HEER BOMMEL
Televisie
Radio
KRONIEK
Brieven van lezers
Robbie de Beer
ES
3
ES
K
ïz)
rI
m
0
M,
Rennies
£3
R
DJ
Vier uur Afrika
in kleuren-tv
en de
poppen
speler
Persoonlijkheid
Niet ontvangen
Autoverlichting
vaak niet in orde
P
Z|
i
Hl
H
wm
Brandend maagzuur,
POEHA
-HSSS
DE DERDE WEG
DE PROBLEEMSTUDENT
Nieuwjaarstoespraak
premier De Jong
VRIJDAG
VRIJDAG
Huwelijksrecht
ZATERDAG
Verwarming
De bisschop sprak
r:7
do&c pojJ&K, J\oa£T
DE TIJD
VRIJDAG 29 DECEMBER 1967
2
aoor
6211. Oplettende
lezertjes hebben
gisteren het ge
laat van heer
Bommel kunnen
waarnemen, dat
geërgerd om een
hoek van zijn
schuurtje keek.
Thans is hij in
volle omvang te
voorschijn geko
men en heeft
zich met een zucht op de grond laten zakken.
„Dat loopt hier maar in en uit," 2o mompelde hij geprikkeld.
„Niemand trekt zich iets van mij aan. Hoe kan ik op deze manier
mooie en goede gedachten uitzenden? Alleen door mijn nobele uit
straling kan ik het leven achter mijn schuur in goede banen leiden.
En nu loopt zo'n akelige figuur als die Sickbock er dwars door
heen. Wie weet, wat er nu weer gaat gebeuren..."
Nauwelijks was zijn geprevel in de stille winterlucht verstorven,
of de deur van het keetje werd door een hevige windvlaag open
gerukt. Het was duidelijk, dat er aan de achterkant iets bijzonders
aan de hand was, want nu fladderde er een van der baardvormige
gedrochtjes naar buiten, meegevoerd door de wind.
Hij remde klapperend af en zette daarop, tegen de luchtstroom
in, weer koers naar de deuropening om opnieuw naar binnen te
gaan. Helaas, de deur was door heer Ollie dichtgesmakt, zodat het
vreemde wezen met een smak tegen het houtwerk belandde.
„O wee," sprak heer Bommel verblekend tot zichzelf. „Sickbock
heeft door zijn ongunstige gedachten natuurlijk allerlei kwade in
blazingen aan mijn achtertuin gegeven. En nu zit ik hier met een
van die woestelingen! Alleen zéér hoogstaande gedachten kunnen
mij nog redden..."
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 in.
Brussel 324 m.
Een onstabiele weifelaar
is Theun de Vries, wiens zwenken
bewijst dat hij geen vijftig jaar
gelijk kan blijven denken.
CHRONOS
Duitsland II
Nederland I
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Duitsland II
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Brussel 324 m.
28
Victor gaat voor
Robbie uit de
lange wentel
trap af. „Je hebt
me nog niet ver
teld, wie degene
is die ons pro
bleem zal oplos
sen",. zegt Rob
bie. ..Dat zal ik j'e wel zeggen als we op de plaats van bestemming
zijn", lacht Victor. „Nog even geduld, het is niet ver". Als ze be
neden aan de trap gekomen zijn, loopt Victor om de vooruitstekende
punt van een rots heen. Hjj draait fcich om en zegt: „We zijn er".
„Hé, deze grot ken ik", roept Robbie uit, als hij ziet waar Victor
naar wijst. „Hier hield mijn vriend Martijn zijn marionettenvoor-
steilingen. Maar hij moest ermee ophouden omdat iedereen, die in
de grot kwam, slaap kreeg".
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem bijtijds 'ASPRO'.
'ASPRO' bevat alles om een
opkomende griep snel en
doeltreffend te bestrijden.
Bjj-
...IK MOET TOEGEVEN!
DAT IK WEL WAT
OVER DIE STOKKEN!
INZAT
S iREy
IK WIL U
BEDANKEN
VOOR HET
KERSTCADEAU
PRECIES WAT
IK NODIG HAD!
EEN DOZIJN
ZAKDOEKEN
ONBENUL
ZIJN
We
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkX
TIJDSCHRIFTEN
WENDING heeft een speciaal num
mer gewijd aan het begrip manipula
tie": het naar de hand zetten van
medemensen. Hoe groot is de kans dat
•de Nederlander door zijn Overheid
wordt gemanipuleerd? Prof. dr. P.
Thoenes geeft deze schets van de
vertrouwensrelatie tussen Overheid en
bevolking:
..Politiek gesproken werkt onze Over
heid binnen de context van een burger
lijke democratie. Bij de vele feeën die in
1848 bij haar wieg als peet hebben
gestaan, was er minstens één, die dan
wel geen boze was, hoewel toch de
draagster van een gezond wantrouwen
Jegens het absolute gezag.
De Hoge Overheid was. volgens haar,
heus niet zo hoog, of zou het in elk geval
beter niet kunnen zijn.
Koningen waren in die tijd in bepaalde
kringen al beslist niet populair. De hele
idee van overheid werd met wantrouwen
bekeken, als draagster van uitbuiting,
feodalisme, nationalisme en degengeklet-
ter. De vooruitstrevende burgerij zag er
niet veel in en was erop gebrand een
regeringsvorm in het leven te roepen, die
haar in staat zou stellen via een
nauwlettende budget-bewaking elke
vorm van flauwe kul de kop ln ie
drukken.
Voor zover er sprake was van vertrou
wen had de burgerij vertrt>uwen in
zichzelf. Men wilde zelfs wel van volks
wil spreken en flirtte wat met Rousseau'*
,,Volonté générale". Maar van vertrou
wen in de Regering werd niet gerept.
Hoe minder er van was. des te gezonder
was de natie. Die stemming is niet tot
1848 beperkt gebleven.
Dezer dagen zat ik in de bioscoop, toen
ln het journaal op het witte doek een
ellenlange Luns en een minuscule De
Jong verschenen, die door het complete
publiek met lachsalvo's werden ontvan
gen. min of meer tot ontsteltenis van de
Duits-Israëlische vriend die met mij
was.
Natuurlijk hebben wij soms wel eens
behoefte aan een groot man. Wij zijn
zelfs zo nu en dan wel bereid er één op
na te houden: Kuyper, Troelstra. Schaep-
man, Drees, Zijlstra, of liever nog Ples-
man en Verolme.
Zo iets neemt echter ten onzent maar
zelden een hoge vlucht. Wij hebben
misschien niet veel politiek besef en
wedden wel eens op het verkeerde paard.
Maar daarnaast hebben wij een gezond
vermogen ónechte poeha te onderkennen.
Dat is toch iets waarvan elke charismati
sche leider in een vermoeid ogenblik wel
eens gaarne gebruik wil maken en
dan ligt hij er gauw uit. Wij hebben wel
een zekere eerbied voor regenten en
voor autoriteiten in het middén-kader.
doch ook dit maar weer binnen zeer
bepaalde grenzen.
Ik wil niet zeggen, dat zulks allemaal
onmetelijk diep in het volkskarakter ver
ankerd ligt, maar er is toch een bepaalde -
stijl al lang genoeg aanwezig om hier
duidelijk klimaat-bepalend te werken."
dent met werkstoornissen is een eufe
misme voor een luie student en menen,
dat een wat strengere aanpak waar
schijnlijk meer effect heeft dan be
moeienissen van een psychiater," zegt
hij en geeft dan deze schildering van
zo'n student:
,,Hij neemt zich iedere dag opnieuw
voor nu te gaan werken. Zal hij naar
college gaan of thuis studeren? Meestal
valt de beslissing uit ten gunste van
„thuis studeren". Hij zit op zijn kamer,
hoort de geluiden van de stad en
herinnert zich juist als hij zijn studie
boek wil openen, dat hij een brief aan
zijn ouders wil schrijven. Hij besluit eerst
postzegels te kopen in de stad. 's Middags
komt een vriend, die lang blijft praten en'
hem uitnodigt voor een film, die iedereen
gezien moet hebben, welke eenter de hele
avond duurt, 's avonds na de film worden
een paar pilsjes gedronken, Jang nage
praat in de kroeg en de volgende morgen
wordt er uitgeslapen, ook al noodzakelijk
door de van het vele bier overstuur
geraakte maag. Zo gaan de dagen, de
weken, de maanden voorbij. Een ander
zit aan zijn bureau, tuurt op zijn boeken,
doch neemt rïiets op. Maar eens naar
college gaan, zo denkt hij, daar wordt het
je wel bijgebracht. De docent veronder
stelt echter enige kennis van de vooraf
gaande stof en zo loopt het college op
teleurstelling en ontmoediging uit. Men
kan hier het woord lui gebruiken, doch
laten wij daarbij enkele dingen niet
vergeten. Wanneer wij, redelijk actief
werkende mensen, over luieren fantase
ren, dan denken we aan uitrusten na
gedane arbeid, ontspanning en hoogst
waarschijnlijk bestaat onze ohtspanning
niet uit „niksen", maar uit andere
activiteit dan ons werk. Deze plezierige
connotatie heeft het niet-werken van de
student helemaal niet Integendeel, de
meesten hunner voelen zich nooit „goed"
zijn onvoldaan en schamen zich jegens
ouders, docenten en makkers, al zullen ze
tegen hen de gevoelens van misnoegen
vaak met branie overdekken. „Leuk" of
benijdenswaardig is zo'n ineffectief be
staan niet. De meesten willen wel aan de
slag. maar struikelen telkens weer. In
plaats van een afkeurend oordeel uit te
spreken, kunnen we zoeken naar deter
minerende factoren. Dat is als regel
effectiever Bij de ernstige vorm van
werkstoornissen helpen een pedagogische
en/of bestraffende en vermanende of
bemoedigende benadering niet; het lijkt
of de stroom van de activiteit opgestuwd
is tegen een in de bedding liggende dam.
Deze redenering geldt trouwens niet
slechts voor de werkstoornissen. maar
evenzeer bijvoorbeeld voor alcoholmis
bruik en alcoholisme. De mensen konden
het beter laten, ze weten dat zelf ook
wel. precies als de student, die niet
werkt, wel weet, dat hij bezig is zijn
eigen graf te graven in maatschappelijk
opzicht. Laten we dus niet denken: Niets
doen is zo plezierig, een harde aanpak
zou geschikt zijn. Nietsdoen is onplezie
rig. wanneer men niet het voldane gevoel
hebben kan enig nuttig werk te hebben
verricht."
naar een derde weg. niet de weg van de
guerrilla, nog minder de weg van de
gewapende of geweldloze verdediging
van de status quo. Men hoeft slechts te
kijken naar wat thans in Griekenland
gebeurt om te begrijpen wat wij na de
„revolutie" van 1964 in Brazilië hebben
beleefd: de politiestaat en het terreurre-
gime.
Het komt er slechts op aan, voldoende
jongeren in beweging te krijgen, die jong
genoeg zijn om voorwaarts te marcheren,
maar ook wijs genoeg in hun historisch
inzicht om te kunnen begrijpen dat
Latijns Amerika door de getrouwheid aan
de traditie zal kunnen medewerken aan
de ontwikkeling van de Derde Wereld.
Deze traditie nu vind ik heel precies
terug in het persoonlijk karakter van het
getuigenis van mannen zoals Debray, die
uit Europa is gekomen; zoals Guevara,
die tot de liberale klasse van Argentinië
behoorde: zoals Camillo Torres, een jonge
priester uit de Colombiaanse oligarchie:
hun getuigenis is het „personalisme", de
absolute voorrang van de mens op het
Instituut, waardoor onze Latijns-Ameri
kaanse beschaving zo treffend wordt
getypeerd in tegenstelling tot de Ver
enigde Staten, waar het instituut over de
mens heerst.
Daarom zijn deze zeer verschillende,
persoonlijke getuigenissen zo essentieel
voor de revolutie geweest; door hun
oprechtheid worden zij een zaad dat
vroeg of laat vruchten zal afwerpen.
Sommigen hebben beweerd dat met de
dood van Torres en Guevara en met de
veroordeling van Debray de ruggegraat
van de revolutie was gebroken, maar ik
blijf van mening, dat deze persoonlijke
nederlagen op de lange duur overwinnin
gen zullen worden.
IJ prijst de guerillos, die voor een
rechtvaardige zaak weten te sterven,
maar u veroordeelt hun methodes van
geweld. Veroordeelt u daarmee ook niet
het marxisme dat zij theoretisch of
praktisch voorstaan?
Nee. Er zijn marxisten die voor en
marxisten die tegen het geweld zijn, net
zoals ir christenen voor of tegen het
geweld zijn. Zoals een jonge man mij
onlangs zei; „Wij zijn niet verdeeld in
marxisten en christenen, maar in aan
hangers van geweld en geweldlozen".
In uw beoordeling van de guerilloros
lijkt u minder bezorgd te zijn om hun
flirten met Castro of Mao. dan wel om
hun politieke ondoeltreffendheid.
In Latijns Amerika zijn wij tegelijk
zeer speculatief en zeer» practisch. Men
spreekt er veel over het marxisme, doch
wanneer woorden in daden moeten wor
den omgezet, komt men vrij spoedig
terug tot de Latijns-Amerikaanse werke
lijkheid. Dè&r, in het hart van het
concrete probleem van de ontwikkeling,
kunnen wij elkaar allen ontmoeten; daar
ben ik van overtuigd. Dat is de derde
weg waarover ik sprak, de weg van de
ontwikkeling, die de drie krachten zou
kunnen bundelen: de rechtse, reactionai
re macht, de linkse revolutionaire en
zelfs marxistische macht en het centrum,
waartoe ik behoor, wegens mijn leeftijd."
6211
Het MAANDBLAD VOOR DE
GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID
besteedt veel aandacht aan de confe
rentie over „Universiteit en .studenten-
problemen". Prof. dr. P. C. Kuiper
schrijft over probleemstudenten.
-Sommige mwrnn stu.
INTERNATIONALE KATHOLIEKE
INFORMATIE had een gesprek met de
74-jarige dr. Alceu Amorosa Lima, lid
van de pauselijke commissie voor
Gerechtigheid en Vrede, over een
oplossing van de geweldige problemen
in Latijns Amerika. Hier volgt een
gedeelte van het gesprek met „de
jongste van de Braziliaanse ouderen":
„Volgens mij moét er worden gezocht
WENDING, maandblad voor evangelie en
cultuur: redactiesecretariaat: Postbus 55,
Driebergen; Administratie: Boekencen
trum N.V., Scheveningseweg 72. Den
Haag.
Het MAANDBLAD VOOR DE GEESTE
LIJKE VOLKSGEZONDHEID: redactie en
administratie-adres: J. J. viottastraat 42.
Amsterdam-Z.
INTERNATIONALE KATHOLIEKE IN
FORMATIE verschijnt twee keer per
maand In het Nederlands, Frans en
Red. en, fld.m. Nieuwe Grgqht 24 a.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 27 dec. Dinsdag 2
januari besteedt de NTS haar hele
avondprogramma op Nederland 2 aan
een kleurenproduktie van bijna vier
uur over Afrika. Dit door de Amerika
nen vervaardigde programma wordt
het. grootste en kostbaarste genoemd
dat ooit voor de televisie werd gepro
duceerd. Het kostte twee miljoen dol
lar.
Een team van zestien regisseurs,
producers en cameralieden heeft bijna
twee jaar gewerkt aan de voorberei
ding en uitvoering van deze monster-
produktie. De medewerkers hebben
daarvoor heel Afrika doorkruist. Een
continent met 290 miljoen inwoners,
groter dan Europa, de Verenigde Sta
ten en India samen. De Amerikanen
kwamen thuis met honderdzestigdui
zend meter kleurenfilm, goed voor 278
uur televisie. In de samenstelling
brachten ze dit terug tot drieduizend
meter. Het werk dat in Amerika een
kijkerspubliek trok van veertig miljoen
hebben de critici uitgeroepen tot een
van de beste documentaires ooit voor
de televisie gemaakt.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, 29 dec. Minister
president De Jong houdt op maandag
1 januari een nieuwjaarstoespraak van
17.25 tot 17.30 uur via Hilversum I en
van 17.55 tot 18.00 uur -via. Hislmersum
2.
ADVERTENTIE
sportjaar 1967. 16.03 Heden vrij entree:
Die Haut zu Markt getragen; rep. 16.35
Nehmen Sie es nicht so ernst, parodie.
17.05 Kommissar Maigret, tv-lilm. 17.55
Nws.
NTS: 18.55 Pipo. 19.00 Journ. NCRV:
19.07 Pick Up: maandelijks grammofoon-
platenmagazine. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Act.rubr. 20.45 Stoelendans,
muzik. komedie. 21.20 Farce Majeure.
21.40 Moord als kunstzinnig handwerk, tv-
spel. 22.50 Avondsl. NTS: 22.55 Journ.
NTS: 18.55 Pipo. 19.00 Jourrl. 19.03 Dte
van hiernaast, Engelse tv-familiecomedie.
19.33 Binnenl. jaaroverz. v. h. journ. 20.00
Journ. AVRO: 20.20 1967: Het jaar v. d.
vele generaals, polit. jaaroverz. 21.20 Pro
Sport, een show van topsport en amus.
NTS; 22.35 Journ.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Film. 19.10
Doe. 19.35 Cult. rubr. 19.52 Meded. en
weerber. 20.00 Journ. 20.25 Kleinkunst-
progr. 21.05 TV-spel. 22.25 Journ. 22.30
Progr. over de Russ. filmkunstenaar
Sergei Eisenstein.
18.45 Jeugduitz. 13.55 Tnterv. 19.25 V d.
kleuters. 13.30 TV-film. 20.35 Blijspel. 22.00
Cult. rubr. 22.40 Journ.
18.00 Journ. (Heg. progr. NDR: 18.05
Act. 18.19 Das Freitagsmagazin. 18.53
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Graf Yos- rr i mTvr»T-v i r*\
ter glbt slch die Ehre, tv-serie. 19.59 /.A I r|"t I i\ l_
Progr.-overz. WDR18.05 Nws. uit Nord- J
rhetn-Westfalen 18.10 Sag' die Wahrhelt.
vrolijk beroepenraden. 18.25 Hier und
Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier TT-
und Heute (II). 19.10 Frtihstück am Abend Hilversum 1 402 111,
(Herhaling). 19.40 Stippvisite in Hong
kong, tv-serie). 20.00 Journ.. en wiiiter-
sportber. 20.15 Kleur: Vier Gdecke U"d
ein Safe, tv-film. 21.00 Terugblik op 1967.
22.30 Journ. cn wintersportber. 22.45
Mach's Beste draus, tv-spel. 23.55 Journ.
13.00 Nws. 18.05 Comment, op Inform
18.20 Uitz. v. h. SPV. 18.30 I-Iee. 19.00 Jazz-
rondo. 19.20 Is misdaad nodig? gesprek.
19.30 Nws. 19.35 Criterium. 20.00 Tot beter
begrip. 20.45 De rol van Jezus, gesprek
21.00 oude muz. 22.10 Clavecimbelrecital
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Prettig week
end. 23.55 Nws.
18.00 Kerkorgelconc. 18.30 Nws. 18.45 Act.
19.00 Voor tieners en twens. 19.40 Wereld
panorama. 19.50 Uit. 20.55 De betekenis
van het woord. 21.00 Lichte orkestmuz.
21.27 Een koude vakantie, hoorsp. 22 00
All-In. (22.30 Nws.). 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.03 V. d. sold, 18.28
Paardesport. 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips
v. h. verkeer. 13.40 Amusem.muziek 18 45
Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muziek. 19.00 Nws., en radiokron.
29.40 Gevar. muz. 20.00 Amus.muz. 20.30
Amus.progr. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz.
2.?.40 Nws.
18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Kleur:
Tammy - das Madchen vom Hausbot, tv-
serie. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act.
20.00 Chronlk 67: terugblik, aansl.: nws.
21.15 Kampf um Kautschuk, doe. 22.55 Nws.
en wintersportber. 23.10 Russ. Revolutie
film: Die seltsamen Abenteu^r des mr.
West im Lande der Bolschewiki.
NTS: 15.30 Nws. tn 't kort. 15.34
V/eekjourn. TROS: 16.00 V. d. kind.
16.30 Tiny, kinderfeuil. 16.35 Het geheim
v. h. leven. film.
16.30 Nws. 16.33 waals toneel.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Alarm ln
den Bergen, tv-film. 10.70 Blickmmkt:
Inform, en meningen. 11.35 Unser Parker,
tv-serie. 12.00 Act. kron. 14.30 Journ. 14,35
Jugend forscht, wedstr. v. Jonge mensen.
15.05 Sechs Stunden Angst, detective-film
(herh.). 16.10 Sportjaar overz. 1967. 17.10
Beat-Club, show voor tieners en twens.
17.45 Sportoverz.
14.10 Progr.-overz. 14.48 Nws. 14.50 Rekor-
de. Pillen und Pokale, terugblik op het
7?2„ ^w,s' en ochtendgym. 7.23 Produk
tie 67 bekende melodieën v. h. afgelopen
jaar. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8 1II Van de
voorpag. 8.15 Klatergoud. 8.45 Zipper ln
dienst V cl. vooruitgang, radiostrip v. tl.
Kind. 9.25 Sores van Dorus. 9.50 Gespr.
portret. 10.05 Humor in de muz. 10 40
Vragenvuur. 11.00 Nws. 11.02 V. d. huisvr.
11.40 De Metropoleshow 1967. 12.27 Land
en tuinbouw. 12.30 Country en Western
muz. 12.45 Blrma-kwartiertje. 13.00 Nws.
3.1.10 Tijd voor teenagers. 14 00 V d
twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine'
15.00 Welvaart en democratie. 15.30 Volks-
muz. 16.00 Nws. 16.02 Zestig laar jazz
16.30 Amus.muz. 17.00 Het jaar draait
voorbij: klankb.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 715
Mod. gram. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Mod
muz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. 8.32 67 bis'.
Het jaar, waarin wij huisden, klankbeeld,
i» 1 Country and Western Express. 12.15
Marktber 12.17 Werk en welzlln. 12.27
Land- en tuinb. 12.20 Nws. 12.40 Act. 12.50
Zonder grenzen, een rubr. over missie en
zend. NRU: 12.00 Openb. Kunstbezit. 13.10
v liegende schijven. 14.00 p.m. 116.00-16.02
Franse 'es. 17.00 Chassidlsme.
17.30 V. d. tieners.
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 1100
Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Platen-cocktail
12.00 Nws. 13.02 Ramblers Radio Reprises!
12.31) Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14 02
Voor tieners en twens. 15.00 Nws. 15.02
Halte. 15.30 Country and Westerns 16 00
Nws. 16.02 Act. 16.07 Lichte platen. Poo
Nws. 17.02 Hier en nu.
12.00 Nws. 12.03 Amus.progr. 12.40 Weer
ber. progr.-overz. en SOS-ber. v. schip
pers. 12.45 Lichte muz. 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws. 13.13 Gevar. progr.
(14.00 en 15.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.10
Noord en zuid. 17.35 Negrospirituals en
gospelsongs.
MIRIAM MAKEBA, de Zuidafri-
kaanse zangeres, zong gisteravond La
tijns-Amerikaanse en Zoeloeliedjes. Zij
woont al enige tijd in Amerika. En zij
bleek niet helemaal ontkomen aan de
invloed van haar omgeving. Haar
optreden had iets van de gelijkschake-
lende Amerikaanse glamour.
Maar met name in die liedjes uit
haar eigen land brak er toch genoeg
door van een oorspronkelijkheid, die
het hart^trof en die haar nog steeds
tot een uitzonderlijke persoonlijkheid
in de showbusiness stempelt. Het is de
vraag hoelang zij het volhoudt.
In „Toestel in gesprek", een komi
sche thriller van William Fairchild,
lag het accent, nadrukkelijk op hét
komische. Het stuk had aan het slot
net iets te veel uitleg nodig. Maar men
amuseerde er zich wel mee. Vooral
door Allard van der Scheer, die, zoals
..wel meer is gebleken,in-dit genj«
helemaal thuis is.
H. H,
ONTHULLEND hoogtepunt van een
Brandpunt-reportage over Griekenland
was het bitse antwoord van minister
Pattakos de generaal met het Musso-
lini-hoofd, op de vraag wat hij vond
van het Nederlands aanbod om 250
Griekse politieke gevangenen op te
nemen: „Zo'n aanbod heb ik van
niemand ontvangen. Uw regering heeft
geen reden tot ongerustheid. Ze moet
zich maar ongerust maken over haar
binnenlandse problemen".
Straatinterviews leveren onder een
democratisch bewind onthutsend wei
nig op, laat staan onder een totalitair
regime en met een Duits sprekende
Griekse tolk. De voorbijgangers die de
Brandpuntploeg aanklampte waren,
zoals te verwachten, ingenomen met
de discipline die de kolonels hebben
gebracht of ze stonden sprakeloos.
Nietszeggend waren ook de heimelijk
in een auto gevoerde gesprekken met
een man en een vrouw, gepresenteerd
als verzetslieden. De vrouw bracht
slechts uit: „Het is te gevaarlijk iets
te doen".
B. v. B
Het schijnt zelfs voor een gestudeerd
man moeilijk te zijn om het begrip
„huwelijk" te omschrijven. Dr. A. J.
Kölker bepaalt dit begrip als een
persoonsgemeenschap. Het is voor
iedereen duidelijk, dat dit een uiter
mate gebrekkige bepaling van het
huwelijk is. Immers onder de vele
mogelijke persoonsgemeenschappen is
het huwelijk in ons westerse bescha
vingsgebied de gemeenschap tussen
één man en één vrouw, die tot stand
komt met een overeenkomst of con
tract, uit vrije wil gesloten. Voor de
staat wordt dit contract op het stad
huis geregistreerd naar de bestaande
wetgeving, en dat is voor niemand
reden om smalend te spreken over het
groepje van bekwame Nederlandse
juristen, die geholpen hebben bij het
totstandbrengen van de burgerlijke
wet. Evenmin is er reden om te
twijfelen aan de betekenis van het
kerkelijk huwelijksrecht omdat dit
door een groep curiejuristen is samen
gesteld. Wijl het huwelijkscontract
tussen gedoopten en het sacrament
zakelijk hetzelfde zijn, werd in de
bovenstaande begripsbepaling het
woord sacrament achterwege gelaten.
Maar het huwelijkscontract tussen
katholieken is, wat de heer Kölker ook
toegeeft, een aangelegenheid van de
kerk. Ook de kerk is een gemeen
schapsordening en wel van het gods
dienstig leven. Een zeker stadium van
cultuur vraagt deze ordening, die al
leen door deskundigen schriftelijk kan
worden vastgelegd. En..» al zal he},
kerkén.'k wetBoek vanzelfsprekend
■worden herzien, het is sléchts enkele
t-iestfcllen jaren geleden samengebun
deld uitgegeven, dus tegen de ach
tergrond van eeuwen, van zeer recente
datum. Het is ten enenmale onmoge
lijk om bij elke moeilijkheid een refe
rendum te houden onder het volk
Gods, en het juridisch karakter van
het kanoniek recht moet derhalve
worden gerespecteerd bij het huwelijk
van katholieken. „Juridisch" is afge
leid van „jus", en jus betekent „bin
dend recht of verplichting." Ieder
weldenkend mens zal toegeven, dat bij
een huwelijk recht en verplichting
toepasselijk zijn.
De huwelijksaangelegenheid van de
judex eclesiasticus Meijers zelf heb ik
niet beoordeeld. Dat laat ik over aan
de judices eclesiastici. In De Tijd (van
2 dec.) heb ik uitsluitend beoordeeld
de persoon van de judex eclesiasticus
Meijers aan de hand van zijn stelling,
en dit wordt door geen enkele uit
spraak van het Concilie van Trente
veroordeeld. - In de tweede brief van
Johannes, vers 10-11 kunnen we lezen:
„Als iemand tot u komt en deze leer
niet verkondigt, wil hem niet ontvan
gen in uw huis, noch hem groeten
Het zou toch te gek zijn als een lee"
de ketterij van een geestelijke niet z0'-1
mogen signaleren. De poging van D1"'
Kölker om geestig te zijn had kennr
lijk zijn onderscheidingsvermogen ie
troubleerd.
NIJMEGEN
Dr. R. Bahlmao11
Verwarring van juridische begrippe®
heeft Dr. Kölker blijkens zijn brief
De Tijd (van 22 dec.) er toe gebrach'
om een veroordeling van Dr. Bah'"
mann te halen uit de canon „Si qui®
dixerit causas matrimoniales n0®
spectare ad judices ecclesiasticos ax>8'
thema sit".
Deze canon bedreigt met de ban w'®
de bevoegdheid van de kerkelijk®
rechter in huwelijkszaken ontkent. D°:
heeft Dr. Bahlmann niet gedaan; d®
deed drs. Meijers. Wat Dr. Bahlmari)
heeft bestreden, is niet de bevoegdheid
van de officiaal Meijers, toen deze not
in functie was, om recht te spreken
huwelijkskwesties, maar de juistheid
van enige zijner uitspraken. Een f°r'
meel bevoegd rechter kan een onjuis'®
uitspraak doen. Bovendien ging he
hier niet om enig oordeel, dat d®
officiaal èx officio uitsprak over ee®
hem voorgelegde casus, maar om zÜ®
uitgesproken meningen aangaande hd'
welijkszaken in het algemeen,
name over de wetten, die hij ze'
geacht werd te handhaven en toe I®
passen. Geen enkele oude of nieuV®
wet verplicht iemand om met di®
meningen Kn-te stemmen.
UTRECHT Mr. E.
Eindelijk heeft de bisschop gespri1'
ken. Het uitreiken der heilige comifl"!
nie nodigt meer uit tot een respectv?
ontvangen der heilige gaven.. Hoe
het toch -mogelijk dat de priesters der®
reprimande van hun bisschop moeste1]
ontvangen. Hebben ze dan zelf h®
respect verloren voor het heilig sacri1'
ment? Geen mandjes, geen schale®
meer. geen ergernis meer voor he'
die het sacrament nog met de dieps'
eerbied bejegenen. Ook over het bied1'
ten is er meer duidelijkheid. Biechtc®'
lebratie met algemene absolutie is nie_
mogelijk, zo is de uitspraak van bi®'
schop Zwartkruis. Wij danken de bi®'
schop voor deze uitspraak en hop®*!
meer van hem te horen als wij oh®
weer ernstig ongerust maken over d®
grote progressiviteit van de herd'
geestelijken.
HAARLEM g. A. Wildeboef
O
DEN HAAG, 29 dec. De ANWB,
die ook dit winterseizoen weer een
gratis verlichtingscontrole van auto's
uitvoert, heeft tijdens de nu reeds
twaalf weken durende actie ruim 20.000
auto's nagekeken. Van ongeveer 19.000
wagens moesten de koplampen worden
bijgesteld. Bij 5.100 auto's moesten
mankementen aan andere verlichtings-
punten worden verholpen.
De ANWB tekent hierbij aan dat in
ieder winterseizoen in ons land naar
schatting 50.000 auto's tijdens slech!
zicht bij aanrijdingen zijn betrokken.
Deze aanrijdingen en met name de
kettingbotsingen zijn volgens de toeris
tenbond voornamelijk te wijten aan
vijf belangrijke oorzaken. Als vijfde
wordt genoemd het grote aantal ge
breken aan de auto verlichting.
ADVERTENTIE]
KHCt
i
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2'AS PRO''
3 UüntiMoi fit.'
Horizontaal;
1. dwaze vrouw, werknemersorga®1'
satie; 2. beoefenaar van bepaal®®
sport; 3. zangstuk, doelpunt; 4. Rad'®
Volks Universiteit, draagbaar; 5. b®'
teugelen, Oost-Duitsland; 6. snedig'
ronding van vaartuig; 7. opruier;
rij, voorteken (Lat.); 9. vallei, bood1'
10. gebergte op Kreta, buitensport'
heid; 11. openingen, dokter.
Verticaal:
1. pessimistisch; 2. slag, gravin va"
Holland; 3. driemanschap; 4. uitroeP;
niet overdreven; 5. dezelfde, bevo®
len; 6. telwoord, gewezen; 7. vod, d'
rentuin), ongeveer; 8. natuurm"11.-
ment in 't Gooi; 9. gezond, plaats
Betuwe; 10. -ade-, op een plaats.
Oplossing van 28 december
1. journaliste; 2. spaghetti; 3. nleuW*'
blad; 4. kameraad.
Op de streepjes: Josephine Baker-
ADVERTENTIE