VERRASSEND NIEUWE VORMGEVING Katechismus vooral voor ouderen en opvoeders Breedbandmiljoenen zijn voor kleine spaarders Meteen al kritiek Onderwijs aan schipperskind schiet ernstig tekort KENNISMAKEN MET PRAAG Eis maand voor schuld dood kind Inhoud wijkt in vele opzichten af van vraag- en antwoordsysteem beleg in InterUnïe ONHOUDBARE SITUATIE OP INTERNATEN Serie klankbeelden over veranderde wereld kinderzegels Hulscher en Plak Woninginrichting; nieuwe dag liturgische week- kalender WETSONTWERP NAAR TWEEDE KAMER MET HET OOG OP DE TOEKOMST Gebrek aan eerbied voor de historie van Deventer STROOMDRAAD IN APPELBOOMGAARD Overbezetting Personeelstekort ZATERDAG 8 OKTOBER 1966 l ..AMSTERDAM, 8 okt. Er ?13n van de nieuwe katechismus ln afzienbare tijd vertalingen te ^"wachten in het Frans, Spaans, j^uits, Italiaans, Engels en Por- j^gees. Niettemin bestempelde Kardinaal Alfrink de nieuwe ka- ^chismus uitdrukkelijk als een Nederlandse. „Een wereldkate- °hismus zou zwaar afbreuk doen de pluriformiteit die in pasto ral opzicht in onze Kerk nood- rkelijk is". In ons land zijn op ^tekening nu al ruim 200.000 ®xemplaren verkocht. Volgens 0yer een aantal jaren wijzigingen borden aangebracht in de tekst. Onherkenbaar Geboorte v^maacdelïjke geboorte Erfzonde Arbeidsellende Huwelijk BEMG ^VAtionaAL BELEG IONAAL m BELEG N.V. Internationale Beleggings Unie „Interlinie", Postbus 617, Den Haag *aü Rozenkrans Eerder staat geschreven dat in een druk leven vaststaande woor den steun en inspiratie zijn. De twee kruistekens voor en na Onze Vader of Weesgegroet zijn „als twee deurtjes waartussen wij even vrij zijn voor God. Het spreekt vanzelf dat wij bij dit mondgebed niet meteen aan al de woorden kunnen denken." Tweedaagse vliegtocht naar de GOUDEN STAD AAN DE MOLD AU! Voor een beperkt aantal deelnemers bestaat de mogelijkheid om via een arrangement dat wjj in overleg met een erkend reisbureau samen stelden, deel te nemen aan een tweedaagse vliegtocht naar Praag. a. b. c. e. f. Arrangement: de reis per vliegtocht v.v. van Schiphol naar Praag, transfer van vlieghaven Praag naar hotel v.v. middagexcursie op dag van aankomst, alsmede ochtendexcur sie op dag van vertrek. verzorging te Praag (diner, overnachting, ontbijt, lunch), tevens tweemaal een maaltijd aan boord (eenmaal op de heen- en eenmaal tijdens de terugreis). airport tax zowel voor Schiphol als voor vlieghaven Praag, diensten van een reisleider. VOOR LEZERS VAN NIEUWE DAG BEDRAGEN DE TOTALE KOSTEN VAN BOVENSTAAND ARRANGEMENT f 193,- 12,50 VISUMKOSTEN. In verband met tijdige aanvraag van het groepsvisum, bij opgave s.v.p. vermelden: naam en voornamen, geboortedatum, geboorte plaats, nationaliteit, adres en woonplaats, nummer paspoort. Tevens dienen wij zo snel mogelijk te beschikken over welgelijkende pasfoto's. Wij adviseren de deelnemers om zakgeld in U.S. dollars mee te nemen. VERTREK vrijdag, 28 oktober 1966 te 9.30 uur van Schiphol, aankomst te Praag 11.45 uur. vertrek vanuit Praag vlieghaven op zaterdag 29 okt. te 15.45 uur, aankomst op Schiphol 18.00 uur. Wij verzoeken gegadigden voor deze reis zich telefonisch in verbin ding te stellen met ons kantoor te Rotterdam, telefoon 010-142011, afdeling Lezersservice. Omdat het aantal beschikbare plaatsen beperkt is zullen aanvragen voor deze reis in volgorde van binnenkomst worden behandeld. AFDELING LEZERSSERVICE. (Van onze speciale verslaggever) UCÖUÖL 111CL LA a v Vict uitgesloten is dat er nog andere Jrftechetische uitgaven zullen volgen ,°°r een eenvoudiger wijze van ver- ?.0ndiging, of voor speciaal gebruik. Er r°rdt een begeleidingscommissie in het rmv.en geroepen om het episcopaat van y-vies te dienen bij het propageren van zf1 nuttig gebruik. „Ik hoop dat er (leer mee gebeurt dan het boek een mooi plaatsje geven in de kast, naast .V) ooit gekochte, maar nooit gelezen "libel", zo zei de kardinaal. .Het team der samenstellers (dat ano- jüem wil blijven en dat heeft afgezien :an honoraria) heeft geen theologische *®rhandeling willen geven, noch een na- Wagwerk compleet met bronvermelding ^len afleveren. Zij vermijden „het patste woord te spreken" of in zg. handzame formules geloofsbegrippen J^eer te geven. Het Onze Vader staat ?°g wel in de tekst opgenomen, naar het Wees Gegroet zal men vergeefs zoeken. De Twaalf Artikelen des Ge- i°°fs, die in zekere zin het merg van ?e vroegere katechismus vormden, zijn Jh hun bekende formulering niet in het meuwe boekwerk te vinden. Om iets fan het mysterie herkenbaar te ma- *en, is een vers van M. Vasalis afge drukt. Fragmenten uit de boeken Job, prediker, Spreuken e.d. vinden een ge dicht van Van Duinkerken in hun ge selschap. De nieuwe katechismus, ter verkon diging van het geloof, wil als een een heid gelezen worden. Hij begint met de diens op zoek naar God en eindigt met Dod die op zoek is naar de mens. Pri mitieve en oude godsdiensten worden |?schetst, maar ook humanisme en st?rkisme worden belicht als geestes- (jpdtiiingen die opvattingen hebben over pi,.houding jegens 't Absolute. De kate- Zj'adius vertelt dat het Rijk Gods lang- ift dl, eeuw na eeuw, zichtbaar wordt top he geschiedenis, waarbij de chris- .den telkens voor nieuwe opgaven Sarden gesteld. Het is de onuitspreke- rfjhe God, „die groter is dan ons hart", e de slotbladzijden beheerst. t He oude katechismus is niet meer tl herkennen in de nieuwe. Men vindt i*6r de zedenleer niet terug als een tPsornming van christelijke verplich- Jdgen, De sacramenten worden niet jd voor één in bondige terminologieën ®handeld. De liturgie wordt niet be sproken als een aparte sacrale bezig- „,e}h van de zondag, maar als een L jdiinatiepunt in het gewone leven van 6here dag. VAls in de tekst sprake is van de °.leeht, vindt men niet meer catego- ïlSch gesteld „eenmaal per jaar be- d°ort men te biechten", maar vindt ,den uitvoerig de liturgische of per- vkidüjke momenten opgesomd die zin- v?1 kunnen zijn om het sacrament g®d de biecht te ontvangen. En als 0 dhnige mensen het graag dikwijls „dtvangen, zo wordt gezegd, is het niet bef als dit uit „angstigheid" zou ge- 0j ren, zo min als het juist is mensen kloostergemeenschappen daartoe te wuigen. le?Ver dogma's staat er onder meer te den hat ze geen woorden, maar waar- hp™ zi'm. in hgf) verleden is onfeilbaar- kny. We^ eens teveel opgevat als een jasboek: het staat er en daarmee uit. dof bie!d er te weinig rekening mee t wij nooit met (je waarheid zonder de te doen hebben, maar altijd met zeifVltdrukking van de waarheid. De- *eafe Waarheid moet altijd nieuw ge- l>er un toegepast worden, wil zij niet puAfhalen en verdorren. Ook een vast Uj "t is voor het dynamische denken ha„i^Veging. De nieuwe katechismus kind voorbeeld aan van een klein punt* daarvoor de moeder het vaste lëog jn huis is, maar beweeglijk en nu eens hier en dan weer daar, t/ier» Vrolijk, soms ernstig. Voor een zo vaak in de tegenwoordige do orr,e>en voorkomt zoals met de toein •a s geval is, staat er expliciet katec}ii over geschreven in de nieuwe heeft men volgens de i katechismus niet op te vat- ®Mig een ongewone biologische bo0« Jdn zaken, maar „als een ge- 6hig 1°neindig meer dan die van "tensenkind, die in geen enkele T eicr?^tober: 19e zondag na Pinkste- ™eato^«en^ mis» nreHn- nrpf V ri M ncit Mr--~ Wit ttlk IeëenheiH miS: cred°! Pref- v- d- H' fj ia - groen - *T Ui o' dl .abten) 5anclscus Borglas; mis Os Justl w'eao;PnS?chap van Maria; eigen mis; b': Ms v. d. H. Maagd Maria - wit - d0 >1 -V" d' Maagd 19e zondag na Pinksteren Vr ksb r^ard, koning en belijder; mis Os tg Ö>Ugi'Ustus i. paus en martelaar; mis ij R. v rood -re^jt van Avila, maagd; mis 16 ?Crei ive Q vaii VVCIBIUIICIW», liis T»I5aïdedralenKerkwijdings- ierribilis; credo - wit - eigen'"ber: 20e zondag na Pinkste- f°bl=enheirt Wls; rreJ-- - ï*hauCr®erde fro,en St- L de i..?. yn van wereldheren, Groningen: in ge- verhouding staat tot wat mensen uit zich kunnen. „Niets is er in de schoot der mensheid, niets is er in de men selijke vruchtbaarheid dat Hem ver wekken kan Wat de verhouding geloof-wetenschap aangaat, daarin zijn volgens de nieu we katechismus, vele schijnproblemen gerezen omdat men voor geloof hield wat het niet was, of voor wetenschap wat het niet was. „Op de gebieden waar de goede serieuze wetenschap werkelijk bij kan, heeft deze in zulke conflictge- vallen altijd de voorrang (met de mate van zekerheid die haar eigen is, dat is heel vaak die van de hypothese). Heb ben de gelovigen iets tot dan toe anders verstaan, dan komt dit omdat zij uit de openbaring conclusies trokken die er met uit te trekken zijn. Zo heeft men uit het scheppingsverhaal, dat een dichterlijke beschrijving is van het ont staan der mensheid wel eens conclu sies getrokken over de onmogelijkheid van de evolutie. Maar dat is dan niet de goddelijke boodschap van het ver haal De beaming van het ge loof sluit aan bij ons diepste vermo gen. Dit maakt deze zekerheid tot de diepste, grootste die wij kennen op aar de. Tegelijk is het echter een zekerheid van overgave, liefde, van liefde jegens Hem die men pas in de overgave kent. Men staat dus niet op eigen bodem. Daarom behoort twijfel wezenlijk bij de geloofszekerheid." Frappante verschillen met de oude katechismus worden ook zichtbaar in het hoofdstuk dat over de erfzonde handelt. Wat er gebeurt met kinderen die ongedoopt sterven is in de nieuwe katechismus geen angstaanjagend ge heim, zoals in de oude, omdat de Ver lossing voor heel de mensheid is, moet er ook voor ongedoopte kinderen een weg naar heil zijn. „Hoe precies, we ten we niet", geeft de Kerk toe. En de erfzonde dan? „Een pasgeboren kindje dat niet gedoopt is, wordt reeds ont vangen in een wereld waar de verlos sing werkt." En wat de volwassenen be treft: hoe een leven moreel ook mis lukt, welke boosheid ook een mens in zich toelaat, geen mens is afgeschreven, geen mens staat niet onder de roep van het goede. Maar toch kan men zich een diepe geheimzinnige schuldigheid bewust wor den. „De onontkoombaarheid van oor logen, die uitbreken als een zweer, ter wijl haast niemand wil. De vanzelfspre kende hoogmoed van kapitalisme en kolonialisme. De vergiftiging door klassen- en rassenhaat. Midden ln het zo beschaafde Europa zijn zes miljoen mensen vergast omdat ze tot een ander ras behoorden." Ziehier een fragment, waarin bekend wordt: „Wij hebben vui le handen", en waarin Anna Blaman en John Henry Newman ten tonele ge voerd worden om dit nader te illustre ren. En de paradijsvloek dan? „Wij hoe ven niet een bijzondere betekenis toe te kennen aan een „eerste zonde". Het gaat er niet voornamelijk over dat de mens heeft gezondigd en is bedorven. Hij zondigt en wordt verdorven. De zonde van Adam en Eva is nabijer dan wij denken In onszelf". Onze geest blijft machteloos om het begin van de boosheid te begrijpen. Het heeft iets te maken met de menselijke vrij heid. Het bestaat. En tegen de wil van God. Maar God heeft de macht om er groter goed uit te doen voorkomen. Dit is het geloof waarvan de nieuwe kate chismus getuigt. MEN KOMT ook te spreken over de ellende van de arbeid: soms hard, saai, drukkend, hard makend, twee- dacht scheppend, fnuikend, beperkend, misvormend. Maar arbeid kan mense lijk gemaakt worden door de mogelijk heden die in de schepping liggen en die de mens uitvindt. De vooruitgan in wel vaart, comfort, technisch kunnen, dit humaniseringsproces van de arbeid, is werkelijk een verlossing. Jezus' wonde ren, zijn genezingen, zijn moeiteloze voeding in de eenzaamheid, zijn ge makkelijke visvangst laten zien dat God staat aan de kant van levens vreugde, gezondheid en verlichting van lasten. De verre toekomst waarop het marxisme zegt zich te richten, kan een uitzicht zijn, zeker voor goede men sen. „Maar het is te weinig. Het zou kunnen betekenen: de mens afzonder lijk is onbelangrijk Een verrassende wending neemt het betoog als het thema „Gij zult niet doden" en de eerbied voor het leven aan de orde komt. Een prettig uiterlijk, verstandige voeding, goedzittende kle ding, menselijke behuizing, psychische hygiëne behoren tot de zorg voor het leven. Men moet bestrijden alles wat het leven minder leefbaar maakt: luchtverontreiniging, vervulling, ver keersovertredingen, slechte waar ver kopen, te hard werken voor zijn levens onderhoud, als men daarmee het eigen leven of dat van het gezin ver prutst. Te veel drinken breekt een mens af. Gemeen zijn verdovende middelen. „Begin er niet aan, zelfs niet uit nieuws gierigheid." Lawaai, dat al te veel ze nuwen heeft kapotgevreten, is evenzeer een aanval op het leven. Ook het dode lijke woord, de voltreffer en de af gunst worden in verband gebracht met het gebod „Gij zult niet doden". Duidelijke woorden spreekt de kate chismus over doodstraf en het monster oorlog. „In ons land is de tijd rijp om het strafrecht op een meer christelijke leest te schoeien en het vergeldings element steeds meer uit te bannen. „Waarbij wij moeten waken voor het gevaar de delinquent die door de „ver gelding" tenminste als verantwoordelijk mens serieus genomen wordt, door een behandeling puur tot een patiënt en dat is in dit geval al heel vlug tot een rechteloze te verlagen." Het beginsel van zelfverdediging acht de nieuwe katechismus absoluut niet een volledige rechtvaardiging van oorlog. „Ons geloof moet bezeten zijn van de vrede." Men volgt verder de redenering van de encycliek Pacem in Terris en het conciliedocument over Kerk en we reld. „Zij die zich aan de opvoeding wijden, speciaal die van de jeugd, of de publieke opinie vormen, moeten het als hun heilige plicht zien, bij allen een nieuwe vredesmentaliteit te wekken. WAT DE KERK aan de mensheid wil meedelen over huwelijk, voort planting en gezin heeft in de nieuwe katechismus uitvoerig aandacht ge kregen. De ouders „maken" een kind, verlangen een jongen of een meisje; Gods scheppingskracht echter doet „mij" ontstaan, een uniek persoon, Zijn kind. De erotiek is niet alleen „goed", maar ook „heilig". Maar in erotiek losgemaakt van menselijke waarden kunnen onvermoede dieptes van kwaad worden geopenbaard. Voor de homosexuele mens heeft de nieuwe katechismus een bemoedigen de raad. En wat moet men denken van de echtscheiding die door een nieuw huwe lijk gevolgd wordt? Of de voor de twee de maal getrouwde Christen per se en altijd van de gemeenschap der eucharis tie moet worden uitgesloten, liet de oude katechismus niet in onzekerheid. De nieuwe katechismus vindt dat Hij die alles weet dit mag uitmaken. Een wijs priester zal zo'n christen misschien wil len helpen om hem te laten leven vanuit de toestand die nu eenmaal ont staan is. Voorzichtig wordt dan ge steld dat de sacramenten gegeven zijn als sterkte en voedsel. Op de weg der gebrokenheid kan de priester helpen een gewetensoordeel te vormen, overne men kan hij het niet. De laatste gewe tenszekerheid komt aan de mens zelf toe. Met dit alles wil men echter niet tor nen aan „de absolute overbreekbaar- heid tot kruisiging uit liefde toe van het volledige christelijk huwelijk". Het gemengde huwelijk komt ter spra- ADVERTENTIE (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 8 okt. Bü de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot instelling van een bezitsvormings fonds. Uitgangspunt voor het ontwerp is geweest de verkoop door de Staat van de aandelen in de NV Breedband en de NV Koninklijke Nederlandse Hoogovens- en Staalfabrieken. Van de netto-opbrengst van de transactie is een bedrag van honderd miljoen gul den (reeds aangegroeid tot 110 mil joen) afgezonderd ten behoeve van be zitsvorming voor brede lagen van de bevolking. Doel van het voorstel is besparingen te financieren die gedurende een lan gere periode in stand moeten worden gehouden dan het geval is bij de be staande bezitsvormingsregelingen. De regering wil met dit voorstel de vor ming van duurzaam bezit stimuleren en stelt onder bepaalde voorwaarden fi nanciële en fiscale tegemoetkomingen en garanties in het vooruitzicht aan ko pers van waardepapieren met lange looptijd (bijvoorbeeld in de vorm van rentespaarbrieven) en spaareffecten. De regeling zal echter alleen gelden voor kopers met een leeftijdsgrens van minimaal 21 en maximaal 59 jaar en een inkomensgrens van ten hoogste 15.000 gulden. Door de minister aan te wijzen in stellingen zullen waardepapieren kun nen verkopen met een nominale waar de van 250 gulden. Deze papieren zullen een looptijd hebben van tenminste tien en ten hoogste vijftien jaar. Gedurende de looptijd moet de koper bij de instel ling waarbij hij het stuk gekocht heeft, ieder jaar 20 procent van de koopsom sparen. Het fonds garandeert de spaarder uitbetaling van de koopsom en van de jaarlijkse besparingen als mede van de rente over de koopsom en de besparingen. Verder garandeert het fonds een minimum rente van vijf procent per jaar over de jaarlijkse besparingen. Als deze rente minder dan vijf procent per jaar zou bedragen wordt de rente ten laste van het fonds aangevuld tot het minimum van vijf procent. Tenslotte wordt een belas tingvrije bonus gegarandeerd. Deze komt neer op 35 procent bij een loop tijd van vijftien jaar en 25 procent. De bonus wordt alleen uitbetaald als de spaarder gedurende de hele spaarter- mjjn zijn waardepapieren of effecten intact heeft gehouden. (Van onze speciale verslaggever) AMSTERDAM, 8 okt. Dat voor de publïkatle van de nieuwe katechismus grote belangstelling be staat, is al direct duidelijk gewor den bij de introductie van het werk, door kardinaal Alfrink in het Con grescentrum van het RAl-gebouw. Een uitgebreid gezelschap van een kleine honderd persvertegenwoordi gers, ook van vele niet-katholieke bladen, was daar bij. Ook van de meeste grote Vlaamse dagbladen waren journalisten naar Amster dam gekomen. De eerste reacties van de aanwe zigen, die voor een aanmerkelijk deel al in de gelegenheid waren ge steld van de inhoud van de nieuwe katechismus kennis te nemen, wa ren gunstig. Er was ook wel kritiek, o.a. over de niet altijd eenvoudige betoogtrant, en over het onbespro ken blijven van een belangrijk punt als „de vrouw in het ambt." Toen iemand vroeg of het aanbeveling zou verdienen de christenen aan te raden in gezinsverband uit de kate chismus voor te lezen, bijvoorbeeld voor of na het eten, zei de kardi naal luchthartig: Een sociologisch onderzoek zal moeten uitmaken of ons geloof beter voor of beter na het eten te verteren is. Maar ik zal deze suggestie graag doorgeven." ke met alle mogelijkheden die het ker kelijk recht thans toelaat. Gezinsplan ning wordt besproken in het veranderen de kader van de moderne opvattingen, zowel binnen als buiten de kerk. De vraag of alle methodes tot geboortere geling voor het christelijk geweten gelijk zijn, heep: het laatste concilie niet be antwoord. Noch arts noch zielzorger spreken hierbij het laatste gewetens oordeel uit; maar de eerbied voor het leven vraagt wel dat men geen prak tijken kiest die gezondheid of gemoeds leven ernstig kunnen schaden", zo luidt de katechismus-tekst in pastorale bewogenheid. De katechismus is een vurig voor spreker van hartelijke, openlijke ver houdingen in het gezin en hij is afkeu rend in zijn mening over een gezin vol taboes, met een verstikkende atmos feer van preutsheid, die het geslachte lijke ontkent of verdringt en daardoor isoleert uit het geheel van de menselijke liefde. Rustig wordt uitgeweid over zaken als sexuele voorlichting, over de spannink- jes en problemen die zich onder jonge ren kunnen voordoen. Ouders zullen, zoals op vele plaatsen in dit boek, in de tekst houvast vinden voor hun op voedingstaak. HET BOVENSTAANDE zal gaande weg enig idee hebben gegeven van de wijze waarop de nieuwe katechismus zich zowel over de algemene geloofs houding, als over concrete zaken uit laat. Verklaart hij, om nog een voor beeldje te noemen, de rozenkrans tot een overleefd gebed? „De woorden zijn zo mooi en zo eentonig dat ze een ruimte maken van een kwartier waarin men stil kan zijn voor God. Het is na tuurlijk nooit de bedoeling geweest dat men bij alle woorden dacht. Men kan aan de geheimen denken. Of aan een kind dat lastig is, aan een buur die op sterven ligt, aan een jong getrouwd stel voor wie men wil bidden." (Van onze speciale verslaggever) ROTTERDAM, 8 oktober DE BINNENVAART wordt in ons land vaak nog omhangen met een waas van enigszins zoete romantiek. Ten onrechte. Het is met name na de Tweede Wereldoorlog een keihard bedrijf geworden. Naarmate dat meer het geval was, kwam ook steeds meer aan het licht dat het onderwijs aan schipperskinderen in Nederland ern stig tekortschiet. Wat in verband met het voortbestaan van het wijdvertakte bedrijf een ernstig gevaar oplevert De Nederlandse binnenvaart heeft een vloot van veertienduizend schepen, het vaarwegennet is, op dat van Frank rijk na, het grootste in Europa. Er zijn in ons land ongeveer zes duizend schipperskinderen in de leer plichtige leeftijd. Ruim tweeduizend van hen zijn ondergebracht in inter naten, een vrij groot aantal in pleeg gezinnen, in kosthuizen of bij familie. Velen wonen ook nog bij hun ouders aan boord. Precieze cijfers zijn daar over niet te geven. Hoe is het nu met het onderwijs aan schipperskinderen gesteld? Ziehier in enkele punten de situatie samengevat. 1. Voor schipperskinderen bestaat géén leerplicht zoals voor „walkinde ren". 2. De ouders zijn pas dan verplicht hun kinderen onderwijs te laten vol gen als zij met hun schip langer dan twee maal 24 uur voor de wal blijven liggen. Zij kunnen hun kinderen dan naar een gewone lagere school of naar een ligplaatsschool sturen. Velen doen dat, sommigen niet. Maar zelfs als zij het doen is het duidelijk dat het om een zeer onregelmatige vorm van on derwijs gaat. Kinderen, die ligplaats- onderwijs volgen, bezoeken soms tien a 15 scholen per jaar. 3. De schippers zien steeds meer in, dat hun kind zich zonder goed basisonderwijs geen positie zal kunnen verwerven, ook niet in de binnenvaart zelf, waar de steeds verdergaande me chanisering steeds zwaardere eisen stelt. 4. Vele ouders zenden hun kinderen vrijwillig naar de wal voor het be zoeken van de zogenaamde contmu- scholen: scholen met een 4-jarig leer plan met drie schooltijden per dag (van 9—12, l'/r—3'/. en 4—5»/. uur bij voorbeeld). Deze vorm van onderwas biedt schippers de gelegenheid hun kinderen in vier jaar tijds de gewone lagere school-leerstof te laten verwerken Het is duidelijk dat het gaat om een overtrokken leer-tempo. En dat de kin deren bij deze gang van zaken over- ADVERTENTIE (Van onze verslaggever) BAARN, 8 okt. „Als je nagaat hoe snel ons maatschappelijk leven zich de laatste jaren heeft ontwikkeld, hoef je geen profeet te zijn om te kunnen vaststellen, dat ons op ieder terrein nog héél wat ingrijpende ver anderingen te wachten staan", vindt Jan Moraal (38). Daarom ook durft hij het aan voor de AVRO-radio een serie klankbeelden te maken, waarin hij niet alleen toekomstvoorspellingen zal doen, maar vooral de vraag wil stellen: „Zijn wij ons al deze vernieu wingen wel bewust, en bereiden wij ons er voldoende op voor?" „Met het oog op de toekomst", noemt hij zijn programmareeks, waarvan zondag avond (21.15-21.45) de eerste afleve ring wordt uitgezonden. Er zal nog een zestal maandelijkse afleveringen volgen. Zondagavond komt het Nederlandse bevolkingsvraagstuk aan bod. Prof. dr. J.P. van Rooijen geeft zijn visie als demograaf, terwijl voor de politie ke partijen, de A.R., K.V.P., P.v.d.A., en V.V.D., respectievelijk aan het woord komen de heren Elfferich, Van der Heyden, Van Lier en Vonhoff. Zij zullen het bevolkingsvraagstuk uiter aard benaderen vanuit de verschillende partij-standpunten. In een volgend klankbeeld wil Jan Moraal het wereldbevolkingsvraagstuk belichten. „Mijn grootste moeilijkheid is het vinden van mensen met een weten schappelijke ondergrond en tevens een duidelijke visie", zegt hij. „Die zijn er niet zoveel. Daarom zal ik meer malen genoodzaakt zijn de onderwer pen zuiver journalistiek te benade ren." Die onderwerpen zullen onder meer zijn: het geluk („wat verstaan wij daar nog onder"), de tegenspraak op ieder terrein tussen de economen („wij zullen macro-economisch moeten gaan denken") en de supermens. Over dit laatste zegt hij: „De moge lijkheid supermensen te kweken door het rangschikken van erfelijke facto ren, is al lang geen fantasie meer. Moeten wij ons niet eens afvragen, wie daarover zal moeten oordelen? Kan iemand beoordelen, welke erfe lijke eigenschappen de beste zijn? De reeks onderwerpen is eindeloos. En het meest frappante is, dat het gaat om vindingen, die meestal nog geen 25 jaar oud zijn. De heer Moraal vraagt zich af of w'j in de toekomst in staat zullen zijn het wereldbeeld, dat steeds sneller verandert door het ingrijpen van de wetenschap, bij te houden. „Zullen on ze maatschappeljjKe structuren en on ze eigen menselijke geest in staat zijn tot een even sterk versnellende aan passing? Een vraag, die beantwoord zal moeten worden door de politici en de mensen in het laboratorium; door allen, die het verschijnsel mens be studeren." Jan Moraal, die in 1928 in Velsen is geboren, noemt zich free lance tekstschrijver. Hij werkte vanaf 1951 zes jaar op de afdeling Jeugduitzen dingen van de VARA. Sinds 1948 heeft hij voor de AVRO hoorspelen, klank beelden en documentaire program ma's geschreven. Zondag 23 oktober brengt hij een klankbeeld voor de mi crofoon, getiteld „De visie van ir. C. Staf", waarin men veertig minuten lang de stem zal horen van een veel besproken en vaak bekritiseerd minis ter, sprekend over de meest onver wachte onderwerpen en daarmee bou wend aan zijn eigen karakterschets. DEVENTER, 8 okt. De culturele raad voor Overijssel heeft zich „in grote verontrusting" tot burgemeester en wethouders van Deventer gewend. Oorzaak van die verontrusting was het bericht, dat voor de onlangs tevoor schijn gebrachte overblijfselen van de absis van een klooster van de zusters des gemenen levens een sloopvergun ning is afgegeven. Met klem bepleit de raad het benoud van deze resten. De absis en de vlakbij aangetroffen crypte van een broederklooster behoren tot de allerlaatste herinneringen aan de be weging van de „moderne devotie." Aan het eind van de Middeleeuwen telde Deventer niet minder dan acht van zulke kloosters. Hiervan is nog weinig boven de grond aanwezig. Nog zeer onlangs werden de allerlaatste res ten opgeruimd van het wijdvermaarde „Meester Geertshuis", nog door Geert de Grote zelf gesticht. De laatste resten van het zuster klooster leveren, volgens de raad be halve een zeldzaam historisch monu ment ook toeristisch een nieuw rust punt in een wandeling door het histo rische Deventer. ARNHEM, 8 okt. In hoger be roep heeft de procureur-generaal bij het gerechtshof te Arnhem mr. G. W. C Bijvoet een maand hechtenis ge- eist tegen de 48-jarige fruitkweker-fa brieksarbeider H. J. G. uit Deest, aan wiens grove schuld het te wijten zou zijn dat op 13 augustus 1965 de zeven jarige Wim Sengers het leven verloor. Het jongetje was in aanraking geko men met een onder stroom staande blanke draad, door de fruitkweker aan gelegd om diefstal van appels uit zyn boomgaard tegen te gaan. De officier van justitie bij de rechtbank te Arn hem had een maand gevangenisstraf geëist en de rechtbank had verdachte conform de eis veroordeeld. Verdachte verklaarde dat hij op san- raden van een collega van de fabriek, waarin hjj werkzaam was, een proef had willen nemen met schrikdraad. De dag tevoren had hjj met een span ningsmeter de draad opgemeten maar liet resultaat was tegengevallen. Te gen zijn vrouw had hij gezegd, „je hebt er geen donder aan". Toch had hij gedurende de nacht de draad aan gesloten op het net, maar 's morgens vroeg heeft hjj de stekker uit de con tactdoos gehaald. Zijn 9-jarig zoontje zou de stekker weer in het stopcon tact hebben gestoken. De werkplaats met de aansluitingen kon niet worden afgesloten. Verdachte zei dat hjj zijn kinderen had verboden aan de stek ker te komen. „Maar kinderen doen zelfs het tegenovergestelde van wat je wilt". De fruitkweker zei niet te heb ben geweten dat de draad levensge vaarlijk was met zulk een spanning Zijn bedoeling was de dieven van zijn appels „te laten huppelen". De procureur-generaal achtte de ver klaringen van verdachte in deze tries te zaak, waarbij een jongetje de dood vond toen hij onder het hek van de bongerd wilde doorkruipen, niet be vredigend. Een kind kan begrijpen daf..fe" blanke draad onder stroom do delijk kan zijn. Deze man had dit zeker moeten kunnen begrijpen. Hij wist iets van elektriciteit en hij had zelfs een spanningmeter thuis. Hij heeft hoogst gevaarlijke omstandigheden geschapen f.Tl bet was grovelijk onverantwoorde lijk dat hij zijn zoontje gelegenheid gaf zijn experimenten voort te zetten. De president wees verdachte op tegenstrij digheden in verklaringen, voor de poli tie, voor de rechtbank en nu voor het hof afgelegd. De raadsman mr. A. A. H. M. Plochg Op dinsiig 11 oktober gaat de veertigste kinderpostzegelactie van start. Na afloop van de ochtend schooltijd trekken in alle steden en dorpen schoolkinderen er op uit „voor het kind". Zij gaan van huis tot huis en noteren bestellingen voor zakjes kinderzegels en mapjes prent briefkaarten. Vorige keer bracht de actie 4,5 miljoen gulden op. Dit jaar hoopt men op 5 miljoen. Zoals U weet is dat geld bestemd voor kin deren die om welke redenen dan ook „in de verdrukking" zijn. Schippers kinderen bijvoorbeeld, waarover U leest ln bijgaand stuk. belast worden, terwijl zij tijd voor ontspanning te kort komen. Er zijn in het land 25 internaten voor schipperskinderen. Hoe is de si tuatie op deze internaten? Er is daar over onlangs in opdracht van de „Stichting Nederlands Comité voor Kin derpostzegels" in Den Haag een rap port vervaardigd dat tot bedroevende conclusies leidt. In 11 van de 23 internaten worden meer kinderen gehuisvest dan de maximum capaciteit toelaat. De over bezetting varieert in 4 gevallen van 47 tot 114 kinderen. In de overige gevallen is hij kleiner: minimaal 7. De kinde ren leven in groepen die veelal te groot zijn, waardoor te weinig indi viduele aandacht kan worden gegeven. Op de tien gemengde internaten is de situatie nog minder rooskleurig. Hier varieert in de helft ervan de grootte van 20 tot 33 kinderen, terwijl de spreiding in de andere helft van 44 tot 84 Énderen loopt. In 14 interna ten ziet hooguit 30 procent van de kinderen hun ouders minstens eenmaal per week. In 4 internaten geldt dit voor 30-60 procent. Alle andere kin deren zien de ouders minder dan 1 maal per week. In bovenaangeduide, doorgaans dus veel te grote groepen verkeert het kind, wanneer het leest, speelt of slaapt. Andere aktiviteiten als naar school .gaan, sport, uitstapjes, wandelen, wor den meestal gedaan in combinatie met andere groepen, waardoor de groep waarin het kind verkeert, rondweg een massaal karakter kan krijgen, met alle nivellerende gevolgen van dien. Er is sprake van een algemeen per soneelstekort, dat vooral voor de groepsleiding en het huishoudelijk werk sterk spreekt. In geen enkel in ternaat komen groepen voor met meer dan twee vaste groepsleiders; soms is er maar één. Dit terwijl men als norm zouden willen aanhouden: drie groep - leiders voor een groep van circa 15 kinderen. In het gunstigste geval is er één leider op 8 kinderen, in onge veer de helft van de internaten is er 1 leider op minimaal 12 kinderen. In de twee ongunstigste gevallen waren er respectievelijk 40 en 82 kinderen op één groepsleider. Ook de inrichting van de internaten is over het algemeen abominabel. De sanitaire voorzieningen zijn meestal beneden elk redelijk peil. De douche- of badgelegenheid varieert van één douche of badkuip voor zes kinderen tot hetzelfde voor. .éénentachtig kinde ren. De slaapruimte is in zeer vele gevallen beslist onvoldoende. In acht tien van de drieëntwintig internaten worden stapelbedden gebruikt. En de conclusie van het rapport is dan ook dat een groot deel van de Nederlandse schipperskinderen opgroeit onder onaanvaardbare omstandigheden. Een algehele verbetering in de situ atie is slechts via een grotere over heidsbemoeienis te bereiken. Een be leid op korte termijn moet gericht zijn op snelle interim-voorzieningen, die in de ergste nood voorzien. Een beleid op langere termijn op de ontwikkeling van bouwplannen voor enkele nieuwe internaten, die aan de moderne eisen voldoen. Zo liggen de zaken. Het is misschien een vreemd geluid voor een land als he' onze waar het onderwijs toch wer kelijk niet verwaarloosd wordt. Maar op het gebied van onderwijs aan schip perskinderen hebben wij bepaald een achterstand in te halen. ADVERTENTIE LANGE TIENDEWEG 31 GOUDA Ook Uw meende dat niet te veel waarde kan worden gehecht aan de tegenstrijdighe den in deze verklaringen. Verdachte is nu eenmaal een primitief denkend mens, die niet in staat is te produceren wat hem bezielt. Pleiter gaf voorbeel den van gevaarlijke omgang met ver trouwde elektrische artikelen in de huishouding van ook meer ontwikkei- den dan deze verdachte en vroeg vrij spraak. De dood van Wim Severs toe schrijvend aan een ongeluk en niet schuld. Hij had 1.000 meter draad ge kocht en daarvan 200 meter aangelegd. De man was ervan overtuigd dat het „niets deed", hij had niet aan een duidelijk gevaar gedacht. Hij heeft ge daan wat redelijker wijs van hem kon worden verwacht: hij trok voor zijn vertrek naar de fabriek 's morgens vroeg de stekker uit het stopcontact. Volgens mr. Plochg valt zijn cliënt zeer weinig te verwijten, het was on juist zoals destijds het publiek, dat eigen rechter ging spelen, heeft gerea geerd. Uitspraak 21 oktober.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1966 | | pagina 7