■sasi Menselijke" architectuur Alfred Speer zoekt na vrijlating opnieuw werk in de architectuur MINISTER SPEER IN GESPREK Zonder mensenmassa's makabere bouwwerken DE DUITSE „S PIEGELZAAL" f 4 «ssA. 'nnS,aats van de Rijkskanselarij. De Nazi's propageerden deze „stijl", die een ratjetoe was van imperia- lsche elementen. Het gedrilde peloton hoort onder het hoofdstuk „mqnseiijke architectuur. ZATERDAG 1 OKTOBER 1966 'ers Rijkskanselarij was een uitgesproken voorbeeld van zogenaamde „Nazi-kunst" moest het gebrek aan werkelijkheidszin verbergen. De pompeuze facade Zo werd de „Reichsparteitag" in Neurenberg opgericht. Het heldendom moest hier de schijn van cultuur ver krijgen. De Soieaelzaal van Versailles moest in het niet vallen bij de grote zaal in de Rijkskanselarij. Maar de Duitse y «geest" bleek het niet te kunnen halen bij de Franse esprit, JJ© VAN DEZE MAAND Spa h gevan§enis van TvT au ontslagen de vroegere A]fr.S<: minister voor bewapening au en Speer. Hij is van plan zich tp architect in West-Duitsland Ce vestigen. j^i. Peer was een ontdekking van een Oorspronkelijk was hij pa van de assistenten van de ^bouwmeester Troost. Nog hij- dan zijn leermeester wist kpn ideaal van de nazi-bouw- hader z°a*s Hitler die zag, te be- Was en dan zijn leermeester. Dat HitWP,n moeilijke opgave want Vap 2-.aeeft zelfs op het toppunt Zeg[j 1Jn macht herhaaldelijk ge- PWe at hil zich in de eerste de jla's architect zag. Zelf nam deej'rer" een belangrijk aan- lapci.het ontwerpen van de be- Huft i e gebouwen van nazi- Voot fnd, vooral bij het plan \vas Oinz, waar hij op school Cï'iJouWeest' dat geheel liet RUD. ROGGEN „Minister" Speer in gesprek met twee voorname onderdanigen. -:r üfltr 1 BOUWER VAN ZWARE GEVELS, HALLEN EN PORTALEN VOOR DE NAZI'S rijk moest min of meer over- er00th.ÏÏden met gebouwen die de Verkcir,icl van het „duizendjarig rijk" sty, wi Sden. In een strak klassieice tie«„ het; ene gebouw na het ande- i'iteipK;gezet. De Rijkskanselarij en het «erg l'Parteitaggeliinde" in Neuren- vati rip1/11 de belangrijkste scheppingen idg Vai+ atere Rijksminister. Bouwkun- «ihtienri,-er °P dat er eigenlijk geen ®taat a„ï?te is. De ene imposante gevel ekken<? rle andere. Grote indruk ken hallen geven toegang tot dichte ".mk wekken de portalen. Hitier fci'st aj j wie hij hem wou komen icën door de bouwwerken op de Ve,e bedwongen werd. van de bouwwerken die Speer ontwierp zijn als ze niet gebruikt wor den bijzonder makaber. Dat geldt vooral voor zijn werken in Neurenberg, waarvan de laatste resten onlangs wer den opgeblazen bij de uitbreiding van de stad. Werkelijk belangwekkend is deze architectuur alleen als zij vol men sen staat en dan nog alleen als die men sen volgens een bepaald door Speer ontworpen patroon zijn opgesteld. Men senmassa's vormen er deel van de ar chitectuur. Speer degradeerde de mens tot decoratie van zijn bouwwerken. Op de meest kenmerkende wijze gaf hij zo een idee van wat de nazi wenste. De mens hoogstens als bouwsteen. Speer ging verder dan wie ook. In zijn ont- bouwde tot een groot en overdonderend portaal waarin men kon wachten om bij de „Führer" ontvangen te worden-Twee grote assen, oost-west en noord-zuid, zouden volgens zijn plan Berlijn door snijden. Op het kruispunt midden in de stad zou een soort koepelvormige triomfboog komen te staan meer dan honderd meter hoog en, volgens Hitier, terecht „zeitgemass" bekroond door luchtdoel-geschut. Verkeerstechnisch is nooit een slech ter stedebouwkundig ontwerp gemaakt. De hele architectuur van deze man, die wist uit te drukken in de bouwwerken wat Hitlers wens was, had maar één doel: de toeschouwer imponeren. De werp voor de Rijkskanselarij zien wij een serie gevels afwisselend gedeco reerd door beeld :n en schildwachten, maar voor de laatsten diende Hitier als versiering. Een grote wand was er in het binnenste van 't hoofdkwartier ontwor pen en zelfs uitgevoerd met een groot bureau er voor waarachter een klein mannetje moet zitten om het geheel esthetisch verantwoord te maken. Hit- Ier was dat kleine mannetje. Maar wie er binnen kwam zag niet meer hoe klein en onbetekenend 't figuurtje achter de met voor ons komische motieven in gelegde schrijftafel wel was. Hij werd overdonderd door de grootheid van het gebouw. Hij had niet door dat hij langs een overbodig lange weg naar de kamer van de „Führer" was ge bracht, hij was alleen maar geïmpo- neerd. Sneer heeft zijn werk niet af kunnen maken. De oorlog en de nederlaag van nazi-Duitsland verhinderden dat hij de hele „Reichshauptstad" (Berlpn) om- traditie waarop deze bouwkunst terug gaat is het herleefde classicisme van de laatste jaren voor de eerste wereld-oor- log en enige van de meest extreme voorbeelden van de Napoleontische bouwkunst, met name de Are de Triomphe. De toepassing van beton in plaats van natuursteen gaf nieuwe mo gelijkheden die deze bouwkunst een ge zicht geven dat haar voor iedere ver wisseling behoedt.. De resultaten doen soms denken aan de lugubere werken van sommige neo-realistische schilders bijvoorbeeld Chirico. Het is echter niet waarschijnlijk dat Speer hun werken ooit bestudeerd heeft. Eenmaal in de gunst bij Hitier kreeg Speer die veel meer organisator dan kunstenaar was, de gelegenheid ook buiten de architectuur zijn talenten te ontwikkeien. De Be r lij rise ondergrond se spoorwegen werden onder zijn lei ding met een tempo uitgebreid dat de ernstige ongelukken die er bjj voorkwa- men begrijpelijk maakt. Tempo was bjj deze hele bouwkunst hoofdzaak. De wei nige overgebleven gebouwen, gespaard voor bombardementen, zjjn nu hoogst bouwvallig. Toch zag Speer zichzelf, net als zijn „Führer" in de eerste plaats als kun stenaar. Aan deze kunst werd alles on dergeschikt gemaakt: zelfs Hitler. In de Rijkskanselarij werd Hitier alleen maar een stuk decoratie van een gevel ergens in het werk. Deze afstand tot Hitler is het waarschijnlijk ook die het Speer op een gegeven ogenblik mogelijk maakte afstand te nemen van de door zijn me deministers zo vereerde leider. Hij had zich anders dan bijvoorbeeld Goeb- bels niet met Hitier geïdentificeerd, maar beschouwde hem alleen als een ornament van het binnenste deel van de Rijkskanselarij. Speer gebruikte de bouwkunst om mensen te imponeren en te onderwerpen, op den duur wilde hij er zelfs Hitier deel van maken. Voor een ornament sterft men niet. Toen de crisis kwam en de andere na zi-leiders zich nog volkomen met Hitier identificeerden kon hij afstand van hem nemen. Dit maakte het hem mogelijk een soort laatste dienst aan Duitsland te bewijzen door te voorkomen dat Hitier zijn verbrande-aaróe-plan, dat onder meer de vernietiging van de hele Duitse industrie inhield, uitvoerde. In het kader van de nazi-organisatie was die actie zonder hem niet uit te voe ren. Hij weigerde zijn medewerking en deelde dat aan Hitier mee. Men mag niet vergeten dat Speer op schaamteloze wjjze gebruik heeft ge maakt van slavenarbeid en vooral ook van de werkkrachten die de concentra tie-kampen opleverden. Als top-nazi verachtte hij de mens. Zijn bouwkunst was er op uit de mens te imponeren en daardoor in een toestand van onder worpenheid en slavernij te houden. Hij voelde zich boven ieder verheven, meende iedereen te kunnen gebruiken, zelfs Hitier. Dat was zijn redding in Neurenberg, maar ook de redding van een deel van het Duitse economi sche potentieel in 1945.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 15