Zo speelden de Bouwmeesters TONEEL IN ARCHIEF Nieuwe afdeling bij Toneelmuseum TELEGRAM UIT MEXICO ri Veel buitenlandse detectives en luxe boeken in ons land Nieuw proces voor Ruby Student is intelligent met gevoel voor humor Beraad in bisdom Breda over Mis in de week Smallenbroek weigert zijn Kamerzetel MODERNE KOLDER BIJ STUDIO „Eh?": gekke toneelavond Rubens ontdekt in Toronto? Amsterdam koopt helft van totaal Geen interesse voor eigentijdse muziek Lachen om modieus jargon en berekende effecten nieuwe dag Romeins Mozaïek 1(1 Culturele introductie Tilburg se studenten Overleden Dr. Schuyt naar Rome VOLGENS MARKTONDERZOEK Proef in Arnhem Heppeners „Scherzi" voor Utrechtse Kring Afrika-conferentie DONDERDAG 6 OKTOBER 1966 Tijd voor een AMSTERDAM, 6 oktober THEO MANN-BOUWMEESTER en Louis Bouwmeester zijn twee grote namen, twee legendarisch geworden figuren uit de Neder landse toneelgeschiedenis. De generatie, die hen nog in hun grote tijd heeft gezien, is sterk uitgedund. Het Filmmuseum be schikt over filmfragmenten, waar uit men althans een indruk krijgt van hoe zij speelden. Geschiedenis l,'cr de Boer van Rijk, Willem, van der Veer en Barend Barendse in „Het Telegram uit Mexico". !?ctiveS.t ?ngelse de" kr-as0r mallV James Nfer 0Tr' Dove) en festy p Donnell (Mo- N*rla^1Se) - naar Het Geluid- en Beeldarchief in het Toneelmuseum. Van de ontvangruimte uit ziet men enkele der cabines. Regie Studie rechtsgeleerdheid Als het allemaal geworden is, zoals men het zich voorstelt, kan men hier terecht voor de belang rijke voorstelling, die men gemist heeft, of voor die oude glansrol, die men nog eens wil zien, of voor de speelstijl van vroeger, die men wil nagaan. De toneelspeelkunst is dan niet meer helemaal zo'n ongrijpbaar iets, verdwenen als het doek valt. Voor „Oorlog en Vrede" AMSTERDAM, 6 okt. De Nederlandse student is intelli gent, heeft gevoel voor humor, is welbespraakt en luidruchtig. Hij is niet ouderwets, onnozel of verward, en in doorsnee ook niet kinderachtig of onbezonnen. Tijdelijk uit politiek De bedrijfsleider (Piet Kamerman) en het verloofde meisje (Liesbeth Struppert) bij de ketel in „Eh?" ANDRÉ RUTTEN L. Broeder: Romeins zaïek. Uitg. Ons Huis, Utrecht, 9, behoort .tot de steden, waar- Mo E-pifl m.en n<x>it uitgeschreven (en uit een raakt. Het is begrijpelijk, dat Voor r eUr d*e opnieuw de aandacht deze ■ize veelbesproken stad vraagt, -ï W] I IÏAI"OU lrnnnnn itom nnri an/lnrn 6 an a !aten kennen van een andere dat vT-® m'n meer gebruikelijke zijde, Vrvi^„ 1 ^°ekt naar een nog niet of niet Brnü? e belicht facet ervan. Dirk L. ZaÏQi,,er' auteur van „Romeins Mo- heeft T>(Uitg' °ns rluts, Utrecht 9,-) iea-p„j e bekeken „door de bril van zii„ïG en anekdote" en karakteriseert Wal i „ek zelt als een „anekdotale deliit ?g door Rome"- Het is dui niet at een dergelijke benadering bel a ge??bikt is om van- een stad de taktSrij'kste en meest verheven ka- «ertrekken en wederwaardigheden ar voren te halen. Maar met spitse i en speels vernuft kan men ook, misschien juist zo een stad in de dab raken en scherper karakteriseren Ook ï164 welk Seleerd of sereen boek bQ„', aar over deze subtiele middelen IVfat Dirk L- Broeder, helaas, niet. d.ot een oubollige breedsprakigheid, sta ?.let zelden irriteert, dist hij om- o^dtg allerlei verhalen op, die men verigens voor het grootste gedeelte r, vaak heeft gelezen of gehoord. aarbij komt dat zijn taalgebruik ver- p^.van onberispelijk is. Ik pluk slechts Jjrie bloempjes: U kent toch het won- van haar plotseling welig groei- nae hoofdharen, die het lichaam als t Ware ontmantelden en haar zo voor /erdere vernedering bespaarden? Om tj®1, gevaarte te versjouwen en te her oprichten. Een gesteun, alsof de stem .an Rome in barensweeën ligt of moe r? van de herhaalde oh's en ah's rio de bezoekers of van hun bewon- ®rende geluiden, die ze zo vaak heeft .opeten aanhoren. Het is verder on gust om Romulus de eerste der zeven arquinische (Etrurische) koningen Ah Rome te noemen en Vespasianus A,.eerste niet-Romeinse keizer. Ken- W-hjk heeft bij het schrijven van dit Y°ek de liefde de kunde overheerst. an de weeromstuit zal misschien me- ijl?® lezer de feilen met de mantel der fr wiben bedekken. Het boek raai geïllustreerd met 30 pagina's ten lez®.. oorspronkelijke foto's. Maar de >,-Zer zou er meer nut en plezier van ebben gehad, als in de tekst steeds aar de desbetreffende foto verwezen ilhS °f als er ten minste een lijst van ustraties aan het boek was toege voegd. D1ERCKS. TORONTO, 6 okt. Een schilderijen- restaurateur in ^Toronto, Harcourt »yms, meent een doek van Rubens in handen te hebben, voorstellende Hele- he i' ourment, de tweede echtgenote Jan de schilder. Als Syms gelijk heeft, is het schilderij ruim één mil- vlfn 8ldden waard. Hij zegt het stuk getr nog geen 90-00" gulden te hebben ö«°cht van een zakenman in Toronto. had het weer overgenomen van h0** familie, die het portret al ongeveer "crd jaar in haar bezit had. (Van onze veresleggever) Zij speelden voor de eerste wereld, oorlog, samen met Rika Hopper en Lily Bouwmeesterin een der stukken van jhr. van Jan Riemsdijk: Pro Domo, dat een groot succes werd, alhoewel het voor de kritiek artistiek niet door de heugel kon. Er is, omstreeks 1914, een film van gemaakt, waaruit een frag ment werd vertoond bij de opening van het Beeld- en Geluidarchief van het aan de Amsterdamse Herengracht ge vestigde Toneelmuseum, dat beoogt méér van het Nederlandse toneel op band en film vast te leggen dan tot dusverre is geschied. Nog meer voor de belangstellenden van nu dan voor het nageslacht. Dat nageslacht zal om ons net zo lachen als wij het nu doen bij dat oude filmfragment van Pro Domo. Jan Wil lem Hofstra kan vertelle n, dat de op namen indertijd gemaakt zijn in het stadion, waar men dus een kamer had gebauwd, zonder plafond uiteraard. °m zoveel mogelijk van het licht te profiteren. Dit betekende ook, dat de wmd vrij spel had in de deftige Ju gendstil - kamer, zodat de palmen er soms wlink Tiggti ©n w©©r bowG^on ©n de zustersiuier van Rika Hopper haar om het hoofd wappert. Als men de oor zaak niet weet kan men denken dat het er flink tocht. Men kijkt nu ook vooral vermaakt en niet ontroerd naar de sterk aangezette mimiek, waarmede in die stomme films gewerkt werd. Toch is dat een bijkomstigheid: objectief ge zien krijgt men een indruk van de stijl, waarin deze groten speelden. Veel komischer werkt een eenakter als Het Telegram uit Mexico. Daarin treedt toch ook een legendarische fi guur als Esther de Boer van Rü'k op. Naast haar Willem van de Veer, Barend Barendse en Adolf Bouwmeester. Wat zij speelden was een kort melodrama, waarin de hoofdpunten wel erg beknopt zijn uitgewerkt en waarin de mimiek nog veel sterker is vergroot dan in dat andere fragment. DE TONEELCONVENTIES waren toen natuurlijk geheel anders dan nu, zeker als men ze voor de film toepaste, waar de stem uitgeschakeld was en de ondertiteling een „tussentiteling" was, die de spreekscènes gewoon onderbrak, een soort toelichting slechts. Regisseurs waren toen nog nauwelijks bekend. Een der eersten was Herman Schwab, die als jongeman probeerde de fote Henri de Vries, nog altijd befaamd als eerste speker van De Brand in de Jon- a tv nZG verslaSgever) ^STERDAM, 6 okt. daar Tetecfivepockets, teur ®°et de impor- ^ekei-?"», buitenlandse bep_ 7 "et van heb- d®rdp ,e ^ken twee- Set uii de hele om- de ij-» Daarom haalde fhar T0rteur Van Dit- pavm^ Jvers ^°ehsrfa '- Waar ze >-ho aef ln het Carl- dersPaitv een ^hrij- deti. ty opluister- T C®rde Vfriijd organi- ifHton aa Bitmar in van \tenf°onstel- >n buitenlandse h°eke zTpri iux«Ta?r vooral kenden 5?ek.en te tiJ Van hk, 01e hoe- gulden °Yen de vijf- 4 tste?arend°en het d® ki„ vertl2eer goed, kol de nc? en geluk- i6r te goed- Wat l-Vmrden. verkoop van bilitenland.se boeken be treft is er een enorm verschil tussen de gro te steden en de klei nere. In de provincie is het maar vijf per cent van het totaal, ter wijl in Amsterdam twin tig proeent van alle ver kochte boeken buiten lands zijn. Amsterdam, als toeristenstad en als cultuurcentrum, neemt bijna de helft van alle buitenlandse boeken die er in ons land verkocht worden, voor zijn reke ning. Vroeger was de diplomatenstad Den Haag nummer een. De universiteitssteden zijn niet zo belangrijk. De interesse van de stu denten is, misschien door geldgebrek, zeer beperkt. Buiten hun studieboeken kopen ze vooral goedkope boeken en ontspanningslectuur. De. buitenlandse literaire boeken worden het meest in Amsterdam verkocht. Gebonden ro mans doen het ook niet meer, men wacht wel tot er een pocket van verschijnt, aldus de heer A. A. van der Hoek, verkoopleider bij Van Ditmar. Buitenlandse boeken zijn ook sterk aan het seizoen gebonden. Duit se boeken worden voor al 's zomers langs de kust verkocht. Door de komst van buitenlandse arbeiders ziet men nu ook Turkse, Spaanse en Italiaanse pockets, ter wijl Scandinavische pockets vooral in Rot terdam verkocht wor den. De zeelui uit die landen lezen veel. Een van de meest op vallende boeken op de tentoonstelling is een fotoalbumachtig boek, „The millionaire's dia ry", een agenda met snob appeal, met adres sen van dure hotels en winkels in de echte we reldsteden Londen, New York, Parijs en Berlijn. Het is een geintje van Peter Wolfe, de meest inventieve jonge uitge ver van Londen, die ook een „insult dictionary" heeft uitgegeven met beledigingen in vijf ta len. De agenda kost bij na zeventig gulden. ge Jan te regisseren. Jan Willem Hof stra kan ook vertellen, hoe dat ging: „Als u nu links uit de coulissen opkomt, meneer De Vries" waarop De Vries: „Wat, van opzij opkomen? Een eersteplans acteur komt uit het fond." „Goed meneer De Vries, U komt dan van achter op en loopt rechts naar voren naar meneer X." „Naar meneer X lopen? Laat meneer X maar naar mij toekomen." Misschien is het geluid- en beeldar chief er de plaats niet voor, maar dat soort aneedoten zou natuurlijk ook wel bewaard moeten blijven. Wat men wel bijeen gaat brengen dat zijn copieën van de belangrijkste dramatische pro- dukties voor de radio en de teleyieie. De Nederlandse toneelgezelschappen bieden het archief een film aan, waar op fragmenten uit de belangrijkste to- neelprodukties van dit seizoen worden vastgelegd. Naarmate de middelen groeien zal dit alles nog toenemen. HET BEGIN ligt eigenlijk bij de lief hebberij van een jonge technicus uit de Amsterdamse stadsschouwburg, die al voor de oorlog toneelfragmenten op de geluidsband begon vast te leggen. Hij is later bekend geworden toen hij er in slaagde grammofoonplaten van to neelfragmenten te maken dank zij ook de bijval van toneelspelers: Gerard de saar, die nadien voor Philips de Par- lando-reeks opzette. Zijn platen waren goed, zonder dat zij een financieel, suc ces werden, hetgeen ook niemand had verwacht. „Wat ze eigenlijk op de plaat willen", zei hij, is Rooie Sien ge speeld door Ank van der Moer en Han Bentz van den Berg." Die „ze" was het kopend publiek. Het idee voor dit archief kwam ook van hem. Vlak voor dat het verwezenlijkt ging worden is hij overleden in de zomer van 1965. Het archief heeft geen bijzonder grote ruimte, in het sousterrain van de To neelmuseum, als is die rukm te in zulk een groot herenhuis niet bepaald klein. De architect Walter Glansdorp heeft de ruimte heel doelmatig verdeeld en aantrekkelijk ingericht. Onder de stoep van het herenhuis staat men binnen in een kleine hal, die aansluit bij een wat (Van onze correspondent) TILBURG, 6 okt. Van vrijdag 14 tot en met zondag 16 oktober zuilen de Tilburgse Hogeschoolstudenten kun nen deelnemen aan een culturele in troductie. De bedoeling van deze da gen is de studenten op zodanige wijze met de artistieke kanten van het leven te confronteren door hem in aanraking te brengen met verschillende vormen van kunst en met kunstenaars, zodat zij in de verdere loop van hun studie meer interesse voor de kunst tonen. Het programma bestaat o.m. uit ont moetingen met kunstenaars, waarbij gesproken zal worden over allerlei on derwerpen op het gebied van muziek, literatuur en beeldende kunst. Voorts zullen de studenten een drietal voorstel lingen bijwonen, namelijk een van het Nationaal Ballet, van „Tweelingbroer gezocht" van Plautus, door Theater, terwijl de Compagnia d'Opera Italia- na een opvoering zal verzorgen van De Troubadour van Verdi. DEN HAAG, 6 okt. Van de 849 mannelijke studenten die in de jaren 1954-1957 hun studie in de rechtsge leerdheid begonnen, had na acht stu diejaren 83 procent het kandidaatsexa men met succes doorstaan en had 63 procent het doctoraal examen met goed gevolg afgelegd. Studenten met diploma gymnasium-b behalen voor het kandidaatsexamen gunstiger stu dieresultaten (89 pet geslaagd na 7 jaar) dan zij die gymnasium-a bezit ten (82 pet). Verreweg de laagste stu dieresultaten worden behaald door de restgroep „andere vooropleiding" (67 procent). Deze en andere conclusies komen voor in een publikatie van het Cen Ixaal Bureau voor de Statistiek, waar in de uitkomsten van een onderzoek naar studieloopbaan en studieresulta ten van studenten in de- faculteit der rechtsgeleerdheid worden bekend ge maakt. Het komt betrekkelijk weinig voor dat studenten in de rechtsgeleerdheid van faculteit veranderen: 5 pet na vijf studiejaren, voornamelijk in of na het eerste studiejaar (4 pet). Uit de statistiek blijkt ook dat de jongste stu denten niet alleen tot betere examen resultaten komen maar ook sneller studeren. AMSTERDAM, 6 okt. In Amsterdam is gisteren overleden de heer Dr. Leo BRENNINKMEIJER. Dr. Brenninkmeijer was 60 jaar. Van de Brenninkmeijers, die het C. en A. concern opbouwden, behoorde hij tot de derde generatie. Hij studeerde economie en promoveerde op een proef schrift over het rentevraagstuk. Na de voltooiing van zijn studies kwam hij in 1931 naar Amsterdam om zich naar het voorbeeld van zijn voorgangers in elke richting van het bedrijf praktisch te be- kwamen. Hij bekleedde daarna leidende functies bij de C. en A. ondernemingen in Enge land, Nederland en de Verenigde Staten In 1951 keerde hij naar Nederland terug om deel te nemen aan de leiding van de moedermaatschappij Unlcena N.V. grotere ontvangstruimte. Die geeft toe gang tot twee geluidscabines die er zijn, en de ene, wat grotere filmcabine, waarachter de eigenlijke archiefruimte ligt. Het materiaal, dat men daar moet bewaren, neemt niet veel plaats in. Er is ook nog niet zoveel: het eigen lijke werk moet nog beginnen. AUSTIN, 6 okt. (AFD Het Hof van Appèl in de Amerikaanse staat Texas heeft gisteren het doodvonnis te gen Jack Ruby vernietigd en een nieuw proces gelast, dat in een ander district dan Dallas moet worden gehouden. De nachtclubeigenaar Ruby werd des tijds ter dood veroordeeld op beschul diging van moord met voorbedachten rade op Lee Harvey Oswald, de ver moedelijke moordenaar van president Kennedy. Oswald werd twee dagen na de moord op het staatshoofd doodge schoten, toen hjj door de politie van Dallas van het ene bureau naar het andere werd overgebracht. Het uit drie leden bestaande Hof van Appèl kwam tot de conclusie, dat de rechtbank in Dallas destijds ten on rechte verklaringen van politiefunctio narissen over gesprekken met Ruby, kort na de moord op Oswald, als be wijsmateriaal had toegelaten. De ver dedigers van Ruby hebben steeds ge steld dat hun cliënt niet toerekenings vatbaar was ten tijde van de moord. Ruby werd destijds veroordeeld me de op grond van verklaringen van po litiemannen, tegen wie hij enkele uren na de moord op Oswald had gezegd dat hij met voorbedachten rade had gehandeld. DEN HAAG, 6 okt (KNP) In de pastorale Constititie „Gaudium et Spes" (het oude schema XIII) spreekt het concilie zich in paragraaf negen uit, voor de grote wenselijkheid een orgaan van de universele Kerk op te richten, dat tot taak zal hebben de katholieke gemeenschap aan te sporen een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de arme landen en de opbloei van de sociale gerech tigheid tussen de naties. Een voorlopige commissie onder lei ding van kardinaal Roy werd daartoe te Rome opgericht. Op verzoek van deze Vatikaanse commissie zal het lid van de Tweede Kamer, dr. W. J. Schuyt, specialist in vreegstukken van oorlog en vrede en internationaal be- stuurshd van de Internationale Katho lieke Vredesbeweging „Pax Christi", zich een dezer dagen naar Rome be geven om door deze commissie te wor- d®R gehoord. Uiteraard zullen de vraag stukken van oorlog en vrede in dit ge sprek centraal staan. (Van onze correspondent) BREDA, 6 okt. Het diocesaan pastoraal beraad van het bisdom Bre da zal 23 november voor de eerste keer bijeenkomen op Kasteel Bouvigne te Breda, met als voornaamste discussie punt de Eucharistieviering op de week dagen. De oprichting van een dioce saan pastoraal beraad werd in juli door de bisschop bekendgemaakt. Het is bedoeld als een overlegorgaan, dat adviezen geeft in het diocesaan beleid. Het bestaat uit priesters, religieuzen en feken en vergadert driemaal per jaar. Niet alleen tijdens deze eerste bij eenkomst, maar bjj voortduring zal de bisschop het beraad informeren. De eerste keer zal het beraad onder meer voorgelicht worden over het oriënta tiecentrum voor kerkelijke roepingen te Tilburg en de diocesane roepingen- raad. Wat de H. Mis in de week betreft, tot nu toe is in de parochies het getal vastgestelde Eucharistievieringen op weekdagen als regel gelijk aan het aantal beschikbare priesters, waarbij ook een rol speelt, dat de pastoor wil voldoen aan de verplichtingen, die hij op zich genomen heeft door het aan vaarden van stipendia. Op vele plaat sen zijn echter vrijwel geen gelovigen aanwezig. De vraag is nu of het gebrui kelijke stelsel in de week niet moet worden vervangen door een ander, dat meer verband houdt met de deelne ming van de gelovigen. Gevraagd wordt of in de nieuwe regeling niet een plan van vieringen voor bepaalde groepen moet worden opgenomen, waarbij men kan denken aan vieringen met de catechese op scholen, voor mensen die hun arbeid rond het mid daguur onderbreken en voor bejaarden op tijden, die hun bijzonder schikken. Ook wordt gedacht aan huisdiensten voor zieken, invaliden en bejaarden, die niet naar de kerk kunnen komen. De commissie voor Liturgie heeft inmiddels de priesters van het bisdom gesprekstof over dit belangrijke on derwerp toegezonden. De vergadering wordt geleid door de bisschop van Breda. Omdat nog niet in elk de kenaat een pastoraal comité is opge richt, zal op de eerste vergadering het totale aantal van 28 leken nog niet be reikt worden. (Van onze verslaggever) Dat leert een representatief onder zoek onder de Nederlandse bevolking tussen 18 en 64 jaar, uitgevoerd door het Bureau voor Opinie-onderzoek ROC Marketing Nederland ter ge legenheid van het vierde lustrum van het Amsterdamse studentendispuut „Phrixos". In een enquête over de „image" van de Nederlandse student werd aan de ondervraagden een lijstje van vier en twintig eigenschappen voor gelegd, waarbij werd gevraagd die eigenschappen aan te strepen, wel ke van toepassing zouden zijn op de gemiddelde student. Opvallend is dat „gunstige" eigen schappen het meest werden aange streept en „ongunstige" veel min der. Intelligent werd door 55 pro cent van de ondervraagden aange streept, „gevoel voor humor" door 48, spraakzaam door 46 en alleen het minder aangename luidruchtig door 45 procent. Daarbij kan won den opgemerkt, dat het onderzoek werd gehouden in de periode 19 tot 30 september j.L, de tijd dat door de studenten overal in het land he vig en soms zeer luidruchtig werd geprotesteerd tegen het beleid van minister Diepenhorst. Slechts 3 procent van de ondervraag den liet noteren, dat de student ouderwets is, 4 dat hij onnozel is en 10 dat hij verward is. Minder dan 20 procent streepte aan: stoer, rustig, brutaal, een bemoeial, onbe zonnen of kinderachtig. Opklimmend NIJMEGEN, 5 okt. Bij een recen te proefneming in Arnhem, waar zeer veel trouwe concertbezoekers wonen, is duidelijk geworden dat moderne, eigen tijdse muziek niet wordt gewaardeerd. Een speciale serie van dergelijke con certen door het Gelders Orkest is geannuleerd, omdat er geen belang stelling voor bestond. En dat terwijl in Gelderland, in tegenstelling tot de rest van het land, het concertbezoek een nog stijgend bezoekersaantal trekt. Ir. H. Levison, die dit gisteravond als bestuursvoorzitter van het Gelders Or kest in Nijmegen mededeelde bij het begin van het nieuwe concertseizoen, betoogde dat de orkestleiding in dit op zicht voor een dilemma staat. Ener zijds is het ondenkbaar, dat aan het repertoire vanaf een bepaald moment geen nieuwe werken kunnen worden gevoegd, terwijl het anderzijds duidelijk is, dat het op programma nemen van moderne werken ook het trouw komen de publiek afstoot. naar 35 procent was de mening dat de Nederlandse student arrogant, slordig, representatief, serieus, plichtsgetrouw, ijverig en eigenwijs is en verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Boven de 40 procent kwamen nog de eigenschappen actief, zelf verzekerd en „heeft initiatief". De mening van mannen en vrouwen verschilt niet doorslaggevend- Wel noemden meer vrouwen dan man nen de student stoer en arrogant. De mannen vonden de student daar entegen weer meer spraakzaam, luidruchtig en brutaal- De verschillen waren groter tussen bewoners van steden waar een uni versiteit of hogeschool is gevestigd en van plaatsen zonder universiteit. De goede eigenschappen intelligent, spraakzaam, „heeft initiatief" en „heeft gevoel voor humor" werden door bewoners van universiteitsste den beduidend meer genoemd. Men zou daaruit kunnen concluderen dat de student wel meevalt, als men hem beter mee maakt. Alleen de eigenschappen onnozel, ver ward en bemoeial werden door be woners van plaatsen zonder univer siteit meer genoemd, zonder dat het verschil overigens doorslaggevend was. In het algemeen hadden de bewoners van universiteitssteden meer eigenschappen aangestreept dan de overigen (gemiddeld 8,1 te gen 6,5 eigenschappen). (Van onze parlententaire redacteur) DEN HAAG, 6 okt. De heer J. Smallenbroek, die als gevolg van een verkeersfout, waarvoor hij op Prinsjes dag door de Haagse rechtbank werd veroordeeld, reeds in augustus beslo ten had ontslag te nemen als minister, zal in ieder geval tot de volgende zo mer zich buiten de politiek houden. Na een ruime bedenktijd heeft de heer Smallenbroek besloten niet de zetel te gaan bezetten, die in de AR-fractie in de Tweede Kamer voor hem open open stond, nu de heer Elfferich van de Tweede naar de Eerste kamer is gegaan. Het is niet te verwachten dat de heer Smallenbroek voorgoed uit de politiek zal gaan. Hij wilde geen mededelingen doen over dit besluit om thans voorlopig politiek nonactief te blijven. Bekend is dat het besluit hem moeite heeft ge kost. Er is ruim overleg aan voorafge gaan met adviseurs, waaronder ook de partijvoorzitter van de AR dr. Berg huis. Men zou hem geadviseerd heb ben, dat niet alleen hijzelf maar ook zijn partij er alleen maar mee gediend zou zijn wanneer hij niet nu reeds zou terugkeren. Als oud-minister zou hjj dan in de functie van volksvertegenwoor diger tegenover een kabinet komen te staan, waar hij om geheel buiten de politiek gelegen redenen afscheid van heeft moeten nemen. Tegenover dat kabinet zou hij alleen door te zwijgen en door bij stemmingen uit de zaal te verdwijnen, een correcte houding heb ben kunnen handhaven. Ook zou te ver wachten zijn geweest, dat de oppositie het niet zou hebben kunnen nalaten hem in deze zwakke positie van oud minister aan te vallen. VOOR DE MEESTE BEZOEKERS van het eerste seizoenconcert der Utrechtse Kring, die haar gasten over het algemeen niet overlaadt met mu ziek der laatste jaren of dagen, zullen de „Scherzi per archi" van Rob Hep- pener, die het Nederlands Kamerorkest gisteravond in het Utrechtse gebouw voor K. en W. presenteerde tot dan toe wel onbekend zijn geweest. Men hoorde er eerst snelle, wazig aandoen de tempi, waaraan haast geen sub stantie ten grondslag scheen te liggen; dan volgden passages, waarin enige kleur en ook wat meer klank werden waargenomen; en tenslotte werden ma terie en vorm zodanig gecombineerd, dat men er toch enig houvast aan kreeg. Men kon niet zeggen dat deze muziek bijzonder veel betekende. En toch was de ontvangst gulhartig. Het daarop volgend Divertimento voor strijkers van Béla Bartók ver goedde in alle opzichten alles wat men by Heppener niet, of te weinig had gehoord. Voor de pauze speelde Piet Lentz het Concert voor violoncel in D, van Leonardo Leo, in zijn tijd de roem der Napolitaanse school vruchtbaar componist op velerlei terrein, zelf o.a j ook uitnemend cellist, over welke laat ste bijzonderheid niemand zich zal ver wonderd hebben bij het horen van het prachtige Larghetto en het tweede deel „con bravoura".Solo- en orkestspel gingen onder leiding van Goldberg goed samen. De dirigent had de avond laten inzetten met niet minder dan zes meesterlijke fuga's uit de „Kunst der Fuge" van J-S. Bach. Wk AMSTERDAM, 5 okt De com missie „Kerk Overzee" van de Ne derlandse Zendingsraad (gevestigd te Amsterdam) organiseert in samenwer king met het vormingscentrum „De Keyemberg" te Renkum van 28 tot 30 oktober en van 18 tot 20 november a.s. conferenties over „Afrikaanse per spectieven". Door een aantlal deskun digen, die een veeljarige ervaring in Afrika hebben, zal voorlichting worden gegeven over leven en werk in dit continent. Medewerking wordt voorts verleend door een forum van Afrikaan se studenten in Nederland. DE TONEELGROEP STUDIO is nu in haar theatertje in de Brakke Grond, aan de Amsterdamse Nes een moder ne Engelse klucht beginnen te spelen. Schrijver ervan is Henry Livings, jaar, als meer schrijvers een manusje van alles, maar van het intellectuele soort. „Eh?" is zijn zevende toneel stuk. Het zou nooit geschreven zijn zonder het absurde toneel, al heeft Livings er in hoofdzaak van geleera dat op het toneel alles kan en dat kop en staart overbodigheden zijn. De ab surde effecten, die hij met kwistige hand gebruikt, zijn dan ook knotsgek geworden. Het stuk speelt in de witbetegelde stookkamer van een wasserij. Hoofd- figuur erin is de pas aangenomen sto- ker, die de ketel op spanning moet houden door op een knop te drukken, aan een hendel te draaien of een wijzer te verschuiven. De ketel zelf staat op het toneel, een mooi en ver- nultig bouwsel, waarin zuigers begin nen te bewegen, manometers te wer- ken> cijfers rond te draaien, lichten te branden, geluiden te brommen, op de duur ook stoom te ontsnappen. Het he le ding kan ook nog angstwekkend rood-gloeiend worden. Net een echte moderne machine, een knap staaltje van de decorontwerper Cor Hezemans. Behalve de stoker komen nog een aantal andere figuren te voorschijn: een mevrouw, die een psychiatrisch geschoolde sociaal werkster zou kun nen zijn, een bedrijfsleider, een domi nee, een Turkse kolenschepper en de verloofde, later de bruid van de stoker, die zich dan met zijn gade in de stook kamer vestigt. Deze figuren zelf zorgen ook voor een aantal koldereffecten, die soms goed gek zijn, soms een beetje ver velend, soms onbegrijpelijk, maar dat alles hangt ook wel af van wat men er plotseling in ontdekt. Er wordt geen serieus woord in gesproken, alle ge sprekken zijn aaneenschakelingen van kortsluitingen: wat de een zegt heeft niets te maken met wat de ander ant woordt, of het heeft een geheel ave rechts verband, of het beweert het te genovergestelde. Daar zitten dan voort durend persiflerende elementen in. De stoker goochelt nog gemakkelij ker met het moderne jargon van het maatschappelijke werk, de psychiatrie en de zielzorg als de figuren die er zich beroepshalve mee bezig houden. Dat is zijn bijdrage aan de algemene spraakverwarring, die voortdurend blijft heersen en waaraan ieder van zijn eigen vakgebied uit wel het nodi ge toevoegt. Men komt er een hele reeks van de modernste gemeenplaat sen uit alle gebieden des levens in te gen, tot de God-is-dood-theoiogie aan toe. MEN ZIT er aanvankelijk wat ver bluft naar te kijken en te luisteren, maar het blijkt in toenemende mate komisch te werken. De voorstelling, die wij zagen, was er een voor jongere Studio-getrouwen, die een abonnement hebben op de kleine reeks voorstellin gen, die aan de officiële première vanavond voorafgaat. Zij waren snel „in" en dat schiep in de zaal een heel geanimeerde sfeer. Onder regie van Johan Greter werd er ook erg knap gespeeld. Het is wel een stuk, waarvoor de effecten nauwkeurig berekend moeten worden, willen zij hun maximale wer king bereiken. Krijn ter Braak viel in het bijzonder op door zijn humo ristische typering van de dominee. Aart Staartjes gaf de stoker een gekke speelsheid, Piet Kamerman een laco nieke karakteristiek van de bedrijfs leider, Cocki Boonstra een verhullende geëxalteerdheid aan de sociale werk ster, Liesbeth Struppert grappige stem mingswisselingen aan de bruid. Alles t>ii elkaar een heel gekke avond. De ti tel „Eh? suggereert een soort ver bazing, waarbij men zich de ogen uit wrijft.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 13