HEER BOMMEL Televisie Radio KRONIEK Brieven van lezers Robbie de Beer ES 3 ES K ïz) rI m 0 M, Rennies £3 R DJ Vier uur Afrika in kleuren-tv en de poppen speler Persoonlijkheid Niet ontvangen Autoverlichting vaak niet in orde P Z| i Hl H wm Brandend maagzuur, POEHA -HSSS DE DERDE WEG DE PROBLEEMSTUDENT Nieuwjaarstoespraak premier De Jong VRIJDAG VRIJDAG Huwelijksrecht ZATERDAG Verwarming De bisschop sprak r:7 do&c pojJ&K, J\oa£T DE TIJD VRIJDAG 29 DECEMBER 1967 2 aoor 6211. Oplettende lezertjes hebben gisteren het ge laat van heer Bommel kunnen waarnemen, dat geërgerd om een hoek van zijn schuurtje keek. Thans is hij in volle omvang te voorschijn geko men en heeft zich met een zucht op de grond laten zakken. „Dat loopt hier maar in en uit," 2o mompelde hij geprikkeld. „Niemand trekt zich iets van mij aan. Hoe kan ik op deze manier mooie en goede gedachten uitzenden? Alleen door mijn nobele uit straling kan ik het leven achter mijn schuur in goede banen leiden. En nu loopt zo'n akelige figuur als die Sickbock er dwars door heen. Wie weet, wat er nu weer gaat gebeuren..." Nauwelijks was zijn geprevel in de stille winterlucht verstorven, of de deur van het keetje werd door een hevige windvlaag open gerukt. Het was duidelijk, dat er aan de achterkant iets bijzonders aan de hand was, want nu fladderde er een van der baardvormige gedrochtjes naar buiten, meegevoerd door de wind. Hij remde klapperend af en zette daarop, tegen de luchtstroom in, weer koers naar de deuropening om opnieuw naar binnen te gaan. Helaas, de deur was door heer Ollie dichtgesmakt, zodat het vreemde wezen met een smak tegen het houtwerk belandde. „O wee," sprak heer Bommel verblekend tot zichzelf. „Sickbock heeft door zijn ongunstige gedachten natuurlijk allerlei kwade in blazingen aan mijn achtertuin gegeven. En nu zit ik hier met een van die woestelingen! Alleen zéér hoogstaande gedachten kunnen mij nog redden..." Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 in. Brussel 324 m. Een onstabiele weifelaar is Theun de Vries, wiens zwenken bewijst dat hij geen vijftig jaar gelijk kan blijven denken. CHRONOS Duitsland II Nederland I België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II Hilversum II 298 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 m. 28 Victor gaat voor Robbie uit de lange wentel trap af. „Je hebt me nog niet ver teld, wie degene is die ons pro bleem zal oplos sen",. zegt Rob bie. ..Dat zal ik j'e wel zeggen als we op de plaats van bestemming zijn", lacht Victor. „Nog even geduld, het is niet ver". Als ze be neden aan de trap gekomen zijn, loopt Victor om de vooruitstekende punt van een rots heen. Hjj draait fcich om en zegt: „We zijn er". „Hé, deze grot ken ik", roept Robbie uit, als hij ziet waar Victor naar wijst. „Hier hield mijn vriend Martijn zijn marionettenvoor- steilingen. Maar hij moest ermee ophouden omdat iedereen, die in de grot kwam, slaap kreeg". Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem bijtijds 'ASPRO'. 'ASPRO' bevat alles om een opkomende griep snel en doeltreffend te bestrijden. Bjj- ...IK MOET TOEGEVEN! DAT IK WEL WAT OVER DIE STOKKEN! INZAT S iREy IK WIL U BEDANKEN VOOR HET KERSTCADEAU PRECIES WAT IK NODIG HAD! EEN DOZIJN ZAKDOEKEN ONBENUL ZIJN We druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkX TIJDSCHRIFTEN WENDING heeft een speciaal num mer gewijd aan het begrip manipula tie": het naar de hand zetten van medemensen. Hoe groot is de kans dat •de Nederlander door zijn Overheid wordt gemanipuleerd? Prof. dr. P. Thoenes geeft deze schets van de vertrouwensrelatie tussen Overheid en bevolking: ..Politiek gesproken werkt onze Over heid binnen de context van een burger lijke democratie. Bij de vele feeën die in 1848 bij haar wieg als peet hebben gestaan, was er minstens één, die dan wel geen boze was, hoewel toch de draagster van een gezond wantrouwen Jegens het absolute gezag. De Hoge Overheid was. volgens haar, heus niet zo hoog, of zou het in elk geval beter niet kunnen zijn. Koningen waren in die tijd in bepaalde kringen al beslist niet populair. De hele idee van overheid werd met wantrouwen bekeken, als draagster van uitbuiting, feodalisme, nationalisme en degengeklet- ter. De vooruitstrevende burgerij zag er niet veel in en was erop gebrand een regeringsvorm in het leven te roepen, die haar in staat zou stellen via een nauwlettende budget-bewaking elke vorm van flauwe kul de kop ln ie drukken. Voor zover er sprake was van vertrou wen had de burgerij vertrt>uwen in zichzelf. Men wilde zelfs wel van volks wil spreken en flirtte wat met Rousseau'* ,,Volonté générale". Maar van vertrou wen in de Regering werd niet gerept. Hoe minder er van was. des te gezonder was de natie. Die stemming is niet tot 1848 beperkt gebleven. Dezer dagen zat ik in de bioscoop, toen ln het journaal op het witte doek een ellenlange Luns en een minuscule De Jong verschenen, die door het complete publiek met lachsalvo's werden ontvan gen. min of meer tot ontsteltenis van de Duits-Israëlische vriend die met mij was. Natuurlijk hebben wij soms wel eens behoefte aan een groot man. Wij zijn zelfs zo nu en dan wel bereid er één op na te houden: Kuyper, Troelstra. Schaep- man, Drees, Zijlstra, of liever nog Ples- man en Verolme. Zo iets neemt echter ten onzent maar zelden een hoge vlucht. Wij hebben misschien niet veel politiek besef en wedden wel eens op het verkeerde paard. Maar daarnaast hebben wij een gezond vermogen ónechte poeha te onderkennen. Dat is toch iets waarvan elke charismati sche leider in een vermoeid ogenblik wel eens gaarne gebruik wil maken en dan ligt hij er gauw uit. Wij hebben wel een zekere eerbied voor regenten en voor autoriteiten in het middén-kader. doch ook dit maar weer binnen zeer bepaalde grenzen. Ik wil niet zeggen, dat zulks allemaal onmetelijk diep in het volkskarakter ver ankerd ligt, maar er is toch een bepaalde - stijl al lang genoeg aanwezig om hier duidelijk klimaat-bepalend te werken." dent met werkstoornissen is een eufe misme voor een luie student en menen, dat een wat strengere aanpak waar schijnlijk meer effect heeft dan be moeienissen van een psychiater," zegt hij en geeft dan deze schildering van zo'n student: ,,Hij neemt zich iedere dag opnieuw voor nu te gaan werken. Zal hij naar college gaan of thuis studeren? Meestal valt de beslissing uit ten gunste van „thuis studeren". Hij zit op zijn kamer, hoort de geluiden van de stad en herinnert zich juist als hij zijn studie boek wil openen, dat hij een brief aan zijn ouders wil schrijven. Hij besluit eerst postzegels te kopen in de stad. 's Middags komt een vriend, die lang blijft praten en' hem uitnodigt voor een film, die iedereen gezien moet hebben, welke eenter de hele avond duurt, 's avonds na de film worden een paar pilsjes gedronken, Jang nage praat in de kroeg en de volgende morgen wordt er uitgeslapen, ook al noodzakelijk door de van het vele bier overstuur geraakte maag. Zo gaan de dagen, de weken, de maanden voorbij. Een ander zit aan zijn bureau, tuurt op zijn boeken, doch neemt rïiets op. Maar eens naar college gaan, zo denkt hij, daar wordt het je wel bijgebracht. De docent veronder stelt echter enige kennis van de vooraf gaande stof en zo loopt het college op teleurstelling en ontmoediging uit. Men kan hier het woord lui gebruiken, doch laten wij daarbij enkele dingen niet vergeten. Wanneer wij, redelijk actief werkende mensen, over luieren fantase ren, dan denken we aan uitrusten na gedane arbeid, ontspanning en hoogst waarschijnlijk bestaat onze ohtspanning niet uit „niksen", maar uit andere activiteit dan ons werk. Deze plezierige connotatie heeft het niet-werken van de student helemaal niet Integendeel, de meesten hunner voelen zich nooit „goed" zijn onvoldaan en schamen zich jegens ouders, docenten en makkers, al zullen ze tegen hen de gevoelens van misnoegen vaak met branie overdekken. „Leuk" of benijdenswaardig is zo'n ineffectief be staan niet. De meesten willen wel aan de slag. maar struikelen telkens weer. In plaats van een afkeurend oordeel uit te spreken, kunnen we zoeken naar deter minerende factoren. Dat is als regel effectiever Bij de ernstige vorm van werkstoornissen helpen een pedagogische en/of bestraffende en vermanende of bemoedigende benadering niet; het lijkt of de stroom van de activiteit opgestuwd is tegen een in de bedding liggende dam. Deze redenering geldt trouwens niet slechts voor de werkstoornissen. maar evenzeer bijvoorbeeld voor alcoholmis bruik en alcoholisme. De mensen konden het beter laten, ze weten dat zelf ook wel. precies als de student, die niet werkt, wel weet, dat hij bezig is zijn eigen graf te graven in maatschappelijk opzicht. Laten we dus niet denken: Niets doen is zo plezierig, een harde aanpak zou geschikt zijn. Nietsdoen is onplezie rig. wanneer men niet het voldane gevoel hebben kan enig nuttig werk te hebben verricht." naar een derde weg. niet de weg van de guerrilla, nog minder de weg van de gewapende of geweldloze verdediging van de status quo. Men hoeft slechts te kijken naar wat thans in Griekenland gebeurt om te begrijpen wat wij na de „revolutie" van 1964 in Brazilië hebben beleefd: de politiestaat en het terreurre- gime. Het komt er slechts op aan, voldoende jongeren in beweging te krijgen, die jong genoeg zijn om voorwaarts te marcheren, maar ook wijs genoeg in hun historisch inzicht om te kunnen begrijpen dat Latijns Amerika door de getrouwheid aan de traditie zal kunnen medewerken aan de ontwikkeling van de Derde Wereld. Deze traditie nu vind ik heel precies terug in het persoonlijk karakter van het getuigenis van mannen zoals Debray, die uit Europa is gekomen; zoals Guevara, die tot de liberale klasse van Argentinië behoorde: zoals Camillo Torres, een jonge priester uit de Colombiaanse oligarchie: hun getuigenis is het „personalisme", de absolute voorrang van de mens op het Instituut, waardoor onze Latijns-Ameri kaanse beschaving zo treffend wordt getypeerd in tegenstelling tot de Ver enigde Staten, waar het instituut over de mens heerst. Daarom zijn deze zeer verschillende, persoonlijke getuigenissen zo essentieel voor de revolutie geweest; door hun oprechtheid worden zij een zaad dat vroeg of laat vruchten zal afwerpen. Sommigen hebben beweerd dat met de dood van Torres en Guevara en met de veroordeling van Debray de ruggegraat van de revolutie was gebroken, maar ik blijf van mening, dat deze persoonlijke nederlagen op de lange duur overwinnin gen zullen worden. IJ prijst de guerillos, die voor een rechtvaardige zaak weten te sterven, maar u veroordeelt hun methodes van geweld. Veroordeelt u daarmee ook niet het marxisme dat zij theoretisch of praktisch voorstaan? Nee. Er zijn marxisten die voor en marxisten die tegen het geweld zijn, net zoals ir christenen voor of tegen het geweld zijn. Zoals een jonge man mij onlangs zei; „Wij zijn niet verdeeld in marxisten en christenen, maar in aan hangers van geweld en geweldlozen". In uw beoordeling van de guerilloros lijkt u minder bezorgd te zijn om hun flirten met Castro of Mao. dan wel om hun politieke ondoeltreffendheid. In Latijns Amerika zijn wij tegelijk zeer speculatief en zeer» practisch. Men spreekt er veel over het marxisme, doch wanneer woorden in daden moeten wor den omgezet, komt men vrij spoedig terug tot de Latijns-Amerikaanse werke lijkheid. Dè&r, in het hart van het concrete probleem van de ontwikkeling, kunnen wij elkaar allen ontmoeten; daar ben ik van overtuigd. Dat is de derde weg waarover ik sprak, de weg van de ontwikkeling, die de drie krachten zou kunnen bundelen: de rechtse, reactionai re macht, de linkse revolutionaire en zelfs marxistische macht en het centrum, waartoe ik behoor, wegens mijn leeftijd." 6211 Het MAANDBLAD VOOR DE GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID besteedt veel aandacht aan de confe rentie over „Universiteit en .studenten- problemen". Prof. dr. P. C. Kuiper schrijft over probleemstudenten. -Sommige mwrnn stu. INTERNATIONALE KATHOLIEKE INFORMATIE had een gesprek met de 74-jarige dr. Alceu Amorosa Lima, lid van de pauselijke commissie voor Gerechtigheid en Vrede, over een oplossing van de geweldige problemen in Latijns Amerika. Hier volgt een gedeelte van het gesprek met „de jongste van de Braziliaanse ouderen": „Volgens mij moét er worden gezocht WENDING, maandblad voor evangelie en cultuur: redactiesecretariaat: Postbus 55, Driebergen; Administratie: Boekencen trum N.V., Scheveningseweg 72. Den Haag. Het MAANDBLAD VOOR DE GEESTE LIJKE VOLKSGEZONDHEID: redactie en administratie-adres: J. J. viottastraat 42. Amsterdam-Z. INTERNATIONALE KATHOLIEKE IN FORMATIE verschijnt twee keer per maand In het Nederlands, Frans en Red. en, fld.m. Nieuwe Grgqht 24 a. (Van onze correspondent) HILVERSUM, 27 dec. Dinsdag 2 januari besteedt de NTS haar hele avondprogramma op Nederland 2 aan een kleurenproduktie van bijna vier uur over Afrika. Dit door de Amerika nen vervaardigde programma wordt het. grootste en kostbaarste genoemd dat ooit voor de televisie werd gepro duceerd. Het kostte twee miljoen dol lar. Een team van zestien regisseurs, producers en cameralieden heeft bijna twee jaar gewerkt aan de voorberei ding en uitvoering van deze monster- produktie. De medewerkers hebben daarvoor heel Afrika doorkruist. Een continent met 290 miljoen inwoners, groter dan Europa, de Verenigde Sta ten en India samen. De Amerikanen kwamen thuis met honderdzestigdui zend meter kleurenfilm, goed voor 278 uur televisie. In de samenstelling brachten ze dit terug tot drieduizend meter. Het werk dat in Amerika een kijkerspubliek trok van veertig miljoen hebben de critici uitgeroepen tot een van de beste documentaires ooit voor de televisie gemaakt. (Van onze correspondent) HILVERSUM, 29 dec. Minister president De Jong houdt op maandag 1 januari een nieuwjaarstoespraak van 17.25 tot 17.30 uur via Hilversum I en van 17.55 tot 18.00 uur -via. Hislmersum 2. ADVERTENTIE sportjaar 1967. 16.03 Heden vrij entree: Die Haut zu Markt getragen; rep. 16.35 Nehmen Sie es nicht so ernst, parodie. 17.05 Kommissar Maigret, tv-lilm. 17.55 Nws. NTS: 18.55 Pipo. 19.00 Journ. NCRV: 19.07 Pick Up: maandelijks grammofoon- platenmagazine. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Act.rubr. 20.45 Stoelendans, muzik. komedie. 21.20 Farce Majeure. 21.40 Moord als kunstzinnig handwerk, tv- spel. 22.50 Avondsl. NTS: 22.55 Journ. NTS: 18.55 Pipo. 19.00 Jourrl. 19.03 Dte van hiernaast, Engelse tv-familiecomedie. 19.33 Binnenl. jaaroverz. v. h. journ. 20.00 Journ. AVRO: 20.20 1967: Het jaar v. d. vele generaals, polit. jaaroverz. 21.20 Pro Sport, een show van topsport en amus. NTS; 22.35 Journ. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Film. 19.10 Doe. 19.35 Cult. rubr. 19.52 Meded. en weerber. 20.00 Journ. 20.25 Kleinkunst- progr. 21.05 TV-spel. 22.25 Journ. 22.30 Progr. over de Russ. filmkunstenaar Sergei Eisenstein. 18.45 Jeugduitz. 13.55 Tnterv. 19.25 V d. kleuters. 13.30 TV-film. 20.35 Blijspel. 22.00 Cult. rubr. 22.40 Journ. 18.00 Journ. (Heg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Das Freitagsmagazin. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Graf Yos- rr i mTvr»T-v i r*\ ter glbt slch die Ehre, tv-serie. 19.59 /.A I r|"t I i\ l_ Progr.-overz. WDR18.05 Nws. uit Nord- J rhetn-Westfalen 18.10 Sag' die Wahrhelt. vrolijk beroepenraden. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier TT- und Heute (II). 19.10 Frtihstück am Abend Hilversum 1 402 111, (Herhaling). 19.40 Stippvisite in Hong kong, tv-serie). 20.00 Journ.. en wiiiter- sportber. 20.15 Kleur: Vier Gdecke U"d ein Safe, tv-film. 21.00 Terugblik op 1967. 22.30 Journ. cn wintersportber. 22.45 Mach's Beste draus, tv-spel. 23.55 Journ. 13.00 Nws. 18.05 Comment, op Inform 18.20 Uitz. v. h. SPV. 18.30 I-Iee. 19.00 Jazz- rondo. 19.20 Is misdaad nodig? gesprek. 19.30 Nws. 19.35 Criterium. 20.00 Tot beter begrip. 20.45 De rol van Jezus, gesprek 21.00 oude muz. 22.10 Clavecimbelrecital 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Prettig week end. 23.55 Nws. 18.00 Kerkorgelconc. 18.30 Nws. 18.45 Act. 19.00 Voor tieners en twens. 19.40 Wereld panorama. 19.50 Uit. 20.55 De betekenis van het woord. 21.00 Lichte orkestmuz. 21.27 Een koude vakantie, hoorsp. 22 00 All-In. (22.30 Nws.). 23.55 Nws. 18.00 Nws. 18.03 V. d. sold, 18.28 Paardesport. 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips v. h. verkeer. 13.40 Amusem.muziek 18 45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws., en radiokron. 29.40 Gevar. muz. 20.00 Amus.muz. 20.30 Amus.progr. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz. 2.?.40 Nws. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Kleur: Tammy - das Madchen vom Hausbot, tv- serie. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Chronlk 67: terugblik, aansl.: nws. 21.15 Kampf um Kautschuk, doe. 22.55 Nws. en wintersportber. 23.10 Russ. Revolutie film: Die seltsamen Abenteu^r des mr. West im Lande der Bolschewiki. NTS: 15.30 Nws. tn 't kort. 15.34 V/eekjourn. TROS: 16.00 V. d. kind. 16.30 Tiny, kinderfeuil. 16.35 Het geheim v. h. leven. film. 16.30 Nws. 16.33 waals toneel. 10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Alarm ln den Bergen, tv-film. 10.70 Blickmmkt: Inform, en meningen. 11.35 Unser Parker, tv-serie. 12.00 Act. kron. 14.30 Journ. 14,35 Jugend forscht, wedstr. v. Jonge mensen. 15.05 Sechs Stunden Angst, detective-film (herh.). 16.10 Sportjaar overz. 1967. 17.10 Beat-Club, show voor tieners en twens. 17.45 Sportoverz. 14.10 Progr.-overz. 14.48 Nws. 14.50 Rekor- de. Pillen und Pokale, terugblik op het 7?2„ ^w,s' en ochtendgym. 7.23 Produk tie 67 bekende melodieën v. h. afgelopen jaar. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8 1II Van de voorpag. 8.15 Klatergoud. 8.45 Zipper ln dienst V cl. vooruitgang, radiostrip v. tl. Kind. 9.25 Sores van Dorus. 9.50 Gespr. portret. 10.05 Humor in de muz. 10 40 Vragenvuur. 11.00 Nws. 11.02 V. d. huisvr. 11.40 De Metropoleshow 1967. 12.27 Land en tuinbouw. 12.30 Country en Western muz. 12.45 Blrma-kwartiertje. 13.00 Nws. 3.1.10 Tijd voor teenagers. 14 00 V d twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine' 15.00 Welvaart en democratie. 15.30 Volks- muz. 16.00 Nws. 16.02 Zestig laar jazz 16.30 Amus.muz. 17.00 Het jaar draait voorbij: klankb. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 715 Mod. gram. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Mod muz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. 8.32 67 bis'. Het jaar, waarin wij huisden, klankbeeld, i» 1 Country and Western Express. 12.15 Marktber 12.17 Werk en welzlln. 12.27 Land- en tuinb. 12.20 Nws. 12.40 Act. 12.50 Zonder grenzen, een rubr. over missie en zend. NRU: 12.00 Openb. Kunstbezit. 13.10 v liegende schijven. 14.00 p.m. 116.00-16.02 Franse 'es. 17.00 Chassidlsme. 17.30 V. d. tieners. 9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 1100 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Platen-cocktail 12.00 Nws. 13.02 Ramblers Radio Reprises! 12.31) Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14 02 Voor tieners en twens. 15.00 Nws. 15.02 Halte. 15.30 Country and Westerns 16 00 Nws. 16.02 Act. 16.07 Lichte platen. Poo Nws. 17.02 Hier en nu. 12.00 Nws. 12.03 Amus.progr. 12.40 Weer ber. progr.-overz. en SOS-ber. v. schip pers. 12.45 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. 13.13 Gevar. progr. (14.00 en 15.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.10 Noord en zuid. 17.35 Negrospirituals en gospelsongs. MIRIAM MAKEBA, de Zuidafri- kaanse zangeres, zong gisteravond La tijns-Amerikaanse en Zoeloeliedjes. Zij woont al enige tijd in Amerika. En zij bleek niet helemaal ontkomen aan de invloed van haar omgeving. Haar optreden had iets van de gelijkschake- lende Amerikaanse glamour. Maar met name in die liedjes uit haar eigen land brak er toch genoeg door van een oorspronkelijkheid, die het hart^trof en die haar nog steeds tot een uitzonderlijke persoonlijkheid in de showbusiness stempelt. Het is de vraag hoelang zij het volhoudt. In „Toestel in gesprek", een komi sche thriller van William Fairchild, lag het accent, nadrukkelijk op hét komische. Het stuk had aan het slot net iets te veel uitleg nodig. Maar men amuseerde er zich wel mee. Vooral door Allard van der Scheer, die, zoals ..wel meer is gebleken,in-dit genj« helemaal thuis is. H. H, ONTHULLEND hoogtepunt van een Brandpunt-reportage over Griekenland was het bitse antwoord van minister Pattakos de generaal met het Musso- lini-hoofd, op de vraag wat hij vond van het Nederlands aanbod om 250 Griekse politieke gevangenen op te nemen: „Zo'n aanbod heb ik van niemand ontvangen. Uw regering heeft geen reden tot ongerustheid. Ze moet zich maar ongerust maken over haar binnenlandse problemen". Straatinterviews leveren onder een democratisch bewind onthutsend wei nig op, laat staan onder een totalitair regime en met een Duits sprekende Griekse tolk. De voorbijgangers die de Brandpuntploeg aanklampte waren, zoals te verwachten, ingenomen met de discipline die de kolonels hebben gebracht of ze stonden sprakeloos. Nietszeggend waren ook de heimelijk in een auto gevoerde gesprekken met een man en een vrouw, gepresenteerd als verzetslieden. De vrouw bracht slechts uit: „Het is te gevaarlijk iets te doen". B. v. B Het schijnt zelfs voor een gestudeerd man moeilijk te zijn om het begrip „huwelijk" te omschrijven. Dr. A. J. Kölker bepaalt dit begrip als een persoonsgemeenschap. Het is voor iedereen duidelijk, dat dit een uiter mate gebrekkige bepaling van het huwelijk is. Immers onder de vele mogelijke persoonsgemeenschappen is het huwelijk in ons westerse bescha vingsgebied de gemeenschap tussen één man en één vrouw, die tot stand komt met een overeenkomst of con tract, uit vrije wil gesloten. Voor de staat wordt dit contract op het stad huis geregistreerd naar de bestaande wetgeving, en dat is voor niemand reden om smalend te spreken over het groepje van bekwame Nederlandse juristen, die geholpen hebben bij het totstandbrengen van de burgerlijke wet. Evenmin is er reden om te twijfelen aan de betekenis van het kerkelijk huwelijksrecht omdat dit door een groep curiejuristen is samen gesteld. Wijl het huwelijkscontract tussen gedoopten en het sacrament zakelijk hetzelfde zijn, werd in de bovenstaande begripsbepaling het woord sacrament achterwege gelaten. Maar het huwelijkscontract tussen katholieken is, wat de heer Kölker ook toegeeft, een aangelegenheid van de kerk. Ook de kerk is een gemeen schapsordening en wel van het gods dienstig leven. Een zeker stadium van cultuur vraagt deze ordening, die al leen door deskundigen schriftelijk kan worden vastgelegd. En..» al zal he}, kerkén.'k wetBoek vanzelfsprekend ■worden herzien, het is sléchts enkele t-iestfcllen jaren geleden samengebun deld uitgegeven, dus tegen de ach tergrond van eeuwen, van zeer recente datum. Het is ten enenmale onmoge lijk om bij elke moeilijkheid een refe rendum te houden onder het volk Gods, en het juridisch karakter van het kanoniek recht moet derhalve worden gerespecteerd bij het huwelijk van katholieken. „Juridisch" is afge leid van „jus", en jus betekent „bin dend recht of verplichting." Ieder weldenkend mens zal toegeven, dat bij een huwelijk recht en verplichting toepasselijk zijn. De huwelijksaangelegenheid van de judex eclesiasticus Meijers zelf heb ik niet beoordeeld. Dat laat ik over aan de judices eclesiastici. In De Tijd (van 2 dec.) heb ik uitsluitend beoordeeld de persoon van de judex eclesiasticus Meijers aan de hand van zijn stelling, en dit wordt door geen enkele uit spraak van het Concilie van Trente veroordeeld. - In de tweede brief van Johannes, vers 10-11 kunnen we lezen: „Als iemand tot u komt en deze leer niet verkondigt, wil hem niet ontvan gen in uw huis, noch hem groeten Het zou toch te gek zijn als een lee" de ketterij van een geestelijke niet z0'-1 mogen signaleren. De poging van D1"' Kölker om geestig te zijn had kennr lijk zijn onderscheidingsvermogen ie troubleerd. NIJMEGEN Dr. R. Bahlmao11 Verwarring van juridische begrippe® heeft Dr. Kölker blijkens zijn brief De Tijd (van 22 dec.) er toe gebrach' om een veroordeling van Dr. Bah'" mann te halen uit de canon „Si qui® dixerit causas matrimoniales n0® spectare ad judices ecclesiasticos ax>8' thema sit". Deze canon bedreigt met de ban w'® de bevoegdheid van de kerkelijk® rechter in huwelijkszaken ontkent. D°: heeft Dr. Bahlmann niet gedaan; d® deed drs. Meijers. Wat Dr. Bahlmari) heeft bestreden, is niet de bevoegdheid van de officiaal Meijers, toen deze not in functie was, om recht te spreken huwelijkskwesties, maar de juistheid van enige zijner uitspraken. Een f°r' meel bevoegd rechter kan een onjuis'® uitspraak doen. Bovendien ging he hier niet om enig oordeel, dat d® officiaal èx officio uitsprak over ee® hem voorgelegde casus, maar om zÜ® uitgesproken meningen aangaande hd' welijkszaken in het algemeen, name over de wetten, die hij ze' geacht werd te handhaven en toe I® passen. Geen enkele oude of nieuV® wet verplicht iemand om met di® meningen Kn-te stemmen. UTRECHT Mr. E. Eindelijk heeft de bisschop gespri1' ken. Het uitreiken der heilige comifl"! nie nodigt meer uit tot een respectv? ontvangen der heilige gaven.. Hoe het toch -mogelijk dat de priesters der® reprimande van hun bisschop moeste1] ontvangen. Hebben ze dan zelf h® respect verloren voor het heilig sacri1' ment? Geen mandjes, geen schale® meer. geen ergernis meer voor he' die het sacrament nog met de dieps' eerbied bejegenen. Ook over het bied1' ten is er meer duidelijkheid. Biechtc®' lebratie met algemene absolutie is nie_ mogelijk, zo is de uitspraak van bi®' schop Zwartkruis. Wij danken de bi®' schop voor deze uitspraak en hop®*! meer van hem te horen als wij oh® weer ernstig ongerust maken over d® grote progressiviteit van de herd' geestelijken. HAARLEM g. A. Wildeboef O DEN HAAG, 29 dec. De ANWB, die ook dit winterseizoen weer een gratis verlichtingscontrole van auto's uitvoert, heeft tijdens de nu reeds twaalf weken durende actie ruim 20.000 auto's nagekeken. Van ongeveer 19.000 wagens moesten de koplampen worden bijgesteld. Bij 5.100 auto's moesten mankementen aan andere verlichtings- punten worden verholpen. De ANWB tekent hierbij aan dat in ieder winterseizoen in ons land naar schatting 50.000 auto's tijdens slech! zicht bij aanrijdingen zijn betrokken. Deze aanrijdingen en met name de kettingbotsingen zijn volgens de toeris tenbond voornamelijk te wijten aan vijf belangrijke oorzaken. Als vijfde wordt genoemd het grote aantal ge breken aan de auto verlichting. ADVERTENTIE] KHCt i 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2'AS PRO'' 3 UüntiMoi fit.' Horizontaal; 1. dwaze vrouw, werknemersorga®1' satie; 2. beoefenaar van bepaal®® sport; 3. zangstuk, doelpunt; 4. Rad'® Volks Universiteit, draagbaar; 5. b®' teugelen, Oost-Duitsland; 6. snedig' ronding van vaartuig; 7. opruier; rij, voorteken (Lat.); 9. vallei, bood1' 10. gebergte op Kreta, buitensport' heid; 11. openingen, dokter. Verticaal: 1. pessimistisch; 2. slag, gravin va" Holland; 3. driemanschap; 4. uitroeP; niet overdreven; 5. dezelfde, bevo® len; 6. telwoord, gewezen; 7. vod, d' rentuin), ongeveer; 8. natuurm"11.- ment in 't Gooi; 9. gezond, plaats Betuwe; 10. -ade-, op een plaats. Oplossing van 28 december 1. journaliste; 2. spaghetti; 3. nleuW*' blad; 4. kameraad. Op de streepjes: Josephine Baker- ADVERTENTIE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2