Dave Brabeck- kwartet uiteen Visuele vakantie-verleiders in een winters Prinsenhof Cockburn's Ports koel geserveerd, J hart verwarmend Docenten moeten milieu bepalen De keuze van het publiek KEIHARD KABINET* r; pchweppes PLAAT „Osselcar" voor Wally Tax DE ILLUSIE HEEFT VELE GEZICHTEN COCKBURN'S 5 m Lippendienst aan het onderwijs Spreiding van kunst-exposities f r#-; 1 ü6W6STt.RNCkiC O u rt Gregoriaans terrein bij Maastricht gekocht voor bouw universiteit COCKBURNS VOORZITTER VAN HET K.O.V.: DE TIJD DONDERDAG 28 DECEMBER 1967 - 5 Tijd voor een Kent u Spanje? Het doordringen de oog van een Romaanse schil dering op de toeristische toer. Foto Catal Boca, 1966. In de Casino's van Trouviile kan je van alles meemaken, een affiche uit 1899. Een ritje met de Westlandsche Stoomtram is niet te versmaden. Raoul Hynckes, 1920. FRANS DUISTER O <D O tj(/) door ANDRÉ RUTTEN Uit het Italiaans vertaald door drs. Jan Schiphorst. KORTE SAMENVATTING Wordt vervolgd A Sportief..» elegant, gedistingeerd.. de sfeer waarin Schweppes thuishoort Gregoriaanse Gezangen", uitge voerd door de Schola Cantorum van de Katholieke Studenteneccle- sia te Amsterdam, onder leiding van Wim van Gerven. ARTONE, MDE S-3006, Stereo en Mono, prijs: 1R90. Enige tijd geleden heeft Artone ons verrast met een langspeelplaat met *eventien gregoriaanse gezangen, uit gevoerd door de Schola Cantorum van "e Amsterdamse studentenecclesia °nder leiding van Wim van Gerven. Het gregoriaans kan men in ons J&nd nog maar in weinig kerken be luisteren, en vrijwel nergens zoals deze groep .amateurs" het ten geho- brengt. Deze Amsterdamse stu denten hebben, zoals de heer C. Bee- repoot op de hoes van deze plaat •chrijft, weinig pretenties. Zij hebben *ich niet of weinig bekommerd om Wetenschappelijke opvattingen of oude kloostertradities; zij willen zingen op een wijze die voor generaties van kerkgangers en kerkzangers herken eaar is. Zij drukken zich hierbij .wel erg bescheiden uit; zij zingen wel met een misschien weinig orthodox enthou- eiasme, met het volle gebruik van hun etemmogelijkheden, maar zij doen dit tegelijkertijd met een zuiverheid, doordachtheid, verstaanbaarheid en "egrip van de latijnse teksten, die de zeer weinige technische oneffenheden verre in de schaduw stellen en die elke Geïnteresseerde luisteraar ervan kun- ben overtuigen dat deze oude kerkmu- ziek nog steeds levend kan zijn. Bij de keuze van de stukken heeft deze schola zich laten leiden door e'gen voorkeur: voornamelijk bekende, enkele minder bekende gezangen uit net gehele kerkelijk jaar, stuk voor stuk pronkstukken uit de gregoriaanse btuziekschat. Een verdienste van Ar- 'one is dat zij de volledige tekst en ^ertaling van de gezangen bij de plaat levert en voor een zeer gave hoes «eeft gezorgd. In de keuze van haar naam, Schola Cantorum van de Katholieke Studen tenecclesia te Amsterdam, is deze Groep meer pretentieus; de lezers van °ns blad kunnen weten dat deze schola ■larenlang de diensten heeft verzorgd van de Amsterdamse studentenparo chie in het Ignatiuscollege. Zij heeft daarbij altijd getracht het gregoriaans harmonisch te laten opgaan in, te combineren met het sinds enkele jaren Nagestreefde gebruik van de volkstaal 'h de liturgie. Een half jaar geleden beeft de groep moeten wijken voor de opvatting dat de liturgie van deze tijd bitsluitend in de eigen taal, met ge bruik van alleen nieuwe teksten en bielodieën kan plaatsvinden. Deze groep zingt dus niet meer in de studentenparochie, maar beschouwt *ieh nog wel als een representant van de Amsterdamse (studenten)ecclesia. Voor geïnteresseerden vermelden wij nog dat deze schola elke zondag om 12.15 u. zingt in ,,De Papegaai" in de Amsterdamse Kalverstraat; zij zingt daar enerzijds uit liefde voor het gregoriaans, anderzijds wil zij ook daar proberen het gregoriaans in te Passen in moderne opvattingen over de liturgie. PITTSBURGH, 28 dec. (AFP) Het beroemde kwartet van de Amerikaan se jazzpianist Dave Brubeck heeft dinsdagavond in Pittsburgh zijn laatste concert gegeven. „Wij zijn allen moe. bat is de voornaamste reden waarom teij uit elkaar gaan", aldus de 47- iarige leider van de groep. Vooral het Vele reizen het kwartet is juist teruggekeerd van een wereldreis bond men op de duur te bezwaarlijk. De basis voor het kwartet werd 27 jaar geleden in San Francisco gelegd, toen Brubeck kennis maakte met de saxofonist Paul Desmond. Later voeg den de drummer Joe Morello en de bassist Gene Wright zich bij hen. (Van onze verslaggeefster) DEN HAAG, 28 dec. Aan Neder landse tienerorkesten die dit jaar mu zikaal en commercieel het best ge draaid hebben, zullen vanavond bij het brand Gala du Teenager dat in de daagse Dierentuin wordt gehouden, on derscheidingen worden uitgereikt. Een Ossekarkrijgen RobHoeke's Rhythm and Bluesgroup, The Soes en Wally Tax, solozanger van de Outsi ders. De juryleden, Constance van der valk, Tineke Vos (van Veronica) en de heren B. Bunders en H. Batelaan, zÜn van mening dat Rob Hoeke, mede door zijn jazzervaring, een hechte hiuzikale achtergrond heeft en een goede opvatting van rhythm and blues, die gedeeld wordt door zijn 'bedemusici, „stuk voor stuk goede instrumentalisten". The Shoes hebben hun „ossekar" voornamelijk te danken ®an de negroïde klinkende stem van Theo van Es. „Hij componeerde een groot deel van een voor Nederland hoogstaand repertoire". De Outsiders kregen reeds vorig jaar een Ossekar, die eenmalig kan worden toegekend, «un solozanger Wally Tax heeft de Prijs volgens de jury ten volle ver diend. „Hij bezit stemkwaliteit en Bühnepersoonlijkheid' De uitreiking van de Ossekarren is Jibdg vorig jaar nauw verbonden aan het Grand Gala du Teenager, een oeatfestijn geheel in stijl, waarbij Avondkleding op prijs wordt gesteld. In de hallen van de Haagse Dierentuin 'reden een zeer groot aantal beator- hesten en discjockeys op. Het pro gramma vermeldt van 20 tot 24 uur: luisteren naar beat en kijken naar nog "iet bekend gemaakte evenementen, gan 24 tot 4 uur: beatbal. Organisatie s in handen van Jacques Senf. „Maastricht, 28 dec. d? stich- ,'bg Wetenschappelijk Onderwijs Lim- °brg (Swol) is woensdag eigenaresse geworden van een 43 hectare groot ;®rrein in Ambij bij Maastricht. Dit errein is bestemd voor de bouw van e door genoemde stichting gepropa geerde Limburgse universiteit. .Yoor ueze terreinen heeft Swol twee miljoen "blden betaald. EEN ROBUUSTE RADERBOOT vaart bij Nijmegen de Waal af een ongewisse toekomst tegemoet, verlan gend nagestaard door drie elegant ge klede figuren. We schrijven 1897. Het is een tafereel dat bijna een hele affi che beslaat. Daarboven met koeien van letters: „Nijmegen vooruit!" Het is een van de 170 toeristische aanplakbiljetten, die in het winterse Prinsenhof te Delft zijn tentoongesteld omdat de Delftse Vereniging voor vreemdelingenverkeer 70 jaar bestaat. Het bleek een welkome aanleiding dergelijke affiches bijeen te zoeken temeer daar deze tak van de grafische kunst pas de laatste jaren op zijn waarde wordt geschat. Een kostelijke exposiiie. Je wandelt al kijkende in de tijd terug, naar de dagen dat reizen nog een avontuur moet zijn geweest, een luxe ook als het het buitenland betrof, al waren wij in ons land dan wel gewend geraakt aan de boot naar Indië. De schoonheid van eigen land werd pas aan het einde van de vorige eeuw per aanplakbiljet geprezen terwijl in het'buitenland in de tweede helft van die eeuw de affichekunst al een grote bloei door maakte. Emile Zola noemde haar de „charme en vrolijkheid van de straat", Rodin zag er een kans in de kunst te laten circuleren. Een dubbele erkenning dus voor de overigens zeer artistieke en schilderachtige 19de- eeuwse affiches. Vanaf die tijd hebben, na de grote schilders van toen als Toulouse Lautrec, Steinlen, Manet en Theo van Rijsselberghe en van nu als Picasso, Chagall en Matisse, vele voortreffelijke lithografen zich geheel en al toegelegd op deze kunst. Voor Nederland zijn belangrijke reclamepla ten bekend van Willem van Knijnen- burg, Jan Toorop, Roland Holst, Thorn Prikker, Willy Sluiter, Bart van der Leek, Lebeau om enkelen te noemen. Iedereen wilde in die dagen „Voor uit!" Of het nu Nice was of Graubün- den, Zutphen of Amsterdam. Er zijn lachertjes bij voor het leven, zoals een „visuele vakantie-verleidster." „In de winter naar Nice", een affiche met een zonnige kwijnende dame. Indisch gedrapeerd onder een bloemrijke pa rasol, aar de voeten van een geweldi ge marmeren trap die afdaalt naar de Middellandse zee. Zo'n poster zou het nu weer doen, niet om de verleiding, want de dame is bijna van steen, maar om de gein. Hoe ouder de platen hoe leuker. Bloot is er ook te zien, maar het slaat niet dood. Het is hooguit een poging Victoria en haar openbaar fatsoen af te schudden. De aanplakbiljetten zijn gerang schikt naar jaren. De bloeitijd van de getekende affiche boeit het meest. Na 1920 rijst de ster van Cassandre, de eminente lithograaf die het aanzien van de straat totaal veranderde. Rond hem is de tweede groep gevormd en men leest in de platen gemakkelijk de verscheidenheid van stijlen af, die tussen de twee wereldoorlogen de beeldende kunst beheersten. Na 1945 gaan naast bekende kunstenaars ook beroemde fotografen zich met de affi che-kunst bemoeien. De illusie wordt minder, men verkoopt nu feiten, haart scherp vastgelegd in foto's en pakken de slagzinnen. HET PLEZIER OP deze expositie valt vooral te beleven in de oude affiches. Bij wat we nu weten van toerisme houd je het niet voor moge lijk dat dertig-veertig jaar geleden de .yakantie-verleidsters zulke potsierlijke vorm kregen en dat de mensen erdoor werden overgehaald op stap te gaan. 'Je wordt dn T920 uitgenodigd1 voor-een ritje met de Westlandsche Stoomtram via een aanplakbiljet waarop een juf frouw staat afgebeeld die naai" een romantisch trammetje zit te staren dat parmantig door het Westland tuft; of wie in 1905 helemaal naar Mariën- bad wil, kan vernemen dat de trein rechtstreeks gaat en om 4.32 uit Amsterdam vertrekt en de volgende morgen al om 11.58 in het „Kurort" zal aankomen. Maar ook het eigen land wordt aanbevolen. Een Urkervis- ser kijkt u doordringend aan met het gezicht van Jari Blaaser die zo juist een rotmop heeft verteld. (1929). En wie nog nooit een dicht bevederde indiaan voor de Ridderzaal heeft ge zien moet de affiche van het Haagse VW uit 1913 bekijken. Waarom onze rode broeder daar staat is niet duide lijk, hij loenst wel. Kostelijk zijn de aanbevelingen zich in zee te wagen, niet te ver natuurlijk en niet te onbedekt. Schuitjevaren wordt gepre zen met safe tweepijpers en de ont wikkeling van de spoortreinen is op de voet te volgen, vanaf de pluche salons eerste 'klasse tot aan de flitsende snelheid van de internationale ge stroomlijnde expresses. De verleiding breidt zich langzaam uit. Rond de eeuwwisseling zijn het Nice, St. Moritz, Parijs, Bazel en Londen, vanaf 1920 Arosa, Mentonj Parijs, Davos, Berlijn, Amsterdam en York, na 1945 bijna alle landen rondom de Middellandse Zee met als middelpunt Spanje. Er zijn ook enkele Russische aanplakbiljetten te zien en Japanse, een klasse apart. De visuele vakantie-verleiders blijven tot 5 fe bruari in Delft. Om het kwartier komen er van beide richtingen treinen in Delft aan, met eerste en tweede klasse wagons! ADVERTENTIE Alleen een Port van het Huis Cockburn's biedt u deze verrassende, verfrissende eigenschap. Proef Cockburn's Port licht ge koeld. Of serveer het met een blokje ijs; geniet van die extra milde gloed. Een hart verwarmende fonkeling in ieder glas. Want neem de mooiste wijnen van Oporto; voeg er 150 jaar ervaring aan toe - en u hebt Cockburn's -ronde, milde wijnen, een tikkeltje droog.Ports, die natuurlijk even groot blijven, wanneer u ze serveert op kamer-temperatuur. En als u houdt van de karakteristieke smaak van Witte Port, proef dan Cockburn's Dry Tang. één van 's werelds voortreffelijkste wijnen Importeurs: Koopmans Bruinier N.V. - Amsterdam» (Van onze onderwijsredacteur) ARNHEM, 28 dec. Het antwoord op de vraag of de katholieke school in pastoraal opzicht gewenst blijft, wordt grotendeels bepaald door het optreden van degenen die in de school werken. Zowel de priester die de school bege leidt als de onderwijzer, als de kweek school die katholieke onderwijzers op leidt, hebben er rekening mee te houden, dat zij werken of zullen wer ken in een christelijk opvoedingsmi lieu. De ouders sturen hun kinderen naar een katholieke school in de verwachting, dat ze daar zullen wor den opgevoed in die geest. Dit zei de heer Th. M. Knippen, voorzitter van het Katholiek Onderwijzersverbond, op de vandaag gehouden jaarvergadering van het KOV. Terugblikkend op het laatste congres van de wereldorganisatie van katholie ke docenten, wees de-heer Knippen er op, dat 90 tot 95 procent -ffan de katholieke kinderen in de wereld, njet- katholieke -'schölen "bewfdkwi: Dte Khrk is daar slechts aanwezig door het christen zijn en het christelijk leven van katholieke docenten en leerlingen. Maar het congres te Berlijn heeft ook gesproken over het bestaansrecht van de katholieke school zoals we die in ons land kennen. Van Nederlandse zijde is naar voren gebracht, dat een activiteit als het katholieke onderwijs niet meer een binnenkerkelijke beslo tenheid is, maar dat de katholieke school haar plaats inneemt in de volksgemeenschap. Bisschop Elchinger van Straatsburg heeft het bestaan van deze katholieke school verdedigd, overal waar zij is „maatschappelijk mogelijk, in pasto raal opzicht wenselijk en duidelijk gewenst door de ouders". De moge lijkheid voor de katholieke school is in ons land ruim aanwezig en zij wordt IEDER HET ZIJNE door de ouders ook nog steeds zeer positief benaderd. Maar wat de pasto rale wenselijkheid betreft wordt men soms opgeschrikt door berichten die te denken geven. De voorzitter van het KOV zei in dit verband: „Als een vicaris-generaal zich genoodzaakt ziet openlijk te waarschuwen tegen opmerkingen van priesters op katholieke scholen en tegen hun veel te progressieve school- katechese, als een misschien wat sim plistische of ongenuanceerde enquête op een katholieke kweekschool als uitkomst geeft, dat slechts enkele tientallen procenten van leerlingen uit de hoogste klas enige positieve ver wachting hebben van een leven na de dood, als men steeds meer uitingen leest van ouders die zich zorgen ma ken om het godsdienstonderwijs op de scholen en niet het minst de middelba-• re, dan lijken mij dit feiten die de levensvoorwaarde voor de katholieke school, dat zij in pastoraal opzicht wenselijk moet zijn, ernstig kunnen aantasten". WIE IN EEN KRANT over toneel schrijft is iemand uit het publiek, die opschrijft wat hij er van vindt. Of dat overeenkomt met de mening van de anderen in de zaal weet hij nooit zeker. Eenmaal per jaar kan hij vernemen, wat die anderen in een heel seizoen het mooist gevonden hebben. Dat wordt bekend gemaakt in het Theaterjaarboek. Wat vond „het publiek het beste stuk van het seizoen 1965-1966? „Kleine Alice" van Albee. Twee seizoenen eerder was de keus bepaald op „Wie is bang voor Virginia Woolf?" Het laatst gespeelde stuk van Albee, „In wankel evenwicht", komt pas in de volgende enquête aan bod. Voor de hoofdrollen van dit seizoen gingen de voorkeuren uit naar Ina van Faassen voor haar Masja in de „Drie Zusters" en naar Max Croiset voor de titelrol in „Professor Bernhardi". Als beste klei nere rollen werden gezien: Georgette Hagedoorn in „Lessen in Laster" en Ton van Duinhoven in „Liefdes Loze Les" Er worden elk seizoen soortgelijke prijzen toegekend door een jury, die geacht wordt namens het publiek te spreken. Op verzoek van de gezamen lijke schouwburgen in Nederland be paalt die jury, wie de gouden pennin gen zal krijgen, genoemd naar Louis Bouwmeester en Theo Mann-Bouw- meester. Het is aardig, dat deze jury dezelfde acteurs bekroonde als het publiek, maar andere actrices koos. Voor de hoofdrol Elisabeth Andersen, zowel in „De Miljonaire" als in „Tchin- Tchin", voor de kleinere rol Loudi Nij- hoff in Obaldiade. Ook de jury, die zo min mogelijk uit „beroepsbeoorde laars" bestaat, trof dus niet precies de smaak van het publiek. ER IS OOK statistisch materiaal. Albee's grote successtuk, „Wie is bang voor Virginia Woolf?", dat nu niet meer gespeeld wordt, heeft het tot 272 voorstellingen gebracht. De grote solo van Henk van Ulsen „Het dagboek van een gek" tot 215 voorstellingen. Een al heel oud successtuk dat het altijd zal blijven doen, „De schelmenstreken van Scapin", werd bij Proloog 127 maal gespeeld. „De Idioot" naar Dos- tojevsky, die nogal slecht ontvangen werd, is na zestien voorstellingen in het vergeetboek verdwenen. De Nederlandse gezelschappen Ba- men gaven in dat seizoen 3777 voor stellingen voor ruim anderhalf miljoen bezoekers. De Nederlandse Comedie gpf er 463, de Haagse Comedie 431, N tw Rotterdams Toneel 401. Dat zal dit seizoen wel zo blijven. Het seizoen erna beogen deze drie samen een vermindering van 200 speelbeurten, die opgevangen moeten worden door de andere gezelschappen. Centrum speelde nu al 445 keer, Theater 401, Ensemble 347. Een lezer uit Eindhoven suggereer de, dat vooral het Zuiden maar meer de Vlaamse gezelschappen moet laten komen. Maar mogen die dan ook mee eten uit de Nederlandse subsidies? De mening als zou een misdaad zich aan de onderzoekers voordoen als een overzicht, waarin materiële en (bij wijze van spreken) stilistische elemen ten mits scherpzinning onderkend 'en geanalyseerd, samen een positieve bij drage voor de oplossing zouden vor men, is het gevolg van al die detective romans, waarin een groot deel van de mensheid zwelgt. In werkelijkheid liggen de dingen anders en de coëffi ciënten van straffeloosheid en vergis sing zijn hoog omdat niet alleen of niet altijd de intelligentie der speurders laag is, maar omdat de elementen die de misdaden bieden, gewoonlijk abso luut onvoldoende zijn. Die misdaden worden bovendien gepleegd en georga niseerd door lieden, die vol goede wil zijn om hun steentje ertoe bij te dragen dat die coëfficiënt van straffe loosheid hoog blijft. De elementen die bijdragen tot de oplossing der misda den, welke zich voordoen met een mysterieus karakter of waarvan de oorzaak verborgen blijft, zijn de be roepshalve verkregen vertrouwelijke informaties, de anonieme aanbreng en het toeval. En maar een beetje, alleen maar een beetje de spitse geest der speurders. Het toeval overviel professor Laura- na in Palermo. Het was in september en hij verbleef al een paar dagen in deze stad als gecommitteerde bij het eindexamen van een der lycea. In het restaurant, waar hij geregeld kwam, ontmoette hij een oude schoolkame raad, die hij al- lang niet meer gezien had, maa- wiens politieke carrière hij van verre had gevolgd. Communist, secretaris van de plaatselijke sectie der partij in een klein dorp van de Madonie, daarna regionaal volksverte genwoordiger, daarna Tweede Kamer lid. Zij haalden natuurlijk herinnerin gen op aan hun schooltijd en toen Roscio ter sprake kwam, zei de onore- vole (l):,,Het bericht van zijn dood heeft me diep getroffen, want een dag of vijftien, twintig eerder had hij mij opgezocht. Hij kwam naar Rome, naar het Kamergebouw. Ik had hem in geen tien jaar meer gezien, maar herkende hem ogenblikkelijk, hij was niets ver- De apotheker Manno is nadat hij in een anonieme brief met de dood werd bedreigd samen met zijn jachtvriend, dokter Roscio, vermoord in het veld gevonden. Een motief voor de dubbele moord is moeilijk te vinden. Een kennis van de twee slachtoffers, professor Laurana stelt op eigen houtje een onderzoek in. anderd. Wij misschien wel, een beetje. Ik heb met het idee rondgelopen dat zijn dood in verband gebracht moest worden met zijn bezoek aan Rome, maar ik heb gelezen dat volgens het onderzoek zijn dood alleen het gevolg was van het feit dat hij zich in het g-zelschap van de een of ander be vond, die een meisje had verleid of zo. En weet je waarom hij naar mij toekwam? Om me te vragen of ik bereid zou zijn in de Kamer, in onze kranten en op onze vergaderingen een notabele van jullie dorp aan te klagen, iemand die heel de provincie in zijn hand had, die. deed wat hij wilde, stal, iedereen omkocht." „Een uit ons dorp? Werkelijk?" „Als ik er nog eens ever denk, geloof ik niet dat Roscio mij precies zei dat het om iemand uit jouw dorp ging; misschien heeft hij me dat ge suggereerd, misschien de indruk ge wekt." „Een notabele, die heel de provincie in zijn hand heeft?" „Ja, dat herinner ik me goed, dat heeft hij precies zo gezegd. Ik heb hem natuurlijk geantwoord dat ik meer dan blij zou zijn oir zo iemand aan de kaak te stellen, een schandaal te ontketenen. Maar je begrijpt, ik had documenten nodig, bewijzen. Hij zei me dat hij over een heel dossier beschikte en dat hij me dat zou brengen. Maar ik heb hem niet terug gezien'.'. „Natuurlijk". „Inderdaad na tuurlijk, hij was niet meer in leven". „Ik wilde niet doelen op een ingrijpen. Ik dacht dat jouw vermoeden van een relatie tussen zijn reis naar Rome en zijn dood Ik herinner me dat wij hem een paar dagen niet gezien heb ben. Later zei hij dat hij naar Palermo geweest was, naar zijn vader. Het komt mij bijna als onmogelijk voor: Roscio die iemand aan wou geven, die over een dossier beschikte. Ben je helemaal zeker dat die man Roscio was?" „Wel allemachtig", zei de onorevole, „ik zei je toch dat ik hem direct herkende, dat hij niets veranderd was." „Dat is juist, hij was niets veranderd. Maar hij heeft je de naam niet genoemd van de persoon die hij wilde aanklagen?" „Beslist niet". „Heeft hij je evenmin een aanwij zing gegeven, een detail omtrent de persoon?" „Niets. Ik had bovendien erop aan gedrongen om iets naders te weten. Maar hij antwoordde me dat het tenslotte om een zo delicate een zo persoonlijke zaak ging, dat hij „Persoonlijk?" „Ja, persoonlijk: Hij zou mij alles vertellen met de bewijs stukken erbij of niets. Ik moet je toegeven dat ik mij niet op mijn gemak voelde, toen hij mij zei dat hij zijn besluit nog moest nemen om me dat alles of niets te vertellen Ik kreeg de indruk dat het bewijsmateriaal en dat heel zijn overkomst te maken hadden met een soort vorm van afper sing. Als alles goed ging, niets: als het fout ging, opnieuw naar mij en dan met een dossier." „Roscio was beslist geen man voor afpersingen." „Hoe verklaar je dan zijn houding?" „Ik weet het niet, het is een vreemd geval, onwaarschijnlijk zelfs." „Maar vreemd is ook dit, excuseer me: dat jij niet in staat bent te begrijpen, waarom het gaat en wie hij had willen beschuldigen. Jij was goed bevriend met Roscio, je kende hem. Vind je niet dat hier een onduidelijk heid in zit?" „Ik stond hem niet zo na. Hij had een gesloten karakter en kwam nooit tot confidenties. Hij sprak nooit over privé-zaken, over intieme dingen. Wij praatten over boeken, over politiek. Misschien stemde hij communistisch, maar hij hield dat voor zich uit respect voor zijn familie, ik bedoel de familie van zijn vrouw, die actief aan de politiek deelneemt met de aarts priester aan het hoofd." „De aartspriester?" „Zeker, de aartspriester Rosello, een oom van Roscio's vrouw. Daarom vermeed hij uit respect of wellicht om familieruzies te voorkomen een duide lijke positie in te nemen. Wel moet ik erbij zeggen, dat hij de laatste tijd harder scheen geworden, scherper in zijn oordeel over mensen en dingen in de politiek, in de regeringspolitiek wel te verstaan." „Misschien hadden ze hem een of andere bron van inkom sten of een of andere functie stiekem ontnomen." „Ik geloof het niet. Weet je, hij was heel anders dan jij je kunt voorstel len. Hij hield van zijn vak. Hij hield van het dorp, van tie avonden in de club of in de apotheek, van de jacht, van de honden. Ik geloof ook dat hij erg veel van zijn vrouw hield en zijn dochtertje aanbad hij." „Wat wil dat zeggen? Hij kon tege lijkertijd van het geld houden, ambi ties koesteren." „Geld had hij, ambi ties had hij niet. Welke ambities blijven er over voor iemand, die uit eigen vrije keus in een dorp blijft wonen en die daar niet weg wil?" „Een soort dorpsdokter dus uit ver vlogen tijden? Iemand die van zijn eigen geld leeft, zijn bezoeken niet laat honoreren en bij de zieke armen geld achterlaat voor medicijnen?". „Zo iets. Toch had hij een behoorlijk inkomen. Hij had ook in de omgeving de naam van een goed medicus en veel mensen kwamen op zijn spreek uur. En hij had zijn naam mee: Roscio, de oude professor Roscio. Wat ik zeggen wil: ik denk dat ik die een keer ga opzoeken." (1) „onorevole" in het Engels „honourable" is de (aanspreek)titel van de leden van het Italiaanse parle ment. (Van onze onderwijsredacteur ARNHEM, 28 dec. Premier De Jong is een vriendelijk man, maar zijn kabinet is keihard als het op bezuini gingen aankomt. Een enkele keer wil het wel eens door de knieën gaan voor een slordige honderd miljoen, maar dan is het voor elke leek duidelijk, dat de kaarten in onderling overleg tussen regering en bevriende fracties geschud en verdeeld zijn. Aan zo'n extra bede ling komt het onderwijs niet te pas. Aldus de heer Th. M. Knippen, voorzit ter van het Katholiek Onderwijzers- verbond, die bij de opening van de jaarvergadering van het K.O.V. ern stige kritiek heeft uitgeoefend op de politiek ten opzichte van het onderwijs. De verbondsvoorzitter zei, dat de Kamerfracties maar al te vaak lip pendienst bewijzen aan het onderwijs; bij hun stellingname telt vrijwel uit sluitend de politieke houding tegenover de regering. In de na-oorlogse periode is het beleid er steeds op gericht geweest zoveel mogeliik te komen tot kosteloos onderwijs. Het wordt een probleem of dit beleid gehandhaafd kan worden. Bij een bevestigend antwoord zal men voluit de financiële gevolgen moeten overwegen. Bij een ontkennend ant woord zal men ernstig moeten bespre ken welke tegemoetkomingen ge vraagd dienen te worden. Wat nu bij het kleuterschoolgeld en de cursusgel den voor het nijverheidsonderwijs ge beurt, is een noodschot. De oppositie, die politiek gezien op rozen zit, komt dan met een motie om de bewuste schoolgelden niet te verho gen. De regeringspartijen verwerpen deze motie om politieke redenen. Hiermee is de zaak afgehandeld, maar aan de vraag waar het om gaat, is nog niets gedaan. De gang van zaken bij de kabinetsformatie wekt twijfel aan de werkelijke interesse voor het onderwijs bij de politieke partijen. De heer Knippen acht het juist, dat besloten is tot invoering van de mam moetwet op 1 augustus van het vol gend jaar. De onderhandelingen over de salariskwesties zijn echter veel te laat begonnen. De Algemene Neder landse Onderwijzers Federatie heeft er wat het salarisoverleg betreft geen behoefte aan bij voorbaat een „onaan vaardbaar" van de daken te schreeu wen. Maar men moet hier geen ver keerde conclusies uit trekken: tegen over minpunten zullen pluspunten moeten staan. ADVERTENTIE (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 28 dec. Aangemoe digd door het succes van de Jeroen Bosch-tentoonstelling in 's-Hertogen- bosch wordt thans een plan opgesteld voor het regelmatig houden van soort gelijke attractieve tentoonstellingen el ders in het land. Daarbij wordt in het bijzonder gedacht aan steden die niet, zoals bijvoorbeeld Amsterdam en Haar lem, al voortdurend met permanente exposities aantrekkingskracht op het tentoonstelling spubliek uitoefenen. In dit verband is Groningen reeds ge noemd. De suggestie voor het plan komt van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer. Ze wordt uitgewerkt in overleg met het ministe rie voor cultuur, recreatie en maat schappelijk werk en de museumdirec ties. Het grote probleem is nog tentoon stellingen te -" inden die het niveau van Jeroen Bosch benaderen en een zelfde aantrekkingskracht bezitten. INDIAN TONIC* SODA* GINGER ALE (Sweet and Dry) Sehweppe* (Genval) Ltd. Nederland mwenaat 131 Dan Haag TeL 070-18053» I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5