Den Haag beschikt over
volwaardig operagebouw
Circustheater uitdaging voor Amsterdam?
twee doden
Concertserie in Doelen
populair in goede zin
Dief verliest
zestien milk
HOUDOE PHILIPPINE
a
MONDRIAAN Bij OUD PAPIER Licht defect,
Arthur Rubinstein:
muzikale betovering
Amsterdamse
Orgelkring
Aschkenazy met het Ned. Kamerorkest
Tijd voor een
Geestelijke nalatenschap
van Paus Joannes XXIII
Justitie onderzoekt
doodsoorzaak baby
Film van Jan Boon
Winkelcentrum open
zonder Toon Hermans
Wensenconcert
Succesvolle musical bij Philips-jubileum
Bollen bij benzine
Vatikaan keurt film
Mai Zetter ling af
Japanse lancering
werd mislukking
Rust verst oord er s
allen in vrijheid
Prins Claus naar
Jonge Werkgevers
Matroos bij kraïlgJi
op schip omgek
NIEUWE DAG
MAANDAG 26 SEPTEMBER 1966
J
I
ARNOLD VAN MILL
buitenlandse roem
Alpinisten verongelukt
Pokken in Djakarta
PROF. RUDOLF HARTMANN
eerste stap in goede
richting
P.
a
w
ROOFOVERVAL I>
MODEMAGAZIJN
De 73-jarige heer C. Maas uit Domburg bezit een vroege Mondriaan,
een uit de lijst gesneden doek van zestig bij veertig centimeter, dat
waarschijnlijk grote waarde heeft. Acht jaar geleden kocht hij voor
acht gulden een map met oude tijdschriften en prenten, waartussen
zich het doek bevond.
Drumbandconcours
3°"$
V
f>ti.
I
Joannes XXIII. Geestelijke na-
latenschap. Verzameld en ingeleid
door Michael Chinigo. Nederlandse
vertaling: p. dr. mag. V. de Leeuw
Uitgave: Lannoo, Tielt-Den Haag.
IN DE BIJNA TWINTIG EEUWEN
Kerkgeschiedenis is er nauwelijks één
Paus aan te wijzen, die zo radicaal
alle aanvankelijke verwachtingen en
speculaties aangaande het program
van zjjn pontificaat heeft gelogenstraft
als Joannes XXIII. Toen hij op 28 ok
tober 1958 als 260e opvolger van St.
Petrus tot Paus werd gekozen, was
hij 77 jaar oud. De moeilijke tijdsom
standigheden en zijn hoge leeftijd in
aanmerking nemend sprak men van
een „overgangspaus" en noemde zijn
keuze een compromis. Maar al heel
spoedig bleek, dat hij niet van plan
was zich in een bepaalde hoek te
laten drukken. Onmiddellijk na zijn
kroning verklaarde hp: „Sommigen
verlangen, dat de Paus zich een be
kwaam staatsman of diplomaat zal
tonen, of een man van alzijdige we-
tehschap, of een wijs bestuurder, of,
eindelijk een Paus die openstaat voor
alle vooruitgang van de moderne tijd
zonder onderscheid". Een dergelijke
voorstelling beantwoordt niet aan het
echte ideaal van een Paus, zei hij
met nadruk. Hij zag dat anders. „De
nieuwe Paus kan men vergelijken
met de zoon van de aartsvader Jacob,
die zijn broers in hun grote nood bij
zich ontving en vol liefde tot hen
sprak: „Ik ben Jozef, uw broeder".
De moderne communicatiemiddelen
hebben dit prachtig-warme woord in
een ommezien overal ter wereld be
kendgemaakt. Stormenderhand vero
verde hij alle harten, van gelovigen
zowel als van ongelovigen. Vóór alles
wilde hij zieleherder zijn en „midden
in zijn kudde" staan, die de hele mens
heid omvat. Dit ideaal heeft hij ge
durende zijn korte pontificaat op be
wonderenswaardige wijze waar ge
maakt, zozeer zelfs, dat hij weldra
„de Paus der verrassingen" werd ge
noemd. Alles maakte hij ondergeschikt
aan zijn diepste verlangen: een goede
zachtmoedige en nederige herder te
zijn. Uit zijn „Geestelijk Dagboek",
dat hij heel zijn lange leven trouw heeft
bijgehouden, treedt hij tevoorschijn als
een „man Gods", die uit een ononder
broken biddend verkeer met zijn
Schepper dagelijks nieuwe krachten
putte om de hem opgedragen verant
woordelijke taken zo goed mogelijk te
vervullen. Tot Pausgekozenzethij
vervullen. Tot Paus gekozen zet hij
de intieme omgang met God voort. Te
recht draagt hij dan ook de erenaam
van „de Paus der mensenliefde".
Het overtuigende bewijs daarvan
levert het boek van M. Chinigo:
„Geestelijke nalatenschap van Paus
Joannes XXIII". Met behulp van Paus
Joannes' privé-secretaris, mgr. Capo-
villa, heeft de schrijver een uitsteken
de keuze gedaan uit de Encyclieken,
de redevoeringen, de apostolische brie
ven en vermaningen, en zelfs uit de
gesprekken, van de Paus en deze zo
doende voor een breed publiek toe
gankelijk gemaakt. Bij voorkeur koos
hij zulke uitspraken, die de persoon,
de opvattingen en de gedachtengang
van Joannes bijzonder kenmerken, zo
dat hij in al zijn goedheid en mens
lievendheid uit elke bladzij de lezer
tegemoet, treedt. De teksten zjjn ge
rangschikt onder enkele hoofden, zoals:
de vernieuwing van de Kerk, de een
heid onder de Christenen, de opbouw
van de wereld en de vrede. Dit alles
hangt uiteraard ten nauwste samen
met zijn voornaamste bekommernis: het
goede resultaat van „zijn" Concilie.
In zijn eerste Encycliek: „Ad Petri
Cathedram" (1959) verklaart hij zich
geheel te willen inzetten voor de Waar
heid, de eenheid en de vrede door de
liefde. „Mater et Magistra" (1961),
aan de sociale rechtvaardigheid ge
wijd, en zijn grote vredesencycliek:
„Pacem in terris" werken zijn algemeen
beleid in details uit. Zijn vriendelijk
heid en goedheid, zijn grote bezorgd
heid voor het geluk van de mensheid
en zijn oprecht medeleven met alle
nood zijn tastbaar aanwezig in elke
bladzijde. Er is nauwelijks een onder
werp denkbaar, waarover hij niet het
zijne heeft gezegd en steeds weer vond
hij de weg naar ieders hart door de
eerlijke liefde die uit al zijn woorden
sprak, Joannes was bij uitstek een
„menselijke Paus", in wiens tegenwoor
digheid iedereen zich op zijn gemak
voelde. In zijn gewone gesprekken,
waaraan hij steeds een zuiver persoon
lijk karakter wist te geven, is hij op
zijn best. Zijn geestigheid en humor
waren befaamd, maar altijd bleef hij
zich bewust de zieleherder te zijn die
voor ieder een woord van troost, aan
moediging en medeleven had. Of hij nu
sprak tot geleerden, studenten, werk
gevers, journalisten, boeren, gevange
nen of andersdenkenden, zonder uitzon
dering nodigde hij allen uit met hem
samen te werken aan de opbouw van
een goede wereld.
Het lezen van dit boek is een ver
kwikkend samenzijn met een waarlijk
„goede mens". Het houdt de herinne
ring levend aan de Paus die het
tijdperk van vernieuwing van de Kerk
heeft ingeluid. Maar hoezeer hij ook
openstond voor het noodzakelijke nieu
we, steeds weer maande hij tot voor
zichtigheid en rjjp beraad. De overge
leverde geloofsschat was voor hem on
aantastbaar. Deze verzameling docu
menten vertegenwoordigt een brok
Kerkgeschiedenis van onze tijd, waar
in men zijn eigen leven terugvindt.
Niemand immers blijft ongeraakt door
het hedendaagse vernieuwingsstreven.
Wij danken dat aan de initiatieven
van Paus Joannes. Uit dit boek blijkt
duidelijk, hoe hij zich dat in wezen
voorstelde. De trouw aan Gods ge
openbaarde waarheid heeft hij zijn le
ven lang tot norm voor zijn denken
en doen gekozen. Daarvan is dit mooie
boek het sprekende bewijs.
L.
MAARSSEN, 26 sept. In het woon
wagenkamp alhier is zaterdagmorgen
het vijf maanden oude jongetje Jan
Spitsbaard dood in een kinderwagen
aangetroffen. Het kind, dat vrijdag nog
goed gezond was, overleed zaterdag
plotseling. De arts, die erbij geroepen
werd, gaf geen overlijdensverklaring,
waarin de doodsoorzaak moet worden
vastgelegd. Hoewel er geen sporen van
misdaad zouden zijn aangetroffen,
wordt een justitieel onderzoek inge
steld naar de oorzaak van de dood van
de baby.
KITZBüHEL, 26 sept. De Oosten-
rijkse_ regering heeft een film van de
57-jarige hier woonachtige Nederland
se cineast Jan Boon aangewezen als
officiële Oostenrijkse inzending naar
de wereldtentoonstelling 1967 in Mon
treal. Het "is de enkele jaren geleden
vervaardigde produktie „Melodie
auf ski" over het wedstrijdskiën.
(Van onze speciale verslaggever)
SCHEVENINGEN, 26 sept. „Een
uitdaging aan Amsterdam" zo wordt
in Scheveningen het van Circus
gebouw tot Circustheater vernieuwde
huis genoemd, dat dinsdag 4 oktober
in gebruik genomen gaat worden
met de première van een nieuw ge-
ensceneerde „Fidelio" van Ludwig
van Beethoven. En men bedoelt daar
mee te zeggen, dat Den Haag (Sche
veningen) nu al beschikt over een
volwaardig operagebouw, dat de
hoofdstad al jaren met zoveel, tot op
heden alleen nog maar voorbereiden
de, geestdrift nastreeft. Het is de
vraag, of zulks helemaal overeen
komstig de werkelijkheid is, maar
een feit is het dat Circustheater be
reids door ter zake bevoegden zeer
geschikt is bevonden voor opera
opvoeringen.
De verbouwing, waarvan voor het
eerst sprake was na de brand in het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschap
pen in Den Haag in december 1964,
voltrok zich onder auspiciën van de
N.V. Maatschappij Zeebad Schevenin
gen, binnen één jaar. Kosten: zevenen
eenhalf miljoen gulden. De verbouwing
is alleen nog maar in theater-technisch
opzicht voltooid. In verband met het
feit dat de verbouwing deel uitmaakt
van de aanleg van een nieuw gebou
wencomplex is de hoofdingang, nog
niet gereed gekomen en ook de foyer
ruimte is nog niet zo, als men zich die
voor de toekomst voorstelt.
Het aantal zitplaatsen in het Circus
theater bedraagt 1640, 676 op de begane
grond, 964 op het amfitheater. De to
neelopening is maximaal 13 m breed
en 8 m hoog. Het speelvlak is 20,5 x
13 m, het achtertoneel 11,5 x 8,5 m. In
de orkestbak maximale oppervlakte
110 vierkante meter kunnen 100
musici plaats nemen. Voor de akoes
tiek zijn o.m. de heren R. H. Fled-
derus, architect, en ir. P. A. de Lange,
die ook bij de bouw van „De Doelen"
in Rotterdam meespraken, verantwoor
delijk.
Zaterdag heb ik een repetitie bij
kunnen wonen van „Fidelio" in een
„nieuwe opvoering" van de „Neder
landse Operastichting" onder leiding
van Willem van Otterloo, regie prof.
Rudolf Hartmann. Het is een opvoering
met een dubbele rolbezetting. Voor
„Leonore" zijn mevr. Gré Brouwenstijn
en Maria van Dongen aangezocht, voor
„Florestan" Fritz Uhl en Harald Adler,
voor „Rocco" Arnold van Mill en Guus
Hoekman en voor „Pizarro" Caspar
Broechelen en Bert Bijnen.
Welnu, enkele indrukken van men
sen, die er weet van hebben, dat zij
met de „Fidelio" de bestaansreden van
het Circustheater als operagebouw
waar moeten gaan maken.
De leden van het Residentie-orkest
waren enthousiast:
„Een fijne bak. Je zit er ruimer dan
waar ook en het klinkt goed."
Willem van Otterloo:
„Een uitstekende akoestiek. Ook iets
om concerten in te geven? Ik weet het
niet, men zou dat nader moeten be
zien."
Prof. Rudolf Hartmann:
„Je kan er iets doen op dit toneel.
Wagner? Nee, dat zou een beetje moei
lijk worden. Het lijkt mij, voor wat
(Van onze correspondent)
HEERLEN, 26 sept. De opening
van het hypermoderne winkelcentrum
alhier is zaterdag enigszins in het
water gevallen. De grote trekpleister
voor deze opening, Toon Hermans,
die juist dezer dagen bezig is aan zijn
jubileumtoernee door Limburg, bleek
namelijk niet aanwezig te zijn.
Bovendien was burgemeester drs.
Gijzeis van Heerlen tijdens het uit-
spreken van zijn openingsrede nauwe-
lijks te verstaan, omdat men van te
voren het duizendkoppige publiek reeds
in de gelegenheid had gesteld de nieuwe
aanwinst van de koopstad-Heerlen te
bewonderen. Velen hebben zelfs niet
eens gemerkt, dat de burgemeester
het centrum aan het openen was.
Toon Hermans was niet aanwezig
omdat enkele dagen tevoren een groot
kledingsmagazijn met hem had gean
nonceerd in een van zijn advertenties.
Daarmee was voor Toon, die enkele da
gen geleden de erepenning van de pro
vincie Limburg kreeg aangeboden, de
grap eraf.
De belangstelling was er evenwel
niet minder om. Vele duizenden mijn
streekbewoners kwamen de eerste dag
een kijkje nemen en maakten daarbij
voor een deel gebruik van de onder
grondse parkeergarage, die onder het
centrum is aangelegd.
CHAMONIX, 26 sept. (UPI) Twee
alpinisten, vermoedelijk Zwitsers, zijn
bij een val op de hellingen van de Ai
guille du Chardonnet in het Mont Blanc
massief om het leven gekomen. Zij be
vonden zich nog slechts op 30 meter
afstand van de top van de 3824 meter
hoge berg.
DJAKARTA, 26 sept. (ANP) In
verschillende wijken van Djakarta zjjn
pokken geconstateerd. Negen mensen
zjjn in quarantaine geplaatst.
Nederland betreft, een eerste stap in
de goede richting."
Daar is ook Arnold van Mill, een
Nederlandse zanger die ten onzent
alleen maar bekend is omdat hij in het
buitenland roem heeft vergaard. Zoals
dat met vaderlandse opera-sterren wel
meer het geval is. Van Mill is geboor
tig uit Schiedam, zijn vrouw is „een
Hagenese", hij heeft zijn standplaats in
Hamburg en reist van daar uit de hele
wereld rond. Hij heeft de gestalte van
„de" operazanger, zoals men zich die
voorstelt, en maakt ook in het gewone
gesprek, de brede gebaren die daar bij
passen. Ook hij vindt de akoestiek van
het Circustheater bevredigend. Alleen
vindt hij dat het orkest nogal wordt
„afgedempt", zozeer dat het op het
toneel niet helemaal „pakt". Over
„pakken" gesproken, op het gebied van
de opera wordt het in Nederland nooit
eens goed aangepakt. Het is er altijd
benepen en het muziek-dramatische
leven wordt er nog steeds bepaald
door het amateurisme. Je kan er, als
opera-zanger, geen adem halen. Hij
spreekt over opera-dirigenten. Hij her
innert zich Knappertsbusch, die hij
kennelijk als de grootste beschouwt,
von Karajan en Toscanini. Een op
rechte opera-dirigent, zo zegt hij, be
gint bij het begin. Hij begint dus als
repetitor. Hij ként de rollen uit zijn
hoofd. En vervolgens bouwt hij een
opera het „theater" op. De opera
dirigent sterft uit, terwijl het theater
een nieuw leven begint. Arnold van
Mill grijpt vertwijfeld naar zijn hoofd.
Hij gaat dat straks als ..Rocco" be
roepshalve ongetwijfeld wéér doen. Hij
meent het op het toneel, hij meent het
daarbuiten. Vandaar waarschijnlijk dat
hij Hamburg als domicilie heeft. En
dat de Nederlandse Opera Stichting
hem alleen maar als gast kent.
Men vermoedt kennelijk dat een
Nederlandse Opera in het Circusthea
ter in Scheveningen een nieuw leven
zal beginnen. Een „uitdaging voor Am
sterdam?" Vooralsnog is er nog slechts
sprake van een uitdaging voor Den
Haag (Scheveningen).
H. Hn. I
de GROTE BELANGSTELLING,
die van de zijde van het publiek ge
toond wordt voor de concerten in de
Rotterdamse Doelen, heeft de directie
van dit nieuwe concerthuis doen be
sluiten om nog een extra serie in te
lassen en wel een met min of meer
populaire concerten op zaterdagavon
den. Het Concertgebouw-orkest onder
leiding van Bernard Haitink heeft za
terdag in de grote zaal, die bijna uit
verkocht was, deze serie geopend met
een programma, dat misschien met de
bekende fragmenten uit de Damnation
de Faust-van Berlioz (Menuet, Ballet
en Marehe Hongroise) wel, maar met
Mendelssons Vioolconcert en met de
Petroesjka van Strawinsky beslist niet
in de richting van louter popuiarisa-
tie wees. Natuurlijk stamt het buiten
muzikale gegeven van Petroesjka uit
de wereld van het volksvermaak, maai
de visie daarop zowel dramatisch als
muzikaal is in dit geval uiterst indi
vidueel en in het historische verband
onconventioneel te noemen. Mendels-
sohns Vioolconcert dankt zijn „popula
riteit" vooral aan de onbelemmerdheid
van de melodische stroom, die voor wel
ke muzikale generatie dan ook steeds
het summum van muzikale attractie zal
blijven, maar het is een stuk, dat zelfs
de muzikale erudiet nog weet te fas
cineren.
De diverse reprodukties van het
Concertgebouworkest hebben de fraaie
uitvoeringspraktijk van het ensemble
en vooral ook de virtuoos-technische
facetten daarvan op overtuigende wij
ze belicht. Dat het laatstgenoemde as
pect .tuurlijk in het stuk van Strawin
sky het meest op de voorgrond trad,
is zonder meer duidelijk waar ritmi
sche speling en melodische typeringen
juist van deze kwaliteiten afhankelijk
gesteld worden. Het feit, dat in deze
uitvoering de aanwezigheid van het vi
suele element zich niet meer heeft ge
wroken zegt wel alles omtrent de we
zenlijk muzikale verdiensten van deze
reproduktie, waarbij de toehorennde
zich slechts achteraf gerealiseerd zal
hebben hoeveel tijd zij in beslag nam.
Een woord van hulde nog voor de
fraaie vertolking van de solopartij uit
Mendelssohns Vioolconcert door Her
man Krebbers, die kennelijk zonder
de geringste inspanning doch integendeel
in strikte openhartigheid zijn liefde
voor en ztjn kennis van deze muziek
in een gevoelige realisatie heeft neer
gelegd.
ad. int.
HET EERSTE CONCERT in de zon
dagmiddagserie van het nieuwe win
terseizoen van het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest liet geen twijfel be)
staan aan de centrale betekenis, die
de leiding van het R.Ph.O. aan het
optreden van de grijze pianist Arthur
Rubinstein in dit programma hechtte.
Brahms' Tweede pianoconcert geflan
keerd door fragmenten uit Handels Wa-
termusic en de Eerste symfonie van
Beethoven werd hier verdedigd door de
nestor onder de toonaangevende pianis
ten, die ondanks zijn tachtig jaren
aan technische precisie niet onderdoet
voor de representant van onze huidige
pianistengeneratie en die in het beken
nen van zijn muzikale artisticiteit al
leen maar de winsten van zijn levens
lange ervaringen weet uit te buiten.
Rubinsteins musiceren ademde deze
middag een geest van pure bezonken
heid die zichzelf losgemaakt heeft van
de instrumentale vreugden, omdat deze
op dit niveau slechts tot middel ver
klaard werden. Daardoor werd de zui
ver pianistische attractie in zijn spel.
hoe belangrijk zij ook mocht zijn, ge
heel en al opgenomen in een puur
muzikale betovering, die men in dit
stuk, dat zo gemakkelijk de worste
ling tussen geest en materie verraadt,
zelden ervaart. In het ovationele applaus
liet de solist het orkest en natuurlijk
ook de voortreffelijke vertolking van
de cellosolo in het Andante door de
solocellist Michel Roche verdiend de
len.
In de kleurrijke vertolking van Han
dels Watermusic, waarin zich vooral
ook de blazers hebben onderscheiden,
en in de vitale reproduktie van Beet-
hovens Eerste symfonie heeft de diri
gent Jean Fournet van het R.Ph.O.
een correct spel afgedwongen, dat op
stuk van klankadel en klankexpressi-
viteit het talrijke auditorium kennelijk
zeer voldaan heeft.
ad. int.
HET WAS DE Duitse orgelkunst die
het karakter bepaalde van het 64e con
cert van de Amsterdamse Orgelkring,
het eerste van dit seizoen. Op het orgel
van de kerk „Het Duifje" waar de
A.O.K. begonnen is en nog dikwijls te
gast is speelde de organist van de
kerk Thijs Kramer een bloemlezing uit
de Duitse orgelliteratuur met de namen
Scheidt, Waltlier, J. S. Bach en Reubke.
Aan de variaties van Walther gaf hij
een beweeglijk accent. Een overzichte
lijke opbouw met climaxwerking maak
te ook de overige werken aantrekke
lijk. Bekend is de gunstige dispositie-
van het Duiforgel om deze stijl op zijn
voordeligst te illustreren. Een gemengd
koor Pro Arte zorgde voor een goede
afwisseling tussen de orgelsoli.
T. Vr.
EEN VAN DE VELE onderdelen van
de feestelijkheden rond het 75-jarig
jubileum van het Philips-concern, was
zaterdagavond een „Wensenconcert".
Via enquêtes onder het personeel was
men tot bepaalde resultaten gekomen,
die men overigens heel verstandig wat
had aangevuld. Men wilde kennelijk
tot een soort „prom" komen. Vandaar
dat we behalve „Die Moldau" van
Smetana, het „Rondo" uit Beethovens
vioolconcert en de Rhapsodie in Blue,
voor de pauze ook zes bekende vader
landse liederen hoorden zingen door
het publiek, gesteund door het Philips
Philharmonisch Koor. De orkestbege
leiding van Freek Schorer was op
sommige momenten heel geslaagd te
noemen. De akoestiek van de Philips
Jubileumhal was echter door enorme
lappenversieringen zo getemperd, dat
de community-singing minder overtui
gend klonk, dan we allemaal wel ge
wenst hadden. Datzelfde kan men van
heel het muzikale gebeuren zeggen, al
deed het Brabants Orkest onder lei
ding van de jarige Hein Jordans nog
zo goed zijn best.
Het concert besloot met verschillen
de koren uit de „Carmina Burana" van
Oi'ff en met de Bolero van Ravel. De
Rhapsodie in Blne Yan Gershwin werd
gespeeld door Fania Scapiro en het
laatste deel van het vioolconcert van
Beethoven door Pierre Jetteur.
(Van onze correspon
dent)
'dag9*°jo-
ARNHEM, 26 sept. Zateri.
kreeg de bestuurder van een V ji
nenwagen op de Apeldoornsen
hier moeilijkheden niet de ven' rj
Dit leidde door nog niet opge»®V 1»'
oorzaak tot een ernstige ong®jgerf
auto reed tegen een paal. vfr<„ ff|1
door de berm en kwam tejf®. -if'
boom tot stilstand. De negentie»J 0r«
W.G. van der Meyden uit Ape 0,id'
werd op slag gedood, de even
bestuurder J. \V. Dienske uit ®e"jeKt'1'
cverleed na aankomst in het jir
huis. Van de twee zeventienjaH»^efi
zittende meisjes uit Apeldoorn ffir
er één levensgevaarlijk, de and®
stig gewond.
MAARSSEN De 23-jarige
van Weerden alhier is gisternacn
zijn auto tegen een boom gebotst
slag gedood. v„.
De bestuurder reed eerst in t?
vaart door een landhek, waarna
gen een boom botste
M
EIJSDEN De negenjarige 3°n$
Jozef Raike is zaterdagmorg#1 w
in zijn woonplaats spelenderwijs
een auto terechtgekomen en op
gedood.
DEN HAAG De zevenjarige if
rit Vleghert. alhier is vanmorg®
zijn woonplaats door een auto a®*Tj,iii>
den en kort nadien in een zieke
aan zijn verwondingen bezweken- tsr
jongetje sloeg met ztjn fiets P
ling linksaf.
y
EIBERGEN Zaterdag is d%/
jarige G. Vriezen uit Need., op 2jjf
van Beitrum naar Borculo met
auto in een bocht geslipt en
boom gebotst. Hij was op slag
MAASTRICHT In een zieke11 f
alhier is gisteren de 22-jarig®
Smeets overleden aan de gevolge1
een verkeersongeval. Hij was V
de 21-jarige P.W. per bromfiets
weg van Gulpen naar Wijlre en f
de macht over het stuur kwtjt zul jrc
raakt. Eerst zondagmorgen wer
tweetal bewusteloos en ernstig
gevonden in een weiland naast de
VEGHEL In een ziekenhuis Ajrf
is overleden de 69-jarige Th. H- 'S'
tens uit Schijndel. Op het Plein
in z(jn woonplaats werd hij ®an|vffi
den door een personenwagen. In u k
le overleed de 55-jarige mevroin
Manus-De Jong uit Amsterdam.^'
vrjjdag te Oldebroek was betr" ji
bij een verkeersongeval. Toen zu(f
rijbaan wilde oversteken werd heL/
jarig meisje S. Spruit te Heen
waard aangereden door een pers®
wagen. Zij was op slag dood.
In Velhoven werd de negentien] j
A. Vialle het slachtoffer van een J
keersongeval. Hij was inzittend®
een personenwagen, die tegen een Jt
keipui opbotste, nadat de bestu jf,
de macht over het stuur verloof- 1
slachtoffer was op slag dood. f
Op de weg Hengelo-Oldenzaal i
gemeente Weerselo is een pers
wagen tegen een boom gereden- M
van de vier inzittenden, de 19-J, f
mej. H. Mulder uit Hengelo, wei"
dood. fh
In Baarn overleed de 32-jarig® jfj
vrouw H. de Water-Schaap. Woef
was zij betrokken bij een auto-on^i
op rijksweg 1, toen de auto
zij zat over de kop sloeg.
(Van onze verslaggever)
EINDHOVEN, 26 sept. „Houdoe
Philippine" is de titel van de Philips-
musical, die zaterdag in het Philips-
ontspanningsgebouw in première is ge
gaan. Een musical ter gelegenheid van
een 75-jarig bedrijfsjubileum, betrok
ken op het bedrijf en ten tonele ge
bracht door amateurs-personeelsleden,
wat kan dat voorstellen? Het wantrou
wen. dat men als buitenstaander ge
neigd is te koesteren, wordt iets getem
perd als men hoort, dat de teksten ge
schreven zijn door Seth Gaaikema;
maar wat zal er van die teksten over
blijven en wat kan men aan zang en
dans verwachten van mensen, die zich
voornamelijk bezighouden met het pro
duceren van gloeilampen en aanver
wante artikelen? Nu. dat valt dan heel
hard mee; zo hard. dat men zijn voor
ingenomenheid tracht te vergeten met
de redenering achteraf, dat het statis
tisch onwaarschijnlijk zou zijn, als men
binnen een kring van 40.000 mensen
geen talent zou kunnen vinden om een
musical te bemannen. Dat met het ta
lent gewoekerd is, dat er door en onder
choreograaf en regisseur Gordon Marsh
hard gewerkt is, bewijst vooral het ge
routineerde elan, waarmee het ensem
ble zich geeft.
Hoewel in het zangspel herhaaldelijk
(Van onze verslaggever)
DEN HAAG, 26 sept. De benzine
maatschappijen steunen hun dealers
krachtig Dij hun strijd tegen de witte
pompen. Na de recente prijsverlagin
gen lanceert C'allex een grote campag
ne, waaraan 3,2 miljoen bollen ten
grondslag liggen. Deze Nederlandse
bollen, tulpen en crocussen, zullen
via de bezinestations gratis aan de
consument worden verstrekt.
Voor de verpakking van de bollen
in doosjes werden twaalf sociale hulp
werkplaatsen ingeschakeld, die in zeer
snel tempo deze opdracht hebben uit
gevoerd. Naast elkaar gezet zouden de
doosjes een ljjn met een lengte van 84
kilometer vormen.
ST. OEDENRODE, 26 sept: Op het
federatief drumbandconcours dat zater
dag en zondag hier is gehouden, be
haalde St. Cecilia uit Voorburg een
eerste prijs met 139 punten. De vereni
ging promoveerde naar de tweede afde
ling Het tambourcorps „De Goede
Hoop" uit Aarle Rixtel behaalde even
eens een eerste prijs met 136 punten.
Het corps promoveerde naar de eerste
afdeling.
VATIKAANSTAD, 26 sept. (U.P.I.).
De „Osservatore Romano heeft inge
stemd met het verbod, dat de Italiaan
se filmkeuring heeft opgelegd aan de
vertoning van de Zweedse film „Nach
telijk spel", ondanks het feit, dat de
filmverhuurkantoren reeds enkele scè
nes hadden geknipt.
Nachtelijk spel is een produktie
van de voormalige actrice Mai Zetter-
ling, die voor het eerst bekendheid
kreeg tijdens het filmfestival van Ve
netië, toen de organisatoren bepaalden
dat uitsluitend journalisten en critici de
vertoning mochten bijwonen.
AMSTERDAM. 26 sept. Ondanks
de rijke afwisseling ln muzikale struc
turen had het programma van het
Nederlands Kamerorkest, zaterdag
avond in liet Concertgebouw, toch
een zekere eensluidendheid. Dit is een
fraaie synoniem v0°r monotonie en
dat woord wil ik. zeker niet gebrui
ken. De exact dwingende en welspre
kend zichtbare leiding van David
Zinman roept een klankgemiddelde
op, dat inderdaad verre van mono
toon is. Maar wel hebben alle reali
saties van het Kamerorkest een zelf
de toon van verfijnde zelfgenoegzaam
heid. Over hun musiceren waait een
geest van: nu wordt net laatste woord
gesproken wat hierover te zeggen
valt. Kundiger, meer bewust en so
phisticated kan het niet. Men beleeft
„het einde".
Wie de, nu al tameuse, 31-jarige
pianist Vladimir Aschkenazy nog niet
eerder gehoord heett, zou deze avond
kunnen gaan denken, dat hij zjjn he-
le jonge leven besteed had aan het
uitpuren en doorgronden van Mo
zart's noten.Hjj speelde onder Zin-
man's leiding het zelden gehoorde,
inderdaad verrukkelijke concert in Es
(K.V. 27) zo aetherisch van klank, zo
onthecht van vul£ai1'? aandoeningen,
tegelijk zo miniaturisnseh van expres
sie, dat een effect van geconcentreer
de diepzinnigheid ontstond, waarin
eenvoud en spontaniteit ver te zoe
ken waren. De geacheveerde en vir
tuose begeleiding ging daarin hele
maal mee meesterlijk gepuncteer-
de pianissimi van de strijkers! en
men beleefde een zo cerebraal toege
spitste uitvoering, dat de gewone
melomane Mozart-minnaar zich min
of meer beschaamd voelde, omdat hij
niet geweten had, dat het allemaal
zo ondoorgrondelijk was.
De verzorgde zuiverheid van toon,
die het ensemble eigen is, kwam in
hoge mate ten goede aan het (vier
delige, 20 minuten durende) Diverti
mento, dat Oscar van Hemel in op
dracht van O., K. en W. enige jaren
geleden heeft geschreven. Het is di
verterende muziek, die meer naar de
vorm dan naar de geest afwisselend
is; z;j wordt gemakkelijk opgenomen,
maar treft niet diep. De componist
mocht zich in een aanmerkelijke
weerklank in de zaal verheugen. Tot
slot dirigeerde Zinman op fascineren
de wijze de negende symphonie van
Mendelssohn, die vanwege een mo
tiefje in het trio van het Scherzo de
Zwitserse genoemd wordt. Bijzonder
fraai bloeide het strqkkwartet op in
het Andante. Ook hierin trof weer de
absoluutheid van opvatting en de ge
raffineerde verklanking van Iqnen en
details, waardoor men de indruk
krees da.t er d&cirria niets meer over
te zeggen was. En misschien was dat
ook wel het geval.
v.E.
situaties in het bedrijf op de hak wor
den genomen, hoeft men geen Philips-
man te zijn. om het te kunnen waarde
ren: het gebeurt niet in jargon, men
richt zich niet tot ingewijden. Hoofd
zaak is bovendien het zeer dienstige
verhaal van de ingenieur, die er met
de duistere hulp van Moenen in slaagt
de slogan „Philips maakt meisjes" te
verwerkelijken, zij het met verlies van
zijn hart, dat hij echter tijdig terug
krijgt om het te verliezen aan het kof-
fiemeisje. Het mag wel vermeld wor
den, dat de story uit eigen koker is ge
komen: Bert Weyburg en Paul van
Wely zijn de auteurs. De zaak is voorts
heel plezierig op muziek gezet door
Roelof Stalknecht. Prachtige decors
van Chris Schellekens en knappe ar
rangementen van Pete Jacques kwa
men de presentatie zeer ten goede. Met
name de ten leven wekking van de ge
fabriceerde meisjes en de aankomst
van de kalief per vliegtuig vormden
technische hoogtepunten. Ook het or
kest, onder leiding van Ger Daalhuisen.
deed voortreffelijk werk. Doorslagge
vend voor het succes waren echter de
prestaties van spelers en dansgroep.
Gaaikema kreeg terecht een extra
applaus voor de wijze waarop hij als
invaller de hoofdrol van de ingenieur
vervulde.
V. L.
TOKIO, 26 sept. (Reuter) Japanse
geleerden zijn er vanochtend niet in
geslaagd een kunstmaan in een baan
om de aarde te brengen en zo hun
land te maken tot het vierde land ter
wereld met een aardsatelliet in de
ruimte.
De poging werd gedaan met behulp
van een viertrapsraket met vaste brand
stof van het type Lambda, die een
kunstmaan van 26 kg. omhoog bracht.
Deze satelliet begon echter, blijkens
gegevens ontvangen door een radar
station bij Tokio ruim vier minuten
nadat de kunstmaan zich van de laat
ste trap had losgemaakt te dalen. De
betrokken geleerden noemden daarop
het experiment een mislukking. De lan
cering was één jaar eerder geschied
dan aanvankelijk was voorzien
De lancering geschiedde van de ba-
S,lQ,1v-!iTera' aan de. Stille Oceaankust
van Zuid-Japan, die is aangelegd voor
net instituut voor ruimte-onderzoek van
de universiteit van Tokio. De lance-
ï?™?.F?na^te deeJ uit van een reeks
proefnemingen voor het in een baan
brengen van een zeventig kilogram we-
S^nde kunstmaan waarscnilniiik in
1968. De Lambda-raket is zeventien me
ter lang en weegt 8,5 ton. De satelliet
die in 1968 moet worden afgeschoten
zal worden geplaatst in de neus vari
een viertrapsraket van 39 ton, de
„Moe".
DEN HAAG, 26 sept. De laatste
drie provo's, die zich na de ongeregeld
heden op Prinsjesdag nog onder de
hoede van de Haagse politie bevonden,
zijn zaterdag op vrije voeten gesteld,
zonder voor de officier van justitie te
zijn geleid. Het waren Koosje K., de
21-.jarige .jongeman C. A. S.-K. en de
22-jarige A. M. G.
Met deze vrijlating is de bede ver
hoord van de 22-jarige R. W., die gis
termiddag op het Haagse Spui werd
aangehouden met een spandoek met
de woorden „Ik wil Koosje terug". Doek
en drager werden naar het politiebu
reau gebracht, waar het doek na de
vrijlating van de jongeman achterbleef.
DEN HAAG, 26 sept. Prins Claus
heeft het voornemen de tiende lus
trumviering van de Katholieke Jonge
Werkgeversvereniging bij te wonen op
zaterdag 15 oktober in het Bonnefan-
ten Museum te Maastricht.
DEN HAAG, 26 sept. Een
man, vermoedelijk met een Pr'
gewapend met een revolver, he
terdag bij een roofoverval op »e
demagazijn B. J. Voss en zone
de Venestraat alhier omstreek» ji
tienduizend gulden buitgemaakt-
gehete bedrag is, op zeshonderd
den na, neer terecht. De da"
nog voortvluchtig. J
De politie schat dat de overijr
tussen de 20 en 25 jaar is. Hij j
izijn binnen®'f
toen hij het modemagazijn binnen"
een zwarte, glanzende pruik. TOfj
de Haagse b^i
had hij kort Ff(,
li een d"3r„
voor het laatst in de Haagse bWji
stad werd gezien, had hii kort JU
haar. Voorts droeg hij een
broek, een wit overhemd, een YjjL
re stropdas en een donker cam® p.
rig jack, aldus het signalemehL/
de politie. De pruik is later bij v
en Dreesmann gevonden.
Toen de jongeman 's morgei^
streeks kwart over tien bij Vos® A
nendrong had hij een rood geruit?.,/»
bag bij zich. Hij beval een h"'1/:
koopster aan de paktafel naast "JwA
sa: „vullen". Toen het meisje fh
■1 sprong over
tafel, kwam achter de kassa eP V
„wat vullen?'
het kistje, dat de dagontvang® jd"
vrijdag, ruim zestienduizend "milt
bevatte. Toen alarm werd Se' gflty
nam de jongeman de benen
bedreiging met een revolver, zo
de kassière, een verkoopster Wj
hulpverkoopster. Achtervolgd d°°(^r,:
personeel en geleidelijk meer 1 óh
gangers vluchtte de overvaile^jt®.:
nauwe straatjes van de binPL, r
waarbij hij eerst een deel .vtL n
geld en korte tijd later het kisU izj,
loor. De politie weet niet, of Lgid
ontbrekende zeshonderd gulden P
het: bezit van de overvaller zj'
geld kan ook zijn weggewaaid'
Toen de jongeman in een
gebouwen van Vroom en Dre® efV j
was verdwenen, waren de a(c'. J
gers het spoor even bijster. La1® „f
hij in de Grote Markstraat gfVjt
zien, waar hjj een van de aCLe- Jf
gers met zijn revolver bedreig
gebeurde kort nadien op een h-v/fei1
plaats opnieuw, Deze a i/
deelde de politie mee, dat ei0<;L\'
hem hadden verteld, dat de
jongeman het gebouw van iAji'
korf was binnengegaan. Teri^r
ten de in- en uitgangen van de/
huis scherp in het oog hiel"® f
zochten andere politiemannen, l^e
personeelsleden van de Bijenn^v,/
der resultaat het gehele Se°"ag
politie vermoedt dat de 3onëe^. gV ef
het gebouw is gesneld en eg 1
had verlaten voor alle uitga11 B
den bewaakt.
DEN HELDER, 26 sept.
Noordzee nabij Den Helder 'n y
morgen brand uitgebrokenfj-jcS® of
van het 1953 ton metende yl ij
torschip „Nissos Scyros
weg was van Rotterdam t n»d
changel. Van de drie in rn^'V^i
schappenverblijf slapende A
vluchtten er twee half hedv
boven. Te laat ontdekten J i
collega was achtergeblev m] j!
de brand was geblust b'evv,as 4eA
in zijn kooi te liggen. Hei e
jarige matroos onder de®eUs, is
doros Vasilopules uit P) „„not
kenland. Zjjn stoffelijk ove
Den Helder binnengebracn
L5S
&e-r