boek Verdeeld advies na jaren beraad Correcte maar vlakke „Fidelio" door Nederlandse Operastichting Prof. mr. dr. G. van den Bergh: Landingsrechten Schiphol duurder Samenwerking van theaters »?ld DEENSE KROONPRINSES VERLOOFD PLAAT t 4£r-r-— Rapport van 1962 thans gepubliceerd Noordelijk Toneel in opriehting Caecilia-matinee Vereniging van autobezitters in oprichting SCHEVENINGENS CIRCUSTHEATER GEOPEND Zaal spreekt van het toneel af uitstekend aan universeel hoogleraar Kersjes dirigeert in Rusland Nieuwe Vertalim ncertversie „Carmen" IS»? ^<len WET BUITENGEWOON ONDERWIJS Fin-de-siècle museum te Apeldoorn Acteur Hans Croiset in ziekenhuis NOBELPRIJS Te weinig steun voor Streuvels? Amb tsaanvaarding Verantwoord NU BIJ DURE LUCHTHAVENS DAG WOENSDAG 5 OKTOBER 1966 11 Tijd voor een gen *WEfT em I966- M; Tijd voor een ?ah „zfe. Fundamenteel N. Het Deense Hof heeft gisteren de officiële verlovingsfoto vrijge geven van kroonprinses Margrethe met de Franse graaf Henri Laborde de Montpezat. Fe Fritz Uhl en Gré van Swol- Brouwenstijn in Fidelio. LEO HANEKROOT DOOR LEO HANEKROOT JacJc1»' Kr^hhwaite: „Ben jij daar Kirsch. ™Perback, 6.90 Robert ^°ndeti i iÜ £T in. de nacht'. Ge- Sijthoff t boeken uitg. h? wa^i^^NGEN n°Sal ver- ll1? ar ovpr»r\ et onderwerp betreft, ouf3pr,en^ornen in zoverre het al- - -n het sfvvï?' °PSezotte romans zijn vi - «irvi-vv.4. luiiiaua ^h)il aren h»t*i waarvan de beste exem- - T tOt ItDetPAllrtM a i 5e't de6 verscheen; het behan- &ee zulfon^ bestseller brengen. Deze k TspeW waarschijnlijk wel niet ti "idertiii' boek van Braithwaite agelse oHu- besproken toen de ?ah de v,assfnrnoeilijkheden in Londen aar Woi van een erg traditioneel v6 's een fictief verhaal. Braithwai- jf.Utig p' k'eurling die nogal wat er- als leraar en maatschap- PeH]'k n,^11 ais ieraar en maatscnap- i.e vro -n moeilijke buurten. In l?" on,?eg?,re boeken, „Voor Meneer- ^etieer'» ^bemaal" en „Praten met Ier SW beeft hij van die ervaringen oeheer~ gedaan. Beide boeken zijn li 'ach? T00r Sijthoff in vertaling uit een os vincl deze documentaire Set ho ?enlbk beter dan de roman. I» raire van Kirsch heeft iets meer r! erairB pretentie, maar zeker niet m booTerd'enste- een onderhou- SVelrJ 1161 gaat over speelhuizen, bieo n> nachtclubs en een geheim- ru'l6Ut s.ekte- Daar komt een flinke O-°l0£-io tt a! te oppervlakkige psy- ,'geiili J?Ü" en het resultaat mag [?or h; best een succes heten. Niet „'gen 'gb-brows, maar voor de geluk- eo* ai.e tijd en zin hebben, zomaar 'ge roman te lezen omdat het W.Br. 'g is. C0n et: Carmen, concertversie. Pip, eI° Rubio, Leopold Simoneau, PrnZe?te Alarie, Heinz Rehfuss, sé Slne Alarie, Maria Lopez, Jo- en errano, Pierre Louvier. Koor dir. °ïkest der Concerts de Paris, p„' Pierre-Michel le Conté. MMS, st/p v Potterstraat 12, Amsterdam, hp^ ro-stereo M 2409. JW??CONCERTVERSIE van „Car- vt: er- nt in twee °Pzicbten muzikaal Uor p staat een eerste rangs dirigent bo; j er staan twee grote zangers in ob hoofdrollen: Consuelo Rubio h hia Simoneau. Te oordelen naar pfti,i er waarop Consuelo Rubio de jrftrnj z'ngt moet zij een voorbeeldige zijn. Als men het zo hoort, rea- hopft men zich eigenlijk weer eens grote ...rr;. Weinig zangeressen ee fttgen s mee maken Carmen werkelijk f_jj te dat wil zeggen er geen trucage s?®ot aas brengen en met allerlei loos h §gerp e "'tamme fatale" trachten te ,)aUw ®ren, maar de rol eenvoudig op- bon„u't de zang. Dit is bel canto van bi aar c--e orde, luisterrijk bel canto, v ®t is nog iets meer. In deze ij' .baar ?chijnt een vrouw, die leeft Z?t zy .Cgen wezen, dermate intensief ,.a 4)n ,,.zich van de gevolgen van dit zo- SrW '6h "aar nieis aanireKi. aai zjj bp "Ni ten val brengt, het is al en'2e u00r ZÜ bet bedoeld kan heb- Zp de bedoelt het ook niet. Ze is zo i,bannen op hun beurt zijn zo dat f v0o°rend°I van worden. Des te er- fjAU m n, ze vragen erom. "sugj 6b daaraan door dit zingen van biz Plot ^nbio herinnerd wordt, ziet iyjN's Reling weer eens wat Méri— novelle en Bizet's opera eigen- V» eZen °ds Franz Werfel heeft erop he de v Carmen het monument is beaj.?uwendultuur die Franse man- tft °Uw>. J.ven. In Carmen is dat eigen- tn biarip 'n de voorstelling van Fran- (jOesj h fn samengetrokken. Waarom l?t dan ppn Snaanse vrouw ziin? be^dat h dan een Spaanse vrouw zijn? v grin jet zuik een animaal, primair 5jOdei v ^at Se0n Franse vrouw er ih üs ho°°r kan staan. Natuurlijk, een Zii baar repen vrouw bestaat slechts Vf 's in iTelat'e tot de man; juist wat P\Ve„ v °°g van de mannen die de wTUs bedrijven. Zj» ean„-„gemeenlijk Carmen zien als ViÜ "is en men wil haar tegelijk de'*'est Ken trotse vrouw, die de dood tv,ais j"?ven het veinzen van een lief- tj ader, ib daarmee haar leven kan wS®hscv,VP de combinatie van die twee tHÏÏd v„aPPen loopt de Carmen-exegese iï'bt mén Cnnailleusheid en trots, hoe <ijWein- dat eigenlijk? Carmen heeft %,^v®rteó^ Persoonlijke eigenschappen. Vi hiet 00rdigt een stuk oer-na- tiJ Van zi6?,11 deel zwak bewustzijn zo- Als z®lf a's van morele horma- tv.h"- dat nJosé °P bet slot trotseert, Vb br0k alleen maar omdat zij zulk Vh?I'derp„n,atuur is> dat zij ook niet ,voS; en Ho an- ZÜ houdt niet meer van file de „aar°m kan zij ook niet meer W'heti rpjj0nde die haar leven zou Ste^bebhoj. eiLmet bem te maken wil- ?1« dslagH- Dat is nu net wat ten Peilde Fr-i,6 aan de vrouwencultus zo- 'dalbel/^Pse in^den «ecti? als ,«even irrationeel kan ont- mannen haar inzonder- b reflB611 hebben: de nooit te ver- PüaJban ka waarom een vrouw van affect|n houden en de vrees dat zij a'ti)dU w6i °0it gevestigd_ heeft. "vo bep j va wel een vraag die de jLbiaar S5',algemeen kan bezig hou- vvaio'bhen a 0 r°mantici als de Fran- ,^e Vern?, wii'ze zijn en che- b%riN een J? f,raars u't traditie heb- c. lp ?g Rewo uit de man-vrouw ver- O.het g® We ven. °ba,,ebl eenfn Xan de zaak is Carmen h\etlo Rub?n f- meis-le- Daar grÜPl k Veel a!> d.le zelf een Spaanse )1e siriaar zn^"P'fiviteit, haar aan. Zij rtg®tit hele nnv oudig. zeer Frans naar even^S van Bizet en het intel- 1 tussen de vorm en Li*% lrihonri Z' veel meer dan uitge- Maab\hat subliem het UU d6Ze Plaat Past dan ook zeer V^1lUivirtlobean bewogen Don José bab jdena v„; boog lyrisch, eindeloos ht«r^ bet örkUP ten. Jammer al- j'et fï Vn; xloog lyrisch, eindeloos gOerfZefine n!ank onberispelijk "de stemt i 'errette Alarie heeft Wat type voor Micaëla maar bewat hft, wi, yy. v "ft ^yjlj.cacia maat Ês>bderlneizaam-. Rehfuss geeft ''«r rw.1 '-«-exii. uanuiiu c*i- °hd 1* 1®^ 'w^t te veel in de ls gehouden. V,J- c^ag, K.B. is aan ziin verzoek, ^'S^bg^VEN^Rs K y-t0bsterrleeba&uit Pasvstbs 1967,'eervóronk J-i "n ambt van notaris te «Vit van fe rilksun?, ?ar in de theolo- AbsL°h enlh«b h^?tlv®«ltMt te Utrecht. abüe ten s oh a «SJ aren in het the- ^ats ingenomen0Ven een voor" (Van onze onderwij scorrespondent) DEN HAAG, 5 okt. Staatssecre taris Grosheide heeft een ruim vier jaar oud rapport van een com missie voor het buitengewoon onderwijs, die reeds in 1953 werd ingesteld, thans openbaar gemaakt. In zijn inleidend woord zegt de staatssecretaris echter, dat hieruit niet mag worden afgeleid, dat hij zich met de conclusies van het rapport verenigt; de publikatie is slechts bedoeld om een bijdrage te le veren tot de verdere gedachtenvorming over het buitengewoon onderwijs. Reeds bij de behandeling van de Onderwijsbegroting voor het jaar 1950 zei minister Rutten, dat hij zo spoedig mogelijk een commissie zou instellen ter voorbereiding van een nieuwe wet telijke regeling van het b.l.o. Uitspra ken in dezelfde geest werden herhaald in de daarna volgende jaren. In maart 1953 kwam het tot de instelling van de bedoelde commissie. Zij kreeg twee voorzitters: dr. J. H. Wesselings, topfunctionaris van het de partement, en prof. dr. I. C. van Houte, hoogleraar in de orthopedagogiek aan de universiteit van Amsterdam. Het duurde ruim negen jaar voor de com missie (34 leden, 11 sub-commissies) haar advies kon uitbrengen. In het rapport worden niet minder dan 24 wij zigingen vermeld, die de samenstelling van de commissie in de loop der ja ren onderging. In diezelfde tjjd werd door de elkaar opvolgende bewindslieden van O., (K) en W. bij vragen over het buitenge woon onderwijs herhaaldelijk gezegd, dat men wachtte op de uitkomsten van het werk van de commissie Van Houte- Wesselings. Toen het advies in 1962 eenmaal was uitgebracht, werd de publikatie kennelijk niet opportuun geacht. De staatssecretaris heeft de knoop nu echter doorgehakt en het advies in de openbaarheid gebracht. Het is een omvangrijke publikatie (met de bijlagen erbij 227 pagina's), waarin tal van aspecten van de rijk genuan ceerde problematiek van het buitenge woon onderwijs uitvoerig worden be licht. Een kernpunt in de besprekingen is geweest of men moest komen tot een nieuwe regeling van het buitengewoon onderwijs (het b.l.o. is de Lager-On- derwijswet ontgroeid), ofwel tot een wet, waaronder ook zouden vallen de scholing van gehandicapte volwassenen en de opleiding van de „leermeesters" van lichamelijk en geestelijk getroffe nen. Over dit fundamentele punt is men het niet eens geworden. Er bleek in de commissie een stroming te zijn, die zich meende te moeten beperken tot het eerste haalbare: een nieuwe „Onderwijswet", en een andere stro ming, die tot een ruimere opzet wilde komen. De uitkomst is geweest, dat er thans dertien jaar na de installa tie van de commissie en minstens zes tien jaar nadat men over de wense lijkheid van een dergelijke commissie •begon te spreken geen duidelijk advies ter tafel ligt, dat aangeeft hoe een nieuwe wet (in engere of ruime re zin) er uit zou moeten zien. Inmiddels heeft de staatssecretaris wel voorzieningen getroffen, die tege moetkomen aan een aantal moeilijkhe den irt het buitengewoon onderwijs. In de kringen van het b.o. zelf neeft de gedachte veld gewonnen, dat het wel niet mogelijk zal zijn voor dit hetero gene onderwijs gedetailleerde wettelij ke bepalingen te ontwerpen. Men blijft APELDOORN, 5 okt. In de villa „Marialust", een gebouw uit 1829 in het centrum van de stad, dat eigendom is van de gemeente, wordt binnenkort een museum gevestigd, waarin men nu eens niet zal proberen zoveel mogelijk werken bijeen te krijgen uit alle pe rioden en kunstrichtingen (een dure methode, die altijd onvolledigheden blijft opleveren) maar juist wel pro- dukten van één époque. Een gespecia liseerd museum dus, en wel gewijd aan d" Nederlandse kunst van rond 1900. De kunst dus van de z.g. „Monumen talen", de Jugendstil en de art-nouve produkten, de periode ook waarin de grafiek herleefde, de houtsnede, de li thografie, de kopergravure. De kunst is uit een recent verleden eh nog rede lijk bereikbaar, omdat vaak de kinde ren, de kleinkinderen en de vrienden van de kunstenaars nog leven. Het initiatief is uitgegaan van mr. J. C. Moulijn, zoon van de kunstschil der en graficus Simon Moulijn. Er is in oprichting een „Stichting Schone Kunsten rond 1900", die al veel mede werking geniet, niet het minst van bur gemeester Des Tombe. Er is een com missie van advies gevormd, adviseurs zijn o.a. prof. dr. J. G. van Gelder te Utrecht, en prof. dr. H. van de Waal en prof. dr. Th. H. Lunsingh Scheur leer te Leiden. (Van onze correspondent) ASSEN, 5 okt. Het Drents Genoot schap (Culturele Raad van Drente) heeft het provinciaal bestuur geadvi seerd het streven van de toneelspeler Jaap Maarleveld uit Frieschepalen te steunen om te komen tot een toneelge zelschap voor de noordelijke provin cies. „Het idealisme van de heer Maar leveld is hartverwarmend en getuigt van grote realiteitszin", meent de voor zitter van het Genootschap, dr. K. van Dijk Jaap Maarleveld ontvangt reeds rijkssubsidie en in verband daarmee wordt 7 oktober een voorlopige stich ting voor het noordelijk toneelgezel schap in oprichting gevormd, waarin vertegenwoordigers uit de drie noorde lijke procincies zitting hebben. Inmid dels is Jaap Maarleveld met zijn vroqw Manom Alving begonnen vooral in de kleine plaatsen in het noorden des lands goed toneel te bieden. Hij wil reeds na dit seizoen ongeveer twaalf contractspelers aantrekken om dit werk uit te breiden. Het Drentse Genootschap heeft de Provinciale Staten van Dren te evenwel geadviseerd nog een paar seizoenen met dit voorbereidende werk door te gaan om aldus reacties op het platteland te leren kennen. Voorts zou den dan de heer Maarleveld en de ver schillende uitkooporganisaties meer er varing opdoen. Zolang dienennaar de mening van het Genootschap de provinciale overheden met de rijksover heid garant voor dit werk te staan. In terprovinciaal overleg hierover is gaan de. behoefte gevoelen aan een nieuwe wet, maar men hoopt, dat die wet de no dige vrijheden zal bieden. Het thans gepubliceerde rapport be vat vele beschouwingen, die opnieuw getoetst zullen moeten worden op hun bruikbaarheid voor een nieuwe wette lijke reaeliva. Twee jaar geleden is de voorbereiding van de nieuwe wet voor buitengewoon onderwijs een schoolvoorbeeld van een slepende kwestie genoemd. Het ziet er naar uit. dat deze kwestie nog wel enige 'tijd slepend zal blijven. MEER DAN EEN EEUW GELE DEN om precies te zijn: in 1341 werd. de Maatschappij „Caecilia" op gericht om orkestmusici, die hun ambt niet meer konden uitoefenen, finan cieel te steunen. Ondanks onze tegen woordige sociale voorzieningen heeft deze toen zeer moderne opzet nog niet aan actualiteit ingeboet. Daarom werd dinsdag de bekende donateurs-repeti tie geneven van het 253e concert, van deze Maatschappij dat dnnderdoa.vond gegeven wordt voor ieder die dit stre ven een warm hart toedraagt. Bernard Haitink opende met een van Heydns Londen"» symfonieën die de biinaam ..The Miracle" draagt omdat vnleens het verhaal tiidens de uitvoe ring een liehtkroPn n»ar beneden viel, juist op de niaats die kort tevoren door de bezetters van de parterre- fsta»n)plaatKen verlaten was. Daar Havden door ziin lange leven allerlei st.ijifasen meebeleefd heeft, vinden we in deze symfonie e°n prachtige samen bundeling van muzikale elementen. Zo wei de ritmische dri'fveer van het ge heel als de intieme vi^riVsurnrises van het, m°mief heett Hai+ink doen horen, waarb'i de prachtige hobo-solo in het trio_ biizonder vermeld moet worden. Uit de veel geaneelda drie nianocon- certen rliMozert jti 1735 cornrvmeerdc had Hermen Uhlhorn dat in C-groot gekozen. Ziin sensitieve natuur stelt hem in staat om de opvallend tegen- ges+eide sferen in dit concert met veel distinctie te realiseren. Tn de verras sende mo-dnlatie.s van haf Andante en in het vivacp-samenspel met het or kest heeft. TThlhorn zijn grote kwalitei ten getoond. De majestueuze Svmfonie van César Franck was een boeiend slot van dit concert, dat donderdag een reprise krijgt. ARNHEM, 5 okt. Hans Groiset, directeur van de toneelgroep „Theater" ligt hier op het ogenblik in het Ge meenteziekenhuis, waar hij geopereerd is aan een acute blindedarmontste king. Zijn toestand is goed. Zondagavond openbaarden zich de eerste pijnlijke verschijnselen van de ontsteking, terwijl de acteur als toe schouwer aanwezig was bij een voor stelling van „De dame uit Maxim" door de Nederlandse Comedie in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Drie artisten uit het publiek een kinder arts, een oogarts en een psychiater kwamen gezamenlijk tot de diagno se: blindedarmontsteking. Vervoer naar de woonplaats van Croiset bleek mogelijk te zijn. De acteur Cor van den Brink heeft de rol van zijn direc teur, Oswald in „Spoken" van Ibsen, overgenomen. DEN HAAG, 4 okt. Een aantal autobezitters, dat de strijd wil aanbin den tegen de steeds stijgende kosten van eer autobezitter heeft de commis sie gevormd om te komen tot een op richting van een vereniging van auto bezitters, waarvoor men de naam „Eco nomische Automobile-Club" (E.A.C.) heeft bedacht. Het 'igt in de bedoeling bij voldoende belangstelling de vereni ging per 1 januari op te richten. In de commissie hebben zitting ge nomen: H. Coenen te Ernst, H. H Warrink te Markelo en C. de Zeeuw te Deventer. Het secretariaat is voorlo pig gevestigd: Hoge Hondstraat 80, De venter. Men wil onder meer ijveren voor meer verkooppunten van goedkope ben zine en banden, voor het afsluiten van voordelige collectieve verzekeringen, voor beperking van risico bij aanschaf van gebruikte wagens, voor autowas- gelegenheden en doe-het-zelf-werkplaat- sen, en tegen „voortdurende verhoging van lasten door de overheid". „i"V .X BRUSSEL, 5 okt. De 95e verjaar dag van de Vlaamse schrijver Stijn Streuvels is maandag voor de Gazet van Antwerpen aanleiding geweest voor een verwijt aan de Belgische regering, dat deze letterkundige niet voldoende is voorgedragen voor de Nobelprijs. „Niemand kan het internationaal ca chet van Streuvels' werk loochenen Vertalingen van zijn boeken hebben hun weg gevonden buiten onze gren zen en in alle windrichtingen. Er ont breekt hem één bekroning, die hem als internationaal gezocht en geprezen auteur toekomt: de Nobelprijs voor Letterkunde." Het blad meent, dat deze Nobelprijs niet uitsluitend steunt op de artistieke prestaties van de kandidaten, maar ook en zelfs vooral te danken zijn aan di plomatieke steun. „Heel wat auteurs die de Nobelprijs wel hebben gekre gen, genoten niet de internationale faam van een Streuvels, maar politiek wer den zij sterker gepousseerd. De kans op een Vlaamse winnaar van die prijs in de persoon van Stijn Streuvels is voorbijgegaan. De regering heeft (na eer. poging in 1965) niet verder aange drongen", aldus de Gazet van Antwer pen. Weegt onze diplomatie in het bui tenland zo licht? Of interesseert de Vla ming Streuvels de Belgische diploma tieke posten in het buitenland, op een Daar uitzonderingen na, niet? Wij zul len het misschien nooit weten. Maar men kent het verhaal van de frontsol daat aan de IJzer in de eerste wereld oorlog, die een biecht begon met de woorden: „Vader, ik ben Vlaming" En de priester antwoordde: „Mijn zoon, dit is geen zonde, maar een ongeluk" ROTTERDAM, 5 okt. Aan de Neder landse Economische Hogeschool zal prof. ir. J. SANDEE donderdag het ambt van ge woon hoogleraar in de econometrie aan vaarden met het uitspreken van een rede in de aula. HET CIRCUSTHEATER te Scheve- ningen is gisteravond geopend met een voorstelling van Beethovens Fide lio, waarmee de Nederlandse Opera stichting haar tweede seizoen inzette. Het was meer een daadwerkelijke dan een officiële opening. Autoriteiten schenen er geen belangstelling voor 'te hebben, dat Den Haag weer een bespeelbaar theater bezit, een theater waar inderdaad opera gespeeld kan worden. Een voorzaal althans van DE opera die komen moet, zoals intendant Huisman het noemt. Het nlezier was dus niet voor de autoriteiten, maar wel voor de vijf tienhonderd liefhebbers die er waren. Het plezier van een behaaglijk inge richte, goed geventileerde ronde zaal, waarin een zeer behoorlijke akoestiek heerst. Men zal die zaal, zoals alle nieuwe zalen, in de komende tijd nog nader moeten beproeven vooraleer men er een geheel betrouwbaar oor deel over kan vellen. Maar dat zij direct vanaf het toneel uitstekend aan spreekt, viel heel gemakkelijk vast te stellen. De orkestbak is twijfelpunt. Hij ligt over de hele breedte als een loopgraaf uitgestrekt en heeft weinig diepte wel te onderscheiden in dit verband van ligging in de laagte. Het gevolg is dat het orkest verspreid zit en op deze avond althans de indruk maakte dun te klinken. Het Residentie-orkest speel de niet op volle sterkte, wat ook in dit geval niet noodzakelijk was. De direc tie van het theater beweert, dat er honderd musici in de orkestbak gaan. We wachten het af tot we hen erin zien zitten. Een zeker oordeel valt na deze avond niet te geven. Het leek mij namelijk van de andere kant bezien niet, dat Willem van Otterloo veel deed aan klankproduktie en de ontwikkeling van de pathetische plasticiteit, die in de opera en bij Beethoven inzonderheid vereist zijn. Een en ander tekent de toon van de opvoering. Over het algemeen correct schommelingen met het koor en onzuiverheid van het hout in de ouver ture daargelaten maar bloedeloos en vlak. Kortom, meer een oratorium uitvoering dan een muziek-drama- tisclfe voorstelling. Opera-dirigeren is een vak op zichzelf. Het volume van deze inderdaad gro te zaal nu eens een echte opera zaal stelt zware eisen aan de kwa liteit van de stemmen. Het is niet zo heel moeilijk in de Amsterdamse Stadsschouwburg geluid te laten ho- (Van een medewerker) MET PROF. MR. DR. G VAN DEN BERGH, oud-hoogleraar in het staats- en administratieve recht aan de Am sterdamse universiteit, is een van de laatste werkelijk universele hooglera ren heengegaan. Niet alleen als ge leerde, maar ook als mens had hij een zeer alzijdige belangstelling. Het studentenleven kon steeds op zijn steun rekenen, maar ook in de politiek was hij altijd werkzaam. Hoewel hij zeer gefortuneerd was stond hij door zijn sociale bewogenheid daar steeds aan de linkerzijde. Zelfs zei hij eens dat als het op de verdeling van de wei vaart aankwam hij aan de verkeerde kant stond. Zijn belangstelling voor het studen tenleven bleek onder andere ook uit het verkiezingssysteem dat hij voor de ASVA-ledenraad in Amsterdam ont wierp. Hier had hij de uiterste con sequentie getrokken van het stelsel van de evenredige .vertegenwoordiging. Hij was daarvan een groot voorstan der. De Kieswet was dan ook bijna een stokpaardje van hem. Daarnaast besteedde hii veel aandacht aan de Gemeentewet, met name aan de ver deling van de bevoegdheden tussen rijk, provincie en gemeente. De machten- scheiding die hij daarmee in verband bracht interpreteerde hjj op een eigen wijze,- (lie vaak tot veel tegenspraak aanleiding gaf. Niet alleen op dit ge bied vonden zijn theorieën weerstand. Steeds echter trad hij, vaak anders dan zqn tegenstanders, zijn bestrij ders met begrip en hoffelijkheid te gemoet. Zelfs deed hij dat waar men hem bespottelijk dacht te maken, iets wat sommige juristen nogal eens pro beerden te doen om zijn activiteiten buiten het recht. Deze activiteiten waren zeer om vangrijk. Behalve jurist was hij ook astronoom. Op het gebied van de sterrenkunde deed hij diverse, vaak zelfs belangrijke, publicicaties. Zelfs werd onder zijn leiding een expeditie op dit gebied uitgerust. Hij ontwierp een nieuw tijdrekeningssysteem (Eu- roklok) en een nieuwe manier van drukken. Met dit laatste hoopte hij de kosten van studieboeken te vermin deren. Zijn nieuwe indeling van de dag beoogde te komen tot een betere verdeling van arbeids- en vrije tijd in de verschillende seizoenen. Als ju rist was hjj een uitzondering doordat hij dacht als een wiskundige, ook als hij over het recht sprak. Dit maakte dat hij voor zijn ambtgenoten vaak niet goed te begrijpen was, maar dat anderen hem beter begrepen dan de gemiddelde jurist. En wat belangrijker is: dat hij de gedachten van niet-juris- ten goed kon volgen. ren, maar in een zaal van een tiendui zend kubieke meter passen alleen grote en vérdragende stemmen. Er was er één in deze bezetting, die dit werkelijk presteerde: Arnold van Mills bas in de partij van Rocco. Die rolt zonder de geringste inspanning de zaal door. Gré van Swol-Brouwenstijn in haar befaamde rol van Leonore heeft er meer moeite mee. Haar hoogte wordt dun, maar zij deed de rol even doorleefd als altijd en onder een zo kundige regie als van Rudolf Hart- mann was die zelfs indringender dan men het vroeger van haar gezien heeft. Zij heeft reeds vaker bewezen een receptieve artieste te zijn, die op een goede leiding positief reageert. Fritz Uhls Florestan komt ook wel de zaal in, maar in hoofdzaak door zijn - doordringende toon. die niet fraai is en waarin twee timbreringen er maar niet in slagen zich tot een onverdeeld register te mengen. Caspar Broecheler als Pizarro maakte duide lijk, dat de volle sonoriteit van zijn vervaarlijk ruige stem tot het verleden begint te behoren. De Marzelline van Sonja Schoner was zeer aangenaam van klank, maar bepaald klein in deze ruimte. Rudolf Kat'sJaquino, helder en licht, vulde evenmin goed en het zelfde moet men ook zeggen van Rai- mund Grumbach's indifferent klinken de Dom Fernando. Rudolf Hartmann had de enscene ring om redenen van goede smaak, aangepast aan de niet grootscheepse technische middelen van het toneel, eenvoudig, strak klassiek gehouden, met veel aandacht voor de spelmo menten. In die trant had Ekkehard Grübler hem toneelbeelden verschaft, goed genoeg om de ernst van de toe stand indrukwekkend te encadreren, vindingrijk belicht, slechts in het eer ste tafereel ietwat naar zoetelijke kunstnijverheid tenderend. Een zeker niet opwindende, maar over het algemeen verantwoorde voor stelling. SCHIPHOL, 5 okt. Nu de uitbrei ding van het nieuwe Schiphol 100 mil joen duurder is uitgevallen dan aan vankelijk was begroot, zullen ook de landingsgelden worden verhoogd Hier door zal het nieuwe Schiphol tot de duurste luchthavens in de wereld gaan behoren. Er zijn diverse landen waar de prijzen hetzelfde zijn of zelfs hoger, maar op de meeste luchthavens wordt minder betaald. Het landen van een Douglas DC-8 of een Boeing-707, die gemiddeld 120 tot 140 passagiers kun nen vervoeren, kost op het huidige Schiphol 750 gulden. Op het nieuwe areaal wordt dit bedrag met ruim -00 gulden verhoogd. Op andere luchtha- vens wordt soms beduidend minder oe- taald. Dit blijkt uit een door de inter nationale organisatie voor luchtvaart maatschappijen (IATA) samengesteld overzicht, waarin de voornaamste luchthavens ter wereld zijn opgenomen. Opvallend is, dat er enorm grote verschillen bestaan in het heffen van landingsgelden. Het is voor de inter nationale organisatie voor oe "burger luchtvaart dan ook onbegonnen werk om hier een zekere eenheid in te bren gen. Reeds jaren wordt over deze chaos in heffingen door diverse instan ties gediscussieerd, echter zonder re sultaat. Wanneer een vier-motorig straal- verkeersvliegtuig neerstrijkt in Uruguay (Z. Amerika), is de betrok ken luchtvaartmaatschappij de lucht haven slechts 28,75 schuldig. Landt een dergelijk toestel in Australië, dan moet voor de gastvrijheid 2.612,80 worden neergeteld. Amerika is veel goedkoper dan Eu ropa. In New York bedraagt het lan- dingsgeid voor een DC-8 of Boeing- 707 316 en in Houston 100. Daaren tegen is Canada met zijn tarief van 1.717 erg duur. In Europa is de situatie nog veel verwarrender. Nederland steekt met het nieuwe tarief wel af tegen haar Benelux-genoten, die respectieve- lijk 666,- en 180,- in rekening bren gen. In Frankrijk, Duitsland en Ier land variëren de prijzen tussen 1.000 en 1.400 gulden. Engeland spant ech ter de kroon met 2.052. De zuidelij ke landen zoals Italië, Spanje en Por tugal komen gemiddeld niet boven de 600 gulden, terwijl de Scandinavische landen rond de 800 gulden vragen. In de landen achter het ijzeren gordijn lo pen de prijzen eveneens sterk uiteen. In Rusland geldt een tarief van 180,-, terwijl Joegoslavië 1.260 in rekening brengt. Voorts zijn er ook nog andere hef fingen, zoals een speciaal nachttarief, parkeergelden, luchthavenbelasting voor de passagiers en vergoedingen voor diverse andere diensten. Door de even grote verscheidenheid in dit soort belastingen als bij de parkeergelden wordt het voor de luchtvaartmaat schappijen nog ingewikkelder. Verschil lende luchthavens hebben geen spe ciaal nachttarief. Andere luchthavens vragen daarvoor SAMENWERKING der Europese theaters is de stijgende noodzaak van onze jaren. Het is een noodzaak dia hand in hand gaat met de toenemen de mogelijkheden tot samenwerking: de mogelijkheden maken de noodzaak klemmend. Het is een lastig probleem maar het is nochtans een „blessing in disguise". De verruiming der mogelijkheden zijn een gevolg van het wegvallen der nationale grenzen. Dit proces is aan de gang. Het is een aspect van wat wij op politiek en economisch terrein verstaan onder het integratieproces. Europa wordt steeds meer ervaren als een open ruimte, in cultureel opzicht zijn er feitelijk al geen grenzen meer, wel uiteraard culturele regio's, wier uitstraling zich over en weer steeds verder vermengt. Theatertoernees zijn daarom aan de orde van de dag gekomen. Taalbarriè res verminderen in betekenis. Voor het muziektheater hebben ze nooit gegol den; voor het spreektoneel zijn ze in feite ook geen ernstig beletsel meer. Hier ontstaat dus wat we de uitwis seling noemenlanden die hun beste troepen naar elkaar zenden. Het Thé- atre des Nations in Parijs is daar een belangrijk voorbeeld van evenals het World Season in Londen. Die uitwisseling roept de nood op. In het muziektheater komen er nog wel andere factoren bij. Goede arties ten zijn heel schaars, opera-en baUet- produkties verslinden kapitalen, die nooit terugverdiend kunnen worden. Uit deze overwegingen is de gedach te aan co-produkties gegroeid. Voor het toneel is dit natuurlijk niet in die mate mogelijk, omdat daar de taal barrière toch wel meespeelt. Vandaar dat het toneel beperkt zal moeten blij ven tot uitwisseling tijdens bijzondere seizoenen, al dan niet festivals gehe ten. Maar ook dat is razend duur vooi> al vanwege de reis- en verblijfkosten der gezelschappen met hun bagage en technisch personeel. Verlichting van het eigen budget van het ontvangende theater in de vorm van co-produkties staat daar niet tegenover. Dit alles leidt er nu toe, dat Parijs en Londen uitzien naar de mogelijk heid van samenwerking, ten gevolge waarvan de aan- en afreiskosten aan merkelijk gespreid zouden kunnen wor den, zij het natuurlijk niet gehalveerd omdat de reiskosten van de ene naar de andere stad er dan weer bijko men. De beide ondernemingen verkeren niet in gelijke financiële omstandighe den. Barrault in zijn Théatre des Na tions heeft de beschikking over grote subsidies', Peter Daubeney moet iedere penny omkeren. Vandaar dat Londen reeds een andere formule volgt dan Parijs: weinig gezelschappen die min stens gedurende een week verschillen de stukken spelen. In Parijs kan het niet op. Daar komen veel gezelschap pen met een of enkele voorstellingen, afgezien nog van het feit dat Parijs ook wel opera's heeft laten komen, zo- i i als de Monnaie uit Brussel en de Me tropolitan uit New York. Vermoedelijk zal men daar wel niet mee doorgaan, omdat het theater er al niet voor ge schikt is. Maar zelfs voor Parijs wordt het erg duur. De stijgende kosten doen de vraag rijzen of Barrault nog lang op deze voet kan voortgaan. Daarom is Parijs ook geïnteresseerd in een samenwer king met Londen. VOOR ONS zou zich hier de moge lijkheid kunnen openen, dat het Hol land Festival erbij zou aanhaken en mede uit de beschikbare gezelschap pen zou putten. Het zou natuurlijk niet alleen een gezichtspunt voor het Holland Festival zijn. Voor andere lan den lijkt het ook wei iets. Antwerpen heeft ook feestelijke theaterweken waar buitenlandse troepen komen. Er zijn nog meer steden en landen waar men op gezelschappen uit den vreemde is gesteld. Inzonderheid ook de Duitse steden. Hiet valt een initiatief te nemen voor een organisatie. Het Holland Festival kent reeds samenwerkingen met ande re festivals. De buitenlandse gezel schappen die hier komen gaan zelden alleen voor Holland op pad. Het is nog maar een beperkt systeem en het wordt op bescheiden niveau uitgevoerd. In Parijs en Londen komen de aller beste troepen met hun topprodukties. Het idee lijkt aanbevelenswaardig. Samenwerking is een harde noodzaak die door de opening van tot voor wei nige jaren nog niet gekende moge lijkheden geürgeerd wordt. SCHIPHOL, 5 okt. Op uitnodiging van de Sovjet-Unie is de vaste diri gent van het Kunstmaand-Orkest, de heer Anton Kersjes, gisteren met zijn echtgenote van Schiphol naar Moskou vertrokken voor het geven van zeven concerten. Het is de eerste maal, dat de dirigent een dergelijke uitnodiging heeft ontvangen. De heer Kersjes zal de stedelijke orkesten in Zaporozje »n Charkow (in de Oekraine), Nowo Si- birsk (in Siberië) en het staatssym- fonie-orkest in Moskou dirigeren. Uit gevoerd zullen worden „Elektra" van Afphons Diepenbrock, „In Memo- riam" van Lex van Delden en gedeel ten uit werken van De Falla, Liszt, Brahms, Beethoven en Mozart. Eind deze maand keert het echtpaar naar Nederland terug. een 'extra landingsrecht, dat varieert tussen 5,40 in Uruguay en 1.123 in Zweden voor een vier-motorig straalverkeersvliegtuig. In Nederland gelden dezelfde rechten overdag als 's nachts De voor de passagiers dikwijls er gerlijke luchthaven belas ting wordt niet overal geheven. Op de meeste lucht havens moeten de reizigers voor een intercontinentale vlucht 5 a 6 gulden boven de prijs van hun vliegbiljet betalen. Toch lopen ook hier de prij zen in sommige gevallen ver uiteen. In Tunesië betaalt de passagier 1,69 in Venezuela 61,20. Ecuador is in dit opzicht de duurste luchthaven door 10 procent van het vliegbiljet te vra gen. Op Schiphol geldt voor de intercon tinentale reiziger een tarief van zes gulden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 11