Verzamelen als hobby
KRONIEK
Televisie
Radio
TV-reclame
heeft invloed
op de jeugd
HffKR YjQiyl'l\rEEiPtt.fetflllii:illlM(MOT
al
BOULEVARD
„V oorwaarts"
AV R Ooud recept
P
Rubens ontdekt?
i
Éi
MAANDAG
DINSDAG
DINSDAG
MAANDAG
4
Nieuwe studie o1f
wiegedrukkei1
„n'^\rre>A^;
MAANDAG 10 OKTOBER 1966
Veel belangstelling trok op de vijftiende Utrechtse tentoonstelling
van De Verzamelaar de fraaie collectie aanstekers. De Utrechtse
wethouder H. J. van der Vlist had even tevoren de tentoonstelling
geopend.
De filmcensuur wordt niet gewipt,
maar naar de nieuwste normen
gaat wat er nu wordt uitgeknipt
ons filmprogramma vormen.
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
België Frans
Duitse televisie
Tweede programma
Nederland I
België Frans
België Nederlands
Duitse televisie
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Radio Veronica
Brussel 324 m.
Hilversum I 402 m.
r>oon
BtT
ftl
5860. De volgen
de morgen werd
de stilte in de na
tuur reeds vroeg
verstoord door
heer Bommel. Hij
liep, gewapend
met een zware
wandelstok en
met het ochtend
blad onder de
arm, vastbera
den over de weg.
Een ernstige trek lag over zijn gelaat en het was duidelijk, dat hij
een vast besluit genomen had, waarvan hij zich niet af zou laten
brengen. Het gerucht van zijn schreden deed zijn buurvrouw opzien
van haar tuinwerkzaamheden.
„Waar ga je naar toe, Ollie?" vroeg ze een beetje verontrust.
„Is er iets gebeurd?"
„Ja", zei heer Bommel. „Inderdaad. De burgemeester is ver
dwenen en de commissaris is overspannen. De krant staat er vol
van, mevrouw! Het zijn misstanden, en er moet een einde aan
komen!"
„Het is me wat te zeggen!" mompélde juffrouw Doddel, die
steeds ongeruster werd. „Hoe komt dat nu zo ineens?
„Niet ineens", verbeterde heer Ollie streng. „Deze onJ!y"markieS'
heden zijn al lang aan de gang. Eerst Joost en toen de zelf
zoals u weet. Dat gaat niet langer. Ik bedoel, ik had al e£Trjjpt
iets moeten doen. Als ik niets doe, gebeurt er niets, als u fa
wat ik bedoel. Mijn besluit staat vast. Ik ga naar de heioe
boel daar grondig te onderzoeken." je
„O, nee", riep het vrouwtje uit. „Dat ga je niet, 01ivierkraar
heel knap en je kunt alles. Maar je moet je plaats weten,
vlakte ga je niet!"
Heer Bommel zakte wat in en liet zijn dagblad vallen.
„Niet?" herhaalde hij verslagen. „Waarom dan niet?
FRANS BOELEN
f /AA. -
LV ooft V
fpfl
hc-i, ,J,t H
JOHNNY en RIJK
Habiele mannetjes-makers
«Wt paJtkfJc
KUNT U DIT
EVEN DOOR
DE TOV
HALEN?
DAME? DEZE VODDEN ZIJN NIET
te reinigen! waar. werkt uw
MAN EIGENLIJK?
gffHTTA
ff
f.\
magische
s LANDS KRONIEK^
VERZAMELEN IS EEN HOBBY
van velen, zeer velen. Miljoenen over
de gehele wereld sparen alleen reeds
postzegels omdat naar zjj stellen zo
veel vreugde is te beleven aan deze
„microkosmos van beelden, kleuren,
cijfers en letters." Nederland telt tier:
duizenden postzegelverzamelaars. Hun
onderlinge contact is intensief, via tijd
schriften, correspondentie en persoon
lijke ontmoetingen. Er is sinds eniqo
tijd ook een televisie-rubriek gewijd
aan filatelie.
In de vereniging ,,De Verzamelaar",
een organisatie met twaalf afdelingen
over vrijwel geheel Nederland, zijn
3.200 verzamelaars van allerhande za
ken verenigd. Daarnaast zijn talrijke
verzamelaars in afzonderlijke clubs en
kringen èn de vergaarders die als één
lingen hun hobby beoefenen, wat op
de keper beschouwd onmogelijk is.
De meesten bezoeken immers ruil
beurzen en tentoonstellingen waar door
gaans ook niet-leden vftn de organise
rende vereniging toegang hebben.
Het orgaan van ,,De Verzamelaar"
vermeldt voor de maand oktober niet
minder dan 66 ruilbeurzen en drie
tentoonstellingen. Zaterdag was in As
sen de „Dag der verzamelaars in het
Noorden". Op diezelfde dag hield
de afdeling Dordrecht een tentoonstel
ling annex ruilbeurs. 23 oktober houdt
de afdeling Amsterdam een grote na-
jaarsbeurs. Intussen is dan op 15 okto
ber een tentoonstelling in Eindhoven
geweest en op 16 oktober de derde
nationale prentbriefkaartenbeurs in
Vlaardingen.
Wat men behalve postzegels al zo
verzamelt en ruilt? Om enkele zaken
te noemen: munten en penningen, lu
cifersetiketten, suikerzakjes en siga
renbandjes.
Voorts prentbriefkaarten, foto's van
sporthelden, sluitzegels, biervilten, si
garettenmerken, siertheelepels, spaar
potten en reclame-asbakken. Maar er
is veel meer dat men verzamelt. Wist
U dat er velen zijn die foto's van
klederdrachten en van luchtvaart
pioniers sparen, anderen die oude
grammofoons bijeen brengen, ongewo
ne steentjes, militaire decoraties, af
fiches en programma's?
Naar verluidt is het sparen van
speldjes sterk verminderd en in som
mige landen is het verzamelen van
sleutelringen er voor in de plaats ge
komen. Hoe lang zo'n rage duurt is
M
meiaar". Het gaat bij Craig die er
vele jaren over heeft gedaan om zijn
boek samen te stellen vooral om
schaars geworden materiaal. De heer
Stelloo toont zich enthousiast over de
duidelijke afbeeldingen van de kleine
Duitse muntwaarden en over de uitge
breide gegevens van de diverse sta
ten van India in Craigs boek. Het
standaardwerk is in Amerika gepubli
ceerd. Een Nederlandse uitgave zou
zeker het viervoudige hebben gekost.
Deze voorlichting kan de hobbyist
wellicht evenzeer op tentoonstellingen
krijgen. Maar ook de verdienste van
het organiseren van die tentoonstellin
gen komt de organisaties toe.
nooit van tevoren te zeggen. Voor het
merendeel van de zware hobbyisten
zit de vreugde in het constant werven
van zeldzame stukken. Dat kan zijn
een antiek voorwerp of een zeer
schaars geworden munt of penning. De
verzamelaar moet dan wel kennis van
zaken hebben.
Om een enkel voorbeeld te noemen:
voor muntverzamelaars zijn de namen
Yeoman, Schulman en Scholten een be
grip geworden. Voor hen die zich spe
ciaal op oudere munten richten zal
Craig dit gaan worden. Wij noteren
dit uit enkele deskundige opmerkin
gen die de heer G. Stelloo maakt in
het jongste nummer van „De Verza-
NTS: 19.00 Nws. 19.01 Pipo. 19.05 Ken
merk. 19.35 Openlucht-circus. 20.00 Journ.
20.20 Zo is Ria. 21.05 Silhouet. 21.35 Ha-
fenpolizei. 22.00 Meneer de Magistraat.
22.25 Journ.
NTS: 20.00 Nws. 20.01 Zangsoliste met
orkestbegeleiding. 20.15 President Kenne
dy (2): De duizend dagen. 21.05 Laura
Storm. 22.00 Toto Kwis. 22.05 Journ. 22.30
Teleac.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Jonge speur
ders. 19.15 Tienerklanken. 19.55 Weerber.
20.00 Nws. 20.25 A man called Harry
Brent. 21.10 taalquiz. 21.40 De arme die
ren. 22.10 De socialistische gedachte en
actie. 22.40 Nws.
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre
king. 22.50 Lichte gr. 23.00 Studio 2300:
licht progr. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.15 Zeg 't met zegels. 18.20
Actualiteiten. 18.25 Licht Instrumentaal
trio. 18.50 Meisjeskoor. 19.15 Als lk het
voor het zeggen had. 19.20 Fragmenten
uit musicals (gr.). NRU: 19.50 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Omroepor
kest (opn.): mod. muz. 21.30 Ratten, do
cumentaire over knaagdieren. 22.00 Pro
menade ork. 22.30 Nws. 22.40 Actualitei
ten. 22.55 Sport op hoog niveau. 23.30
Folkloristische muz. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.05 V. d. soldaten. 18.20
Paardensportuitsl. 18.30 Keurig frans.
18.32 Filmmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Gr. pi. 19.00 Nws. en radio
magazine. 19.40 Tophits. 19.50 Lez. 20.00
Muzikaal amusement. 21.00 Hoorsp. 21.47
Klass. muz. 22.00 Nws. 22.15 De zeven
kunsten.
18.28 Nws. aansluitend: schooltelevisie.
18.55 Graffiti. 19.25 Klaas Vaak. 20.00
Journ. 20.30 De eerste wereldoorlog. 21.00
Ce sentimental monsieur Varela. 21.50 Pa
ge blanche. 22.30 Nws.
18.05 Nws. 18.16 Sportjoum. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Politie
film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 We
tenswaardigheden. 18.30 Journ. 19.10 TV-
film. 19.40 Filmreportage. 20.00 Journ.
20.15 Reportages. 21.00 Muzikaal progr.
21.45 Filmreportage. 22.15 Journ. 22.30
Discussie. 23.30 Nws.
18.10 Nws en weerber. 18.20 Actualitei
ten en muz. 18.55 Oude filmfragmenten.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. 20.00 Dagboek
uit de Evangelische wereld. 20.15 Filmre
portage. Aansluitend: Nws. 21.00 Die Zeit
der Traumereien. 22.35 Nws.
10.45 Schooltelevisie.
14.20 Schooltelevisie,
14.05 Schooltelevisie.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Die aktuel-
le Schaubude. 11.00 Die Firme Hessel-
bach. 12.00-13.30 Aktuele kroniek 16 40
Nws. 16.45 Kinderprogr. 17.20 Kir.derpro-
gr. 17.30 Kinderprogr. 18.00 Nws.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gr.
en praatje. 7.30 Nws. 7.55 Overweg. 8.00
Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 830 Nws. 8.32
V. de huisvrouw. 10.00 Aubade. 11.00 V.
d. zieken. 12.00 Musette-ork. 12.18 Markt-
ber. v. schippers. 12.20 Voor de landbou
wers. 12.27 land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte gr. en pr.
1330 Musiësta. 14.20 Schoolradio. 14.40
Licht instrumentaal ensemble (opn). 15.00
Pizzicato. 17.00 Cactussen en vetplanten
op Curapao. 17.10 V. d. jeugd. 18.00 Coun
try and Western Express (gr.).
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7 20 Lichte
gr. 7.55 Deze dag, meditatie. AVRO: 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gr.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding.
9.00 Operafragmenten (gr.). 10.00 V. d.
kleuters. 10.10 Lichte gr. 11.00 Nws. 12.00
Dansork. en zangsol. 12.27 Land- en
tuinb. 12.30 Ultz. voor de landbouw. 12.40
Orgel en saxofoon. 13.00 Nws. 13.10 Actu
aliteiten. 13.30 Sopraan en piano. 14.00
Causerie met gr. pl. 14.40 Schoolradio.
15.00 V. d. vrouw. 15.40 Instrumentaal
kwartet (opn.): mod. muz. 16.00 Nws.
16.02 Klass. gr. 16.15 V. d. jeugd. 17.15
New York calling. 17.20 Lichte gr. voor
de tieners. 18.00 Nws.
9.00 Nws. 9.02 Lichte muz. met horos
coop. 10.00 Nws. 10.02 Kwink. (11.00 Nws.)
12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Muzi
kaal VARA-varia. 13.00 Nws. 13.02 Actuali
teiten. 13.05 Gr. pl. 14.00 Nws. 14.02 Actua
liteiten. 14.05 Opgeruimd. 15.00 Nws.
15.02 Actualiteiten. 15.05 Licht ensemble
met zang. 15.30 Gr. 16.00 Nws. 16.02 Ac
tualiteiten. 16.05 Zorro. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten.
7.00 Ook goede morgen. 9.00 Muz. ter
wijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke.
11.00 Kookpunt. 12.00 Muz. bij de lunch.
12.45 Anita speciaal. 14.00 De keurslagers.
14.15 De speeldoos. 15.00 Verleden tijd.
16.00 Dinsdag special. 17.00 Clearasil.
18.00 Veronica's jukebox. 19.22 Joost mag
het weten. 20.00 Spotlight on Sprite. 21.00
Non stop pop. platen. 22.30 Jazz. Journ.
23.00 Hits a go-go. 1.00 Sluiting.
18 20 Boeren Partij. 18.30 V. d. tieners.
18.55 Op de man af. 19.00 Nws. 19.10 Ra-
aiokrant. 19.30 Radiokoor: geestelijke lie
deren. 19.45 Promenade-ork. en zangsolis
te: klass. muz. 20.25 Hulp aan twee be
jaarden. 21.30 Muz. en dienst. 22.15 Avond-
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer-
mededel., progr. overz. en SOS-ber.
u.48 Gr. platen. 12.55 Overz. buiten
landse pers. 13.00 Nws. Aanslul-
Beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.05 Schoolradio. (15.00 Nws). 15.50 Lich
te muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Lichte muz. 16.30 Gevar. muz. 17.00 Nws,
en mededel. 17.15 De keuze van Brenders.
17.45 Oudvlaamse volksliederen.
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 10 okt. In West-
Duitsland is een onderzoek ingesteld
naar de invloed van de televisie-recla
me op kinderen tussen elf en veertien
j aar. Dit onderzoek, verricht door
prof. Fritz Stückrath, beperkte zich tot
Hamburg, waar drie kwart van alle
schoolkinderen 's avonds tussen zes en
acht uur naar de reclameuitzendin
gen blijken te kijken. Leerkrachten aan
lagere scholen en zelfs kleuterscholen
hebben geconstateerd, dat de kinderen
de reclameboodschappen goed in zich
opnemen. Het gebeurt zelfs, dat zij in
dictees slagzinnen en merknamen, die
geregeld op de televisie verschijnen,
invullen in plaats van het gedicteerde
woord. Dit blijkt uit een artikel in het
reclame-weekblad Ariadne.
Prof. Stückrath meent, dat de cliché
voorstellingen van „mooie vrouwen",
„vastberaden mannen" en „hardwer
kende huisvrouwen", die de televisie
de kinderen voorzet, gemakkelijk in het
okinderbewustzijn doordringen. Ook
heeft het onderzoek zijn vermoeden be
vestigd, diat de generatie van televisie
kijkende kinderen veel vroeger dan
voorheen weet wat er op de markt te
koop is en wat er nodig is om aan
de welvaart te kunnen deelnemen. Door
de televisie-reclame wordt reeds In de
kinderjaren de grondslag gelegd yoor
het latere „consumentenbewustzijn",
aldus de hoogleraar.
Hij constateerde viorts, dat de spots,
die op een miniatuurdrama berusten,
het meest aanslaan bij de jeugd. Di
rect daarop volgen de spots volgens
het cartoonprocédé. Dat de kinderen
niet kritiekloos kijken, bleek uit een
onderzoek op twee lagere scholen in
Hamburg. De meeste leerlingen wisten
foutloos de meest gebruikte reclame-
slagzinnen te noemen. Maar bij som
migen gaven zij duidelijk blijk van
ergernis. Ook vonden zij dikwijls de in
terviewstijl in bepaalde reclamespots
„te gemaakt".
LONDEN, 10 okt. (AFP) De kunst
galerij Christie heeft opnieuw een aan
Rubens toegeschreven werk „Samson
en Dalila" getiteld ontdekt. Het is
volgens deskundigen vervaardigd als
schets voor het gelijknamige meester
werk dat deel uitmaakt van de col-
lectie-Neburg te Hamburg. Het doek
zal op 25 november worden geveild,
5360
•gj.avvi
MET ENIGE VERBAZING heb
ik in het laatste nummer van „De
Journalist" de vragen gelezen wel
ke zijn gesteld tijdens het toelatings
examen van kandidaten voor de
School voor de Journalistiek. Wie
denkt dat het hier ging om een staal
tje van uitgebalanceerd, intelligent
testwerk, vergist zich danig. De
vragen hadden naar mijn gevoel zó
gebruikt kunnen worden in het ple
zierige puzzelblad „Eenvoudige
denksport" of in een van die beken
de zeep-prijsvragen waarbij de moei
lijkheidsfactor zo ongeveer ligt bij
het probleem: het is geel en het
eindigt op anariepietje. Ra, ra wat
is dat?
De opgave had nog een bedenke
lijke kant ook: er werd in deze vra-
genmarathon UITSLUITEND naar
weetjes geïnformeerd, hetgeen vele
argeloze kandidaten de indruk moet
hebben gegeven dat de journalistiek
een vak is waar het voornamelijk
om weetjes gaat. Ik mag deze ont
redderden uit de droom helpen: je
weetje weten is leuk, maar je zegje
zeggen is in dit vak aanzienlijk be
langrijker. In de test waren vele
vragen gesteld in de, dank zij talrij
ke Kerst-, Paas- en Pinksterpuzzels
vertrouwde vorm van „doorhalen
wat niet van toepassing is".
Zo las ik in de briljante opgiave
„Brezjnev is: Russisch schaatskam
pioen, eerste secretaris van de Rus
sische communistische partij, Pools
satiricus, Hongaars schrijver in bal
lingschap" en even vrderop „Van
den Boeynants is: Vlaams compo
nist, minister-president van België,
secretaris-generaal van de NAVO,
winnaar van de Ronde van Neder
land 1965. „Bij het doornemen van
deze .opgaven' vraagt men zich af
welke voorstelling de samenstellers
van dit toelatingsexamen wel van
hun kandidaten moeten hebben ge
had. Als ik tot de kandidaten zou
hebben behoord had ik beledigd mijn
pen neergelegd en met opgeheven
hoofd de zaal verlaten. Maar wat
doe je als de examenkoorts je heeft
aangetast? Je schrijft dóór en on
derwerpt je aan de opdrachtgevers.
Ik kan mij tenminste niet voor
stellen dat een van hen niet geweten
zou hebben dat Brezjnev al jaren
achtereen Russisch schaatskam
pioen is en dat Van den Boeynants
prachtige symfonische werken heeft
gecomponeerd als „De Moldau" en
't oratorium „De Leeuw van Vlaan
deren". Trouwens als je dat niet
weet dan denk je eenvoudig niet aan
een vak als de journalistiek waar
deze gegevens achteloos in je ba
gage behoren te bengelen. Hoe
iemand in 's hemelsnaam op de
vraag „Jopie Pengel is...", Suri
naams politicus heeft kunnen invul
len, is mij een raadsel. Iedere door
snee krantelezer weet toch immers
dat de heer Pengel naast voorzitter
van de Nederlandse Wielrenunie
vooral bekend is geworden als hoog
leraar in de gastronomie te Leiden,
Als het aanzien van de journalis
tiek in Nederland dan opgevijzeld
moet worden (en dat werd tijd) door
middel van een eigen, hoger oplei
dingsinstituut, dan is het wél zaak
dat bij een toelatingsexamen ditzelf
de instituut het aanzien niet direct
weer omlaag drukt met onzinnige
testen als deze. Uit antwoorden op
vragen als „wie is de burgemees
ter van Utrecht" en „noem de naam
van een jonge Nederlandse tennis
ser die in het nieuws is" krijgt men
nu eenmaal niet een betrouwbaar
beeld van de mogelijkheden van een
bepaalde kandidaat-journalist (klinkt
mooi, zoiets als kandidaat-notaris).
Het feit dat burgemeester De Ranitz
een vriend van Anton Geesink is en
eveneens 'n hiartstochtelijk beoefe
naar van de judo-sport, maakt de
man nog niet tot een figuur die het
waard is om door een zenuwachtige,
bibberende examinandus gekend te
worden. En dat Tom Okker toeval
lig juist iets beter speelt dan de ge
middelde wedstrijd-tennisser in Ne
derland mag dan voor een aanko
mend sportjournalist van groot be
lang zijn; de toekomstige redakteur
financiën en economie kan door het
vertwijfeld zoeken naar deze naam
zijn hele proefwerk bederven en
diaarme zijn baan. Als men deze al
gemene ontwikkelingstest dan met
alle macht boven 't peil van 'n gezel
ligheids-quiz op patronaats-niveau
wil uittillen, zou men beter vragen
kunnen stellen als „op welke ma
nier zou u dr. Meinsma het beste
kunnen plagen" of „Waarom zijn de
Ibo's berucht geworden?" Op die
manier worden er tenminste twee
vliegen in één klap geslagen. Eerst
dan kan men intelligente antwoor
den verwachten als „Ik zou dr.
Meinsma het beste kunnen plagen
door vóór hem te gaan zitten, gedu
rende drie uur rook in zijn gezicht
te blazen en hem tijdens deze be
zigheid uitvoerig te vertellen over
stok-oude mensen die ondanks het
feit dat zij in hun leven steevast
twee pakjes sigaretten plus nog vijf
sigaren en drie zware pijpen per
dag hebben gerookt, op hun zes-en
tachtigste jaar nog fluitend de Vier
daagse uitliepen. Deze verhalen kun
nen afgewisseld worden met berich
ten over jonge mensen die, nadat
zij het roken hadden gestaakt, op
jammerlijke wijze tengevolge van
een verkeersongeluk om het leven
zijn gekomen. En: „De Ibo's zijn
opgewekte Nigeriaanse inwoners die
berucht zijn om het feit dat zij zo
veel cabaret in hun oorlogsvoering
doen."
KIJK, DAT ZIJN ANTWOORDEN
waar de examinator houvast aan
heeft. Studenten die voor dit soort
vragen hun hand niet omdraaien
moeten in staat worden geacht om 't
over enige jaren tot docent aan de
School voor de Journalistiek te bren
gen. Maar zoals gezegd het
niveau van de test was bedroevend.
Geroutineerde tandarts-wachtkamer-
denksporters zouden de bladzijde
met-vragen smalend lachend en
oningevuld omslaan op zoek naar 't
volwassen monstercryptogram. Het
toppunt van onbenul en misplaatst
sectarisch denken werd wel bereikt
in de opgave „de voetbalvereniging
die landskampioen is heet..." Nor
male studenten mochten gewoon
,Ajax-Amsterdam' schrijven; kandi
daten uit orthodox milieu konden in
vullen: .Voorwaarts' uit Vriezen-
veen. En waar blijf je dan met je
test, vraag ik mij af. Zo redenerend
kan ik moeiteloos dertig andere vra
gen bedenken waarop zelfs drie a
vier antwoorden mogelijk zijn. Met
eerbiedig respect voor ieders over
tuiging, moet ik toch tot de con
clusie komen dat de samenstellers
hier een enorme blunder hebben be
gaan. Juist omdat het in dit geval
ging om een ALGEMENE ontwikke
lingstest heeft mij de mogelijkheid
van een tweeledig antwoord verrast.
Want de kandidaat die in het jaar-
der-Verruiming 1966 in alle oprecht
heid meent dat niet Ajax, doch
Voorwaarts uit Vriezenveen de eni
ge, echte, ware voetbalkampioen
van Nederland is, geeft blijk van
in het geheel niet op het instituut
thuis te horen óf bewijst dat hem
een opmerkelijk gevoel voor humor
is aangeboren.
Serieus kan men dit antwoord
eenvoudig niet nemen.
ADVERTENTIE
M'ARKLIN
DE AVRO bleek zijn zaterdagse
pretavond samengesteld te hebben vol
gens een overbekend recept. Johnnie
en Rijk en het „Avondje uit" met
Corry Brokken. De enige vernieuwing
bestond hierin dat beide heren geen
„paar apart" meer mochten heten,
maar gewoon werden opgenomen in
een „Weekend show", wat ook al eens
is geweest.
Ook liet Corry haar „Exclusieve
club" nog eens een keer openen. Om
onbekende redenen, want zij bestond
al. Tenzij men moet aannemen dat
het alleen maar gebeurde om Willy
Walden en Piet Muyselaar de gelegen
heid te geven wat sleuteltjes onder
het publiek rond te delen. Met een
inleidend aardigheidje natuurlijk. Geen
kwaaw woord overigens van de Corry
Brokken-show, nauwelijks over John
ny en Rijk, habiele mannetjes-makers,
met een soms al te zeer op een oer-
burgerlijke lachlust ingesteld soort hu
mor. Maar verrassingen zijn bij zulk
een programma-opzet volstrekt uitge
sloten. wat ook wol de bedoeling van
de zozeer op „veiligheid" beluste Avro
zal zijn geweest.
In dat ietwat matte licht bezien zit
de omroep ook met de „fantastische"
avonturen van het ruimteschip „Ori
on" ongetwijfeld goed. Er zullen wel
vele liefhebbers voor te vinden zijn. Er
komen nog zes afleveringen van dit
zeer drastische, Duitse science-fiction
werk. Het verhaal speelt zich in het
jaar 3000 af, nog een eind weg, maar
de schrijver van het spul schijnt niet
alleen te vermoeden dat tegen die tijd
wij aardbewoners ons teweer zullen
moeten stellen tegen wezens elders uit
het heelal, maar ook dat wij met el
kaar converseren met enorme glazen
of plastic stolpen op het hoofd. Was
het kenmerk van de oprechte roman
ticus tot op heden dat hij vertederd
terugkeek naar het verleden, de nieu
we romanticus ziet schijnbaar verlek
kerd uit naar enigerlei toekomst. Voor
wat mij betreft: het heden is mij ruim
voldoende.
„MONITOR" bood zondagmiddag in
derdaad elk wat wils, maar dan toch
niet in de nivellerende betekenis,
waarin die term thuishoort. Het is in
derdaad een „familie-programma",
maar niet zo dat sommige toch ook
bp het stel behorende neven of nichten
de koude rillingen over hun rug zullen
voelen lopen. „Flipper" ligt natuurlijk
een eind uit de buurt van een discus-
sietje tussen Brugsma en Mulisch over
een pseudo-rechtbank (met ondermeer
Sartre als lid) waarvoor president
Johnson in verband met Vietnam sym
bolisch zal moeten verschijnen. En ook
hebben d evoetbaluitslagen nauwelijks
iets uitstaande met een vraaggesprek
een voortreffelijk vraaggesprek van
Johan van Minnen met de zoon
van Rudolf Hess. Maar iedereen vindt
wel wat in zo'n programma. Wat ook
de bedoeling is. De samenstellers er
van, Ton Neelissen en Joop van Zijl,
gaan bij de afwisselende keuz® iiS^j
onderwerpen te werk met e*
onbevangenheid, die zij voora
handhaven.
Zondagavond helaas voor
de
maal
ma neiaas vw» -■
laatste vijf minut
was een van de fijnste aflever
vens. Een uitstekend verba») w
aantal typeringen om belem^V
van te worden. Ik hoop t/
saris Bourrel
dan zijn confrère
n. IK noop p.
hij is mi)
rère Maigret Jte f J
x u6n.ra x. xxix waren deze la<\ <je V;
geen mensen in de studio on zo fIt
te bediscussiëren. Dat was m ggly
erg, maar men miste wel
heid tot enig vorsend rne^
Tenslotte was er een h?r «A, Lii
het „Signalement", gewijd je Pjt
Weiss, ae schrijver van >'vNav h'1'1/
lung" („Het onderzoek")- A Jju W,
was dty/.e hArvertoninc tcreCl J/3 I'\ Or
het scherm komt.
(Van onze verslagg®^
AMSTERDAM, 10 okt. fê
drukwekkend boekwerk SKf
in de 15e eeuw, dat giste£0, j
firma M. Hertzberger en
xirina ivx. nerizuergei in
geven, heeft Nederland tV 0f\ö
het gebied van baanbreker»^,#
naar de incunabelen vej ^et''
boek werd geschreven d001^.
leerde echtpaar prof. dr. T Jie. of>b
linga en zijn vrouw drs- hTds<% f&J
ga-Querido. Het zeer teC"rva^>n
een paar jaar) telt twee gijl'
800 pagina's en kost yA-ard
bc* O*
dit verband is het interef^ gtsï1
melden dat het werk t l'
komen is zonder subsi" e
Het heeft zijn voordelen. .jteO' a
lemaal vrij te kunnen w
prof. Hellinga.
Om te weten waar d
zich bevonden, heeft het ^18 pejl.ii
Europa afgereisd en «qeen
bibliotheken bezocht. ^UWen
grad, waar veel exeiw f
zijn, waren zij nog nr
De titel van bet. 1" The
schreven werk, lur°;_p3 ol
Century Printing
Countries".
I
1 ie J.
vertik' „*1,
Horizontaal en
woorden invullen.
1. vo"1
bons.
7.
10. tal
middel. 14. XXlxy.j- qqSI
genoot. 15. rl.Y.l.er16 zoom- „gjt 1
door Mongolië). 16- ^03 y,
OPLOSSING >t'"
bloem.
•oorden invullen. 3. #^1^'
Idel. 12. middag- ooSt-Azl
15. rivier m -<