i
Verrassend werkstuk van Schlöndorff
i
-■%mmmM
Hitchcocks vijftigste:
„Gescheurd gordijn"
Nieuwe films
in Nederland
Dramatisch element
in Cinerama-film
i
BOND-EFFECTEN
IN UNESCOFILM
Spanning voor goed doel
Bing Crosby in postkoets
M
taoutü
verlangt
vmi
dasee&to
Circustheater
Tweemaal Gabin
Mooie Western
m i
Grando 19 ct
,De Brug' exposeert
Rapport van TNO
^NS TOT VERSCHRIKKELIJKE DINGEN IN STAAT
5?
SPIONAGE EN CONTRA SPIONAGE
STOCK
goede akoestiek
GELUID KAN
VAN ALLES ZIJN
NieuWi
jSSS*0. heeft de stof voor zijn film
4, hUk tromde in 1906 met een zie-
SSSS»,;;
Jm
Primitief zedendrama
Volmaakte moord
Vals en oppervlakkig
MAGNETON
J
E DAG
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1966
HtL D^itS-FRAKSE cc
$t iaaJ'Der WHge Törless'
Filmfestival van
*'°hale L- Pr^'s van de interna-
°HcW„, r*tiek kreeg en die werd
£phuk5eiden met de Max
^itse ~rti1JS opent voor de
de mogelijkheid tot
slop .^Pmg uit het artistieke
^°litiek ann hij' s^nds de cultuur-
raakt Van de nazis was ge-
Goed en kwaad
t K&enlg tnTPU" Het zal er wel
Spietr6mièreaterö-Er
Vorè Uit
tN^vv byksutive??iJ -?H inSTITUUT
wlbeMntrokken wTL 111 Groningen
V d inweek in i traditionele
ait keer J1 h-ei Studio-thea-
ooh" vredeg aan het the-
V
I—I
|7'ï" 'ifv" X :.f- ffefl - i
I;r^A'::V
V
,f< m -.v-v-
'ï-i'
-V;.. ;,K;r,-X;'lV:V:
Deze soms schokkende film
laat een diepe indruk achter, ze
betekent een uitzonderlijk debuut
van een jonge regisseur, die in
zijn vaderland de stoot kan geven
tot een herleving van de film
kunst.
J. C. A FORTUIN.
Bernard Gimbèl overleden
Dialogen in „Khartoum" zijn aanhoren waard
SENORITAS
Ook actie
öebuut haalt Duitse film
uit artistieke slop
jhe
tei'Xdom J?uitse regisseur Volleer
m 1 als in Frankrijk heeft ge-
"ipf en Mnfi ent van Hssnais, Mel-
LJ}„ tnet p de laatste tekent sa-
%nile^eidivr,ranz Seitz voor de pro-
filriï Viet heeft zijn debuut ge-
®ch„ tot onn werk, dat de Duitse
beschnf uierp van serieuze kriti-
Schj- uwingen maakt.
66ïSll> Waaw even roman van Robert
flo «WlltaTn eer gevoelige jongen op
tfio^eedhl-j sch°o1 kennismaakt met
Off e6n TrS? van zijn medeleerlingen,
V6r Van u 6 scholier tot het slacht-
hSe' sarlljjnn machtswellust en per-
hw. iiiviopH neigingen maken.
Oöb ^riJk van ziin opleiding in
v0n is T en van Malle's toeziend
}>Mltliystifvvaat?leembaar: zijn gevoel
bif,®9 d zijn voorkeur voor sym-
ciné®,11 de nS vlieg> die met een Pen
ffet 1 ivorcH een, stuk papier getrokken
Sok abe val, Behouden en zijn inter-
6eJ zelf\de r°man Schlöndorff
net scenario zijn Duits.
I.0*:
'tl 6erste^f SPEELT in de tijd vóór
to ®cènês ^ereldoorlog, die in beelden
<Ut i® nJ3 .sfeer wordt opgeroepen.
Vs'has na j lunge Törless" een werk,
L^hriktL tijd van Hitler, met de
in ^?en van de concentratie-
•iwaakt. ójis herinnering, zó kan zijn
da de „rc.nlondorff houdt zich meer
ie uouul meer
'ia>PSycholna i-en politieke dan met
Ca hezip ?Jfcbe aspecten van de ro-
'lltÜad in rf Wel stelt hij, dat goed en
r ziin mgns onverbrekelijk met
de verweven en dat de mens
5b„,ue cven en aai ae mens
LaJ is e,r.scbrikkelijkste dingen in
^hi hurai die Auschwitz en
tfa aSo kluumaar ook Little Rock en
hoe v!ïïn moSeliik gemaakt. De
b®t mogelijk is, dat normale
Humeri ®en de medeplichtigen kunnen
V'ten de wreedheden en perver-
ana" enkelen, blijft onbeant-
Iwahitev." iaat de toeschouwer ruimte
1a>- dat tatlbs- die ertoe hebben ge-
tion zien apfflinigen in hem een anti-
hi» al-sno!®,^wijl anderen hem van na-
seti. vtalistische gevoelens beschul-
phg
Hjl ^-ialooa euft 2y'n zwakke momenten.
'«o» het s)Khnkt soms onecht, vooral
Weihe als de jonge Törless,
^rUiul°e Mntl-Schl°nd°rff in de vijf-
"e rn j Vert„,,ieu Carriere een uitzon-
^oorri- v"n i heeft gevonden, voor
'erkio0en ?Taren in welgekozen be-
Hiern- ilJn houding probeert te
Schlöndorff het sterkst
PT LM
Y F!LMt r
«n dit sgjitïA in Amsterdam heeft
r tl, eld en een programma sa-
Xl tea-s der het motto „Don't
'v>t>oor j Set in your eyes", spe
ed n.» volbloed filmliefhebber
we°o"'''1 —11 auteurs- en an-
nu wel eens weer
ontspanning wil
lii'te V1 UaM1*"!. vvn ontspanning wil
b doeje t, zyn oude helden op het
Ê?ffifii'"09'"<tm^!1 door en door lichtzin-
KhjWnis, %a van kostelijke weg-
hSt CaPe r%et evper-kitsch, genoeg-
X»Vostai jzembenemend, entertain-
cnr 'wstalns„ "■venemena, entertam-
L*er van aF a en films waar de cul-
"M Verio" w fn m het nachtelij-
t,\ en co,;,k„ c herinneren ons nog
NLto«arb$yü™ enkele jaren ge-
Itr. °°lies L?e hele zaal met klap-
Vmofc at mee ie schieten.
^?ahd ^'rristm'd'am?'?T>E JAAR zijn er
jveer fiiJ, Cmetol de komende
cjm: urn 2? ,7, ivJ'&erij teiKens oe-
h'ihgg®„.(lebattenrniyerl®^en ;'aar lie"
7 OvLdlscussia op een felle on-
V h. t^r de hor,MUsse,n enkele filmeri-
C'de?1" is dit ia an van h&t Publiek
Hh'idaJ, ®?n onnmr ledere avond een
ondPn«ent en een discus-
Jaw'hiCMJ^n? HehKoPej' Is Bergman
liteiahdJ tdci mBat de Nederland-
i.Xfik!6 film een tavfn? Heeft de Ne-
CKSeapteurs nn°T- <?nst? Heeft de
films "?Llgl Kan ™en in
ö^6rikaanae western" Viet"am
a0o7Va^Ca-onIhfTIONALE FILM'
S S?««keren,Utrecht zai
dit thBe an de de
vhin O Geinn't -^'gnort
Sh hpa? van j .1- Ópvalleiu
<he hier V'DHet naakte e
CS1' 7,kjjkEaneto Shindo
kWi^OmaS Sa,ar -Het
K *h te^b Polanskl),
etstar£?e<;r van J
Vhpa? va„ «^7'vauend is de her-
K. trien t naakte eiland" van
naar hinde en verder
paar„"Het mes in liet
^"PUgkeer v V "De minder
.j fntaPPen1 var.J°szef Katus"
ffh*" (Robert
f - lanabmiers" (Jean-
Jul D» V°g in
"9m na te gaan
WV.T^et Progr8 'ni is voorge-
w'H Ch, TUC GodarH|rirn-w Staan fi,ms
üAidr 0sePh T 7' Francois Rei-
'^ies^ei Munk ff' - Staniey Ku-
h PranLi^ Renais, Le-
nrn kim Schaffner en
^4eSjAbaatl Tay&? e"CEEOPATRA"
r?1 -300.000 cl%)chaTd.Bur-
hL.Hu rica.n m la-autl F1 ar> zVn er
he? t, Vtii;8roacjp hap kwam van
k t?,ee dollar t Company,
\*"h ften B°P de f ^ertetde om de
doiV^ieo'n wat ,eJevisie te kun-
Zlar vuatraovn Or de Produk-
«i
i
Tf -i r
"4-
-
Het slachtoffer en zijn beulen in de film ,,Der junge Törless".
afgeweken van de oorspronkelijke ro
man. Hier heeft hij ook het meest zijn
vaste greep op de stof verloren.
De vlucntelingen, uie zien schuil
houden onder het publiek van
een schouwburg, worden door
de Oostduitse volkspolitie inge
sloten. Julie Andrewo en Paul
Newman in Gescheurd gordijn".
„DE VOGELS" en „MARNIE"
van Alfred Hitchcock, een van de
weinige regisseurs, wiens naam al
leen voldoende is om publiek naar de
bioscoop te trekken, hebben vele be
wonderaars teleurgesteld. Ze konden
er moeilijk de oude meester in terug
vinden. Voor „Gescheurd gordijn'
zijn vijftigste film, heeft hij het recept
ongewijzigd gelaten. Maar 'hij heeft de
doses nauwkeuriger afgewogen, de in
grediënten met meer zorg gemengd
en ze met een modesausje overgoten
Het is Hitchcock er om te doen,
een zo groot mogelijk bioscooppubliek
te vermaken. Ook de kritiek heeft
waardering voor zijn werk. Dat som
migen hem tot het altaar van dè film
kunst hebben verheven, beschouwt hij
als een zuiver en voor hem gelukkig
toeval. Toen hem werd gevraagd,
waarom hjj wel ,,De man, die teveel
wist" en niet „Een vrouw wist te veel"
opnieuw had verfilmd, gaf hij een
antwoord, dat men na het zien van
„Torn Curtain" nog heter zal begrij
pen. „Tieners", zei hij, „hebben geen
belangstelling meer voor de avontu
ren van lieve oude dametjes." Dus
werd het in „Gescheurd gordijn" spio
nage en co' tra-spionage, een onder
werp, dat „in" is.
cock-films, niet meer dan marionetten,
die dansen naar het pijpen van de re
gisseur, die zijn vak tot in de kleinste
onderdelen verstaat, die precies weet,
hoe hij het publiek in zijn ban moet
brengen en die in deze technicolor-
film een zeldzaam knap gebruik maakt
van de kleur.
Hitchcock's lievelingsscènes ontbre
ken niet: de schokkende, zorgvuldig
met de camera geregistreerde moord,
de dansscène in Leipzig, die herinnert
aan de scène in „Saboteur" in
een schouwburg met wisselende span
ningen tussen toneel en zaal, waarbij
de beweging van het beeld telkens
een onderdeel van een seconde wordt
onderbroken om de blik van herken
ning en vijandigheid te laten zien, die
de ballerina werpt op de beide vluch
telingen onder de toeschouwers.
..Gescheurd gordijn" is geen grote
film, maar een goede en spannende
„Hitchcock", waarbij men zich niet
verveelt en die men kan waarderen.
Hitchcock heeft zijn werk weer „ge
signeerd" met een korte persoonlijke
verschijning op het doek. In het begin
van de film zit hij in de hal van een
hotel, goedig voor zich uitstarend met
een baby op zijn knie.
J. C. A. FORTUIN
De op deze pagina besproken
films draaien in:
Khartoum" in Bellevue Amster
dam (14 jaar).
„Voor een handvol dollars" in
Cineac-Damrak en Rialto Amster
dam en Rex Den Haag (18 jaar).
„Le tonnerre de dieu" in Flora
Amsterdam (14 jaar).
„Der junge Törless" in Leidse-
plein-theater Amsterdam (volw.).
„Alfie, de verleider" in Nögge-
ratb Amsterdam (volwassenen).
„Hysteria" in Royal Amsterdam
(18 jaar).
Gescheurd gordijn" in Tuschinski
Amsterdam en Metropole-Tuschin-
ski Den Haag (14 jaar).
„Poetskoets naar Cheyenne" in
Apollo Den Haag (14 jaar).
„Zij zijn naakt" in Capitol Den
Haag (volwassenen).
„Rififi in Parijs" in City Den
Haag (18 jaar).
„Operatie Opium" in Luxor Rot
terdam (14 jaar).
„Zij zjjn naakt" is de titel van een
zgn. waarschuwend zedendrama, waar
van de reclame gewaagt in termen
als: „Verstotenen der maatschappij ia
hun rauwste driften". Voor zover we
het primitieve werkstuk van de hand
van Claude Pierson hebben begrepen,
is er sprake van een a-sociaal gezin,
dat in een vervallen bunker aan de
Franse kust leeft van garnalenvangst
en strandjuttertj. Het drama komt
pas op gang, als een vreemde arbei
der zich inlaat met de moeder en vindt
een bemoedigend einde, als hij de
pleegdochter heeft veroverd. Wat er
verder allemaal gebeurt, krijgt door
de onduidelijke tekening van karakters
en situaties nauwelijks enige betekenis,
zodat de strekking van het langdradige
geval in raadselen blijft gehuld.
De volmaakte moord is al heel wat
keren thema voor een film geweest.
In „Hysteria" wordt een jonge Ame
rikaan, die na een auto-ongeluk aan
geheugenverlies lijdt, listig in een on
verkwikkelijke moordaffaire betrok
ken. Men wil hem voor de misdaad la
ten opdraaien, maar dan blijkt plotse
ling, dat hij zich veel meer weet ie
herinneren dan zijn omgeving had ver
wacht. De verrassende ontknoping blijft
niet uit.
Freddie Francis heeft er een vlot
routinefilmpje van gemaakt. Het ver
haal zit goéd in elkaar en levert de
gebruikelijke opwinding en spanning
op.
Na alle spionage-nonsens is het
een verkwikking weer eens getuige té
zijn van een gangsterdrama in klas
sieke stijl, waarbu men aan de per
sonen en gebeurtenissen, althans voor
de duur van de film kan geloven. Zo'n
film heeft de Fransman Denys de la
Pattelière gemaakt met „Rififi in
Parijs", waarin ervaren spelers als
Jean Gabin, Gert Froebe en George
Raft, met vaardigheid en verve even
zoveel schilderachtige typen tot levên
brengen.
De la Pattelière boeit aan het begin
vooral door een levendige milieuschil
dering van Pariis, Tokio en Londen.
Daarna heeft hu wat veel dialoog-
scènes nodig om de gecompliceerde
verwikkelingen o-p gang te houden en
te voeren naar het spannende slot.
Een thriller van gedegen vorm en in
houd, goed voor een paar uur intelli
gent vermaak.
Tn „De barmhartige bruut" speelt
Jean Gabin een goede oude vee-arts,
die van zjjn vrouw geen kind krijgt,
een jonge prostituée bij zich opneemt,
haar als zjjn dochter verzorgt en erg
blij is als die gelukkig trouwt en hein
een „kleinkind" schenkt. Een rolletje-
er-tussen-door van de grote Jean Ga
bin. Barmhartig is hij wel, maar echt
niet zo bruut. Een lieve film, die je
direct weer vergeet.
Wie wil genieten van een Wild
West-film in optima forma, gemaakt
met smaak en humor, geladen met
frisse spanning en met gevoel voor
fijne details, moet deze week beslist
naar „Voor een handvol dollars" van
Bob Robertson. Alle Western-cliché's
komen er in yoor. zonder dat het
cliché-werk wordt. Eon leuk muzikaal
themaatje van Dan Savio begeleidt de
superheld Joe, die met een fraai ge
speelde „understatement" een aantal
weergaloze staaltjes van koelbloedig
heid toont. Joe krügt het niet een-
voudig, maar met zyn onvoorstelbare
schietkunde trèkt hij natuurlijk aan het
langste eind. Veel is er van het ter-
reurstadje dan niet meer over. Robert
son spot niet met de klassieke wes
tern en heeft ook geen parodie ge
maakt gelijk „Limonade Joe". Maar
op een of andere manier doet zijn
film wel aan Limonade Joe denken.
Goed, het is geen keiharde actie
lawine zonder meer, zodat „Voor een
handvol dollars" eigenlijk te mooi is
voor zijn genre. Maar een persiflage
is het niet, daarvoor is het te dui
delijk dat Robertson veel van westerns
houdt en met veel plezier zich eraan
heeft gewaagd. Oók voor ons plezier.
P.v.B.
NEW YORK, 30 sept. (UPI) In
New York is overleden de 81-jarige
multi-miljonair Bernard F. Gimbel. Hij
is de man, die het toen al aardige
familiefortuin op het spel zette door
het warenhuis van Gimbel Brothers
uit het Middenwesten van de Verenigde
Staten in 1910 naar New York over
te plaatsen. De familiezaak heeft nu
een omzet van 535 miljoen dollar en
breidt zich nog voortdurend uit.
ADVERTENTIE
gevechtsscènes heeft men Yakima Ca-
nutt aangetrokken, een deskundige, die
zich met meer routine dan verbeel
dingskracht van zjjn taak heeft gekwe
ten. Kanonnen bulderen, geweren
knallen, schreeuwende ruiterscharen
rijden met bliksemende sabel op elkaar
in, lichamen storten van grote hoog
ten omlaag en de brede Nijl, de pira
miden en ae eindeloze woestijn zien er
op het brede doek indrukwekkender uit
dan ooit. Waarmee deze ruim twee uur
durende film ruimschoots aan de Cine-
rama-traditie voldoet.
Ftn.
Onwaarschijnlijk
Een Amerikaanse atoomgeleerde
loopt over naar de communisten,
schijnbaar om ze te helpen bij de ont
wikkeling van een antiraket-raket,
maar in werkelijkheid om een Oost-
Duitse professor diens geheimen te
ontfutselen. Het plan dreigt te misluk-
um Si u niets vermoedende ver
loofde, die hem achter het IJzeren
Gordijn volgt, maar beiden weten met
de hulp van een ondergrondse organi
satie terug te vluchten naar het Wes
ten.
DE INTRIGE zit vol onwaarschijn
lijkheden, zoals elk spionageverhaal
maar dat heeft Hitchcock nooit belet'
goede filrrs t.e maken, zoals ..Berucht''
en „Argwaan".
Dp personen, gespeeld door Paul
Newman als de atoomgeleerde, Julie
Andrews (Mary Poppins) als zjjn ver
loofde, Lila Kedrova als een Poolse
vluchtelinge en amara oumanova als
balletdanseres zjjn, zoals in alle Hitch-
RUIM DRIE JAAR gèleden hebben
een aantal prominenten in New York
een stichting in het leven geroepen,
om het werk van de Verenigde Na
ties financieel te steunen: de Televi
sion Series for the United Nations.
De eerste resultaten van de Telsun
stichting waren drie televisie-films over
de bestrijding van de honger in de we
reld en het vluchtelingenprobleem. Toen
meldde Terence Young zich, de regis
seur van de James Bond-films „Dr. No
„Veel liefs uit Moskou" en „Thunde.-
ball." Deze wilde ook iets voor het
goede doel doen en sprak met Ian
Fleming. Een week vóór zijn dood
bracht Fleming Young een manuscript
van drie bladzijden. Dit werd uitge
Werkt door Jo Eisinger, die o.m het
scenario schreef voor „Die knotsgekke
kerels In hun vliegende kratten".
Het zoeken naar acteurs was niet
moeilijk, want vele bekende sterren
boden zich aan om voor het symbo
lisch bedrag van één dollar mee te
werken. Het oorspronkelijke plan voor
een televisie-film werd gewijzigd in een
nieuwe opzet: een spektaculaire kleu
renfilm voor het brede bioscoop-doel,
een film. die met gewone salariëring
van de acteurs zes miljoen dollar gekost
zou hebben. De netto-winst komt ten
goede aan organisaties als de Unicef
en het V.N.-fonds ter bestrijding van
de handel I- verdovende middelen. Het
publiek komt nu eenmaal niet naar een
fraaie documentaire, maar wel naar een
spannende James Bond.
Storend
HET VERVELENDE van „Operatie
Opium" (de papaver is een bedwel
mende bloem) is, dat de (nogmaals:
terechte en nobele) propaganda soms
storend werkt. Als het uiterst boeien
de slot eindigt met een ■■bo™a<;bap
slaat de spnnningsmeter onmiddellijk
terug op nul.
De kracht van Jamss Bond Is zjjn
onmogelijkheid, het vernuft van de ma
kers de o-pin" waarmee de meest
gruwelijke scènes worden voorgescho-
''oneratie Opium" mag de waar
heid geen geweld aandoen, is te echt
Op het Filmfestival van Cannes,
waaraan hij dit jaar als Britse in
zending deelnam, is de film „Alfie,
de verleider" van Lewis Gilbert niet
best ontvangen. Terecht. Dit huichel
achtige verhaal over een Don Juan
(Michael Caine), diè er een straat-
hondemoraal op nahoudt, waarover de
ze als symbool op het doek verschij
nende viervoeters zich zouden scha
men, mist alle aansluiting met de
werkelijkheid. Niemand zal ontkennen,
dat er heel wat misbaksels als deze
Alfie rondlopen. Maar die krijgen geen
gelegenheid om hun in technicolor ver
filmde wandaden, volkomen overbodig
en tot vervelens toe. van het bioscoop
scherm af mondeling toe te lichten en
dingen te beweren, die beter ongezegd
hadden kunnen blijven.
?eLte!!iirnienit^IeJ Semoraliseer aan
hst slot versterkt de oppervlakkige en
valse indruk, die dezè wrange film
maakt.
Ftn.
De dood van generaal Gordon (Charlton Heston) in de Cinerama-
film „Khartoum".
REGISSEURS die een historisch ge
geven krijgen te verfilmen, raadple-
gen natuurlijk eerst hun geschiedenis
boekjes. Om daarna alles zo spoedig
mogelijk te vergeten, als de vergaarde
kennis in strijd komt met de opzet van
hun film. Dan winnen, zoals in „Khar
toum", romantiek èn kijkspel het van
de historie. Toch vertelt aeze nieuwe
Cineramaproduktie een eerlijker en
echter heldenverhaal dan meestal in
de schijnwereld van de film het aeval
is.
De regie van deze nieuwe Cinerama-
film werd toevertrouwd aan Basil
Dearden („Het tweede gezicht", „Dè
blauwe lamp", „De kleinste show van
dé wereld' „Kolonel Hyde contra
Scotland Yard' een man, die tot nu
toe bescheiden opgezette, maar goed ge
maakte films met een kleine rolbezet
ting heeft geregisseerd. Dearden heeft
de gelegenheid aangegrepen in deze
Cineramafilm een dramatisch element
te brengen, dat tot nog toe in dit op
het spektakel gerichte soort films ont
brak. De nietige mens ging gewoonlijk
op het enorme, met bergen, zeeën en
wereldwonderen gevulde doek verlo
ren. Het opnamesysteem (Ultra Pana-
vision en technicolor), dat een even
breed, halfrond gebogen beeld oplevert
als het oude Cinerama, maar zonder
de nadelen aan een projectie in drie
panelen verbonden, gaf hem de moge
lijkheid.
En zo komen ln dit êpos over de
Britse generaal Charles Gèorge Gor
don, wiens dood bjj de belegering van
Khartoum in 1885 leidde tot de val van
de regering-Gladstone, voor het eerst
in de korte historie van Cinerama dia
logen voor tussen Gladstone (Ralph
Richardson) en de leden van zjjn re-
Serlng die het aanhoren waard zijn
>t menselijke oog lijkt de figuren op
het scherm tót normale proporties te
rug te brengen, zodat men zich nauwe
lijks bewust is van de reusachtige beei-
deze film, waarin een duidelijk herken
bare Charlton Heston generaal Gordon
en een zwaar vermomde Laurence Oli
vier de Mahdi spelen. Voor de talrijke
AMSTERDAM, 30 sept. De Ne
derlandse Vereniging van Beeldende
Kunstenaars „De Brug" bestaat 40
jaar. Met een grote tentoonstelling,
waaraan ook buitenlandse schilders
deelnemen wordt dit feit gevierd in
het Stedelijk Museum te Amsterdam.
De expositie duurt tot 9 oktober.
De Amsterdamse tentoonstelling
wordt druk bezocht. Voor bijna 5000
werd reeds aan schilderstukken en
plastieken aangekocht. Daarna gaat
de tentoonstelling naar „Hét Weef-
huis" te Zaandijk onder auspiciën van
de Culturele Raad voor Noord-Holland.
ANGIE DICKINSON
in „Operatie Opium".
en vaak te lang, met voor het film-
doei de spanning niet ter zake
doende uitweidingen. Dat is jammer,
want zodra Terence Young zijn gang
kan gaan om de Bondeffecten op z(jn
manier uit te werken, kan men ge
meten van stukken die voor de beste
Bond geschikt zijn. Gelukkige zijn de
ze scènes talrijk genoeg. De achter
volging en iikwidatie van df misda
digers in een trein raakt wat spanning
en vaart het niveau van de gelijksoor-
?Be„ eP)s°de uit „Veel liefs uit Mos-
Tju Er wordt voortreffelijk gespeeld
aoor de grote sterren. Trevor Howard
Angle Dickinson, Jack Hawkins, Yul
Hrynner, Omar Sharif, Nadja Tiller,
Marcello Mastroianni, Trini Lopez en
Rita Hayworth.
Terence Young heeft zelf verklaard
dat dit zijn beste film is- Dat is niet
waar. „Veel liefs uit Moskou" moet
blJ nog steeds overtreffen, maar wel
is het een respectabel werkstuk knap
verfilmd, soms weergeloos snel. ver
rassend en spannend, ondanks de oor
spronkelijke opzet. Óm de gruwelijke
resultaten van verslaving duidelijk' te
maken, was een documentaire doel
treffender geweest en om commer
ciële redenen is de nobele achtergrond
"Wat te sterk af en toe.
rio titel „stagecoach" (Postkoets
naar Cheyenne) roept bij de filmlief
hebber onmiddellijk herinneringen op
aan de klassieke Western, waarmee
John Ford in 1938 zün publiek verras
te Een herhaling loopt vrijwelaltijd
uit op een teleurstelling en dat is ook
ADVERTENTIE
C
Italiaanse v^mn
>uth mt Ita.he
I/I llr. f f,20 (Incl. fles) met Imp. PoIlM
gratlt spel brldgtkaarUn Kim
hier het geval. Niet zozeer vanwege 6e
idealiserende herinnering, als wel door
7^oT^ d om het oorspronkelijke
jaan dodere t jjd.soms tan dighe-
hfiv »a„ f menta'Jteit van het ogen
blik aan te passen.
Voor het manuscript is ditmaal Jo
seph Landon verantwoordelijk, die zich
liet inspireren door het oorspronkelij
ke scenario uit 1938 van Dudley Ni
chols. Hij handhaafde vrijwel heel het
verhaal, dat vertelt van een gevaar
volle rit met een postkoets, waarin
een gemengd gezelschap naar Cheyen
ne reist.
Onderweg wordt men bedreigd door
bloeeddorstige Indianen. Daarnaast zijn
er botsingen tussen de reizigers onder
ling. Het is vooral hierover, dat de
regisseur Gordon Douglas is gestrui
keld. Ford besteedde er minder tijd
en aandacht aan en gebruikte de on
derlinge wrijving om de gevaren van
buitenaf te versterken. Doordat de ka
raktertyperingen aan de oppervlakte
blijven en het onderlinge gekrakeel
weinig indruk maakt, gaat een deel
van de spanning téloor.
Dank zij de bekwaamheid van de
cameraman William H. Clothier blij
ven er nog eên paar spektaculaire epi
sodes te genieten, al moet daarbij wor
den aangetekend dat de uitvoerig ge
demonstreerde ruwheid de smakeloos
heid bedenkelijk nadert. Wie daarom
heen stapt, kan aan 6e activiteiten van
Van Heflin, Bing Crosby en andere
oudgdienden wel genoegen beleven.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG, 30 sept. Het nieuwe
Circustheater mag althans voor zo
ver het de akoestiek betreft als
een grote aanwinst voor Den Haag
worden beschouwd. Dit is de conclu
sie van een rapport, dat ir. P. A.
de Lange van TNO na een aantal
onderzoekingen heeft uitgebracht.
Volgens de metingen van TNO tij
dens een proefvoorstelling is de na-
galmtjjd in de bezette zaal thans 1,45
sec. Omdat de zaal niet als een ech
te schouwburg noch als een echte
concertzaal geëxploiteerd zal worden,
maar wel voor beide doeleinden rede
lijk bruikbaar moet zijn heeft men
bij het akoestische inrichten van het
oude circus gestreefd naai een na-
galmttjd van ongeveer 1.3 tol 1,4 se
conde. De oorspronkelijke, zeer lange
nagalmtijd en de hinderlijk sterke
echo's heeft men onder meer kunnen
terugdringen door de koepel met recht
hoekige schotten van reflecterend ma
teriaal af te sluiten. Daarnaast werd
gebruik gemaakt van tal van techni
sche hulpmiddelen als fijnmazig alu
minium, houtwolcementplaten en ge-
luidsverstrooiers, die de akoestiek op
het huidige peil brengen.
Voor orkest-concerten zal de toneel
ruimte worden uitgerust met een spe
ciale orkestnis, waardoor de thans be
werkstelligd vrij korte nagalmtijd
niet meer ais bezwaarlijk zal behoe
ven te worden ondervonden. Ook prof.
Rudolf Hartman uit Miinchen, die dins
dag 4 oktober de openingsvoorstelling
van de opera Fidefio van Beethoven
zal dirigeren, heeft zich reeds enthou
siast uitgelaten over het nieuwe the
ater in Scheveningen.
ADVERTENTIE
Maar wèt het ook is - u zorgt
voor foutloze weergave met
Agfa Magneton geluidsband.
Beter voor oor en bandre
corder.
grootste bandsoepelheid
*géén slijtage
groter Herzbereik
géén vervormingen
«zuiverheid bij elke snelheid
geeft oek de hóógste toon aan!
de geluidsband met
studio-zuiver geluid
agfa-gevaert