigd en verklaard de schade aan meubilair en dergelijke te vergoeden. De Portugese regering heeft ook een beroep op de Paus en op het Internationale Rode Kruis gedaan tus senbeide te komen. De Veiligheidsraad zou deze week vrijdag bijeen komen ter bespreking van een eerder door de Congolese re gering tegen Portugal ingediende klacht over de opleiding van huur lingen voor Tsjombe in Angola. In het Congolese parlement wordt van daag een motie ingediend waarin op verbreking van de betrekkingen met Portugal wordt aangedrongen. In de Congo wonen, naar verluidt, een zes duizend Portugezen, merendeels kleine winkeliers en handwerkslieden. De regering in Kinsjasa deelde gis teravond mee, dat de muiterij in Ki sangani (voorheen Stanleystad) van een drieduizend Katangese gendarmes goeddeels bedwongen is en dat het vliegveld van de stad weer in rege ringshanden is. Zoais gemeld werden de Katangezen vorig jaar door de een- NEW YORK, 26 sept. (AFP) De Amerikaanse minister van Buitenland se Zaken, Dean Rusk, heeft zaterdag avond na een tweede onderhoud met zijn Russische ambtsgenoot, Gromyko, verklaard dat Noord-Vietnam en China, indien zij de oprechtheid van het Ame rikaanse vredesverlangen willen be proeven, maar naar de conferentietafcl behoeven te komen en een begin moe ten maken met het verminderen van de militaire activiteit. Het gesprek tussen beide staatslie den, dat viereneenhalf uur duurde, ver liep in een „rustige, directe en ern stige sfeer", aldus een Amerikaanse woordvoerder. Er werd onder meer ge sproken over Vietnam en de kwestie van het tegengaan van verdere ver spreiding der kernwapens. Het is waarschijnlijk dat de ministers in New York of Washington nog een derde gesprek zullen hebben. In Amerikaan se kringen wordt gezegd dat de kansen op een verdrag tegen verspreiding der kernwapens de laatste tijd zijn toege nomen. trale regering naar Kisangani gezon den om een links georiënteerde op stand te onderdrukken. De muiterij brak vorige week don derdag uit. Vier dagen lang werd er m en om de stad verwoed gevochten. Volgens waarnemers zou de strijd in Kisangani echter nog niet geheel ge streden zijn. Een derde van de muiters zou zich slechts hebben overgegeven. v?nderen zouden nog door willen vechten of zich in het oerwoud terug trekken. In Kisangani bevinden zich naar verluidt een tachtigtal Europea nen. MONTE CARLO, 26 sept. (UPI) Aristoteles Onassis schijnt zijn strijd tegen prins Rainier III van Monaco over de vraag of het vorstendomme tje al dan niet met zijn tijd moet mee gaan, te hebben verloren. Onassis deelde een vergadering van aandeelhouders in de Société des Bains de Mer mee, dat hij niet langer actief deel zou nemen aan de werkzaamhe den van de maatschappij. Onder de onroerende goederen die de maatschap pij beheert, zijn het Casino en het ho tel de Paris. Prins Rainier heeft zich in juni van het merendeel van het aandelenpakket meester gemaakt, door het parlement een wet te laten aannemen, die het ka pitaal vergrootte en alle nieuwe aande len aan de regering deed toevallen. Hiermee werd het gras onder (ie voe ten van de grootste aandeelhouder, Onassis, weggemaaid. De prins kan nu zijn vorstendom, dat een Victoriaanse aanblik biedt, op mo derne leest schoeien, en er „gewone" toeristen ontvangen. Hij wilde af van het etiket, dat Monte Carlo de zandbak van de zeer rijken is. Onassis was tegen vernieuwing, Mon te Carlo had hij tot hoofdkwartier van vele zijner zaken gemaakt. Zijn jacht, een omgebouwd Canadees fre gat, ligt gewoonlijk in de haven van Monte Carlo voor apker. KIRUNA, 26 sept. (AFP, Reuter) In de omgeving van de Zweedse stad Kiruna in Lapland is zaterdag een Eu ropese lanceerbasis voor raketten voor wetenschappelijk onderzoek in gebruik gesteld. De plechtigheid werd bijge woond door meer dan 400 personen uit de tien ledenlanden van de ESRO (waaronder Nederland).Het sneeuwde toen de gasten langs de diverse instal laties werden geleid. De Europese organisatie voor ruim te-onderzoek, ESRO. heeft de plaats uitgekozen, omdat zich op deze breed te, boven de poolcirkel, zeldzame na tuurverschijnselen als het noorderlicht voordoen. ADVERTENTIE A geopend van 10 tót 18 uur 22 en 23 september ook van 19 30 tot 22 30 uur zondags gesloten toegang f2,50 i Nederlandss Spoorwegen geven op ruim 100 stations voordelige gecombineerde vervoer/toegangsbewjjzen uit (Van een correspondent) WASHINGTON, 26 sept. „De re gering heeft het Amerikaanse volk niet üe waarheid verteld over de militaire situatie in Vietnam, over de zending van Amerikaanse troepen, over de kos ten van de oorlog, over de aantallen doden en gewonden en over de kansen op vrede. Dit weloverwogen bedrog tast de wortels van het democratische regeringssysteem aan." Deze felle aanval op het beleid van de regering Johnson inzake Vietnam is gelanceerd door een aantal Republiekeinse ver tegenwoordigers in het Huis van Af gevaardigden in een -apport van 36 pagina's, dat een waardevol propagan dastuk vormt in verband met de ver kiezingen voor het Congres, die dit na jaar plaats vinden. Het rapport bevat geen voorstellen voor de wijze, waarop de oorlog in Vietnam beëindigd zou kunnen worden. Het heeft alleen maar tot doel een vernietigend oordeel te geven over de wijze, waarop de regering Johnson het Vietnamese vraagstuk heeft aange pakt. In het rapport wordt de bewering van de Amerikaanse regering, dat de Verenigde Staten ingevolge het Zuid oost-Aziatische Verdrag verplicht zijn troepen naar Vietnam te -sturen, gelo genstraft door de aanhaling van een citaat van John Foster Dulles, die heeft gezegd: „In het verdrag wordt niet ingegaan op de moeilijke vraag hoe we precies moeten handelen. Van een andere Amerikaanse onder tekenaar van het verdrag, senator Alexander Smith, wordt het volgende citaat aangehaald: „In de overeen komst hebben wij ons met willen bin den aan te grote en met te verwezenlij ken verplichtingen, die zouden ont staan uit onze pogingen Amerikaanse grondtroepen te legeren in dat deel van Zuidoost-Azie, dat mogelijk met een Chinese invasie zal worden be dreigd. Over het gebruik van Ameri kaanse grondtroepen in dat gebied wordt met geen woord gerept." Het rapport vermeldt, dat president Johnson het aantal Amerikaanse troe pen in Vietnam van 16.000 aan het eind van 1963 heeft uitgebreid tot meer dan 300.000 in augustus van dit jaar. Toch heeft Johnson in oktober 1964 nog ver klaard: „We zijn niet van plan Ameri kaanse jongens 10 tot 15.000 km. van huis te sturen voor het verrichten van datgene, dat de Aziatische jongens ei genlijk zelf moeten opknappen." Er staan nog andere citaten uit de toespraken van Johnson uit die tijd om aan te tonen hoezeer Johnson's da den verschillen van zijn vroegere woor den. Het rapport vervolgt: „De aanspo ring tot een terugkeer naar de Akkoor den van Genève schept de verontrus tende mogelijkheid, dat de huidige re gering bereid is in Vietnam een soort verkiezingen te aanvaarden, die de Verenigde Staten tien jaar geleden heb ben verworpen" (een verwijzing naar de verkiezingen voor geheel Vietnam, waarover in de overeenkomst van Ge nève van 1954 wordt gesproken en die bedoeld waren om het land te hereni gen). Het rapport concludeert, dat een vre de op bevredigende voorwaarden in Vietnam nog niet in zicht is. Het meldt dat een lid van de gezamenlijke Chefs van Staven vorige maand onthuld heeft dat sommige personen in het Pentagon menen, dat de oorlog met het huidige aantal Amerikaanse troepen nog acht jaar zal duren. Wanneer de troepen macht tot 750.000 man zou worden uit gebreid, zou de strijd nog minstens vijf jaar voortduren. De Republikeinen rekenen het Ame rikaanse volk voor, dat een nog vijf jaar durende oorlog, a's men de huidi ge verliezen in aanmerking neemt, 125.000 doden en gewonden zou eisen. Tot dusverre zijn er al meer dan 5.000 Amerikanen in Vietnam gesneuveld. ER ZIJN IN HET POOLS verschil lende woorden die naar de klank dui delijk herkenbaar en dus een verbas tering blijken van het Germaanse idioom. Bijvoort eeld Rachunek: reke ning. Lazienka (uitspraak Waschenka) betekent bad. In dat verband zou het woord Kosciol (spreek uit Kostschiol) een kostschool moeten betekenen, maar het is kerk, een woord dat men vrjj snel aanleert, zelfs zonder naslaan. De iin: „Gdzie znajduje sie Kosciol", (waar is de kerk) uit mijn taal boekje heb ik echter nooit hoeven bezi gen. Reden: de kerk is al mijlen ver in de omtrek als zodanig te herkennen. De beroemde aanhef van het gedicht van Rilke: „In jenen kleinen Stadtchen kannst Du sehen, wie sehr entstiegen ihrem Umkreis die Kathedralen wa ren", kan hier rustig in de tegenwoor dige tijd worden omgezet. „Ertstiegen" zijn de kerken hier namelijk allemaal en ze worden nog steeds zo gebouwd. Een tweede bijzonderheid van de Pool se kerken is, dat ze altijd wagenwijd openstaan zodat men tot ver in het bin nenste kan zien, hoe God er nooit al leen gelaten wordt. Het blijkt dat de meeste Polen er twee huizen op na houden: het domicilie vermoedelijk vuil, donker en overvol, en de kerk groot en schoon en prach tig. Het gebrek aan weelde en harmo nie in de huizen moet zoveel mogelijk in de kerken gecompenseerd worden. Heine schreef reeds in 1822: „Die Po len haben die fatale Gewohnheit Ihre Kirchen zu renovieren", een ietwat op pervlakkige opmerking, omdat deze maatregel door de eeuwen voortkwam uit het feit, dat de kerken stee's weer verwoest werden. Zeker is echter dat de bevolking van Warschau er in 1945 de voorkeur aan gaf de schaarse middelen voor de wederopbouw allereerst te be steden aan de kerken terwijl ze zelf in holen en spelonken huisden, vele barre winters lang En dat in een land, dat door atheïsten geregeerd wordt. En nu nog: terwijl flatgebouwen er ongestuukt en verveloos bij staan, zijn alle kerken schitterend geplamuurd, verguld, van kristallen luchters voor zien en van zorgvuldig gerestaureerde schilderijen. Er zijn kanten altaarkle- den, vaandels in alle soorten en ge beeldhouwde biechtstoelen. Er is echter gebrek aan kerkboek jes en kaarsen. Omdat ook hier veelal in de landstaal wordt gebeden, staan bijvoorbeeld het Gloria of het Confiteor in het Pools op grote papieren vaandels tegen de zuilen. Boekjes zoals bij ons, zijn er niet. Ergens moet men toch voe len dat er tegenwerking is! Twee dagen na mijn aankomst was het zondag en ik begaf mij per tram naar de dichtstbijzijnde grote kerk. die ik gezien had op de Plac Sbawicielo, dat is het Plein van de Verlosser. Ik neem aan dat de kerk ook zo heette, een betiteling, die in onze verlichte Wes terse kerk mogelijk op het punt staat afgeschaft te worden. Weliswaar verwachtte ik geen Franse toestand maar wel een half lege ruimte met voornamelijk oude mensen. Maar neen, de kerk was boordevol en bij de deur struikelde ik al over geknielde personen die in gebed verzonken strak naar het altaar staarden. Overal was een va-et-vient van gelovigen: moeders die kleine kinderen leerde' kruisjes maken bij de wijwaterbak, mannen die wijdbeens en roerloos rechtop ston den te prevelen, oude barinja's, die met breedgerande hoed, parasol en lange sjaal drie plaatsen voor zichzelf in be slag namen, boerinnen die buigend en kruisen slaand doordrongen tot vlak voor het altaar om daar met luide vas te stem een l.ed in te zetten, dat de hele kerk overnam, mannetjes die be let vroegen bij een driftig rondstap pende kapelaan om daarna midden in de kerk in een open biechtstoel te gaan zitten belijden (Penitencia heet dat bij voorbaat), kortom, iedereen is thuis en doet zoals het hart ingeeft. Inderdaad, het is ongeordend, a-litur- gisch en primitief, maar buitengewoon ontroerend. Men voelt zich gedragen op de golven van het monotone, sme kende gezang, dat tijdens de hele mis SMA... f 'i herhaald wordt; en God projecteert zich in die roerloos biddende gestal ten in de vervoering en innigheid van die honderden mensen. Toch zou menig progressief denkend katholiek geshockeerd zijn over zoveel gebrek aan twijfel. Op zijn minst zouden deze christenen, die zo geleden hebben moeten kunnen wanhopen aan Gods goedheid en verder zouden ze een li beraler, verzoenender christendom moe ten belijden om de communisten niet te ergeren. Ze doen het echter niet. „Wie niet vóór mij is, is tegen mij". Immers het is zo gemakkelijk te geloven in de hemel, wanneer men geen aards para dijs verwacht, onthecht te zijn wanneer men niets bezit. In deze landen, waar onzegbare verschrikking geheerst heeft, ervaart men de duivel nog als een reali teit en is de kruisdood geen tijdgebon den of symbolisch gebeuren. Maar goed, de mis gaat verder. De zelfde kapelaan, die biecht hoort en daarna de jonge moeders toespreekt, de kinderen daarbij over de bolletjes aai end net als op de zoetsappige plaatjes, gaat dan communie uitreiken bij een zijaltaar. Ik kniel neer naast een rij vrouwen aan een halfronde communie bank. Luidkeels bidden allen het confi teor in het Pools. Uiteraard moet ik zwijgen en verraad daardoor mede mijn status ais buitenlander. Het vrouwtje naast mij slaat nog even een snelle blik op mijn schoenen als om bevesti ging te ontvangen en wanneer de gees telijke nadert met de kelk, gooit ze het communiekleed terug, zodat de man zich omdraait. Ik was de laatste in rij. Verbijsterd trek ik mij terug nsB, een verre nis. Of zou het geen OW geweest zijn? Na tien minuten ga ik met een de lichting mee, het kleed krampachw' vasthoudend. Even later sta ik buit®^ via een portaal vol zielige oudjes, vaak te zwak zijn om te bedelen, hutst over zoveel tegenstrijdige indri"4 ken. Enige dagen later zal een Schot de grond van zijn hart tegen mij 5 ui' NAUWELIJKS HEBBEN WE vanuit ons ouderwetse huis een moderne flat woning betrokken, of de behoefte aan allerlei voorwerpendie ik tot nu toe dwaas en overbodig heb gevonden, doet zich gevoelen. De kleine, maar wel goed ingerichte keuken vraagt om ordelijk beheer. Je kunt er je bood schappen niet zo maar ergens neer leggen, dus spreek ik ad de eerste dag over een rekje voor groenten en fruit met drie verdiepinkjes, dat net naast het fornuis past. En het rekje voor wasmiddelen, dat ik altijd alleen maar heb beschouwd als een poging van de fabrikant om nieuwe behoef ten te kweken, zou me nu verheugd doen glimlachen. De pedaalemmer wordt een noodzakelijkheid en de koel kast, model 195 7, roept m.e iedere morgen toe, dat hij met vervroegd pensioen moet. Hoogstens kan hij nog een part time job vervullen in ons zo- merverblijfje. Hier moet een nieuwe komen (een mooie zin voor een adver tentie), een die net zoveel plaats in neemt, maar inwendig veel meer ruim te biedt. Onze eerste aankoop bestond uit twee grote schoenenzakken, ieder plaats biedend aan zes paar schoenen, ook een accommodatie, die me voor heen in een huis met ontelbare kas ten nooit had aangesproken. Het is niet moeilijk om slechte din gen te zeggen van de flatwoning en er zijn gezinsvormen, die er heel moei lijk ingepast kunnen worden. Voor een familie met opgroeiende kinderen kan het wonen in een flat tot de ernstigste flatneurose leiden. In Nederland gaat de voorkeur dan ook uit naar de een gezinswoning, een voorkeur, die min der gefrustreerd wordt dan men zou denken, want volgens de laatste cij fers worden er twee en een half maal zoveel eengezinswoningen gebouwd als flatwoningen. Waarbij ik dan nog niet zeker zou durven zeggen, of degene, die zo volmondig voor de eengezins woning kiest, helemaal gelijk heeft. We spreken gewoonlijk alleen nega tief over massificatie en automatise ring, maar de positieve eigenschap pen, die we zonder meer als normaal aanvaarden, worden dan over het hoofd gezien. Natuurlijk betalen we op de een of andere manier voor alle gemakken, die ons worden geboden en uit luxe vloeit soms een soort anti luxe voort. De automobilist, die een half uur rijdt om een parkeerplaats voor zijn auto te vinden, zal begrijpen, wat ik bedoel. Daarnaast moet echter ook begrip aangekweekt worden voor wat er te winnen valt in de moderne maatschap- P'J- In de flatwoning kan de vrouw worden vrijgesteld van zware arbeid. Ik weet wel, dat er veel grenslijnen om haar heen getrokken worden in de beperkte ruimte, maar vroeger trok de harde arbeid die grenzen en die waren nooit en nergens, tenzij in de hoogste klassen, te overschrijden. Er moest hard gewerkt worden, anders verviel het gezin tot armoede, ellende, en ze had nauwelijks tijd om zich te beklagen. Nu heeft ze tijd om haar leven in ogenschouw te nemen en nog iets ver der zal ze haar leven zelf gaan inrich ten volgens nieuwe nonnen. Een van de eerste eisen lijkt dan wel te zijn: „bezit niet te veel", want alle bezit vraagt onderhoud en dat onderhoud is de grote slavendrijver van vandaag. Kijkt u maar zaterdagmiddag in alle straten en parken, waar dat geoor- loofd is, hoe daar de auto wordt schoongemaakt en gepoetst. Toch reikt de flatwoning ons de hand om over de kloof tussen gisteren en morgen te springen, om een woonvxirm te vinden, waar niet alle beschikbare tijd door huishoudelijke arbeid in be slag wordt genomen. gen „lts disgusting, its Just downriG, medieval, these churches" zich da jg mee drastischer uitend dan rn®1^ rechtgeaard communist in Polen, dl® n kerk nog zal zien als een uiting \e( nationale cultuur en lastige behoed®'ep van veel waarden die anders verl°J zouden zijn gegaan. i5 Ook dat is betrekkelijk, want i^SgO' een geval bekend van bedeesde are®jt- logen, die op historisch onderzoek eji gingen in een dorpskerk en met en mestvorken eruit gejaagd wei door dorpelingen. Men zag ze ke'ujj lijk als heiligschenners in het des gebeds. Maar wie had deze chl'"f nen ook tolerantie moeten leren? v .0(f entegen hebben ze klaarblijkelijk deren verricht en dat alleen door gebrek aan lauwheid. -f4 SACHA VAN BEp 00$ Eerdere reisbeschrijvingen uit g p verschenen in de krant van 13» 22 september. Alleen jammer, dat waar we stof nesten en donkere hoeken die vuilver- zameiplaatsen werden opruimen, zulke rechte lijnen, zulke effen kleuren ont staan, dat het kleinste oneffenheidje, vroeger niet eens opgemerkt, in het oog springt. Ons flatgebouw heeft een bestuur, een huismeester en een regle ment en dat als dient om te zorgen, dat het smetteloos voorkomen van het gebouw niet geschaad wordt. Geen spe lende kinderen op de galerijen, geen „onbevoegden" in de lift en vooral geen zichtbare was op de balkons. Dat laatste punt vindt voor- en tegenstan ders. Er zijn mensen, die zeggen, dat je een gezin verbiedt te leven, als het zijn kleren niet van tijd tot tijd aan de lijn mag hangen. Er zijn ook, die de met was gepavoiseerde gebouwen geen gezicht vinden. Maar misschien fotograferen juist zij 's zomers in Spanje, Italië of waar ook, zo'n schilderachtig dorpsstraatje met lijnen vol wapperende lakens en hem den. Hun reis door andere landen is dan eigenlijk een reis in de tijd. Ze fo tograferen vol vertedering een land schap, dat hen thuis met verontwaardi ging zou vervullen. Ook daar zullen we ons tegen moeten wapenen. Een woning, hoe uitgekiend en verantwoord van vorm, is in de eerste plaats be doeld als plaats om er te leven. u&-> JONGER TROUWEN geeft ^fl op eerder scheiden. Volgens pit ciële gegevens van het statistisch reau in de Bondsrepubliek waren.jvef» 10.000 in 1961 gesloten huwe Lpf waarvan de partners beide ri» den 21 jaar waren, thans reeds vijf jaar dus 782 door echtscn® viJn ontbonden. In de leeftijdsgro®P,;jK®^ 21-26 jaar bedroeg per 10.000 t>e, het aantal echtscheidingen vijf jaar slechts 370. Van hetzeiio aj-i tal huwelijken, gesloten tussen ners tussen 26 en 30 jaar gCK in vijf jaar zelfs slechts 265 dooi .gfl& scheiding ontbonden. De tenden»' te trouwen neemt intussen met \p>' de weivaart in de Bondsrepubn e Volgens dezelfde statistiek a,n van elke honderd vrouwen "ie d in het huwelijk traden maar tw g o. neden de 21 jaar. In 1959- *dep cijfer 27: van de mannen b®®i y' die in 1959 in het huwelijk tra jaats„ het percentage zelfs 56. D» - - percentage daalt echter het percentage zelfs 56. Dit t s- percentage daalt echter conL,g was in 1964 46 overigens j1 ett° f genoeg. Diezelfde welvaart 'e' aK vMt' dat financiële zorgen als °°Tzec®^ huiselijke moeilijkheden, n? „erinjf. scheiding tot gevolg, een veei re rol zijn gaan spelen dan aglt\h Meestai is de oorzaak van het 1 van een huwelijk het eehrek.-e\^ heid en verantwoordelijk van de te jonge partners.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 4