Den Haag beschikt over volwaardig operagebouw Circustheater uitdaging voor Amsterdam? twee doden Concertserie in Doelen populair in goede zin Dief verliest zestien milk HOUDOE PHILIPPINE a MONDRIAAN Bij OUD PAPIER Licht defect, Arthur Rubinstein: muzikale betovering Amsterdamse Orgelkring Aschkenazy met het Ned. Kamerorkest Tijd voor een Geestelijke nalatenschap van Paus Joannes XXIII Justitie onderzoekt doodsoorzaak baby Film van Jan Boon Winkelcentrum open zonder Toon Hermans Wensenconcert Succesvolle musical bij Philips-jubileum Bollen bij benzine Vatikaan keurt film Mai Zetter ling af Japanse lancering werd mislukking Rust verst oord er s allen in vrijheid Prins Claus naar Jonge Werkgevers Matroos bij kraïlgJi op schip omgek NIEUWE DAG MAANDAG 26 SEPTEMBER 1966 J I ARNOLD VAN MILL buitenlandse roem Alpinisten verongelukt Pokken in Djakarta PROF. RUDOLF HARTMANN eerste stap in goede richting P. a w ROOFOVERVAL I> MODEMAGAZIJN De 73-jarige heer C. Maas uit Domburg bezit een vroege Mondriaan, een uit de lijst gesneden doek van zestig bij veertig centimeter, dat waarschijnlijk grote waarde heeft. Acht jaar geleden kocht hij voor acht gulden een map met oude tijdschriften en prenten, waartussen zich het doek bevond. Drumbandconcours 3°"$ V f>ti. I Joannes XXIII. Geestelijke na- latenschap. Verzameld en ingeleid door Michael Chinigo. Nederlandse vertaling: p. dr. mag. V. de Leeuw Uitgave: Lannoo, Tielt-Den Haag. IN DE BIJNA TWINTIG EEUWEN Kerkgeschiedenis is er nauwelijks één Paus aan te wijzen, die zo radicaal alle aanvankelijke verwachtingen en speculaties aangaande het program van zjjn pontificaat heeft gelogenstraft als Joannes XXIII. Toen hij op 28 ok tober 1958 als 260e opvolger van St. Petrus tot Paus werd gekozen, was hij 77 jaar oud. De moeilijke tijdsom standigheden en zijn hoge leeftijd in aanmerking nemend sprak men van een „overgangspaus" en noemde zijn keuze een compromis. Maar al heel spoedig bleek, dat hij niet van plan was zich in een bepaalde hoek te laten drukken. Onmiddellijk na zijn kroning verklaarde hp: „Sommigen verlangen, dat de Paus zich een be kwaam staatsman of diplomaat zal tonen, of een man van alzijdige we- tehschap, of een wijs bestuurder, of, eindelijk een Paus die openstaat voor alle vooruitgang van de moderne tijd zonder onderscheid". Een dergelijke voorstelling beantwoordt niet aan het echte ideaal van een Paus, zei hij met nadruk. Hij zag dat anders. „De nieuwe Paus kan men vergelijken met de zoon van de aartsvader Jacob, die zijn broers in hun grote nood bij zich ontving en vol liefde tot hen sprak: „Ik ben Jozef, uw broeder". De moderne communicatiemiddelen hebben dit prachtig-warme woord in een ommezien overal ter wereld be kendgemaakt. Stormenderhand vero verde hij alle harten, van gelovigen zowel als van ongelovigen. Vóór alles wilde hij zieleherder zijn en „midden in zijn kudde" staan, die de hele mens heid omvat. Dit ideaal heeft hij ge durende zijn korte pontificaat op be wonderenswaardige wijze waar ge maakt, zozeer zelfs, dat hij weldra „de Paus der verrassingen" werd ge noemd. Alles maakte hij ondergeschikt aan zijn diepste verlangen: een goede zachtmoedige en nederige herder te zijn. Uit zijn „Geestelijk Dagboek", dat hij heel zijn lange leven trouw heeft bijgehouden, treedt hij tevoorschijn als een „man Gods", die uit een ononder broken biddend verkeer met zijn Schepper dagelijks nieuwe krachten putte om de hem opgedragen verant woordelijke taken zo goed mogelijk te vervullen. Tot Pausgekozenzethij vervullen. Tot Paus gekozen zet hij de intieme omgang met God voort. Te recht draagt hij dan ook de erenaam van „de Paus der mensenliefde". Het overtuigende bewijs daarvan levert het boek van M. Chinigo: „Geestelijke nalatenschap van Paus Joannes XXIII". Met behulp van Paus Joannes' privé-secretaris, mgr. Capo- villa, heeft de schrijver een uitsteken de keuze gedaan uit de Encyclieken, de redevoeringen, de apostolische brie ven en vermaningen, en zelfs uit de gesprekken, van de Paus en deze zo doende voor een breed publiek toe gankelijk gemaakt. Bij voorkeur koos hij zulke uitspraken, die de persoon, de opvattingen en de gedachtengang van Joannes bijzonder kenmerken, zo dat hij in al zijn goedheid en mens lievendheid uit elke bladzij de lezer tegemoet, treedt. De teksten zjjn ge rangschikt onder enkele hoofden, zoals: de vernieuwing van de Kerk, de een heid onder de Christenen, de opbouw van de wereld en de vrede. Dit alles hangt uiteraard ten nauwste samen met zijn voornaamste bekommernis: het goede resultaat van „zijn" Concilie. In zijn eerste Encycliek: „Ad Petri Cathedram" (1959) verklaart hij zich geheel te willen inzetten voor de Waar heid, de eenheid en de vrede door de liefde. „Mater et Magistra" (1961), aan de sociale rechtvaardigheid ge wijd, en zijn grote vredesencycliek: „Pacem in terris" werken zijn algemeen beleid in details uit. Zijn vriendelijk heid en goedheid, zijn grote bezorgd heid voor het geluk van de mensheid en zijn oprecht medeleven met alle nood zijn tastbaar aanwezig in elke bladzijde. Er is nauwelijks een onder werp denkbaar, waarover hij niet het zijne heeft gezegd en steeds weer vond hij de weg naar ieders hart door de eerlijke liefde die uit al zijn woorden sprak, Joannes was bij uitstek een „menselijke Paus", in wiens tegenwoor digheid iedereen zich op zijn gemak voelde. In zijn gewone gesprekken, waaraan hij steeds een zuiver persoon lijk karakter wist te geven, is hij op zijn best. Zijn geestigheid en humor waren befaamd, maar altijd bleef hij zich bewust de zieleherder te zijn die voor ieder een woord van troost, aan moediging en medeleven had. Of hij nu sprak tot geleerden, studenten, werk gevers, journalisten, boeren, gevange nen of andersdenkenden, zonder uitzon dering nodigde hij allen uit met hem samen te werken aan de opbouw van een goede wereld. Het lezen van dit boek is een ver kwikkend samenzijn met een waarlijk „goede mens". Het houdt de herinne ring levend aan de Paus die het tijdperk van vernieuwing van de Kerk heeft ingeluid. Maar hoezeer hij ook openstond voor het noodzakelijke nieu we, steeds weer maande hij tot voor zichtigheid en rjjp beraad. De overge leverde geloofsschat was voor hem on aantastbaar. Deze verzameling docu menten vertegenwoordigt een brok Kerkgeschiedenis van onze tijd, waar in men zijn eigen leven terugvindt. Niemand immers blijft ongeraakt door het hedendaagse vernieuwingsstreven. Wij danken dat aan de initiatieven van Paus Joannes. Uit dit boek blijkt duidelijk, hoe hij zich dat in wezen voorstelde. De trouw aan Gods ge openbaarde waarheid heeft hij zijn le ven lang tot norm voor zijn denken en doen gekozen. Daarvan is dit mooie boek het sprekende bewijs. L. MAARSSEN, 26 sept. In het woon wagenkamp alhier is zaterdagmorgen het vijf maanden oude jongetje Jan Spitsbaard dood in een kinderwagen aangetroffen. Het kind, dat vrijdag nog goed gezond was, overleed zaterdag plotseling. De arts, die erbij geroepen werd, gaf geen overlijdensverklaring, waarin de doodsoorzaak moet worden vastgelegd. Hoewel er geen sporen van misdaad zouden zijn aangetroffen, wordt een justitieel onderzoek inge steld naar de oorzaak van de dood van de baby. KITZBüHEL, 26 sept. De Oosten- rijkse_ regering heeft een film van de 57-jarige hier woonachtige Nederland se cineast Jan Boon aangewezen als officiële Oostenrijkse inzending naar de wereldtentoonstelling 1967 in Mon treal. Het "is de enkele jaren geleden vervaardigde produktie „Melodie auf ski" over het wedstrijdskiën. (Van onze speciale verslaggever) SCHEVENINGEN, 26 sept. „Een uitdaging aan Amsterdam" zo wordt in Scheveningen het van Circus gebouw tot Circustheater vernieuwde huis genoemd, dat dinsdag 4 oktober in gebruik genomen gaat worden met de première van een nieuw ge- ensceneerde „Fidelio" van Ludwig van Beethoven. En men bedoelt daar mee te zeggen, dat Den Haag (Sche veningen) nu al beschikt over een volwaardig operagebouw, dat de hoofdstad al jaren met zoveel, tot op heden alleen nog maar voorbereiden de, geestdrift nastreeft. Het is de vraag, of zulks helemaal overeen komstig de werkelijkheid is, maar een feit is het dat Circustheater be reids door ter zake bevoegden zeer geschikt is bevonden voor opera opvoeringen. De verbouwing, waarvan voor het eerst sprake was na de brand in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschap pen in Den Haag in december 1964, voltrok zich onder auspiciën van de N.V. Maatschappij Zeebad Schevenin gen, binnen één jaar. Kosten: zevenen eenhalf miljoen gulden. De verbouwing is alleen nog maar in theater-technisch opzicht voltooid. In verband met het feit dat de verbouwing deel uitmaakt van de aanleg van een nieuw gebou wencomplex is de hoofdingang, nog niet gereed gekomen en ook de foyer ruimte is nog niet zo, als men zich die voor de toekomst voorstelt. Het aantal zitplaatsen in het Circus theater bedraagt 1640, 676 op de begane grond, 964 op het amfitheater. De to neelopening is maximaal 13 m breed en 8 m hoog. Het speelvlak is 20,5 x 13 m, het achtertoneel 11,5 x 8,5 m. In de orkestbak maximale oppervlakte 110 vierkante meter kunnen 100 musici plaats nemen. Voor de akoes tiek zijn o.m. de heren R. H. Fled- derus, architect, en ir. P. A. de Lange, die ook bij de bouw van „De Doelen" in Rotterdam meespraken, verantwoor delijk. Zaterdag heb ik een repetitie bij kunnen wonen van „Fidelio" in een „nieuwe opvoering" van de „Neder landse Operastichting" onder leiding van Willem van Otterloo, regie prof. Rudolf Hartmann. Het is een opvoering met een dubbele rolbezetting. Voor „Leonore" zijn mevr. Gré Brouwenstijn en Maria van Dongen aangezocht, voor „Florestan" Fritz Uhl en Harald Adler, voor „Rocco" Arnold van Mill en Guus Hoekman en voor „Pizarro" Caspar Broechelen en Bert Bijnen. Welnu, enkele indrukken van men sen, die er weet van hebben, dat zij met de „Fidelio" de bestaansreden van het Circustheater als operagebouw waar moeten gaan maken. De leden van het Residentie-orkest waren enthousiast: „Een fijne bak. Je zit er ruimer dan waar ook en het klinkt goed." Willem van Otterloo: „Een uitstekende akoestiek. Ook iets om concerten in te geven? Ik weet het niet, men zou dat nader moeten be zien." Prof. Rudolf Hartmann: „Je kan er iets doen op dit toneel. Wagner? Nee, dat zou een beetje moei lijk worden. Het lijkt mij, voor wat (Van onze correspondent) HEERLEN, 26 sept. De opening van het hypermoderne winkelcentrum alhier is zaterdag enigszins in het water gevallen. De grote trekpleister voor deze opening, Toon Hermans, die juist dezer dagen bezig is aan zijn jubileumtoernee door Limburg, bleek namelijk niet aanwezig te zijn. Bovendien was burgemeester drs. Gijzeis van Heerlen tijdens het uit- spreken van zijn openingsrede nauwe- lijks te verstaan, omdat men van te voren het duizendkoppige publiek reeds in de gelegenheid had gesteld de nieuwe aanwinst van de koopstad-Heerlen te bewonderen. Velen hebben zelfs niet eens gemerkt, dat de burgemeester het centrum aan het openen was. Toon Hermans was niet aanwezig omdat enkele dagen tevoren een groot kledingsmagazijn met hem had gean nonceerd in een van zijn advertenties. Daarmee was voor Toon, die enkele da gen geleden de erepenning van de pro vincie Limburg kreeg aangeboden, de grap eraf. De belangstelling was er evenwel niet minder om. Vele duizenden mijn streekbewoners kwamen de eerste dag een kijkje nemen en maakten daarbij voor een deel gebruik van de onder grondse parkeergarage, die onder het centrum is aangelegd. CHAMONIX, 26 sept. (UPI) Twee alpinisten, vermoedelijk Zwitsers, zijn bij een val op de hellingen van de Ai guille du Chardonnet in het Mont Blanc massief om het leven gekomen. Zij be vonden zich nog slechts op 30 meter afstand van de top van de 3824 meter hoge berg. DJAKARTA, 26 sept. (ANP) In verschillende wijken van Djakarta zjjn pokken geconstateerd. Negen mensen zjjn in quarantaine geplaatst. Nederland betreft, een eerste stap in de goede richting." Daar is ook Arnold van Mill, een Nederlandse zanger die ten onzent alleen maar bekend is omdat hij in het buitenland roem heeft vergaard. Zoals dat met vaderlandse opera-sterren wel meer het geval is. Van Mill is geboor tig uit Schiedam, zijn vrouw is „een Hagenese", hij heeft zijn standplaats in Hamburg en reist van daar uit de hele wereld rond. Hij heeft de gestalte van „de" operazanger, zoals men zich die voorstelt, en maakt ook in het gewone gesprek, de brede gebaren die daar bij passen. Ook hij vindt de akoestiek van het Circustheater bevredigend. Alleen vindt hij dat het orkest nogal wordt „afgedempt", zozeer dat het op het toneel niet helemaal „pakt". Over „pakken" gesproken, op het gebied van de opera wordt het in Nederland nooit eens goed aangepakt. Het is er altijd benepen en het muziek-dramatische leven wordt er nog steeds bepaald door het amateurisme. Je kan er, als opera-zanger, geen adem halen. Hij spreekt over opera-dirigenten. Hij her innert zich Knappertsbusch, die hij kennelijk als de grootste beschouwt, von Karajan en Toscanini. Een op rechte opera-dirigent, zo zegt hij, be gint bij het begin. Hij begint dus als repetitor. Hij ként de rollen uit zijn hoofd. En vervolgens bouwt hij een opera het „theater" op. De opera dirigent sterft uit, terwijl het theater een nieuw leven begint. Arnold van Mill grijpt vertwijfeld naar zijn hoofd. Hij gaat dat straks als ..Rocco" be roepshalve ongetwijfeld wéér doen. Hij meent het op het toneel, hij meent het daarbuiten. Vandaar waarschijnlijk dat hij Hamburg als domicilie heeft. En dat de Nederlandse Opera Stichting hem alleen maar als gast kent. Men vermoedt kennelijk dat een Nederlandse Opera in het Circusthea ter in Scheveningen een nieuw leven zal beginnen. Een „uitdaging voor Am sterdam?" Vooralsnog is er nog slechts sprake van een uitdaging voor Den Haag (Scheveningen). H. Hn. I de GROTE BELANGSTELLING, die van de zijde van het publiek ge toond wordt voor de concerten in de Rotterdamse Doelen, heeft de directie van dit nieuwe concerthuis doen be sluiten om nog een extra serie in te lassen en wel een met min of meer populaire concerten op zaterdagavon den. Het Concertgebouw-orkest onder leiding van Bernard Haitink heeft za terdag in de grote zaal, die bijna uit verkocht was, deze serie geopend met een programma, dat misschien met de bekende fragmenten uit de Damnation de Faust-van Berlioz (Menuet, Ballet en Marehe Hongroise) wel, maar met Mendelssons Vioolconcert en met de Petroesjka van Strawinsky beslist niet in de richting van louter popuiarisa- tie wees. Natuurlijk stamt het buiten muzikale gegeven van Petroesjka uit de wereld van het volksvermaak, maai de visie daarop zowel dramatisch als muzikaal is in dit geval uiterst indi vidueel en in het historische verband onconventioneel te noemen. Mendels- sohns Vioolconcert dankt zijn „popula riteit" vooral aan de onbelemmerdheid van de melodische stroom, die voor wel ke muzikale generatie dan ook steeds het summum van muzikale attractie zal blijven, maar het is een stuk, dat zelfs de muzikale erudiet nog weet te fas cineren. De diverse reprodukties van het Concertgebouworkest hebben de fraaie uitvoeringspraktijk van het ensemble en vooral ook de virtuoos-technische facetten daarvan op overtuigende wij ze belicht. Dat het laatstgenoemde as pect .tuurlijk in het stuk van Strawin sky het meest op de voorgrond trad, is zonder meer duidelijk waar ritmi sche speling en melodische typeringen juist van deze kwaliteiten afhankelijk gesteld worden. Het feit, dat in deze uitvoering de aanwezigheid van het vi suele element zich niet meer heeft ge wroken zegt wel alles omtrent de we zenlijk muzikale verdiensten van deze reproduktie, waarbij de toehorennde zich slechts achteraf gerealiseerd zal hebben hoeveel tijd zij in beslag nam. Een woord van hulde nog voor de fraaie vertolking van de solopartij uit Mendelssohns Vioolconcert door Her man Krebbers, die kennelijk zonder de geringste inspanning doch integendeel in strikte openhartigheid zijn liefde voor en ztjn kennis van deze muziek in een gevoelige realisatie heeft neer gelegd. ad. int. HET EERSTE CONCERT in de zon dagmiddagserie van het nieuwe win terseizoen van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest liet geen twijfel be) staan aan de centrale betekenis, die de leiding van het R.Ph.O. aan het optreden van de grijze pianist Arthur Rubinstein in dit programma hechtte. Brahms' Tweede pianoconcert geflan keerd door fragmenten uit Handels Wa- termusic en de Eerste symfonie van Beethoven werd hier verdedigd door de nestor onder de toonaangevende pianis ten, die ondanks zijn tachtig jaren aan technische precisie niet onderdoet voor de representant van onze huidige pianistengeneratie en die in het beken nen van zijn muzikale artisticiteit al leen maar de winsten van zijn levens lange ervaringen weet uit te buiten. Rubinsteins musiceren ademde deze middag een geest van pure bezonken heid die zichzelf losgemaakt heeft van de instrumentale vreugden, omdat deze op dit niveau slechts tot middel ver klaard werden. Daardoor werd de zui ver pianistische attractie in zijn spel. hoe belangrijk zij ook mocht zijn, ge heel en al opgenomen in een puur muzikale betovering, die men in dit stuk, dat zo gemakkelijk de worste ling tussen geest en materie verraadt, zelden ervaart. In het ovationele applaus liet de solist het orkest en natuurlijk ook de voortreffelijke vertolking van de cellosolo in het Andante door de solocellist Michel Roche verdiend de len. In de kleurrijke vertolking van Han dels Watermusic, waarin zich vooral ook de blazers hebben onderscheiden, en in de vitale reproduktie van Beet- hovens Eerste symfonie heeft de diri gent Jean Fournet van het R.Ph.O. een correct spel afgedwongen, dat op stuk van klankadel en klankexpressi- viteit het talrijke auditorium kennelijk zeer voldaan heeft. ad. int. HET WAS DE Duitse orgelkunst die het karakter bepaalde van het 64e con cert van de Amsterdamse Orgelkring, het eerste van dit seizoen. Op het orgel van de kerk „Het Duifje" waar de A.O.K. begonnen is en nog dikwijls te gast is speelde de organist van de kerk Thijs Kramer een bloemlezing uit de Duitse orgelliteratuur met de namen Scheidt, Waltlier, J. S. Bach en Reubke. Aan de variaties van Walther gaf hij een beweeglijk accent. Een overzichte lijke opbouw met climaxwerking maak te ook de overige werken aantrekke lijk. Bekend is de gunstige dispositie- van het Duiforgel om deze stijl op zijn voordeligst te illustreren. Een gemengd koor Pro Arte zorgde voor een goede afwisseling tussen de orgelsoli. T. Vr. EEN VAN DE VELE onderdelen van de feestelijkheden rond het 75-jarig jubileum van het Philips-concern, was zaterdagavond een „Wensenconcert". Via enquêtes onder het personeel was men tot bepaalde resultaten gekomen, die men overigens heel verstandig wat had aangevuld. Men wilde kennelijk tot een soort „prom" komen. Vandaar dat we behalve „Die Moldau" van Smetana, het „Rondo" uit Beethovens vioolconcert en de Rhapsodie in Blue, voor de pauze ook zes bekende vader landse liederen hoorden zingen door het publiek, gesteund door het Philips Philharmonisch Koor. De orkestbege leiding van Freek Schorer was op sommige momenten heel geslaagd te noemen. De akoestiek van de Philips Jubileumhal was echter door enorme lappenversieringen zo getemperd, dat de community-singing minder overtui gend klonk, dan we allemaal wel ge wenst hadden. Datzelfde kan men van heel het muzikale gebeuren zeggen, al deed het Brabants Orkest onder lei ding van de jarige Hein Jordans nog zo goed zijn best. Het concert besloot met verschillen de koren uit de „Carmina Burana" van Oi'ff en met de Bolero van Ravel. De Rhapsodie in Blne Yan Gershwin werd gespeeld door Fania Scapiro en het laatste deel van het vioolconcert van Beethoven door Pierre Jetteur. (Van onze correspon dent) 'dag9*°jo- ARNHEM, 26 sept. Zateri. kreeg de bestuurder van een V ji nenwagen op de Apeldoornsen hier moeilijkheden niet de ven' rj Dit leidde door nog niet opge»®V 1»' oorzaak tot een ernstige ong®jgerf auto reed tegen een paal. vfr<„ ff|1 door de berm en kwam tejf®. -if' boom tot stilstand. De negentie»J 0r« W.G. van der Meyden uit Ape 0,id' werd op slag gedood, de even bestuurder J. \V. Dienske uit ®e"jeKt'1' cverleed na aankomst in het jir huis. Van de twee zeventienjaH»^efi zittende meisjes uit Apeldoorn ffir er één levensgevaarlijk, de and® stig gewond. MAARSSEN De 23-jarige van Weerden alhier is gisternacn zijn auto tegen een boom gebotst slag gedood. v„. De bestuurder reed eerst in t? vaart door een landhek, waarna gen een boom botste M EIJSDEN De negenjarige 3°n$ Jozef Raike is zaterdagmorg#1 w in zijn woonplaats spelenderwijs een auto terechtgekomen en op gedood. DEN HAAG De zevenjarige if rit Vleghert. alhier is vanmorg® zijn woonplaats door een auto a®*Tj,iii> den en kort nadien in een zieke aan zijn verwondingen bezweken- tsr jongetje sloeg met ztjn fiets P ling linksaf. y EIBERGEN Zaterdag is d%/ jarige G. Vriezen uit Need., op 2jjf van Beitrum naar Borculo met auto in een bocht geslipt en boom gebotst. Hij was op slag MAASTRICHT In een zieke11 f alhier is gisteren de 22-jarig® Smeets overleden aan de gevolge1 een verkeersongeval. Hij was V de 21-jarige P.W. per bromfiets weg van Gulpen naar Wijlre en f de macht over het stuur kwtjt zul jrc raakt. Eerst zondagmorgen wer tweetal bewusteloos en ernstig gevonden in een weiland naast de VEGHEL In een ziekenhuis Ajrf is overleden de 69-jarige Th. H- 'S' tens uit Schijndel. Op het Plein in z(jn woonplaats werd hij ®an|vffi den door een personenwagen. In u k le overleed de 55-jarige mevroin Manus-De Jong uit Amsterdam.^' vrjjdag te Oldebroek was betr" ji bij een verkeersongeval. Toen zu(f rijbaan wilde oversteken werd heL/ jarig meisje S. Spruit te Heen waard aangereden door een pers® wagen. Zij was op slag dood. In Velhoven werd de negentien] j A. Vialle het slachtoffer van een J keersongeval. Hij was inzittend® een personenwagen, die tegen een Jt keipui opbotste, nadat de bestu jf, de macht over het stuur verloof- 1 slachtoffer was op slag dood. f Op de weg Hengelo-Oldenzaal i gemeente Weerselo is een pers wagen tegen een boom gereden- M van de vier inzittenden, de 19-J, f mej. H. Mulder uit Hengelo, wei" dood. fh In Baarn overleed de 32-jarig® jfj vrouw H. de Water-Schaap. Woef was zij betrokken bij een auto-on^i op rijksweg 1, toen de auto zij zat over de kop sloeg. (Van onze verslaggever) EINDHOVEN, 26 sept. „Houdoe Philippine" is de titel van de Philips- musical, die zaterdag in het Philips- ontspanningsgebouw in première is ge gaan. Een musical ter gelegenheid van een 75-jarig bedrijfsjubileum, betrok ken op het bedrijf en ten tonele ge bracht door amateurs-personeelsleden, wat kan dat voorstellen? Het wantrou wen. dat men als buitenstaander ge neigd is te koesteren, wordt iets getem perd als men hoort, dat de teksten ge schreven zijn door Seth Gaaikema; maar wat zal er van die teksten over blijven en wat kan men aan zang en dans verwachten van mensen, die zich voornamelijk bezighouden met het pro duceren van gloeilampen en aanver wante artikelen? Nu. dat valt dan heel hard mee; zo hard. dat men zijn voor ingenomenheid tracht te vergeten met de redenering achteraf, dat het statis tisch onwaarschijnlijk zou zijn, als men binnen een kring van 40.000 mensen geen talent zou kunnen vinden om een musical te bemannen. Dat met het ta lent gewoekerd is, dat er door en onder choreograaf en regisseur Gordon Marsh hard gewerkt is, bewijst vooral het ge routineerde elan, waarmee het ensem ble zich geeft. Hoewel in het zangspel herhaaldelijk (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 26 sept. De benzine maatschappijen steunen hun dealers krachtig Dij hun strijd tegen de witte pompen. Na de recente prijsverlagin gen lanceert C'allex een grote campag ne, waaraan 3,2 miljoen bollen ten grondslag liggen. Deze Nederlandse bollen, tulpen en crocussen, zullen via de bezinestations gratis aan de consument worden verstrekt. Voor de verpakking van de bollen in doosjes werden twaalf sociale hulp werkplaatsen ingeschakeld, die in zeer snel tempo deze opdracht hebben uit gevoerd. Naast elkaar gezet zouden de doosjes een ljjn met een lengte van 84 kilometer vormen. ST. OEDENRODE, 26 sept: Op het federatief drumbandconcours dat zater dag en zondag hier is gehouden, be haalde St. Cecilia uit Voorburg een eerste prijs met 139 punten. De vereni ging promoveerde naar de tweede afde ling Het tambourcorps „De Goede Hoop" uit Aarle Rixtel behaalde even eens een eerste prijs met 136 punten. Het corps promoveerde naar de eerste afdeling. VATIKAANSTAD, 26 sept. (U.P.I.). De „Osservatore Romano heeft inge stemd met het verbod, dat de Italiaan se filmkeuring heeft opgelegd aan de vertoning van de Zweedse film „Nach telijk spel", ondanks het feit, dat de filmverhuurkantoren reeds enkele scè nes hadden geknipt. Nachtelijk spel is een produktie van de voormalige actrice Mai Zetter- ling, die voor het eerst bekendheid kreeg tijdens het filmfestival van Ve netië, toen de organisatoren bepaalden dat uitsluitend journalisten en critici de vertoning mochten bijwonen. AMSTERDAM. 26 sept. Ondanks de rijke afwisseling ln muzikale struc turen had het programma van het Nederlands Kamerorkest, zaterdag avond in liet Concertgebouw, toch een zekere eensluidendheid. Dit is een fraaie synoniem v0°r monotonie en dat woord wil ik. zeker niet gebrui ken. De exact dwingende en welspre kend zichtbare leiding van David Zinman roept een klankgemiddelde op, dat inderdaad verre van mono toon is. Maar wel hebben alle reali saties van het Kamerorkest een zelf de toon van verfijnde zelfgenoegzaam heid. Over hun musiceren waait een geest van: nu wordt net laatste woord gesproken wat hierover te zeggen valt. Kundiger, meer bewust en so phisticated kan het niet. Men beleeft „het einde". Wie de, nu al tameuse, 31-jarige pianist Vladimir Aschkenazy nog niet eerder gehoord heett, zou deze avond kunnen gaan denken, dat hij zjjn he- le jonge leven besteed had aan het uitpuren en doorgronden van Mo zart's noten.Hjj speelde onder Zin- man's leiding het zelden gehoorde, inderdaad verrukkelijke concert in Es (K.V. 27) zo aetherisch van klank, zo onthecht van vul£ai1'? aandoeningen, tegelijk zo miniaturisnseh van expres sie, dat een effect van geconcentreer de diepzinnigheid ontstond, waarin eenvoud en spontaniteit ver te zoe ken waren. De geacheveerde en vir tuose begeleiding ging daarin hele maal mee meesterlijk gepuncteer- de pianissimi van de strijkers! en men beleefde een zo cerebraal toege spitste uitvoering, dat de gewone melomane Mozart-minnaar zich min of meer beschaamd voelde, omdat hij niet geweten had, dat het allemaal zo ondoorgrondelijk was. De verzorgde zuiverheid van toon, die het ensemble eigen is, kwam in hoge mate ten goede aan het (vier delige, 20 minuten durende) Diverti mento, dat Oscar van Hemel in op dracht van O., K. en W. enige jaren geleden heeft geschreven. Het is di verterende muziek, die meer naar de vorm dan naar de geest afwisselend is; z;j wordt gemakkelijk opgenomen, maar treft niet diep. De componist mocht zich in een aanmerkelijke weerklank in de zaal verheugen. Tot slot dirigeerde Zinman op fascineren de wijze de negende symphonie van Mendelssohn, die vanwege een mo tiefje in het trio van het Scherzo de Zwitserse genoemd wordt. Bijzonder fraai bloeide het strqkkwartet op in het Andante. Ook hierin trof weer de absoluutheid van opvatting en de ge raffineerde verklanking van Iqnen en details, waardoor men de indruk krees da.t er d&cirria niets meer over te zeggen was. En misschien was dat ook wel het geval. v.E. situaties in het bedrijf op de hak wor den genomen, hoeft men geen Philips- man te zijn. om het te kunnen waarde ren: het gebeurt niet in jargon, men richt zich niet tot ingewijden. Hoofd zaak is bovendien het zeer dienstige verhaal van de ingenieur, die er met de duistere hulp van Moenen in slaagt de slogan „Philips maakt meisjes" te verwerkelijken, zij het met verlies van zijn hart, dat hij echter tijdig terug krijgt om het te verliezen aan het kof- fiemeisje. Het mag wel vermeld wor den, dat de story uit eigen koker is ge komen: Bert Weyburg en Paul van Wely zijn de auteurs. De zaak is voorts heel plezierig op muziek gezet door Roelof Stalknecht. Prachtige decors van Chris Schellekens en knappe ar rangementen van Pete Jacques kwa men de presentatie zeer ten goede. Met name de ten leven wekking van de ge fabriceerde meisjes en de aankomst van de kalief per vliegtuig vormden technische hoogtepunten. Ook het or kest, onder leiding van Ger Daalhuisen. deed voortreffelijk werk. Doorslagge vend voor het succes waren echter de prestaties van spelers en dansgroep. Gaaikema kreeg terecht een extra applaus voor de wijze waarop hij als invaller de hoofdrol van de ingenieur vervulde. V. L. TOKIO, 26 sept. (Reuter) Japanse geleerden zijn er vanochtend niet in geslaagd een kunstmaan in een baan om de aarde te brengen en zo hun land te maken tot het vierde land ter wereld met een aardsatelliet in de ruimte. De poging werd gedaan met behulp van een viertrapsraket met vaste brand stof van het type Lambda, die een kunstmaan van 26 kg. omhoog bracht. Deze satelliet begon echter, blijkens gegevens ontvangen door een radar station bij Tokio ruim vier minuten nadat de kunstmaan zich van de laat ste trap had losgemaakt te dalen. De betrokken geleerden noemden daarop het experiment een mislukking. De lan cering was één jaar eerder geschied dan aanvankelijk was voorzien De lancering geschiedde van de ba- S,lQ,1v-!iTera' aan de. Stille Oceaankust van Zuid-Japan, die is aangelegd voor net instituut voor ruimte-onderzoek van de universiteit van Tokio. De lance- ï?™?.F?na^te deeJ uit van een reeks proefnemingen voor het in een baan brengen van een zeventig kilogram we- S^nde kunstmaan waarscnilniiik in 1968. De Lambda-raket is zeventien me ter lang en weegt 8,5 ton. De satelliet die in 1968 moet worden afgeschoten zal worden geplaatst in de neus vari een viertrapsraket van 39 ton, de „Moe". DEN HAAG, 26 sept. De laatste drie provo's, die zich na de ongeregeld heden op Prinsjesdag nog onder de hoede van de Haagse politie bevonden, zijn zaterdag op vrije voeten gesteld, zonder voor de officier van justitie te zijn geleid. Het waren Koosje K., de 21-.jarige .jongeman C. A. S.-K. en de 22-jarige A. M. G. Met deze vrijlating is de bede ver hoord van de 22-jarige R. W., die gis termiddag op het Haagse Spui werd aangehouden met een spandoek met de woorden „Ik wil Koosje terug". Doek en drager werden naar het politiebu reau gebracht, waar het doek na de vrijlating van de jongeman achterbleef. DEN HAAG, 26 sept. Prins Claus heeft het voornemen de tiende lus trumviering van de Katholieke Jonge Werkgeversvereniging bij te wonen op zaterdag 15 oktober in het Bonnefan- ten Museum te Maastricht. DEN HAAG, 26 sept. Een man, vermoedelijk met een Pr' gewapend met een revolver, he terdag bij een roofoverval op »e demagazijn B. J. Voss en zone de Venestraat alhier omstreek» ji tienduizend gulden buitgemaakt- gehete bedrag is, op zeshonderd den na, neer terecht. De da" nog voortvluchtig. J De politie schat dat de overijr tussen de 20 en 25 jaar is. Hij j izijn binnen®'f toen hij het modemagazijn binnen" een zwarte, glanzende pruik. TOfj de Haagse b^i had hij kort Ff(, li een d"3r„ voor het laatst in de Haagse bWji stad werd gezien, had hii kort JU haar. Voorts droeg hij een broek, een wit overhemd, een YjjL re stropdas en een donker cam® p. rig jack, aldus het signalemehL/ de politie. De pruik is later bij v en Dreesmann gevonden. Toen de jongeman 's morgei^ streeks kwart over tien bij Vos® A nendrong had hij een rood geruit?.,/» bag bij zich. Hij beval een h"'1/: koopster aan de paktafel naast "JwA sa: „vullen". Toen het meisje fh ■1 sprong over tafel, kwam achter de kassa eP V „wat vullen?' het kistje, dat de dagontvang® jd" vrijdag, ruim zestienduizend "milt bevatte. Toen alarm werd Se' gflty nam de jongeman de benen bedreiging met een revolver, zo de kassière, een verkoopster Wj hulpverkoopster. Achtervolgd d°°(^r,: personeel en geleidelijk meer 1 óh gangers vluchtte de overvaile^jt®.: nauwe straatjes van de binPL, r waarbij hij eerst een deel .vtL n geld en korte tijd later het kisU izj, loor. De politie weet niet, of Lgid ontbrekende zeshonderd gulden P het: bezit van de overvaller zj' geld kan ook zijn weggewaaid' Toen de jongeman in een gebouwen van Vroom en Dre® efV j was verdwenen, waren de a(c'. J gers het spoor even bijster. La1® „f hij in de Grote Markstraat gfVjt zien, waar hjj een van de aCLe- Jf gers met zijn revolver bedreig gebeurde kort nadien op een h-v/fei1 plaats opnieuw, Deze a i/ deelde de politie mee, dat ei0<;L\' hem hadden verteld, dat de jongeman het gebouw van iAji' korf was binnengegaan. Teri^r ten de in- en uitgangen van de/ huis scherp in het oog hiel"® f zochten andere politiemannen, l^e personeelsleden van de Bijenn^v,/ der resultaat het gehele Se°"ag politie vermoedt dat de 3onëe^. gV ef het gebouw is gesneld en eg 1 had verlaten voor alle uitga11 B den bewaakt. DEN HELDER, 26 sept. Noordzee nabij Den Helder 'n y morgen brand uitgebrokenfj-jcS® of van het 1953 ton metende yl ij torschip „Nissos Scyros weg was van Rotterdam t n»d changel. Van de drie in rn^'V^i schappenverblijf slapende A vluchtten er twee half hedv boven. Te laat ontdekten J i collega was achtergeblev m] j! de brand was geblust b'evv,as 4eA in zijn kooi te liggen. Hei e jarige matroos onder de®eUs, is doros Vasilopules uit P) „„not kenland. Zjjn stoffelijk ove Den Helder binnengebracn L5S &e-r

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 8