Fotografie in Vondelpark
HEER J30MMJ3I; Êitcle tuiffienWctok «$£-
KRONIEK
Televisie Radio
Zelfbedi
„Lucifer" meer hoor-
dan kijkspel
Brieven van lezers
N.T.S. maakt ernst met
opleiding regisseurs
Strijd tussen omroepen
om radio-sportrubriek
D
LANGSPEELFLES
DE KUYPER
bij N.S.
m
lening
Kinderen of niet?
Naam en melodie zijn de inzet
?m
m
m
VRIJDAG
VRIJDAG
ZATERDAG
ZATERDAG
STUDIO SANTBERGEN GEREED
Succes voor cineast
Jef van der Heyden
Tussen Hp Rails
naar Elsevier
Spandoeken tegen Adams
Godsdienstonderwijs
ZONDAG EERSTE UITZENDING
c^oo^c jooxktK, -a** 4*xtr~
Tovenaar
JE-vrouw is
condor!
NIEUWE DAG
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1966
PAGINA 4
Deze zomerse foto is van de Zwitser Rudolf Lichtsteiner, een van de
twee internationale winnaars van de Prix Nièpce 1966.
5852. Tom Poes
volgde de draag
koets met enige
tegenzin. Hij wist,
dat het op de hei
de niet pluis was
en het zien van
het onbekende
bouwwerk, dat
zich met allerlei
torens en bolle
daken in het
maanlicht afte
kende, maakte hem niet geruster.
Toen hij echter voorzichtig tussen de planten en struiken nader
bij kroop, trof hij een vreedzaam tafereeltje aan. De beide dragers
waren in een ordelijke houding voor hun koetsje in slaap gevallen
en de nachtwind suizelde zachtjes tussen de minaretten. Binnen
klonken de gedempte tonen van beschaafde muziek en een zacht
licht straalde uit de vensters. Doch net toen Tom Poes zich teleur
gesteld wilde terugtrekken veranderde het toneel.
Met het knipperen van een ooglid verdween het hele paleis plot
seling. Zo was het er nog en zo was het weg, alsof het er nooit
geweest was. De ingangspoort was het enige metselwerk, dat er
nog van overbleef. Het valt te begrijpen dat Tom Poes schrok. Hij
sprong overeind en holde weg in de richting van Bommelstein om
hulp te gaan halen.
Daar zat heer Bommel in een uitgezakte houding in zijn ge
makkelijke stoel naar de breinaalden van juffrouw Doddel te kijken.
„Vind je het niet gezellig, Ollie?" vroeg het vrouwtje. „Je bent
zo stil en je kijkt zo bedrukt. Zit je over Joost in? Die is oud ge
noeg om op zichzelf te passen hoor! En ik zal wei voor je zorgen
terwijl hij er niet is, is dat goed?"
Een platenbon is altijd raak!
advertentie
Sonata da Camera in Parijs
Als I. A. Diepenhorst niet snel
vertrekt, zal uit de smalle
studentenstrotten zelfs geen schel
I.A. vivat meer schallen.
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
België Frans
Duitse televisie
Tweede programma
Nederland I
België Frans
Duitse televisie
Tweede programma
Hilversum 1402 m.
Hilversum II298 m.
Hilversum III240 m.
Radio Veronica
Ken platenbon is altijd raak!
Een platenbon is altijd raak!
Ken platenbon is altijd raak!
lettergreepraadsel
ONZIN
WEGGESLEEPT
POOR EEN
REUZ&
BESTAAN
dokter
HALFROND
Een platenbon is altijd raak'
's LANDS KRONIEK^
FOTO'S VAN UITZONDERLIJKE
Kwaliteit zijn vanaf vandaag te zien
in het Internationaal Cultureel Cen
trum in het Vondelpark, waar een ex
positie Is Ingericht van werk van de
nationale en internationale winnaars
van de prix Nièpce 1966, een wed
strijd voor beroepsfotografen uit
Frankrijk, Italië, Zwitserland, België
en Nederland. De tentoonstelling is
gisteren geopend door de heer J. Cou-
choud van de Franse ambassade. Zij
wordt gehouden onder auspiciën van
de Geïllustreerde Pers n.v., die er
een amateurfotowedstrijd aan heeft
verbonden met als opgave ,,De lezen
de mens".
De Prix Nièpce wordt uitgeloofd
door de Franse vereniging „Gens
d'Images", die tot doel heeft het peil
van de beroepsfotografie te verhogen
en die internationaal contact daar
voor als een geëigend middel ziet. In
het I.C.C. is werk opgehangen van de
winnaars van de deelnemende landen
en van de internationaal bekroonden
onder hen, de Fransman Mare Ga-
ranger en de Zwitser Rudolf Lichtstei-
ner. Garanger. die onder meer twee
jaar militair fotograaf is geweest in
Algiers, blijkt vooral geboeid te zijn
door massabetogingen, die onder het
licht waarin hij ze ziet op de foto's
weer volledig de soms angstwekken
de, maar immer boeiende bijeenkom
sten worden die ze ongetwijfeld ge
weest zijn. De kleurenfoto's van Ga
ranger, meestal in fijne pasteltinten,
neigen naar het picturale. Met zijn
lens blijkt hij beurtelings een fotogra
ferende Breitner en Appel te kunnen
zijn.
Verbluffend is de veelzijdigheid van
de andere winnaar, Rudolf Lichtstei-
ner. Een veel door hem gebruikt on
derwerp zijn de onregelmatige vor
men, de gafische effecten van ruï
nes, verwilderde tuinen, en doorel-
kaar gestrengelde takken. Daarnaast
weet hij met zeer levende mensen
geheel andere, maar evenzeer prach
tige resultaten te bereiken. De inzen
ding van de Nederlandse winnaar,
Chris Stapels uit Leiden, kan de ver
gelijking met die van de anderen uit
stekend doorstaan.
Als hommage aan de man naar
wie de prijs is genoemd, Joseph Nièp
ce, de tweehonderd jaar geleden ge
boren uitvinder van de fotografie, is
diens fototoestel, het eerste ter we
reld, ten toon gesteld: een nogal
ruwhouten kist met een rond gat.
Meer dan honderd brieven heeft de
Geïllustreerde Pers moeten schrijven
om dit relikwie van Frankrijk los te
krijgen. De Gaulle zou goedkeurend
knikken wanneer hij de opstelling zou
zien: het kistje ligt in een vitrine,
met daarboven het portret van Nièp
ce met als achtergrond een gedra
peerde Franse vlag, -De expositie
waarop ook uitstekend werk van Ne
derlandse fotografen is te zien die
voor de Geïllustreerde Pers werken,
is tot 14 oktober te bezichtigen.
ADVERTENTIE
Al spelende met een fles Cltroenbrandewljn
De Kuyper en de frisdranken naar Uw keuze,
maakt U ettelijke heerlijke long-drinks. En
let wel: Citroenbrandewijn De Kuyper wordt
nog steeds verkocht in de héle-literfles.
U doet er dus lekker lang mee.
DEN HAAG, 30 sept. In het ka
der van de tentoonstelling „In het
licht van Vermeer", welke momenteel
in Parijs te bezichtigen is, zal het
.ensemble „Sonata da Camera", be
staande uit: Willem Noske en Piet Nii-
land, viool; Carel v. Leeuwen Boom
kamp, viola da gamba, en Hans
Schouwman, cembalo, op 13 oktober
een concert geven in de Orangerie
19.00 Nws. In het kort. 19.01 Klaas
Vaak, 19.05 The Thunderbirds. 20.45 De
Dean Martin Show. 21.35 Voor de vuiat
weg. 22.40 Toeristische tips van de ANVV
22.45 Journaal. 22.55 Medisch Congres I960
20.00 Nws. In het kort. 20.01 De Suez
Crisis 1956. 20.30 Kapitein Nemo duikt
op. 21.55 Israëlisch dansensemble. 22.V
Journaal. 22.30 Teleao.
18.25 Schooltelevisie. 18.55 Zandmanne.
tje. 19.00 Vergrootglas op de postzegel
19.10 Het woud en wij. 19.35 Zoeklicht op
de culturele actualiteit. 19.55 Weerber. 20.00
Nws. 20.25 Elckerlyc met vakantie. 21.05
Een zeer voornaam persoon. 22.35 Nws.
18.35 Harmonie-orkest. 18.55 Op het
woord af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19.30 Promenade van prominenten. 22.15
Litêrama 22.30 Nws. 22.40 Wijd als de we-
rèld. 23.00 Lichte gr. muziek. 23.55 Nws,
18.00 Nws. 18.15 Deze week. 18.20 Licht
pianospel. 18.30 Jazz-rondo 18.50 Critisch
commentaar. 19.00 Voor de jeugd. 19.30
Haarl. Jeugdorkest en jeugdkoor, met so
listen. 20.45 Ruimt, ordening, 20.55 Nws.
21.00 Radiokamerork. en solisten. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte gr.
muziek. 23.45 Socialistisch nws. in Espe
ranto. 23.55 Nws.
18.30 Nws., aansl. schooltelevisie. 18.55
Affiches.' 19.25 Klaas Vaak. 19.30 Ma
sorcière bien-aimée. 20.00 Journaal. 20.30
L'Homme qui a perdu son ombrè. 22.10
Lectures pour tous. 23.00 Journaal.
NDR: 18.05 Act. 18.16 Das Frettagsma-
gazin. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21
TV-film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05
Sportoverz 18.30 Journ. 19.10 Cursus hu
welijksgeluk. 19.40 Kleine serenade. 20.00
Journaal. 20.15 Rep. 21.00 Detective-film.
22.00 Journ, 22.15 Rep. uit Bonn. 22.30
Wereldkamp. amateur-dansen. 24.00 Nws.
18.10 Nws. 18.20 Act. progr. m. muziek.
18.55 TV Feuilleton. 19.27 Weerber. 19.30
Nws. en thema van de dag. 20.00 Muzi
kaal progr. Aansl. Nws. 21.05 Uitgebeelde
liedjes. 21.50 Gesprekken met Rood-Chl-
nezen. 22.20 Nws. en thema v. d. dag.
22.45 Internat, korte films.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportultslagen. 18.30 Wegwijzers
voor automobilisten. 18.45 Sport. 18.32
Filmmuziek. 19.00 Nws, en radiokroniek.
19.40 Gevarieerde muz. 20.00 Operamuz.
22.15 De zeven kunsten. 22.30 Lichte muz.
16.00 Kindermodeshow. 16.30 Koning
Klant. 17.00 Voor de kinderen.
17.00 Pas d'sous l'Tlyou.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Amusem
programma. 11.10 Cult, progr 12.00 Ac
tuele kroniek. 13.55 Nws. 14.00 Internat
!Wj!trtla voor Jongelui. 14.30 TV-fllm.
ihS 'Jmusementsprogr, 16.10 Rep. v.d
Vespersn,17.4566'sPort15 S"0rtPr08r' 1725
14.40 Progr.
Jonge kijkers.
overz. 15.00 Studio voor
Western./iim r. Kinderprogr. 15.30
film. 16.40 UcMe5 m?z1èkePl'7 0*5 Vak^tins
en ^meningen uïïf18 00
18.30 Bioscoop-nws j&gg8®
19.27 We'erberf ÏOJJÓ Nws°
20.00 Speelfilm "21 Ïo"ÏmJ* ™e9kkroniek
23.05 TV-spel. port 23-00 Nws.
7.00 Nws. 7.10 Medidatie. 7.15 Seml-
klass. gr.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geest,
liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10
Djinn 8.30 Nws. 9.35 Waterstanden. 12.00
Angelus. 12.03 Country en Western muz.
12.24 Marktber. 12.27 Mededel. t.b.v. land
en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorl.
12.50 Piano.cocktail 13.15 Voor de jeugd.
14.10 Lichte orkestmuz. 14.30 Jeugd zingt.
15.00 Onnodig zwijgzaam. 15.20 Lichte gr.
muziek. 16.00 KI. kamermuz. 16.30 Franse
les. 17.00 Wil je weg wezen. 17.15 Licht,
instrum. kwartet. 17.25 Lichte gr. muziek.
17.55 Licht instr. ensemble.
7.00 Nws. ochtendgymn. en soc. strijd
lied. 7.23 Lichte gr. muz. 7.30 Van de voor-
pag. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte
gr. 9.15 Politie Harmonie Ver. 9.40 Lichte
gr. muziek. 10.00 Z.O. 135. 11.00 Nws. 12.15
Oosteuropese kroniek. 12.27 Mededel. t.b.v
land- en tulnb. 12.30 Actueel sportnws.
13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Licht
instrum. ensemble. 13.40 Voor de twinti
gers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Loon naar
werken. 15.10 New York's Filharm. Orkest,
klass. en mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02
Licht lnstrm. ensemble. 16.25 Oude lichte
gr. muziek. 17.00 Medische kroniek. 17.10
Amateursprogr. 17.30 Radioweekjourn.
9.00 Nws. 9 02 Lichte orkestmuz. 9.30
Muziek van het Leger des Hells. 10.00 Nws
10.02 KI. gr. muziek. 10.30 Licht muziek
programma. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02
Gevar. muziekprogr. 13.00 Nws. 13.02 Tie-
14.00 Nws. 14.02 Lledjesprogr.
14 30 Op Tiener-toeren. 15.00 Nws. 15.02
ÏS nn i- Nederl. orkesten er, solisten.
16.00 Nws. 16.02 Gevar. muziekprogr. 17.00
Nws. 17.02 Sportshow.
18.00 Batavus. 18.15 Veronica's jukebox
19.00 Joost mag het weten. 20.00 Nash
ville Tenessee. 21.00 Alaskaleidoskoop
22.00 Spaans progr. 22.30 Jazz. Journaal.
22.30 Afie remmen los. 1.00 Sluiting.
Aan de mogelijkheid om uw trein
reis zo veel mogelijk zelf te regelen
wordt met ingang van morgen za
terdag 1 oktober, uitbreiding gege-
v,enV ?p een zevental stations zullen
plaatskaartenapparaten in dienst
worden gesteld. Het zijn de stations:
u trecnt Cb, waar twee apparaten ko
men, Den Haag SS idem en Weert
eveneens twee apparaten, voorts
Haarlem^ Koog Zaandijk, Geldrop en
Dordrecht met ieder één apparaat.
De machientjes drukken plaatsbewii-
zen, die er uitzien als kassabons.
Plaatskaartenapparaten, zoals de NS
nu Invoert, zijn bij verschillende bus
maatschappijen reeds geruime tijd in
gebruik. Er is dus ervaring mee op
gedaan. Het gebruik er van bespaart
tud. Het dunt de rijen voor de loket
ten.
De reiziger, die een plaatsbewijs
koopt, krpgt mèt kaartje een opvouw
baar omslagje, waarin dit geborgen
kan worden, en een folder, die hem
of haar wegwijs maakt in het nieu
we systeem Het omslagje beschermt
het kleine plaatsbewijs tegen bescha
diging en verlies. Het is opvouwbaar
zodat de conducteur het plaatsbewijs
zonder moeite kan controleren en
knippen.
Johan de Meester had zijn regie van
Vondels Lucifer voor de televisieca
mera's in hoofdzaak doen steunen op
de sterk uitgewerkte mimiek der spe
lers. Daarin zag men op een krachtige
manier de emoties, die in de tekst
aanwezig zijn, opgeroepen, ook met be
hulp van het gespierde spreken van
Vondels taai. De hoofdzaken van het
treurspel kwamen er overtuigend in
over. Het liet ook zien, dat ue twee
strijd, die in Lucifer zeif heerst, niet
alleen beïnvloed wordt door de figu
ren om hem heen: wat die figuren zeg
gen en doen is ook een overtuigende
verbeelding van wat er in Lucifer om
gaat.
De costumering, die men een mo
derne vorm van barok kan noemen,
voldeed goed. De decorbouw, die men
pas aan net siot in zijn geheel over
zag, was in zijn ruimtewerking goed,
de trappen erin soms hinderliik voor
de bewegingen. Daarmee raakt men
aan het minder goede in de voorstel
ling: de bewegingen van figuren en
groepen waren zwak, want blijkbaar
willekeurig bedacht om andere opstel
lingen te krijgen. Van de reien drukte
alleen die der Luciferisten gevoelens
uit, die overkwamen, maar reien er
koren blijken in moderne voorstellin
gen bijna altijd een onoverkomelijke
moeilijkheid.
Als kijkspel lukte de voorstelling
slechts ten dele: het spel der gelaatsuit
drukkingen was uitstekend; de bewe-
ADVERTENTIE
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 29 sept. Bij de start
van het nieuwe omroepbestel gaat de
Nederlandse Televisie Stichting ook
ernst maken met de opleiding van re
gisseurs, cameralieden en technici. Dit
is mogelijk geworden door het gereed
komen van de verbouwing van het
voormalige hotel Santbergen, dat voor
een bedrag van ruim twee miljoen gul
den is herschapen in een volmaakte en
met de laatste technische vindingen
uitgeruste televisie-studio. Zaterdag
begint hier de eerste cursus van 4>/j
maand voor cameralieden en belich
ters. De zes maanden durende regie-
cursus start 1 november, en 1 januari
1967 begint de gespecialiseerde oplei
ding van beeld- en montage-technici.
Voor deze cursussen, die geleid wor
den door de heren Gijs Stappershoef,
J. J. Vos, J. C. As en B. G. A. van Ve-
luwen, komen op de eerste plaats door
de omroepen en NRU en NTS aan te
wjjzen leerlingen in aanmerking. Zjj
AMSTERDAM, 30 sept. Op het
elfde internationale filmfestival voor
korte films te Cork in Ierland is de
korte speelfilm „Blauw licht" van
Jef van der Heyden door de jury
voor internationale filmsociëteiten als
tweede film gekozen na de Ameri
kaanse korte film „Skaterdater". De
festivaljury gaf „Blauw licht" een
aanbeveling mee; ze kon namelijk
geen prijs toekennen, omdat er geen
categorie short story films was. De
jury deed de suggestie om in het ko
mende jaar een dergelijke categorie
in te voegen. Er waren ruim honderd
inzendingen op dit festival.
dienen een redelijke artistieke of tech
nische basis-opleiding te hebben geno
ten. Daarnaast is het niet uitgesloten,
dat in de toekomst ook leerlingen van
toneelscholen en andere instituten aan
de cursussen kunnen deelnemen. De
NTS voert hierover al besprekingen
met ondermeer de hogeschool voor de
journalistiek in Utrecht en enkele to
neelscholen. De dienstverlenende func
tie van het opleidingsinstituut Santber
gen houdt echter in, dat het selectie
beleid van de omroepcomponenten het
zwaarst zal blijven wegen.
In de eerste jaren van de Nederland
se televisie was er nauwelijks sprake
van een georganiseerde opleiding. De
nieuwelingen leerden het vak van hun
oudere collega's. In 1962 werd op het
kasteel Groene-veld in Baarn begonnen
met de eerste eigen bedrijfseursussen
voor technisch personeel, regisseurs-
producers en cameralieden. Door het
gebrek aan ruimte, de ongunstige lig
ging ten opzichte van de studio's en
net gemis aan voldoende technische
uitrusting, lag het accent van deze op
leidingen voornamelijk op de theorie.
In Studio Santbergen zullen theorie en
praktijk gecombineerd kunnen wor
den, zodat de cursisten aan het eind
van de opleiding direct operationeel
kunnen worden ingeschakeld. Reeds
op 1 september is in Santbergen be
gonnen met een nieuwe audio-video-
cursus voor hogere technici. Hieraan
nemen 21 cursisten deel, gedeeltelijk
van buiten, gedeeltelijk uit het om
roepbedrijf afkomstig. Zi) worden op
geleid voor functies bij het Technisch
Centrum van NRU en NTS.
Hoewel de nieuwe studio uitsluitend
als opleidings-instituut bedoeld is, zul
len vanaf 1 oktober tijdelijk ook het
NTS-journaal en het zonaagmiddag-
programma van de NTS, „Monitor",
vanuit Santbergen worden uitgezon
den.
gingen in de ruimte waren geknutsel.
Dit komt er op neer, dat Johan de
Meester zijn kracht zocht in het de
clamatorische genre, waarin Vondel,
als het er op aan komt, ook thuishoort:
het woord is bij hem oppermachtig.
De spelers, die hier optraden, be
heersten die stijl op een moderne ma
nier uitstekend: zij drukten er indruk
wekkend emoties in uit, omdat zij er
hun mimiek doeltreffend bij aanpas
ten. Joris Diels was daar als Beizebub
een meester in hij bereikte er ook
een soort vervreemdingseffect mee -
maar evenzeer André van den Heu
vel als Lucifer, zij het op een persoon
lyker manier. Ook Julien Schoen-
aerts als Rafaël en Henk van Ulsen
ais Apollion en Kees Coolen als Mi-
chaël, en op een verrassende manier
ook Guido de Moor als Gabriël. Daar
door was het een heel boeiende voor
stelling, ontstaan door samenwerking
tussen BRT en NCRV. Het volgend
seizoen bmnveri zij sam»n het tweede
deel van de triloo-ie, ..Adam in balling
schap", op de televisie.
ANDRé RUTTEN
AMSTERDAM, 30 sept. Tussen de
Rails, het maandblad van de Neder
landse Spoorwegen zal met ingang van
1 januari 1967 overgenomen worden
door de n.v. Uitgeversmaatschappij Bo-
naventura te Amsterdam, uitgeefster
onder meer van Elseviers Weekblad.
De overneming door Elsevier zal
weinig verandering brengen in de ver
houding met de Nederlandse Spoorwe
gen. De NS garandeert alleen de ver
spreiding van Tussen de Rails in de
personentreinen en verzorgt maande
lijks een deel van de inhoud. In deze
situatie komt geen verandering.
In het Vrijmoedig Commentaar over
het geval-Adams staat „Wat ons nu
verbaast is, dat de jongere generatie,
waarvan men zegt, dat zij uiterst te
leurgesteld is over het falen der ou
deren zich in dit geval zo stil houdt.
Als een zekere Hulkie Dulkie van het
derde net verdwijnt snelt men met
spandoeken de straat op om hem terug
te krjjgen."
De houding, die spreekt uit dit stuk
je is voor ons onbegrijpelijk. Deze hou
ding is ons inziens de reden dat jonge
mensen geen greintje vertrouwen meer
kunnen hebben in de huidige vorm van
democratie. Het gaat toch niet aan
om in het verleden van iemand te
blijven wroeten. Deze man schijnt iets
misdaan te hebben, hü is gestraft (ge
zuiverd heet dat, is het niet?) daar
mede moet de zaak afgedaan zijn.
Regeren is toch vooruitzien? waarom
dan in het verleden roeren. De mensen
die in 1940 geboren zijn, zijn nu 26
jaar oud. Hun wilde haren zijn ze nu
wel kwijt. Deze (en al degenen die
later geboren zijn) hebben geen per
soonlijke ervaring van oorlog en be
zetting. Wat was goed, wat was fout?
Het gaat er ons om, hoe onze ge
meenschap in de toekomst zal zu'n.
Déar moet aan gewerkt worden, en
niet omzien naar het verleden. Ik ben
opgevoed volgens de „christelijke be
ginselen", heb geleerd dat men mis
slagen moet vergeven. En er niet
over blijven zeuren. Is dit alleen voor
kinderen bestemd, of ook voor vol
wassenen? We moeten het verleden
van iemand laten rusten en niet, om
dat hij ons politiek onwelgevallig is, in
dat verleden gaan wroeten. Dat jonge
mensen zich warm maken voor Hulle-
kie Dullekie, is niet zo vreemd. Zij
nemen genoegen met „dingen-zonder-
waarde", omdat er geen zaken met
echte waarden meer zijn. De interesse
in het parlement is zó gering, dat de
jeugd er niets voor voelt om zich
daar druk over te maken, laat staan
spandoeken te gaan schilderen. Maar,
de heren hebben het er zelf naar ge
maakt en maken door deze dingen het
er nog naar.
BEVERWIJK
A. Bakker
Als onderwijzeres van de derde klas
van een katholieke lagere school zou
ik de heer Weller naar aanleiding van
zijn brief over het godsdienstonder
richt, willen vragen: heeft hij wel
goed nagedacht over wat eigenlijk
godsdienstonderwijs inhoudt? Bestaat
het goed christen zijn, het „gelovig"
zijn alléén in het kunnen opzeggen van
de geloofswaarheden? Is echt geloven
niet veel méér?
Op onze katholieke scholen trachten
wij de kinderen op te voeden tot gelovi
ge christenen. Daarom gebruiken wij
ook liever het woord: geloofsopvoe
ding. Het is jammer dat er nog tè
weinig contact bestaat tussen school
en ouders. Ouderavonden zijn dan ock
zeer belangrijk ln deze tijd. Op het
Hoger Katechetisch Instituut in Nijme
gen is een staf van medewerkers zoe
kende naar een betere vorm van gods
dienstonderwijs. Het gaf een boekje
uit: „Gids bij de geloofsopvoeding op
de lagere school voor de ouders".
ROSMALEN A. Manschot
In zjjn laatste programma in de
reeks „Kinderen of niet?" heeft de
arts G. C. Zoeters gisteravond op het
tweede net de geboorteregeling behan
deld. Hij liet daarbij verschillende voor
behoedsmiddelen zien. Hoewel het for
meel nog steeds strafbaar is openlijk
voorbehoedsmiddelen te tonen aan min
derjarigen, lijkt het niet waarschijnlijk,
dat deze uitzending van de heer Zoe
ters een strafrechtelijk staartje zal
krijgen. Allereerst is binnenkort een
wijziging van liet desbetreffende wets
artikel te verwachten. Daarbij kon de
wijze, waarop de arts werking, voor
at? jn bezwaren van de verschillende
methoden ter voorkoming van zwan
gerschap uiteenzette moeiliik als kwet
send worden beschouwd. Hjj beperkte
jV jI nadrukkelijk was aangekon
digd, tot de medisch-technische aspec
ten van het onderwerp.
Op Nederland I keken wij nog naar
de reportage van Dick Houwaart over
het anti-semitisme in Oostenrijk waar
voor als belangrijkste voedingsbodem
werd aangewezen het zich aangesloten
voelen bij Duitsland van vele ouderen,
zonder dat zij het oorlogsverleden vol
doende hebben verwerkt. Frappant
was de verklaring van de directeur
van het Wiener Burgtheater, dat anti-
semietistische neigingen bij een groèp
jongeren zijn te herleiden tot een vorm
van protest tegen de bestaande maat
schappelijke orde, waarbij de Joodse
landgenoot als zondebok dient. Een
wel zeer belabberd soort provotariaat
H.P
ADVERTENTIE
(Van een verslaggever)
HILVERSUM, 30 sept. Radio en
televisie komen zondag met een nieu
we aanpak van de sportuitzendingen.
De radio-uitzendingen worden uitgezon
den in NRU-verband; onder de vlag
van de NTS bericht de televisie over
de actuele sportgebeurtenissen. Deson
danks is er een opmerkelijk verschil
tussen de berichtgeving van radio en
T.V. In de radiowereld zeli is men,
de verbeteringen ten spijt, ook niet ge
lukkig met de thans gekozen formule.
In plaats van, zoals bij de televisie,
van de gelegenheid gebruik te maken
door met een geheel nieuwe, frisse en
zorgvuldig voorbereide aanpak te ko
men, is men bij de radio niet verder
gekomen dan een soort mengeling van
de sportrubrieken van de reeds samen
werkende KRO en VARA en de AVRO.
Het opzetten van de zondagse radio
rubriek is uitgelopen op een soort koe
handel tussen de diverse omroepvere
nigingen. Men had dat kunnen voor
komen door, zoals bü televisie, het
opbouwen van een afdeling sportre-
portage van de NRU. De NTS trok
voor het opzetten en leiden van een
dergelijke rubriek voor de televisie Bob
Spaak aan. De NRU gaf de organisatie
in feite terug aan de AVRO, KRO en
VARA.. Het gevolg is geweest, dat er
uren is getwist over de naam en de
herkenningsmelodie van de zondagse
rubriek. De AVRO vond, dat zij de
oudste rechten had en dat daarom zo
wel naam als melodie van de AVRO
gecontinueerd moesten worden. Daarop
lieten KRO en VARA gezamenlijk we
ten, dat hun huidige gezamenlijke uit
zending het meest overeenkomt met de
nieuwe rubriek en dat dus deze naam
en deze melodie het geschikst waren.
Uren onderhandelen heeft tenslotte
tenzij als gevolg van protesten op het
'aatste moment nog anders wordt be-
schLkt tot gevolg gehad, dat de ru
briek zondag zal worden geïntrodu
ceerd als Marathon (KRO-VARA)-sport-
revue (AVRO) en dat daarbij dè melo
die van de AVRO zal klinken. Er is
bovendien, in tegenstelling tot de tele
visie, geen verantwoordelijke man voor
de zondagse sportrubriek van de radio.
Een trio, van elke omroep één Hoogen-
doorn, Koomen, Van Rijn), voert de
redactie.
Zo behoudend als men te werk is ge
gaan bij de sportrubriek van de radio,
zo voortvarend is men gebleken bü
het aanwijzen van de verslaggevers
voor de over twee jaar te houden
Olympische Spelen in Mexico. Het
kwartet is reeds bekend: Hoogendoorn,
Koomen, Van Rijn en Van der Zwan,
In omroepkringen hoort men zeggen,
dat deze beslissing reeds is genomen
Om te voorkomen, dat zich te zijner
tijd mogelijk een vertegenwoordiger
van de TROS in dit kwartet zou drin
gen.
ADVERTENTIE
■EN VANDAAG
BEN JE ALWEER
BETRAPT. JIJ
EENDVOGEL
NAAR EEN GOEDE
m
Horizontaal en vertikaal dezel"'®
woorden Invullen.
1. inweefsel. 2. felle neerslag. 3. polBj®"
solclaat. 4. slingerlijn. 5. in die mate-
6. zachtaardig.
OPLOSSING VAN 29 SEPTEMBER
Horizontaal: 1. acceptabel; 2. SyH®'
nota; 3. continent; 4. plus, Nora; 6.
ten; 6, tien, bami; 7. treiteraar; 8. Hor"»
revue; 9. on, skiër: 10. keten. in:
nummer. NKV.
Verticaal: 1. as, pk, Thorn; 2.
tron: 3. croupier, km; 4. Einstein,
5. pet, ent, ste; 6. Inn, erker; 7^ ^ik'
brein; 8. Boerhaave: 9.
10.. lat. lire. NV
Etna,
ADVERTENTIE